Houdt God van vrouwen?

hilligjekokDe SGP móet vrouwen tegenwoordig wel toelaten, maar ze wíllen het niet. Ze houden de deuren letterlijk gesloten. Ook in de Oud-Gereformeerde Kerk in Staphorst hebben vrouwen zich maar te schikken. Net als Roelfje en Wimpje van Koefnoen, probeert ook de in klederdracht gehulde Hilligje Kok zich aan het orthodox-gereformeerde keurslijf te onttrekken. Niet door te gamen, maar door een rode jas te kopen en op geheel eigen wijze de confrontatie met dominee én de partijtop aan te gaan. Emile Rouveroy van Nieuwaal legde haar worsteling om een stem te krijgen op fascinerende wijze vast, met een verrassend einde. Kijktip!

77 responses to “Houdt God van vrouwen?”

  1. John says :

    Houdt God van vrouwen?

    Tsja, dat is net zoals met alles in de bijbel eigenlijk maar net hoe je de verschillende bijbelteksten interpreteert. Volgens het ene bijbelgedeelte haat God vrouwen, volgens het andere weer niet. Het is maar net weer hoe je hier als mens invulling aan geeft.

  2. afolus says :

    Een bewogen en geëngageerde vrouw die duidelijk erg van God houdt.

  3. John says :

    Wat een geweldige vrouw trouwens! Fantastisch om te zien hoe ze langzaamaan haar menselijkheid en moedergevoelens laat prevaleren boven de regels en de christelijke wet.

  4. John says :

    Ik voel ook wel erg mee met mevrouw Kok hoor. Ik word er best wel verdrietig van hoe ze door alles en iedereen wordt tegengehouden. Iedereen houdt liever alles bij het oude en ziet liever dat mevrouw Kok haar mond houdt zodat alles kan blijven zoals het geweest is. Erg triest. Een religie nadert wat mij betreft zijn einde wanneer regels en dogma’s belangrijker worden dan menselijkheid. Dan is het systeem voor dat individu uitgewerkt. Ik vrees dat mevrouw Kok meer kwijtraakt nu ze haar keuze heeft gemaakt. Dat is triest, maar dat is hoe het gaat als dogma’s hoger worden geacht dan zaken die écht belangrijk zijn.

  5. zeepkist says :

    Het is wel snel duidelijk waarom mevrouw de boerderij voortzet ipv de zoon. 😀

  6. zeepkist says :

    Toch zullen deze gemeenschappen niet snel veranderen. Veel mensen hebben wel hun bedenkingen over de manier waarop de bijbel uitgelegd wordt, maar dit wordt vaak alleen in huiselijke kring geuit. Met als resultaat dat de kinderen de kerk verlaten, en alles blijft zoals het was.

  7. jugendstil says :

    Ja, hij ontwierp het eerste exemplaar.

  8. Benach says :

    Zeepkist: in een pluriforme samenleving zoals die in 2013 heerst, is de straat de huiselijke kring geworden. Tenzij je je geheel afsluit van alle moderne media, niet gaat studeren, niet in aanraking komt met andersdenkenden enz. Dat is niet realistisch anno 2013.
    Bovendien: wie had gedacht dat bijv. het RefDag uitgebreid zou vertellen van de nieuwste paus of dat de SGP zou instemmen met het huwelijk tussen Wim-Lex en Maxima (Twee geloven op een kussen…)? Er zijn aanzienlijk meer voorbeelden te geven dat Reformatorischen zich in de praktijk een heel stuk rekkelijker opstellen dan ze zelf willen toegeven.

  9. Wilbert says :

    @John, er zit iets op je hoofd!

  10. Johan says :

    @zeepkist: Als de kinderen de kerk verlaten, zoals bij de familie Kok het geval is, houdt het vanzelf een keer op, dan sterft de kerk uit.

    @Benach: De straat is de huiselijke kring geworden? Ik betwijfel het. Als dat al zo is, is het voorbij zodra iemand de Postcodekanjer wint. 😉

  11. Ettje says :

    Wat een bijzondere vrouw! Heel mooi neergezet door TV Oost! Ik zou zeggen: de regionale omroepen moeten blijven! Zo maken ze ze niet bij NPO! 🙂

  12. Ettje says :

    @Johan; IJdele hoop, Johan! Dit soort kerken zullen er altijd blijven!

