Een geheim dat ziek maakt

In juni schreven we op GG over de boete van Timon Borgdorff, de worshipliedjeszanger die vertelde over zijn coming-out als seksverslaafde. “Het was een geheim dat me ziek maakte,” zegt hij in een interview met de EO-jongerensite BEAM. Het EO-interview levert de beelden bij het eerdere interview in De Nieuwe Koers. Ook leuk om te vergelijken met een interview van vier jaar geleden voor Stads TV Utrecht waarin ook de prangende vraag werd gesteld of het podium je niet gewoon een enorme kick geeft.

timonborgdorff-eo

Advertenties

36 responses to “Een geheim dat ziek maakt”

  1. Menno says :

    Goede interviewster van de EO. Ze stelt goed scherpe vragen.

  2. woodyflow says :

    hij is nog steeds meester in het ontwijken van vragen

    en fijn dat zij er ook op aanstuurt dat vreemdgaan niets met een seksverslaving heeft te maken als zoiets al bestaat

  3. Johan says :

    @woodyflow: Waar merk je dat aan? Ik zie dat hij aan het begin van het interview wat draait, maar de antwoorden komen toch wel authentiek op me over.

    @Toon: Wat een slecht artikel is dat. De Trouw-journalist weet blijkbaar niet eens hoe de hoofdpersoon van zijn verhaal heet. Is het nu Borgdorff of Borghoff? Is deze ds. Borgdinges familie van Timon?

  4. Beervis says :

    Ik vind het welletjes voor die gozer. Van mij mag hij zijn leven weer verder oppakken en zijn zaakjes oplossen.

    en fijn dat zij er ook op aanstuurt dat vreemdgaan niets met een seksverslaving heeft te maken als zoiets al bestaat

    Ze doelde op een aandachts- verslaving. Zou ook kunnen toch?

    En je hebt wel seksverslaafde mensen. Je hebt mensen die hun zaakje tot bloedens toe beroeren en de hele Gg dag verhaalloze porno kijken. Dat doe je niet voor je plezier.

  5. Johan says :

    @Beervis: Ik vond dat Bram Bakker in onderstaand manifest een terechte nuance aanbrengt: wat sommige mensen ‘seksverslaving’ noemen is feitelijk ‘pornoverslaving’. Van seks kun je niet snel teveel hebben, stelt hij.

    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1357015

  6. Hendrik says :

    Kan het ook een verslaving aan opwinding (geweest) zijn? Niet om het een of ander, maar zo nu en dan lijkt ‘echte worship’ alleen weggelegd voor opgewonden standjes op het podium en in de zaal.

  7. Alec says :

    Wat een pannenkoek zeg. En onsympathiek ook. Jarenlang de kluit bewust belazeren en als het doek dan valt je in alle bochten wringen om je blazoen te reinigen.
    Met een beetje zelfreflectie had je de eer aan jezelf gehouden en de christelijke podia in alle soorten en maten voortaan links laten liggen.

  8. Alec says :

    Ook een beetje treurig dat zo’n jongen een vage en wellicht niet-bestaande medische diagnose met beide handen aangrijpt om de aandacht maar af te leiden van het feit dat hij gewoon voor zichzelf en zijn eigen ijdelheid op dat podium stond, niet voor iets ‘goddelijks’.

    En ook al is er sprake van een seksverslaving; het spreekt je niet vrij van het nemen van verantwoordelijkheid.

  9. Maaike says :

    Waarom wordt zonde geen zonde genoemd, maar ziekte? Hij presenteert zich als het slachtoffer, terwijl hij net als wij allemaal een zondaar is en Gods vergeving nodig heeft. Dat mis ik volledig in dit verhaal.

  10. John says :

    @Alec

    Ook een beetje treurig dat zo’n jongen een vage en wellicht niet-bestaande medische diagnose met beide handen aangrijpt om de aandacht maar af te leiden van het feit dat hij gewoon voor zichzelf en zijn eigen ijdelheid op dat podium stond, niet voor iets ‘goddelijks’.

    Wellicht stond hij er voor beiden? Maar op zichzelf vind ik er, net als jij vermoed ik, niets mis mee als iemand voor eigen ijdelheid op het podium staat.

