Mee naar de kroeg?

kandidaat-boogertDe vragenrubriek van Refoweb is dé plek voor boeiende wereldvreemde beschouwingen. Neem nu de vraag van een jonge vrouw die van haar rij-instructeur te horen kreeg: “Ik wil wel een keer met jou mee naar de kerk als jij een keer met mij mee gaat naar de kroeg.” Wil de HEERE dit wel of wil de HEERE dit niet, dat is de vraag.

Kandidaat E. Boogert uit Driebruggen weet het antwoord: je rij-instructeur kan nog zo vriendelijk en sociaal zijn, toch kan hij omdat hij Christus niet kent niet in de waarheid wandelen (of rijden).

Bovendien zijn kroegen, niettegenstaande het wonder in Kana, liederlijke plaatsen waar de HEERE zich nooit zou vertonen. Er wordt popmuziek gedraaid, overmatig gedronken, bezoekers hebben sensuele kleding aan, het stikt er van de spotters en gesprekken zijn “vol van de wereld en van zonde”. En vergeet niet: “wat hoog staat bij de mensen is altijd een gruwel voor God. Wees eerlijk, als de kroeg de zondige ‘wereld’ niet meer is, wat is die ‘wereld’ – waar de Bijbel zo vaak negatief over spreekt – dan nog wel?”

Oftewel: een uitwisseling is uitgesloten. Je rij-instructeur mag wel mee naar de kerk, maar jij mag niet naar de kroeg. Dit is het Woord van de HEERE en met die uitspraak moet u het doen.

74 responses to “Mee naar de kroeg?”

  1. Ernst says :

    Ik vraag me dan altijd af wat meer mensen uit de kerk heeft gehouden, in de loop van de geschiedenis: de kroeg of dit type poepvroom kerkvolk.

  2. afolus says :

    Die kandidaat E. Boogert lijkt me niet bij uitstek het type om een borrel mee te drinken. Mogelijk komt dat omdat hij geen “wereldgelijkvormig” kapsel heeft.
    Het kan natuurlijk ook dat hij vanwege een “blote billen gezicht” al menigmaal heeft moeten ervaren dat de uitsmijters/toegangsbewaarders hem niet eens toelaten.

    Zulke ervaringen kleuren je leven…

    Dank u Heeeeere.

  3. nietverbaasd says :

    Ik vraag me af waarom deze dame naar de bekende weg vraagt. Er is natuurlijk geen enkele ‘kandidaat’in de reformatorische gezindte die zijn carriere op het spel gaat zetten door een ander advies te geven.

  4. Bokkepoot says :

    Kleding is doorgaans seksueel getint, met alle gevolgen van dien;

    Gruwelijk. Eén groot orgie is het! 😡

    Je wilt rustig een avondje vreedzaam keuvelen over de zaligheid van het leven in Christus, maar neen – de vleselijke lusten winnen het keer op keer van de deugdzaamheid. Sodom en Gomorra in het kwadraat!

    Christus waarschuwt ons in Lukas 16:15 dat datgene wat hoog is onder de mensen (= begerenswaardig) een gruwel voor God is.

    Eh…. 😯 … zegt u dat ook tegen uw vrouw als ze weer eens loopt te mekkeren dat u te weinig aandacht voor haar heeft? :mrgreen:

  5. nietverbaasd says :

    @Bokkepoot Ach hou op, al die naakte dames die er om je nek hangen! Ik kon er gewoonweg niet meer tegen.

  6. Wim says :

    Ik zou met deze Kandidaat E. Boogert uit Driebruggen wel eens een pintje willen vatten in de kroeg en hem uitleggen dat het onzin is wat hij verteld.

    Quote: “Bovendien zijn kroegen, niettegenstaande het wonder in Kana, liederlijke plaatsen waar de HEERE zich nooit zou vertonen.”

    Dit is nou typisch een antwoord van een wereldvreemde.
    Jezus was verre van wereldvreemd, HIJ kwam juist naar de aarde om het verlorene te zoeken! Nou die zitten niet allemaal in de kerk, ook in de kroeg.

    Ik herinner mij een uitzending van de EO waarin Arie van de Veer boven op de toren van de ‘wester’ stond in de kerkzaal onder de toren was een kerstdienst aan de gang. De kamera zwenkte vanaf de toren over de wallen van Amsterdam, en Arie vroeg: “Wat als Jezus hier vandaag aanwezig was, zou hij in de kerk mee zitten galmen zijn verjaardag te vieren , of zou hij bij de mensen beneden op straat zijn; bij de zieke, armen, en verdrukten.
    Ik denk het laatste.

