Een Renault 4 als pausmobiel?

Renault-4-PausmobielAls paus krijg je nogal wat cadeaus, maar zo’n afgetrapte Renault 4 uit 1984 met 300.000 km op de teller is wel heel apart.

Er zit ook een mooi verhaal aan vast. Deze auto was eigendom van Don Renzo Zocca, een pastoor uit een klein plaatsje in Verona die jarenlang met deze auto armen probeerde te steunen en verzet bood tegen de lokale maffia. De beste man is inmiddels 70 en hij vond dat het tijd was geworden om afscheid te nemen van zijn Renault. Daarom schreef hij een brief naar paus Franciscus en tot zijn grote verbazing kreeg hij 25 dagen later een telefoontje van de heilige vader. Franciscus wilde graag weten wanneer de Renault bezorgd kon worden. De huidige paus heeft namelijk meer met bescheiden auto’s dan met luxe auto’s.

De oude Renault kreeg toen nog even snel een opknapbeurt en werd vervolgens per oplegger naar het Vaticaan vervoerd. Het mooie is dat het ook nog een zuinige auto is, want hij loopt op gas in plaats van benzine. Don Renzo Zocca was wel zo slim om de sneeuwkettingen achterin te laten liggen. Want stel je toch eens voor de dat de paus die nodig zou hebben! (bron)

Renault-4-Pausmobiel-2

47 Reacties op “Een Renault 4 als pausmobiel?”

  1. Arend-Wim Estié zegt :

    Topauto! Ik rijd geregeld in de opvolger. Als beginnend predikant mocht ik het dorp rond in een Twingo.

  2. afolus zegt :

    @Arend-Wim
    Jij wordt vast en zeker ooit ook eens paus… 😇

  3. dr4hcir zegt :

    Deze man blijft me verbazen. “Wat is ie toch gewoon gebleven he!”

    Maar even serieus. Ik mag deze paus wel met dit soort stunts. Wat vinden jullie? Bewonderenswaardig of schijnheiligheid van de katholieke antichrist / plaatsvervanger van Jezus op aarde / Sinterklaas ?

  4. rob zegt :

    @dr4hcir

    Als je echt gewoon bent gebleven laat je je niet uitroepen tot heilige vader der katholieken.

  5. afolus zegt :

    @rob
    Waar was je al die tijd. Ik heb je gemist.
    Ook onze eminente broeder Pittig is al een tijdje onder de radar…

  6. mafchauffeur zegt :

    @afolus: Pittig is druk bezig met de moeder aller preken. Voor 29 september. 🙂

  7. ruub zegt :

    Wat een Renault op gas met drie ton op de teller? Een wonder! Had Van Aquino dit meegemaakt, dan hadden we 6 godsbewijzen gekend in plaats van 5.

  8. kleautzak zegt :

    @rob,

    daar sluit ik me bij aan.
    Iedere katholiek is in mijn ogen raar.
    Vooral als je weet wat ze geloven en hoeveel miljarden euro’s ze hebben daar in het Vaticaan zonder de wereld ermee te helpen.

    Die ‘geestelijken’ die misbruik pleegden, daar moest de RK geld geven aan de slachtoffers, één keer raden van wie dat geld komt..
    Dat geld komt van mensen die geld aan de kerk geven..

  9. Max zegt :

    @ kleautzak, bent u toevallig J.Quid?

  10. bramvandijk zegt :

    Je kan het “gewoon blijven” ook wel heel theatraal proberen uit te stralen. Wat is hiervan de meerwaarde behalve dat je er weer publiciteit mee haalt?

    @ruub

    Had Van Aquino dit meegemaakt, dan hadden we 6 godsbewijzen gekend in plaats van 5.

    😀

    Uit Nehemia 9 leren we ook het volgende:

    21 Veertig jaar lang hebt u hen onderhouden, in de woestijn ontbrak het hun aan niets, hun kleding raakte niet versleten en hun voeten zwollen niet op.

    Dus niet verslijtende duurzame consumptiegoederen zijn inderdaad een teken van god.

