Evangelist belandt in de cel

Evangelist Joop van Ooijen, bekend van het JEZUS REDT-dak in Giessenburg, heeft zaterdagavond vier uur in een politiecel in Nieuwendijk gezeten wegens wildplakken, een nieuwe evangelische rage. Agenten betrapten hem op heterdaad toen hij een poster met de tekst ‘Jezus Redt’ over een aankondiging voor een jongerenfeest plakte.

vanooijen

Van Ooijen maakt hier al langer een gewoonte van, omdat hij vindt dat jongeren zich beter in het geloof kunnen verdiepen dan naar feesten gaan waar veel drugs en alcohol worden gebruikt.

Van Ooijen stopte op de A27 ter hoogte van het Brabantse Hank omdat hij een poster zag waarop een jongerenfeest werd aangekondigd. “
’Ik pakte lijm en een poster uit mijn auto en heb ‘Jezus Redt’ er overheen geplakt. Wat ik niet zag was dat er politie achter mij stond, en dus werd ik gelijk opgepakt,” aldus een verbolgen Van Ooijen in AD Rivierenland.

Omdat hij ter plekke weigerde zijn lijm en posters af te geven, werd hij meegenomen naar het politiebureau in Nieuwendijk.

 “Ik moest alles afgeven, mijn telefoon, portemonnee, zelfs de veters werden uit mijn schoenen gehaald. Ik werd behandeld als een zware crimineel en mocht pas vier uur later weg, toen een paar jongens van mij 240 euro hadden gepind. Zo hoog was de boete. Wildplakken kost 140 euro, maar het werd 240 omdat ik een ambtenaar had belemmerd zijn taak uit te voeren.”

Het is niet de eerste keer dat Van Ooijen in opspraak is. Vorige week nog beklaagden inwoners van Nieuwerkerk aan den IJssel zich over het feit dat hij het hele dorp met ‘Jezus Redt’-posters had beplakt.

rob-hughesOok in Engeland was het laatst raak. Daar werd straatevangelist Rob Hughes 7,5 uur vastgehouden op een politiebureau in de Britse plaats Basildon. Een omstander zou hem vals beschuldigd hebben, waarna de politie besloot om Rob mee te nemen. Na een urenlange ondervraging werd hij uiteindelijk vrijgelaten, meldt Christian Today.

Rob werd opgepakt op basis van artikel 5 uit de Public Order Act. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan intimidatie en het veroorzaken van leed. De christelijke organisatie Christian Legal Centre, die christenen juridisch ondersteunt, hielp Rob tijdens het politieverhoor. De evangelist was dankbaar dat de organisatie “zo snel” in staat was om “efficiënt” te reageren. Hij heeft het gevoel dat straatevangelisten schuldig worden bevonden totdat is bewezen dat ze onschuldig zijn. “Dit gebeurt schrikbarend vaak,” vindt ook de Christian Legal Centre.

Eerder dit jaar werd in Groot-Brittannië ook de evangelist Tony Miano gearresteerd. Volgens een voorbijganger had hij “homofobe opmerkingen” gemaakt. In eerste instantie legde de politie hem een boete van 90 pond op. Maar ook hij werd uiteindelijk zonder verdere maatregelen vrijgelaten.

49 responses to “Evangelist belandt in de cel”

  1. mafchauffeur says :

    Ik werd behandeld als een zware crimineel

    Oh? Ik lees nergens over dat arrestatieteam, het optrommelen van de (hulp)officier van Justitie, inverzekeringsstelling en voorgeleiding.

    Het valt vooralsnog best mee met de gristenvervolging in Nederland.

  2. Johan Th. Bos says :

    Terwijl de Heer zelf ons weinig anders dan vervolging heeft beloofd. Christenen, vreemdelingen op aarde en ambassadeurs van een hemels Rijk (ja, ik kan er ook niks aan doen dat het zo in de Bijbel staat), denken blijkbaar nog steeds dat de wereld hen lief behoort te hebben. Het door de Here Jezus aangekondigde tegendeel pruimen zij blijkbaar niet. Over volgelingen gesproken….

