Geestelijke wapenrusting niet bruikbaar op GG

romein1Op een goede dag (of was het een kwade?) belandde ik al surfend over het wereldwijde web nietsvermoedend op Goedgelovig. Nieuwsgierig klikte ik eens wat rond en stuitte op een videofilmpje dat een parodie was op een gristelijk lied. Ik moest er heel hard om lachen en mijn aandacht was getrokken.

Kotsend van en uitgekotst door allerlei gristelijke internetfora, vond ik het een verademing om te ontdekken dat er ook ‘gristenen’ bestonden die van een grapje houden. Sterker nog, die op een tegendraadse manier allerlei heilige huisjes binnen gristelijk Nederland omver durven te werpen.

Mijn eigen tegendraadsheid werd me niet in dank afgenomen op de christelijke fora die ik in de loop der jaren had bezocht. Ik was ervoor om ertegen te zijn, zeg maar, al was het alleen maar om anderen te prikkelen tot nadenken over alles wat ze zo vanzelfsprekend vonden. En om antwoord te vinden op mijn eigen vragen. Meestal liep dat uit op verbeten woordenwisselingen en een enkele keer zelfs een ban.

Nee, dan Goedgelovig! Daar was niets heilig, en open en eerlijk werden daar allerlei vragen en twijfels op tafel gegooid. Af en toe vond ik het wel op het randje, maar ik genoot van de ‘Pittige’ discussies die er gevoerd werden. Een tijd lang las ik alleen maar mee, maar op den duur kon ik me niet meer inhouden en mengde me in de discussies. Regelmatig stootte ik daarbij mijn neus. Ik beschouwde mezelf als redelijk vooruitstrevend, maar de gemeente op GG dacht daar anders over: al snel kreeg ik het stempel ‘orthodox’ opgedrukt. Oeps!

Kijkend in de spiegel van Goedgelovig besefte ik dat een heleboel dingen die voor mij vanzelfsprekend waren, dat voor anderen allerminst zijn! Ik, die mij verzette tegen al die vanzelfsprekendheid bij mijn medechristenen, ik was daar zelf net zo goed mee besmet!

Maar, ik was bereid om te leren, dus dapper incasseerde ik mijn nederlaag. Vanzelfsprekendheden mochten dan niet vanzelfsprekend zijn, de zekerheid van het geloof zou ik mij niet laten afnemen! Ik moest me dus wapenen. En wat is daarvoor beter geschikt dan de geestelijke wapenrusting zoals beschreven in Efeze 6? OK, GG was dan wel niet de duivel, maar de duivel kon GG natuurlijk wel gebruiken om mij van mijn geloof te af te trekken! De strijd is tenslotte niet tegen mensen, maar tegen de kwade geesten in de hemelsferen, zoals de apostel Paulus ons leert. Tot de tanden toe bewapend zou ik in het vervolg het strijdtoneel op GG betreden!

wapenrusting

Allereerst omgordde ik mijn heupen met de Waarheid.

Ehm…. DE Waarheid? Met een Hoofdletter? Op GG bestaat die niet, ontdekte ik. Als waarheid al bestaat, dan is dat slechts ‘een waarheid’, of hooguit datgene wat je zelf als waarheid beschouwt. Het maakt eigenlijk niet eens zoveel uit, het is tenslotte allemaal maar een taalspel. Zeggen dat Jezus de Waarheid is, dat is zoiets als vloeken in de kerk. Ook via Boeddha kun je tot de waarheid komen, of door het Vliegend Spaghettimonster. Maar de gulden regel is: als je het niet kunt bewijzen dan is het niet waar. En als het wel waar is, maar je kunt of wilt het niet bewijzen, dan is het alsnog niet waar. Dat is een waarheid als een koe. Poging 1 moest dus als verloren worden beschouwd.

Poging 2: het harnas van de gerechtigheid.

Gerechtigheid? Gerechtigheid?? Noem dat maar gerechtigheid: een god die een kind vermoordt om de zonde van zijn vader. Een almachtige en alwetende god die ons onvoorwaardelijk lief heeft, maar die mensen maakt met de mogelijkheid om te zondigen, en vervolgens de mensen die een verkeerde keuze maken naar de hel stuurt? Wat een inconsistentie, gerechtigheid is ver te zoeken! @$#%^(#$, het zit niet echt mee met die wapenrusting! Aan alle kanten verroest en verrot.