    Ik blijf erbij dat het probleem niet is dat hij een ‘seksverslaving’ zou hebben, maar het hele gedoe rondom ‘geen seks voor het huwelijk’ waar de kerk persé aan vast wil houden. Discussie over dit onderwerp is binnen de kerk niet mogelijk. Een eigen mening ook niet. Elke gelovige voelt aan dat er een taboe op dit onderwerp rust, met als gevolg dat seks veel beladener wordt dan het is, jonge mensen véél te jong gaan trouwen en er dan later pas achterkomen dat seks met anderen ook best spannend kan zijn. Tja, daar had je op je 18e achter moeten komen, niet nu je al in een huwelijk zit. Als Timon chique was geweest was hij eerst gescheiden voor hij ‘de wereld’ ging verkennen. Maar ja, scheiden is dat andere taboe-onderwerp he. En Timon had wel kunnen inpakken met zijn worshipliedjes, want een worshipleider die aan seks doet, dan mag natuurlijk niet! Die arme jongen zit gevangen.

    Hetgeen niet weg neemt dat het stom is dat hij het vertrouwen van zijn vrouw beschaamd heeft. Ik hoop wel dat de kerk dit aangrijpt om eens kritisch naar hun eigen standpunten en de consequenties daar van te kijken.

  11. MaB says :

    Die hele ‘Timon Borgdorff’-affaire zegt wat mij betreft meer over hoe (on)realistisch de evangelische/christelijke subcultuur omgaat met muziek en muzikanten dan over de man zelf.

    Volgens mij is een groot onderdeel van het probleem dat de aanbiddingszangers/zangeressen een status krijgen aangemeten die vergelijkbaar is met popsterren in de seculiere wereld. We luisteren niet alleen naar hun muziek, maar beschouwen ze als rolmodellen, morele en soms zelfs als intellectuele autoriteit. Dat, terwijl ze slechts entertainers zijn, daarin uitblinken en (wat mij betreft) hun invloed daar mag eindigen.

    Christelijke ‘popsterren’ overkomt hetzelfde. Niet alleen schrijven en spelen ze muziek, ze worden als christelijke rolmodellen en voorbeeldfiguren beschouwd. Ze worden uitgenodigd als ‘sprekers’ alsof ze intellectueel/inhoudelijk iets bijdragen dat de middelmaat ontstijgt en/of ze worden gebruikt als ambassadeur voor allerlei goede doelen alsof ze moreel een treetje hoger staan. Ten onrechte, wat mij betreft. Het feit dat je goede muziek/teksten schrijft en die leuk kan uitvoeren, garandeert niet dat je de inhoudelijke bagage hebt om een goede spreker te zijn en ook niet dat je een dermate integer leven leidt dat je een voorbeeldfunctie kunt bekleden.

    Wat de Borgdorff-affaire demonstreert, is hoe contraproductief dit kan zijn. De christelijke popsterren-scene heeft een ster van hem gemaakt en hij doet/deed daar vrolijk aan mee. En ze kregen een popster terug met alles erop en eraan: indiscretie op seksueel vlak, hang naar aandacht en de neiging om alle persoonlijk leed tot publiek drama te maken. En dat bedoel ik niet als een persoonlijke aanval op TB. De overmatige bewondering die christelijke muzikanten ten deel valt en het voetstuk waarop men ze plaatst, heeft dat effect op mensen en zou (vermoedelijk) op mij hetzelfde effect hebben (ik ben zelf ook muzikant). Daar komt nog bij dat christelijke muzikanten constant aan een hoog verwachtingspatroon moeten voldoen.

    De christelijke scene zou wat dat betreft wat meer realiteitszin moeten ontwikkelen. Men moet zich beseffen dat christelijke muzikanten even goed worden gedreven door een drang naar persoonlijke erkenning. Het taboe hierop mag/moet worden doorbroken.

    Muziek en muzikanten moeten gewaardeerd worden voor wat ze zijn. Als een kunstvorm gemaakt door mensen die net zo vaak falen en egoïstisch/opportunistisch gedrag vertonen als de rest van de mensheid. Tegelijkertijd als een kunstvorm die ons om helpt gaan met ons eigen persoonlijk falen, lafheid, domheid en opportunisme. Met dat in het achterhoofd, mag Timon Borgdorff en alle andere artiesten die een imperfect leven leiden en het toegeven blijven. Van schade en schande wordt men wijs, niet van hypocrisie.

