Ik houd niet van zingen

Ik moet je iets bekennen. Ik durf het bijna niet te zeggen. Het voelt als het laatste taboe in kerkelijk Nederland. Maar soms moet je gewoon schoon schip maken. Soms moet je uit de kast durven komen, hoe eng het ook is. Dus eindelijk durf ik het toe te geven: Ik houd niet zo van zingen…

songs_of_praise607px

Ik weet wat mijn probleem is. Ik piek te vroeg. Na vier liederen heb ik emotioneel alles aan de Here God verteld, wat ik die ochtend kwijt wilde. Ik heb Hem uitgebreid laten weten hoe belangrijk Hij voor me is en dan is het voor mij wel klaar!

Vier keer herhaald

In een beetje evangelische gemeente komen ze dan net een beetje los. Als je pech hebt, wordt het eerste Opwekkingslied vier keer herhaald en kunnen we, wat mij betreft, doorgaan met iets anders. In de charismatische kerken, waar ik soms gevraagd wordt om te spreken, is er eerst een uur van aanbidding. Een uur! Nou vraag ik je. Na een uur zingen kan je me emotioneel opvegen. Meestal zing ik de eerste vijf minuten uit volle borst mee en gaat de rest van het uur op automatische piloot. Of ik zoek een rustig plekje achter in de zaal, waar ik heel stilletjes ga zitten om het geweld over me heen te laten komen.

Kerkelijke armoede

Je zou toch maar christen zijn en niet van zingen houden. Dan heb je een probleem. Als christenen kennen we maar één manier van aanbidden: de zangdienst. Natuurlijk kan ik in sommige kerken ook vlaggen of dansen, maar ook dat is niet echt mijn ding.

Nou weet ik dat er sommige broeders en zusters zijn die zeggen: “Je moet niet zeuren. Het gaat niet om wat jij wilt of prettig vindt. Het gaat erom dat je God aanbidt. Hij is onze aanbidding waard.” Met dat laatste ben ik het volmondig met hen eens. Ik worstel alleen met de kerkelijke armoede, dat deze aanbidding alleen maar door het kanaal ‘zang’ kan gaan.

Kleiend aanbidden

Waarom kunnen we de Heer niet aanbidden met schilderen, kaarsen, schrijven of desnoods een wandeling door de natuur? Waarom kunnen we niet een afwisseling van verschillende vormen gebruiken? Ik weet het. Ik neem de volgende keer, als ik een evangelische of een charismatische gemeente moet spreken, in plaats van mijn oordopjes gewoon een kleine tafeltje en wat klei mee. Dan ga ik als aanbidding achter in de zaal iets moois kleien. Ben benieuwd of ik ooit nog teruggevraagd wordt.

Matthijs Vlaardingerbroek is verhalenverteller en missionair pionier in een achterstandswijk in Den Haag. Deze column verscheen eerder op EO.nl/geloven.

Advertenties

120 responses to “Ik houd niet van zingen”

  1. bramvandijk says :

    Waarom kunnen we de Heer niet aanbidden met schilderen, kaarsen, schrijven of desnoods een wandeling door de natuur?

    Inderdaad, en waarom kunnen we de heer niet meer aanbidden door een geit te verbranden? Vind god dat opeens geen lekkere geur meer?

  2. afolus says :

    Kleiend aanbidden, dat is nou ook weer zowat…
    Maar ik snap die Matthijs helemaal, zeker zijn waarneming over de voortgaande herhaling van koortjes in de charismatische kringen.

    Toch denk ik als ex-kerkganger met warme gevoelens terug aan sommige prachtige liederen/gezangen die ook ik uit volle borst meezong.
    Als de IKON Songs of Praise uitzendt ga ik er vaak toch nog wel even voor zitten..

  3. afolus says :

    @bramvandijk
    Sinds we de BBQ hebben uitgevonden houden we het offervee liever zelf… 😎

  4. Neri says :

    Je bent niet de enige. Ik vind het zingen vaak te veel tijd in beslag nemen, sterker, voor mij zou het helemáál niet hoeven. Wel zie ik andere mensen soms enorm genieten en dan neem ik het zingen maar voor lief.

    Vlaggen/dansen…. nee, vind ik ook niks.

  5. Plant says :

    Herkenbaar. Ik houd niet van zingen. Helaas is daar geen een kerkdienst op ingericht. Ik houd echter wel van gesprek en discussie. Daar is echter ook geen een kerkdienst op ingericht.

  6. afolus says :

    @bramvandijk

    god houdt mogelijk niet van de geur van verbrande geit 😀

    Zou kunnen:

    Opwek.192
    Ik kom in uw heiligdom binnen,
    ’t voorhangsel ga ik voorbij.
    ‘k Breng U mijn offer, een zoete geur,
    vrucht van wat U deed in mij.

    Tegenwoordig worden offers alleen gebracht met snoep en luchtjes…

  7. the ARTbishop says :

    http://www.youtube.com/watch?v=F5gQaX_vfU8 en toch was het mooi om ooit een hele gemeente een maand te kleien. Ik heb altijd tafeltje achterin gehad om collages te maken, te knippen en te plakken. Ik noem dat afLEIDING van de Geest. In de jaren veel uitgeprobeerd met aanbidding en liturgie, daar zijn binnen en buiten de kerk mooie dingen uit voortgekomen. Helaas is de onvrede en bijna haat tegen het zingen en andere vastgeroeste vormen alleen maar toegenomen, ik vind het heel vervelend maar ik kan er geen geduld en genade meer voor opbrengen. Eerlijk dat je het zegt Matthijs, want het is bijna vloeken in de kerk 😉

  8. joost says :

    Ja, waarom zou je eigenlijk in die kerk een uur of langer alleen maar voor God moeten zingen en zou het niet genoeg zijn om Hem op andere wijze te gedenken/eren. Ik zing in het dagelijks leven graag (en dat hoeven niet eens christelijke liederen te zijn) maar wanneer je er vanuit gaat dat God je de gave van het zingen (al is het nog zo vals) heeft gegeven dan zing je eigenlijk altijd voor God.
    En ik ben het er mee eens dat bij een wandeling door de natuur je nog dichter bij God bent. Wanneer je de pracht van die natuur inzo veel verscheidenheid ziet en je hoort de vogels Gods lof zingen 🙂 Dat is toch prachtig. Daarvoor hoef je echt niet naar een kerk.
    joost

  9. Neri says :

    @ bramvandijk: Je kunt de Heer mijnsinziens op heel veel manieren aanbidden, mits het maar oprecht is, toch?

  10. nietverbaasd says :

    Niet alleen het zingen, maar ook de ellenlangebeden kan ik slecht verdragen. Waarom moet je God hele verhalen gaan vertellen -soms wordt God ook nog eens de preek uitgelegd- terwijl Hij al alles weet? Deze ijdele omhalen van woorden hebben geen enkele functie. Je kunt de gebeden korthouden, daarmee eer je God.

    Een kerkdienst hoeft niet meer dan een uur, of hoogstens een uur en een kwartier te duren.

  11. Bokkepoot says :

    Ik ben gek op muziek en op zingen, en die Opwekkingsliederen werken goed om flink op te kunnen trippen zingen lekker weg – al kan ik ze nu echt niet meer horen. Ik kan me goed voorstellen dat als je niet van zingen houdt, een gemiddelde kerkdienst een worsteling moet zijn.

    Wat wij ‘aanbidding’ noemen, is in de praktijk niet veel meer is dan een ego-trip. En dat noemen we dan een ‘dankoffer’.

    Het is puur creatieve armoede. Maar ja, hoe moet je je ook uiten naar iemand die je alleen kunt ervaren door in hem te geloven? Dan moet je je eigen liefde voor de Heer toch wel voor jezelf een soort van kunnen bewijzen, zeg maar. En misschien dat gaat toch wat makkelijker met zingen dan met kleien.