    Helaas voor E.Boogert, maar hij slaat de plank volledig mis. Wellicht zijn er mensen in de kroeg die zoekende zijn, en daardoor dichter bij het koningkrijk staan dan menig kerkganger.

    Er staat: God had de WERELD lief toen Hij Zijn Zoon stuurde, er staat niet Hij had de kerk, of de gelovigen lief.

  7. Jeroen Mank says :

    Geef mij maar een brabants dorp, zoals bijvoorbeeld Eersel: http://www.munckhof.nl/uimg/103985.nederland–smokkelroute–eersel.jpg

    Daar liggen de kroegen rondom de kerk. Opdat de preek na de mis bij een goed glas in een gemoedelijke ambiance met elkaar besproken kan worden.

  8. puberapostel te rodanburg says :

    Een college van mij sprak eens over een broeder, die een ironisch profetie ontving: God houdt van de manier hoe je je bier drinkt!
    Iedereen in een deuk van het lachen maar de broeder in kwestie was zeer bemoedigd. Hij ging regelmatig naar het plaatselijke Sodom en Gommorra om een pintje te pakken in de hoop ook een opbouwend gesprek aan te gaan met de verdorven medemens.
    En de hoeren en tollenaars die met Jezus spraken zaten ook echt niet in zwarte rokken en gesteven boorden netjes op de achterste rij tegen het orgel aan

  9. St. says :

    Voor iemand die niet naar de kroeg gaat (daar ga ik maar even vanuit), weet meneer Boogert best gedetailleerd uit te leggen hoe het er daar aan toe gaat.

  10. John says :

    En vervolgens gaat het niet meer over het geflirt tussen deze heidense rij-instructeur en het kwetsbare kind van God. Zou kandidaat E. Boogert uit Driebruggen al ontmaagd zijn? Kennelijk niet, gezien zijn onvermogen om deze situatie op waarde te schatten.

  11. John says :

    Aan de andere kant lijkt dit kwetsbare kind van God het zelf ook niet echt door te hebben dat er met haar geflirt wordt. Mooi dat de rij-instructeur een poging doet zich te verplaatsen in haar belevingswereld, maar jammer dat haar geadviseerd wordt niet hetzelfde terug te geven. Verder weet ik niet hoe oud ze beiden zijn, maar het pareltje in Gods hand lijkt nogal jong, aangezien ze het nog nodig heeft advies te krijgen over een kroegbezoek van iemand die zelf ook nauwelijks droog achter de oren lijkt.

  12. puberapostel uit Rodanburg says :

    Als ik deze reformatorisch college moet geloven, zal de eerder door mij genoemde broeder die ik genoemd heb dankzij zijn valse profetische bemoediging momenteel wel in de goot achter een goddeloos café liggen, dronken copulerend met een al even laveloze vrouw (of man).

  13. flipsonius says :

    @Bokkepoot
    LOL 🙂

    (naieve) ik moest hem drie keer overlezen voor ik hem begreep….

  14. MaB says :

    “Voor iemand die niet naar de kroeg gaat (daar ga ik maar even vanuit), weet meneer Boogert best gedetailleerd uit te leggen hoe het er daar aan toe gaat.”

    Als je zonder een greintje ironie of nadere kwalificatie roept dat “kleding doorgaans seksueel getint is” of “het in popmuziek om alles behalve de eer van God gaat”, getuigt dat er niet van dat die kerel weet waar hij het zelf over heeft.

  15. Bokkepoot says :

    @John

    Ik moest inderdaad ook even een wenkbrauw fronzen toen hij niet niet inging op de ‘hele aardige rijinstructeur’ waar ‘hele diepgaande gesprekken’ mee gevoerd werden.

    @flipsonius

    Tja, het is toch wat. Mag toch hopen dat hij zijn vrouw enigszins begerenswaardig vindt. Wat moet hij haar anders ’s nachts influisteren tijdens het noodzakelijk produceren van het nageslacht? Een psalm?

  16. John says :

    @Bokkepoot

    Een psalm?

    Of een vers uit Hijglied 😉

  17. van Kerstenen says :

    Het doet me goed om te zien dat de PKN nog steeds rechtzinnige kandidaten heeft.
    En met zulke jonge kandidaten kun je de jongeren uit de kerk ook veel beter aanspreken.

