Journalistiek onderzoek naar belastingparadijzen

“Lekker omzet gedraaid in Afrika? Voorkom dat ontwikkelingslanden uw winst opsnoepen en sluis uw winsten weg naar een belastingparadijs. Verspil geen stuiver aan stervende kinderen! U heeft recht op uw geld!” Scherpe satirische website over belastingparadijzen.

CB649E

De VPRO maakte dit voorjaar De Belastingvrije Reisgids met tal van achtergrondverhalen en reportages over deze kolossale schaduweconomie waarbij de eurocrisis bleek afsteekt. Niet alleen multinationals als Grolsch en Apple maken gebruik van schimmige offshore-constructies, ook criminelen en anderen die liever niet transparant werken sluizen geld via deze kanalen weg.

Helaas voor hen is er een internationaal journalistiek onderzoek in gang gezet, gedragen door bijna 40 toonaangevende media, dat als doel heeft de komende vijf jaar zoveel mogelijk openbaar te maken. Twee miljoen e-mails en documenten van klanten die met offshore-firma’s in zee gegaan zijn liggen al op straat. Na WikiLeaks en NSA Leaks wordt Offshore Leaks de grote hit.

belastingparadijs-nl

38 responses to “Journalistiek onderzoek naar belastingparadijzen”

  1. Johan Th. Bos says :

    En maar lullen over MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), een uithangbord dat in deze tijden bij een beetje toko lijkt te horen. Liefst met een keurmerk – certificeren is een groeiende en winst makende sector op zich – om
    het imago te versterken. Window dressing natuurlijk, maar ja een groeiende schare lijkt het zo te willen. En het gaat niet om harten om PR. tenslotte.

  2. Im Gegenteil says :

    De doorsnee burgers worden uitgeknepen, terwijl multinationals nauwelijks belasting betalen. Het is de omgekeerde wereld.

    Misdaad loont, belasting ontduiken loont, zoeken naar mazen in de wet loont en als het even kan ff lekker een bonus of gouden handruk in ontvangst nemen.

    Maar oh wee als je een eerlijke en hardwerkende burger bent. Dan pakt de overheid en de belastingdienst je keihard je van achteren!

  3. Johan Th. Bos says :

    @Im Gegenteil. Natuurlijk gebeurt het zoals u zegt. Dat is ook Bijbels. De wereld wordt (nog) geregeerd door de duivel, dus alle pogingen tot verbetering van die wereld zijn nog even gedoemd te mislukken. De enige roep die evangelicals – als burgers van een ander (hemels) en nog verborgen koninkrijk – past, is: Kom er uit. Ontwaakt gij die slaapt. Tot de Messias orde op zaken stelt, loont natuurlijk in deze wereld de leugen. Wie rijker is wordt rijker, wie armer is nog armer. Want de leugen(aar) regeert…

  4. afolus says :

    @Johan Th. Bos
    Begrijp ik het nu goed dat u meent dat het slechts de evangelicals zijn die de oplossing voor alle ellende in de wereld kennen…?

  5. Johan Th. Bos says :

    @Im Gegenteil. Nee hoor, allen die Christus kennen. En zij zouden uit Gods Woord kunnen weten dat Hij zelf op Zijn tijd rechtvaardigheid op aarde komt brengen (op de aarde gelijk in de hemel). Maar ja, dat duurt veel christenen te lang, dus die zijn zelf vast begonnen met stichten van Zijn zichtbare rijk op aarde. Zonder resultaat uiteraard…,

  6. Johan says :

    @Johan Th. Bos: Wat een negatieve, deprimerende, fatalistische houding heb je. Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw als Jezus terug komt. Intussen gaan jij in jouw klein hoekje en ik in het mijn met een kaarsje zitten wachten en duimen draaien. Ik ken gelukkig veel christenen die wél de wereld een stukje beter maken voor hun medemens. Jammer dat jij daar niet bij hoort.

    Ik geloof niet dat de wereld door de duivel geregeerd wordt. Wij mensen maken de wereld, en mensen van hoop kunnen iets van het Koninkrijk Gods laten zien. Als het Koninkrijk Gods alleen iets is voor het hiernamaals, heeft het m.i. weinig relevantie en is er ook geen enkele reden om Jezus in dit leven te volgen.