  13. zeepkist says :

    @Benach, toch ervaar ik dat er weinig ruimte is voor een ander geluid in de reformatorische kerk. De refo’s lezen hun eigen bladen, hebben hun eigen scholen en zelfs de buren zijn van dezelfde kerkelijke stroming. Ruimte voor een ander geluid over homo’s, vrouwen is daar niet. Als men twijfels heeft worden die binnenshuis geuit, in niet op de straat, omdat men dan scheef wordt aangekeken.
    Met een degelijk internet filter kom je niet eens op goedgelovig, een website als refoweb geeft je alleen toegang tot de ‘geloofsvragen’ als je er niet al te ketterse ideeën op na houdt.

    Het is waar dat er op sommige plekken meer ruimte is, zoals de voorbeelden die je noemde. Maar anderzijds zie ik ook vaak een verrechtsing. Zo zijn bijvoorbeeld ook leggings onder een rok op steeds meer scholen verboden (broek!), en waar de ‘moderne’ diaprojector nog geaccepteerd was in kerken en scholen, is bewegend beeld op de beamer een stap te ver.

    @Johan, helaas zijn niet alle ouders zoals mevrouw Kok. Velen steunen de kerk door dik en dun, en laat dit nu net de mensen zijn die zich qua voorplanting niet onbetuigd laten.

  14. Wilbert says :

    Nu snap ik waarom mijn vriendin wel eens zegt: “Had ik maar een vriend in mijn vrienden groep die homo was. Daar kun je een stuk beter mee winkelen dan met jou.” Minuut 39 van het filmpje maakt me alles duidelijk 🙂

  15. Johan says :

    @Ettje en Zeepkist: Jullie hebben gelijk, het is wishful thinking. Als je opgroeit in de gevangenis weet je niet eens wat vrijheid is. Ik moet altijd denken aan deze scene uit The Shawshank Redemption:

  16. MoonLady says :

    Waarom omgangsregels uit een cultuur van 3000 jaar geleden toeschrijven aan de mening van God? Waar staat in die bijbel dat God niet van vrouwen zou houden?

  17. MoonLady says :

    Wat een prachtige vrouw trouwens in dat filmpje! Echt de moeite waard om te kijken.

  18. bramvandijk says :

    Wat een dappere vrouw.

    Maar verder wordt ik er wel een beetje triest van. De manier waarop er met mensen als haar en ook haar zoon wordt omgegaan is schandalig. Ongelofelijk dat deze mensen zich beroepen op Jezus die juist de hoeren en tollenaars opzocht. Ze zitten toch veel dichter tegen het beeld dat de bijbel schetst van de farizeeën, die vooral schande spreken van wat anderen allemaal wel niet doen 😦

    Van der Staaij viel me overigens ook tegen. Mevrouw wel uitnodigen om zonder camera’s in Den Haag langs te gaan, maar niet eens mee willen delen wat de uitkomst was van de vergadering. Ze mag het in de krant wel lezen.

  19. rob says :

    @Maf.
    Daar kan ik niet tegenop 🙂

  20. rob says :

    Triest inderdaad.
    Een eenzame strijd, familie en vriendin vinden dat ze er geen energie in moet steken, de kerk stuurt haar naar de hel.
    En de kerk heeft het juist nodig om van binnenuit te veranderen. Maar dat is dus het meest moeilijk.

  21. mafchauffeur says :

    @rob: jazéker wel.

  22. Everdina says :

    Das ghlad nie in Goes, das in Kapelle!

  23. Im Gegenteil says :

    Dat bijbelsche god een HEKEL heeft aan vrouwen weten we eigenlijk allemaal, maar buiten de SGP zijn er maar weinig gristenen die dat hard op durven te verkondigen. Toch is de blije boodschap van de bijbel is vrij duidelijk: vrouwen dienen hun bek te houden, hun plaats weten (het aanrecht) en zich te schikken (benen wijd) naar hun superieure mannen.

    En vrouwen in leidinggevende functies of andere belangrijke posities zijn al een helemaal VERSCHRIKKING. De praktijk bewijst dan ook keer op keer uit dat dit vaak behoorlijk mis gaat. Daarvoor hoeven we alleen al naar de politiek te kijken: Tineke Huizinga (OV fail), Ella Vogelaar (blunder op blunder als minister), Jolande Sap (tenenkrommende lijsttrekster), Nurten Albayrak (slecht functioneren, schrikbewind en zelfverrijking bij COA), Fatima Elatik (financiele debacles omtrent MuziQ) etc etc

    Bovendien blijken vrouwen slechte (risicovolle) bankiers:
    http://www.nd.nl/artikelen/2012/maart/28/-vrouwelijke-bankiers-risicovoller

  24. mafchauffeur says :

    @Im Gegenteil: dat valt best mee.