  12. Beervis says :

    @Johan
    Goed manifest. Ik ben het met veel dingen eens. De liefde wordt soms heel goedkoop gemaakt. Ik heb wel een paar opmerkingen als het gaat om overdrijvingen als het gaat om mannen en vreemdgaan en tieners en het seksuele moreel. Maar in het algemeen denk ik dat veel mensen met hem mee kunnen en ik ook tot een heel eind.

    @Alec
    Als jij op je seksuele leven wordt bevraagd hoe direct ben jij dan? Volgens mij is hij wel voldoende door het stof gegaan en mag hij zich nu wel weer richten op het maken van zijn muziek.

  13. Beervis says :

    We kunnen het niet allemaal zo sportief bekijken als meneer Mensink: https://www.youtube.com/watch?v=g5z-HHmO1aI

  14. Bokkepoot says :

    @John

    Discussie over dit onderwerp is binnen de kerk niet mogelijk. Een eigen mening ook niet.

    Hey, geef m’n spijkers en hamer eens terug! 😮 😉

    Hier zeg je het trouwens ook mooi:

    In de kerk is geen ruimte om hierover te kunnen praten. Mensen wordt niet om hun eigen mening gevraagd en ook niet gestimuleerd om hier een eigen mening over te hebben.

    De kerk doet juist heel veel aan meningsvorming. John.
    Preken, pastoraat, cursussen en thema-avonden te over waarin je van A tot Z uitgelegd krijgt hoe het leven in elkaar zit! *thumbs up* :mrgreen:

  15. Alex says :

    Ik begrijp om eerlijk te zijn niet zo goed wat het standpunt van de kerk inzage seks voor het huwelijk ermee te maken heeft.
    Vreemdgaan is namelijk een nogal wijdverbreid fenomeen, dat niet meer of minder voorkomt bij gelovigen ten opzichte van ongelovigen.
    Dit is gewoon een typisch verhaal van een arrogante artiest die niet om kan gaan met de smekende blikken van zijn groupies.
    Dat heeft niets met de hele kerk of zelfs een seksverslaving te maken.

    Nu is het alleen extra wrang omdat hij niet bij een seculiere band speelde maar als voorbeeldfiguur diende. En voorbeeldfiguren krijgen ook een tweede kans, maar wat mij betreft niet in hun oude functie.

    En over zijn intenties als aanbiddingsleider: bij zo’n jongen weet je gewoon zeker dat hij bij een aanbod om bijvoorbeeld in Di-rect te mogen spelen stante pede stopt met religieuze activiteiten.
    Opportuun tot op het bot. Zowel zijn keuze aanbiddingsleider te worden, zijn keuze er een dubbelleven op na te houden als hoe hij nu probeert met zichzelf in het reine te komen.

  16. Boktor says :

    John zegt : 13 augustus, 2013 om 12:33 pm

    Elke gelovige voelt aan dat er een taboe op dit onderwerp rust, met als gevolg dat seks veel meer beladen wordt dan het is, jonge mensen véél te jong gaan trouwen en er dan later pas achter komen dat seks met anderen ook best spannend kan zijn. Tja, daar had je op je 18e achter moeten komen

    Dit kan ik alleen maar beamen uit eigen ervaring.

    Hoewel dat eerder trouwen niet persé van toepassing is. Ik ben namelijk niet jong getrouwd.

    Nu denk ik veel vrijer over seks dan vroeger. Maar in die tijd was sex inderdaad zeer beladen, heb ik geen enkele vrijheid in meegekregen. En mijn vrouw is inderdaad de enige waar ik ooit sex mee gehad heb.

    Nu zit ik daar overigens niet mee, ben heel tevreden en pijns er niet over om vreemd te gaan. Maar toch jammer, een periode van experimenteren was wel leuk geweest in die tijd, en dat heb ik misgelopen. En ik kan me goed voorstellen dat het velen zijn voor wie het veel minder gunstig uitgepakt is dan voor mij.

    Ik hoop wel dat de kerk dit aangrijpt om eens kritisch naar hun eigen standpunten en de consequenties daar van te kijken.

    :mrgreen: Weinig kans. :mrgreen:

    @MaB: 13 augustus, 2013 om 12:34 pm

    Een punt waar ik me ook enorm aan stoor. De aanbiddingsleider wordt op gelijke voet als de spreker gezet, brengt tussen de liedjes door vaak halve preken ter berge, wordt gezien als een groot voorbeeld, en zelfs vaak neergezet als hoofdspreker.

    Onzin zeg ik! Hebben ze nooit gehoord van het spreekwoord: “Schoenmaker blijf bij je leest”?

