Vernederingen op De Terebint

terebintboerderijOoit begon het als een Bijbelse missie: vanuit het christelijk geloof mensen helpen die ernstig met zichzelf in de knoop zitten. Maar De Terebint in Punthorst veranderde. Goedbedoelde hulpverlening sloeg om in vernedering, religieuze dwang en mishandeling. Dat vertellen althans negen oud-medewerkers en patiënten aan De Vijfde Dag. De reportage werd gisteravond uitgezonden.

Leidster Grietje Terpstra bestuurt De Terebint. De betrokkenen zien haar als degene die anderen aanzette tot wangedrag. En ze zou zichzelf ook hebben misdragen, menen ze. Toch bleven sommige slachtoffers ondanks alle wantoestanden jarenlang op De Terebint. Volgens de betrokkenen was de angst en manipulatie te groot om te vluchten. “Als je weg wilt gaan zeiden ze: ‘Waarom wil je weg? God heeft je op deze plek gebracht.'” Door de angst voor straf vervloog dan de laatste moed om in opstand te komen.

Opvallend genoeg kreeg het leidersechtpaar voor hun werk tot gruwel van de slachtoffers een koninklijke onderscheiding. Vorig jaar kwam de stichting al in opspraak vanwege misbruik in pleegzorghuis De Loot. De website van de organisatie is inmiddels uit de lucht.

600_402_66

39 responses to “Vernederingen op De Terebint”

  1. maartenhagg says :

    de subpagina’s zijn gewoon bereikbaar hoor: http://www.deterebint.com/contact.php

  2. Im Gegenteil says :

    Misschien wordt het eens tijd om gristelijke zorg af te schaffen?

  3. Ettje says :

    Ik zag de reportage gisteravond. Was een beetje soft, niet van het doorpakken… Maar desondanks schokkend! Ongelooflijk dat dit allemaal kan in naam van God!

  4. DsDre says :

    @IG.

    Hou zou je dat willen doen?

  5. mirri says :

    Ik heb zelf veel baat gehad christelijke zorg. Dus dat dat hoeft niet afgeschaft te worden. Mannipulatie komt helaas ook in de ”gewone zorg instellingen” voor..

  6. star says :

    Natuurlijk komt manipulatie in “gewone”zorg voor, alleen zijn er dan meer wegen om dat aan te pakken zonder vroom gedoe en onder het vloerkleed vegen omdat men nu eenmaal “in de liefde moet blijven”.
    In de christelijke zorg worden de uitwassen niet snel openbaar, vinden geen gehoor of worden beantwoord met: “ga daar dan weg”.Het besef dat mensen juist door manipulatie geestelijk afhankelijk zijn geworden en het niet wagen zelfstandig te denken, dat maakt het zo gevaarlijk. Zoals altijd: als er naast de leiding van zoiets geen corrector is aangesteld, dan is er scheefgroei en machtsmisbruik.

  7. John says :

    Het is natuurlijk goed dat de EO dit uitzendt, maar waarom zou dit belangrijker zijn dan de Netwerk-reportage over TRIN? Het is altijd goed als misbruik aan de kaak wordt gesteld, maar van de malheur bij TRIN merken we nu 4 jaar na de niet-uitgezonden reportage nog steeds de wrange vruchten. Daar bestaat misbruik in een Afrikaans kinderdorp nog steeds dankzij TRIN, worden er nog steeds mensen financieel opgelicht en uitgebuit en kinderen ontvoerd en onder valse voorwendselen het kinderdorp (en het daarmee gepaard gaande misbruik) binnengeloodst. Dat lijkt me allemaal wat omvangrijker dan deze reportage. Maar omdat Andries Knevel vriendjes is met Ouweneel wordt dat niet aan de kaak gesteld?

  8. John says :

    @mirri

    Mannipulatie komt helaas ook in de ”gewone zorg instellingen” voor.

    Ja? Heb je daar voorbeelden van?

  9. Im Gegenteil says :

    @DsDre

    Gewoon geen religieuze zorg meer. Dit is typisch zo’n voorbeeld waarbij de christelijke zorgverlener niet in staat is om hulp te bieden op psychologisch gebied. Sorry, dat ik het zeg maar de bijbel kan je op dit gebied gewoon niet helpen. De bijbel heeft geen antwoord op schizofrenie, borderline, ernstige depressies of psychotische klachten.