  12. Neri says :

    Wat me opvalt, is dat er vaal erg “geforceerd” wordt gebeden en gedaan. Weinig vanuit ’t hart. O ja, en dogma’s… brrrr!

  13. ruub says :

    Het is een rare bedoeling, die liedjes. Als je er vanuit gaat dat er echt iemand luistert, wordt het alleen maar vreemder en gekker. Doet me denken aan wakker worden op m’n verjaardag. Zingende kinderen om het bed. ‘Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in gloooooo-ria!’, bladibla, etcetera. Hartstikke leuk, goed bedoeld, maar na één liedje en twee hieperdepieps is het wel mooi genoeg geweest.

    Stel je voor dat ze dan nog vijf liedjes zouden zingen. Met reffrein. Nog eens een praatje tussendoor zouden doen over hoe geweldig je wel niet bent. En je dan vragen ik goed voor ze wil zorgen. En dan weer een paar liedjes inzetten, met gitaarof mogelijk nog erger; orgel . Brrr.

    Nee, dan zou ik al lang en breed zijn vertrokken.

  14. chris says :

    moet je eens proberen in een kerk
    elke week andere vormen voor aanbidding zoeken is recept voor een lege kerk
    mensen zijn gewoonte dieren
    en iedereen komt om te zingen, praatje, nog wat zingen
    ze moeten al van alles de hele week
    op zondag willen ze zingen en iets voelen
    ze komen niet naar de kerk om nieuwe vormen van aanbidding te proberen

    ondanks dat het een goed idee is
    worden mensen er dus moe van
    heb het gezien bij jeugdkerk godfashion van jaren terug
    vanaf het moment dat we gingen experimenteren met andere dienst vormen
    liep het bezoekersaantal hard terug

    mensen worden niet graag uit hun comfortzone gehaald
    dit soort ideeen werken alleen in kleine groepen
    doe dit in je kerk een paar weken achter elkaar
    en je hebt zo’n klein groepje die dat weet te waarderen

  15. Bokkepoot says :

    Nee, dan zou ik al lang en breed zijn vertrokken.

    😯 ❗

    Verrek. Zou dát het zijn?

  16. Dille says :

    Hm ik weet niet of het niet van zingen houden nu echt zo bijzonder of schokkend wordt gevonden in de evangelische gemeentes. En ik zie al helemaal geen reden om dit een taboe te noemen. Een beetje overtrokken vind ik deze column eigenlijk wel, maar ja, daar is het een column voor, denk ik dan.

    Natuurlijk zijn er evangelischen die op beschreven wijze vergeestelijkend zullen reageren, maar ik ken er zelf echt niet veel, terwijl ik toch midden in dat wereldje zit. Ik heb ook de indruk dat het traditioneel evangelische denken van “vroeger”, waarbij veel aardse zaken sterk werden vergeestelijkt, wat aan ’t afnemen is. Evangelischen lijken meer ontspannen en ruimdenkender te worden. Wordt het door Mathijs gemaakte punt door anderen wel sterk herkent?

    Misschien kijk ik er te kritisch naar, maar deze column geeft me meer het idee dat Mathijs zichzelf in een speciaal hoekje probeert te plaatsen, zo van: ik houd niet van zingen dus ik ben anders, ik ben niet standaard evangelisch en ik maak een taboe bespreekbaar.

  17. Bokkepoot says :

    @chris

    Zo is het.
    We willen weten waar we aan toe zijn.

    In onze evangelische gemeente hadden ze op een mooie zondagochtend alle stoelen in de zaal in een enorme kring gezet, en het podium letterlijk links laten liggen. Muziekband afwezig, slechts twee versterkte akoestische gitaartjes, en dat was het. En daar zaten we dan, in een kring elkaar aan te gapen. Het gevolg was – in mijn ogen – één van de meest ‘echte’ en intieme diensten die ik heb meegemaakt.

    De week erna stonden alle stoelen weer recht naar het podium, en het bleef bij die ene keer. Er waren klachten binnengekomen: dit ging allemaal toch even een stap te ver buiten de lijntjes.

  18. sebastiaanvanwessem says :

    Ik herken de problematiek als voorganger van Thousand Hills in Hilversum. Veel “eigentijdse” kerken begrijpen het ook maar al te goed en korten hun diensten in tot een uur, max 80 min. Daarbij wordt het aantal liederen meestal beperkt tot zo’n 5-7.

    Het grootste probleem wat mij betreft is het geestelijk “op gang komen” van zangdiensten. Wat nou als we gelijk de geestelijke thermostaat omhoog zetten? Dan kun je ook heel veel bereiken met 2-3 liederen.

    In onze gemeente hebben we het omgedraaid: eerst twee “up-tempo” liederen om even goed de aandacht van iedereen te hebben, daarna aankondigingen, collecte en preek. En daarna nog eens 3-4 liederen met een focus meer op worship.

    Tijdens die liederen kan men een kaarsje branden, naar het kruis gaan, aan het avondmaal gaan of naar het gebedsteam gaan. Dat gebeurt allemaal aan de zijkant van de zaal.

    Het is wat mij betreft alleen maar een vorm, maar we zien wel veel meer participatie in de verschillende manieren van aanbidding van een veel grotere groep mensen, ook van heb die niet zo van zingen houden.

    En uiteraard roepen we mensen op om ook tijdens de week er een levensstijl van aanbidding op na te houden door de liefde van Jezus op praktische manieren te laten zien.

  19. Bokkepoot says :

    @Dille

    Het zal verschillen per kerk, maar in de gematigde pinkstergemeente waar ik kerkte was de ‘aanbiddingsdienst’ een beladen iets. Er werden studies gegeven over de rol van muziek en de muziekspeler bij de aanbidding, het tijdens het zingen en spelen ‘geïnspireerd worden door de Geest’, en de aanbidding was absoluut het centrale onderdeel van het hele gebeuren.

    Als je je niet kunt uiten d.m.v. muziek of zingen, lijkt me zo’n dienst echt één en al ellende, serieus. Het is op zich geen taboe in die zin dat het onbespreekbaar is; meer dat er simpelweg geen ruimte is voor mensen die echt niks met muziek hebben.

  20. Bokkepoot says :

    Tijdens die liederen kan men een kaarsje branden, naar het kruis gaan, aan het avondmaal gaan of naar het gebedsteam gaan. Dat gebeurt allemaal aan de zijkant van de zaal.

    Het is wat mij betreft alleen maar een vorm, maar we zien wel veel meer participatie in de verschillende manieren van aanbidding van een veel grotere groep mensen, ook van heb die niet zo van zingen houden.

    En daar gaat het dus om.
    Mooi dat het zo dus ook kan.

    (zei de ex-gelovige kerkverlater :mrgreen:)

  21. jan hartman says :

    Ik heb mij de vraag gesteld, waarom ga ik zondags naar “mijn” plaatselijke gemeente?
    ga ik er heen om de muziekband die vrij sterk aanwezig is en eigenlijk de dienst uitmaakt.
    ga ik er heen om het Woord van God te horen?

    Op dit moment ben ik er nog niet helemaal over uit!

    Tenminste……ten diepste het moet gaan om mijn Heer een Heiland! gaat het daar nog wel om?

  22. sebastiaanvanwessem says :

    Van harte welkom bokkepoot! Je zou niet de enige ex-gelovige kerkvergadering zijn in ons midden 😉

  23. Bokkepoot says :

    @sebastiaanvanwessem

    Daar was ik al een tijdje achter, sebastiaan. 😉
    En ik ben al heel lang overtuigd goedgelovig.
    Da’s ook na mijn geloofsafval niet veranderd. :mrgreen:

  24. sebastiaanvanwessem says :

    Kerkvergadering moet natuurlijk kerkverlater zijn. Autocorrect 😦

  25. Ronny Blaak says :

    Shalom beste mensen, gehoorzaamheid aan de enige almachtige Vader God in de Hemelen, is de meest ultieme aanbidding in Jezus naam. Gods Zegen & Halloe Jah

  26. thebutler says :

    Het gaat inderdaad niet om wat jij prettig vindt maar ook niet om God in veel van die situaties. Niet echt. Het gaat om wat de meerderheid wil en wat hun idee van God is.