    En nog iets, zegt het niet ook heel veel over het niveau dat de gemiddelde christelijke meute accepteert?

  17. Beervis says :

    @MaB en Boktor
    Muziek is een hoge kunstvorm. Iedereen die goed is in het maken van muziek zal op een voetstuk gezet worden. Daar is geen ontkomen aan. En hoe beter ze zijn hoe meer ze kunnen zeggen. Dat is buiten en binnen de christelijke wereld zo. Dat is gewoon zoals dat werkt bij mensen.

    Trouwens in de meeste evangelie gemeentes waar ik ben geweest waren de voorgangers niet gediplomeerd theoloog. Misschien heeft er 1 een een of andere bijbel school gedaan, maar daar heb ik eigenlijk nooit iets leuks of wetenswaardigs over gehoord. Het enige wat ik daarvan heb vernomen is dat het zo’n goede tijd is en dat je leert dat je geliefd bent. Ik denk dat je sowieso weinig mensen op het evangelische podium tegen komt die werkelijk door de wereld zou kunnen worden gezien als een expert op het gebied van God en zaken daarom heen. De vraag is wie mag zijn mond open trekken op het podium? Iedereen in de christelijke wereld is hypocriet door de regels en de goden die ze zich voor houden die eigenlijk niet bij hun passen.

  18. Wormpje B says :

    Als je muzikant bent dan moet je goed tegen de verleiding kunnen, om niet te
    snel over te gaan ziekelijke gevoelens. Die tot verslaving kan lijden gericht op seks. Geef je dit eerlijk toe dan moet je eens horen.
    Moet je dan zeggen laat mij dan de splinter uit je oog halen.
    En de balk dan die men dan zelf heeft vergeten.
    Een geheim dat hem ziekt maakt hij weet dan wat eraan mankeert.
    Ik zeg dan werk aan de winkel Timon Borgdorff.
    Beterschap

  19. Johan says :

    @Alex: Je kent iemands motieven niet. Waarop baseer je de kwalificatie ‘opportuun tot op het bot’?

  20. MaB says :

    @Alex: dat de reactie van Borgdorff wat opportunistisch over komt lijkt me duidelijk. Maar moet je daar zo hard over willen oordelen? Hij heeft nou eenmaal voor het beroep van muzikant gekozen en ook de schoorsteen van huize Borgdorff moet roken. Dus komt hij met een nieuwe cd en optredens. Is het iemand opgevallen dat Borgdorff daarmee niet solliciteert naar een nieuwe positie als aanbiddingsleider, zanger op het christelijk circuit o.i.d.? Hij is gewoon een muzikant die met een cd komt. Als je dat niet zint, koop de cd niet, lijkt me.

    @Beervis: je hebt gelijk. Goede muzikanten worden op een voetstuk geplaatst en worden zodoende relatief vaak met de verleiding geconfronteerd om eens buiten de spreekwoordelijke pot te pissen. En als je succes boekt als muzikant door je gevoelens te uiten, zal dat wellicht ook de ontwikkeling wat wat narcistische trekken aanmoedigen. Het heeft allemaal wat algemeen menselijks. Maar daar mag wat mij betreft wel eens kritisch naar worden gekeken.

    Dat trouwens in de evangelische wereld mensen massaal weglopen met schreeuwlelijkerds zonder inhoud die zichzelf wat vaker zouden moeten horen praten wordt misschien wat verergerd door het feit dat het nogal eens over door God gegeven gaven wil hebben, of over speciale zalving. Maar het massaal vallen voor oppervlakkige praat heeft iets algemeen menselijks en gebeurt over de volledige breedte en in alle lagen van de maatschappij.

  21. Beervis says :

    @MaB
    Ook de christelijke wereld buigt voor de hardste schreeuwers.

  22. Boktor says :

    Beervis zegt : 13 augustus, 2013 om 4:32 pm

    @MaB en Boktor
    Muziek is een hoge kunstvorm.

    Bron? Motivatie?
    Is muziek hoger dan schilderen, of synchroon zwemmen?

    Iedereen die goed is in het maken van muziek zal op een voetstuk gezet worden. Daar is geen ontkomen aan. En hoe beter ze zijn hoe meer ze kunnen zeggen. Dat is buiten en binnen de christelijke wereld zo. Dat is gewoon zoals dat werkt bij mensen.

