Wel een relatie, geen seks

Net als Abraham of koning Salomo één of meerdere liefjes erbij: het schoot de SGP-jongeren vorige maand in het verkeerde keelgat. Ze dienden tevergeefs een klacht in tegen datingsite Second Love.

Een datingsite die het over een heel andere boeg gooit is DateZonderDat, waar mensen die absoluut geen seks willen worden gekoppeld.

geenseks

Aseksuele relaties zijn volgens GG-lezer Mafchauffeur ook heel geschikt voor bepaalde typen gristenen, zoals:

– gescheiden mannen en vrouwen (voorkomt overspel);
– homoseksuelen (voorkomt frustrerende onthomo-therapie);
– vrijgezellen (voorkomt het opgeven van je kostbaarste bezit voor ‘de ware’).

41 responses to “Wel een relatie, geen seks”

  1. Jeroen Mank says :

    Overspel kan verwijzen naar:
    Echtbreuk, de schending van de huwelijkstrouw
    Vreemdgaan, de schending van trouw in andere monogame relaties
    Bron:Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Overspel

    Hoe kunnen gescheiden mannen en vrouwen overspel plegen? Ze zijn toch niet meer getrouwd?

  2. Boktor says :

    Om een klacht tegen secondlove in te dienen vind ik zinloos, maar toen ik voor het eerst de radiocommercial hoorde in de trend van “zin in een spannende affaire, wij helpen je er aan” had ik wel zo iets van “WAT?”. Dat relaties stuklopen mag voor zich spreken. Maar als je dan naar een ander wil, heb dan lef en maak eerst een eind aan je huidige relatie, of wees er open over als dat om practische redenen niet kan.

    Maar dat stiekeme gedoe, is dat iets dat je moreel gezien kan promoten? Ik hou er niet van, dus roept zo’n site voor het promoten van vreemdgaan aversie bij me op.

  3. Boktor says :

    “Hoe kunnen gescheiden mannen en vrouwen overspel plegen? Ze zijn toch niet meer getrouwd?”

    Een christelijke gedachte gebaseerd op de bijbel. Volgens een uitleg van enkele bijbelteksten over het huwelijk en scheiding zou scheiding alleen in bepaalde gevallen acceptabel zijn. Als aan die voorwaarden niet voldaan is dan is er volgens die uitleg bij een nieuwe sexuele relatie sprake van overspel.

  4. WoodyFlow says :

    beter over- dan helemaal geen spel

  5. Jeroen Mank says :

    @Boktor
    Die gedachte ken ik eigenlijk alleen maar uit de RK kerk. Daar is het kerkelijk huwelijk belangrijker dan het burgerlijk huwelijk en kan, in ieder gaval formeel, alleen door de paus zelf ontbonden worden.
    Althans zo was het vroeger en zo is het nu (voor zover ik weet, maar ik ben er al een tijdje uit) nog hooguit bij de hele fundamentalistische katholieken.
    Ik dacht altijd dat één van de fundamentele verschillen tussen het protestantisme en de RK was dat bij hen het burgerlijk huwelijk (en de ontbindbaarheid daarvan) een grotere rol speelde: burgerlijk gescheiden is ook écht gescheiden.

  6. bramvandijk says :

    @Jeroen Mank

    Hoe kunnen gescheiden mannen en vrouwen overspel plegen? Ze zijn toch niet meer getrouwd?

    Dwaalt gij niet, daarom, dat gij de Schriften niet weet.
    hebt gij niet gelezen in het boek
    Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.
    Gij dwaalt dan zeer. 😉

  7. Bokkepoot says :

    Aseksuele relaties zijn volgens GG-lezer Mafchauffeur ook heel geschikt voor bepaalde typen gristenen, zoals:

    (…) – homoseksuelen (voorkomt frustrerende onthomo-therapie);

    Oh… eh.. ok.
    *kuch* klein vraagje:

    Moet ik nu een relatie aangaan met een aseksuele man, zodat ik volgens goed gristelijk principe ‘het wel mag zijn, maar niet mag doen’, of trouw ik met een aseksuele vrouw, zodat ik de seks gewoon buitenshuis kan doen zonder dat het opvalt? 🙄

  8. Bokkepoot says :

    @Boktor / @Jeroen Mank

    Die gedachte ken ik eigenlijk alleen maar uit de RK kerk.

