Organist speelt ABBA tijdens collecte

gerwinHet blijft rommelen in het hoge noorden van de Biblebelt. In IJsselmuiden heeft een jonge organist tot verrassing van menig kerkbezoeker tijdens de collecte het lied ‘Money, money, money’ van ABBA ingezet. De uitvoering was zelfs uitgesproken swingend!

Organist Gerwin van der Plaats besloot tot de ongebruikelijke muziekkeuze in samenspraak met de kerkleiding en met het oog op het thema van de dienst: geld. “Ik had het nummer zo nog nooit eerder gespeeld,” verklaarde hij, terwijl hij meteen opbiechtte: “Maar ik heb al wel eens een Sinatra-medley gespeeld op het orgel van de Bovenkerk.”

Na afloop van de dienst werd Van der Plaats overspoeld met complimenten en berichtjes over zijn originele muziekkeuze, tot zijn eigen opluchting. “Ik laat graag zien dat een orgel meer is dan alleen een instrument om Psalmen op te pompen.”

Maar nadat De Stentor er aandacht aan besteedde is in den lande furieus gereageerd op deze ontering van de eredienst. Dit noopte de experimentele organist om op zijn Facebookpagina zijn goede intenties toe te lichten.

Beste mensen,

Jammer genoeg is er, naast positieve reacties, ook wat commotie ontstaan over mijn spelen van het Abba-liedje “Money, money, money” tijdens een dienst in IJsselmuiden. Er zijn negatieve reacties gegeven op Facebook, door mensen met wie ik niet bevriend ben. Zo spreekt de een over de “devaluatie van het kerkelijk orgelspel” en een ander noemt mij openlijk “klojo”. Aangezien ik niet op de vriendenlijst van deze mensen sta kan ik niet reageren en de keuze van dit liedje en de context waarin het gespeeld werd niet uitleggen.

Daarom doe ik dat dan maar op deze plaats in de hoop dat het zijn weg wel zal vinden.

De centrale vraag in de dienst was hoe we met ons geld omgaan. Op verzoek van de organisatie heb ik de song gespeeld tijdens de collecte, voorafgaand aan de preek. De inhoud van het lied zou als volgt verwoord kunnen worden: Als ik maar met een rijke man trouw komt alles goed. In de preek stond de rol van geld in het wereldse leven centraal, wat dit met mensen doet, wat God van ons verwacht, wat we dienen, geld of…? Het spelen van dit lied was even het wereldse gevoel in de eredienst halen, dat hoeft niet slecht te zijn… het kan ogen openen, mensen bepalen bij hun dagelijks leven en de onvolkomenheden daarin.

Over stijl, wat wel of niet thuishoort in een eredienst en het al dan niet passen van dit soort muziek op kerkorgel kan en mag worden getwist. Uit veel reacties is wel gebleken dat dit collectespel iets wezenlijks heeft toegevoegd aan de dienst en dat het daarin ook functioneel is geweest.

Jammer genoeg zijn uitspraken van mij wat uit hun verband in de krant opgenomen waardoor de indruk zou kunnen ontstaan dat ik mij distantieer van de traditionelere kerkmuziek. Ieder die mij kent weet dat dit absoluut niet het geval is.

De mensen die hierop reageren zonder dat ik de mogelijkheid heb om met hen in gesprek te gaan wil ik van harte uitnodigen om mij, al is het maar voor even, toe te voegen als vriend hier op Facebook zodat wij in een open discussie en in goede verstandhouding van gedachten kunnen wisselen.

37 responses to “Organist speelt ABBA tijdens collecte”

  1. afolus says :

    Zeer functioneel gebruik van muziek en nog heel goed gedaan ook.
    Heb hiervoor veel meer waardering dan voor de zalvende teksten over het verzamelen van schatten in de hoogste hemelen en het wegbrengen van tienden en offers onder het dwingende geluid van praisemuziek.
    De organist voelt blijkbaar grote groepsdruk en vindt het nodig zich te verantwoorden. Helemaal niet nodig, lijkt mij.