    Jij weet dat. Ik weet dat. De meeste christenen die ik ken weten dat.
    Christenen pretenderen geen anderen op een voetstuk te zetten dan God zelf.
    Dus van christenen verwacht ik wel degelijk iets anders. Zij zouden alert moeten zijn hierop – op straffe van hypocrisie.

    Trouwens in de meeste evangelie gemeentes waar ik ben geweest waren de voorgangers niet gediplomeerd theoloog.

    Juist wat ik probeerde te zeggen:

    Boktor:

    zegt het niet ook heel veel over het niveau dat de gemiddelde christelijke meute accepteert

    door de wereld zou kunnen worden gezien als een expert

    Dat lijkt me onzin in de context van de kerk. Wat de kerk ‘de wereld’ noemt zijn de ongelovigen. En die vinden het doorgaans sowieso onzin wat er in de kerk verkondigd wordt.

    Ze moeten wel degelijk kundig en sterk van kennis zijn om iets te kunnen onderwijzen mijns inziens. Anders wordt het de lamme leidt de blinde.

    De vraag is wie mag zijn mond open trekken op het podium?

    Nee, de vraag is bij wie is het nuttig als die de mond open trekt op het podium. Alles mag, maar niet alles is nuttig. (Om met een bijbelcitaat te komen 🙂 )

  23. Boktor says :

    Beervis zegt : 13 augustus, 2013 om 6:07 pm
    @MaB

    Ook de christelijke wereld buigt voor de hardste schreeuwers.

    Dat is anders wel heel selectief. Want er lopen heel wat harde schreeuwers rond die in de kerk compleet worden genegeerd. Het moet uiteindelijk wel in hun straatje passen om veel aandacht te krijgen.

  24. Beervis says :

    @Boktor
    De liefde voor mijn favoriete schilders kan ik met weinig mensen delen. Maar als gaat het om muziek zijn er zat mensen met wie ik kan praten en discussiëren. Tevens zegt mijn favoriete filosoof Nietzsche ook dat zonder muziek het leven hopeloos zou zijn. Oh uh… over hoop is Nietzsche ook niet heel positief… Nou ja je weet waar ik heen wil.

    Dat is anders wel heel selectief. Want er lopen heel wat harde schreeuwers rond die in de kerk compleet worden genegeerd. Het moet uiteindelijk wel in hun straatje passen om veel aandacht te krijgen.

    Klopt

  25. Beervis says :

    door de wereld zou kunnen worden gezien als een expert

    Dat lijkt me onzin in de context van de kerk. Wat de kerk ‘de wereld’ noemt zijn de ongelovigen. En die vinden het doorgaans sowieso onzin wat er in de kerk verkondigd wordt.

    Ze moeten wel degelijk kundig en sterk van kennis zijn om iets te kunnen onderwijzen mijns inziens. Anders wordt het de lamme leidt de blinde.

    Ik bedoelde meer in de zin van een diploma dat erkend is zodat de wereld je toestaat DS voor je naam te zetten.

  26. maartenhagg says :

    @ toon Dat van die dominee Borgdorff herinner ik me goed, die man preekte ook wel eens bij ‘ons’ (destijds vrijgemaakt Berkel). Zou opmerkelijk zijn, als ze familie zijn. Is dat zo? Voor zover ik weet komt Timon niet uit een vrijgemaakt nest, maar ik kan dat verkeerd hebben?

  27. Alec says :

    @ Johan:

    Een vreemdganger is per definitie opportuun. Dat is nu juist het hele idee van vreemdgaan. Een vreemdganger doet er beter aan zijn spullen te pakken en verder zijn mond te houden. Alle excuses achteraf stellen weinig voor. Zeker als iemand het op grote schaal heeft gedaan.
    Een mens kan fouten maken, dat hoort erbij. Maar niet elke fout is recht te breien door maar vergeving te vragen. Doorgaan is het devies dan.

  28. MaB says :

    Het feit dat ik veel populaire evangelische leiders schreeuwlelijkerds vind, betekent nog niet dat ik denk dat per definitie alle schreeuwlelijkerds het ook tot evangelisch leider zullen schoppen. Sterker nog, ik denk dat het charisma en gezag dat ze (veelal ten onrechte) uitstralen de reden zijn dat ze ondanks hun gebrek aan inhoud invloed hebben

  29. Alec says :

    @ MaB:

    Hij is helemaal niet een gewone muzikant, maar een zeer christelijke. Prima hoor, maar met iets teveel zin in vrouwen is dat vragen om problemen.
    Hij antwoordt overigens zelf op de vraag of het een goed optreden was dat het gaan optreden was, maar een aanbidding.
    Als iemand dat soort onzinnige retoriek gaat verkondigen is het wel duidelijk dat hij zichzelf niet zag als muzikant, maar als directe gazant van God.
    En daar ga je al.

