De doelen van pastor Joep

joepdekrakerElke Nigeriaan weet dat in Nederland geld te halen is. En zoals GG-lezer Johan gisteren al opmerkte: “Ik ga er van uit dat iedereen wel doorziet dat Pastor Sunday een oplichter is die vooral uit is op geld en invloed. Zo niet: wake up.” Geen enkele weldenkende Nederlandse kerk of organisatie zal op deze bizarre uitnodiging ingaan, laat staan geld naar hem overmaken.

Toch is er een Nederlandse ‘pastor’ die zich heeft opgeworpen als ‘handelend secretaris’ van Igbalaloju: Joep de Kraker. De website Local Body of Christ geeft een fascinerend inkijkje in Joeps leven en internationale netwerk.

JOEPS BIO

De in Dirkshorn (bij Alkmaar) geboren Joep de Kraker ontwikkelde al op jonge leeftijd een fascinatie voor dammen, studeerde klassiek gitaar aan het conservatorium en is ook een fervent rally gamer. In 2008 kwam voor hem een droom uit toen hij lid werd van een tennisclub. Ook haalde hij in dat jaar zijn rijbewijs. Hij bezit een gouden ring met een diamant in het midden die dient als een herinnering aan de schoonheid van de Heer Jezus, die in hem leeft. Zijn vrienden kennen hem als een leuke vent, maar talrijke pogingen om tot een romantische relatie te komen zijn nog nooit succesvol geweest. Zijn persoonlijk record is 268 km fietsen op één dag en 60 km lopen. Hij leest graag kinderboeken van de Britse auteur Enid Blyton en de Nederlandse auteur Willy van der Heide (Bob Evers serie). De meest bijzondere vakantie die hij ooit heeft gehad, tevens een groots avontuur, was met zijn broer toen ze te voet 30 km doorkruisten in de Schotse Hooglanden. Ze deden er maar liefst twee dagen over.

In de loop der jaren hebben verschillende ‘christelijke interesses’ Joeps aandacht getrokken, waaronder celkerk, gaven van de Geest, predestinatie, Drieëenheid, seksualiteit, eindtijd en theomatics (wiskundig bewijs van de Bijbel en exegetisch hulpmiddel voor symboliekuitleg). Tevens legt Joep zich toe op de vruchten van de Geest, met name liefde, nederigheid en lijden. Hij is lid geweest van een groot aantal kerken, waaronder de Nederlands Hervormde Kerk, Baptisten, Anglicaans, Evangelisch, Victory Outreach, Assemblies of God en Charismatisch. Daarnaast heeft hij een groot aantal sekten bezocht.

EEN NIEUW SOORT KERK

Dat beviel allemaal niet, daarom heeft Joep en ander soort kerk opgericht. Een internationaal netwerk, Local Body of Christ, waarvan het hoofdkantoor zich in Almere bevindt. Hij legt uit:

“Tegen het einde van maart 2010 ben ik begonnen met contact te leggen met alle christenen binnen een straal van 50 meter rond mijn huis. Ik vond 26 christelijke gezinnen en momenteel heb ik regelmatig christelijke gemeenschap met slechts één van hen. Een gezin met 7 kinderen. Ik waardeer dit zeer sterk, ondanks dat deze familie het niet volledig eens is met de visie van het Lokale Lichaam van Christus. Zeven andere huishoudens hebben aangegeven interesse te hebben om in contact te zijn met mij, maar ze hebben nog nooit contact met mij opgenomen. Alle andere christenen waren niet geïnteresseerd of hebben er geen tijd voor.”

Maar niet getreurd: in een flink aantal landen heeft Joep inmiddels contacten opgebouwd. In Kenia, Ghana, Oeganda, Ethiopië, Pakistan en India heeft hij ‘co-workers’ aangezocht die hij voorziet van technische hulpmiddelen als telefoons, tablets en computers, zodat zij een lokale tak voor Local Body of Christ kunnen openen. Het doel is niets minder dan “de praktische realiteit van de eenheid van het Lokale Lichaam van Christus tot bloei te laten komen in alle plaatsen over de hele wereld.”

localbodyofchrist

Door langs de deuren te gaan probeert Joep er achter te komen wie christen is en wie niet. Die christenen worden vervolgens uitgenodigd om zich bij de visie van Local Body of Christ aan te sluiten. Daartoe heeft hij bij Vistaprint 5.000 visitekaartjes laten drukken.

Joep ziet zichzelf al over de hele wereld reizen en is druk doende plaatselijke talen onder de knie te krijgen. Hij spreekt al vloeiend Nederlands en Engels, kan goed uit de voeten met Frans, redt zich nog net in het Duits, Spaans en Grieks, en heeft alvast wat kennis opgedaan van het Albanees, Roemeens, Portugees, Italiaans en Chinees (Mandarijn). Maar gelukkig wordt hij in deze internationale bediening gementord door niemand minder dan Sunday Igbalaloju, de gevierde host van het God-bezoek aan Nederland.

VIER PERSOONLIJKE DOELEN

Deze man predikt dat iedereen bijzonder is voor God en met Hem beroemd kan worden, als je maar genoeg focust op wat je wilt bereiken. Voor Joep aanleiding om vier persoonlijke doelen op te stellen:

1. Een klassieke concertgitarist van wereldformaat worden. Toen Joep nog aan het conservatorium studeerde, adviseerden zijn docenten hem om de gitaar als hobby aan te houden en er vooral niet mee te gaan optreden. Maar Joep gelooft dat God hem toch als gitaarvirtuoos heeft geroepen.