    Tineke: OV wordt altijd een fail. En zit altijd in de portefeuille van een vrouwelijke minister of staatssecretaris.

    Ella: geen chemie met Rutger, maar dat is alleen Ronald Plasterk gegeven.

    Jolande: alsof Van Ojik het beter doet.

    Nurten: moslim, dat zegt genoeg.

    Fatima: idem.

    😉

    In tegendeel, de Bijbel is enorm positief over vrouwen. Waar weet ik niet zo direct, maar je kunt je nog inschrijven voor de conferentie, dus grijp je kans.
    http://www.vrijzijn.net/index.php/conferenties/vrij-zijn-vrouwendag-15-11-13

  25. shin says :

    @IG
    Rachab, Sarah, Rebekka, Debora, Ester, Hulda, Hanna, Elisabeth, Maria 1, Anna, Maria 2, Martha, Maria 3, Salomé,Tabitha, Lydia, Phoebe, Prisca, Damaris, Euodia, Julia, en de dochters van Philip zouden het vermoedelijk met je oneens zijn.
    Maar blijf gerust slecht geïnformeerd.

  26. Benach says :

    “OV wordt altijd een fail. En zit altijd in de portefeuille van een vrouwelijke minister of staatssecretaris.”

    Mafchauffeur heeft te veel GS gelezen. Even de laatste paar ministers sinds 1992 erbij:
    Paars I: Annemarie Jorritsma, VVD, vrouw
    Paars II: Tineke Netelenbos, heeft Maf goed onthouden maar doelt volgens mij op Tineke Huizinga, vrouw, PvdA.
    Balkenende I: Roelf de Boer, LPF, man
    Balkenende II: Karla Peijs, Vrouw, CDA
    Balkenende III: Karla Peijs, Vrouw, CDA
    Balkenende IV: Camiel Eurlings, Man, CDA
    Rutte I: Melanie Schultz van Haegen, Vrouw, VVD
    Rutte II: Melanie Schultz van Haegen, Vrouw, VVD

    Ella Vogelaar, Nurten Albayrak en Fatima (Elatik?) zijn nooit minister of staatssecretaris van OV geweest.

  27. Bokkepoot says :

    (33:57) “Ze zijn toch iets moderner geworden want in mijn tijd hadden ze geen bordje voor de auto want dat was zonde om met de auto naar de kerk te gaan. En nu hebben ze een eigen parkeerplaatsenbordje dus .. eh…. ze gaan toch iets met de tijd mee. Bijzonder.”

    :mrgreen:

  28. Bokkepoot says :

    @zeepkist

    Het is wel snel duidelijk waarom mevrouw de boerderij voortzet ipv de zoon. 😀

    Dat is voor die moeder ook geen raadsel.

    (35:19) “Wat dá betreft ben je’n mietje.”

    Voor wat de rest betreft valt het nog best mee, hoor. :mrgreen:

  29. mafchauffeur says :

    @Benach: je leest iets te snel denk ik, de voornamen die ik noemde zin van de dames die IG opsomde, niet van ministers/ss-en.

    Roelf heb ik uit m’n geheugen gebannen, Camiel was drukker met z’n IOC/KLM lobby dan met OV. 😉

    PS: vergeet de carpoolwisselstrook van Hanja niet! 🙂

  30. Boktor says :

    Er zijn christenen die er een punt van maken om vrouwen veel meer positie te geven in de christelijke cultuur. Zoals deze:

    http://www.amazon.com/Fashioned-Reign-Empowering-Fulfill-Destiny/dp/0800795601

  31. Bokkepoot says :

    Prachtig hoe dit verhaal in beeld is gebracht.

    En wat een mooi mens. Geweldig om te zien hoe deze vrouw haar mannetje staat met haar scherpte en humor.

  32. Boktor says :

    Wow, ik plakte gewoon een link naar Amazon, en dan wordt het een achterlijk groot plaatje.

    Sorry mensen, dat was niet de bedoeling, en mag gerust terug gemodereerd worden naar een link.

