Eindelijk een TEDxBiblebelt

antoniefountainWie kent het niet: TEDx. Ideas worth spreading. Trendy events, meestal alleen op uitnodiging, voor en door de creatieve klasse van innovators en wereldverbeteraars. Op podia in de hotspots van de wereld, volgens een strak Amerikaans franchisemodel opgezet, presenteren de meest briljante geesten hun ideeën. De filmpjes van nooit meer dan 18 minuten (een nachtmerrie voor dominees) worden geshared dat het een lieve lust is.

Dat TEDx is sinds een jaar ook op de Nederlandse Biblebelt neergestreken. Het heidedorp Ede mag zich nu scharen onder roemruchte TEDx-steden als Amsterdam, Tokyo en San Francisco.

De plaatselijke organisatoren hebben hun kans schoon gezien om bij de tweede editie van TEDxBiblebelt zoveel mogelijk christenen te pluggen. Immers christenen kunnen best ook hele goede ideeën hebben; we lopen echt niet altijd achter, hoor. Zo traden op: gospelzangers Elisa Krijgsman en Maaike van Zuilekom, verkeersopstopper Antonie Fountain, lesbisch én christen Monique Samuel, kerkplantprofessor Stefan Paas en zandtovenaar Gert van der Vijver (die Gordon bij de EO bekeerde).

Dat de meeste sprekers gewoon in Amsterdam of een ander stukje Randstad wonen of werken en dus voor de gelegenheid naar Ede waren geïmporteerd, mag de pret niet drukken. Wel was het vast schrikken dat TEDxBiblebelt werd geopend met een talk van Marc de Hond die het bijbelse monogame huwelijk ter discussie stelde. Gelukkig zond de HEERE geen bliksemschicht. Dat zou ook wel een beetje zielig zijn geweest, want De Hond zit al in een rolstoel.

Het is best leuk om even door de filmpjes te scrollen en je te laten verrassen. Wij dachten bijvoorbeeld dat die Elisa Krijgsman en Maaike van Zuilekom alleen Opwekkingsliedjes kenden, maar zij spelen zo even de hele popgeschiedenis uit hun hoofd. Antonie Fountain kennen we van Twitter, als activist voor eerlijke chocola, vluchtelingen en tegen vrouwenhandel. Maar die gast blijkt een Obama-in-de-dop te zijn.

Monique Samuel lijkt haar praatje over gelijke kansen en interculturele chocoladekoekjes zó goed uit het hoofd te hebben geleerd, dat het wat ten koste is gegaan van de spontaniteit. Het zal de vloek van TEDx zijn: het móet in één keer goed en gelikt zijn, want de hele wereld kijkt mee. Daar moet je maar tegen kunnen. Maar het goede nieuws is dat ze Rutte wel wil vervangen.

Stefan Paas, prof aan de VU, geeft voetbalclubs en orkesten het advies om niet te miepen bij elke bezuiniging op subsidies. De kerk is al 200 jaar van de staat los en houdt z’n eigen broek op. Dat kunnen jullie ook, kijk maar goed naar óns hoe dat moet. Gert van der Vijver strooit z’n publiek gelukkig geen zand in de ogen. Als een Abraham die met z’n nageslacht speelt tovert hij het ene na het andere vergezicht.

Wij zien uit naar een vervolg van TEDxBiblebelt. Misschien volgend jaar in Staphorst of op Urk?

Advertenties

8 responses to “Eindelijk een TEDxBiblebelt”

  1. Psychodinges says :

    hmmmm en wanneer komt nu de satire of de clou? Ik had iets over mazelen verwacht….

  2. Johan says :

    De columnist die dit geschreven heeft, heeft zojuist een geweldige ontdekking gedaan: ook buiten de Amsterdamse grachtengordel is leven. Zelfs in Ede. Wat een openbaring. 😉

    Om nóg maar een illusie weg te nemen: TEDx is allang niet meer zo uniek. Er staan al 31.867 spreekbeurten op YouTube. Dat komt door al die franchises. In Nederland is TEDx al in meer dan 20 steden gehouden. Er zijn zelfs hogescholen en universiteiten die hun eigen TEDx organiseren. Een aantal TED talks gaan viral, als ze iets aanspreken wat bij heel veel mensen leeft of heel erg creatief zijn, maar de meeste niet. Als de filmpjes van TEDxEde een paar duizend views halen mag je denk ik blij zijn. Je bereikt meer mensen door een keer in P&W op te treden. De best scorende van vorig jaar heeft iets meer dan 5.000 views gehad en ging over nanotechnologie. Door iemand die al internationaal bekend was. Stefan Paas heeft nog maar 2 views. Dus reken maar uit.