2. De eerste worden in de PC rally game Richard Burns in de worldclass modus. Dat spel is volgens Joep heel moeilijk om goed onder de knie te krijgen en hij is er al 7 jaar mee bezig. Toch is dit van allevier het makkelijkst te realiseren doel.

3. Multimiljonair worden met een jaarinkomen van 6 miljoen dollar. Dat geld moet uit een nog te ontwikkelen online business met informatieproducten komen.

4. Een professionele tennisspeler met ATP-ranking worden. Dat Joep vroeger alleen met een balletje tegen een muur oefende en pas op zijn 33ste tennisles heeft genomen, maakt zijn kansen echt niet kleiner. Voor zijn 50ste verwacht hij een ATP-ranking te hebben. Tegen die tijd moeten al Joeps doelen zijn gehaald zodat hij door zijn succes vele uitnodigingen zal krijgen om op conferenties de boodschap van Local Body of Christ uit te dragen.

Wij zijn verheugd te lezen dat Joep zijn tweede doelstelling inmiddels heeft gehaald! Het bewijs daarvoor heeft hij op YouTube gezet. Met de andere doelen wil het wat minder vlotten. Het gitaar spelen heeft hij wat laten verslappen, maar hij hoopt het wel weer op te pakken. Het tennis is een echte uitdaging. “Ik ben te neurotisch, met name tijdens wedstrijden, met als gevolg slechte resultaten. Maar met Gods hulp, met mijn trainer Leeroy en veel doorzetten moet het lukken.”

Met het derde doel, multimiljonair worden, gaat het averechts. Joep heeft zich de afgelopen jaren regelmatig laten verleiden om informatieproducten van diverse marketingoeroes te kopen, met als gevolg dat hij nu enkele duizenden euro’s schuld heeft. Hij is al kleiner gaan wonen en heeft een saneringsregeling met de bank getroffen, maar sluit niet uit dat hij deze zomer dakloos wordt. In januari 2014 houdt bovendien zijn uitkering op. Voor de bediening van Local Body of Christ maakt dat niet uit, zolang hij de 10 dollar voor het domein maar kan betalen, hij kan namelijk altijd nog gaan couchsurfen bij christenen (laat het weten als je Joep een paar weken op je bank wilt laten slapen).

DE LAATSTE UPDATE

In een laatste update van 21 mei 2013 laat Joep weten dat hij niet meer gelooft dat hij zijn doelen nog gaat halen: multimiljonair, tennisprof en concertgitarist – het zit er gewoon niet in. Komt het even goed uit dat hij zich ook oefent in de vrucht van het lijden. Inmiddels heeft God hem geopenbaard dat hij in zijn persoonlijke doelen vooral schoonheid moet nastreven. Je hoeft geen prof te worden, als je maar mooi artistiek tokkelt op je gitaar. Zijn miljonairsdoel heeft hij vervangen door twee alternatieve scenario’s: een gewone baan vinden of als een global nomad gaan leven.

Intussen gaat het met de internationale contacten van Local Body of Christ ook niet zo goed. Verschillende aangestelde landenleiders hebben er eigenlijk geen tijd voor en daarom zijn interimleiders aangesteld die op de tent moeten passen. Het is een tijdelijke maatregel, want als zijn mentor Sunday er met Joeps hulp als secretaris in slaagt om € 500.000 binnen te fietsen voor het bezoek van God aan Nederland, dan kunnen de landenleiders ook fatsoenlijk worden betaald, kan Joep zijn schuld aflossen, weer wat nieuwe games en informatieproducten kopen, en zijn tennis- en gitaarlessen met nieuwe moed oppakken.

56 responses to “De doelen van pastor Joep”

  1. Agilhartje says :

    Aandoenlijk…

  2. Jack says :

    Hilarisch, maar o zo triest

  3. afolus says :

    Buitenproportionele doelen.
    Beetje vreemd, beetje zielig.
    Misschien wel een beetje gestoord.
    Lang verhaal over een eenzame zonderling.
    Why?

  4. thebutler says :

    ‘Coachsurfen’. Is dat Freudiaans? 😉

  5. beervis says :

    Waarom het vergrootglas op zo’n arme zonderling die nog dakloos wordt ook… van mij had dat niet gehoeven.

  6. Jack says :

    @afolus why?
    Omdat het wat bijdraagt aan het creeren van de juiste verwachtingen bij het bezoek van “pastor Sunday”?

  7. Frank says :

    Kom op GG hier moet je mee stoppen

  8. Wim says :

    Het zou GG sieren als ze dit item verwijderen. Lijkt me een overduidelijk geval van een persoonlijkheidsstoornis en ik vind in dit soort gevallen dat het belang van de patiënt prevaleert. Niet scoren ten koste van wil ik maar zeggen.

  9. beervis says :

    Met Wim eens. Als het zelfs aan het karige geweten van beervis knaagt… haal dit artikel weg.

  10. midas says :

    @Wim Eens. En het zou ons sieren, voor degenen die daarin geloven, om voor deze man te bidden. Maar dan niet voor zijn eigen doelen natuurlijk.