    Sterker nog, dit wordt in de christelijke wereld (of in de chr. zorg) vaak niet als “klinische” ziekte erkent. Het wordt afgedaan als demonisch of van de duivel. Gewoon even bidden om genezing en dan ben je bevrijd, niet waar?

    Niet dus. Het is niet alleen naief, maar vooral zeer onverantwoord om er zo ( dwz christelijk) mee om te gaan. Mensen moeten niet afhankelijk gemaakt worden van God en nee, God is niet de enige uitweg of de enige hoop tot redding uit deze (psychische) problematiek.

  10. shinshinshun says :

    @John
    Onderzoek van Commissie Samson niet meegekregen?
    Opvallend he, dat de rkk nog steeds in de media de wind van voren krijgt, terwijl de storm rond jeugdzorg een stuk sneller geluwd is.

    Macht corrumpeert. Overal.

  11. star says :

    Ja John, onafhankelijk journalistiek bestaat niet meer, hé? Vriendjes zijn met b.v. Ouweneel of wie dan ook maakt dat de objectiviteit ophoudt. Dat zou ik nog kunnen hebben, als het item dan aan een ander overgedragen zou worden, net zoals in de gezondheidszorg geen behandeling aan familieleden gegeven kan worden door de medicus.Ik denk dat Knevel heus wel weet, wat er allemaal niet klopt bij TRIN maar dat hij niet moedig genoeg is om het aan te gaan.Met als gevolg dat het gewoon door kan gaan uiteraard.Dat is pas slecht, weet hebben van en ervoor weglopen, maar het gebeurt.
    Ja Im Gegenteil: we hebben allemaal wel ervaren dat er raar wordt omgegaan met ziekte. Als de voorgangersvrouw in het ziekenhuis komt met een hartaanval, dan is dat omdat de duivel een aanval deed omdat ze midden in de vuurlinie staat. Het narcisme en de eigenwaan spat er vanaf. Maar als ik voor bestraling ga na de zoveelste operatie, dan heb ik toch niet genoeg geloof om de behandeling los te laten en op de Heer te vertrouwen voor mijn genezing.
    Wat mij vaak bevreemdt is de slaafse houding van mensen naar voorgangers toe die zichzelf benoemd hebben, soms nooit een opleiding daartoe hebben gevolgd en eigenlijk de hele horde bespelen en veel geld vragen. Wij moeten vertrouwen en genoeg geloof hebben, maar zij bedelen zich suf in elke samenkomst.Kennelijk vertrouwen ze God niet voor dat deel( of ze vermoeden dat HIJ hun beslist minder toe zou bedelen 🙂 )
    Ga toch eens kijken en luisteren mensen zou ik tegen iedereen willen zeggen en denk niet dat de voorganger verantwoordelijk is voor geestelijke groei, dat zijn we n.l. zelf en God heeft ons een verstand gegeven om te gebruiken, niet om het ongebruikt straks weer mee te nemen in de Eeuwigheid.
    Ik kan me er wel een voorstelling van maken hoe dat allemaal is gegaan in de Terebint en dat het openbaar is geworden, dat is dan wel weer goed.Wie oren heeft…….

  12. DsDre says :

    @IG.

    Nogmaals hoe! Stel ik ben zelfstandig zorgondernemer en biedt zorg aan vanuit een bepaald standpunt. Hoe wil je me gaan verbieden die zorg te verlenen?

  13. Max says :

    @ John,

    Take your pick: http://machtsmisbruik.mysites.nl/

    In de linkerkolom zie je ‘GOG door hulpverl’, waar 4 pagina’s over zijn.

    Ikzelf ben niet geinteresseerd in de zorg of manipulatie, dit was slechts een simpele google zoek-actie. Kwestie van ‘u vraagt, wij draaien.’ 🙂

  14. mafchauffeur says :

    Van de Terebint website:

    Op 24 april 2011 is Harry Terpstra overleden en naar zijn Hemelse Vader gegaan. God is een goed werk begonnen door Harry heen wat Hij zal afmaken. Na het overlijden van Harry, wordt het Geestelijk leiderschap gedragen door Grietje Terpstra en haar zoon en schoondochter. Het geheel staat onder leiding van Grietje Terpstra als dagelijks bestuurder. Zij wordt hierin ondersteund door een bestuur. In de uitvoering van het leiding geven aan de Terebint wordt zij ondersteund door twee managers.