  18. Jeroen Mank says :

    @John
    Misschien een advies voor zijn vrouw:

    Als je mij niet vinden kunt,
    mooiste van alle vrouwen,
    volg dan het spoor van de kudde,
    weid je geiten waar de herders schuilen.
    Hooglied 1:8

  19. John says :

    Zo, heb het artikel nu ook even thuis gelezen op de computer. Het meisje is dus 20, deze knul is 24. Dat verklaart een boel. Wellicht dat kandidaat E. Boogert uit Direbruggen in zichzelf een kandidaat ziet voor deze jonge bloem en dat zijn reactie uit jaloezie voortkomt. Kunnen deze 2 niet aan elkaar gekoppeld worden? Het lijkt me een leuk stel. Behalve dan dat ik dit meisje gewoon gun dat ze zich los maakt van haar omgeving en zonder schroom een kroeg durft te bezoeken en gewoon lekker vrij in het leven te staan, zonder je bij elke scheet die je laat te moeten bekommeren of je hier de HEER wel mee dient. Laat het gaan 20-jarige! Vind je je rij-instructeur leuk? Gewoon doen! Zo niet, niet doen.

  20. Sensemillia says :

    * reactie verwijderd door Refoweb *

    Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.

    Heh, dit valt me voor het eerst op.

  21. puberapostel uit Rodanburg says :

    Tja, mijn apostolische vingers jeuken om daar een pittige reactie schrijven, als ik door hun censuur kom zal ik zeker binnekort mijn mening geven, zij het op zalvende toon met een vleugje ironie, een stuk milder dan wat ik hier zal doen – je moet je een beetje aanpassen aan je gehoor, nietwaar

  22. puberapostel uit Rodanburg says :

    @Sensemillia : mmm, je ervaring daar dat belooft niet veel goeds. Ik zal proberen mijn mening in vraagstellende argeloze wijze te verpakken, kijken wat er dan uit zijn koker komt. En anders is er het forum!

  23. Bokkepoot says :

    Ik denk dat je sowieso ernstig moet oppassen met het stellen van persoonlijke vragen aan Refoweb. Meisje met trouwplannen vraagt wat ze moet doen met haar geheim: seksueel contact tijdens haar vorige relatie. Vertellen aan haar huidige verloofde, of niet? De bruiloft is al gepland….

    Het bemoedigende antwoord: je probleem is eigenlijk vele malen groter dan je beseft. Vergeet die bruiloft; je kunt namelijk helemaal niet trouwen, want je vorige vriend is je man. Je pleegt nu overspel. Tenzij je ex-vriend zelf al is getrouwd.

    Verder nog vragen? Nou, veel geluk verder meid! 😀

    http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20378/seksueel-contact-met-ex-vriend/

  24. John says :

    Dat jullie de volgorde van Gen. 2: 24 (1. vader en moeder verlaten, 2. elkaar aanhangen en 3. tot één vlees zijn) omgekeerd hebben in: 3. één vlees zijn, zonder de twee voorgaande fasen erbij te betrekken (d.w.z. te trouwen), maakt voor God niets uit.

    Ook weer zo’n l#l, die God. God moet niet zo zeuren en zijn kinderen eens wat vrijheid geven om keuzes voor zichzelf te maken. Als die kinderen dan echt zoveel van je houden, komen ze vanzelf wel terug. Zo, psychologisch adviesje aan de God van hemel en aarde zelf. Wat een kleinzielig persoon zeg.

  25. John says :

    Oh ja, even een disclaimer voor de gevoelige zielen: de enige echte l#l is natuurlijk ds.P. van der Kraan, die serieus deze brainfart uit zijn toetsenbord heeft gekregen.

  26. puberapostel uit Rodanburg says :

    Valt daar geestelijke ontucht ook onder, een dame aanzien om haar te begeren? Dan moet ik nog een heleboel dames opsporen om aan mijn harem toe te voegen:-)

  27. puberapostel uit Rodanburg says :

    Maar laten we eerlijk wezen, gg broeders: er is hoop! Ze hebben zich op het goddeloze internet gewaagd en zullen weldra in deze liederlijk verderfelijk plek vergaan

  28. Pittig says :

    Ach, onze eigen Hollandse sharia…

  29. Bokkepoot says :

    @John

    Ik vrees dat die meid hier vooral de lul is.
    Kan wel janken als ik me verplaats in een jong iemand die een vraag stelt en dan zo’n antwoord krijgt. Je zou toch meteen voor de trein springen. 😦

    Die vent laat ook geen enkele ruimte over om de verantwoordelijkheid bij haar zelf neer te leggen. Dat vind ik nog het meest kwalijke.

  30. bramvandijk says :

    @Sensemillia

    Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen.