  33. Bokkepoot says :

    @Boktor

    Tjonge jonge, wil je aandacht ofzo? 😛

  34. mafchauffeur says :

    @Bokkepoot: Boktor niet, maar Vallotton wel. 🙂

  35. Boktor says :

    Hé, wie zegt dat ik geen aandacht wil? 😀

  36. Bokkepoot says :

    Maf.

    Ehm.. maar goed, blijkbaar is het ‘vrouwenstandpunt’ niet alleen binnen de Nederlandse SGP een issue. En alleen maar omdat Paulus ergens roept dat een stel viswijven uit één of andere plaatselijke gemeente eens hun klep moeten houden en thuis maar lekker tegen hun man gaan miepen als ze zo nodig commentaar willen leveren.

    Althans, dat was geloof ik één van de interpretaties die ik ergens las.
    En daar dan weer mijn interpretatie van.

    Maar ik kan het ook mis hebben.

  37. engel says :

    @Bokkepoot,

    Je geeft een prima exegese! Wetenschappelijk verantwoord.

  38. Bokkepoot says :

    Toch wel, he! :mrgreen:

  39. Wilfred says :

    @engel: Jij hebt het direct van God gehoord natuurlijk. Jij kunt het weten! 😉

  40. engel says :

    @Wilfred,

    Ik ben 1 Kor. 14 expert.

  41. Bokkepoot says :

    Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.

    Tja.

  42. Wilfred says :

    @engel: En je hebt me helemaal alleen het debat met Pittig en Bram laten voeren een paar maanden geleden?? Ik ben zwaar in je teleurgesteld!

  43. engel says :

    @Wilfred,

    Ik kan me die discussie niet meer herinneren. Bij welk onderwerp?

  44. engel says :

    @Bokkepoot,

    Lijkt me verder wel duidelijk. Maar waarom mogen ze dan wel hardop bidden en profeteren?

  45. Bokkepoot says :

    @engel

    Joh meid, daarvoor moet je écht niet bij mij zijn! 😀

    Ik heb zowel geloof als bijbel volledig losgelaten en met mijn bijbelkennis is het sowieso schrikbarend droevig gesteld, zoals men hierboven reeds heeft kunnen vaststellen. 😳 😉

    ———–

    …… maar om toch antwoord te geven op je vraag: ook ik meende dat vrouwen belangrijke, geestelijke en ook leidinggevende taken vervulden in de eerste gemeenten. Dus ik snap er gewoon geen drol van.

    Als ik dat gedeelte uit 1 Kor. 14 lees kan ik mij in elk geval niet voorstellen dat die tekst ‘waar’ is.

  46. Bokkepoot says :

    …… het woordje ‘immers’ spreekt ook boekdelen. Hoezo Paulus, is het ‘immers’ schandelijk voor vrouwen om te spreken in de gemeente?

  47. Wilfred says :

    @engel: Geen idee. Vast bij een onderwerp dat er niks mee te maken had. 😉 Het heeft al met al weken gelopen. Pittig zou het vast wel terug kunnen vinden. Ik ben daar niet zo goed in…

    Het ging o.a. over de tekstversies en hoe e.e.a. te rijmen valt met wat er verder in 1 Korinthe geschreven staat. Volgens mij hebben we alle argumenten uit de boeken wel uitgewisseld…

  48. Bokkepoot says :

    Ook op Refoweb hebben ze de documentaire ontdekt.

    Deze mevrouw heeft inmiddels naast diverse paren schoenen, ook twee kerken versleten. Ze heeft er veel voor over om haar eigen gelijk te halen en te krijgen. Het kan overigens best dat hier een vorm van borderline aan ten grondslag ligt.

    En waar ging het nu om? Haar zoon die getrouwd is met een man? Waarom dan deze titel dat God niet van vrouwen zou houden?

    De Heere zoekt ook deze vrouw met Zijn heil, Zijn vrede en genade. Dát is zeker! Misschien wel juist dit soort vrouwen! Voor mij wordt gaandeweg duidelijk dat dit een tamelijk gefrustreerde vrouw is, die weinig of geen vrede uitstraalt. (…) Daarom gevoel ik een geweldige deernis met deze vrouw, die m.i. met ’n diep ongelukkig gevoelsleven tobt. Laat we voor haar bidden dat ze de vrede met Christus vind!