  7. Johan Th. Bos says :

    Ach, laat maar. De Bijbel zegt dat de god dezer eeuw de wereld regeert. Beter kan ik te ook niet maken. Maar wie denkt dat mensen de wereld kunnen verbeteren, gun ik ook hun misterstand. Nee, het gaat niet om hiernamaals (woord heb ik nooit gebruikt), maar om Gods plan met Zijn schepping. Ik weersta niemand die er anders over denkt, maar kan daarvoor geen enkele Bijbelse argumentatie voor vinden. Mogelijk wel een charismatische, politieke of reformatorische. Maar ik, stakker, kwam niet verder dan de Bijbel.

  8. cornelis says :

    @Johan Theofilus Bos..bent u, o sombere broeder, soms de ex eo scribent en Doenbos adept, of hebben wij een ander te verwachten?

  9. cornelis says :

    nu ja, dorenbos adept natuurlijk, vade retro satanis..

  10. Johan Th. Bos says :

    Nee hoor, Dorenbos poogt ook nog steeds de wereld te verbeteren. Ik bewonder zijn creativiteit, maar helaas strijdt hij nog steeds tegen misstanden in de wereld. Daar houdt de duivel hem wel mee bezig natuurlijk, want die heeft steeds een ander item.

  11. Johan Th. Bos says :

    @cornelis. IK ben allerminst een sombere broeder, maar heb alleen het vechten tegen de windmolens van deze eeuw, geregeerd door de god dezer eeuw (ja, ik kan er ook niets aan doen zo staat het in de Bijbel), gelukkig heb opgegeven. Nergens – maar misschien kunt u mij uit de droom helpen – in de Bijbel vind ik dat wij de wereld moeten verbeteren. En kom nou niet aan met het verhaal dat wij ‘het zout der aarde zijn’ want dat gaat over de prediking van het evangelie, geenszins over lief zijn voor de mensen die naar hun Schepper niet willen luisteren. Somber? Kom nou. De Messias zal regeren. De kreet hiernamaals laat ik aan u over. Die komt in de Bijbel nergens voor.

  12. afolus says :

    Jemig mijnheer Bos, ik vond u altijd wel een verhelderend type met scherpe en actuele meningen die u ten berde bracht op manna-vandaag.
    Het lijkt erop dat uw pensioenverzekeraar inmiddels behoorlijk wat kortingen heeft doorgevoerd want van de “vreugde des heren” is weinig meer te merken.

  13. Johan Th. Bos says :

    @afolus.
    1. Het zou mij toch een lief ding waard zijn als men niet onder schuilnamen zou zeggen wat op zijn (of haar) hart ligt.
    2. De scherpe en mogelijk actuele meningen die ik te berde bracht, waren altijd gestoeld op de overtuiging die ik hierboven prijs gaf. Heeft dus met het pensioen niets te maken. Sterker nog: dat heb ik niet eens. De vreugde des Heren is daarvan dus ook niet afhankelijk. Trouwens: wat hebben vreugden des Heren met (aards) pensioen te maken. Lijkt bijna op prospetity giospel…..Maar dat sluit weer aardig aan bij het op aarde willen realiseren van wat Christus dus – tegenb de wens van veel christenen in – maar uitstelt.

  14. afolus says :

    @Johan Th. Bos

    1. Het zou mij toch een lief ding waard zijn als men niet onder schuilnamen zou zeggen wat op zijn (of haar) hart ligt….

    Ik heet @afolus en heb nota bene ook nog mijn foto bijgevoegd… 😎

  15. Johan Th. Bos says :

    Ik wist niet dat men toen fotografie al kende…..

  16. afolus says :

    @JThB
    Zo ken ik u weer…😀

  17. Johan Th. Bos says :

    Graag gedaan

  18. Boktor says :

    “geenszins over lief zijn voor de mensen die naar hun Schepper niet willen luisteren”

    Heb uw naaste lief als uzelf?