  11. mafchauffeur says :

    Triest voorbeeld van wat vaccinatie kan aanrichten. Lijkt me geen pretje voor zijn ouders dit zo breed uitgemeten te zien. Het blijft toch je kind.

    Aan de andere kant zou het ook sneu zijn als hij wegens (medeplichtigheid aan) oplichting in problemen zou komen, dus enige kritische aandacht voor dit soort “fondsenwerving” mag best. Om alle autistische details uit te spellen gaat wel wat ver.

  12. John says :

    30 km door de Schotse Hooglanden in 2 dagen? Wat een mietje! Joep is duidelijk niet door de Geest geïnspireerd. Ik deed 2 weken geleden nog 30 km door de Schotse Hooglanden in 1 dag. Mét een tas met 20 kilo op m’n rug. Dat is pas geestvervuld!

  13. Wim says :

    @mafchauffeur Het voorkomen van problemen voor Joep middels dit artikel is natuurlijk een kulverhaal. Dit raak aan de integriteit van GG. Willens en wetens iemand door publicatie extra schade toebrengen van iets wat duidelijk een geval van onvermogen is, lijkt me zeer onfatsoenlijk en ongewenst

  14. HGK says :

    Klinkt als een Adriaan Plass verhaal uit een van de gewijde dagboeken….

  15. mafchauffeur says :

    @Wim: die waarschuwing is gisteren gegeven, met naam van Joep maar zonder alle details. Da’s toch prima?

  16. goedgelovig says :

    @Allen: Het verhaal van Joep is aandoenlijk. Het is zowel hilarisch als triest en roept ontferming op. Zoiets als Ipie van Koefnoen.

    Toen we de aankondiging van de megacampagne van Sunday Igbalaloju lazen, die naar diverse media is verstuurd, waren we benieuwd wie de Nederlandse pastor was die als secretaris van Sunday optrad. We dachten dat het wel een of andere pinkstervoorganger uit de Bijlmer zou zijn. Maar achter Joep de Kraker bleek een heel ander verhaal schuil te gaan. Op de website van zijn ‘kerk’ houdt hij al 3-4 jaar een dagboek bij. Wat ons ‘triggerde’ om er iets mee te doen was dat hij niet alleen voor Sunday werkt, maar dat deze hem vanuit zijn voorspoedtheologie ook heeft aangezet tot het stellen van onhaalbare doelen, met als gevolg een niet realistische ‘roeping’, desillusie over persoonlijke doelen en door verkeerde keuzes financiële problemen. Het is een voorbeeld van wat dit soort denken kan doen met mensen die duidelijk een (waarschijnlijk autistische) beperking hebben. Joep is volstrekt te goeder trouw.

    Kortom: dit is een verhaal dat ongemakkelijk voelt en misschien is dat wel goed. Het geeft inzicht in wat er mis kan gaan. Staat het verhaal van Joep op zichzelf, of komt dit veel meer voor?

  17. Ettje says :

    Misschien is de waarschuwing tegen al deze figuren toch wel terecht. Er zijn altijd mensen die erin tuinen. Helemaal in goedgelovig Nederland, waar het ook Lou de Palingboer lukte om vele volgers te krijgen! Daarvan zei ook elk weldenkend mens: daar geloof je toch niet in?! Wel dus! 😦

  18. Johan says :

    @Wim en Midas: Als GG geen aandacht aan Joep had besteed, had je ook niet voor hem kunnen bidden.

    Het doet me denken aan een jongen waar ik vroeger bij in de straat woonde. Een goeie vent, maar zwakbegaafd en werkeloos. Toen hij in contact kwam met een plaatselijke charismatische gemeente met daklozenopvang kreeg hij opeens een ‘bediening’ in de kerk en begon hij in de straat actief mensen te stalken die Jezus nog niet kenden. De kerk had grootse plannen met hem en Jezus had hem ook een lieve vrouw beloofd, maar ik hield m’n hart vast.

  19. Wim says :

    @GG Ik kan de redenatie wel volgen. Wat schuurt is dat er een slachtoffer met naam en toenaam verder in de publiciteit gebracht wordt. Natuurlijk heeft hij hier zelf een verantwoordelijkheid als hij zich echt bewust zou zijn wat hij zichzelf aandoet om dit te publiceren. Dit vraagt inderdaad om ontferming en GG zou er goed aan gedaan hebben om in ieder geval Joep in de relatieve anonimiteit te laten en niet zijn identiteit bekend te maken zoals nu jammergenoeg gebeurd is.

  20. Steven says :

    Pittig vroeg vorige week of ik dit een demonische website vond, vond z’n poging om zo’n uitspraak uit te lokken wel komisch.

    De duivel gebruikte tenminste zijn theologische (=nutteloze) Bijbelkennis nog in de woestijn om Jezus te verzoeken.
    Mensen zijn prima in staat om allerlei onzin de wereld in te slingeren zonder hulp van demonen (en degelijk vooronderzoek ;-)).

    Rom 8:6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede.

    Of satan zelf in de GG redactie zit weet ik niet, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij met zulk slap nieuws komt aanzetten elke keer.

    ps) Hier refereert Paulus nog even fijn terug aan de “theologische periode” in z’n leven:

    1Kor15:8 Pas op het laatst is hij ook aan mij verschenen, aan het MISBAKSEL dat ik was.

    🙂 Grappig vertaald toch?