    Bij mij in de (wat gematigde) pinkstergemeente werd dit ook geleerd, hoor. Scheiden sowieso taboe, alleen in uitzonderlijke gevallen als er al sprake was van overspel. En hertrouwen? No way.

    En mijn eigen vader, die door zijn vrouw verlaten werd, heeft er jaren over gedaan voor hij van zichzelf ‘mocht’ hertrouwen. En hij kwam vanuit een andere kerk, ook een pinkstergemeente.

  9. afolus says :

    @bokkepoot
    Als homo zou je natuurlijk heel veel punten scoren in de gristelijke scene als jij van “datenzonderdat” een gewoonte zou maken.
    Dan hoor je er helemaal bij en mag je zelfs hier en daar een taak vervullen.

  10. Bokkepoot says :

    @afolus

    Wat een heerlijke vreugde. :-S
    Nah…. laat die taken dan maar zitten, eigenlijk. Toegegeven, het is een moeilijke keuze maar soms moet je offers brengen.

  11. zomaar iemand says :

    Dan ben ik toch meer van het ‘dat zonder daten’ 😉

  12. WoodyFlow says :

    romantisch dineren bij ondergaande zon
    dat is dus een: date zonder dat met deet

  13. Bokkepoot says :

    @zomaar iemand

    Waar kan ik me aanm…. eh.. ik bedoel *kuch* misschien idee voor een eigen datingsite?

  14. Bokkepoot says :

    @zomaar iemand

    Ik heb de infotekst voor je nieuwe nog te starten datzonderdate-site alvast voor je in elkaar geflanst. Beetje geknipt en geplakt, maar enfin, het begin is er:

    “DatZonderDate is er voor al die mensen die graag een potje rampetampen naar een bevredigende seksuele relatie verlangen maar die opzien tegen al die sociale verplichtingen eromheen: omdat huisje boompje beestje niet op nummer 1 op hun prioriteitenlijstje staat, of omdat zij om welke reden dan ook geen behoefte hebben aan een serieuze relatie. Zij moeten meestal niet aan daten dénken, omdat ze weten dat het vroeg of laat uitloopt in oeverloze gesprekken, sociaal wenselijk gedrag en allerlei nare verplichtingen. En misschien willen zij dat uiteindelijk wel, maar dat moet niet het belangrijkste zijn!”

    Wat denk je? 😀

  15. the ARTbishop says :

    hier is nog een mooi plaatje over hoe je niet te intiem mag dansen. Alhoewel lengt van de bijbel en een opgeblazen heilig gevoel tussen je in, dat kan je natuurlijk ook anders opvatten 😉

  16. willem says :

    sex voor het huwelijk is zonde, geen sex is doodzonde!

  17. Boktor says :

    Bokkepoot/zomaar iemand:

    Jullie zijn je er van bewust neem ik aan dat zulke sites er al langer zijn?

  18. John niettheïst says :

    Net als Abraham of koning Salomo één of meerdere liefjes erbij: het schoot de SGP-jongeren vorige maand in het verkeerde keelgat.

    Salomo kon er wat van. Hij had 700 vrouwen en 300 bijvrouwen. 1 koningen 11:3.4 Hij begon te regeren toen hij 12 jaar was en regeerde 40 jaar. Dit betekende dat hij om de14 dagen één vrouw kreeg. Over “daten” gesproken……

  19. Bokkepoot says :

    @John niettheïst

    Zevenhonderd vrouwen. Ok, dat moet kunnen. Ik vind het persoonlijk wat aan de ruime kant – maar ach, ieder z’n ding.

    Ik snap alleen niet zo goed wat je dan nog met die driehonderd bijvrouwen moet doen?

  20. joost says :

    bokkepoot

    Ik snap alleen niet zo goed wat je dan nog met die driehonderd bijvrouwen moet doen?

    Gezien je “bekentenissen” hier op GG kan ik me daar wat bij voorstellen. 😀
    joost

  21. Bokkepoot says :

    Oooooooooh …. zijn ze DAARVOOR? 😯 :mrgreen:

    Ja nee maar dan nog. Duizend. Ik bedoel, je zou maar moeite hebben met kiezen. En ik snap het verschil tussen die ‘vrouwen’ en ‘bijvrouwen’ niet echt. Je komt met je 700 vrouwen in een sleur terecht dus neem je er 300 bij voor een beetje extra spanning?