    Ik kreeg het idee, dat het verdriet om het verlies van haar man, hier aan ten grondslag ligt. Ze voelt zich nu als vrouw niet meer belangrijk, nu haar man er niet meer is. En gaat daarom aanschoppen, tegen alle plekken, waar een vrouw in haar ogen niet belangrijk is. Daarom is ze ook zo vasthoudend.

    Toch apart hoe beeldvorming werkt. Veel negatieve reacties waar wellicht best een kern van waarheid in zit, maar mijn eigen indruk was juist die van een zoekende tante met veel pit, gevoel voor humor en doortastendheid. En mensen om haar heen die daar oppervlakkig en ontwijkend op reageren.

    Maar vast en zeker dat ze de rol naast haar man mist en nu meer en meer wordt geconfronteerd met haar (gebrek aan) bestaansrecht als vrouw binnen die gemeenschap. Ja, dat kun je ‘gefrustreerd’ noemen.

    Het is maar van welke kant je het bekijkt.

  49. Bokkepoot says :

    Verdorie, kan GG niet wat reactietooltjes inbouwen ofzo? 😡
    Ik word gek van dat gehannes met die k..linkjes.

    Maar goed, hier hopelijk alsnog (oh mocht het staan te gebeuren) het linkje naar Refoweb.

  50. Wilfred says :

    @Bokkepoot:

    Veel negatieve reacties waar wellicht best een kern van waarheid in zit, maar mijn eigen indruk was juist die van een zoekende tante met veel pit, gevoel voor humor en doortastendheid. En mensen om haar heen die daar oppervlakkig en ontwijkend op reageren.

    Gelukkig werd dat ruimschoots rechtgezet tijdens de uitzending van de WDDD waarin ze verscheen. Met een positieve reactie van Nico Dijkshoorn!

  51. Wilfred says :

    @Bokkepoot: Ik denk dat deze mevrouw volgens mensen uit de charismanische hoek leidt aan de Izebel-geest:

    How can you tell if you are yoked with darkness? Among the most common signs that a Jezebel spirit, or its allies, is at work in your life are: confusion, dissatisfaction, perfectionism, fear, anxiety, gossip, legalism and manipulation.

    http://www.christianbook.com/jezebel-breaking-free-from-bondage-deception/sandie-freed/9780800795252/pd/795252?event=SP86883|1421205|86883

  52. Wilfred says :

    Lijdt natuurlijk… 😦

  53. Bokkepoot says :

    @Wilfred

    Gelukkig werd dat ruimschoots rechtgezet tijdens de uitzending van de WDDD waarin ze verscheen. Met een positieve reactie van Nico Dijkshoorn!

    Ja, had ik gezien. Prachtig. 🙂

  54. Bokkepoot says :

    @Wilfred

    …. confusion, dissatisfaction, perfectionism, fear, anxiety, gossip, legalism and manipulation.

    Oh, menselijkheid?

  55. Wilfred says :

    @Bokkepoot: Ja, ik vond de omschrijving ook al wat ruim… 🙂

    Ik ben ook met name benieuwd waarom dat samenhangt met Izebel. Tenzij dit niet te maken heeft met de persoon die onder die naam in Koningen opgevoerd wordt, maar met een naar haar vernoemde demon. Die kun je natuurlijk alle in jouw ogen verkeerde neigingen toeschrijven…

    En vervolgens een boekje schrijven waarin je die dingen benoemt en zegt hoe je van die demon af kunt komen. Wie wil dat nou niet?? Is greed, striving for fame, etc. dan geen kenmerk van die demon?

  56. Bokkepoot says :

    @Wilfred

    Nee joh, het bekt gewoon lekker.
    The Jezebel Yoke.

    Lekker yuk.

    Maar wel een lucratief idee om een compleet boek over één demon te schrijven. Wanneer volgen deel 2 tot en met 10?

  57. Wilfred says :

    @bokkepoot: Zie je hoe besmettelijk die demon is? 🙂

  58. Bokkepoot says :

    @Wilfred

    Ik vind je reactie verwarrend en onbevredigend en ik ben nogal bang dat geen enkel antwoord van mij hierop goed genoeg zal zijn, dus dat ga ik niet eens proberen.

    Had je trouwens al gehoord……. 😛

  59. zeepkist says :

    Ach, Izebel krijgt maar weinig voet aan de grond in de reformatorische kerken. Voor vrouwen blijven daar de deuren gesloten.