  21. goedgelovig says :

    @Wim: Dit soort afwegingen schuren bij ons ook. Feit is dat Joep zichzelf al in de publiciteit heeft gebracht door een persbericht te verzenden naar Nederlandse kranten en websites. Het niet noemen van Joeps naam in een bericht dat over hem gaat is journalistiek niet duidelijk. Op zijn eigen website staat alles breed uitgemeten.

  22. Wim says :

    @GG Blijft moeilijk, ik denk dat ik een andere afweging gemaakt zou hebben. Afrekenen met de dader, compassie met het slachtoffer.

  23. Job 28:28 says :

    Ik sluit mij bij Wim aan, bij het lezen van die blogs kun je alleen maar diep medelijden hebben met deze man. Ik wordt er echt verdrietig van hoe deze man zichzelf in de schulden steekt om allerlei mensen die hij nauwelijks kent geld en laptops te sturen. Zou het inderdaad niet beter zijn dit artikel te verwijderen?

  24. De belg says :

    Wederom bewogen met ontferming.
    Ik ken nog christenen die veel, heel veel zijn kwijtgeraakt door met rare zendelingen, gods gezalfden in zee te gaan.
    Een verhaal hoe het niet moet, hopelijk beschermt het anderen.
    Maar die volgen deze site doorgaans niet.
    Misschien kan goedgelovig een ‘link’ wijden aan zulke voorbeelden. Het is vaak schrijnend.

  25. jugendstil says :

    Doorzetten, het lukt ooit. Afgelopen jaar had ik een droom dat ik een net vol gouden munten zou hebben in december. En het lukte. Niet één netje, nee, veel meer, wel 20 netten vol. Alleen jammer dat mijn partner ze allemaal opgevreten heeft, het waren chocolademunten.

  26. Dutch Hermit says :

    Ik vind de insteek van GG eigenlijk wel goed hier. GG geeft heel voorzichtig een inkijkje in hoe het leven van ‘Pastor Joep’ zich ontwikkeld heeft, waardoor er in ieder geval bij mij als lezer wat begrip ontstaat hoe het komt dat ‘Pastor Joep’ gemakkelijk manipuleerbaar is (dat is mijn oordeel, voor alle duidelijkheid). Daarbij zie je dat hij zichzelf niet als slachtoffer ziet, maar dat ergens wel is. Slachtoffer misschien van zijn eigen onrealistische dromen of van degene die daar misbruik van maakt, in ieder geval ergens slachtoffer van. GG had dit ook veel negatiever kunnen insteken en dat hebben ze niet gedaan. Ik ben weleens nogal kritisch op GG ( 😉 ), maar daar zie ik juist nu geen reden toe.

  27. Agilhartje says :

    Joep: kom met beide benen weer stevig op de grond en solliciteer op een leuke baan (en bid dat potentiële werkgevers niet op je naam googelen)!

  28. Boktor says :

    GG gebruikt hier gegevens die bewust openlijk zijn gepubliceerd door Joep. Dus niet van een persoonlijke Facebook pagina of zo. Ik heb even rondgekeken op die site en toen GG gelezen. Ik herkende de dingen die GG zegt gelijk. Kan het geen smaad noemen.

    Het is wel een triest verhaal zeg. Bij Joep heeft het welvaartsevangelie erg veel schade aangericht.

  29. nietverbaasd says :

    Iedereen gaat er vanuit dat deze man een persoonlijkheidsstoornis heeft. Best mogelijk, maar dat valt niet objectief vast te stellen. De man is ontwapenend eerlijk en kiest er bewust voor om in de publiciteit te treden. Zijn verhaal is opmerkelijk en leerzaam. Ik zie geen reden voor censuur.

  30. Rien HA says :

    Autistisch of zwakbegaafd of niet, deze man zet zich in ieder geval met hart en ziel in voor Gods koninkrijk en zijn naasten. Waarmee hij in al zijn enthousiasme en goedgelovigheid in ieder geval wel precies datgene doet wat Jezus ons opdraagt. Zalig de armen van geest…

  31. nietverbaasd says :

    @Rien HA Ja dat kan wel waar zijn, maar geef toe dat er toch iets vreselijk mis is gegaan.

  32. pijpkaneel says :

    @gg

    Deze man opvoeren als slachtoffer van een welvaartsevangelie snap ik nog. Maar dat had ook met een stuk minder details over zijn leven gekund. Onnodig de schijnwerper op een kwetsbaar persoon, op deze manier.

  33. Joep de Kraker says :

    Min of meer toevallig kwam ik dit artikel en het artikel over Pastor Sunday tegen. Het is tijdens een psychologisch onderzoek zo’n 9 jaar geleden vastgesteld dat ik trekken van autisme heb. Dan heb je het niet maar dan heb je meer trekken van autisme dan de gemiddelde mens dat heeft. De Persoonlijke doelen heb ik zelf opgesteld nog voordat ik mijn mentor Pastor Sunday leerde kennen. Ik begrijp de reacties als ‘aandoenlijk’ en ‘hilarisch’ en het klopt dat het voor mijn ouders een moeilijke kwestie is. Zijn die Persoonlijke doelen mijn eigen ideeën of Gods ideeën voor mijn leven? Ik ken het spanningsveld en ik kan er geen antwoord op geven. Mijn leven van dag tot dag laat zien waar ik in geloof en in hoeverre ik daarin geloof. Ik ben dankbaar voor de reacties van nietverbaasd en Rien HA.