    Ik heb een van de Worship Labs in het land helpen opzetten waarmee we gelegenheid geven tot experimenteren rondom aanbidding en waar de bezoekers aangemoedigd worden om zelf avonden in te vullen.
    Er is een kleine groep mensen gaan meedoen die vol ideeën en met een hoop enthousiasme avonden invullen.

    Maar ik merk dat de meeste mensen die ik uitnodig het bij voorbaat al bestempelen als een overbodig crea-bea clubje.

    Zelfs creatieve lui met eigen ideeën die ik heb uitgenodigd komen niet of haken na een keer al af omdat ze er niets in zien. Dat is wel snel oordelen als elke avond weer heel anders is. Maar mensen hebben meestal niet genoeg tijd om erin te investeren en af te wachten, de agenda is al zo vol.

    De verwachting van mensen ligt vaak bij ‘het gebodene’ terwijl wij we met Worship Lab zeggen: je maakt het zelf en kunt daarbij alleen leren en niets fout doen. Dat is een stuk vrijheid die niet vaak geboden wordt in kerkelijke situaties.

    Toch loopt het niet storm. Zou het echt zo zijn dat de meeste mensen liever naar een opgevoerde show gaan waar ze als klap- en zang-vee mogen fungeren? Of zijn mensen simpelweg door al die gekloonde formats en belegen stramienen geconditioneerd tot reli-zombies, en is vrijheid bedreigend?

    Worship Lab is, naast het experimenteren met culturele vormen, onder meer bedoeld om mensen ruim de gelegenheid te geven om zichzelf en de wereld stil te zetten. Zou dat misschien een te hoge drempel zijn? Het zij zo. Laat ze zich dan maar aan de wereld overgeven.

  27. Bokkepoot says :

    @sebastiaanvanwessem

    Stop de tijd.

    Maar ik had het (na een paar seconden 😯 dit soort 😕 gezichten trekken :roll:) inmiddels al begrepen 😉

  28. Bokkepoot says :

    @thebutler

    Laat ze zich dan maar aan de wereld overgeven.

    Ik heb ook de indruk dat ‘de wereld’ een stuk minder moeite heeft met het zichzelf uiten in creatieve vormen. Is het niet gewoon zo dat we in de diensten zoeken naar vaste, herkenbare en vooral voorspelbare vormen, juist vanwege de abstractie van het geloof? Je wil iets zichtbaar maken wat er niet is onzichtbaar is en wat alleen door de uiting zelf zichtbaar gemaakt wordt.

    Ik vond het altijd al veel makkelijker om mezelf op verschillende manieren te uiten naar mensen die ik kan zien, daar naar iemand die onzichtbaar is.

    Een mens zoekt naar herkenbaarheid en tastbaarheid. Als iets dat niet is, zoeken we naar het herkenbare en tastbare eromheen.

  29. Bokkepoot says :

    @thebutler

    Overigens, vooropgesteld dat ik graag buiten de paadjes denk en ik zoiets als een ‘Worship Lab’ op zich een aardig idee vind, vraag ik me wel af hoe dat op God moet overkomen: een Aanbiddings Laboratorium.

  30. thebutler says :

    @Bokkepoot
    Iedereen is verschillend. Het is mooi als iedereen zich welkom voelt, ook de mensen die bij de zogenaamde minderheden horen.

    Als iemand die depressief is naar een bijeenkomst gaat en iets heeft aan een woord, lied, stuk klei, beeld, luisterend oor, schilderij of wat dan ook, en daarna, nog steeds depressief maar met met een stukje hoop, naar huis gaat dan zeg ik: je was er, dat is goed.

  31. thebutler says :

    @Bokkepoot
    Hoe het op God overkomt als we experimenteren met cultuurvormen rond het onszelf op God richten? Sja …

  32. Bokkepoot says :

    … nou ja, ik vroeg het me gewoon even af…..

  33. Bokkepoot says :

    @thebutler (11:28)

    Mee eens, mooi wat je zegt, maar reageer je daarmee nu op mijn idee dat mensen zoeken naar vaste herkenbare stramienen als houvast omdat ze iets aanbidden dat ontastbaar is?

  34. thebutler says :

    @Bokkepoot
    Ja. Beetje vaag, heb de zomergriep.
    Iedereen is verschillend. Dat zou reden genoeg moeten zijn om een te zijn een verscheidenheid.
    De eenheidsworst in kerken is wat mij betreft een toonbeeld van hoe werelds heel veel kerken eigenlijk zijn. Who gives a fuck dat er mensen zijn die zich afgewezen en eenzaam voelen daarin. ‘Laat ze maar veranderen!’

    Of de abstractie van het geloof een reden is, weet ik niet. Misschien voor mensen die zelf minder kunstzinnig en inventief in creativiteit zijn?
    Maar dat los je toch op door iedereen op haar/zijn eigen gebied iets te laten doen? Samen zijn is geen samen zijn als een elite clubje zich specialiseert in een podium kunst. Dat is geen kerk, dat is Joop van den Ende.

  35. toedeledokie says :

    ieder zijn meug… alleen douw jouw meug niet door mijn strot… of laat me dan in ieder geval mijn meug af en toe ook door jou strot duwen…

  36. mirri says :

    je kunt bij ons de zangdienst bij ons zien als een inloop periode. Sommigen komen pas als de preek begint.

  37. the ARTbishop says :

    ik vind opwekking of hillsong for that matter een soort kleurplaat waarvan de meeste vakjes van te voren al zijn ingekleurd, en je hoeft nog maar 1 kleurtje toe te voegen. Maar als ik een vader zou zijn zou ik veel blijer zijn met de tekening van een kind die op een leeg blad vol energie en onbevangen de fantasie in kleuren en geuren vastlegt.

  38. Bokkepoot says :

    @thebutler

    …. heb de zomergriep.

    Wie heeft er nou ook de griep met DIT weer????
    Arme ziel. Of is ‘zomergriep’ de griepversie van ‘zomerfruit’ en ‘zomerregen’, oftewel de zachte milde lightversie van de wintergriep? :mrgreen:

    Hoe dan ook: beterschap!

    De eenheidsworst in kerken is wat mij betreft een toonbeeld van hoe werelds heel veel kerken eigenlijk zijn.

    Ik vind echt dat ‘de wereld’ een stuk meer creativiteit en out-of-the-box denken te bieden heeft dat de gemiddelde kerk, hoor. Hoe geestelijk of charismatisch die kerk ook is.

    Who gives a fuck dat er mensen zijn die zich afgewezen en eenzaam voelen daarin. ‘Laat ze maar veranderen!’

    Dat is geen werelds denken.
    Dat is juist hoe de kerk met mensen omgaat.
    Met name dat tweede gedeelte.

    Vanuit een bepaald plichtsbesef (ook wel ‘naastenliefde’ genoemd) kan dat eerste inderdaad wel beter werken binnen een kerk. Alhoewel ik echt niet weet of er in ‘de wereld’ minder oog is voor ‘mensen die zich afgewezen en eenzaam voelen’. Misschien iets minder georganiseerd verband, dat wel.

    Samen zijn is geen samen zijn als een elite clubje zich specialiseert in een podium kunst. Dat is geen kerk, dat is Joop van den Ende.

    Helemaal mee eens. Al moet ik zeggen dat áls het echt Joop was geweest, het er in de meeste gevallen toch een stuk indrukwekkender en inspirerender zou hebben uitgezien dan wat ik tot nu toe heb meegemaakt.

  39. Bokkepoot says :

    @the ARTbishop

    Mooi gezegd.

  40. Sueigilera says :

    @mirri,

    je kunt bij ons de zangdienst bij ons zien als een inloop periode. Sommigen komen pas als de preek begint.