  2. thebutler says :

    Deze muziekstijl brengt de originele boertige, buik schuddende kwaliteiten van het van origine wereldse orgel wel weer tot leven! 🙂

  3. Menno says :

    Gewoon lekker de taboes doorbreken. Daar hou ik wel van!

  4. Rotterdamse Tiepmiep says :

    …Over de boertige, buik schuddende kwaliteiten van het van origine wereldse orgel gesproken…:

  5. afolus says :

    @Rotterdamse Tiepmiep
    Mijn zondag kan niet meer stuk.
    Wat een geweldige presentatie door deze gepassioneerde organist.
    Pepermuntjes kunnen in de zak blijven.
    Laat de collectezak maar komen. Wie wil nu niet ruimhartig geven?
    Halleluja.

  6. Rotterdamse Tiepmiep says :

    @afolus
    We kunnen hem een keer uitnodigen voor een ‘Goedgelovig’-concert :p
    Bert is een vriend van mij (zei Rotterdamse Tiepmiep vol trots!)

  7. Just passing by says :

    Tijdens collecteren Money, money, money gespeeld ? 😉

    Maar dit zonder dollen ,helaas wijlen orgalist/musicus Klaas Jan Mulder, tijdens uitgaan van kerk gemeenteleden nog wel eens trakteerde op ‘ A whiter shade of pale ‘ van Procol Harum .

    PRACHTIG !

    Tuurlijk , geen Abba , maar toch…

  8. Michael says :

    Gaaf van de organist! Deze kan er ook wat van:
    http://www.youtube.com/watch?v=UQDhH8-z14Q

  9. star says :

    Gaaf en wat kan het hem schelen wat azijnplassers in het land ervan vinden?als het goed is niets toch.?Hij moet al die negatieve commotie in het land maar zien als gratis reclame.Wat hebben ze te vinden van wat er in andermans huis gespeeld wordt.

  10. Thijs says :

    Abba is juist heel verantwoord in een kerkelijke sfeer. Waarom zingt men anders ‘Abba Vader’?

  11. Im Gegenteil says :

    Schandalig! Blasfemie van de bovenste plank!

    Dat wordt wordt voor deze orgerldraaiert verplicht Marylin Manson luisteren in de hel…

  12. DfTg says :

    Wat bijzonder dat kennelijk de helft van het kerkelijk publiek het liederlijke lied herkent.

  13. thebutler says :

    @Rotterdamse Tiepmiep: Dit vind ik juist weer verheven en klassiek. Met rockende voeten ook nog! 🙂

  14. Joke says :

    Blijkbaar is ABBA zeer geschikt voor kerkorgel. Zo’n 30 jaar geleden speelde een jonge organist (17) bij ons in de kerk op nieuwjaarsdag Happy New Year van Abba. De naam van deze organist: Jan Vayne

  15. Gnork says :

    Suggestie voor een volgende keer: “Money” van Pink Floyd.

  16. henkjan37 says :

    @ Joke

    als jullie natuurlijk muzikanten met een dergelijk kapsel toelaten mag dat amper verassend zijn;)

  17. Henry says :

    Mensen die hier niet bij geweest zijn en bij voorbaat al (weer) een mening denken te kunnen spuien die in hun ogen goed onderbouwd is, zouden de optie in overweging kunnen nemen of dit soort acties ook het koninkrijk dient. Volgens mij hebben we wel belangrijker dingen om ons druk over te maken. Laat de organist zich aub niet verplicht voelen om zich te verantwoorden, alhoewel het zeer begrijpelijk is. Beste organist, gebed voor mensen met dergelijke acties zou niet verkeerd zijn; heb ze lief, dat is goed voor je geloof (goedgelovig..)

  18. henkjan37 says :

    Overigens is instrumentale muziek bij kerkdiensten sowieso natuurlijk ongeveer net zo heidens als een heilige eik aanbidden ^^

  19. midas says :

    Mmmm, onze organist speelde vorige keer: Aan de oevers van de Rotte… Wellicht is deze wijs ook voor een gristelijk lied, maar ik moest wel lachen. Iemand bekend met een ander lied op deze wijs?

