Hadefobie: angst voor de hel

hadefobieBen jij doodsbang voor de put der eeuwige foltering? Een vreselijk oord waar demonen je oogleden er afknippen en je dwingen te kijken naar je ergste herinneringen, steeds weer opnieuw? Een plek waar succubi je huid er laagje voor laagje afpellen en vervangen door een mantel van maden? Een aardlaag der verdoemenis waar het vuur onder je voeten nooit uitdooft en waar ‘eeuwigheid’ een synoniem is voor de obscuurste duisternis? Waar je tot in de oneindigheid zult voortbestaan, gemarteld, huilend, tandenknarsend, terwijl niemand behalve de Duivel zelf kan horen hoe je brandende ziel het uitschreeuwt van angst?

 Zo ja, dan lijd je misschien aan een aandoening die men ‘hadefobie’ noemt: een morbide, irrationele angst voor de hel.

Zoals veel chronische angststoornissen kan hadefobie ontstaan door een traumatische gebeurtenis in het echte leven, waarbij de angst voor de hel samensmelt met daadwerkelijke angst. Uiteraard komt het vooral voor bij mensen die in zwaar godsdienstige omgevingen zijn opgevoed, want om bang te zijn voor de hel moet je er eerst in geloven. Volgens een poll uit 2009 door het Amerikaanse Pew Forum (dat onderzoek doet naar godsdienst en het openbare leven), gelooft 59% van de Amerikanen dat als je diep genoeg in de aarde boort, je uiteindelijk aankomt in Satans domein, waar hij en zijn demonenvriendjes kwaaddoeners tot in de eeuwigheid martelen.

Om een idee te krijgen van wat deze arme angstlijders moeten doorstaan, heeft Hannah Brooks een beetje door online christelijke fora gestruind. Haar bevindingen heeft ze beschreven in dit artikel op Vice.

33 responses to “Hadefobie: angst voor de hel”

  1. afolus says :

    Ben jij doodsbang voor de put der eeuwige foltering? Een vreselijk oord waar demonen je oogleden er afknippen en je dwingen te kijken naar je ergste herinneringen, steeds weer opnieuw? Een plek waar succubi je huid er laagje voor laagje afpellen en vervangen door een mantel van maden?

    Sodeju, ik dacht dat deze jaarlijks terugkerende periode van grote en ongezuurde augurken er vooral een moest zijn van genieten, een boek lezen en lekker barbecuen…?

    Voor sommigen zelfs met momenten van heerlijke geloofsvernieuwing of bekering in machtige tentcampagnes.

    Maar nee hoor, hier op GG worden we al een paar dagen bezig gehouden met helliaanse berichten. Niks geen blijdschap en glorie.

    Een mantel van maden in plaats van de mantel der liefde…

    Gelukkig maar dat je op de Gloriestoel bevrijd kan worden van hadefobie.

  2. beervis says :

    De hel heeft ook iets sympathieks maar die kant wordt nooit belicht.

  3. Bijbelvorscherd says :

    Dit toont wel weer aan hoe weinig GG thuis is in de H. Schriften, met name in de Grondteksten. Hades is het Dodenrijk, niet de Hel. Bekeer u dus en stap over op Gehennafobie … Dan hoeven we daar niet meer bang voor te zijn.
    Mochten gg-lieverds de Hadefobie er ook in willen houden dan mag dat natuurlijk. De mensen van het pastorale team van uw gemeente zullen dat alleen maar toejuichen! Heeft heel veel met Israel dan zou u Geninnomfobie kunnen proberen, is wat dichter bij het Hebreeuws. (Heeft niets met Benny Hinn te maken, mocht u daar ook bang voor zijn.)

  4. goedgelovig says :

    @Bijbelvorscherd: LOL. Als we bij de Griekse mythologie blijven (waar beide termen voor ‘angst voor de hel’, hadefobie en stygiofobie) vandaan komen, dan zou het – als je onderscheid wilt maken tussen het dodenrijk en de meer brandbare regio aldaar – eigenlijk tartarofobie moeten zijn.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Tartarus

    @afolus: Wij denken bij de hel altijd aan gezellig barbecuen. Jij niet?

  5. afolus says :

    @GG
    To be or not to be…. barbecued…!
    That is the question!
    😀

  6. kindvanGod says :

    gelukkig hoef je als christen je niet met de hel te bezigen aangezien je er, mocht je met je hart bezig zijn met de Heer, er nooit zal komen.

    GG wat een focus opd ehel, is dat vanwege de temperatuur buiten, of is er een schilderworkshop die we binnekort hier kunnen volgen met dit thema?

    komkommers op de BBQ gaan toch niet echt samen vermoed ik een banaan dan weer wel..beetje suiker erop, of was dat erna?folie eromheen en hub branden maar.

    Waar was ik ook alweer…eten ?? mmm eten nononmnom

  7. kindvanGod says :

    wacht ik he hem! het wordt een nieuwe bestemming voor de gouden bikini winnaars. Jullie gaan er een reisje aan de gouden bikini uitreiking koppelen, een enkeltje denk ik? 😉

  8. Jeroen Mank says :

    Maar ook in de griekse mythologie was Hades een meester in het verzinnen van sadistische straffen. Vraag maar aan Tantalus en Sisyphus 😀

  9. goedgelovig says :

    @kindvangod: Speciaal voor jou hebben we de banner aangepast.