  3. TommyLee says :

    In ons overgereglementeerde christelijke landje begin jaren zestig werd evangelisatie alleen toegstaan als de vergunningen voor elkaar waren. Mijn vader heeft ook eens een dagje in de cel gezeten omdat omstanders aan de politie een nogal gechargeerd verslag deden toen hij weer eens los ging. Ja het was hard(zonder versterking overigens) en ja het overenthousiasme van pa kon als fanatiek zelfs bedreigend worden opgevat maar de politie nam niet de moeite dit wat te relativeren. Naar mijn idee kwam er later meer vrijheid, maar ja er lopen nu ook steeds meer vreemde vogels rond. Het bewust provoceren door wildplakken wordt nooit zo op prijs gesteld (horizon vervuiling) Ik zou als ik die evangelist was me beperken tot die plaatsen waar het toegestaan is en ik zou proberen een beter te behappen boodschap uit te dragen We leven in een tijd dat je dagelijks geconfronteerd wordt met bloederige taferelen.Mensen blazen zichzelf op voor een goede zaak en nemen veel mensen mee de dood in.. Om bloed te associëren met reiniging is voor de in de bijbel ingewijde christen een duidelijke zaak maar voor de doelgroep (partieganger)volledig abracadabra en mist daardoor zijn effect. Ik vind de verwijzing van @Johan TH daarom niet zo relevant.in dit geval. Ik wil de echte vervolging zeker niet bagatelliseren. Maar vaak komt dit omdat andere religies op zijn zachts gezegd zeer intolerant kunnen zijn en christenen ook op zijn tijd!.

  4. Jeroen Mank says :

    Soms lijken evangelisten toch wel een beetje té opdringerig:

    De twee jonge mannen in de bruine jasjes zijn de evangelisten. Maar ik meen toch echt te mogen vermoeden dat de mannen met hoed en baard (de andere gaat verscholen achter de linker evangelist. De rand van zijn hoed is nog net zichtbaar) ook gelovig zijn. Alleen niet in dat nieuwere deel van de bijbel.

  5. puberapostel says :

    Wildplakken lijkt me niet de manier, er zijn vast fatsoenlijke plekken waar het wel toegestaan is. Fatsoen moet je doen.
    Als flashmobs zijn toegestaan, waarom evangelisatie ook niet? Er zijn genoeg andere mensen die met hun eigen visie aan de weg timmeren dus waarom evangelisatie ook niet ? Natuurlijk moet je jezelf niet in een slachtoffer rol manouvreren, maar ik kan me voorstellen dat een humeurige agent af en toe onnodig ingrijpt. Gebeurde tijdens kroningsdag ook met die 2 republiekijnen…

  6. xEwout Klei says :

    Benieuwd of Joël Voordewind Kamervragen gaat stellen.

  7. Wim says :

    Tja meneer van ooien, je moet je natuurlijk wel aan de wet houden, want de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. Rom. 13:4

  8. DsDre says :

    Hoe was het toch ook al weer: het bloed van de martelaren is het zaad van de kerk.

  9. ruub says :

    Begint een gebed zonder eind te worden, die evangelisatiedrift van Joop. Maar ik heb een idee: In Maastricht is er een APV van kracht waarmee ook de persoon of organisatie die op het affiche geadverteerd aansprakelijk wordt gesteld. Misschien is het een idee dat landelijk door te trekken? En dan de plaatsbekleder van Jezus op aarde maar vragen de gewraakte posters te verwijderen, zodat in Nieuwerkerk en omgeving de Paus binnenkort die posters van Joop van Ooijen komt wegbikken.

