Geschiedenis van de religiesatire

robindewever100robindewevercartoonBij Goedgelovig hebben we geen wolf, poema of pletpony nodig om de zomer door te komen – we duiken gewoon in de geschiedenisboeken. Elke zaterdag geven we het woord aan journalist en godsdienstwetenschapper Robin de Wever (@rdewever). Hij studeerde een paar jaar geleden af op de geschiedenis van de religiesatire en gaat schrijven over Goedgelovig-voorlopers als Desiderius Erasmus, tekenaar Lucas Cranach en natuurlijk monumentale films als Life of Brian. De serie bestaat uit zes delen en gaat morgen van start!

5 responses to “Geschiedenis van de religiesatire”

  1. Steven says :

    Mooi citaat van Alexander Pechtold in een artikel van Robin:

    “Het echte leven speelt zich nu af, niet pas in een hiernamaals. Wachten met écht leven totdat je overleden bent, gaat er bij mij niet in. Je hebt nú kansen en verantwoordelijkheden.”

  2. mafchauffeur says :

    Satire is door de Heer Himself uitgevonden.

    Een echte moppentapper.

    Of je het nu gelooft of niet, dit is een mop die Jezus ZELF heeft verteld tegen R.! Ze wilde eens lachen en vroeg, toen ze in bed lag, aan God om haar eens een mop wilde vertellen. Toen hoorde ze dit:

    “Loopt Jezus in de woestijn, komt de duivel eraan. Zegt ie: “He Jezus. als je honger hebt, maak dan van die steen eens een brood!” Zegt Jezus: “Bleh, als Ik jou zie heb ik al gegeten en gedronken…”

    (bron: hedendaagse Profeet op FB)

  3. Im Gegenteil says :

    Ow morgen pas… dan ik komkommer ik morgen wel weer terug.

  4. Tinus says :

    Kan ik Klaas Schilder ook nomineren? Die riep op tot bezinning en ruimte voor kritische geesten.

    “Wie niet polemiseert, is niet bekeerd” (Klaas)

    Mooi man!

  5. Pittig says :

    Leuk! Ik zie er naar uit!