    Verder is het natuurlijk zeer opportuun om je comeback te verpakken in een christelijke belijdenis.
    En ik vind het fijn daar niet zo mild over te oordelen.
    Want niet iedereen is zo opportuun. Tja. Dit soort types wel dus.

  30. Tinus says :

    Zondag was er een docu op de vrijzinnig protestantse radio omroep over de band Low. Buiten dat ze in mijn nederige opinie oorstrelende muziek maken als echtpaar, biedt het ook een inkijkje in de wereld waarin ze leven. De worsteling met godsdienst, geweld en geestelijke gezondheid geeft een bijzonder portret over de zieleroerselen van een band (man en vrouw), vriendschap, gezinsleven, liefde, trouw en dood.

    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1359915

  31. MaB says :

    @Alec: Kijk een beetje muziekdocumentaire of lees een boek over wat voor populaire band/artiest dan ook en je zult betrokkenen en muzikanten allerlei (in mijn optiek) pretentieuze, semi-religieuze, quasi-mystieke retoriek horen uitslaan over hun muziek of artistieke proces. Wat dat betreft vormen Timon en Michiel geen uitzondering, ook niet omdat ze christelijk zijn. Het is iets wat muzikanten, zowel gelovig als ongelovig, doen om hun kunst iets magisch, mystieks te geven en om op te vallen tussen alle concurrenten.

    Ik ben bereid om TB het voordeel van de twijfel te geven. Hij heeft iets verwerpelijks gedaan, maar dat sluit niet uit dat hij oprecht spijt heeft, zijn leven wil beteren en -op een bescheidener, aardse wijze dan voorheen- zijn carrière als muzikant weer op te pakken. Als je zijn nieuwe EP hoort, heb ik de neiging om hem te geloven dus die tweede kans krijgt hij. Wie zonder zonder is werpe de eerste steen of zoiets…

  32. Im Gegenteil says :

    Een commerciaal slaatje slaan uit je eigen (prive) problemen: hulde! Het geld moet immers rollen en de dames zullen weer zwijmelend voor zijn voeten vallen, omdat het zoooo knap is dat hij hier mee naar buiten komt. Christian marketing, bitches!

  33. Tinus says :

    Ja lullig is het wel! Heb je een soort van zelfde ervaring meegemaakt Im goocheltaal?

  34. Im Gegenteil says :

    @Tinus

    Ja, ik (s)preek uit ervaring. Ook ik zat ooit in een aanbiddingsband. In een vrouwelijk lid van een aanbiddingsband om precies te zijn. Maar daar hebben we geen liedjes over gemaakt; anders raakte het andere vrouwelijke bandlid met wie ik ook al niet alleen maar muzikaal intiem was, van de kaart.

  35. Beervis says :

    @Alec
    Ik wil je de film “Troubled water” aanraden. Is een film waarin de christelijke vergeving behoorlijk wordt uitgedaagd. Gaat over een jongen die in een bui van verveling een kinderwagen mee neemt. De ontvoerde jongen komt door een stom ongeluk om het leven. De hoofdpersonage wordt veroordeeld en moet het gevang in. Als hij na 8 jaar later vrij komt, wil hij zijn leven oppakken en aan de slag als organist. https://www.youtube.com/watch?v=6UymkLbp3ak&list=PL7867470F83C0149C Aangezien hij talent heeft komt hij ondanks zijn gevangenis- verleden snel aan de slag bij een (volgens mij redelijk vrijzinnig) kerkje. Al gauw haalt zijn hem verleden weer in.

    Het mooie van de film is dat je achter een artikel, dat je zo uit de krant zou kunnen halen, kan kijken. Veel christelijke filosofische thema’s komen aan de orde: oordelen, vergeven en vertrouwen. De trailers vind ik allemaal een beetje corny maar goed, tegen mijn zin in: http://youtu.be/pa00QuxZFPE

    (Naast dat de film een erg goed verhaal heeft, is het een genot om naar te kijken. Uitstekend camera werk.)