  20. TommyLee says :

    Even los van het feit dat het kerkorgel een volkomen onbijbels instrument is– foei Gerwen–kan ik de gein van zo’n aktie wel inzien. Ik kan mij goed voorstellen dat bijvoorbeeld tijdens het avondmaal enige drank georiënteerde liederen gespeeld worden. Of tijdens een preek over het huwelijk het bekende je t’aime’, dat opent nieuwe perspectieven.

  21. bramvandijk says :

    @TommyLee
    Orgel onbijbels? Verre van dat, al in Genesis 4 komen we het orgel tegen:
    21 En de naam zijns broeders was Jubal; deze was de vader van allen, die harpen en orgelen handelen.

    Zoals ik op mijn eigen reformatorische middelbare school te horen kreeg, impliceerde dit ook dat ze toen al een blaasbalg hadden, handig bij het bewerken van ijzer.

    Tenminste, zolang je je houdt aan de niet-herziene statenvertaling, anders moet je het doen met een fluit 😦

  22. Ariwa Appel says :

    @ midas

  23. MaB says :

    Toen ik nog naar de kerk ging hoopte ik altijd op ‘a whiter shade of pale’, maar een stukje ABBA zou ook een welkome afwisseling zijn geweest

  24. Marie says :

    A Whiter Shade of Pale werd bij ons ook nog weleens gespeeld, bij het uitgaan van de kerk. En er werd volop meegeneuried :-).

  25. Jos says :

    @midas: “Vol verwachting blijf ik uitzien / tot die dag eens dagen zal / dat de Heiland op de wolken / weerkomt met bazuingeschal”

  26. gj says :

    @ Maria, @ MaB: A Whiter Shade of Pale van Procul Harum is zover ik weet gebaseerd op melodietje van Bach, dus niet zo revolutionair in de kerk.

  27. MaB says :

    De melodieën van ABBA doen ook met enige regelmaat vrij traditioneel aan. Als de organist een stukje Emerson, Lake en Palmer zou spelen, zouden alle afkeurende reacties een stuk begrijpelijker zijn.

  28. Jeroen Mank says :

    @midas zegt : 9 september, 2013 om 12:12 am
    Het is beslist geen gristelijk lied. Het origineel is een russisch volkslied over Stenka Razin:

    Stepan (Sten’ka) Timofejevitsj Razin (Russisch: Степан (Стенька) Тимофеевич Разин) (1630 – 16 juni (O.S.6 juni) 1671) was een Kozakkenleider, en een van de opstandelingen uit de Russische geschiedenis. Hij leidde een zeeroversbestaan op de zijrivieren van de Don.

    nl.wikipedia.org/wiki/Stenka_Razin

  29. leevaa says :

    Moet kunnen. Bij ons zingen we zelfs wel eens liedje die niet primair over het geloof gaan. Afgelopen zondag nog.

  30. leevaa says :

    Verder heren organisten! Luister eens op Spotify naar de CD Louis van Dyke plays Lennon McCatney. Er gaar een wereld voor je open! Geschikt voor elke kerk!

  31. mafchauffeur says :

    Ook heel geschikt – hoewel in de meeste kerken niet elke week:

  32. Hendrik says :

    OK, welke kerk laat tijdens de collecte “The Winner takes it all” spelen, van ABBA?

  33. nitwit1 says :

    ‘Bohemian Rhapsody’ is prachtig op kerkorgel.

    Dat geldt overigens ook voor ‘We are the champions’ (staat er in Opwekkingsliederen niet een lied met de titel ‘Wij zijn meer dan overwinnaars’?)

  34. TommyLee says :

    Je kan ergens een opwekkingslied saboteren door er keihard een stukje van de Beatles door heen te brullen, gna gna en het klinkt alsof het zo hoort dat is het mooie…

  35. TommyLee says :

    Ik bedoel hier natuurlijk:” Laat ons loflied voor u zijn als reukwerk”, waar je aan het eind (heilig, heilig, heilig) , het eind van Hey jude(na na na na na na na) doorheen zingt maar dat is wel een hele bekende.