Solcon nog steeds slechtste provider van Nederland

Solcon Internet perswoordvoering
T.a.v. Carien van der Marel en Harold Reinders
19 april 2013

Geachte mevrouw Van den Marel, geachte heer Reinders,

Met belangstelling hebben we kennisgenomen van uw persbericht en paginagrote advertorials in diverse landelijke bladen over de kwaliteit die tegenwoordig in het vaandel van Solcon staat. Uw bedrijf claimt hiermee ‘de allerbeste bescherming en beveiliging’ te garanderen. Ook stelt u tot onze verrassing een ‘provider met een hart’ te zijn.

solcon-provider-met-een-hart-van-steen

We zijn verheugd over deze ontwikkeling. Dat lijkt ons een goed moment om drie nog openstaande vragen onder uw aandacht te brengen. Deze zijn 2,5 jaar geleden toen de beveiliging van Solcon nog zo lek als een mandje was en helpdeskmedewerkers zelf op hackingpad gingen, al geformuleerd in een open brief aan directeur Peter van der Vlies.

We zien uw reactie met belangstelling tegemoet. Immers kwaliteit uit zich ook, en in de eerste plaats, in het open en eerlijk beantwoorden van vragen die door klanten of vanuit de media aan Solcon worden gesteld.

Met vriendelijke groet,

Redactie Goedgelovig

Solcon Internet perswoordvoering
T.a.v. Carien van der Marel en Harold Reinders
10 mei 2013

We zijn bijna drie weken verder en hebben nog geen reactie van u vernomen. Als we geen reactie van u ontvangen, rest ons weinig dan de conclusie te trekken dat het aloude standpunt van Solcon – een dikke middelvinger naar journalisten met kritische vragen – nog steeds van toepassing is en de slogan ‘provider met een hart’ met een grote korrel zout kan worden genomen.

Tot op heden geen enkele reactie van Solcon ontvangen.

18 responses to “Solcon nog steeds slechtste provider van Nederland”

  1. tjalktekoop says :

    Tja, dit is eigenlijk gewoon heel erg slecht. Beveiliging en bescherming beloven onder een (wellicht oprecht gemeend) christelijk sausje, maar ondertussen niet reageren als de eigen werknemers in de fout gaan. Een beetje zoals de katholieke kerk met misbruik omging – mond dicht, glas, plas. Dat gaat op een gegeven moment tegen je werken. Jammer, en een beetje dom.

  2. Johan says :

    Schandalig. Ik ben er na die affaire ook zelf als klant weggegaan en kan iedereen aanbevelen hetzelfde te doen. Het is een keiharde provider die geen ruk om haar klanten geeft. Toen ik wegging vanwege de slechte service stonden ze er op dat ik nog een paar maanden zou doorbetalen ivm een opzegtermijn van 2 maanden. Sukkels.

  3. henkjan37 says :

    beetje crybabies biij GG…

    hacken is cool en hip…en leuk stout^^ zie je maar dat christelijke ict~ertjes gewone mensen zijn;)

  4. Pittig says :

    De naam zegt het toch al? Een con (Con may refer to:
    Confidence trick, also known as con, scam, or flim flam), die opereert onder de naam Sol (zonne der gerechtigheid, Mal 3:20).

  5. Pittig says :

    @ Henkjan37

    Hacken vindt je cool? Ik ken iemand die jouw computers met alle plezier wil hacken, als je het zo leuk vindt! 😉

    Trouwens, wat je vorige week op jouw computer aan het doen was, kan echt niet door de christelijke beugel… 😉

  6. vertue4 says :

    @Henkjan37

    Een simpele google-opdracht geeft mij al zo veel gegevens over je dat je moet uitkijken zelf niet het slachtoffer te worden van identiteitsdiefstal.

    Je geboortedatum, woonplaats, werk, interesses, volledige naam. Alles ligt op straat.

    Hoe was “op de helft” van Cornald Maas trouwens? 😉

  7. klaas1239 says :

    helaas voor jullie vind ik het tegenovergestelde perfecte provider en nog nooit problemen gehad

  8. Pittig says :

    @ Klaas1239

    Fijn dat jij nog geen problemen heb gehad, maar heb je je ook verdiept in het verhaal van dit artikel?