  10. joost says :

    DsDre

    Hoe was het toch ook al weer: het bloed van de martelaren is het zaad van de kerk
    Bij de katholieke kerk was het toch: “Het zaad van de kerk(vertegenwoordigers) doet bloed vloeien bij martelaren? ”
    joost

  11. joost says :

    Dhr van Ooijen wil zijn (klinkt als) naam eer aan doen en doet net alsof hij een arm en onschuldig schaap is.
    joost

  12. joost says :

    puberapostel
    Evangelisatie is best toegestaan zolang als men maar niet probeert het anderen op te dringen of door de strot heen te duwen.
    Intolerantie komt van twee kanten hier. De potentiële “bekeerlingen” wensen de bekering niet opgedrongen te krijgen en tonen weinig tot geen begrip/geduld met lieden die dat wel willen doen.
    De “apostelen” kunnen of willen totaal geen begrip of geduld opbrengen voor hun beoogde “slachtoffers” die echt absoluut niet “met het mes op de keel” bekeerd willen worden.
    joost

  13. Jeroen Mank says :

    @Ruub
    Doet ‘ie waarschijnlijk maar wát graag: deze posters komen uit protestantse koker. Daar kunnen er wat de RK-kerk betreft niet weinig genoeg van zijn. Liefst helemaal geen.

  14. rob says :

    Ach, laat de eens politie achter de echte boeven aangaan ipv tijd te verdoen met wildplakkers op plaatsen die al volhangen met posters.
    Nederland gaat aan idiote regelgeving ten onder. De kleine lettertjes der wet moeten nageleefd worden en grote vergrijpers krijgen een taakstraf.
    Een burger mag geen scheet verkeerd laten en echte misdaden blijven onbestraft. Zielig ….
    Ik zou mezelf als agent niet meer in de spiegel durven aankijken als ik zo moest werken.
    ” Wat heb je vandaag gedaan schat?”
    “Ik heb een wildplakker achter slot en grendel gezet”
    “Oh schat wat ben ik blij, de samenleving is er een stuk veiliger door geworden”

  15. Hendrik says :

    Die acties van Joop staan letterlijk op papier misschien leuk (volgens hem), maar de echte uitdaging voor de volgelingen zit ‘em er in om activiteiten te organiseren die zo aantrekkelijk zijn dat ze de organisatoren van de verguisde house/dance feesten brodeloos maken…

  16. joost says :

    rob
    dat vind ik nu een typerende gedachte voor lieden die de kleine dingen die zij verkeerd doen (of zouden willen doen) goed te praten. Wanneer een agent iemand een bon geeft voor fout parkeren dan kan die iemand daar zeer fel en lelijk op reageren met net zulke argumenten als jij nu gebruikt. Vaak krijgt die iemand dan ook nog bijval van omstanders en wordt de agent gemaand om “een echte boeven te gaan vangen” Toch zijn ook die kleine regeltjes er niet voor niets. Fout parkeren kan soms heel gevaarlijke situaties opleveren en/of de doorgang voor hulpverleners
    blokkeren. Pas als een omstander zelf in de knel komt roept die omstander om de politie om die zelfde iemand die ze eerst nog de hand boven het hoofd hielden te bekeren. Hoe krom is dat?
    Wanneer je de kleinere regeltjes al niet naleefd dan worden de grotere regels bij het grotere plubliek in wezen ook steeds “kleiner”
    Die agent kan zich rustig in de spiegel aankijken want hoewel hij de maatschappij misschien niet daadwerkelijk veiliger heeft gemaakt heeft hij wel zijn werk gedaan en een overtreder betrapt en bekeurd.
    Trouwens heb je de statistieken gezien van de verkeersongelukken die zijn/worden veroorzaakt doordat weggebruikers proberen te lezen wat er op een aanplakbiljet staat in plaats van zich met het verkeer bezig te houden?
    joost

  17. rob says :

    @Joost
    Fout parkeren is nog net iets anders dan een poster over een poster plakken wat zo vaak gebeurt op zo’n plek die al vol hangt met posters.

    Het gaat nergens over.