    Komt men ook binnenlopen vlak voor de zegen? 😉

  41. thebutler says :

    @Bokkepoot
    Met ‘werelds’ bedoel ik niet de wereld waarin we leven maar de bindingen met en afhankelijkheid van dingen die de principes van gezond geestelijk leven in de weg staan.

    Griep heeft niets met het weer te maken maar met aangestoken worden door een virus.

  42. the ARTbishop says :

    (zie einde: zing gewoon geen suffe liedjes meer maar zeg gewoon eens wow) Aan de Schepper die iets nieuws uit schijnbaar niks kan maken
    aan degene die je geweven heeft en dus niet af zal haken
    die je vergeeft en versiert met brandschone witte lakens

    die ruimte geeft
    en tussen was, is en zijn zal zweeft
    nooit een dag verzuimt

    ontruim mijn leven in puin
    laat deze legerkisten die door mijn stiltegebied marcheren
    op uw tenen trappen, heer, doe er iets aan

    laat me onder uw vleugels kruipen
    u bent mijn dekbed

    onder uw deken kan ik schuilen
    onder uw wol voel ik me veilig

    breek me op
    breek me af
    bouw me op
    bouw me af

    deze tabernakel in de maak
    een levende steen in de grondverf
    breng me samen met anderen tot een bewegend bouwwerk
    zodat we ademende bunkers zijn
    een dak biedend aan hen die onder ons zijn

    weef uw rode draden van genade dwars door me heen
    verstil de stresstonen in mijn ziel

    mijn ziel zucht en slaakt
    mijn ogen zoeken de vlam; ontwaakt
    laat de vonk weer in mijn ogen overspringen

    laat de vonk van uw geest overslaan
    laat de vlam van uw geest aanstekelijk zijn

    roos van saron wees de knop in de lente van mijn leven
    wees de knop ook in mijn in-de-knoop-dagen
    roos van saron bloei in de diepe grondlagen van mijn zijn
    en de brakke gronden van mijn ziel
    roos van saron fleur mijn innerste op

    ontknop mij ontvouw mij
    geef water
    verdiep mijn wortels

    kijk omhoog
    zie de zwevende wezens
    die blauwe luchten bevolken
    ze bidden als ze zich mee laten waaien
    ze maaien en zaaien niet
    ze lawaaien niet

    de luchtvader zorgt en verzorgt ze
    zo ook jou
    Zing geen suffe liedjes meer
    maar zeg gewoon eens:
    WOW

    awe men

  43. Bokkepoot says :

    @thebutler

    Met ‘werelds’ bedoel ik niet de wereld waarin we leven maar de bindingen met en afhankelijkheid van dingen die de principes van gezond geestelijk leven in de weg staan.

    Da’s een mond vol. Maar toch: als de ‘bindingen met en afhankelijkheid van dingen’ de ‘principes van geestelijk leven in de weg staan’, snap ik niet zo goed hoe dat tot ‘eenheidsworst’ moet leiden, en al helemaal niet hoe het dan kan zijn dat ik die ‘eenheidsworst’ in de wereld buiten de kerk veel minder tegenkom.

    Ik kan nog wel volgen dat als jij met ‘werelds’ misschien ‘wettisch’ bedoeld, dat die eenheidsworst wordt veroorzaakt door het keurslijf waarin mensen zichzelf persen. “Zolang ik maar binnen de lijntjes blijft kleuren, zal het voor God wel goed zijn.”

    Griep heeft niets met het weer te maken maar met aangestoken worden door een virus.

    Niet zo serieus, joh. 😉

  44. Im Gegenteil says :

    De evangelischen en pinkstermensen kunnen er wat van! Zingen, handen klappen, dansen, vlagenzwaaien en springen… soms wordt zelfs een polonaise wordt niet geschuwd. Dat kan behoorlijk ongemakkelijk voelen, als je niet van zingen en dansen houdt… Maar ja, als je niet zingt, dan houdt Jezus niet van jou (zeldzame boodschap op de zondagsschool).

    Het was was een keer zelfs zo, dat alle kids/pubers naar voren geroepen werden (weigeren is geen optie, de druk was te groot) en die moesten met elkaar hand in hand om de zingende mensen in de zaal huppelen. Tja en dan zou zelfs een EO-nazorg de schade niet meer kunnen repareren.

    En het recept is altijd hetzelfde; het begint rustig met het zingen, maar er wordt langzaam toegewerkt naar een soort climax; soort van “spontane” aanbidding/lofprijzing gedrenkt in (fantasie) tongentalen. En dat zingen duurt laaaaaaaaang! Niet normaal gewoon. Dan komt zelfs zo’n saaie preek als een verlossing! Hallelujah! Eindelijk!

  45. Bokkepoot says :

    @Im Gegenteil

    Het was een keer zelfs zo, dat alle kids/pubers naar voren geroepen werden (weigeren is geen optie, de druk was te groot) en die moesten met elkaar hand in hand om de zingende mensen in de zaal huppelen. Tja en dan zou zelfs een EO-nazorg de schade niet meer kunnen repareren.

    En BAM, daar komt het allemaal weer boven.
    Dacht nog zo dat ik het inmiddels wel verwerkt had. 😥

  46. John says :

    @Im Gegenteil

    Wat te denken van dit opwekkingsnummer:

    STA ‘S EVEN OP

    Sta ’s even op, als je Jezus liefhebt,
    sta ’s even op, als je van Hem houdt.
    Laat eens merken, laat eens merken,
    dat je van Hem houdt.

    Geef elkaar de hand, als je Jezus liefhebt,
    geef elkaar de hand, als je van Hem houdt.
    Laat eens merken, laat eens merken
    dat je van Hem houdt.

    Draai ’s even rond, als je Jezus liefhebt,
    draai ’s even rond, als je van Hem houdt.
    Laat eens merken, laat eens merken
    dat je van Hem houdt.

    Spring ’s in de lucht, als je Jezus liefhebt,
    spring ’s in de lucht, als je van Hem houdt.
    Laat eens merken, laat eens merken
    dat je van Hem houdt.

    Ga ’s even zitten, als je Jezus liefhebt,
    ga ’s even zitten, als je van Hem houdt.
    Laat eens merken, laat eens merken
    dat je van Hem houdt.

    Laat eens merken, laat eens merken
    dat je van Hem houdt.

  47. Bokkepoot says :

    *klapt gillend laptop dicht*

  48. Bokkepoot says :

    K.t …. m’n vingers er nog tussen. 😡

    @John

    Flashbacks komen nu naar boven van volwassen mannen en vrouwen om mij heen, die vol enthousiasme piroutjes draaien en springen en met een haast satanisch-blije grimas op hun gezicht geestdriftig in hun handen klappen – terwijl ik als jongetje me zo onzichtbaar mogelijk probeer te maken.

    Herkenbaar?

  49. toedeledokie says :

    Als tieners maakten wij van dit nummer: Sla je vriendje op z’n bek, als je Jezus lief hebt… etc

  50. afolus says :

    @bokkenpoot
    Geweldige teksten en heel herkenbaar.
    Ik ben zo blj, ik ben zo blij…. 😇

  51. Bokkepoot says :

    @afolus

    …. zing ik glorie halelujaaaa, Jeeeeeezus reeeeheeeedeee mijijijijijijijijijijijijijijijijijijijijij!!!!

    Klik.

  52. Sueigilera says :

    @Bokkepoot,
    Zo bont als het bij jou was, is het bij mij niet geweest. Als wij eens in de zoveel tijd als zondagschool een liedje moesten zingen op het podium, dan verstopte ik mij achter de “grote” kinderen. Zingen was ook lastig voor mij, want ik kreeg die teksten nooit in mijn hoofd.