    Wat is dit idioot zeg.
    1. het kan heel verhelderend zijn om de argumenten voor en tegen te horen, vraagsteller in kwestie kan vervolgens zelf prima bezien welke argumenten het sterkste waren;
    2. refoweb vindt het ongepast om een “deskundige” (wie zegt eigenlijk dat theologen ook deskundig zijn als het bijvoorbeeld gaat om de kroeg?) tegen te spreken, maar waarom eigenlijk? Zijn de deskundigen al zo deskundig dat ze niets meer bij kunnen leren, of denken ze dat de deskundigen zo hoogmoedig zijn en zich boven de reageerders verheven voelen dat ze zich beledigd zullen voelen als een reageerder het niet met hem eens is, verwart refoweb kritiek hebben op de inhoud van een advies met geen respect hebben voor de adviseur?

    Mijns inziens getuigt dit heel sterk van de wens van een overzichtelijke wereld. Goed en slecht, zwart en wit, kerk en wereld. Dat werkt ook door in een sterk hiërarchische kijk waarin deskundigen per definitie meer gelijk hebben dan leken, waar kritiek op een deskundige ook meteen betekent dat je niet genoegen neemt met je eigen nietige plaats die je door god gegeven is, pure zonde dus. Zelf nadenken is dus ook nergens voor nodig 😦

  31. Pittig says :

    Zoals Stephen Fry al eens over de katholieke kerk zei: wat zijn die reformatorischen toch geobsedeerd door seks.

    @ nietverbaasd 😀

    Heb jij daar ook altijd zo’n last van?

    @ St.

    😀
    Tja ze weten zo goed hoe het daar aan toe gaat!

  32. Bokkepoot says :

    PS Ik beb het dus hierover he…

  33. van Kerstenen says :

    Overigens heeft broeder kand. Boogerd nog een aantal belangrijke, universele argumenten achterwege gelaten:

    1. Wat als Christus terugkomt terwijl jij in de kroeg zit met een ongelovige? Hoe lul je je daar uit kun je je dan verantwoorden tegenover Gods rechterstoel? Dan zul je eeuwig spijt hebben, en roepen tot God, maar er zal geen antwoord zijn.

    2. Als je hiermee begint, waar eindigt het dan? Voor je het weet vaart een groep dominees met opengewerkte toga mee in de Canal Parade!

    3. Deze tijd is niet vergelijkbaar met de tijd van Jezus, Jezus zocht zondaren en heidenen op, maar toen was de Heilige Geest nog niet uit gestort. Maar nu! Het is Pinksteren geweest. En als Gods Geest in zijn verkiezende genade gaat werken, dan worden rij-instructeurs van de brede naar de smalle weg geleidt, Gods woord wordt een lieflijk lofprijzen voor de voormalige popfanaat, hot-pants worden weggenomen om plaats te maken voor rokken, nevels van drank en drugs verwaaien en vallen neer uit ontzag voor God, het biljart wordt een avondmaalstafel en de bar maakt plaats voor een kansel tot meerdere lof en eer voor onze Liefste!

  34. star says :

    Nou ik zou die uitdaging wel aan willen gaan.Wie zegt nou dat ik daar niet kan zitten achter een Cola?En daarna zullen we het er nog wel over hebben, toch? 🙂

  35. JeO says :

    De beste man is overigens niet heel erg consistent in zn eigen redeneringen:

    Hij begint zijn betoog met de positieve kanten van naar de kroeg gaan, en noemt ondermeer:

    Gezellig babbelen over van alles en nog wat;

    Hij zegt hiermee dus dat het okay is om over allerlei zaken te praten, ook als die zaken niet direct over God gaan.

    Vervolgens bij de negatieve kanten van de kroeg (eigenlijk popmuziek)

    Doorgaans (uiteraard zullen er uitzonderingen zijn) staat er popmuziek op. Ik denk dat daar al veel over gediscussieerd is, maar in popmuziek gaat het over alles, behalve God en Zijn eer;

    Nu zegt ie dat het niet okay is als er gecommuniceerd (weliswaar via zang, maar communicatie is communicatie) over zaken die niet direct over God en Zijn eer gaan.

    Kortom, is het nu wel of niet okay om te communiceren over dingen die niet over God en Zijn eer gaan?

  36. puberapostel uit Rodanburg says :

    Drijf niet de spot met deze man! Ik merk bij hem een sterke charismatische zalving. Ik viel namelijk steil achterover toen ik zijn preek hoorde.

  37. Ton says :

    De Rijdende Rechter ook onder de Goedgelovigen?