    Weet je wat, ga jij daar met je stoeltje wachten, op die plek des onheils als je echt verwacht dat daar verkeersdoden gaan vallen.
    Dan neem je je eigen verantwoordelijkheid, als je je zo’n zorgen maakt. Stel dat oom agent toch niet alert genoeg is in deze noodsituatie 😉

  18. rob says :

    

 “Ik moest alles afgeven, mijn telefoon, portemonnee, zelfs de veters werden uit mijn schoenen gehaald. Ik werd behandeld als een zware crimineel en mocht pas vier uur later weg, toen een paar jongens van mij 240 euro hadden gepind. Zo hoog was de boete. Wildplakken kost 140 euro, maar het werd 240 omdat ik een ambtenaar had belemmerd zijn taak uit te voeren.”

    Waar zouden de politie-agenten bang voor zijn geweest?
    Dat Joop Jezus zou bellen met zijn telefoon:) en dat die Grote Sterke Broer het de agenten moeilijk zou maken?

    Wat zou Joop met veters kunnen doen?
    Een tekst schrijven in zijn cel, iets met Jezus redt misschien.
    Gevaarlijk hoor, die contrabande.

  19. Im Gegenteil says :

    Beetje overdreven om zo’n manneke de cel in te gooien en een boete te geven. Het zijn maar posters en wat mij betreft plakken anderen er gewoon weer vrolijk over heen. Er bestaat wel wat zwaardere criminaliteit in dit land dan dit …

  20. Wilfred says :

    @Rob: Ik denk dat ze bang waren dat hij zelfmoord zou plegen. Ze kennen het gezegde dat Dre aanhaalt… 😉

    Wat betreft dat wildplakken: het is uit onderzoek bekend dat een rommelige omgeving uitnodigt tot verdere vervuiling en vandalisme. Uit het oogpunt van leefbaarheid (en preventie) lijkt het me dus helemaal niet zo vreemd als er op wordt toegezien dat er niet van alles op muren wordt geplakt.

    Die evangelist moet niet zo zielig doen. Hij zoekt bewust de grens op. Dan loop je het risico dat je gepakt wordt. Wees een man en draag je kruis met trots!

  21. star says :

    Het geeft wel het niveau van onze politie aan als je dit een “belemmering in het uitoefenen van de taak” wilt noemen.Nou begin ik steeds beter te snappen dat de aangifte van een met de dood bedreigd meisje op een stapel komt te liggen totdat dit werklijkheid is geworden.Indrukwekkend.

  22. joost says :

    rob

    Fout parkeren is nog net iets anders dan een poster over een poster plakken wat zo vaak gebeurt op zo’n plek die al vol hangt met posters

    Natuurlijk zijn die zaken anders maar er wordt door “de meute” wel hetzelfde op gereageerd. 😦
    Hoe zou jij het vinden wanneer je een “lege” muur of schutting heb en er komt zo’n “wildplakker” en die plakt daar een affiche op. De volgenden denken dan w.s.: “Ach waar er één hangt kunnen we er nog wel één of meer bijdoen” Voor je het
    weet hangt heel je muur vol met zooi. Hoe blij ben je dan?
    Het is, hoe dan ook, vervuiling.
    Die man wist waarmee hij bezig was en heeft willens en wetens het risico genomen bekeurd te worden. Dan moet hij ook niet gaan mekkeren (oh nee, ooien blaten) wanneer hij wordt bekeurd en als hij zich verzet tegen de bekeuring of de ambtenaar op enigerlei wijze beledigd dan kan hij dus het risicol lopen mee te moeten naar de cel. Eigen schuld dikke bult.

    Weet je wat, ga jij daar met je stoeltje wachten, op die plek des onheils als je echt verwacht dat daar verkeersdoden gaan vallen.
    Dan neem je je eigen verantwoordelijkheid, als je je zo’n zorgen maakt. Stel dat oom agent toch niet alert genoeg is in deze noodsituatie