  60. Peter H says :

    Topwijf, die Hilligje. Ik hoop dat ze reacties op Refoweb niet onder ogen krijgt. Behoorlijk koud en veroordelend. Tegen de persoon die meent dat er van borderline sprake zou zijn, zou ik willen zeggen: als er iemand boderline persoonlijkheidstrekken heeft, dan is het de god van de refo’s.
    Neem nu de reactie van dominee op de afscheidsbrief van Hilligje: ” Vergeef ons als we beledigende woorden hebben gezegd. Je weg is overigens heilloos”. Het woord van de heere en een mindf#ck cadeau!

  61. afolus says :

    Helemaal eens met @Peter H.
    Hilligje Kok verdient de heldenstatus.
    Jammer alleen dat haar standbeeld in Rouveen ver weg van de bebouwde kom zal worden geplaatst. 😟

  62. Im Gegenteil says :

    @mafchauffeur
    Nee, het valt niet mee.

    Tineke Huizinga maakte er een potje van. Indien anders aangepakt, had de OV zeker wel beter geintroduceerd kunnen worden. Ze kreeg 2 moties van wantrouwen aan haar rok die vooral ook gingen over haar functioneren. En oh ja, ze had ook nog dingetje met een privejet. Geen enkele ingevoerde journalist zal zeggen dat zij het goed deed.

    Ella Vogelaar: ik heb het niet over haar beroemde mediamoment, maar over haar blunders als minister. Haar prachtwijken-aanpak werkte niet, plannetje voor etnische registratie van antillianen was zeer omstreden, greep te laat in bij de “woonboot” SS Rotterdam en er waren meerdere uitspraken die de wenkbrouwen deden fronsen.

    @Benach
    Jij slaat de plank mis. Ik heb het over slecht functionerende vrouwen in de politiek EN ANDERE BELANGRIJKE (maatschappelijke) POSITIES. Ze hoeven dus niet perse minister van OV te zijn geweest. En dan is Nurten Albayrak (COA centraal opvang asielzoekers) een stuitend voorbeeld van hoe slecht iemand kan zijn. Doe eens googlen en zie wat voor beerput het is.

    Fatima Elatik was/is werkzaam als stadsdeelraadvoorzitter in Amsterdam en heeft miljoenen euro’s verspild. Doe ook hier eens ff googlen.

    En dan was dit zomaar ff gauw even een greep uit de meest bekende dames met belangrijke functies. En helaas zijn er nog veel meer van dit soort blunderende vrouwen in hoge functies.

    @shin
    Jij hebt natuurlijk oogkleppen op en slaat natuurlijk selectief alle vrouwonvriendelijke teksten in de bijbel over, nietwaar?
    In de bijbel staat het volgende:

    1 Korintiërs 14:33-36: “…Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken… en …want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente…”

    1 Korintiërs 11:9-10: “…De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man…”

    Efeziërs 5:22-24 + 33: “…Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, want de man is het hoofd van zijn vrouw… …Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles…”

    1 Timoteüs 2:11-12: “…Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden…”

    Prediker 7:26: “…En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is, wier handen boeien zijn…”

    En dan sla ik voor het gemak oa Leviticus nog even over, dat als een vrouwmensch ongesteld is zwaar onrein (jakkiebah!) en niet aangeraakt mag worden. Nee, zelfs alles wat ze aanraakt is onrein en moet VERBRAND worden! Hallelujah!

    (dat laatste over verbranden verzin ik er voor de grap ff bij, maar je snapt mijn punt)

    En dan kom jij met wat willekeurige prehistorische bijbelnamen aanzetten? Uit dat oh zo betrouwbare sprookjesboek.

    Wat ik me afvraag; lezen jullie gristenmietjes selectief keihard over de anti-vrouwteksten heen of komen jullie met een contekstueel/cultureel zwetsverhaal (“vroegah was alles anders in die cultuur”) om dit goed te praten of zijn jullie gewoon slecht geinformeerd?

  63. zeepkist says :

    En dan kom jij met wat willekeurige prehistorische bijbelnamen aanzetten? Uit dat oh zo betrouwbare sprookjesboek.

    “Mijn teksten leggen het af tegen de uwe?” 😉

  64. mafchauffeur says :

    @Im Gegenteil:

    Wat ik me afvraag; lezen jullie gristenmietjes selectief keihard over de anti-vrouwteksten heen of komen jullie met een contekstueel/cultureel zwetsverhaal (“vroegah was alles anders in die cultuur”) om dit goed te praten of zijn jullie gewoon slecht geinformeerd?