  38. Pieter says :

    Eerlijk is eerlijk. Ik heb wel respect voor dit antwoord. Het is radicaal en dat roept altijd reacties op. Ik denk er anders over. Dat mag. Ik had dolgraag met de rijinstructeur naar de kroeg gewild. Hij had niet eens mee gehoeven naar de kerk. Je kunt als christen overal naartoe gaan. We leven in een wereld en zonden is realiteit. In ons, op werk, op straat en ja… Ook in de kroeg. We leven in deze realiteit. Ik leef ook in de realiteit dat ik mag leven in genade. Wel of geen kroegenbezoek… Alles is genade. Ook bestemd voor de rij instructeur. Gemiste kans! Ik heb fases in m’n leven waarbij ik liever tussen de mensen in de kroeg ben, dan tussen de kerkmensen zit.

  39. GA. says :

    Die laatste ervaring heb ik helaas ook op gelopen Pieter..!

  40. joost says :

    Oftewel: een uitwisseling is uitgesloten. Je rij-instructeur mag wel mee naar de kerk, maar jij mag niet naar de kroeg. Dit is het Woord van de HEERE en met die uitspraak moet u het doen.

    Dhr Boogert lijkt het hoog in zijn bol te hebben wanneer hij zijn advies zelf al ziet als het woord van de Heere. 🙂
    Staat er niet ergens ook dat hoogmoed voor den val komt?
    Wat een slap gezeur van een mannetje dat nauwelijks droog achter zijn oren lijkt te zijn. 😦
    joost

  41. JeO says :

    Het doet me denken aan de drie vrienden van Daniël. Ze hadden inderdaad toestemming gekregen om niet van het aan de afgoden geofferde vlees te eten, maar toen Nebukadnezar een gouden beeld had gemaakt, werd wel van ze verwacht daarvoor te buigen.

    Bedoelt ie nu te zeggen dat ze niet het “vlees” van de rijinstructeur mag eten wat dat zorgt er uiteindelijk voor dat ze voor afgoden gaat buigen?

  42. Bokkepoot says :

    Ik heb fases in m’n leven waarbij ik liever tussen de mensen in de kroeg ben, dan tussen de kerkmensen zit.

    Ja, daar begon het bij mij ook mee….. :mrgreen:

  43. afolus says :

    @Bokkepoot @John

    Sodeju.

    Die Ds. Van der Kraan bakt ze helemaal bruin.
    Om met @RT te spreken is hier gelukkig slechts sprake van een taalspel.
    Gelukkig hoeft zo’n jonge zuster niet te rekenen met de zgn. waarheidspretentie van Van der Kraan’s visie op het (seksuele) leven.

    Alleen jammer dat ze dat waarschijnlijk wel doet. 😦

  44. Bokkepoot says :

    @afolus

    Alleen jammer dat ze dat waarschijnlijk wel doet. 😦

    ….. en dat is dus precies het probleem hier. 👿

    Zo’n vent heeft als mede-aardbewoner (en vooruit, als broeder-in-den-HEERE) alle recht zijn visie op deze ‘casus’ te geven als hem daarom gevraagd wordt. Alleen, de professionaliteit ontbreekt hem blijkbaar volkomen om de verantwoordelijkheid bij de vraagsteller neer te leggen.

    In feite heeft hij als rechter het vonnis al geveld: je zal begrijpen, dame, dat het feest helaas niet door kan gaan. Ja, ik vind het ook jammer voor je. Maar ja, zo zie je maar weer wat er van komt he, als je Gods geboden in de wind slaat.

    En er kan verder niet gereageerd worden, niemand die die meid erop kan wijzen dat ze voor haar relatie met God – voor zover dat in die kringen mogelijk wordt geacht – niet afhankelijk is van een ‘deskundige’ op een website.

    Ik vrees het ergste. Het feit dat ze uberhaupt zo’n vraag op zo’n manier op zo’n forum plaatst, doet me het ergste vrezen wat betreft de manier waarop ze met het antwoord zal omgaan.

    Ik ben ontzettend voor vrijheid van meningsuiting. Maar op dit soort momenten vraag ik me af wat ‘godsdienstvrijheid’ eigenlijk betekent. 😦

  45. Bokkepoot says :

    …… en wederom voor de duidelijkheid: het gaat even om deze vraag, niet om de vraag uit het artikel.

  46. DsDre says :

    Ik snap werkelijk niet veel van deze tak in het calvinisme.
    Waarom toch zo moeilijk doen als het allemaal niet uitmaakt wat je doet of je uitverkoren bent? Ik heb die vraag wel eens aan een lid van de ger gem gevraagd. Het antwoord was dat het naleven van Gods geboden wel zo netjes, een uiting van dankbaarheid tov God was ongeacht Hij het de moeite vind jouw tot het eeuwig leven uit te verkiezen. Ach, zij ik toen eens een dagje ondankbaar zijn is soms erg leuk. Tja, katholieken ze rotzooien maar wat.