Benieuwd of die sandalen nog wat zijn… Het evangelie van de vrede, wel, dat moet toch te doen zijn.

Ook al ben je het niet met elkaar eens, dan kun je toch nog wel in vrede met elkaar leven. Toch? Desillusie. Op de een of andere manier lukt het ook op GG niet om de onderlinge vrede te bewaren. Vele (min of meer orthodoxe, dan wel bijbelgetrouwe) medereageerders heb ik al zien vertrekken, een enkeling is zelfs verbannen, het lijkt waarachtig wel een gristelijk forum! Het evangelie van Pittig dan misschien? Maar nee, bij nadere beschouwing lijkt dat toch meer een soort van boemerang-evangelie te zijn, zo van: wie kaatst kan de bal verwachten. Dat heeft weinig van doen met die andere wang enzo… En van het bijbelse evangelie worden we ook al niet veel wijzer, de bijbel is nou niet bepaald een vredevol boek, volgens de meesten.

*zucht*…. Wat hebben we nog meer? Ohja, het schild van geloof.

Daarmee zou ik toch zeker wel in staat zijn om de pijlen van brandende woede te doven die me zo nu en dan om de oren vlogen? Maar dat schild bleek averechts te werken. In plaats van de woede te doven, werd die alleen nog maar groter! Diepe gaten werden in mijn schild gebrand. Het geloof heeft niet alle antwoorden en soms is het beter om een vuur uit te laten razen, in plaats van proberen het te doven. Pijn deed het wel. Zoveel pijn dat ik regelmatig besloot het strijdtoneel te verlaten. Maar de zuigkracht van GG is groot, als een magneet werd ik er telkens weer naartoe getrokken.

Die helm van de verlossing maar eens proberen dan.

Hoewel… ik ontmoette hier iemand die verlost is van het geloof, maar die had een helm vol gaten op zijn hoofd. Als dat van die helm overblijft, dan weet ik niet of het wel zo zinvol is om die op te zetten.

Blijft over het zwaard van de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.

Maar hoe weet je eigenlijk wat Gods woorden zijn? De bijbel is tenslotte geschreven door allerlei mensen uit allerlei tijden en culturen en is bepaald niet zo onfeilbaar als wordt beweerd. En wie zegt mij dat een profetie die over mij uitgesproken wordt wel van God is en niet een product van de (goed bedoelde) fantasie van de ander? En wat een ellende is er niet veroorzaakt door allerlei manipulerende lieden, die in de naam van God uiteindelijk alleen maar uit zijn op eigen gewin! Om nog maar te zwijgen over het gebrabbel dat tongentaal wordt genoemd en allerlei ‘manifestaties van de Geest’, die soms regelrecht als mensonwaardig betiteld kunnen worden! Ook deze laatste poging blijkt dus te falen… Ik sta met lege handen.

romeinen

Wat rest is de conclusie dat het ook op GG net mensen zijn. Verwarde mensen. Wijze mensen. Boze mensen. Leuke mensen, drammerige mensen, eigenwijze mensen, gewonde mensen en gedesillusioneerde mensen. Net als in de kerk eigenlijk.

Rinus is GG-reageerder en heeft de uitdaging opgepakt om ook eens een satirische bijdrage over Goedgelovig zelf te schrijven.

72 responses to “Geestelijke wapenrusting niet bruikbaar op GG”

  1. rob says :

    Geweldig 🙂

    Volgens mij is die wapenuitrusting slechts bedoelt voor jezelf en niet om ten strijde te trekken tegen andersgelovigen, om anderen mee uit te schakelen.
    Inderdaad kansloos want tegen een horde meningen kan geen enkele soldaat op.

  2. bramvandijk says :

    Hulde!

    Alleen rest ons nu de vraag onder welk pseudoniem Rinus altijd reageert 😉

  3. afolus says :

    Leuk stuk…
    Uiteindelijk verlaat je GG dus gepeld en wel….
    Maskers af..!