    Een soort Apostolisch Overziener, maar dan geestelijk en uitvoeren leiderschap ineen? 😉

  15. star says :

    DsDre: het is niet mogelijk om te verhinderen vanuit een bepaald standpunt zorg te gaan verlenen, dat kan niemand verhinderen.Het zou alleen wenselijk zijn als daar wat meer controle op zou zijn, omdat die standpunten en juist het erbij halen van God alle ruimte biedt om toch al kwetsbare mensen te manipuleren en ze nog meer af te nemen dan ze al kwijt waren, omdat ze emotioneel afhankelijk zijn.Dat kun je de kwetsbare mensen niet kwalijk nemen, ze zijn immers wat ze zijn op dat moment.Er zou alleen een orgaan moeten zijn wat toetst en niet de houding volgt: het is christelijk dus zal het wel goed zijn.Ook christelijke instellingen moeten voldoen aan de normen en zouden getoetst moeten worden door IGZ b.v
    Ik ben trouwens benieuwd wat het OM met de aangiften gaat doen, daar hoort natuurlijk wél een vervolg op te komen.

  16. Jean-Paul says :

    17 december 1988 werd ik volwassengedoopt Christen bij Dominee Agtereek, in de baptistengemeente in Leiden. Ja de vader van Gert Jan.

    Mijn geluk kon niet op ik was opnieuw geboren en ik had er zin an.




    … Slaan we maar ff over.

    In de bijbel wordt gewaarschuwd dat Christenen in het eind der tijden vervolgd zullen worden. Wie is daar niet bang voor ???

    Nu ben ik 25 jaar later eruit, De heidenen zullen ons Christen minimaal vervolgen ze snappen en geloven niet waar wij nou helemaal mee bezig zijn.

    Door alle mistanden die ik alleen al in mijn zichtsveld heb gezien, Rhema,Berea,Levensstroom Krijg ik een vermoeden waar onze vervolging vandaan gaat komen……………. bij onze eigen zogenaamde broeders in Christus.

    Niemand is perfect dat weet ik ook wel maar het zout der wereld zou beter moeten kunnen presteren. Als we echt geloven wat we met onze mond belijden
    waarom nemen we Christus dan niet meer serieus ???

    Als je ons houding zou vertalen naar Voetbal of Bedrijfsleven zou je keihard afgestraft worden.

    Dat heet dan niet vervolging maar boontje komt om zijn loontje.

    Mede doordat ik mijzelf als Christen mislukt voel, omdat ik blijkbaar niet de zuivere leiding van God kan verstaan. kom ik allang niet meer in welke kerk dan ook.
    Ik vertrouw mijzelf niet meer en anderen door de vele foute voorbeelden al helemaal niet.

    Wie had gedacht dat de eindtijd er zo zou uit zou kunnen gaan zien.

    De Terebint is het zoveelste voorbeeld van hoe de mens werkelijk in elkaar steekt.

    Tegen God heb ik het lef om te zeggen : Sorry Heere, experiment vrije wil mislukt.

    Laat de vervolging maar beginnen, wat kan een heiden mij/ons nog aandoen na de schade door onze broeders.

    De dag des oordeels zal alles nieuw maken en elke discussie stoppen want mijn mening zal ook wel weer onder vuur komen te liggen maar vergeet niet broeders, VRIJE WIL !!!!!

    Dank U Jezus voor uw offer, Dank u voor de uitweg.

  17. DsDre says :

    @Jean-Paul.

    Ik zie dat je zichtveld vooral gericht was op de garismaniese hoek. Misschien tijd voor een nuchtere en enigzinds saaie geloofsgemeenschap.

  18. DsDre says :

    @Star.

    Je hebt het over de reguliere zorgverlening. Dat is meestal beter geregeld, uitwassen zijn er ook en helaas werkt de inspectie niet altijd even goed.
    Daarnaast is er een heel alternatief circuit aan hulpverleners. Verleden jaar op de levenskunstbeurs geweest een heel hoog hapiness gehalte. Het herstellen van je levensenergieën, foto’s van chakra’s, innerlijk pelgrimeren etc. Het is gelukkig in Nederland onmogelijk dit te verbieden en als mensen willen kunnen ze hier hun heil in zoeken, ongeacht of jij en ik vinden of het heil brengt. Dat er wel grenzen zijn bewijst de tuchtzaken rondom Sylvia Millecam.
    Zelf ben ik chronisch ziek en heb ik veel baat bij een alternatieve geneeswijze. In de reguliere geneeswijze wordt langzamerhand bepaalde therapieën overgenomen.