    Ga jij met je stoeltje ergens zitten wachten tot er één van de door jou belangrijker geachte misdaad zal worden gepleegd om zodoende te trachten de misdaad te voorkomen?
    Ik vind het in zoverre “mijn verantwoordelijkheid” zoals jij zo fijntjes uitdrukt, dat ik het goed vind dat er regels voor zijn die deze dingen verbieden.
    Ik wens jou met je stoeltje alle succes bij het voorkomen van alle misdaden die dan wel bestraft zouden moeten worden. Die zijn dan, volgens jou, omdat je jezelf die daden aantrekt, jouw verantwoordelijkheid.
    Zie je de bullshit in je betoog.
    Ik neem aan dat jij het ook als een “misdaad” zal zien wanneer een stomdronken automobilist met 120 km per uur bij jou door de straat raced. Maar ga jij dan op je stoeltje zitten wachten om eventuele overtreders tegen te houden? Zie je dat dan als jouw verantwoording?
    joost

  23. joost says :

    rob
    Overigens werd hij niet meegenomen naar de nor omdat hij “wildplakte” maar omdat hij weigerde zijn posters en lijm in te leveren. 😉

    Omdat hij ter plekke weigerde zijn lijm en posters af te geven, werd hij meegenomen naar het politiebureau in Nieuwendijk.

    Wellicht had hij zelfs de bekeuring nog kunnen ontlopen wanneer hij “netjes” zijn verantwoording had genomen en zijn “misdaadatributen” wél had afgegeven.
    Obstructie van de rechtsgang was de reden dat hij 4 uren in de cel moest doorbrengen, niet het plakken van de poster.
    joost

  24. TommyLee says :

    Laten we het dan zo stellen: degene die wild plakt (plast of anderszins) neemt bewust een risico. Zo ongeveer als je net nog door rood rijdt of even over een verdrijvingsvlak, gordel op dat korte stukje niet om etc etc. Als je dan aangehouden wordt moet je je deemoedig in je lot schikken. Als je dan veel stennis gaat maken ben je een onruststoker. Ik kan me herinneren dat de Johova’s getuigen in het begin van hun ontstaansgeschiedenis ook telkens de grenzen van de wet opzochten, veel stennis maakten grote koppen in de krant kregen en zo heel snel bekendheid verwierven zoals Maasbach altijd zei slechte reclame is ook reclame!

  25. cornelis says :

    @johan Th. Bos nou ja, je wilt toch niet beweren, dat deze halve zool wordt belaagd door christenvervolgers?
    het is nu eenmaal niet toegestaan en “not done” een andermans posters over te plakken.
    zie verder berichten over Egypte en Pakistan waar christenen inderdaad hebben te lijden onder bedreiging, moord en brandstichting.
    of begreep ik je verkeerd?

  26. Harry says :

    “Meneer, wat zijn wij aan het doen?”

    “Agent, u bent onbetwijfelbaar een ongekent talent.
    Het is alleen jammer dat u de beleefdheidsvorm niet kent.”

  27. Johan Th. Bos says :

    @cornelis. Exact. Ik bedoel juist dat bij de minste tegenslag gelovigen in dit land al beginnen te piepen. Christenen vinden dat zij rechten hebben in deze wereld. Het begint er in dit land aardig op te lijken, maar brengt bijvoorbeeld christelijke politici op verkeerde gedachten. Toen aan Anne van der Bijl werd gevraagd waarom vervolging in dit land – anders dan in Egypte en Pakistan – nauwelijks aan de orde is, zei hij onder meer: ‘Misschien dat wij het niet waard zijn’

  28. rob says :

    @johan Th Bos

    Christenen vinden dat zij rechten hebben in deze wereld. Het begint er in dit land aardig op te lijken, maar brengt bijvoorbeeld christelijke politici op verkeerde gedachten. Toen aan Anne van der Bijl werd gevraagd waarom vervolging in dit land – anders dan in Egypte en Pakistan – nauwelijks aan de orde is, zei hij onder meer: ‘Misschien dat wij het niet waard zijn’

    Bullshit

    Christenen mogen vinden dat ze rechten hebben.
    Zoals jij dit zelf ook verwacht.
    Ga mij niet wijsmaken dat je zelf een ander verwachtingspatroon hebt en niet raar zou opkijken als niet gebeurt wat je verwacht.
    En waarom zijn wij geen vervolging waard?
    En wie is “wij”
    Ik voel als zogenaamd christen geen enkele verwantschap met je, Johan, of met Banna, die overigens nog steeds doodleuk 17 euro van mijn rekening afschrijft terwijl ik al jaren geen lid ben.
    Over welke christenen heb je het? Jouw clubje?