    @bramvandijk
    Dat lijkt me een nieuw pseudoniem voor @pijpkaneel (?)

  4. Boktor says :

    Erg humoristish!

    Eindelijk eens iets waarbij geen mensen worden afgezeken (niet dat dat soms niet heel terecht is, maar afijn, dit is gewoon op niemands persoon gericht, toch wel eens lekker).

    Inhoudelijk denk ik inderdaad dat die teksten van de wapenrusting niet zozeer bedoeld zijn om zo toe te passen. Maar dat ze inderdaad vooral persoonlijk zijn.

    Ik heb wel een schild van geloof, maar dat schild hoeft er niet hetzelfde uit te zien als dat van mijn buurman. Het ene schild is misschien sterker dan het andere, maar welke dat is… who knows.

  5. ruub says :

    Rinus. Rien dus?

  6. Pittig says :

    Hoe durft de schrijver een aantal mensen belachelijk te maken. Het gaat wel om mensen die zich met hart en ziel inzetten voor anderen. Altijd dat negatieve oordelen en altijd maar kritiek. Die Rinus moet de Bijbel eens gaan lezen en zich bekeren van deze heilloze weg!

  7. afolus says :

    @Pittig
    Het etiket van Rinus, verwarde mensen op GG, lijkt jou vandaag het beste te passen 😇😎😉

  8. Pittig says :

    Nu de echte reactie:

    🙂 Haha! Eindelijk een leuke satire over de reageerders van GG! Complimenten!

    En er zit ook nog eens veel satirische zelfkritiek in het stukje. Knap!

    Enige kritiek die ik er op heb is dat ik het een beetje te lief en te gebalanceerd vindt voor scherpe satire. Maar misschien zegt dat iets over Rinus — of iets over mij?! 🙂

    @ Boktor

    …dit is gewoon op niemands persoon gericht…

    Lees het stuk nog eens vanuit het perspectief van John met de helm of Pittig? Ook dit stukje gaat over mensen. Ze worden niet “afgezeken”, maar dat doen andere GG stukjes volgens mij ook niet. Het hangt natuurlijk allemaal van de definitie van “afzeiken” af… 😉

    @ Ruub

    Rinus Pijpkaneel vermoed ik, aangezien zoveel discussies waar pijpkaneel bij betrokken was, ter sprake komen. Of volg jij niet alle reacties op GG? 😮 😡 😕 😉

  9. Pittig says :

    @ Afolus

    Wie ben jij?

  10. Pittig says :

    Die Asterixplaatjes erbij, maken het nog sterker. Prachtig!

  11. afolus says :

    Dan zouden we vanaf nu hier dus Rien HA en Rinus PK hebben.

  12. Steven says :

    @Rinus

    Je beschrijft de discussies op GG als een stijd tegen demonen?! Dat klinkt inderdaad wel satirisch.

    Level 1) Offensieve strijd tegen onzinnige (GG-forum) gedachten:

    2 Kor 10:3 Want al wandelen wij in het vlees, wij voeren geen strijd naar het vlees. 4 De wapens van onze strijd zijn immers niet vleselijk, maar krachtig door God, tot AFBRAAK van BOLWERKEN. 5 Want wij BREKEN VALSE REDENERINGEN af en ELKE HOOGTE die zich verheft tegen de kennis van God, en wij nemen elke GEDACHTE GEVANGEN om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus.

    Level 2) Defensieve strijd tegen demonen:

    Ef 6:10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om STAND te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om WEERSTAND te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid STAND te kunnen houden. 14 HOUD STAND, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof ALS schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt DOVEN. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
    18 Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen. 19 Bid ook voor mij, dat mij de juiste woorden gegeven worden wanneer ik verkondig, zodat ik met vrijmoedigheid het mysterie mag openbaren van het evangelie 20 waarvan ik gezant ben, ook in de gevangenis. Bid dat ik daarbij zo vrijmoedig spreek als nodig is.

    Brandende pijlen DOOF je met WATER, niet met een schild, met een schild kun je ze hoogstens afweren. Het gaat dus over water:

    Joh 4:14 maar wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal IN HEM EEN BRON worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven.