  19. star says :

    DsDre: ik heb het over alle zorgverlening en ik snap eigenlijk niet zo goed waarom met name de Terebint staf denkt zorg te kunnen verlenen zonder geldige diploma’s en kennis van zaken.Dan zie je wat voor uitwassen en onvermogen er komt. Als de angst bij mensen niet zo groot zou zijn, dan ging die hele beerput open.
    Het klopt dat er binnen de reguliere geneeswijze alternatieve zaken worden overgenomen.Ik heb mijn strijd met de oncologen wel moeten leveren omdat ik naar Dr.Moerman ging en naar Duitsland voor therapie met Iscador, Factor AF2 en Polyerga. In Keulen is er intussen een hele afdeling voor van Prof.Gorter, dus de regulieren hebben echt wel door dat ze niet alle wijsheid in pacht hebben.

  20. DsDre says :

    @Star.

    Als ik het verhaal van de Terebint goed begrijp is het idealisties begonnen. Binnen de reguliere psychiatrische hulp lopen een aantal mensen vast. Om hen niet in de kou te laten staan beginnen een aantal mensen aan opvang. Op een gegeven moment ontdek je waarom de reguliere hulp deze mensen niet kon helpen. Dan kun je twee dingen doen of inzien dat jij dat ook niet kan of je zelf voorhouden dat jij (met God) dat wel kan. Dat laatste pad is de Terebint in gelagen en nooit meer vanaf geweken.

  21. star says :

    DsDre:Als iedereen aan een stuk gezondheidszorg kon beginnen met alleen goede wil,dan hadden we geen BIG geregistreerde mensen nodig in de zorg en als iedereen voorganger kon worden van een gemeente zonder enige opleiding,dan hadden we geen theologen nodig. In beide richtingen is de mislukking al startklaar omdat kennis ontbreekt en dan verzandt je in machtsstrijd en manipulatie.Je zult- als je het goed met mensen voorhebt op welk gebied dan ook- moeten zorgen voor kennis.Zeker in deze tijd.En als ik dan hoor dat een volwassen vrouw voor het oog van iedereen op de blote billen werd geslagen door een man aangemoedigd door zijn vrouw,dan is dat wel het laagste niveau wat je kunt bereiken en wat je ook niet moet willen bereiken.Dat kun je alleen voorkomen door je elke dag af te vragen: bied ik wel genoeg.Tenslotte worden ze ook betaald voor de opvang en dat schept verplichtingen.

  22. afolus says :

    @mafchauffeur

    Het bestuderen van zo’n website levert interessante informatie op:

    Gezien het karakter van onze leefgemeenschap kunnen wij helaas niet iedereen hulp bieden.

    Uitsluitingscriteria zijn:

    – Cliënten die kampen met suïcidaal gedrag
    – Cliënten die kampen met acute verslavingsproblematiek
    – Cliënten die kampen met ernstige agressieproblematiek
    – Cliënten met zware psychiatrische problematiek, die opname in een ziekenhuis of kliniek verreist

    Autisten en slaafs georiënteerde types zijn meer dan welkom… 😀 😀

  23. Im Gegenteil says :

    @dsDre

    Ah, meneertje voelt zich onaantastbaar. Hoe ik jou dat wil verbieden? Wet aanpassen en dmv de medische tuchtraad jou op het matje laten roepen. Vervolgens met hoge dwangsommen jou sommeren te stoppen. Vergunnngen en licenties kan ik intrekke En uiteindelijk ga je maar lekker de bajes in. Voor alles is wel een manier te vinden om iemand te stoppen.

    Er is toch hier in NL ook geen Islamitische of Boedhistische zorg? Alle niet bewezen Kwakzalverij in welke vorm dan ook, moet keihard aangepakt worden om deze kwetsbare groep patienten te beschermen.

  24. Harry says :

    Ik heb anderhalf jaar psychotherapie gevolgd tussen 2008-2009. Psycholoog Koetje heeft de haas niet gevangen. Als-ie had beweerd dat God mij bij hem had gebracht, had ik gevraagd of hij mij raar vond.
    “Vindt jij mij raar?
    “Wat vindt jij raar?

  25. star says :

    @Im Gegenteil: Nou zeg, waarom moet dat op deze toon? Dat kan toch ook wel anders? Iedereen bepaalt gelukkig nog zelf waar hij/zij geholpen wil worden.
    En verder bent u niet goed ingelicht er is wel degelijk al aangepaste zorg voor moslims, maar dat heeft m.i.niets te maken met de door u genoemde kwakzalverij.