  22. Jennifer says :

    @ bokkepoot, hilarische reactie

    Dat heb ik me ook altijd afgevraagd…. Misschien waren die 700 vrouwen voor een politiek verbond o.i.d. en de overige 300 alleen maar om in een harem te stoppen.

    Even aangenomen dat deze getallen op werkelijkheid berusten.

  23. zomaar iemand says :

    @ bokkepoot
    Prima tekst, klinkt als een klok, ik begin meteen een site 🙂

  24. Laura says :

    grappige reacties dit…de SGP vecht denk ik een beetje op de verkeerde manier…mensen dit soort dingen verbieden is eigenlijk het alweer teveel aandacht geven. Als iedereen nou lekker de bijbel gaat lezen dan kom je erachter dat een gezonde relatie geestelijk en lichamelijk steeds intiemer wordt op een basis van commitment en dat je als getrouwd stel die beloofd heeft voor elkaar te gaan vooral lekker seks moet hebben. En mensen moeten eens stappen met meer spanning zoeken dit en dat. Uiteindelijk wil iedereen gekend en geliefd zijn, maar dat begint ook bij leren kennen en leren liefhebben en niet alles idealiseren en dingen verwachten van partners die je niet van ze kan verwachten. Ik heb zelf bindingsangstige taferelen in mijn leven gehad waar het (partner)keuzes betreft dus ik heb niet makkelijk praten maar weet in ieder geval wel waar ik naartoe wil werken met Gods hulp…misschien is zoiets ook leuk voor een website?

  25. Wormpje B says :

    Koning Salamo, had volgens de bijbel dus 700 vrouwen en 300 bijvrouwen dus 1000 in totaal. Volgens geloofs wetenschapster en theoloog Ruth Lapide in gesprek met Henning Rohl over (Bijbelse verkeerde vertalingen).
    Werd in de tijd van Koning Salamo eerder gesproken: Hij had wel 1000 vrouwen, in de vertaling werd dit dus als waarheid naar voren gebracht,
    Eigenlijk is het eerder dat Salamo vele vrouwen had. Naar de families van de 1000 vrouwen had Salamo zoveel verplichtingen dat was welhaast onmogelijk.
    Vandaar dat je dan beter kunt zeggen Salamo had vele vrouwen.

    En volgens mij hoort seks bij liefde, een relatie hoort seks bij.
    Gescheiden mannen en vrouwen moeten een nieuwe relatie zoeken.
    Homoseksuelen en vrijgezellen net zo
    Relatie met geen seks.
    Vrienden zijn,” een kopje koffie met een koekje ook lekker.
    Hoort ook bij een Aseksuele relatie.

  26. shinshinnun says :

    Jaja. En bij inschrijving krijg je ‘Ongekust en toch geen kikker” cadeau?
    http://www.vergadering.nu/boekharris.htm

    Waar ik me over verwonderd heb tijdens een bezoekje aan het Openluchtmuseum dat in Staphorst, SGP-bolwerk, men tot ver in de twintigste eeuw deed aan “venstervrijen”. Maar goed, volgens zeggen gebeurde er dan niks behalve aan “noachie proaten”. Daar was bij gevorderde verkering het “vrij huussien” voor: genoeg gelegenheid om aanstaandes vruchtbaarheid te testen – want aan de man kon het niet liggen als er geen kind van kwam….. (http://www.jefdejager.nl/trouwen.php). Vroeger was alles beter (?).

    De SGP’s seksuele moraal evolueert ook, zullen we maar zeggen… Of nou ja, tegen overspel waren ze natuurlijk altijd al. Behalve dan bij Vader des Vaderlands Willem van Oranje, moge hij rusten in vrede.

  27. Steven says :

    “Wel een relatie, geen seks

    Net als Abraham of koning Salomo één of meerdere liefjes erbij: het schoot de SGP-jongeren vorige maand in het verkeerde keelgat. Ze dienden tevergeefs een klacht in tegen datingsite Second Love.

    Een datingsite die het over een heel andere boeg gooit is DateZonderDat, waar mensen die absoluut geen seks willen worden gekoppeld.

