Amish wil kerksites redden

mentinkElk jaar reikt Goedgelovig een prijs uit voor de lelijkste gristelijke website van Nederland. Deze Mockfish Award heeft altijd een ellenlange lijst met nominaties, want er zijn gewoon heel veel gruwelijke kerkwebsites.

Nu hebben al diverse sitebouwers zich met overgave op dit marktsegment gestort om er al snel achter te komen dat de oerconservatieve webmasters van al die knutselsites hun werk echt niet laten afpakken door een professioneel bureau of een paar amateurs die even snel voor € 499 een WordPress-template de lucht in slingeren. Of nieuwkomer Dinantd Mentink, die zich nu aandient als amish cowboy redder van retrogristelijke kerksites wél collectegeld binnen kan harken is dus maar de vraag. Toch zeikt hij de sites wel leuk af en dat is ook wat waard.

GG-lezer Wilbert helpt Dinantd ook een handje met zijn promotie door Clint Eastwood erbij te slepen:

gxno 9k79

36 responses to “Amish wil kerksites redden”

  1. afolus says :

    Wat een vermoeiend ventje die Mentink.
    Een beginnerscursus Marketing en Sales alsmede een masterclass Presentatietechnieken lijkt me een must voor dit jongmens.

    Te lang zeuren over hoe slecht kerkwebsites zijn en dan in de laatste seconden van je filmpje een aanbieding doen met verwijzing naar je website, dat wordt helemaal niets. De kijkers zijn al na een minuut vermoeid weggezapt.

    De eigen website van Dinand roept bij mij de vraag op “of de pot de ketel verwijt dat ie zwart ziet”.
    Veel tekst en de eigen fabrikaten lijken me weinig beter dan de bekritiseerde…

    Maar misschien ligt het aan mij en ben ik met het verkeerde been uit bed gestapt… 😡

  2. keietrekker says :

    Inderdaad Afolus na 1 minuut had ik het wel gezien, laat dan ook zien wat wel eigentijds is. Volgens mij jaag de kerk als klant zo juist weg!! Kun je ze beter op een andere manier binnenhalen .

  3. Benach says :

    Redactie: Mag ik ook zelf websites nomineren?

  4. mafchauffeur says :

    Tip voor Dinan(t)(d): laat de begeleidende teksten in je portfolio eens nakijken op type- en spelfouten. Dat maakd/maakt een nóg betere indruk.

  5. Benach says :

    Mafchauffeur: 3e persoon enkelvoud verleden tijd is toch stam+d?

  6. Wim says :

    Nou, na deze presentatie zijn er geen enkele termen aanwezig om door hem mijn kerkwebsite te laten bouwen. Hij heeft geen enkele vraag gesteld! Van dit soort vertegenwoordigers die alleen maar lullen koop ik dus nooit iets. Zo!……

  7. mafchauffeur says :

    @Benach: stam+d ken ik niet, maar ik bedoelde niet het “U word uitgenodigd” (hoewel een lijdende vorm niet echt vlot taalgebruik is), maar o.a. het volgende:

    Voor een beginnend schrijver mocht ik limerix.nl maken. Alfred Roelofs schrijft limericks, een vorm van nonsenspoëzie die erg vermakelijk is om te lezen. Zijn eerste boekje word in eigen beheer uitgegeven en is op deze site te bestellen

    Maar dat zijn spijkers op laag water hoor. Of: de puntjes op de i.
    Hij maakt hele mooie websites!

  8. mafchauffeur says :

    En misschien ook leuk als spreker op de volgende Dwaze Schare bijeenkomst. Pro Deo, uiteraard.
    http://dinandmentink.com/spreker

  9. Jeroen Mank says :

    HIj had wel een flink aantal punten.
    @Afolus: Hij heeft niet alle websites die hij in zijn portfolio laat zien ontworpen. Bij sommige heeft hij de achterliggende techniek ge-update en de website aangepast met behoud van het oorspronkelijke ontwerp.