    Overigens wel opvallend dat we dit pas eeuwen na dato te horen krijgen en dat de pentateuch zelf dit wonder helemaal vergeet te melden.

  11. Hans zegt :

    @ Bram van Dijk

    Deut 8:4 Veertig jaar lang raakten uw kleren niet versleten en zwollen uw voeten niet op.
    Deut. 29: 5 Ik heb u veertig jaar door de woestijn laten gaan; uw kleren zijn bij u niet versleten, en uw schoenen zijn niet versleten aan uw voeten;

    Misschien vergeet jij je bijbel te lezen, kan natuurlijk ook 😉

  12. Hans zegt :

    Ik vind het trouwens eerder getuigen van een geest van armoede om in zo’n oude Renault te rijden. Niets vrooms aan.

  13. bramvandijk zegt :

    @Hans
    Mea Culpa, staat inderdaad ook al in Deuteronomium.

    Aan de andere kant is de gangbare theorie dat een eerste versie van Deuteronomium het boek is dat in 2 Koningen 22 is “teruggevonden”. Vervolgens wordt over het algemeen ook aangenomen dat ver terugvinden geen sprake was, maar dat het boek in die tijd is geschreven.

    Ofwel: punt blijft staan dat dit wonder pas eeuwen na dato bekend is gemaakt 😉

  14. Jeroen Mank zegt :

    @dr4hcir Schijnhielig zeker niet. Als bisschop en later kardinaal in Argentiniëweigerde hij in het bisschoppelijk paleis te wonen, maar verkoos een appartementje waar hij zo veel mogelijk zelf zijn potje kookte. En ook nu woont hij niet in het pauselijk paleis, maar in het gastenverblijf van het Vaticaan schijnt het. De man lijkt in alles écht bescheiden en nederig te zijn. En ik denk dat hij dit lieve renaultje koekblik daadwerkelijk gaat gebruiken.

  15. Jeroen Mank zegt :

    @max Als kleautzak J.Quid is dan heeft J.Quid vandaag wel een heel milde dag.

  16. Max zegt :

    @ Jeroen Mank, misschien past ‘ie hier zich een beetje aan, bang voor het moderatiefilter. 🙂

  17. beervis zegt :

    Ik ben heel nieuwsgierig naar de preek van Pittig. Hopelijk kunnen de thuisblijvers de preek nog is nalezen.

  18. beervis zegt :

    Deze paus spreekt mij wel aan. Zijn boodschap is top. Verder weet ik niet of de paus hypocriet is of niet, maar een verademing is het wel. Als de volgende pausen deze lijn een beetje aanhouden, voorzie ik een mooie kerk in de toekomst en een God die universeler wordt geduid en meer ruimte voor andere opvattingen. Misschien zijn het de Katholieken wel die de bescheidenheid een beetje terug brengen in het geloof.

    Ik ben zondag toevallig naar een katholieke dienst geweest en het spreekt mij wel aan. Als niet christen (afgelopen tijd ben ik een beetje dat atheïstische aan het afleggen, vandaar ‘niet christen’ ipv atheïst) voel ik daar veel vrijheid om mij toch een beetje te bezinnen. Ik kan daar met een rustig gevoel alleen naar binnen. En het belangrijkste: Opgewonden standjes zijn daar zeldzaam.

  19. mafchauffeur zegt :

    @beervis: hoezo thuisblijven?

    Daar heb je dan toch wel een heel goede reden voor nodig. 😉

  20. henkjan37 zegt :

    ik ga al mn hele leven naar de rk;) dus dit verbaast me niks;)

    overigens bescheidenheid een vast onderdeel van het katholieke geloven

    hopen op redding ipv gered weten

    liefde staat boven geloof

  21. Justin Case zegt :

    Het is allemaal mooi dat bescheiden doen van paus Franciscus, maar de beveiliging rond de paus in een Renault 4 is een stukje duurder dan gewoon per heli van A naar B gaan.

  22. Justin Case zegt :

    Allemaal hartstikke mooi dat bescheiden doen van paus Franciscus, maar het vervoer per Renault 4 is, vanwege de extra beveiliging, een stukje duurder dan gewoon per heli.