  29. Johan Th. Bos says :

    Ja, ik kan er ook niks aan doen dat de Heer zelf ons weinig anders dan verdrukking in het vooruitzicht heeft gesteld. Dat die hier wel meevalt, beschouw ik als genade. Ik begrijp best dat zich ‘zogenaamd christen’ noemende mensen daar moeite mee hebben. Wie Banna is, weet ik niet.
    Ik heb het verder gewoon over alle christenen, niet een bepaald clubje. Ik hoor
    trouwens niet bij een clubje, maar bij de Gemeente van Christus met gelukkig maar één Hoofd.

  30. bramvandijk says :

    @Johan Th. Bos

    Ja, ik kan er ook niks aan doen dat de Heer zelf ons weinig anders dan verdrukking in het vooruitzicht heeft gesteld.

    Tja, zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Zoals hij het liefst vreemde volken onderdrukt, verwacht hij ook dat zijn eigen oogappels onderdrukt zullen worden. Nu blijkt echter dat de mensheid zonder god iets beschaafder is geworden en het inderdaad wel meevalt met die christenvervolging 😉

  31. MaB says :

    Men neemt het woord ‘vervolging’ ook weer vrij gemakkelijk in de hand hier. Gearresteerd worden voor het doen van een paar vrij absurd aandoende dingen is dat niet lijkt me.

  32. Johan Th. Bos says :

    @MaB: Inderdaad die vervolging hier stelt niets voor. Daarom is de klacht van deze evangelist over wat hij als onheuse behandeling ervaart ook zo belachelijk.
    @bramvandijk. Ik kan dit echt niet meer volgen. Zal wel aan mij liggen. In veel landen – buiten Nederland – valt de christenvervolging helemaal niet mee. Wie je met de waard en diens gasten bedoelt, weet ik niet. Wel dat je een wereld zonder God beschaafder vindt geworden. Je hebt het blijkbaar niet zo op de Heer en Diens uitspraken.

  33. mafchauffeur says :

    Toen aan Anne van der Bijl werd gevraagd waarom vervolging in dit land – anders dan in Egypte en Pakistan – nauwelijks aan de orde is, zei hij onder meer: ‘Misschien dat wij het niet waard zijn’

    Ik weet niet in welke context die uitspraak is gedaan. Maar als los citaat vind ik het een rare opmerking. ‘Misschien dat wij het waard zijn om niet vervolgd te worden’ is dan net zo raak of raar.

    Ben je, als je geboren bent in een christelijk gezin in Egypte, het meer waard om vervolgd te worden dan iemand die in een christelijk gezin in Nederland geboren is? Plegen Egyptisch en Pakistaanse christenen die besluiten te vluchten voor de vervolging het systematische geweld tegen niet-moslims dan verraad omdat ze ondanks hun bovengemiddelde waardigheid het niet meer volhouden? Waren de Joden in Irak zo enorm waardig dat hen de eer ten deel gevallen is in de loop der eeuwen gedecimeerd te worden door Saddam en zijn voorgangers?

    Zo’n uitspraak geeft dan wél weer hoop voor homo’s die in bijvoorbeeld Rusland en Kameroen worden vervolgd. Altijd prettig om te weten dat dit komt doordat je het waard bent, in plaats van omdat de overheid en/of de meerderheid eigenlijk vindt dat jouw geloof, geaardheid of mening niet mag bestaan. 🙂

  34. bramvandijk says :

    @Johan Th. Bos

    Ik kan dit echt niet meer volgen.