    Ik vind zij eigen website er wel redelijk strak uitzien. Niet erg innovatief maar wel redelijk overzichtelijk. Hij gebruikt over het algemeen erg heldere lettertypes in een mooie ruime opmaak. Goede balans tussen tekst en tekstwit. En korte pagina’s zodat je niet uren hoeft te scrollen.
    Nadeel is misschien dat hij op zijn eigen website één en dezelfde kleur gebruikt voor hyperlinks en tekstelementen als kopjes en tussenkopjes. Dat werkt wel verwarrend.
    En Comic Sans-hater altijd +veel

    Maar hij zou inderdaad de tip van @mafchauffeur ter harte moeten nemen wat betreft de type- en spelfouten.

  10. Yop says :

    Ik moest halverwege wel even glimlachen om al die foute sites. Maar ik zie niet echt in hoeverre zijn zelfgeknutselde site http://trophy6scootmobiel.nl beter is dan de websites die in hij in z’n filmpje afkraakt.

    Iemand nog een scootmobiel trouwens?

  11. Dille says :

    Ik vind dit filmpje wel grappig. Herkenbaar ook.

    Het doorstrepen van woordjes zoals in bovenstaand GG-verhaal heb ik echter nooit begrepen. Doet me denken aan tienermeisjes die niet weten wat ze willen.

  12. Benach says :

    “Hij maakt hele mooie websites!”

    Als je dan toch graag zelf de taalpuritijn wil spelen: maakt hij ook kapotte mooie websites?

  13. mafchauffeur says :

    Benach: 🙂

    “maakt” kan eigenlijk ook niet. 😉

  14. Wilbert says :

    Your website sucks!

  15. Benach says :

    Nou ja, als ik toch een webzijde moest nomineren voor lelijkste gristelijke website van Nederland:
    http://www.oordconsult.nl/index1.htm

    Zet eerst even een zonnebril op voordat je doorklikt.

  16. Jeroen Mank says :

    @Benach Taalpuritijn? Vanuit taalpuriteins oogpunt bekeken zit daar een spelfout in. Om van lange-ij-korte-ei gedoe af te zijn kun je ook kiezen voor taalpurist.

  17. Tosca says :

    In “Uit de kast” dinands eerste 3 seconds of fame. Om dit te overtreffen heeft hij waarschijnlijk zijn filmpje over de kerkwebsites gemaakt.
    In ieder geval: hij en zijn hoed zullen de Heere dienen…

    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1236266 zie 7:19. Dinand wil ook radicaal kan zijn en misschien heeft hij moeite met homo’s, maar dat weet hij niet.

  18. mafchauffeur says :

    @Jeroen Mank: dan nog beter “taalzuiveraar”. Aan “taalpurist” kleven Franse en Latijnse luchtjes.
    http://www.recensiekoning.nl/2011/06/46137/taalpuristen

  19. Jeroen Mank says :

    @mafchauffeur: Daar voorzie ik een probleem want dat geldt zo’n beetje voor onze halve vocabulaire. Tenminste, als je naast de franse en latijnse invloeden voor het gemak ook de engelse in één moeite door meeneemt. Zelf heb ik niet zo’n bezwaar tegen leenwoorden. Zelfs het woord ‘biefstuk’ is een leenwoord. Maar dan liefst wel correct gespeld.

  20. Im Gegenteil says :

    € 499,- voor een website??? In dat manneke schuilt een ware gristen!

  21. midas says :

    Los van die hoed. Hij heeft wel gelijk. Websites voor kerken hebben vaak geen nut.

