De scheermesjes van Sarefat

Scheermesjes-4-stuksIn het bijbelboek 1 Koningen kan men in hoofdstuk 17 het prachtige verhaal lezen over meel en olie, die maar niet opraken gedurende drie jaar en waarvan een weduwe, haar zoon en de profeet Elia drie jaar lang eten. Een groot wonder!

Wat zou het ook bijzonder zijn, als in Nederland en ver daarbuiten de wegwerpscheermesjes ook drie jaar lang zouden meegaan! Geloof het of niet: het kan! Ja, zelfs zonder inmenging van Trin, de Gloriestoel of Zeurensen!

Dames natscheerders:

Heren natscheerders (er zijn dames, die deze man “halfnaakt en creepy” vinden):

En of GG praktische waarde heeft en voordeeltjes aanbiedt!

25 responses to “De scheermesjes van Sarefat”

  1. afolus says :

    Al die willen te kaap’ren varen
    Moeten mannen met baarden zijn ๐Ÿ˜Ž

  2. troost001 says :

    Alleen schapen (en Ezechiel) worden in de bijbel geschoren!

  3. joost says :

    Zou ’t ook werken om een scherpe(re) tong te krijgen? ๐Ÿ˜‰
    joost

  4. Justin Case says :

    Over scheren en christenen heeft het ND vorige week een mooi stuk in de bijlage gezet: http://www.nd.nl/artikelen/2013/augustus/31/stijlvol-mannelijk-dwars

    Wat me opviel was dat in de bevindelijke hoek baardgroei behoorlijk in de taboesfeer zit, je kunt zelfs van het avondmaal gehouden worden als je je baard liet staan. Deze weerzin werd met name ingegeven oor het feit dat de revolutionairen in de jaren 60 hun baard lieten staan. En daar wil je niet bij horen.

  5. De Dichter says :

    Het geeft blijk aan uiterlijke vertoon wat je positie is in deze maatschappij volgens de bijbel, als je een baard draagt ben je vrij en dichtbij God, als je een geschoren persoon bent ben je slaaf en niet vrij.

  6. Albert II says :

    @ De Dichter.

    Klopt! Ik ben slaaf van mijn vrouw!

  7. Im Gegenteil says :

    scheren is voor vrouwen en mietjes!

  8. henkjan37 says :

    bij een echte man wint de baard het van het scheermes.;)

  9. Oscar de Tweede says :

    @Justin Case: Inderdaad hebben de refo’s niets op met een baard (mannen met een baard zijn niets waard; een man met een snor, is een lor.)
    Toen, vroeguh, in Den Haag Scheveningu, was Wim lid van een refokerk. Wim kerkte iedere zondag steevast tweemaal, was lid van de jeugdvereniging, stemde, denk ik, SGP en had verkering met een keurig meisje uit een dito gezin op een keurig nette wijze. Het liep aan op een huwelijk. Echter, schoonmoeder kreeg het allengs benauwder, want weet je, die baard van Wim. Ze had constant betraande ogen, sliep niet meer, de kerkgang verslofte, ze kon het niet langer meer bolwerken. Dominee luisterde en begreep. Wim werd erop aangesproken, maar Wim was onvermurwbaar: de baard bleef staan. Ten slotte: Wim moest op vrijdagavond verschijnen bij de kerkenraad. Hij luisterde stilzwijgend naar alle argumenten. De meeste broeders kwamen wel aan het woord. Ten slotte dachten ze Wim wel “om” te hebben. “En Wim”, vroeg de dominee, “wat ga je nu doen? De baard er maar af, he.”
    Wim wees naar het portret van Calvijn en zei: “Hij eerst, dan ik.”
    Wim heeft na zowat vijftig jaar nog steeds een baard.

  10. mafchauffeur says :

    Bij de Vineyard-beweging (Wimber e.a.) was een baard een must-have als je geestelijk een beetje mee wilde tellen. Althans, zo leek het.

    Maar ja, dat was lang voor 9/11 en de 4eMusketier. ๐Ÿ˜‰

  11. afolus says :

    Op alle plaatjes die mij bekend zijn over God, Jezus en de discipelen zijn baarden te zien… Ongetwijfeld omdat Gillette 2000 geleden nog niet bestond.