    Wat dat betreft volgen christenen gewoon de trend. Ze verschijnen op het TED-podium als het concept al over z’n hoogtepunt heen is. Zo kennen we onszelf weer. 😉

  3. Johan says :

    Ik probeer me even voor te stellen hoe een echte TEDxBiblebelt in Urk er uit zou zien. Iets met vernieuwend gebruik van het kerkorgel, bijv. die jongen die ABBA uitvoerde? De rector van Pieter Zandt die de geschiedenis van het vredesteken tot in de in tijd van Nero behandelt? Buiten-de-box vistechnieken die de Urkers toepassen maar die elders nog onbekend zijn, zoals het schriftuurlijke uitwerpen van het net aan de andere zijde van het schip?

  4. Bert says :

    Ben juist wel bij met de milde toon 🙂

  5. Im Gegenteil says :

    Want is het gigantisch vermoeiend om naar Monique Samuels te luisteren. Ze heeft in het Engels een verschrikkelijk zwaar Nederlands ACCENT. Ze kunnen haar beter gewoon ONDERTITELEN. Dat deden de andere bovenstaande mensen gelukkig veel beter. Al blijft het altijd raar om je eigen landgenoten voor een Nederlands publiek (dit trekt echt geen buitenlandse aandacht hoor!) in het Engels te horen klooien. Bespaar je toch de moeite!

    En dan haar geforceerd enthousiaste multiculti pietpraat! Alsof ze Martin Luther King is…. De overige onderwerpen en zijn ook erg weinig boeiend. Niemand zal zeggen: WAUW! Enkel Marc de Hond had een enigzins prikkelend onderwerp.

    Ik denk niet dat de rest van de Engelstalige wereld op dit SLAPPE AFGIETSEL vanTEDx zit te wachten. Echt typisch Nederlands om zo’n fenomeen enthousiast na te apen en te denken dat de rest van de wereld naar ons luistert!

  6. henkjan37 says :

    @

    Im Gegenteil

    jij hebt echt twee slechte benen om mee uit bed te stappen hoor;) verder heb je aardig gelijk btw, gewoon een opppervlakkige hype;)

  7. Johan says :

    @Im Gegenteil: Ik ben het met je eens. Laat de Nederlanders gewoon Nederlands praten. Maar bij TED moet het in het Engels, anders wordt je filmpje niet op YouTube gezet.

    Ik begrijp de frustratie van Monique niet helemaal. Volgens mij is Nederland vergeleken met andere landen erg ruimdenkend en liberaar. Ze zegt dat sommige mensen het gek vinden dat ze christen en lesbisch is (wat ze meteen generaliseert alsof iedereen zo denkt, wat vette onzin is). Ik denk dan: wat maakt het uit? Er zijn ook mensen in mijn omgeving die het gek vinden dat ik op GG reageer. Wees blij dat je het kunt zijn en er open voor kunt uitkomen. In Soedie-Arabië leef je niet lang als je mosllim en lesbisch bent. Dus waarom dan klagen over Nederland?

    Dat het voor een tussengeneratie (half dit en half dat) of 2e generatie immigranten over het algemeen wat lastiger is zie ik ook niet als een probleem. Als mijn moeder Nederlands is en mijn vader Turks en ik woon in Turkije, dan moet ik logischerwijs ook meer moeite doen om in de Turkse samenleving iets te bereiken. Maar voor mijn kinderen speelt dat al niet meer. Die moeite lijkt Monique nauwelijks te hebben, want ze loopt alle talkshows plat, staat in alle bladen (tot vermoeiens toe) en ventileert voortdurend haar opinies. Ze heeft als half dit en half dat veel meer ruimte dan menige 100% Nederlander of 100% Arabier.

    Hoe meer ik er over nadenk vermoed ik dat ze gewoon een gigantische ambitie heeft. Zoals je zegt: geforceerd Martin Luther King nadoen.

  8. mafchauffeur says :

    Deze Gloriestoel-inspirator is geknipt voor een volgende TEDxBiblebelt aflevering:

    Als het hem tenminste lukt om “voor het echie” het verhaal helemaal achter elkaar te doen.