    Wat Pastor Sunday betreft: Als je hem niet kent dan zou ik ook de conclusie hebben getrokken dat hij uit is op roem en geld. Ik ken hem echter persoonlijk en acht hem naast zijnde moedig ook als een eerlijk en nederig persoon. Waar anderen succesvol zijn geweest is hij dat nog niet echt geweest. Wat dat betreft is zijn situatie net zo aandoenlijk en hilarisch als de mijne. Het is belangrijk voor mij dat ik een mentor heb aan wie ik geestelijke verantwoording schuldig ben voor hetgeen ik doe in Local Body of Christ. Onze visies verschillen echter wezenlijk en de wijze van uitwerking verschilt ook grondig. Dat neemt niet weg dat wij veel voor elkaar betekenen. Het is een bijzondere symbiose ondanks alle verschillen.

  34. mafchauffeur says :

    Joep, leuk dat je zelf reageert. Als ik je een advies mag geven: ga niet af op de aardigheid en nederigheid – zeker niet als het om (veel) geld gaat. Rene vd Berg en Bernie Madoff zijn ook uiterst aardig en bescheiden.Als God de Arena wil afhuren is het voor Hem simpeler om de directie op het hart te leggen dit voor het symbolische bedrag van 1 euro te doen. 🙂

  35. John says :

    Reinier Sonneveld kan nu wel zeuren dat GG aandacht besteedt aan een labiele man die met zijn volste verstand persoonlijke gegevens van zichzelf deelt, maar waar was diezelfde Reinier Sonneveld toen CIP een verstandelijk beperkte man gebruikte voor haar anti-homo-propaganda?

    http://www.cip.nl/artikel/33180/Christen-stopt-homorelatie:-Ik-wil-God-gehoorzamen

  36. Mikeymike says :

    @joep “Het is belangrijk voor mij dat ik een mentor heb aan wie ik geestelijke verantwoording schuldig ben voor hetgeen ik doe in Local Body of Christ. ”
    En daar gaat het wat mij betreft gruwelijk mis. Je ben aan helemaal NIEMAND verantwoording schuldig op geestelijk gebied. Dat ben je denk ik alleen aan God. Er zijn teveel mensen geweest die op deze manier misbruik hebben gemaakt van anderen (en, nog veel belangrijker, er zijn zoveel mensen die zich laten misbruiken), het wordt tijd om op eigen beentjes te gaan staan.

  37. Johan says :

    @Joep: Wat moedig dat je reageert. Mag ik je een paar vragen stellen:

    Hoe kijk je nu zelf tegen je persoonlijke doelen en die van pastor Sunday aan? Als je op je 33ste begint met tennisles kun je toch nooit meer een wereldtennisser worden? Dat is de leeftijd dat de meeste sporters stoppen omdat ze over hun hoogtepunt heen zijn. Heb je niet door dat dit doel ook met heel veel oefenen onmogelijk te halen is? En hoe groot acht je de kans dat een onbekende pastor een half miljoen euro voor een nationale campagne kan ophalen, terwijl bekende pastors met hun grootse campagnes al de mist in zijn gegaan?

    Ik begrijp dat je autisme hebt en je hebt gelijk dat wel meer mensen daar in meerdere of mindere mate last van hebben. Laat je daar vooral niet door beperken. Maar realiseer je je dat een onderdeel van deze beperking wel is dat je niet goed kunt inschatten hoe je op anderen overkomt? Een voorbeeld is je voorkeur voor kinder- en jongensboeken. Bij een jongen van 14 heel normaal, bij een man van 39 niet. Dat je nog geen leuke vrouw hebt ontmoet: iedereen gunt je een fijne partner, maar het is niet handig om dat in een bio te zetten, want hoewel het heel eerlijk en transparant van je is heeft het een hoog ‘kneusjesgehalte’.

    Voel je aan wat ik probeer te zeggen of gaat het langs je heen? Ik vind het ook lastig om deze feedback te geven en weet ook niet of het wel handig is om dat in een forumdiscussie te doen.

    Tenslotte: hoe gaat het met je financiën, is het echt zo dat je dakloos kunt worden? Dat zou ik werkelijk rot voor je vinden. Je doet er vrij luchtig over, maar het heeft nogal wat consequenties. Of kun je dan evt. nog bij je ouders terecht?

  38. Johan says :

    @Mikeymike: Ik ben het wel met je eens dat zo’n ‘bedekkingsrelatie’ ongezond is, maar ik geloof wel in mentorrelaties waarbij meer ervaren mensen je coachen in je pionierswerk.

  39. pijpkaneel says :

    @john

    Ah, een jij-bak. We zijn bij de betere debattechnieken aangekomen.

  40. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Is jouw reactie niet ook een jij-bak? En die van mij nu ook? 🙂

    En waren enkele van Jezus’ argumenten niet ook behoorlijk jij-bakkerig? Of die van Paulus? Of die van Jakobus?

    Of bedoel je het juist niet sarcastisch als je over “de betere debattechnieken” spreekt en wil je John eigenlijk feliciteren met het feit dat hij dezelfde debattechnieken als Jezus en Jakobus gebruikt?