  23. mafchauffeur zegt :

    @Justin Case: wat is ongeveer het verschil in euro’s per rit/vlucht? En per kilometer? 😉

  24. beervis zegt :

    @mafchauffeur
    Te ver weg?

  25. Sueigilera zegt :

    Kijk mij eens eenvoudig zijn! Helemaal te gek. Daar kan iedereen een punt aan zuigen.

  26. Sueigilera zegt :

    @beervis

    En het belangrijkste: Opgewonden standjes zijn daar zeldzaam.

    Weet je dat zeker? 😉 …………. 😦

  27. beervis zegt :

    @Sueigilera
    Als ik het mag vergelijken met de pinkstergemeente zeker. Maar ik moet zeggen dat het mijn eerste keer was, dus het kan nog tegenvallen. Er stapte daar iig niemand op mij af, die mij even Gods liefde wou laten blijken. Geen hunkerende zielenontfermers.

  28. pijpkaneel zegt :

    @richard

    Ik vind deze paus cool. Open, sympathiek en walks the talk.
    Dus als postmoderne kritisch-gelovige weet ik zeker dat dit fake is. Ik trap hier niet in.

    ===
    Ik vind deze paus cool. Open, sympathiek en walks the talk.
    Dus als gereformeerde catechismuskenner, weet ik zeker dat dit de antichrist is, wolf in schaapskleren, briesende rondgaand.

    ===
    Ik vind deze paus cool. Open, sympathiek en walks the talk.
    Misschien moet ik die zinnen maar gewoon eens laten staan…

  29. Jeroen Mank zegt :

    @beervis. Ik kan me van mijn jeugd niet anders herinneren dan dat het er tijdens de mis altijd rustig aan toeging. Het meest levendig was de communie, als iedereen keurig in de rij naar voren schuifelde om zijn/haar schijfje hostie in ontvangst te nemen (pastoor: Het lichaam van christus. Gelovige (zachtjes): Amen.) en voor de rest was het luisteren, zingen en prevelen. Soms op de knieën. Dat was dan de lichaamsbeweging: naar voren schuifelen en weer terug, knielen en weer zitten. Allemaal heel rustig, beschaafd en bescheiden.

  30. Im Gegenteil zegt :

    De paus is, ongeacht wie, een wolf in schaapskleren. Deze anti-christ staat aan het hoofd van het meest verdwaalde en meest verderfelijke orgaan in de gristelijke wereld dat verantwoordelijk is geweest voor ontelbaar veel leed en bloed.

    Opvallend naief dat sommige reaguurders (met toch vaak een prostestantse of evangelische, maar toch vast geen RK-achtergrond…!) hier zich zo in luren laten leggen door een paar loze gebaartjes van de roomsche zelfbenoemde plaatsvervanger van christus op aarde. Het wordt geslikt als zoete judaskoek. Zo simpel is het blijkbaar dus. Vertel maar aan al die verkrachtingsslachtoffers van de RK-kerk, dat deze paus oh zo leuk en bescheiden is.

  31. henkjan37 zegt :

    @ig

    proef ik daar een ligt anti-papisme?

  32. henkjan37 zegt :

    @ig

    proef ik daar een licht anti-papisme?

  33. pijpkaneel zegt :

    @hj37

    Sssstt. IG is onze huis-troll. Zachtjes aaien en doorlopen, dan gaat ie weer slapen.

  34. keeskramer zegt :

    @mafchauffeur
    Ik heb het niet berekend. Ik praat Antoine Bodar na.

  35. mafchauffeur zegt :

    @kees/case: ah, vraag je hem dan even om de berekening? 😉

    Overigens zie ik dat de Paus al een Renault tot zijn beschikking had. Misschien zelfs nog verantwoorder dan op deze “nieuwe” op gas.
    http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=23510&lStrActionReactie=hide

  36. Im Gegenteil zegt :

    @Pijpkaneel

    Doe maar lekker lepeltje-lepeltje met de paus

  37. DfTg zegt :

    Weet je hoe guess een R4’tje wel niet is!! De TOFste auto die je kunt krijgen, niet de afgetraptste. Dit is een enorm waardevol geschenk juist. Ik zou heel graag de paus zijn nu en ben dan ook stikjaloers!