  47. puberapostel uit Rodanburg says :

    Als de Heer mij als een van zijn zonen beschouwd, is er ook zeker hoop voor de gemmertjes om erbij te komen. Ik vind het nogal profaan om zijn royale aanbod af te slaan.
    Hebben ze eigenlijk het nieuwe testament wel of is alles nog in het latijn, ik haal ze altijd door elkaar met de paapse broeders…ik schaam me diep

  48. Bokkepoot says :

    @DsDre

    Het antwoord was dat het naleven van Gods geboden wel zo netjes, een uiting van dankbaarheid tov God was ongeacht Hij het de moeite vind jouw tot het eeuwig leven uit te verkiezen.

    Liefde uit angst. Als dat geen gepassioneerde liefde is….

  49. Jeroen Mank says :

    @puberapostel
    Ook de paapse broeders hebben het nieuwe testament allang niet meer in het latijn, maar gewoon in het Nederlands. Het oude ook overigens.

  50. henkjan37 says :

    @ DrDre, het gaat bij predestinatie natuurlijk niet alleen om: hallo jij bent uitverkoren, het is ook een soort oorzaak gevolg relatie. Je bent uitverkoren, dus ga je je netjes gedragen door de Heilige Geest in je enzo. Of, meer werelds uiotgedrukt, doordat je wanneer je vind dat je uitverkoren bent je in die gemeenschap in elk geval in het openbaar je erg netjes dient te gedragen door zware sociale druk. Wanneer je eenmaal aan het avondmaal gaat wordt voortaan elke beweging van je door mensen gezien en in de gaten gehouden. Je kan je dus alleen nog in t donker misdragen, wat natuurlijk wel gebeurd.

    Wanneer je nog niet bent uitverkoren dan maakt het veel minder uit wat je doet. Weliswaar worden mensen boos op je, tuchtigen je en proberen je te bekeren, maar er is tegelijkertijd een zeker begrip voor je tekortschieten en ze hopen dat je bijtrekt, tenzij het duidelijk heel fout zit en ze je laten vallen. Helaas gebeurd dat laatste soms iets te vaak, er zit dan een soort bijtende spanning met het soms hypochriete van mensen die wel van hun redding overtuigd zijn.

  51. Pittig says :

    @ puberapostel

    Drijf niet de spot met deze man! Ik merk bij hem een sterke charismatische zalving. Ik viel namelijk steil achterover toen ik zijn preek hoorde.

    😀 Die moet ik onthouden! Er zit geen kopijrecht op, toch?

  52. Pittig says :

    @ DsDre

    Wat jij daar noemt is het antinomianisme. Dat je gereformeerde gesprekspartner geen antwoord weet, betekent niet perse dat het antwoord er niet is.

    Luther werd ook beschuldigd van antinomianisme, maar hij heeft er een mooi antwoord op:

    In his “Introduction to Romans,” Luther stated that saving faith is, “a living, creative, active and powerful thing, this faith. Faith cannot help doing good works constantly. It doesn’t stop to ask if good works ought to be done, but before anyone asks, it already has done them and continues to do them without ceasing. Anyone who does not do good works in this manner is an unbeliever…Thus, it is just as impossible to separate faith and works as it is to separate heat and light from fire!”[9]

  53. DsDre says :

    @Pittig.

    Die gergemmer gaf wel een antwoord, dus ik weet niet waar jij vandaan haalt dat hij geen antwoord geeft.

    @Henkjan. Het ging om een gergemmer die niet wist of hij wel uitverkoren was.

  54. henkjan37 says :

    @ Drdre

    Het kenmerk van de bevindelijke richting, en dat geld ook dus het meerendeel van de Ger Gem is juist dat ze menen dat ze hun uitverkiezing op een gegeven moment wel merken. Dat betekent ook dat mensen die dat nog niet gemerkt hebben in grote vrees leven omdat ze bang zijn dat ze worden overgeslagen.

  55. henkjan37 says :

    het is een beetje zoals bij een soort examen dat wordt nagekeken.

    Bij katholieken zegt de leraar, je hoort aan het einde wat je cijfer is

    Bij ger gem is het: je krijgt aan je einde je cijfer, tenzij je het gehaald hebt, dan vertel ik je een keer eerder

  56. van Kerstenen says :

    Het is gewoon geen bericht, slecht bericht. En wie zijn wij dat we vragen durven stellen bij Gods genade, God hoeft ons niet te redden. Het is al een onbeschrijfelijk wonder dat hij mensen redt!

    Voor het zelfde geld ‘verhard’ hij ons hart, zoals hij deed bij de Farao en Saul. Dan ben je ook verkozen, alleen dan om verdoemt te worden. En dat verdienen we allemaal, door onze zondigheid.