    Joh 7: 38 Rivieren van levend water (tongentaal) zullen stromen UIT HET HART van wie in mij gelooft,” zo zegt de Schrift.’ 39 Hiermee doelde hij op de Geest die zij die in hem geloofden zouden ontvangen; de Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven.

    Jud 20 Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw ZEER HEILIGE GELOOF. Laat u bij het bidden leiden door de heilige Geest (tongentaal).

    Ef 6:16 en draag bovenal het GELOOF ALS schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt DOVEN.

    schild = levend water = zeer heilig geloof = tongentaal = belangrijk(st)e sleutel, door jouw aangeduid als gebrabbel, geen wonder dat je met lege handen staat..

    ps) Het evangelie van Pittig: check op het item: “De voor- en nadelen van de hel” (Steven zegt : 24 juli, 2013 om 5:54 pm).

  13. afolus says :

    @Pittig
    Zet je pastorale pet maar op!
    Alle typetjes die Rinus heeft beschreven pas(s)(t)en mij.
    Gelukkig hebben we jou en Waterlelie om af en toe wat recht te zetten vanuit de verschillende invalshoeken.
    Inmiddels slik ik geen pillen meer… 😀 😀 😀
    Mag ik door naar de volgende ronde?

  14. Pittig says :

    @ Afolus

    Alleen jammer dat jij niet bij name werd genoemd en ik wel, zelfs twee keer! Waarmee ik dus meer in het vizier van Rinus zit en meer aandacht krijg dan jij… 😛 😉

  15. Pittig says :

    @ Afolus

    Kon bij mijn vorige reactie mijn pastorale pet nergens vinden… 😉

  16. afolus says :

    @Pittig
    Gelukkig krijg ik nu wat aandacht van jou. 😀
    Shabba

  17. thebutler says :

    Achterbandeloos!

  18. ruub says :

    @Pittig
    Ah, ik zal voortaan iets beter opletten meneer de dominee!
    – pakt snel weer een pepermuntje om wakker te blijven –

  19. pijpkaneel says :

    @bvd

    Volgens mij heeft de schrijver al een hint elders losgelaten…

    @pittig

    Beetje lief en gebalanceerd…Hmmm… Dat kun je in ieder geval een paar kandidaten afstrepen. Alhoewel: zelfs John manifesteert zich recentelijk als een vragenstellende, milde, luisterende en complimenterende (samengevat: moederlijke) reageerdert.

  20. Johan says :

    Wanneer gaat onze druïde Pittix zijn beroemde toverdrank maken en onze bardin Renatientje een toepasselijk profetisch lied aanheffen?

  21. pijpkaneel says :

    @johan

    Ik heb vorige week wel flink wat rotte vis zien vliegen. Tussen Doenietzobottix en Moetkunnix.

    Maar er zijn hier vooral veel mensen die last hebben van een Idefix 🙂

  22. Ettje says :

    Die wapenrusting kan dus zo naar de oudijzerboer! Vang je er tenminste nog een paar euro’s voor, want oud ijzer is geld waard!

  23. Steven says :

    @Eitje

    De uitrusting van mensen kan inderdaad direct naar de schroothoop:

    1 Sam 17:38 Hij (Saul) gaf hem (David) zijn eigen uitrusting en hielp hem die aan te doen: een bronzen helm voor op zijn hoofd en een borstkuras. 39 Ten slotte gordde David het zwaard om en probeerde een paar passen te lopen, omdat hij aan zo’n zware uitrusting (religieuze onzin) niet gewend was. ‘Ik kan hier niet mee lopen,’ zei hij tegen Saul, ‘ik ben dat niet gewend.’ En hij deed de uitrusting weer af.

  24. Pittig says :

    @ Afolus

    Jij zult altijd aandacht van mij krijgen! Positieve of negatieve aandacht, dat is nog de vraag, maar aandacht zeker!

  25. Johan says :

    Hoe staat het eigenlijk met de veldtocht van Caesar Matteus Lapidis tegen de opstandige Satirici? Al een tijd niets meer van gehoord.