    Aseksuele relaties zijn volgens GG-lezer Mafchauffeur ook heel geschikt voor bepaalde typen gristenen, zoals:

    – gescheiden mannen en vrouwen (voorkomt overspel);
    – homoseksuelen (voorkomt frustrerende onthomo-therapie);
    – vrijgezellen (voorkomt het opgeven van je kostbaarste bezit voor ‘de ware’).”

    Wel een Bijbel, geen wonderen.

    Net als Paulus of koning Jezus één of meerdere mensen uit de dood opwekten: het schoot de GG-reaguurders vorige maand in het verkeerde keelgat. Ze begonnen tevergeefs te sputteren tegen broeders en zusters die wel in zulke wonderen geloven.

    Een groep mensen die het over een heel andere boeg gooit zijn bijvoorbeeld de gloriestoelers, waar mensen zich absoluut niet laten weerhouden door allerlei calvinistisch gezever.

    Bijbellezen zonder in wonderen te geloven is volgens GG-lezer Steven ook heel ongeschikt voor bepaalde typen reaguurders, zoals:

    – twijfeltheïsten (willen niet terug naar hun sekte, maar ook niet naar de hel)
    – angstnosten (onzeker, ze willen wel, maar kunnen niks bewijzen)
    – neeologen (wonderen zijn niet waar, het begon vast allemaal met een grote filosofische knal ofzo)

  28. Wilfred says :

    @GG: Er is ook een item over geweest bij 1Vandaag.

    http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/46205/daten_zonder_dat

  29. Im Gegenteil says :

    Het is wetenschappelijk bewezen dat seks voor en buiten het huwelijk veel spannender en lekkerder is dan seks binnen de stoffige kaders van het burgerlijk huwelijk. Stiekeme lustseks buiten het saaie missionarishuwelijk kan er zelfs voor zorgen dat dit gedoofde SGP-huwelijk weer een pulserende stimulatie krijgt.

    Echt waar.

  30. flipsonius says :

    @IG
    Misschien is het wel zo dat regelmatige sex met een vaste partner de zucht naar sex met een andere partner stimuleert. En je durft dan ook veel meer dan als je alleen bent en het met je fantasie moet doen. Eigenlijk is sex in werkelijkheid helemaal niet zo leuk. Het blijft kamperen, dit leven.

  31. rob says :

    @IG
    Seks in het huwelijk kan saaier worden omdat je geen uitdaging hebt iemand te veroveren.
    De veroveraars onder ons gaan die kick en de spanning missen in een huwelijk.
    Maar er zijn ook mensen die spontaan maagpijn krijgen bij het idee iemand te moeten veroveren.
    Dan is een veilig huwelijk waar je je niet hoeft te bewijzen weer fijn. Altijd seks zonder teveel moeite.

    ik denk dat het verschil meer zit in dat soort dingen.

    je kan als goed gristen ter vervanging van de seksuele spanning van de veroveraar ook een weekendje gaan musketieren.

  32. nietverbaasd says :

    @Jeroen Mank. Het is onjuist dat het burgerlijk huwelijk en het protestants kerkelijk huwelijk op hetzelfde moment ontbonden zouden zijn. Het burgerlijk huwelijk is immers relatief makkelijk te ontbinden, terwijl het kerkelijk huwelijk gebonden is aan de uitspraak van Jezus omtrent het huwelijk.

    Wat de katholieke situatie betreft: Het is daar niet de paus die een echtscheiding accordeert (stel je eens voor hoe druk hij het zou krijgen!), maar er zijn kerkelijke rechtbanken waar je terecht kunt. Formeel zijn het ook geen ontbindingen van huwelijken, maar nietigverklaringen. Dit houdt in dat onderzocht wordt of het huwelijk dat ooit is gesloten als een volwaardig huwelijk is gesloten (bijvoorbeeld hadden beide partijen wel echt de intentie een levenslange verbintenis aan te gaan?).

  33. afolus says :

    @nietverbaasd
    Wonderlijke procedure volgen die rooms katholieken.
    Als een echtscheiding wordt geaccordeerd door een nietigverklaring van zo’n huwelijk zijn de daaruit geboren kinderen dan ook meteen bastaards in de ogen van de kerk…?

  34. nietverbaasd says :

    @afolus nee dat is expliciet geregeld, die kinderen zijn -voor zover dat van belang kan zijn- binnen een destijds geldig huwelijk geboren.