    Mijn voorkeur gaat doorgaans uit naar het zwetsverhaal. 🙂

  65. Benach says :

    Im Gegenteil: oh ja joh? Zullen we even kijken welke mannen minimaal net zo verspilziek zijn geweest?
    De LPF fractie van voornamelijk mannen hebben in die 87 dagen dat ze regeerden er ruim anderhalf miljoen doorheen gejaagd. Dat is ongeveer EUR700.- per persoon per dag en dan zwijg ik nog maar van hun wachtgeld.

    Een projectje als de chipknip, waarvoor je tegenwoordig enkel in de bedrijfskantine kan betalen, kostte de banken bijna een half miljard om in te voeren. Zullen die opperaapjes bij de banken echt niet op hun rekeninghouders verhalen, nee nee.

    De topsalarissen jarenlang in de (semi-)overheidsdiensten en zorginstellingen. Sommigen toucheerden over de rug van hun medewerkers en zorgvragers een half miljoen per jaar en zich van geen schuld bewust waren. Immers, “als ik niet dit werk doe en zoveel vraag, dan doet mijn collega hetzelfde.” Met dit verkapte drugsdealerargument kan je elk exorbitante salaris en slechte management goedpraten.
    En dan zwijg ik nog maar van Erik Staal, bestuursvoorzitter van Vestia die EUR3,5 miljoen meekreeg als gouden handdruk omdat het vuurtje wat te heet onder zijn voeten werd.

    Nee hoor het zijn alleen de dames die allemaal te veel naar The Devil wears Prada gekeken hebben en een voorbeeld genomen hebben aan Miranda Priestly.

  66. mafchauffeur says :

    @Benach: die kerels zijn daar zonder enige twijfel toe aangezet door hun echtgenote. 😉 😉

  67. PKN-broeder says :

    topvrouw

  68. Bokkepoot says :

    topvrouw

    Nou ja, dat is ’t dus niet geworden uiteindelijk….. 😉

  69. Wilfred says :

    @Bokkepoot: lol 🙂

  70. Antonius van Padua says :

    Als het christelijk geloof verstrikt raakt in dorpsconservatisme, gaat het mis…
    Hilligje is een mooi mens, haar zoon een heerlijke nicht 😉

    Welke dominee is er trouwens rond de 40e minuut aan het woord?
    Bizar wat die Jezus allemaal in de mond legt!

    En qua medewerken aan TV-uitzendingen kan het best wat vriendelijker: kijk maar eens naar de uitzending van de Hokjesman over Veluwse boeren: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1357536

  71. Benach says :

    Maf: ik zwijg nog maar van die Duitse bisschop in een ander topic. Die zal zeker ook zijn aangezet door zijn vrouw. Right.

  72. Im Gegenteil says :

    @Benach. Beperk je even tot de vrouwtjes wil je? Dat doe ik ook.

    Geef nou maar gewoon toe, dat het bijbels onuitlegbaar is dat vrouwen een kerkelijke of publieke functie bekleden. Zie eerder aangehaalde bijbelteksten. Nu ben ik geen sprookjesboekenbijbelfan, maar het staat wel gewoon keihard in “jouw” bijbel. Daarnaast heb ik praktijkvoorbeelden gegeven van wanneer het misgaat. Een keiharde goddelijke bevestiging.

    Maar ben je zelf misschien een drachtig doch prachtig vrouwmensch, dat ditje het persoonlijk en hormonaal zo diep raakt? In dat geval, wil ik je deze boodschap ook wel eens persoonlijk bij je naar binnen schuiven. Keihard, doch liefdevol 😉 Misschien komt het dan beter aan. Muhahahaha!

    Aftellen voor GG moderatie cq censuur: … 3… 2 … 1!

  73. pknbroeder says :

    voor wie de docu gemist heeft:

    vanavond rond een uur of 11 op de verrekijker, bij de en zee er vee.

  74. Bokkepoot says :

    @pknbroeder

    …… en als dat niet lukt doet dit linkje het ook nog gewoon 24 uur per dag, hoor. 😉

  75. Jan - Willem says :

    De vraag of God van vrouwen houdt is in principe een overbodige vraag. De liefde van God is alles omvattend en maakt geen onderscheid. Dus er valt niets af te vragen.