    Of ben jij de zoveelste spammende en hackende medewerker van Solcon? 🙂

  9. henkjan37 says :

    @ pittig

    Ik heb niks gedaan, deze week, dat volgens een vrijzinnige maatstaaf verwerpelijk is:)

    Overigens

    Is het makkelijk te zeggen dat hacken erg is, maar in weze is hacken niet meer dan het openen van verborgen informatie. Vervolgens kan je daar vanalles mee doen, goedschiks of kwaadschiks. Maar het principe van nieuwschierigheid die de grenzen van het juridsche opzoekt is wat mij betreft wel degelijk goed en belangrijk. Het gaat erom wat er met die informatie gebeurd…

  10. henkjan37 says :

    @ vertue4

    Ik gegoogled wat dat was: op de helft” van Cornald Maas, maar ik ben me toch blij dat niet gelezen te hebben, elke bladzijde sterfen je hersenen verder af van zo’n boek…

  11. Bor de Wolf says :

    Ik meen zelfs te mogen stellen dat solcon een van ’s lands slechtste providers is. Waar andere providers bij falen van de klanten op de flikker krijgen, lukt het solcon door zich als gristelijk te profileren steeds onder de mantel der liefde te duiken.

    Resultaat is dat problemen maanden blijven dooretteren en zelfs de eenvoudigste problemen soms meerdere weken blijven bestaan.

  12. Pittig says :

    @ Henkjan37

    Wat is een vrijzinnige maatstaf? En ik had het over “christelijke beugel”. Of is dat voor jou hetzelfde? 😉

    En een oordeel over een boek dat je niet gelezen hebt? Foei! Dat kan niet door de vrijzinnige maatstaf en niet door de christelijke beugel! 😉

    Maar je pleidooi voor hacken kan ik wel waarderen. Hackers die problemen in beveiliging melden verdienen een lintje, geen politiebezoek. En hackers die schokkende geheimen over machthebbers op internet gooien, hebben ook wel mijn waardering. Heb je Snowdon al asiel aangeboden?

  13. Im Gegenteil says :

    Solcon: voor meer geld, minder internet!

  14. Gerrit says :

    Tjonge jonge zeg, da’s al drie jaar terug… En nog steeds zitten te janken… Het zit blijkbaar heeel diep… Ik heb alleen maar positieve ervaringen met solcon, Vind jullie toch wel heel zielig…

  15. goedgelovig says :

    @Gerrit: Het gaat niet om die ervaring van 3 jaar geleden, die overigens een paar duizend klanten van Solcon ten deel is gevallen. Solcon schreeuwt zelf in een grote landelijke campagne dat ze nu wél heel veilig en transparant is. Dat testen we gewoon door te vragen op welke punten ze hun dienstverlening echt hebben verbeterd. Dat heet ‘follow-up’. Solcon had daar gewoon open op kunnen antwoorden, maar dat hebben ze niet gedaan. De arrogantie die dit bedrijf drie jaar geleden ten toon stelde is er nog steeds. Dat stellen we eenvoudig vast.

    Dat de Consumentenbond Solcon tot beste provider uitroept is nogal ironisch en tekenend voor de manier waarop de Consumentenbond werkt. Het is zoiets als een koninklijk lintje uitreiken aan het misbruikechtpaar van De Terebint. Dan heb je je onderzoek toch niet goed gedaan.

  16. Professor Prietpraat says :

    misschien de consumentenbond eens vragen hoe ze tot dit besluit kwamen?

  17. Albert II says :

    De Consumentenbond vraagt maandelijks onder andere aan mij wat mijn ervaring is met Solcon en die is wat mij betreft alléén maar positief. Zo komen ze dus aan de positieve klanttevredenheid, dus de ontevreden klanten op Goedgelovig is een kleine selectie azijnzeikers. Bij storingen in mijn router hebben ze mij kundig geholpen, want mijn router bleek opgeblazen, waardoor deze de verbinding er uit gooide. Na 8 jaar continu gebruik mag dat ook en voor € 1 was de condensator in een wip vervangen.
    Ik blijf bij Solcon, omdat ik nog nooit last gehad heb van spam en/of virussen. Die enkele keren dat ik een probleem had, hebben ze me attent en kundig geholpen.

  18. goedgelovig says :

    @Albert II: Ondervraagt de Consumentenbond ook ex-klanten? Checken ze ook de beveiliging? Zo ja, wat is daarin hun bron, aangezien klanten over het algemeen niet de kennis hebben beveiliging goed in te kunnen schatten? Checken ze ook hoe een provider met kritische vragen uit de media om gaat? In hoeverre sociale media op een klantgerichte manier worden gebruikt?

    De consumentenbond maakt alleen gebruik van consumentenpanels, wat een flinke beperking is, want dan meet je alleen mensen die nog klant zijn. Bovendien is 75 klanten al voldoende om in de ranking te worden meegenomen, wat statistisch volstrekt onvoldoende is om tot een betrouwbare meting te komen. Een nog ergere doodzonde: de provider kan zelf klanten voordragen voor het consumentenpanel. Ze moeten wel beloven dat ze daar eerlijk mee om gaan, maar dat is niet goed controleerbaar en dus niet transparant. Laat je niet misleiden door die kale man in z’n witte doktersjas.

    http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/internet-en-software/internetproviders/Hoe-wij-internetproviders-testen/