    Hetzelfde liedje zingen in verschillende talen, heb ik ook nooit begrepen. Is dat voor het geval de Heer één van de talen niet begrijpt? 🙂

    Bij het zingen van opwekkingsliederen kreeg al snel in de gaten dat de teksten mij niet echt kunnen bekoren. Muzikaal vind ik de meeste ook stomvervelend. Ik hoop voor (een eventuele) God dat het wel naar Zijn smaak is, maar misschien heeft Hij wel hemelse oordopjes uitgevonden?

  53. Sueigilera says :

    Als je er vanuit gaat dat deze ontzettend complexe wereld is geschapen door God, zou Hij zich dan dan niet vervelen bij constante herhalingen van simpele teksten op eenvoudige en vaak eentonige melodieën? Dat God graag naar Bach luistert, kan ik me dan wel weer voorstellen. 🙂

  54. mildzacht says :

    Ik herken mij goed in de tekst van Matthijs. Sterker nog, naast zingen vind ik ook het luisteren naar muziek onplezierig. Het Woord vind ik wel interessant, en hoe hier mee om te gaan in je persoonlijke leven, maar het muziek gedeelte zie ik een beetje als kruis dragen.

  55. Bokkepoot says :

    @Sueigilera

    Misschien heeft Hij wel hemelse oordopjes uitgevonden?

    Vast wel, maar ik denk dat die – om totale afsluiting van de bruidsgemeente te voorkomen – slechts sporadisch door hem worden gebruikt.

    Alleen als het écht nodig is, zeg maar.
    Alhoewel hij in sommige gevallen misschien beter meteen een blokje om kan gaan.
    Gewoon. Voor de zekerheid.

  56. Ps2:4 says :

    Het is allemaal zo charismatisch, de Geest leidt het zo enorm, dat Hij bij het oefenen van de worshipband al begint met de juiste klemtonen en de juiste momenten van herhaling te inspireren. Wonderlijk toch, wat een leiding?!

    We zijn allemaal zo vrij en open voor de leiding van de Geest, en de Geest weet het ook altijd weer zo strak te leiden en te timen dat de collecte iedere keer op de minuut af op hetzelfde moment kan beginnen. Het is ongelooflijk, maar ongeloof is voor de zwakke broeders. En die leiding van de Geest, het vrije was in veel gevallen de reden waarom de traditionele kerken verlaten moesten worden.

    Ik denk dat ik hier in de achtertuin eerst maar eens even enorm in m’n kracht ga staan.

  57. Sueigilera says :

    @Bokkepoot,
    Nou ik heb het gevoel gehad dat Hij die oordopjes altijd in Zijn oren heeft. Maar dat zal wel aan mij liggen. 🙂

  58. Bokkepoot says :

    Ik denk dat ik hier in de achtertuin eerst maar eens even enorm in m’n kracht ga staan.

    :mrgreen:

    @mildzacht

    Naast zingen vind ik ook het luisteren naar muziek onplezierig.

    Ik zou thuisblijven, écht. 😐

  59. Bokkepoot says :

    @Sueigilera

    Ah, zou dat het zijn?
    Gewoon even een paar maanden niet zingen, spelen, juichen, bazuinen, klappen en schreeuwen. Misschien dat ‘ie het opmerkt en eindelijk zijn oordopjes weer eens uit doet.

  60. Sueigilera says :

    @Bokkepoot,
    Wat een boeiend experiment stel jij hier voor. 😉

  61. John says :

    @Bokkepoot

    Flashbacks komen nu naar boven van volwassen mannen en vrouwen om mij heen, die vol enthousiasme piroutjes draaien en springen en met een haast satanisch-blije grimas op hun gezicht geestdriftig in hun handen klappen – terwijl ik als jongetje me zo onzichtbaar mogelijk probeer te maken.

    Herkenbaar?

    Niet echt herkenbaar, sorry. Ik was veel te bang dat mensen en onze lieve Heer zouden denken dat ik Jezus niet lief had, dus ik was waarschijnlijk één van diegenen met die satanisch-blije grimassen 😉

  62. shinshinnun says :

    @bram
    Ik wil de 29e wel mijn draagbare bbq meenemen?
    Ik heb ook nog wel een plastic geit (een levende wordt lastig in de trein en ik kan denk ik ook niet tegen bloed en darmen enzo).
    Wie weet slaat je rookoffer neer richting aarde en dient zich daar natuurwetten tartend bewijs aan!

    O, wacht, kinderbijbelbesmettingsgevaar…
    Kains rook ging ook omhoog…

  63. Boktor says :

    Hey Bokkepoot, kalm aan hoor, ik lig hier in een deuk.
    Jij hebt wel haast slachtofferhulp nodig 🙂

    Als frequent pinkster bezoeker kan ik alleen maar be-amen dat het zingen vaak zwaar overtrokken wordt. Het is op die manier in het geheel niet mijn ding. Hoewel ik wel graag zing. Alleen niet met 100x hetzelfde zinnetje.

    Overigens zou bij ons absoluut de ruimte zijn voor andere manieren van aanbidding. Ik weet dat er wel eens mensen aan het schilderen zijn geweest. En als mensen andere eigen ideeën hebben zullen ze die vast in mogen brengen.

    Overigens vinden de meesten het gewoon wel fijn om te zingen zoals het nu gaat.

  64. Bokkepoot says :

    @John

    Dus ik was waarschijnlijk één van diegenen met die satanisch-blije grimassen.

    Als jongetje van tien? 😯

    Oei. 😐
    Dan ben je wel écht diep gegaan, John. 😉

  65. Bokkepoot says :

    @Boktor

    Ach, ik overdrijf graag accentueer het één en ander een beetje. 😉

    Overigens vinden de meesten het gewoon wel fijn om te zingen zoals het nu gaat.

    Ik heb tot vlak ik een paar jaar geleden uit de kerk stapte, in de jaren daarvoor in de voorzanggroep gezongen en in de muziekband gespeeld. Opwekkingsliederen (vooral die van de laatste jaren) zijn overwegend prima tripnummers waarop je eindeloos kunt blijven zweven en improviseren. Lees= ook ik vond het altijd fijn om te zingen en te spelen.

    Pas toen ik mij wat meer uit de kerk ging losmaken begon met name de sfeer van het hele opwekkingslied-gebeuren me tegen te staan. Het is puur een eigen commerciële subcultuur geworden waarin een klein exclusief groepje mensen al tientallen jaren bepaald wat er in de rest van Nederland gezongen wordt. Bizarre vertalingen, onbijbelse zweefteksten en verbeelde emoties die slaan als een tang op een varken de gemiddelde Nederlandse kerkganger weinig te zeggen hebben.

  66. joost says :

    bokkepoot
    ik prefereer de sound of silence boven de sound of heaven. 😉
    joost

  67. John says :

    @Bokkepoot

    Nee, niet als jongetje van 10. Toen zat ik nog met mijn ouders in de Nederlandse Hervormde kerk naar voor kinderen onbegrijpelijke preken te luisteren 😉 We hadden één dominee die nogal eens de neiging had om sommige random woorden te schreeuwen, als hij zag dat mensen in slaap kukelde. Ik weet nog dat hij luid bulderend een zin begon met “GOD VER-vloekt hen die zijn Naam ijdel gebruiken”. Ik kon niet geloven dat de dominee zojuist gevloekt had 😛
    Dat satanisch-grijnzend rondhuppelen begon pas toen ik 16 was 😉

  68. Bokkepoot says :

    Dat satanisch-grijnzend rondhuppelen begon pas toen ik 16 was 😉

    Oh, gelukkig, dan is het niet zo erg. :mrgeen:

  69. Bokkepoot says :

    +r = :mrgreen:

  70. John says :

    @Bokkepoot

    Ik heb tot vlak ik een paar jaar geleden uit de kerk stapte, in de jaren daarvoor in de voorzanggroep gezongen en in de muziekband gespeeld. Opwekkingsliederen (vooral die van de laatste jaren) zijn overwegend prima tripnummers waarop je eindeloos kunt blijven zweven en improviseren. Lees= ook ik vond het altijd fijn om te zingen en te spelen.