  38. sonicchristjan zegt :

    ik vraag me af wat jullie met deze blog willen bereiken. Een beetje tijdverspilling, als je zelf niet gelooft, kun je je verdiepen in serieuze websites die wel op een authentieke manier met het evangelie bezig zijn. Als je wel gelooft, is deze site helemaal tijdverspilling.

    Ik herhaal: gesjeesde christenen zullen er altijd blijven, maar het is de moeite waard om de juiste websites van gelovigen te volgen.

  39. sonicchristjan zegt :

    Ik vind het af en toe wel grappig om de berichten op deze blog te lezen. Maar tegelijk denk ik ook dat het zonde van de tijd is. En eigenlijk als je er één gelezen hebt, dan heb je ze allemaal gelezen.

  40. sonicchristjan zegt :

    Ja en we weten wel dat de Paus opportunistisch bezig is, daar hoef je geen satirische berichten over te posten.

  41. henkjan37 zegt :

    @ sonni

    misschien is dit juist ook wel een website van gelovigen;) Alleen gelovigen die humor hebben en als gevolg daarvan onzin ook niet serieus nemen;)

  42. dr4hcir zegt :

    @ sonicristjan
    Ik vraag me af waarom jij de moeite neemt om te reageren en nie gewoon weg blijft van deze doelloze, godslasterende, tijdverspillende website. Toch jammer dat je je heb laten verleiden…

  43. Im Gegenteil zegt :

    @sonnicchristian without humour

    Ik vindt het een verspilling om 3 verschillende verzuurde berichtjes te posten, terwijl het ook in 1x kan.

    Ik denk dat je geen gevoel voor humor hebt en aan anderen moet overlaten hoe ze hun tijd invullen. En wat satirisch grappig is.

  44. midas zegt :

    Hulde voor de Paus. Zijn boodschap van delen en zorgen voor armen en zwakken mag wel wat vaker in protestants kerken klinken.

  45. sonicchristjan zegt :

    dr4hcir zegt,

    deze website is zeker doelloos maar niet per sé godslasterend. Ze stellen op een ironische manier religie aan de kaak. Religie is in mijn ogen de tegenhanger van genade en geloof. Ik vind dat ze wel een punt hebben. Ook ik erger me groen en geel aan de kerken en christen unie.

    Dus Goedgelovig heeft op zich best wel een punt. Desalniettemin draven ze door en kunnen ze hun tijd denk ik beter gebruiken door ook eens aandacht te besteden aan uitingen van gelovigen die wel oprecht bezig zijn. Of laat ze tussendoor zelf eens een goede bijbelstudie hier neer zetten.

    Ik ben ervan overtuigd dat in de christen unie en kerken meer godslastering plaatsvindt dan op deze website. Maar deze website heeft alle mogelijkheid om ook het goede te doen en tussendoor bijbelstudies te plaatsen, wat ze nalaten.

  46. Im Gegenteil zegt :

    @sonicchristian

    Wat versta jij onder doelloos? En op satirische wijze religieuze (wan)praktijken aan het licht brengen… is dat op zich niet al een mooi doel? Wel grappig dat je water bij de wijn hebt gedaan en nu al een stuk milder bent. Een echt gristenwatje dus!

    Religie als tegenhanger van geloof… Ik snap dat je dat zegt als “echte” christen en jij jezelf die illusie voorhoud, maar in feite maakt het weinig verschil. Dit cliche (geeeeen religie, maar echt geloof!) prediken ze in alle evangelische en pinksterkerken. Misschien tegenwoordig ook wel bij de lichte refo’s.

    Wees blij met een site als deze, waar gelukkig een wat ander geluid is te horen. Al dat blije boodschapnieuws, die kritiekloze wondertjes en gortdroge bijbelstudies komen me de strot uit.