    Misschien maar goed ook 😉

  35. mafchauffeur says :

    Of praatte Brother Andrew géén onzin en worden we langzamerhand steeds “waardiger” om vervolging te mogen ontvangen?

    Bij wildplakken zou je nog kunnen aanvoeren dat je je niet aan (ok, wereldse, maar toch) regeltjes houdt. Maar de Gloriestoel in Almere vraagt altijd netjes een vergunning aan om in het winkelcentrum te staan. Zo ook afgelopen weekend.

    Maar als de politie geen aanknopingspunten ziet om te zorgen voor Vervolging zijn er altijd nog de atheistische knokploegen die een helpende hand toesteken. Geholpen door verblinde christenen.

    Gloriestoel Almere. Een bewogen middag. Een jongeman uit het team werd drie keer geslagen in zijn gezicht door een atheïstische psycholoog die niet zo blij was met waar we mer bezig zijn. En ook de religieuze geest was er weer. Drie mannen uit een kerk die vroegen in welke autoriteit we dit deden en of we vooraf openbaring hadden gehad om dit te doen. Verder was het een prima middag.

    https://www.facebook.com/ronald.plat.3?fref=ts

  36. engel says :

    @mafchauffeur,

    Ik heb even de context opgezocht van het citaat waar Johan Th. Bos naar verwijst:

    Anne geeft aan dat volharden in Nederland moeilijk is omdat wij niet voor 100% worden uitgedaagd. Reagerend op de vraag waarom wij in Nederland niet vervolgt worden geeft Anne het volgende antwoord:

    – We zijn het niet waard om vervolgd te worden;
    – Of, we zijn rijk gemaakt om onze rijkdom en overvloed in te zetten om tot zegen te zijn voor de Ander.

    bron: http://www.leenardkanselaar.nl/ervaringen-van-een-indrukwekkende-opendoorsdag/

  37. rob says :

    @Engel

    Anne geeft aan dat volharden in Nederland moeilijk is omdat wij niet voor 100% worden uitgedaagd.

    Hoezo zijn wij het niet waard?.
    Hoezo wordt je niet uitgedaagd?

    Legt Anne zijn uitspraken ook nog ergens uit?

    UIt je bron haalde ik dit opmerkelijke citaat uit de mond van een vervolgde:

    Shoaib haalt de woorden van Martin Luther King aan. ‘I have a dream’. De droom van Shoaib is dat er op een dag in heel Afghanistan christelijke televisie is voor alle doelgroepen. Voor kinderen, voor ouderen, voor vrouwen en voor ouderen. Shoaib sluit zijn lezing af met de woorden ‘verwacht grote dingen VAN God en doe grote dingen VOOR God’. God kan Afghanistan veranderen. Door gebed en door genade. Door jou en door mij!

    Gossie, dat zou inderdaad geweldig zijn. Onze natie is ook enorm opgeknapt van kanaal 7 en is nu in staat om volledig te participeren. De politiek mag al die voorbidders wel dankbaar zijn 🙂

  38. engel says :

    @Rob,

    Dit is een samenvatting van een man die daar een dag naar geluisterd had. Als je er zelf ook heen was gegaan, had je ongetwijfeld meer geweten.

    Deze zin lijkt me echter wel duidelijk. Misschien kun je daar wat mee:

    “- Of, we zijn rijk gemaakt om onze rijkdom en overvloed in te zetten om tot zegen te zijn voor de Ander.”

    Het ‘Of’ lijkt de voorgaande zin, namelijk dat we het niet waard zijn te ontkrachten. Denk er maar eens over na.

