Duitse bisschop geeft 31 miljoen uit voor optrekje

bisschopvanlimburgTerwijl paus Franciscus zijn stinkende best doet om zo gewoon, bescheiden en sober mogelijk te leven, smijt een van zijn onderdanen, de bisschop van Duits Limburg met miljoenen. Franz-Peter Tebartz-van Elst liet zijn kapel en residentie voor 31 miljoen verbouwen, terwijl hier 2,5 miljoen voor was begroot. De Frankfurter Allgemeine Zeitung zat Tebartz-van Elst al enige tijd op de hielen en bracht het nieuws eerder deze week. Duitse geestelijke hebben geschokt gereageerd en eisen zijn aftreden.

Het is opmerkelijk dat de bisschop zoveel geld kon uitgeven zonder dat de boekhouders wakker schrokken. Die hebben twee jaar lang geen inzicht gekregen of geëist in het kerkelijke huishoudboekje. Jochen Riebel die namens het bisdom de administratie had moeten controleren wast nu zijn handen in onschuld. “De bisschop is of een geraffineerde bedrieger of hij is ziek.” Hij ontdekte de enorme budgetoverschrijding naar eigen zeggen pas maandag en tast in het duister waar de bisschop het geld vandaan haalde. Twee miljoen kwam uit de pot van de kerkbelasting en drie miljoen van het bidsdom zelf, maar de herkomst van het resterende bedrag is een raadsel.

Het is niet de eerste keer dat Tebartz-van Elst in opspraak kwam. Hij vloog first class naar arme landen om daar weeshuizen te bezoeken.

Paus Franciscus heeft toen er vragen rezen over de uitgaven van het bisdom actie ondernomen. Hij stuurde de Spaanse kardinaal Giovanni Lajolo naar het Duitsland om de boeken te controleren. Ironisch, want in de eurozone is het juist Duitsland die de Zuideuropeanen bij de les houdt.

Laatste update in Der Spiegel.

23 responses to “Duitse bisschop geeft 31 miljoen uit voor optrekje”

  1. Ettje says :

    Was wel goed voor de werkgelegenheid daar!

  2. afolus says :

    Die miljoenen zijn blijkbaar wel beschikbaar daar in de RK kerk…

  3. De belg says :

    Was maand terug al in het nieuws over die first class reizen
    Net dezelfde uitleg als bennytje , een dienstknecht van god moet uitgerust arriveren.

  4. ruub says :

    Terwijl dat geld zo goed zinvoller besteed had kunnen worden. Bijvoorbeeld aan de zangcarrière van de vrouw van dominee Kong Hee in Singapore. Daar is weliswaar al 39 miljoen dollar ingestoken, maar nog lang niet iedereen is aangeraakt door haar zangkunsten en het evangelie door hoor stem.

    http://www.christianpost.com/news/pastor-kong-hee-trial-goes-on-recess-amid-allegations-city-harvest-church-leader-financed-wifes-superstar-career-106117/

  5. ruub says :

    Even een leuk muziekje; de vrouw van de dominee; China Wine (met Wyclef Jean)

  6. afolus says :

    @ruub
    Met dat soort samenkomsten zal ik weer een regelmatige bezoeker worden.
    Lekker dansen met de zusters van de zusterkring…
    Sjabba. 😎😇

  7. keietrekker says :

    Tja dat is weer eens wat anders als opwekking. Dan word zelfs muziek in de kerk swingend.

  8. Im Gegenteil says :

    Dus mensen aan de onderkant van de samenleving het steeds moeilijker krijgen en in Afrika nog altijd mensen doodgaan van de honger, verbouwt deze Christenbaas zijn paleis voor 31 miljoen euro?

    Misschien weer eens tijd voor een beeldenstorm? Of een stevige inquisitie waarbij dit keer eens deze hypocriete geldwolfgelovigen aangepakt worden?

  9. Wilfred says :

    Deze bisschop volgt God goed na! Ik bedoel, gezien de situatie in de Euro-zone, is het niet volledig terecht dat de goede bisschop voor zijn verdediging een tekst als Haggai 1 zou aanhalen?

    2 ‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Dit volk beweert dat de tijd nog niet gekomen is om de tempel van de HEER weer op te bouwen. 3 Maar,’ zo sprak de HEER bij monde van de profeet Haggai, 4 ‘is de tijd dan wel gekomen om zelf in mooi afgewerkte huizen te wonen? En dat terwijl mijn huis nog een ruïne is! 5 Nu dan – dit zegt de HEER van de hemelse machten: Welke weg zijn jullie ingeslagen? Denk toch na! 6 Jullie hebben veel gezaaid maar weinig geoogst; jullie eten maar raken nooit verzadigd, jullie drinken maar nooit is het genoeg, jullie kleden je maar krijgen het nooit warm; de dagloner krijgt zijn geld maar het verdwijnt in een beurs vol gaten. 7 Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Welke weg zijn jullie eigenlijk ingeslagen? 8 Ga naar de bergen, haal daar hout en bouw mijn huis weer op. Met vreugde zal ik het aanvaarden en er mij in al mijn luister tonen – zegt de HEER. 9 Jullie hebben veel verwacht, maar hoe weinig is het geworden, en wat jullie wél binnenhaalden, is door mijn adem vernietigd. En waarom? – spreekt de HEER van de hemelse machten. Omdat mijn huis nog altijd een ruïne is, terwijl ieder van jullie zich uitslooft voor zijn eigen huis. 10 Daarom onthoudt de hemel jullie zijn dauw en brengt de aarde niets meer op. 11 Ik heb het land en de bergen, het koren, de wijn en de olie, al wat de aarde opbrengt, ieder mens en elk dier, en alles wat jullie moeizaam tot stand hebben gebracht, met droogte getroffen.’