    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/09/05/andriesnix-en-de-triomfboog-van-caesar/

  26. Pittig says :

    @ Johan

    Renatientje, de bardin! 😀

    Is Afolussix niet de druïde? Ik identificeer me meer met Obelix…

    Wat is de trouwens de toverdrank? Het cumulatieve kritische vermogen waardoor de reageerders onverslaanbaar zijn?

  27. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Wat!!?! Zeg jij nu dat de vis rot is?

  28. joost says :

    pittig

    Renatientje, de bardin!

    Inderdaad, het zelfde als de bard bij Asterix, De meningen over haar zijn verdeeld, zijzelf vindt dat zij geniaal is maar de rest van de mensheid denkt daar anders over. 😆
    joost

  29. joost says :

    Leuk stukje, alle wapenuitrusting naar de schroothoop en je blijft achter in (je eigen) naakte waarheidje. 🙂
    joost

  30. bramvandijk says :

    Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit op pijpkaneel slaat:

    Mijn eigen tegendraadsheid werd me niet in dank afgenomen op de christelijke fora die ik in de loop der jaren had bezocht. Ik was ervoor om ertegen te zijn, zeg maar, al was het alleen maar om anderen te prikkelen tot nadenken over alles wat ze zo vanzelfsprekend vonden. En om antwoord te vinden op mijn eigen vragen. Meestal liep dat uit op verbeten woordenwisselingen en een enkele keer zelfs een ban.

    Maar misschien zegt dit vooral iets over die “andere christelijke fora” die ik verder niet ken…

  31. Sueigilera says :

    Dan maar een andere geestelijke bescherming uitproberen:

    Vanavond bij de avondschemering zal ik mijn odische pantser versterken. Dus wees gewaarschuwd mijn geliefde medereageerder! Bij eventuele aanvallen, komt het driemaal zo sterk bij u terug. 😈

  32. De Dichter says :

    Tja de geestelijke wapen uitrusting zijn gewoon de karakter eigen schappen van Jezus…toch?

  33. pijpkaneel says :

    @bvd

    Nee, dat kan haast niet over mij gaan. Alhoewel…. Mijn gebakkelei met/over/tegen pittig kan op een minder tolerant forum wel tot een ban leiden, vermoed ik. De meeste fora nemen hun pausen vrij serieus!

  34. pijpkaneel says :

    @bvd

    Overigens lijk je hier de crux van Rinus’ (Rini?) opmerking te missen: dat een geharnaste schenenschopper hier opeens in de hoek van de makke lammetjes wordt gepositioneerd.

  35. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Paus Pittig? 🙂 Nee hoor, ik ben Hoofd van de Congregatie voor de GG-Geloofsleer (voorheen: Inquisitie). Johan is GG-kardinaal, vandaar ook de rode gravatar. Afolus is juist de GG-paus, dat zie je toch zo aan zijn gravatar? John is de nar van het pauselijk hof, Waterlelie is de Protestant die steeds tegen de GG-kerk schopt. Mafchauffeur de bestuurder van de pausmobiel. Bokkenpoot is het koekje dat als geestelijke strijd tegen de duivel bij de koffie geserveerd wordt, Boktor is de bron van grote angst voor de houten balken in de Sint Erasmus basiliek. Ruub is de blinde bedelaar op het Plein voor de GG-kerk en Flipsonius en Wilfred zitten in de pauselijke GG-dierentuin.

    Trouwens, is de schrijver toch Rien HA? Ik begin te twijfelen door je woorden… Durf je wel, twijfel bij een dominee veroorzaken! 😉

  36. goedgelovig says :

    @Pittig: Rinus had verwacht dat zijn nick door de vaste reageerders zo gekraakt zou worden. Dat valt in de praktijk erg tegen. Ken uw medereageerders! 🙂

    PS: Wij zeggen natuurlijk niets.

  37. Wormpje B says :

    Het geheim van de Geestelijke wapenrusting _ die een geschenk is en tergelijkertijd ook een gebod _ is de heilige Geest. Hij woont en werkt,
    in de drager van de wapenrusting Door de Geest wil Christus door ons,
    strijden.
    Om bijvoorbeeld te strijden tegen de Geestelijke luchtverontreiniging,
    (Tegen de wereldse boosheden).
    En die is overal.