    Of vind je gewoon dat iemand als Reinier Sonneveld niet op dubbele standaarden en hypocrisie mag worden aangesproken? Ik vind John eigenlijk een stuk authentieker en eerlijker dan Reinier Sonneveld. Mag dat? 😉

  41. Pittig says :

    @ Joep

    Klasse om hier te reageren! Hoe vind jij het eigenlijk wat hierboven staat? Heeft GG contact met je opgenomen voorafgaand aan publicatie? Blijkbaar niet, als ik lees dat je er per toeval op bent gekomen. Hoe vind je dit artikel dan? Had jij bij name genoemd willen worden? Of had je het beter en leuker gevonden als je anoniem was opgevoerd met een tekst erbij (naam is bij de redactie bekend)?

    Ik twijfel zelf namelijk nogal of GG jouw verhaal er op deze manier op had moeten zetten.

    @ John

    Ik zie dat jij je als alternatieve mentor opwerpt. 😉 Mooi om je zorg en liefde voor hem als mens in je woorden en vragen te proeven. Goede vragen ook!

    @ John

    Ik vind CIP in die zaak zeer dubieus bezig, maar dan is GG dat toch ook in dit geval?

  42. pijpkaneel says :

    @pittig

    Nee. Misschien. Tja. Tja. Tja. Jawel. Nee. Jawel. Ja.

  43. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    “Tja. Tja. Tja.” Dat is toch een Zuid Amerikaanse dans?

  44. John says :

    @pijpkaneel

    Na 8 jaar op internet discussiëren nu pas mijn eerste jij-bak! Dat vind ik geen verkeerde score 😉 En waar was jij met je commentaar toen al die christenen voorheen al die jij-bakken maakten op internet? 😉

  45. John says :

    @Pittig

    Naar eigen zeggen voldoet Joep slechts aan een paar kenmerken van autisme. Maar dat doe ik ook en jij waarschijnlijk ook. Dus ik vind de vergelijking tussen Joep en Steven niet echt op gaan. Joep lijkt me niet verstandelijk beperkt, ook al vind ik het vreemd gedrag dat hij op een blog openlijk vertelt dat hij een psychologisch onderzoek heeft gehad en wat daar de diagnose van was. Joep heeft kennelijk nogal moeite zijn grenzen af te bakenen. Dat zie ik ook in hoe naïef hij ‘broeder’ Sunday verdedigt. Toch zal Joep, gezien zijn opleidingsniveau en redelijk goede schrijfstijl hierboven, een dusdanig normaal IQ hebben dat er van hem verwacht wordt dat hij zelf verantwoordelijkheid kan dragen voor zijn acties. Bij Steven zie ik dat niet terug. Die laat zich van alles door iedereen vertellen om maar geliefd te worden.

    Reinier Sonneveld bereikt met zijn filmpjes een groot publiek op CIP, en je moet nooit de hand bijten die je voedt. De kritiek van Sonneveld komt me dan ook nogal gemaakt over. Selectieve verontwaardiging, noemen we dat. En hypocriet ook. Sonneveld zal in zijn achterban wel in een goed boekje komen te staan als hij kritiek heeft op GG ofzo. Ik zou Sonneveld wel eens kleur willen zien bekennen.

  46. Steven says :

    @John

    Heb je het over mij?

  47. John says :

    @Steven

    Dat ligt eraan of jij de Steven uit dit artikel bent 😉

    http://www.cip.nl/artikel/33180/Christen-stopt-homorelatie:-Ik-wil-God-gehoorzamen

  48. Steven says :

    @John

    haha, nee dat ben ik zeker niet! sorry foutje, niks gezegd 😉

  49. Pittig says :

    @ John

    Ah, na 8 jaar begin je pas de manier van argumenteren van Jezus over te nemen? Langzaam, heel langzaam, begin je dan toch op Jezus te lijken! 😉

    Zoals je waarschijnlijk al weet, ben ik over het algemeen niet zo dol op de argumentatie van Reinier Sonneveld, maar in dit geval wordt het zelfs dubieus. Zo te zien zit hij op twitter al een paar keer hetzelfde te roepen over GG, maar zal hij niet met dezelfde kritische blik naar CIP kijken. Net zoals pijpkaneel niet zo kritisch is op de “bijbelgetrouwen”, maar vooral de vrijdenkers onder het vergrootglas legt. Hetzelfde geldt voor Oscar de Tweede, Waterlelie, e.a. Noemen ze dat niet selectieve verontwaardiging?

    En jij ziet bij mij een paar kenmerken van autisme? Ik dacht altijd dat ik hele andere persoonlijkheidsstoornissen had! 😉

  50. pijpkaneel says :

    @pittig

    Haha. Als ik in mijn leven net zo veel kritische opmerkingen wil maken richting vrijdenkers als ik reeds gemaakt heb richting bijbelgetrouwen, ben ik nog wel een paar jaar bezig.

    Maar ach, wat is bijbelgetrouw? Ik hanteer persoonlijk een pijpkaneelocentrische hermeneutiek 😉
    Zie http://rachelheldevans.com/blog/literalist-gluttony
    Moet jou zeker aanspreken.