  26. star says :

    @afolus: tja als al die mensen dan niet welkom waren, dan mag je je afvragen wie dan op de billen kreeg of aan een paal werd vastgebonden. Elke vorm van belemmering is in de zorg verboden, moet speciaal worden aangevraagd en iemand slaan, nou ja, daar hoeven we het helemaal niet over te hebben..Dat mensen door het badkamerraam zijn gevlucht of op zondagmorgen met hulp van vrienden vluchtten,dat is niet normaal. Hoe dan ook,ik denk dat de instantie daar wel kunnen gaan kijken maar dat iedereen nu al ingeprent krijgt wat te zeggen.tenslotte gaat het niet allen om het werk maar ook om veel geld.

  27. Im Gegenteil says :

    @star

    Niet iedereen kan op bepaalde momenten goed beslissen waar hij of zij behoefte aan heeft. Echter, religieuze gezondheidszorg op het gebied van psychische problematiek is onwenselijk en onverantwoord. Wat wil je met een psychoot doen? Hem/haar met bijbelteksten om de oren slaan? Alles er uit bidden? Kom op zeg!

    Als er idd al islamitische zorg bestaat, dan spreekt het voor zich dat ik ook daaaar zeer fel op tegen ben!

  28. DsDre says :

    @IG.

    Ik zie die wetswijzigingen met alle vertrouwen tegemoet.

  29. neeltje says :

    @IG
    Ik snap je punt wel. Maar ik denk niet dat bij élke vorm van religieuze geestelijke gezondheidszorg de problemen eruit gebeden worden. Er is ook wel hulpverlening die wél gecontroleerd wordt, en met BIG registratie enzo, die gegeven wordt vanuit een bepaalde identiteit. En ik weet uit ervaring dat het soms helpend kan zijn als je psych begrijpt vanuit welke identiteit je visie gevormd wordt. Ik heb zowel seculier als chr hulpverlening gehad. En ik verzeker je dat in de Christelijk hulpverlening nóóit met/voor mij gebeden is. Gewoon professionele hulpverlening en verder niks. Maar wel vanuit een christelijke identiteit. En het is frustrerend als je een seculiere psych hebt die je niet begrijpt, hoe hard ze ook hun best doen. Want pure theorie is niet in alle gevallen genoeg om te begrijpen waar een hulpvrager het over heeft vrees ik.

  30. Johan says :

    @star: Opleiding en registraties zegt ook niet alles. Dr. Schoonhoven ging gezellig met z’n patiënten naar bed.

    https://goedgelovig.wordpress.com/2008/07/20/helen-door-te-delen/

  31. star says :

    Johan: ja dat is waar en dus is hij nu uit zijn beroep gezet.Het waren geen patiënten maar 1 dame die hem midden in de nacht belde en waar hij dan naar toeging. Ik denk dat ze hem uiteindelijk op heeft gehangen toen hij niet meer wilde na een hele lange tijd. Ik heb het boekje nog “Helen door te delen” omdat ik de opleiding daar heb gedaan.En ik denk dat het voor iedereen en ook voor Ds.Geluk een verschrikking is geweest dit allemaal. De prijs is dat hij een beroepsverbod heeft, dus heeft registratie wel degelijk zin,omdat de beroepsgroep ingrijpt
    En opleiding zegt alles,want wat je niet geleerd hebt dat kun je niet geven.Dat er mensen zijn die kennelijk kunnen vergeten wat ze geleerd hebben en daarmee een uitzondering worden in het overschrijden van grenzen, dat zal altijd zo blijven.

  32. shinshinshun says :

    @IG
    In Nederland zijn oa islamitische psychologen- en pedagogenpraktijken. Google maar raak voor een knaak.

    Overigens is binnen de chr. kring veel discussie over de manier waarop je je levensbeschouwing een rol laat spelen, bijv. psychiater Gerrit Glas (ger. vrijgemaakt) is fel gekant tegen bevrijdingspastoraat. Aleid Schilder heeft een boek uitgebracht in de jaren ’80 over de relatie tussen depressie en gereformeerdendom, daarmee heeft zij het gesprek over religie in de ggz op gang gebracht. Ik kan me voorstellen dat mensen met die problematiek liever kiezen voor een christelijke hulpverlener, aangezien die zich nog iets kam voorstellen bij een door de uitverkiezingsleer geteisterde huisvrouw en de gevoelde realiteit waar zo iemand in leeft. Deze beroepsgroep heeft zijn doelgroep te bedienen, en ja dan moetber gewaakt worden voor misbruik, maar dat moet overal in hulpverlener-clientrelaties. Ook in de reguliere gezondheidszorg.