  38. Wim says :

    Na een grondige analyse van de tekst denk ik de nieuwe columnist te kunnen ontmaskeren. Ik denk dan bijzonder aan de volgende tekst gedeeltes:

    (of was het een kwade dag) belandde ik al surfend over het wereldwijde web nietsvermoedend op Goedgelovig

    uitgekotst door allerlei gristelijke internetfora

    Mijn eigen tegendraadsheid werd me niet in dank afgenomen

    Meestal liep dat uit op verbeten woordenwisselingen en een enkele keer zelfs een ban.

    Regelmatig stootte ik daarbij mijn neus.

    al snel kreeg ik het stempel ‘orthodox’ opgedrukt.

    dus dapper incasseerde ik mijn nederlaag.

    Als waarheid al bestaat, dan is dat slechts ‘een waarheid’, of hooguit datgene wat je zelf als waarheid beschouwt.

    Maar de gulden regel is: als je het niet kunt bewijzen dan is het waar.

    Ook al ben je het niet met elkaar eens, dan kun je toch nog wel in vrede met elkaar leven. Toch?

    wie kaatst kan de bal verwachten.

    soms is het beter om een vuur uit te laten razen, in plaats van proberen het te doven.

    En wat een ellende is er niet veroorzaakt door allerlei manipulerende lieden, die in de naam van God uiteindelijk alleen maar uit zijn op eigen gewin!

    Het kan haast niet anders: het moet Frank Ouweneel zijn!!

  39. Pittig says :

    @ GG

    🙂

    Ik ben niet zo goed in het verbinden van mensen aan reacties. Ik had op de eerste GG bijeenkomst heel veel uitleg nodig voordat ik de persoon tegenover mij als reageerder Johan kon herkennen. Volgens mij begreep ik het pas toen hij zei: “Ik ben reageerder Johan.” 🙂

    Ik ben veel meer bezig met wat iemand zegt, dan wie het zegt…

  40. Pittig says :

    @ Wim

    🙂

  41. Bokkepoot says :

    @Pittig

    Volgens mij begreep ik het pas toen hij zei: “Ik ben reageerder Johan.”

    *grinnik*

  42. Johan says :

    @Pittig: Ik had me jou ook heeeeeeel anders voorgesteld. 😉

  43. Sueigilera says :

    Een vraag aan theologen.
    Is de geestelijke wapenrusting van Efeziërs 6 een oorspronkelijk idee of heeft de schrijver van deze brief dit idee geleend van andere geloven/religies of magische praktijken die toen actueel waren? Als het geleend is, waar komt het dan vandaan?

    Bij een zoekpoging op Google krijg ik honderden preken te zien, hoe ik Efeziërs 6 moet toepassen, waarschijnlijk met behoorlijk wat verschillen ertussen. 🙂 Een antwoord op mijn vraag kon ik zelf niet zo makkelijk vinden.

  44. ruub says :

    Oh, wacht. Rinus is Rob. Toch, Rob? Of zijn er nog meer tegendraadse mensen hier die op andere gristelijke fora verbeten woordenwisselingen hebben en een enkele keer zelfs een ban krijgen?

  45. bramvandijk says :

    @ruub
    Dat was ook mijn eerste gok toen ik het stuk las, maar het is niet echt iets voor rob om dan als eerste te reageren en het stuk geweldig te noemen…

  46. ruub says :

    @bram
    heb je een punt

  47. Rinus Incognita says :

    @rob/Boktor

    Volgens mij is die wapenuitrusting slechts bedoelt voor jezelf en niet om ten strijde te trekken tegen andersgelovigen, om anderen mee uit te schakelen.

    Inhoudelijk denk ik inderdaad dat die teksten van de wapenrusting niet zozeer bedoeld zijn om zo toe te passen. Maar dat ze inderdaad vooral persoonlijk zijn.

    Je beschrijft de discussies op GG als een stijd tegen demonen?! Dat klinkt inderdaad wel satirisch.

    Het is wel satire he…

    @Pittig

    Enige kritiek die ik er op heb is dat ik het een beetje te lief en te gebalanceerd vindt voor scherpe satire. Maar misschien zegt dat iets over Rinus.