  10. bramvandijk says :

    @Wilfred
    LOL 😀

  11. Agilhartje says :

    Armoede als ideaal is blijkbaar helemaal uit maar misschien moeten we streven naar GENOEG:

    “Twee dingen vraag ik u,
    gun ze me zolang ik leef:
    Houd me ver van leugen en bedrog.
    Maak me niet arm, maar ook niet rijk,
    voed me slechts met wat ik nodig heb.
    Want als ik rijk zou zijn, zou ik u wellicht verloochenen,
    zou ik kunnen zeggen: ‘Wie is de HEER?’
    En als ik arm zou zijn, zou ik stelen
    en de naam van mijn God te schande maken.”

    (Spreuken 30:7-9)

  12. Hendrik says :

    Jammer hoor, zo’n “sinterklaas” die vooral in z’n eigen hoeken lekkers strooit. Als hij echt zelf voor al het smijten met miljoenen verantwoordelijk is mag hij wat mij betreft de zwarte piet krijgen.

  13. Agilhartje says :

    Net in het Duitse nieuws Franz-Peter vliegt met prijsvechter Ryanair naar Rome om daar verantwoording af te leggen bij Franciscus http://www.spiegel.de/panorama/tebartz-van-elst-in-rom-eingetroffen-a-927595.html

  14. Thaddei says :

    Bevestigt wederom dat mijn beslissing om 13 jaar geleden officieel uit de rooms katholieke kerk te stappen een juiste beslissing was. Ik zou me anders doodschamen om te bekennen dat ik rooms-katholiek ben. Mijn ervaring: hoe verder van de katholieke kerk, hoe dichter bij God.

  15. Thaddei says :

    @Wilfred
    Om in de strekking van de Tenach te blijven: deze bisschop heeft niet de tempel opgebouwd. Immers, er was maar slechts één tempel en die moet in Jeruzalem op de Tempelberg opgebouwd worden.

  16. Wilfred says :

    @Thaddei: Dat is een mooie biblicistische reactie. Ik speel daarentegen met de tekst. Voor mij is die eender als welke andere bundeling van teksten, waaruit je naar hartelust kunt plukken om satirische opmerkingen te maken.

  17. Hero de Jong { Profeet } says :

    Er is iets raars met die vent — je vraagt je af, of ie aan de cocaine is ? — maar wat opvalt is, dat ie op oudere foto’s ‘r nog verstandig uitziet, doch op zeer recente foto’s, is het gelijk : *een kind in bisschops gewaad* !! — heel raar ….

  18. beervis says :

    Hero!lees ik dit goed: en, bij de protestantse charismatische beweging, daar werd -(( op 11 mei 2010, om 23uur30 ))- mijn deelname gestopt, via een laf : MOORDPLAN, met gebruik van het reukloze gifgas Vikane –[[[ ik stond toen met mijn tent, op het terrein van ’t christelijk conferentie centrum De Kroeze Danne, te Ambt Delden, om de volgende dag te gaan deelnemen aan ’n meerdaagse conventie met medegelovigen, toen ‘r zo middernacht, vlak`achter mijn tent, plotseling iemand nerveus een koffer opende, vervolgens “ruzie” maakte, met het onveilige stopcontakt … waarna ik terstond een “blazend” geluid hoorde, maar zonder iets te ruiken !? ]]]– echter, omdat mijn lichaam niet instaat bleek : dat *sulfuryldifluoride* om te zetten, tot dat nog dodelijker residu ervan, overleefde ik wel doch amper — dientengevolge, was ik helaas : 70 weken zwaar ziek —

  19. Im Gegenteil says :

    @beervis

    Euhm… Weet je TBS-kliniek dat je op internet zit?

  20. mafchauffeur says :

    Paus Franciscus mag wel een sympathiek imago hebben, bij één persoon wordt hij er momenteel niet populairder op.
    http://nos.nl/artikel/564338-paus-laat-luxebisschop-wachten.html

  21. Wilfred says :

    @Maf: Even iemand met een ezelsoren in de hoek zetten. Kan heel effectief zijn! 😉

  22. Engel says :

    @Im Gegenteil,

    Beervis citeert iets van de site van Hero.