  22. mafchauffeur says :

    Een kerkwebsite vind ik wel nuttig voor een blik op de agenda van de komende weken. Weet je tenminste wanneer de volgende condoleancedienst Avondmaalsdienst gepland staat, om maar wat te noemen. Of om te kijken welke Profeet of Apostel komende zondag spreekt. 🙂

  23. Boktor says :

    Idd Maf, vooral wanneer je de week ervoor niet bent geweest en dat A4-tje met wekelijkse informatie hebt gemist. 😉

  24. mafchauffeur says :

    @Boktor: ik heb ook een periode meegemaakt dat er bewust niet werd bekendgemaakt wie er de komende zondag op podium/kansel zou staan voor de bediening prediking.

    Je gaat tenslotte naar de eredienst voor de Heer, niet voor Zijn Dienaar.

  25. Boktor says :

    Ja heerlijk, dat herken ik! De betutteling in onze NL cultuur. Zelfs in de kerk vindt de leiding het nodig. (Of ‘juist’).

  26. mafchauffeur says :

    @Boktor: ik weet niet of dat typisch NL cultuur is, ben dat ook wel in het buitenland tegengekomen.

    Nederlanders zijn misschien juist extra gehecht aan “zekerheid” en het van tevoren weten waar ze aan toe zijn.

    Met dit soort pareltjes als één van de hoogtepunten. 🙂
    http://www.sdg-nes.nl/images/Fotoalbum%20Soli%20Deo%20Gloria/2009-11-01%20dienst%20met%20Renze%20Westra/slides/psalmbord.html

  27. Justin Case says :

    Lachen om iemands uiterlijk en om een aparte spelling van zijn naam, dat is tegenwoordig satire volgens Goedgelovig.

  28. Johan says :

    @Justin: Dan heb ik dat blijkbaar gemist. Volgens mij gaat dit stukje over Dinands manier van marketing. Ik vind zijn filmpje wel grappig, maar als je doel is er klanten mee paaien, dan is het volstrekt kansloos. Prima dat GG hem die spiegel voorhoudt.

    Als ik een winkel in stap om naar een nieuwe TV te kijken en het eerste wat de verkoper doet is mij verwijten dat ik nog een oude beeldbuistelevisie heb en dat ik daardoor als een clown overkom, ga ik meteen een deurtje verder naar de winkel waar ik als klant wél met respect tegemoet word getreden. Dat is marketing 1.0, maar op het internet werkt het niet anders.

  29. Boktor says :

    Lol Maf, heb altijd innerlijk zo veel leedvermaak om een dominee te horen stuntelen als er wat onjuist op het bord terecht gekomen is. Kom alleen tegenwoordig niet zo vaak meer in diensten met zo’n bord.

  30. Justin Case says :

    @Johan.
    Inderdaad de manier van marketing van Dinand komt duidelijk aan bod in deze bijdrage. Maar dat hij in de titel Amish genoemd wordt (hij vertoont twee uiterlijke kenmerken die overeenkomen met de Amish, hihi gniffel) en dat hij Dinantd Mentink met t’tje doorgekrast zijn flauwiteiten die ik wat puberaal vind. Ze dragen niets bij aan het stuk. Goeie satire heeft dat niet nodig.

  31. zeepkist says :

    @mafchauffeur
    Ik plaats ook altijd keurig de voorzang van de komende zondagen op de website van de kerk. Geen idee waarom, ik voer slechts orders uit 😀

  32. Maar1mening says :

    Commentaar op WordPress en Joomla, terwijl deze meneer zelf met drupal templates werkt (zie paginabron). Dezelfde ‘een-kind-(van-God)-kan-de-was-doen’- software voor de thuisknutsel-sitebouwer.

  33. Im Gegenteil says :

    @Justin

    Dinand Mentink lacht zelf om het uiterlijk van websites. Sterker nog, hij boort ze allemaal de grond in en prentendeert het zelf beter te kunnen. Als dat christelijk ondernemen van vandaag de dag is…

  34. mildzacht says :

    Ik nomineer http://www.devingervangod.nl/ als slechtste christelijke website.

  35. goedgelovig says :

    @mildzacht: Outhoud ‘m even. Binnenkort kan er worden genomineerd.