  19. Pittig says :

    @ Johan Th. Bos

    De bijbel staat toch vol van profeten en evangelieteksten die ons oproepen voor de naaste te zorgen, dorstigen drinken te geven, naakten te kleden, hongerigen te voeden, weduwen en wezen te beschermen, gevangenen te bezoeken, etc.

    En als mensen dat doen verandert de wereld toch een klein beetje?

  20. TommyLee says :

    @pittig: en…nog lekker gewerkt vandaag….per slot van rekening: waar anderen stoppen ga jij door!!http://www.pittig.nl/over-pittig/

  21. TommyLee says :

    @afolus: Johan Th is een Sammy die omhoog kijkt hoor en bovendien is hij onze eigen inspecteer Frost: https://goedgelovig.wordpress.com/2007/11/01/onze-eigen-inspector-frost/

  22. Johan says :

    @Johan Th. Bos: Niet onder schuilnamen zeggen wat op zijn hart ligt? Er heeft hier iemand een enorme berg boter op z’n kop…

  23. Johan Th. Bos says :

    @pittig. 1. Zorgen voor de weduwen en wezen etc. – overigens primair voor gelovigen, adviseert Paulus – is prima, maar zegt niets over wie deze wereld leidt. 2. Er is een verschil tussen het Oude Verbond (met die profeten) en Nieuwe Verbond. Helaas zien velen dat niet. Ik kan er ook niets aan doen dat ons wordt geadviseerd in de Bijbel ‘de dingen van boven’ te bedenken en ‘niet die van de aarde’. Het in verwachting leven van het komende Messiaanse rijk (‘toost elkaar daarmee’, zegt Paulus) ijkt mij iets anders dan het beeld van de naar boven kijkende Sammy.

  24. afolus says :

    @Johan
    ??
    Ben benieuwd .. 😉

  25. rob says :

    @Johan TBos

    De wereld wordt (nog) geregeerd door de duivel, dus alle pogingen tot verbetering van die wereld zijn nog even gedoemd te mislukken.

    Naar mijn idee is de wereld (Lees aarde) overgeleverd aan de mensheid om die te bewerken 🙂
    Daar zit een stuk verantwoordelijkheid vd mens.
    Die satan krijgt maar overal de schuld van.
    Overigens heb ik een beetje moeite te geloven dat j de echte Johan Th Bos bent .

  26. Johan Th. Bos says :

    @Het gaat er niet om wat ‘mijn idee’ is, maar wat de Bijbel zegt. En die houdt gewoon vol dat ‘de god dezer eeuw’ nu de zichtbare schepping regeert. Wat christenen niet ontslaat van verantwoordelijkheid voor hun wandel, maar het Messiaanse rijk moet echt nog komen, ook al proberen veel christenen dat zélf vast te stichten. Overigens zou het toch een beetje een belediging van God zijn te veronderstellen dat Hij dit tranendal nu leidt?

  27. rob says :

    @Johan th Bos

    @Het gaat er niet om wat ‘mijn idee’ is, maar wat de Bijbel zegt. En die houdt gewoon vol dat ‘de god dezer eeuw’ nu de zichtbare schepping regeert. Wat christenen niet ontslaat van verantwoordelijkheid voor hun wandel, maar het Messiaanse rijk moet echt nog komen, ook al proberen veel christenen dat zélf vast te stichten. Overigens zou het toch een beetje een belediging van God zijn te veronderstellen dat Hij dit tranendal nu leidt?

    Als je alle teksten naast elkaar legt dan zie je dat God een groot stuk vd verantwoordelijkheid bij de mens legt.

    Ik ben benieuwd hoe jij dat ziet.
    Hoe regeert de duivel dan, waar wij als mens zelf aan het roer staan?
    Hoe werkt dat volgens jou?
    Kruipt de duivel in mensen zonder dat wij ons daarvan bewust zijn?
    Gebeurt dat bij christenen dan niet, maar alleen bij de heidenen?