    Kijk, dat is dan wel weer herkenbaar 😉 Welk instrument bespeel(de) je?

    ik heb vroeger gedrumd en gezongen in de kerk. Later ben ik basgitaar gaan spelen. Toen ik na 8 jaar weer eens in een kerk ging kijken viel het me op dat sommige liedjes nog steeds hetzelfde gespeeld werden als hoe we dat in mijn tijd onder leiding van de Heilige Geest hadden aangevoeld 😉

    Als we dan bijvoorbeeld zongen “Mijn verlosser leeft” kwam er een moment dat ik als drummer alleen speelde om de hele zaal te bewegen mee te klappen. Op precies hetzelfde punt deden ze 8 jaar later, in een totaal andere kerk, precies hetzelfde. Daarna hetzelfde trucje bij “Our God is an awesome God”. Overigens wil ik hier wel even vermelden dat ik in mijn tijd in de kerk altijd pertinent geweigerd heb het meest wanstaltige opwekkingsnummer aller tijden te spelen. Voor mij was dat met stip “Dit is de tijd van Elia”. Walgelijk, met die dwarsfluit erbij 😛

  71. Bokkepoot says :

    Walgelijk, met die dwarsfluit erbij 😛

    Welk instrument bespeel(de) je?

    Ehm…. eh…. 😳

    https://goedgelovig.wordpress.com/2013/07/15/de-voor-en-nadelen-van-de-hel/#comment-176052

    Later ben ik basgitaar gaan spelen.

    Yup. Heb één en ander van Swelter gezien en gehoord nadat ik eerst las dat jullie er alweer mee gestopt waren. :mrgreen:

    Toen ik na 8 jaar weer eens in een kerk ging kijken viel het me op dat sommige liedjes nog steeds hetzelfde gespeeld werden als hoe we dat in mijn tijd onder leiding van de Heilige Geest hadden aangevoeld

    Geweldig, ja 😀
    Ik zat toevallig net nog – vanwege mijn post hierboven – op Spotify te zoeken naar de laatste opwekkingsliederen zoals ze die nu maken. Wat ik al dacht: het klinkt allemaal nog precies als zoveel jaar geleden en ook tekstinhoudelijk is het alleen maar nog zweveriger. Het tweede nummer dat ik hoorde (https://play.spotify.com/track/4xgiWAvaQrvL7v5mafmucf) (oftewel lied 736 voor het geval je geen spotify gebruikt) geeft me toch wel weer een stukje extra zekerheid dat ik echt noooooit meer m’n neus in een evangelische kerk laat zien. Stel je voor, dat ze DIT dan voor je gaan zingen! 😯

    Maar goed:

    Voor mij was dat met stip “Dit is de tijd van Elia”. Walgelijk, met die dwarsfluit erbij 😛

    Ga ‘m ff opzoeken. Kan me er vaag iets van herinneren. Ben vooral benieuwd naar die walgelijke dwarsfluit. :mrgreen:

  72. Bokkepoot says :

    Sukkel, staat er gewoon boven 😡

  73. Bokkepoot says :

    Oooooh ja. Die heb ik dus helemaal GRIJS gespeeld, John,
    Afschuwelijk tekst.
    Leuk fluitje. :-p

    Intro is inderdaad een dwarsfluit, maar dat riedeltje ertussendoor is volgens mij een thin whistle of blokfluit. Weet nog wel dat ik op een gegeven moment geen adem meer kreeg. :mrgeen:

    “Er is geen God als Jááwèè”
    Vermoeiend.

  74. Bokkepoot says :

    +r = :mrgreen: (:x)

  75. keietrekker says :

    Waarom zo vast houden aan die opwekkingscultuur, kijk en luister eens verder. Worden er geen prachtige nummers gemaakt zoals U2, Coldplay, Michelle Weeks, Handsome Poets, en ga zo maar door. Ook dat kun je in een kerk prima gebruiken.

  76. Bokkepoot says :

    @keietrekker

    Ik heb een korte tijd in een kleine charismatische gemeente gekerkt en daar zongen ze ook nummers van bijv. Delirious. Terwijl het echt geen jongerenkerk was, oudjes van 80+ stonden ook gewoon mee te bleren. Geweldig vond ik dat. Goeie muziekband, echt een verademing.

  77. Im Gegenteil says :

    @Bokkepoot

    Sorry voor het oproepen van deze nare herinneringen… Ik probeer het zelf, tig jaar later, ook nog altijd een plekje te geven…

    @John

    Ja, bij zo’n lied kon ik wel door de grond zakken… Ze nemen je als kind gewoon niet serieus met zulke teksten. Zwetend en met schaamrood op kaken doe je dan geforceerd mee en je hoopt maar dat deze publieke vernedering zsm voorbij is…….. totdat zo’n overdreven zondagsschool-enthousiasteling aan het eind van zo’n liedje NOG EEN KEER het HETZELFDE liedje inzet… Van binnen kon ik wel janken. Als er al een hel was, dan heb ik zeker een glimp daarvan op aarde gezien.

    Tijd voor een kopje koffie. Amen? Amen!

  78. flipsonius says :

    @Sueigilera
    Als God zijn oordopjes permanent inheeft kunnen we misschien beter aanbiddingsliederen voor de NSA gaan zingen. Die ziet immers ook alles, weet wat er in ons omgaat en kent ons doen en laten door en door.

  79. ruub says :

    Geweldig dit 🙂
    Moet eigenlijk toch weer een nieuwe twijfel cd komen, met bokkefluit dan.

  80. Bokkepoot says :

    @Im Gegenteil

    Ik hoor je niet goed! AMEN?????

  81. flipsonius says :

    @Ruub
    Daar zat ik ook aan te denken!

  82. Sueigilera says :

    @flipsonius,
    Een God met oordopjes is een mogelijk godsbeeld. Maar dan stel ik mij de vraag: “Hoe weet ik nu zeker dat Hij oordopjes in heeft.” Als ik daar langer over nadenk, trek ik de conclusie dat ik dat niet kan weten. 🙂

    Grappig dat je met de NSA op de proppen komt. Als God er niet meer is om ons in de gaten te houden, dan moet men een alternatief verzinnen. Volgens sommige elitaire denkers bij overheden zijn veel mensen namelijk niet “volwassen” genoeg om braaf hun eigen leven te leiden. Of de NSA werkelijk iedereen in de gaten houdt, is nog maar de vraag. Dit denkbeeld kan ook bewust de wereld in zijn geworpen om mensen bang te maken, klein te houden, enzovoort. “Ach NSA vom USA sie darein” is dan een mooi lied om te zingen.

    @ruub,
    Is twijfelkleien ook een optie?

  83. ruub says :

    @Sueigilera
    😀
    Mmm, mmm, aazelend een geit verbranden, met gebrek aan overtuiging kleien of een twijfelnummer met een fluit opnemen. Het klinkt allemaal ehm, tsja, weet niet. We stemmen er de 29ste september wel over ;-).

  84. flipsonius says :

    @Sueigilera

    Dit denkbeeld kan ook bewust de wereld in zijn geworpen om mensen bang te maken, klein te houden, enzovoort.

    Tsja, waar doet me dat aan denken 😉

    Het resultaat van twijfelkleien is waarschijnlijk een twijfelkleitablet. Dat klinkt veelbelovend!