    God heeft mij een helder verstand geschonken maar helaas:

    1 Kor 1:19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.

    Dan kun je het wel schudden.

  57. henkjan37 says :

    Het aparte van dat hele predestinatieverhaal is natuurlijk dat het zo wezensvreemd lijkt dat bijna niemand zich er in herkend, behelave echt stijve reformatorische mensen en strenge gereformeerden. Toch is dit theologisch gezien gewoon de basis van de PKN, Anglicanen, OKK etc., en zelfs remonstraten geloven in de kern nog gewoon in die Goddelijk beperkte uitverkiezing, hoewel de mens het bij hen nog wel uit eigen kracht kan verpesten;)

  58. Hendrik says :

    Even los van religie danwel geloofsovertuiging… het is toch verontrustend dat een rij instructeur een cursist die een verantwoorde deelname aan het verkeer moet leren, uitnodigt om naar de kroeg te gaan?

  59. puberapostel uit Rodanburg says :

    @Jeroen Mank : ik heb niks tegen papen, zeker niet als ik denk dat mijn zoon een paus wordt 🙂

  60. MaB says :

    Ik heb de predestinatieleer altijd een wat vreemd verschijnsel gevonden. Tot op zekere hoogte komt het op mij over als een verzinsel van studeerkamertheologen om een theoretisch-theologisch vraagstuk te beantwoorden: hoe verzoenen we het concept van een alwetende en almachtige God met een mens die over een vrije wil lijkt te beschikken in de context van het heil of de verdoemenis van mensen.

    Dat daar in de 16e eeuw over nagedacht werd door Luther, Calvijn, Zwigli en hun volgelingen is zo gek nog niet als je bedenkt waar die hele reformatie om begonnen is: het idee of de mens zelf wat aan zijn plaats in de hemel wat kan bijdragen of niet, via aflaten en andere middeleeuwse kerkelijke praktijken. Dat er door de reformatoren aandacht aan een dergelijk theoretisch vraagstuk werd besteed, viel te verwachten. Dat er bepaalde streng-Calvinistische stromingen zijn waar alle andere onderdelen van de christelijke leer ondergeschikt worden gemaakt aan dit vraagstuk is een ander verhaal. Er wordt in bevindelijk-gereformeerde kringen een nadruk op gelegd die theoretisch moeilijk te rijmen valt met wat de bijbel doorgaans impliceert over dit onderwerp. En met het gezonde verstand bekeken is het een draak van een absurditeit.

  61. HGK says :

    Ik vond het zo’n rare reactie van die dominee….Alsof de kroeg alleen slecht is. En je kan ook om tegenwoordig vaak ’s middags naar de kroeg of op het terrasje voor de kroeg gaan drinken. Maar die reactie was niet toegestaan op refoweb.
    Alsof alle kroegen hetzelfde zijn…..
    Maar ik denk wel dat er een kans is dat deze rijinstructeur een oogje heeft op dame in kwestie.
    Jezus heeft toch ooit gezegd dat hij niet voor de rechtvaardigen komt, maar voor de zondaren….Nou die zondaren ontmoet je in de kroeg en niet in de kerk hoor….

  62. Tinus says :

    Of een groentje?

  63. Wilfred says :

    @Henkjan:

    en zelfs remonstraten geloven in de kern nog gewoon in die Goddelijk beperkte uitverkiezing

    Dat komt mij erg vreemd voor. Remonstranten zijn geen eenheidsworst, ze geloven niet hetzelfde. Dat blijkt o.a. uit hun moeite te komen tot een vorm van gemeenschappelijke geloofsbelijdenis. Ze kunnen hun eigen persoonlijke ‘belijdenis’ opstellen en uitspreken. Misschien bedoel je de tegenstrevers ten tijde van de Dordtse synode?

    http://www.remonstranten.org/land/landbeginselverklaring.htm

  64. henkjan37 says :

    @ wilfred

    de remonstranten waren voor enkele uitverkiezing, de contraremonstranten voor dubbele

    hoewel ze tegenwoordig in hun vrijzinnigheid daar natuurlijk open in zijn..is dat wel de basis van de remonatrantse denomominatie

  65. joost says :

    HGK

    Jezus heeft toch ooit gezegd dat hij niet voor de rechtvaardigen komt, maar voor de zondaren….Nou die zondaren ontmoet je in de kroeg en niet in de kerk hoor

    Denk je echt dat er geen zondaren in de kerk komen? En geen (goede) (goed) gelovigen in de kroeg?
    joost

  66. Wilfred says :

    @Henkjan: Ik verbaasde me alleen over dat woordje ‘nog’. Volgens mij klopt dat niet…

  67. HGK says :

    @Joost O jawel. Juist naar de kerk. Ik bedoel meer dat als je men wil bereiken als christen, dan moet je volgens mij juist naar de kroeg en niet jezelf in je eigen zuil verstoppen en net doen alsof de rest van de wereld niet bestaat 😉

  68. djpmeijer says :

    @afolus

    Om met @RT te spreken is hier gelukkig slechts sprake van een taalspel.