  35. Bokkepoot says :

    @tochwelverbaasd

    Betekent dit nu dat een soort van Raad van Wijze Mannen gaat bepalen of mijn vrouw en ik ooit oprecht en met de juiste intenties ons huwelijk zijn ingestapt?

  36. nietverbaasd says :

    @bokkepruik

    Of er alleen mannen in zo’n rechbank zitten weet ik niet en er gaat natuurlijk onderzoek aan vooraf (getuigen, psycholoog etc.). Ik denk overigens dat iedereen voor zichzelf kan vaststellen of hij of zij wel een echt volwaardig huwelijk is aangegaan. Een kerkelijke rechtbank bevestigt dit wel of niet omdat dit de weg kan openen naar een nieuw kerkelijk huwelijk.

    Wat de protestantse situatie betreft, daar is volgens mij de gedachte dat een huwelijk niet volwaardig zou kunnen zijn gesloten niet bekend (misschien alleen bij Anglicanen etc.). Een scheiding levert dus per definitie een probleem op met de uitspraak van Jezus omtrent echtscheiding.

  37. Bokkepoot says :

    @nietverbaasd

    Het idee op zich spreekt me wel aan. Ik ken twee voorbeelden van héél dichtbij waar mensen met elkaar het bootje instapten terwijl bij voorbaat eigenlijk al voorspeld kon worden dat dat bootje goed lek was. Dan kun je het hebben over ‘scheiden’, maar inderdaad kun je je ook afvragen of er überhaupt iets te scheiden valt. En dat meen ik serieus.

    Aan de andere kant klinkt dit toch ook weer als het systeem waarbij je iets verzint om op een ‘legale’ manier Gods wetten te omzeilen. Het huwelijk werkt van geen meter, iedereen kan het zien, het is immoreel om ze te verplichten bij elkaar te blijven, maar ja: God zegt ……

    …. dus verzinnen we een nieuw concept: het oneigenlijke huwelijk. En dan verklaren we het ‘nietig’. Zo, opgelost. 😉

  38. nietverbaasd says :

    Klopt het is een mooie oplossing, maar als jurist kan ik er weinig aan afdoen. Voordat je iemand op religieuze gronden wil verplichten om bij elkaar te blijven (of uit elkaar te gaan, maar dan levenslang single te blijven), mag er best wel gekeken worden of het huwelijk inderdaad wel kan worden beschouwd als een ‘echt huwelijk’. Want je hebt gelijk, bij sommige huwelijken is het voor iedereen duidelijk dat ze nooit gesloten hadden moeten worden en je kunt je niet voorstellen dat God deze mensen er aan wil houden.

    Ik vind dat er aan protstantse zijde ook eens naar zou kunnen worden gekeken. Zo kun je mensen toch een heleboel ellende besparen wat betreft het religieuze schuldgevoel bij een scheiding.

  39. Bokkepoot says :

    @nietverbaasd

    Sorry hoor, maar kun je dan niet veel beter het hele idee van niet mogen scheiden / hertrouwen overboord gooien? 😀
    Krijg nu toch een beetje hetzelfde gevoel als bij het Katholieke aflaatsysteem.

    Je hebt het niet voor niks over het ‘religieuze schuldgevoel’.
    Stoppen met religie, kan natuurlijk ook.

    Sowieso best heilzaam, zeg ik uit eigen ervaring.

  40. Bokkepoot says :

    @ Boktor (5 augustus, 2013 om 2:16 pm)

    Ja joh, stuur ons meteen even lang eh… nou ja, dat ga ik dus niet zeggen want dan gaat mijn comment ook 2 dagen onder modejeweetwel. Ze zijn niet zo snel deze week, komt natuurlijk omdat het komk….. eh …. vakantietijd is :mrgreen:

    Maar nee dank je, ik ga bij nader inzien toch maar gewoon voor een all-in-one datemetdatenzusenzoenalleseropeneraan.

  41. Agilhartje says :

    De SGP gelooft blijkbaar nog in een volledig christelijke maatschappij terwijl de tekst “wel in de wereld maar niet van de wereld” toch een stuk reëler is.
    Hoewel: het is zelfs binnen eigen kring vaak al erg moeilijk om de christelijke moraal hoog te houden. Het vlees is zwak…