    Dat denk ik ook…
    Maar GG heeft het toch geplaatst 🙂

    @Afolus

    Rinus PK

    PK? Waar staat dat voor?

    @Steven

    schild = levend water = zeer heilig geloof = tongentaal = belangrijk(st)e sleutel, door jouw aangeduid als gebrabbel, geen wonder dat je met lege handen staat..

    gosh… wat een creatieve uitleg! 🙂

    @GG

    Rinus had verwacht dat zijn nick door de vaste reageerders zo gekraakt zou worden. Dat valt in de praktijk erg tegen.

    Nou, inderdaad!
    al heb ik het al wel ergens langs zien komen… 🙂

  48. Pittig says :

    @ Rien HA (Rinus)

    Heb ik zo goed gegokt?

  49. Pittig says :

    @ Johan

    Ja, dat kan ik wel begrijpen. In het echt ben ik bijzonder knap om te zien en dat verwachten mensen niet als ze mijn reacties lezen… 😉

  50. Pittig says :

    @ Suiegilera

    In Efeze wordt opvallend genoeg de Romeinse wapenuitrusting als voorbeeld gebruikt. (Dat Paulus de schrijver van de Efeziërs brief is, lijkt uitgesloten als je alle academische studies bekijkt.)

    In het oude testament zijn er nogal wat teksten over de Strijder JHWH, de oorlogsgod, zou je kunnen zeggen.

    Without much variance, it is generally agreed that the writer of Ephesians drew from Second-Temple Judaic writings as a main referent for the armor. Much of Old Testament tradition depicted Yahweh as a mighty warrior and as a source of divine strength for battle. This certainly was in the backdrop of Paul’s mind. The main source of these allusions employed in Ephesians 6 refers to the armor of Yahweh and his Messiah can be found in the book of Isaiah (see 11.4, 5; 49.2; 52.7; and 59.17). Indeed they ought to be understood as allusions and not as exact citations[34] although Barth would beg to differ.[35] The purpose of borrowing these themes from Isaiah was so that the writer of Ephesians could encourage believers that they have more than regular weapons provided, they have God’s own armor for the ongoing battle![36]
    http://www.patheos.com/blogs/thepangeablog/articles/unpublished-papers/pursuing-and-undoing-the-powers-a-study-of-ephesians-6-10-18/

    (Een studie over wat die machten uit Efeziërs zijn waar tegen gestreden moet worden.)

    In het hindoeïsme handelt de veel oudere Baghavad Gita (4e eeuw voor Chr?) over een oorlog, dat volgens de hindoes ook spiritueel uitgelegd moet worden. Daarna zijn er ook liederen die handelen over de oorlogskleding van Krishna geschreven:

    http://www.hindupedia.com/en/Sri_Krishna_Kavacham_from_Garga_Samhitha

    Ook andere en oudere religies hebben grote symbolische en religieuze betekenis aan kleding gehecht. Het idee is dus veel ouder.

  51. bramvandijk says :

    @Pittig, Sueigilera
    Hmmm, ik ging er altijd min of meer vanuit dat de schrijver van de efezebrief zijn inspiratie uit 1 Tessalonicenzen 5 zou hebben gehaald die wel echt van Paulus is:
    8 maar laten wij, die toebehoren aan de dag, op onze hoede zijn, omgord met het harnas van geloof en liefde, en getooid met de helm van de hoop op redding.

    Als je daar wat op varieert en uitbouwt, dan kom je al snel aan Efeze 6. Maar dat is niet op basis van enige literatuur, alleen eigen observatie.

  52. Rinus Incognita says :

    Pittig zegt : 30 juli, 2013 om 5:51 pm
    @ Rien HA (Rinus)

    Heb ik zo goed gegokt?

    zou zomaar kunnen! 😉

  53. Rinus Incognita says :

    huh? waarom klopt mijn avatar niet??

  54. Wilfred says :

    @Rinus:

    PK? Waar staat dat voor?

    Paardekop? 🙂

    Ik neem aan Pijpkaneel.

  55. Sueigilera says :

    @Pittig,

    Bedankt voor je antwoord. Ik vind dit zo interessant dat ik er zelf nog wat meer studie naar ga doen. Als ik iets moois tegenkom, zal ik het hier posten, maar dat kan nog wel even duren. 🙂 dagen, weken,…zucht.