    Hé, wordt mijn nick hier ijdel gebruikt?

    Tja, als je het ziet als een taalspel zoals ik dan is er niets aan de hand. Maar of de dame in kwestie dat zo beschrijft is maar de vraag.

    Mijn Heere zegt in z’n Woord: “n…. maar lekker rond en trouw met de liefste, leukste, geestigste en de lekkerste. The proof of the pudding is in the eating.” Aan de tweetaligheid kun je zien dat uit de Geest is, dus het is zo!

  69. RT says :

    @afolus

    WordPress heeft wel eens de neiging om m’n nick te vervangen door mijn login. Vreemd…..,zouden er nu toch bovennatuurlijke krachten in het spel zijn?

  70. Im Gegenteil says :

    Broeder Boogert heeft gelijk als hij die smerige kroegen als hoerige poelendes doods ziet, waar het ordinaire heidense gepeupel zich in alcohol verdrinkt. Maar aan de andere kant, welk offer ben jij bereid te brengen om iemand tot god te brengen? Wat is een mensenleven jou waard? Durf jij jezelf op te offeren? Durf jij jezelf te geven?

    Dat heet FLIRTY FISHING en dat is heel bijbels, want ook in de bijbel werd er gevist. In dit geval mag de jongedame dan al haar zwoele charmes en haar hele welgevallige en wulpse lichaam inzetten voor het koninkrijk, zodat ze ook haar (v)rij-instructeur kan laten komen… tot de heer! En dat zouden meer kerken moeten doen!

    Amen? Amen!

    http://www.xfamily.org/index.php/Flirty_Fishing

  71. Beervis says :

    Dat meisjes wereldbeeld zag er voorheen zo uit: http://youtu.be/owUHc2myUjk Toen werd ze 18 ontmoette ze een rij instructeur. Ze kreeg nog zo’n goede tip van dominee Boogert. Ja en wat kan ik nog zeggen over Eva….

  72. Dutch Hermit says :

    Ik kreeg van de week een mailtje van een bevriende theoloog en kenner van het Koinè-Grieks. Eerder hadden we onder het genot van een biertje gepraat over een stuk dat in de oude vertaling van ’51 aangeduid wordt met ‘De tempelreiniging’ en die Reza Aslan aanhaalt in zijn betoog dat Jezus een linkse revolutionair was. Ik vond dat deze passage daar op zich wel enige aanleiding toe gaf.

    Mijn theologische vriend, ik noem zijn naam niet, want dat zou binnen zijn vrij evangelische kringen problemen op kunnen leveren, wierp tegen dat deze passage volgens hem verkeerd vertaald is en dat de originele tekst juist een geheel andere betekenis heeft. Vervolgens ging hij aan het werk en kwam met deze vertaling, die ik in het geheel hier plaats, omdat deze volgens mij wel relevant is:

    En het feest van de Joden was nabij en Jezus ging naar Jeruzalem. En Jezus ging de kroeg binnen en Hij vond in de kroeg de dominees, de hoogleraren en de kandidaten die daar zaten. Hij maakte een zweep van touw en dreef allen uit die debatteerden en preekten in de kroeg, de boeken van de hoogleraren wierp Hij op de grond en de tafels van de kandidaten en die van de evangelisten keerde Hij om.

    En Hij zei tot hen: Er staat geschreven: Mijn huis zal een huis van scherts en gelach heten, maar jullie hebben er een rouwcentrum van gemaakt. En in de kroeg kwamen verdrietigen en eenzamen en dorstigen tot Hem en Hij genas hen allen.

    Toen de kandidaten en evangelisten de wonderwerken zagen die Hij deed en de kinderen die riepen: Hosanna, de Zoon van David! namen zij Hem dat kwalijk en zij zeiden tot Hem: Hoor je wat zij zeggen? Jezus zei tot hen: Ja, hebt ge nooit gelezen: uit de mond van dronkelieden en kinderen heeft U lof bereid? En Hij verliet hen en feestte elders verder.

  73. engel says :

    @Dutch Hermit,

    Rare vrienden hou jij erop na!