De relatie tussen angst en religie

Drs. Jan Bodisco Massink is psychoanalyticus, psychotherapeut en predikant. Manuela Kalsky sprak enkele jaren geleden met hem over de relatie tussen angst en religie. Over de angst om van de kudde weg te raken en ‘prooi’ te zijn én de angst voor de dood. Het interview bestaat uit vijf delen, deel 2 t/m 5 staat HIER.

9 responses to “De relatie tussen angst en religie”

  1. afolus says :

    Interessante, rustige en overwogen man.
    Zinnig en herkenbaar gesprek.
    De andere delen van het interview ga ik ook bekijken.

  2. grobboo says :

    Twee belangrijke peilers van religie om zieltjes te winnen:

    De hoop op een verlossend hiernamaals en de angst voor het eeuwig moeten branden in de hel.

  3. puberapostel te rodanburg says :

    De nadruk op het hiernamaals kan een excuus zijn om de het geloof niet relevant te maken en weigering om het dienstbaar aan te passen voor deze wereld.
    Liefde drijft angst uit. Wanneer de kern van het geloof niet zozeer de liefde is maar toorn en vrees en stil-maar-wacht-alles-wordt nieuw is het uit balans.

  4. grobboo says :

    uhuh….

  5. Bokkepoot says :

    Het gekke is dat ik in mijn leven op momenten best wel veel onrust heb gevoeld rondom God en ‘het oordeel’. Ik ben vaak bang geweest om dood te gaan omdat ik dan dacht dan verloren te zijn. Maar rondom mijn definitieve ‘geloofsafval’ was er echt totaal geen sprake meer van enige vorm van angst of schuldgevoel. Het was alleen maar opluchting.

    En dat is nu nog steeds zo, al hou ik in mijn achterhoofd het idee dat God er best zou kunnen zijn. En eigenlijk zou hij er van mij best mogen zijn. Ik denk dat dat simpelweg komt omdat de periode rondom mijn ‘ontkering’ gepaard ging met een positiever zelfbeeld en vooral een vrolijker kijk op het leven, en daarmee mijn beeld van een Eventuele God er ook meteen een stuk leuker uit ziet.

    Het zit gewoon goed zo.

    Ik herken me trouwens al helemaal niet in het ‘buiten de groep vallen’ verhaal. Man wat was ik blij, die eerste zondag dat ik besloot om voortaan thuis te blijven! :mrgreen:

  6. Boktor says :

    Ben nooit geconfronteerd geweest met angst voor de hel. Zowel mijn ouders als in mijn verschillende kerken heb ik nooit het gevoel gehad dat mensen me daar bang voor wilden maken.

    Denk dat ik daardoor ook zo ontspannen met mijn geloof om kan gaan. Het is niet gebaseerd op angst maar op liefde met eindeloos veel (positieve) consequenties.

  7. Beervis says :

    Gelovige zet God is buiten de deur.

    Zo is het bij mij begonnen.

  8. puberapostel uit Rodanburg says :

    De boodschap van de bijbel is van leven, niet van dood. Het leven dat al hier begint, niet enkel later

  9. John niettheïst says :

    Het geloof in een hel heeft vele boekgekovigen aangezet tot verschrikkelijke misdaden. Heden ten dagen zijn er boekgelovigen die het gebruik van gifgas tegen anderen die niet van hun geloof zijn rechtvaardigen met de uitspraak dat mensen die zo gifgas aanval ondergaan juist tot bekering kunnen komen als voorproefje van de hel. Dit gebeurde ook in het verleden al zie de uitspraken van [Maarten Luther] :ik heb geen enkel medelijden met heksen. De brandstapel op met zulke mensen!
    Wat zullen we doen met de Joden?…hun huizen zouden neergehaald moeten worden, vernietigd…hun synagoges en scholen zouden in brand gestoken moeten worden, en dat wat niet brandt zou bedekt moeten worden met vuilnis zodat niemand er ooit nog iets van zal zien.Ik heb geen enkel medelijden met heksen. De brandstapel op met zulke mensen!

    [Maarten Luther]

    Het is logisch en begrijpelijk dat zulke Boekgelovigen hun god immiteren.
    Weg met dat boek! Zou verboden moeten worden want het zet mensen aan tot verschrijkkelijke misdaden.