  85. puberapostel te rodanburg says :

    Lastig, iedereen tevreden houden en dan nog God eren en opgebouwd worden. Het blijft mensenwerk.
    Democratie werkt niet, de meerderheid beslist – maar betekent dat dat de minderheid geen rechten of inzichten heeft? Dictatuur werk omgekeerd, maar dan domineert een minderheid – of gijzelt deze een meerderheid
    Het helpt als iedereen beseft dat je niet altijd je zin krijgt zolang wel iedereen een inbreng kan hebben. smaken verschillen en ook persoonlijke manieren van aanbidding zoals al gezegd is.
    Waarom is een gitaar beter dan een’ stalin’ orgel. Waarom is staan beter dan zitten. Waarom wel handen omhoog maar knielen plat op de grond is voor sommigen weer te overdriven.
    Lange worship is prima om in the flow to komen, maar voor sommigen is dat een ongeestelijke flow! Er is voor alles een tijd.
    Er moeten goede basisstructuren zijn, maar daarbinnen variatie. Maar ook niet het dogma van variatie op zichzelf als doel, maar als middel – geldt ook voor structuren.
    Neem elkaar serieus – de ouwe zeurende zakken maar ook de onaangepaste snotapen, de feelers, the zwevers, de droogkloten en de hosanna-trippers

    De kerk is niet voor mij alleen – maar voor iedereen.
    (en van de Heer- maar dat weten we allemaal, duh)

  86. P. Puk says :

    Zingen is best fijn, maar niet op de manier zoals die in veel gemeenten plaatsvindt. Meestal is het een herrie van jewelste om het “jonge volk” aan z’n trekken te laten komen of de zgn “zang/aanbiddingsleider” gaat lekker uit z’n dak en denkt dat hij (of zij) in een disco staat. Met ware aanbidding (in Geest en waarheid) heeft het niets te maken. Het is een sfeertje creeeren en we moeten ons er goed bij voelen. Op zo’n manier jaag je mensen eerder de kerk uit dan dat je ze erin haalt.

  87. Sueigilera says :

    @puberapostel te rodanburg,
    Een Stalinorgel is een indrukwekkend instrument, waarmee heel wat heilige huisjes kunnen worden afgebroken. 😉

  88. Jan Hartman says :

    @p.puk
    je schrijft het zo als ik het ook zie en helaas beleef.
    afgelopen zondag hebben we het Avondmaal gevierd, tijdens het uitdelen van het brood werd er druk gemusiceerd, helaas ook met het gebruik van wijn/druivensap. Stilte kan en mag blijkbaar niet meer.

  89. DsDre says :

    Ook hier biedt de Katholieke Kerk de oplossing. De enige die zingen zijn de priester en de cantorij. Die laatste groep is voor mensen die graag willen zingen.

  90. Ettje says :

    @afolus; Kan me voorstellen dat je blij bent dat je neus van voren zit en niet op zij! Dat zongen we vroeger toch?!
    Goede bijdrage van Matthijs? Ik ben ook blij, maar dan vooral dat mijn kerk nog de klassieke liturgie volgt, met een kyrië en Gloria…

  91. flipsonius says :

    @Afolus

    Als de IKON Songs of Praise uitzendt ga ik er vaak toch nog wel even voor zitten..

    Ik ook! Prachtig!
    Eigenlijk is de kerk een van de laatste plekken waar nog sprake is van een echte volkszangcultuur. Iedereen mag uit volle borst meedoen. Waar bestaat dat nog?
    Afgelopen zondag in de kerk nog een rondje ‘the best of Huub’ gedaan:
    -Herschep ons hart
    -Lied aan het licht
    -Als vrijheid was
    -Staan in licht
    -Onze Vader verborgen
    -Uit staat en stand

    Heerlijk 🙂

  92. Ettje says :

    @flipsonius; hier nog een liefhebber van Huub. Maar afgelopen zondag, met dank aan een gastpredikant, toch ook weer genoten van Psalmen en Gezangen.

  93. CT says :

    Waar kan je anders nog onbezorgd uit volle borst bleren met andere mensen? In de folkwereld worden er soms wel eens liederentafels georganiseerd maar dat is toch wel wat anders dan een uurtje fijn zingen met een bandje erbij… 🙂 Waarschijnlijk is het zingen in de kerk nog een overblijfsel uit de tijd waarin alle religies hun godheden bezongen, toen was samen zingen nog veel geaccepteerder als samenbindend ritueel.

    Ik ben weggegaan uit een volle evangelie gemeente en ik was in de eerste instantie blij dat ik weg was uit al dat neppe gedoe, improvisaties in de dorische modus waardoor je opeens het gevoel krijgt dat God dichtbij is, Maar na een paar jaar in een kerk waarbij stylistisch correcte uitvoering van de muziek niet altijd de prioriteit heeft merk ik dat een avondje worshippen op opwekking toch ook wel fijn is. Ja, ik weet dat ik door de muziek word beinvloed, maar op de 1 of andere manier doet die wetenschap en kennis van improvisatie/modussen/ontspanningsmuziek maken niets af aan de ervaring – dat ik het rationele deel van mijn hersenen even uit kan zetten en gewoon kan genieten. Het is misschien niet ‘God’ die dan op dat moment spreekt, maar God heeft wel het geschenk van de muziek aan ons gegeven… 🙂

  94. Fordo says :

    moet je met de mensen van Worshiplab praten 🙂 https://myspace.com/worshiplab

  95. jan hartman says :

    @CT uiteraard heeft God muziek talenten gegeven aan de mensen en mogen we muziek maken en van genieten.
    God spreekt vanuit Zijn Woord, daar moet het om gaan tijdens en in onze samenkomsten. De muziekleider/aanbiddingsleider, moet dicht bij Gods Woord blijven en niet tot eigen eer muziek/aanbidding leiden, helaas proef ik dit bij een aantal van hen in mijn omgeving.

    Als ik zondags op ga naar kerk/gemeente, dan moet het gaan om Hem. Ik moet niet de samenkomst bezoeken om een band, die muziek maakt, het moet niet gaan om de aanbiddingsleider, net of hij of zij je voorgaat in aanbidding…….

  96. Sueigilera says :

    Voor diegene die niet van zingen houdt, maar wel van luisteren:

    Elke keer vind ik het weer mooi. Met zulke muziek zou ik misschien toch naar de kerk gaan. 😉

  97. rob says :

    @Sueigilera
    Deze is ook mooi 🙂

  98. John says :

    @Bokkepoot

    Welk instrument bespeel(de) je?

    Ehm…. eh…. 😳

    …………. *pijnlijke stilte volgen doet* …….. 😉

    Dus je bent een man die dwarsfluit speelt en pas op z’n 36e uit de kast komt? :mrgreen:

    En mocht deze opmerking helemaal verkeerd vallen: excuus ervoor. Ik moest er zelf in ieder geval hartelijk om lachen 😛

    En ik bedoelde niet dat ik een dwarsfluit niet mooi vind hoor. Het is gewoon dat afschuwelijke blije deuntje wat het zo erg maakt. De band Midlake gebruikt een dwarsfluit op een erg mooie manier!

  99. Bokkepoot says :

    @John

    Nee joh gekkie, mij krijg je niet zo snel in op de kast.

    Ik speelde trouwens geen dwarsfluit, ik heb een verschillend aantal blokfluiten en Ierse tin whistles en nog wat andere vage fluiten. Ook nog een bamboefluit die je dwars moet spelen maar geen dwarsfluit. Dingen liggen nu al jaren te verstoffen. Ben nog steeds een muziekfreak maar zelf spelen doe ik niet meer.

    Dat irritante nep-Ierse riedeltje was trouwens het enige wat ik leuk vond aan dat nummer :mrgreen:. Weet nog wel dat het een regelrechte stress-test was om die hele riedel zoveel keer achter elkaar uit te spelen. Ik ben geen Luca Genta. 😉

    Zat vandaag trouwens nog wel te bedenken wat mijn favoriete vreselijkste-opwekkingsnummer-ooit is, maar eigenlijk komt er niks boven. Weet niet of dat een goed of slecht teken is. 😐

  100. John says :

    @Bokkepoot

    Dit is er ook eentje in de brrr-categorie:

    ALS J’EEN ECHTE CHRISTEN BENT (Opwekking 95)

    Als j’een echte christen bent,
    klap in de hand.
    Als de Heer je heeft bevrijd,
    klap in de hand.
    Hef je ogen naar omhoog.
    Houd je Heiland in het oog.
    Als je reeds voor Jezus boog,
    klap in de hand.