  10. flipsonius says :

    Ook wel interessant is hoeveel mensen er bang zijn voor de hemel (paradisiofobie, elyseefobie). Vooral als je niet mag roken!
    Tell Saint Peter at the golden gate, you just hate to make him wait…

  11. Im Gegenteil says :

    Eigenlijk is het gewoon niet goed dat gristelijke kinderen vaak al zo vroeg bang worden gemaakt voor de hel. In feite kan je (als kind) dan niet anders dan maar netjes te geloven in God….

  12. De Dichter says :

    ga eens op onderzoek hoevaak er over liefde wordt gesproken en erg weinig over hel/verdoemenis e.d. in de bb

  13. Jan Toekan says :

    De hel is bangmakerij en er bestaat alleen een hel in boeken en scilderijen.

  14. Im Gegenteil says :

    @De Dichter

    ga eens op onderzoek hoevaak er over hel/verdoemenis wordt gesproken en erg weinig over lifde e.d. in de bb

    En anders doe ik het wel:

    liefde 185x

    tegenover:

    vuur 402x
    dodenrijk 75x
    lijden 72x
    verbranden 49x
    as 36x
    kolen 17x
    pijn 14x
    hel 9x
    vagevuur 0x
    zonvakantie 0x
    bbq 0x

  15. kindvanGod says :

    GG, kan m zeker waarderen 🙂

  16. John says :

    @Im Gegenteil

    Wat?!? Is barbecueën niet van de Heer?

  17. engel says :

    @Im Gegenteil,

    Is het een idee om vanuit het Hebreews deze woorden te tellen? Dan kom je bijna zeker tot andere getallen. Sommige woorden in het Hebreews imlpiceren liefde, Chesed (or khesed (חסד) bijvoorbeeld.

  18. snico says :

    @engel; geniale tip; wie , met kennis van de grondtekst(en) , wil dit vanaf de camping fixen?!

  19. Pittig says :

    Snico! Dé snico van GG vroeger? Ben je er weer?! 🙂

  20. snico says :

    jep, zo af en toe zeil ik eens langs 😉

  21. Pittig says :

    @ Im Gegenteil

    De bijbel gaat dan volgens jouw methode vooral over het woordje “en” (57.651x)?

    Dat vind ik wel wat moois hebben. “En” is een verbindend woord, een woord dat mensen samenvoegt en dingen samenbrengt. Prachtig, die bijbel!

  22. Pittig says :

    @ Snico

    Wat leuk! 🙂 Als je nog eens langszeilt, wil je dan ook even aanmeren?

  23. Pittig says :

    @ snico

    Er is zoveel gebeurd sinds je laatste bezoek. Zal ik je even bijpraten in de langste reactie ooit op GG (en het hele internet)? 😉

  24. snico says :

    @pittig; ik zie het , het gaat hard richting de 10 mln(!) bezoekjes…
    en jij zit ook niet stil 😉

    ik kan me herinneren dat we een heftige maar leuke discussie hadden met bijna 1000 comments, maar dat record is gebroken?!

  25. Pittig says :

    @ snico

    Ik zit juist wel stil! (achter mijn computer of iPad) 😉 Ben zeker 10 kilo aangekomen sinds ik reageer op GG… 🙂 Maar ja, je moet offers brengen voor een goed doel, dat heb ik van jongs af aan meegekregen.

    Het record is al meerdere malen gesneuveld. Ik geloof dat het nu op 1800 reacties staat. Je hebt nog wel meegekregen dat Albert en ik een hele leuke ontmoeting hadden? En dat hij later nog op een GG bijeenkomst (Dwaze Schare) geweest is?

  26. snico says :

    🙂 uhm, dat van albert heb ik niet meegekregen, dat was/is volgens mij een beetje mijn evenknie, ik kan me herinneren dat ik het vaak met hem eens was…
    kortom, ik ga eens grasduinen en me hier en daar inmengen…

  27. snico says :

    ok, thnx, die ga ik ff checken, ben zelf ook een ex-vergaderaar(!)

  28. mafchauffeur says :

    Nééééé – niet nóg een! 😉 🙂

  29. Pittig says :

    GG — dé site voor ex-vergaderaars en vergaderaars.

    @ snico

    Leuk als je je er wat in gaat mengen!

    Ik heb een stukje geschreven over de ontmoeting met Albert:
    https://goedgelovig.wordpress.com/2011/03/25/twee-gg-vijanden-ontmoeten-elkaar/

    Het was erg leuk en Albert is daarna ook nog eens op een Dwaze Schare bijeenkomst geweest. Ik heb veel respect voor hem (wat minder voor enkele van zijn ideeën, maar dat is wederzijds… 🙂 )

  30. snico says :

    @mafchauffeur: je moet het maar positief zien; eerst op zichzelf gericht en nu op de zoek naar de ander 😉

  31. mafchauffeur says :

    @snico: dat “op zoek naar de ander” komt goed uit, dat sluit naadloos aan op de filosofie van dé trend van 2013: de Gloriestoel! 😉