  33. Johan says :

    @star: Geschrapt uit het register. Natuurlijk. Maar wie zegt dat Rien Schoonhoven niet nog actief is als hulpverlener?

    http://www.psycholoog-gids.nl/r-schoonhoven-veenendaal/6631060140411600

  34. star says :

    Nou ja Johan, dat mag hij dus wel, maar wie zou hem nog als hulpverlener willen dan?Het is toch bekend dat hij een beroepsverbod heeft? Hij kan geen recept meer uitschrijven en geen doorverwijzingen meer doen. En dat is nog heel wat anders dan hulpverlener zijn.Iedereen kan zich hulpverlener noemen, dat zien we dan nu bij de Terebint en wat de resultaten dan zijn.Het feit, dat dit gedoogd werd en ook nog betaald.

  35. Janita says :

    Respect dat het eindelijk eens aangekaart is. Ik ben niet tegen christelijk of ander religieuze hulpverlening, maar er gaat nogal eens wat fout als de grenzen niet bewaakt worden tussen professionaliteit en identiteit. Psychiatrische hulpverlening kan alleen door goed geschoolde en neutraal functionerende hulpverleners gegeven worden. Het initiatief voor het pastorale deel zou sowieso toch altijd bij de cliënt moeten liggen? Houd het pastorale in de kerk en de hulpverlening er zoveel mogelijk buiten. Anders blijven dit soort wantoestanden voorkomen.

  36. Wolfgang says :

    De subpagina’s zijn blijkbaar inmiddels ook offline. Maar geen nood, het zit immers allemaal in de Wayback machine: http://archive.org/web/web.php

  37. kindvanGod says :

    niet elke christelijke hulpverlening is hetzelfde. Wat in terebint gebeurde en bij Schoonhoven, dat mag neit egbeuren. Maar zelf word tik echt met succes geholpen door een christelijke, officieel erkende psychologe.Bijd e GGZ opgegeven,zou nooit beter worden, ben nu bijna beter. Wel gebruikt ze erkende therapievormen, alleen het stuk geloof en de achtergrond konden in GGZ niet behandeld worden en dus ben je dan uitbehandeld.

    Wat je hier ziet zie je ook vaak in zorgboerderijen.Schrijnend. Heb een zorgboederij in noorden van het land gezien, door werden op kinderne gezeten, met 3 volwassenen op een kind van 8.Normaalste zaak vand e wereld.Doelgroep? autistene n ADHD, Borderliners.Allemaal kidneren en vroege tieners.Motto, als we ze uitputten en alleen maar straffen komen ze doodmoe aan als ouders ze komen ahlen en zijn ze thuis lekker rustig ( een niet christelijke organisatie). Op kinderen ga je neit zitten en op autisten gaan zitten is en traula voor de kinderen er bovenop.

  38. Janita says :

    kindvanGod

    Wat fijn dat je een goede christelijke hulpverlener hebt getroffen. Ik ken er ook een paar. Het valt me wel op dat die vaak een eigen praktijk hebben en inderdaad goed geschoold zijn.

  39. kindvanGod says :

    ja klopt ja. En vaak een stuk goedkoper, ook voor de verzekering als die vergoed zouden worden. Maar goed ander verhaal natuurlijk.Ik merk dat juist God en je geloof ook in je behandeling betrekken, toch essentieel is, sommige dingen kunnen zo stuk zijn dat God alleen daar nog wat mee kan bijv. En nou ja, wat moet je traulas ine en ekr opgelopen bijv? GGZ kan er weinig mee. MAAr pastoraat is vaak te smal geschoold om iets met psychiatrie te kunnen. GGz vaak ookt e algemeen geschoold dan weer, en zo geen gebruik makende van specialisaties door interesse of kundgheid.Je hetb wel een zooi somatische specialisten, maar voor je geest, is het dan wee rniet zo geregeld. Ik merk dat het veel uitmaakt, welke achtergrond, geloof en specialisatie+ervaring iemand heeft.

    Wel zo dat iemand ooit de kans moet krijgen ervaring op te doen.Dus uitkijkend naar uitiendelijke geestelijk gezondheid aan einde vand e rit, ben ik dankbaar, dat ik daar terecht kwam en zo goed wordt geholpen. voor mij het verschil tussen leven en overleven.