    Refrein:
    Klap in de hand, klap in de hand,
    en verbreid de naam des Heren
    door het land.
    Klap in de hand, klap in de hand,
    en verbreid de naam des Heren
    door het land.

    Mijn lied maakt groot de Heer.
    Van Hem zing ‘k telkens weer.
    Een lied van vrijheid,
    een lied van blijheid,
    tot eer van Jezus’ naam.
    Halleluja.
    Een lied van vrijheid,
    een lied van blijheid,
    tot eer van Jezus’ naam.

    Hef je hand op
    als j’een godskind bent genaamd.
    Sta nu op
    als je je voor Jezus’ woord niet schaamt.
    Zet je dan weer rustig neer.
    Groet je buurman deze keer.
    Als je blij bent in de Heer,
    klap in de hand.

    Refrein:
    Klap in de hand, klap in de hand,
    en verbreid de naam des Heren
    door het land.
    Klap in de hand, klap in de hand,
    en verbreid de naam des Heren
    door het land.

  101. Bokkepoot says :

    @John

    Vreselijk. 😯

    Gelukkig heb ik dit nummer nooit hoeven zingen, in onze kerk zongen wij vooral de latere liederen. Wij zweefden meer op de wind enzo. Als een arend, je weet wel. En laat maar strooooooooooooooooohooomen die liefde. En hou me vast. Heel dichtbij uw hart. Zodat ik uw liefde kan voelen. Diep in mij.

    Dat soort dingetjes. 😐

    Zet je dan weer rustig neer.
    Groet je buurman deze keer.

    Dit is toch wel erg, ja.

  102. Beervis says :

    Ik vind die christelijke liedjes die van de Franse chansons zijn geript altijd tof om te zingen. bijvoorbeeld deze: http://youtu.be/_V-b8QIYOpM
    (het refrein) wie hoort hem? En er zijn er nog veel meer!

  103. Boktor says :

    Bokkepoot: “daar zongen ze ook nummers van bijv. Delirious”

    Nog ff en ik ga je vragen of je niet bij mij in de kerk geweest bent. :mrgreen:
    Nah. Maar bij ons wordt iig meer dan alleen opshrekking gezongen.

    Trouwens, wat ik een irritante vind: 488. En nu maar hopen dat je ogen niet verschrompelen, hier komt een fragmentje van de tekst: “Ik voel Uw kracht, en stijg op als een arend Dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw Geest, En de kracht van Uw liefde.”

    Brr. Ik kerk wel charismatsch, maar hou niet zo van zweverig. Tsja, vreemde combo I know. 🙂

  104. Bokkepoot says :

    @Boktor

    Het was in een klein echt oud (ik denk monumentaal) kerkje, met een orgel erin en houten banken achterin. Leuk contrast met de inhoud. Ik ben er in totaal ik denk zo’n 5 keer geweest.

    Maar jij kerkt dus nu in wat je noemt een ‘charismatische gemeente’?
    Waar uit zich dat vooral in volgens jou?

  105. puberapostel uit Rodanburg says :

    niks mis met zweverig, zolang je maar weer landt toch? En niet bovenop een broeder die in de Geest gevallen op de grond ligt vanwege de slechte adem van de voorganger
    Zelf jaartje charismatisch gekerkt, bij de heilige Marie-Jose. Op zich nuttig om me te ontwikkelen op charismatisch vlak, maar iets teveel hosanna. Er zijn weinig mensen zo ongeduldig als (sommige) charismatische broeders. En geloof me, ik wek veeeel ongeduld op haha

  106. Agilhartje says :

    Heerlijk dat ook eens hardop gezegd wordt dat zingen niet verplicht is! Vaak zing ik niet mee en als ik om me heen kijk zie ik veel mensen alleen met sommige nummers meezingen. Ouderen alleen met de klassiekers en jongeren vaak helemaal niet.

  107. St says :

    Voor als je op zondag (of op woensdag tijdens de allerhoogste eredienst) ergens anders wil aanbidden:

  108. Boktor says :

    @Bokkepoot: Idioot veel nadruk op de Heilige Geest (om het kort te houden).

    Daarom ga ik naast mijn vaste stek ook geregeld naar andere samenkomsten. Want ze zijn allemaal op hun eigen manier eenzijdig. Door wat verschillende kerken te bezoeken hoop ik wat meer gevarieerde zienswijzen te horen.

  109. Bokkepoot says :

    @Boktor

    Maar jij kerkt dus nu in wat je noemt een ‘charismatische gemeente’?
    Waar uit zich dat vooral in volgens jou?

    Idioot veel nadruk op de Heilige Geest

    😛

  110. jan hartman says :

    http://www.maitreya.nl/boeddhisme-vragen-gebedsvlaggen.htm

    zou DS hier zijn inspiratie hier hebben weggehaald?

  111. flipsonius says :

    Misschien is dit wel een idee: de silent disco.
    http://www.zerosoundclub.tv
    Mensen die geen zin hebben in zang en muziek laten gewoon hun koptelefoon af!

  112. Bokkepoot says :

    @flipsonius

    Haha, nee dat helpt! :mrgreen:
    Doe dan maar weer gewoon de muziek aan. 😉

  113. Tinus says :

    Heerlijk die wereldse liederen…

  114. Bokkepoot says :

    @Tinus

    Hee, hoe kom je nou aan die video van mij??? 😯

  115. afolus says :

    @Tinus
    Welcome back..!
    Dat was een behoorlijk lange vakantie….

  116. Professor Prietpraat says :

    @Bokkepoot, mooi filmpje van die Levend Evangelie Gemeente in Aalsmeer massaal in geestvervoering onder de bezielende leiding van Zeurensen. Het doet me deugd te zien dat er sinds mijn vertrek in 2001 nog weinig tot niets veranderd is. Gelukkig speelt het verstand nog steeds geen belangrijke rol en is wereldvreemdheid en het uitnodigen van de meest vreemde en omstreden snoeshanen nog aan de orde van de dag zo te zien. Nee, verstand staat alleen maar in de weg om je volledig te kunnen laten gaan en een echte Jezusfreak te worden. Mensen die niet zo uit hun dak kunnen gaan zoals bij dit vals gejengel van deze band in de video, die missen echt wat in hun geestelijk leven en moeten zich afvragen of ze niet teveel verstandelijk bezig zijn en te weinig geestelijk zijn. Wil je het meest extreme meemaken op geestelijk vlak dan kan je dus nog steeds in de LEG terecht.

  117. Professor Prietpraat says :

    @overigens om je dood te lachen dat die herrie ¨The sound of Heaven¨ wordt genoemd. 🙂 Ik geloof toch dat ik God zou vragen mij dan maar een paar van die goddelijke oordopjes te schenken als dit het geluid van de hemel is straks.

  118. Jan Hartman says :

    @ professor prietpraat,

    Mijn middelste zoon keek samen met mij dat filmpje van Zeur……
    zijn reactie: pap wat verbeeld die vent zich wel….zo nep als wat!

    Ik ben dankbaar dat mijn Bijbel geopend is en wordt gelezen!

  119. Bokkepoot says :

    @PP

    overigens om je dood te lachen dat die herrie ¨The sound of Heaven¨ wordt genoemd. 🙂

    Geweldig, toch 😀
    En dan dat pláátje erbij!

    Bij ons werd er op een gegeven moment ook gevlagd, en toen waren die vrouwen ook op die manier aan het ronddartelen alsof ze dachten ze Maya de Bij moesten imiteren. Het enige wat ik dacht was: mens, val een beetje af en trek de volgende keer een strakkere BH aan. 😐

  120. Wolfgang says :

    “waar ik heel stilletjes ga zitten om het geweld over me heen te laten komen.”
    Geweld is inderdaag het juiste woord.