  12. bramvandijk says :

    @afolus
    Conclusie? Prijs de heer voor Gilette, shabba! ๐Ÿ˜‰

  13. flipsonius says :

    @Afolus
    Dit is een hele mooie versie van Fred Piek (ex-Fungus)!
    Jan, Pier, Tjoris en Korneel…

  14. flipsonius says :

    @Oscar de Tweede
    Prachtig verhaal ๐Ÿ˜‰

  15. TommyLee says :

    Ik heb al 40 jaar een baard, mijn kinderen kennen mij niet zonder baard al heb ik em de laatste jaren wat gelimiteerd (wegens peper en zout effecten) @oscar:over vroegah 60er jaren in Den Haag ik herken dat. kinderen die vaders met baarden hadden werden daarom gepest. Werden min of meer beschouwd als a-socialen, in de seventies was het juist stoer om het WEL te doen. Ik heb zelf nooit gemerkt dat daar moeilijk over gedaan werd. Toch eens navragen bij de kinderen.

  16. TommyLee says :

    leuke tip van dat slijpen, ga ik zeker uitproberen!per slot ons bin zuunig

  17. afolus says :

    @Flipsonius
    ๐Ÿ˜Š๐Ÿ‘

  18. keeskramer says :

    @Oscar de Tweede
    Mooi verhaal inderdaad. Maar Calvijn was van voor die rare radicale jaren 60, dus die mocht wel een baard

  19. martin says :

    Leuke tip inderdaad, al doe ik op dit moment ook al ongeveer 1 jaar met hetzelfde mesje…. dus, kijken hoever ik kom

  20. Johan says :

    Ik heb het geprobeerd en bij mij werkt het niet. Er gaat na drie scheerbeurten niets boven een nieuw mesje.

  21. Vera van Haarlem says :

    Met verbazing heb ik de gedachtelijn gevolgd van een dominee in een refo-web-antwoord over het dragen van een baard. Kort samengevat: Jezus’ baard werd uitgetrokken en daarom laat ik die van mij niet staan. Ach, als het hem helpt. Verder ziet hij het ook voornamelijk als cultuur-bepaald en wil hij daarin geen aanstoot geven of preekbeurten mislopen, maar dat laatste kan mijn kwade inborst zijn ;). Ik merk als vrouw wel dat ik geacht wordt om m’n lichaamsbeharing binnen de culturele norm te houden ๐Ÿ™‚ http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14760/baard-en-snor

  22. afolus says :

    @Vera
    Die dominee is wel heel bijzonder.
    Het lijkt mij dat een baard die uitgetrokken wordt eerder een voorbeeldsymbool moet zijn om na te volgen. Laten staan die baard dus.
    Als je zelf hoeden draagt, hoogsluitende blouses en lange rokken hoef je je geenszins zorgen te maken over cultuurbepaalde beharingen.
    Geef de centjes maar fijn aan de zending ๐Ÿ˜‡

  23. Oscar de Tweede says :

    De aanbevolen methode werkt bij mij al een maand of vier. Maar aanvullend dient vermeld te worden dat het scheermesje ook goed schoon gehouden moet worden, met name tussen de scheerblaadjes. Ik heb een tweebladig systeem (er zijn ook drie-, vier-, ja zelfs vijf bladige systemen) en onlangs bespeurde ik achteruitgang in de scheerkwaliteit. Ik heb het scheermesje een poosje laten weken in de wasbak om daarna het mesje flink heen en weer te schudden door het water en ook heb ik het mesje fiks op het wateroppervlak laten ketsen. Ik zag toen, dat de aangekoekte vuiligheid tussen de twee scheerblaadjes was verdwenen en vanmorgen ging het scheren weer alsof het een splinternieuw mesje was.

  24. afolus says :

    @Oscar II
    Als door een wonder ben je in de afgelopen periode beschermd tegen invretende bacteriรซn. Ik adviseer je als dank komende zondag een extra bijdrage voor het bouwfonds te doen.

  25. Oscar de Tweede says :

    @Afolus: Ik heb een dikke huid….. Invretende bacteriรซn hebben geen vat op.mij.