  28. Johan Th. Bos says :

    @rob. Ik denk toch dat je al die antwoorden in de Bijbel vindt. Het gaat er dus niet om hoe ik het zie. God zei ooit dat de mens de aarde zou beheersen, maar die bracht er weinig van terecht. Pas de Man, de Tweede Adam, met zijn nu nog verborgen koninkrijk gaat dat straks doen. Christenen zijn volmaakt in Hem, maar hebben door hun vlees ook de oude natuur. Pas de verlossing daarvan (Paulus leek er naar te verlangen), de aardse tabernakel, zorgt als het ware voor de doorbraak van de nieuwe mens. Misschien zeg ik het niet zo handig, maar wie een beetje Bijbelkennis heeft, weet wat ik bedoel. Overigens moet ik nu weg, naar een conferentie in Duitsland.

  29. Johan says :

    @Johan Th. Bos: De Bijbel is het antwoord. Wat was de vraag ook alweer? Dus als ik je goed begrijp is jouw interpretatie van de Bijbel ook wat de Bijbel echt zegt en zou “wie een beetje bijbelkennis heeft” dat moeten begrijpen.

    Ik ga lekker buiten in het zonnetje zitten. Maranatha!

  30. John says :

    @Johan Th. Bos

    Vandaar dat ik er geen reet van begrijp. Ik heb geen bijbelkennis.

  31. Johan Th. Bos says :

    @john. En ook geen interesse die te verkrijgen blijkbaar. @johan. De vragen stelde Rob.

  32. John says :

    @Johan Th. Bos

    Nee, hihi. Kneus.

  33. rob says :

    @JohanThBos
    Je hebt helemaal geen antwoord gegeven op mijn vraag.
    En geef aub geen bijbelteksten als antwoord op een vraag hoe je bepaalde uitspraken uit die bijbel zou kunnen interpreteren.Je lijkt wel een jehovagetuige.

    Mijn vraag was :
    Hoe denk je dat de duivel de aarde regeert?

    En dan heb je het ineens over het vlees vd mens, waar je eerst de duivel verantwoordelijk stelde voor de chaos op aarde.

  34. Pittig says :

    @ Johan Th. Bos

    Wat een macht heeft die duivel bij jou. Je zegt dat je gelooft dat de “god dezer eeuw” de macht over deze wereld heeft en dat het satan is. Daaruit moet ik dan opmaken dat jij in twee goden geloofd? God èn de god dezer eeuw?

    Wat zou Paulus eigenlijk bedoelen met de “god dezer eeuw” (waarmee je naar 2 Kor 4:4 verwijst)?

    Sommigen zeggen namelijk dat daar niet de duivel, maar de Heer mee bedoeld wordt, die mensen met blindheid kan slaan.

    Zie hier een samenvatting van allerlei visies op die tekst in een bespreking van 2 Kor 4:4 door Donald E. Hartley:
    http://rdtwot.files.wordpress.com/2007/10/2cor-44.pdf

    Je kunt het grieks namelijk ook zo vertalen:

    “Van hen, de ongelovigen dezer eeuw, geldt dat God hun gedachten heeft verblind, opdat de verlichting met het Evangelie van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is, hen niet zou bestralen.”

    Allerlei mensen die in dat stuk van Hartley geciteerd worden, hebben allemaal diezelfde tekst als jij gelezen, maar komen toch tot verschillende visies. Hoe weet jij dan dat jouw lezing de enige juiste is?

    En om te zeggen dat jij dan de Bijbel navolgt in jouw visie, zet je al die medegelovigen door de eeuwen heen wel erg gemakkelijk weg.

  35. Jennifer says :

    @ pittig

    Met 2 kor. 4:4 werd ik in mijn evangelische periode (10 jaar geleden) nog al eens om de oren geslagen. Wat een geruststelling dat het hier misschien helemaal niet over de duivel gaat. Bedankt voor deze exegetische website.

  36. Johan Th. Bos says :

    Wat een onzin. Uit de context blijkt dat het wel degelijjk om de duivel gaat, maar ik besef dat het de christelijke wereldverbeteraars niet zo goed uitkomt.

  37. frank bikker says :

    ik vrees dat de hr. th.bos ietwat te veel geheiligde drankjes heeft genoten