  39. star says :

    /”Anne geeft aan dat volharden in Nederland moeilijk is omdat wij niet voor 100% worden uitgedaagd. Reagerend op de vraag waarom wij in Nederland niet vervolgt worden geeft Anne het volgende antwoord:

    – We zijn het niet waard om vervolgd te worden;
    – Of, we zijn rijk gemaakt om onze rijkdom en overvloed in te zetten om tot zegen te zijn voor de Ander.”/

    Ik mag toch hopen dat Anne niet echt meent wat hij hier zei.Het is tamelijk goedkoop trouwens om dat te zeggen, want terwijl wij hier in Nederland vurig baden opdat hij veilig weer bij zijn gezin en ons terug zou keren en we wel degelijk allemaal ook gaven wat we konden missen om dat mogelijk te maken (en ik overigens volop tegen de stroom van mijn ziekte (Hodgkin) in roeide) werden we wel degelijk op ándere manieren beproefd.
    Goedkoop zijn zulke uitspraken voor mensen die niet zijn roeping hadden en misschien in zijn ogen gemakkelijk thuis zaten.Maar reclameren moet hij dan toch echt bij God die het niet mogelijk maakte dat we met een heel leger uittrokken.
    Nederland wordt op vele manieren beproefd ook al zijn we het dan zogenaamd niet waard in de ogen van Anne.

  40. mafchauffeur says :

    @engel: dank voor de context. Ik vraag me af of hij het als een limitatieve opsomming bedoelde of dat het twee (van vele) mogelijke verklaringen betreft.

    Omdat de context mede “reclame voor het werk van de anbi Open Doors” betreft past de tweede verklaring daar in ieder geval goed bij. 🙂

  41. engel says :

    @star,

    Beproeving is niet hetzelfde als vervolging.

  42. star says :

    @engel: kan zijn, maar zulke uitspraken zijn wel heel erg gemakkelijk en zou je juist van Anne die door steun van heel het land toch kon/kan doen wat hij deed en doet – en dat hoort ook zo- zich zou onthouden van dergelijk kortzichtig commentaar.

  43. DfTg says :

    Nou, kom op God, redt deze man volgende keer even van 4 uur vastgehouden worden en 240 euro boete, dat heeft hij toch wel verdiend door zo op te komen voor de goede zaak. Waarom is uw zoon anders aan het kruis gemept?

  44. rob says :

    @Engel

    “- Of, we zijn rijk gemaakt om onze rijkdom en overvloed in te zetten om tot zegen te zijn voor de Ander.”

    Het ‘Of’ lijkt de voorgaande zin, namelijk dat we het niet waard zijn te ontkrachten. Denk er maar eens over na.

    Tja, een hoop Nederlanders zitten in de financiele problemen en dan houdt ook het verhaal op om uit te delen.
    En dan vervalt de meerwaarde van die christen ook.

    Met geld kun je je dus waardevoller maken?

    Wat een onzin.
    Laat Anne zelf hier eens komen toelichten hoe hij het bedoelde .

    Beproeving is niet hetzelfde als vervolging.

    Het ligt in elkaars verlengde.

    Vanuit beproevende situaties ontstaat christenvervolging.
    Die 2 hebben veel met elkaar te maken.

  45. rob says :

    @Maf

    🙂 inderdaad, door gul te geven kun je je in ieder geval waardevol maken 🙂
    HIj is leuk.

  46. Elisha says :

    Ik las de opmerking van Anne van der Bijl als volgt: als gelovigen in Nederland zijn wij nogal lauw en over het algemeen weinig enthousiast waar het gaat om geloven.
    (Ik spreek voor mezelf maar zie het ook om me heen) Te lauw om vervolgd te worden… zoiets…

  47. star says :

    @Elisha, nou ja dan nog zit niemand op dat malle oordeel van Anne te wachten en het is ook niet echt behoorlijk.Maar kennelijk vinden mensen die door iedereen op een voetstuk zijn gezet, dat ze ook zo naar zaken mogen kijken.Maar in zijn plaats had ik dan toch liever gezwegen.

  48. Elisha says :

    @Star, mensen een spiegel voorhouden kan heel helpend zijn. Ik kan een schop onder mijn kont wel gebruiken/waarderen zo af en toe. 🙂

  49. pknbroeder says :

    Posters ‘Jezus redt’ hangen binnenkort ook in de tweede kamer 🙂

    http://www.cip.nl/artikel/38839/Jezus-Leeft-wil-meedoen-aan-verkiezingen