  56. Ettje says :

    Vanwaar toch die behoefte om te weten wie Rinus is? Maakt dat de inhoud van z’n verhaal anders ofzo? 🙂

  57. Wilfred says :

    @Ettje: Men is altijd op zoek naar antwoorden op het onbekende. 😉

  58. Ettje says :

    @Wilfred; Soms is niet weten veel spannender en leuker! Jij was toch ook heel teleurgesteld toen je ontdekte dat Sinterklaas maar een verklede man is, en de Kerstman niet bestaat! 🙂

  59. goedgelovig says :

    @Rinus: Waarschijnlijk omdat je inlogt met Facebook.

  60. Pittig says :

    @ bramvandijk

    Een agnostische atheïst die mij verslaat met bijbelkennis! 🙂 Ik moest wel even lachen (zodat ik niet zou gaan huilen…. 😉 )

  61. Pittig says :

    @ Ettje

    Ja, Wilfred was inderdaad erg teleurgesteld dat Sinterklaas en de Kerstman niet bestonden. Velen moesten hem troosten toen we het hem op de laatste Dwaze Schare bijeenkomst vertelden …

  62. Ettje says :

    @Pittig; Hoop dat hij zich heeft laten troosten, want ook dat is nog een kunst op zich! Zoals ik hoop dat jij je ook wilt laten troosten nu je verslagen bent door @bramvandijk!

  63. Wilfred says :

    @Ettje: Wat een (groot)moederlijke reactie! 😉

    @Pittig: Maar ik was helemaal niet aanwezig op de laatste DS-bijeenkomst! 🙂

  64. Wilfred says :

    @Ettje:

    Soms is niet weten veel spannender en leuker! Jij was toch ook heel teleurgesteld toen je ontdekte dat Sinterklaas maar een verklede man is, en de Kerstman niet bestaat! 🙂

    Ja, en de wereld was nog veel spannender en leuker toen de mensheid nog geloofde in al deze dieren!
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_fabeldieren

    😉

    P.S. Ik heb vooral het op een bepaalde wijze vieren van Sinterklaas als een verlies ervaren. Maar dat kwam denk ik voornamelijk doordat ik als kind uitzag naar de cadeaus. Als je ouder wordt, ga je cadeau’s toch vaak anders beleven. Dat verlies kwam trouwens pas geruime tijd later dan het ophouden van geloof in de Sint. In de kerstman heb ik nooit geloofd.

  65. Pittig says :

    @ Wilfred

    Maar ik was helemaal niet aanwezig op de laatste DS-bijeenkomst!

    Geloof je dat ook al niet meer?!

  66. Ettje says :

    @Wilfred; Schokkend! Ik geloofde tot een paar minuten geleden nog in die fabeldieren. 😦 Maître Corbo, sûr une arbre perche… Snik!

    Dat ik (groot)moederlijk reageer is toch logisch?! Ik ben nu eenmaal moeder én grootmoeder!

    @Pittig; Wil je ophouden met die arme jongen nog meer in de war te brengen! Pas op hoor!

  67. Wilfred says :

    @Ettje: Oh, maar in die vorm mag je de fabeldieren prima blijven gebruiken hoor! 😉

    Dat ik (groot)moederlijk reageer is toch logisch?! Ik ben nu eenmaal moeder én grootmoeder!

    Dat wist ik wel. Ik bevestigde je even in je rol. 😉

  68. Wilfred says :

    @Pittig:

    Geloof je dat ook al niet meer?!

    Hahaha! Nog even en we kunnen de boeken van Kafka herschrijven. 😉

  69. shinshinnun says :

    Rinus IncognitA?

    Hm… Een dame dus?

  70. shinshinnun says :

    @pittig
    Zeg, je brengt mij nu toch ook in volledige verwarring.
    Kan ik nu ook al niet meer op zintuiglijke waarneming vertrouwen?

  71. Wilfred says :

    @Shinshinnun: Deed je dat nog dan. Tssss!

  72. shinshinnun says :

    @wilfred
    Nog 9 en we kunnen ons inschrijven bij de knvb 😉