  51. Tinus says :

    He maar Pittig jij bent op de 1 of andere manier toch de beschermheilige van goedgelovig. Al jaren! Word je daar nou niet cynisch van? Vertel anders iets over je persoonlijkheidsstoornissen.. tis toch iets met komkommer…

  52. Tinus says :

    Vorige bericht in afwachting van haring met uitjes…

  53. Kaas! says :

    Wat is eigenlijk het verschil tussen gemeenschap hebben en christelijk gemeenschap hebben? Dat het in het laatste geval mag met een gezin met 7 kinderen?… Ziek. 🙂

  54. Joep de Kraker says :

    @Johan

    Open zijn is deel van mijn geestelijk beleid als leider van de Stichting Local Body of Christ. Het zal duidelijk zijn dat ik echter niet op alles en iedereen kan reageren wegens tijdgebrek. Daarom zal ik daarin ook helaas keuzes moeten maken. Dit is eveneens de reden dat ik niet eerder heb gereageerd.

    Johan zegt: “Hoe kijk je nu zelf tegen je persoonlijke doelen … aan?

    Het gerealiseerde doel van 1e in Richard Burns PC rally simulatie game in Worldclass mode met realistische schade zonder te cheaten:

    Dit zou slechts door zo’n 20 mensen wereldwijd zijn behaald. Referentie: http://answers.yahoo.com/question/index;_ylt=AvADgQ8pY4BxJ0Qg0uhl0fIjzKIX;_ylv=3?qid=20120301163936AAcKOzX
    Het is mogelijk dat het antwoord bij Yahoo! Answers uit de lucht gegrepen is. Ik wil hier meer zekerheid over krijgen door dit te vragen bij een relevant forum.

    Het doel concertgitarist:

    Tot op zeer hoge leeftijd kan men nog concerten geven. Bijvoorbeeld nog op 84 jarige leeftijd. De Youtube link geeft een solo performance weer van flamenco gitarist Manitas de Plata. http://www.youtube.com/watch?v=3gs6-K4FZEQ
    Ik ben van mening dat ik veel beter ben geworden in mijn gitaarspel vergeleken met toen ik van het conservatorium afkwam op mijn 23e. Gezien het gerealiseerde doel van rally rijden is het gitaardoel nu het meest makkelijk te behalen doel van de door mij gestelde doelen. In principe wil ik dagelijks een uur studeren maar het komt er vaak niet van. Ik heb er zoveel vertrouwen in en zoveel ervaring opgedaan met vele eerdere keren dat ik een aantal maanden niet heb gespeeld en vervolgens weer heel snel op het oude peil was en vervolgens weer wat beter werd, dat ik er meestal (inderdaad) alle vertrouwen in heb dat ik mijn gitaarspel op een vergelijkbaar niveau kan brengen zoals getoond door gitarist Denis Azabagic in het stuk La Catedral , III. Allegro solemne van Agustin Barrios. Denis Azabagic was een medestudent maar in een hoger jaar op het Rotterdams Conservatorium. Hij wordt als één van ’s werelds beste klassiek gitaristen beschouwd. Mijn doel is met enige regelmaat (ik denk nu aan zo’n 6x/jaar) wereldwijd concerten te geven met een beperkt repertoire. Ik heb het te druk om telkens nieuw repertoire in te studeren en ik heb geen interesse om zelf stukken over te zetten naar de gitaar. Het 3e deel uit La Catedral kan ik even snel spelen als Denis Azabagic maar ik geef er de voorkeur aan om het iets langzamer te spelen om bepaalde muzikale lijnen meer tot muzikale uitdrukking te laten komen. Mijn broer is op dit moment de beste kwalitatieve getuige om mijn huidige gitaarniveau te bevestigen. Een ieder die mij hoort studeren en die een goed muzikaal gehoor heeft, zal de bevindingen van mijn broer zelf kunnen bevestigen. Zodra ik tevreden ben over 3 gitaarstukken of niet meer weet hoe ze te verbeteren, ben ik er klaar voor om een volledige concertprogramma in te studeren waarvoor ik dan weer les zal nemen bij een gitaardocent die zelf ook concerten geeft.

    Het doel van 6 miljoen dollar/jaar:

    Eén goed idee en je kunt heel rijk worden. Het voorbeeld van Marktplaats en Paypal is door een goed voorbeeld van. Ik vermoed dat er wereldwijd heel wat mensen zijn die 6 miljoen dollar/jaar of meer verdienen. Micheal Clarke is er zo één.
    http://www.foxsports.com.au/cricket/australia/michael-clarke-set-to-earn-up-to-6-million-per-year-thanks-to-boost-from-crickets-new-tv-rights-deal/story-fn2mcu3x-1226656634758
    In 2009 waren er 72 Amerikanen die 50 miljoen dollar/jaar of meer verdienden. Wereldwijd zullen dat er veel meer zijn.
    http://blogs.wsj.com/wealth/2010/11/05/how-many-americans-earn-50-million-a-year/
    In 2011 waren er in Amerika bijna 400.000 mensen die meer dan 1 miljoen dollar/jaar verdienden.
    http://www.joshuakennon.com/how-many-people-earn-more-than-1000000-per-year-in-the-united-states/
    Ik heb geen data kunnen vinden voor het aantal mensen wereldwijd die 6 miljoen dollar/jaar of meer verdienen. In Amerika alleen moeten het er zo tussen de 72 en 400.000 mensen zijn en wereldwijd zullen dat er veel meer zijn.
    Mensen zoals John Assaraf inspireren mij. http://johnassaraf.com/
    Om de Stichting Local Body of Christ uit te laten groeien tot een netwerk met wereldwijde omvang op lokaal niveau zullen er volgens een grove schatting mijnerzijds zo’n 10.000 leiders en 1 miljoen medewerkers nodig zijn. Dat wil ik niet alleen bekostigen door middel van donaties en inkomsten van onze leiders en medewerkers maar ter wille van het goede voorbeeld verlang ik zelf 3 miljoen dollar/jaar bij te dragen en 3 miljoen dollar/jaar te doneren aan andere Christelijke organisaties. Het is veel geld voor Jan Modaal maar gezien de beoogde schaal van Stichting Local Body of Christ gaat het om een relatief klein bedrag. Bedrijven als Coca-cola en Shell hebben jaarlijks veel grotere bedragen tot hun beschikking. Coca-cola verdiende in 2012 29 biljoen dollar. Shell 34 biljoen dollar in 2012.
    http://www.marketwatch.com/investing/stock/ko/financials
    http://www.marketwatch.com/investing/stock/rds.a/financials
    Niettemin zijn het grote woorden voor iemand als ik die nog nooit een hoger maandinkomen heeft gehad dan zo’n €1500 bruto en nog vrijwel geen ervaring heeft als ondernemer. Ik ben echter ondernemend en dat is een goede eigenschap voor een ondernemer. Daarnaast is het hebben van de juiste contacten heel belangrijk om naar dit doel te kunnen doorgroeien. Ik geloof dat God daarin al deels heeft voorzien en deels in zal voorzien. Ik prijs de Heer voor onze financiële leider, broeder Sansigithan uit India.
    Door diversifiëren kunnen vele kleinere inkomenstromen het totaal van 6 miljoen dollar/jaar realiseren. Op dit moment komen er in ieder geval al inkomsten binnen via een makelaarsbedrijf, taxibedrijf, binaire opties en prijzengeld (in de vorm van diamanten). Daarnaast zullen diverse andere inkomstenbronnen worden onderzocht en benut worden. Internet marketing biedt vele kansen door digitale producten en diensten aan te bieden in diverse niches. Op dit moment is met bovenstaande inmiddels zo’n €5000 verdiend. Er is nog een hele lange weg te gaan. Niettemin is dit doel makkelijker te realiseren dan 1 ATP punt halen met tennis. Daar gaat dan ook mijn grootste aandacht naar uit.

    Het doel van 1 ATP punt vóór mijn 50e:

    Tennis kan gespeeld worden tot op zeer hoge leeftijd. De oudste tennis professional in het ITF circuit boven de 85 is Artin Elmayan die 95 is en soms tweede wordt. Hij is de enige boven de 90 en moet vaak tegen 85 jarigen spelen.
    http://metro.co.uk/2012/09/18/artin-elmayan-95-is-worlds-oldest-ranked-professional-tennis-player-577497/
    Martina Navratilova won 1 maand voordat ze 50 werd de mix dubbel bij de 2006 US Open met Bob Bryan. Toen ze 47 was, won ze de 1e rond in Wimbledon bij de singles met 6-0, 6-1 waarmee ze de oudste speler was om een professioneel single wedstrijd in de Open Era te winnen.
    Margaret Lumia werd prof op haar 53. Op haar 54e stond ze in een WTA dubbel (WTA is het professionale circuit bij vrouwen) waar ze met Lenka Tvaroskova in de halve finale stond. Elizabeth Freeman-Young speelde haar eerste professionele wedstrijd toen ze 47 was. Bij de WTA Cincinatti kwalificatie in 2005 was ze 50.
    Thomas Muster was wereldkampioen in 1996 en stopte in 1999 maar kwam terug op de ATP tour in 2010. Hij was toen 42 jaar. Hij verloor 4x in de Challenger toernooien voordat hij zijn 1e wedstrijd won. Met die winst kreeg hij een rating van 988.
    http://www.tennisnow.com/Blogs/Tennis-Stars-Burning-Bright/November-2011/Top-10-Oldest-Tennis-Players.aspx
    http://www.tennisforum.com/showthread.php?t=428122 (gehele topic)
    Eén van mijn trainers heeft tegen me gezegd dat ik een goede kans had gemaakt om prof te worden als ik heel jong was begonnen gezien de discipline en toewijding die ik tentoonstel in mijn tennis training.
    Een topic op tennis-warehouse gaat specifiek over het halen van 1 ATP punt. Hier een citaat in het engels:
    snark
    Rookie

    Join Date: Nov 2004
    Posts: 241

    Quote:
    Originally Posted by Devilito
    jdubbs is right, it’s impossible. A 50/50 record in 5.0 events will be difficult. Open events you might be looking at 1 win for every 5 losses, at a higher level cash Open it’s more like 1 win for every 10-20 losses and at the Futures level it would be %100 losses. Even if you win 1 match due to injury you need to squeeze out 3-4 wins in a row to even have a sniff at 1 point. Can a mid 20s 4.5 improve? Of course. You can bust your *** and eventually have fun playing some good quality Open level events. But the jump from a standard Open to Futures is huge. If you’re a 4.5 rated 14 year old you might have a shot.
    I disagree. It depends on how much time you are willing to put into training/conditioning. The guy is a strong 4.5 (maybe close to 5.0) at 26 years old. If he can spend 3-4 hours per day training (difficult given the usual life constraints, but certainly possible) he could be a strong 5.5 within 1-2 years. At that level an ATP point is not out of the question.

    Again, I agree that it is unlikely, but not impossible.

    http://tt.tennis-warehouse.com/showthread.php?t=385000

    Een Amerikaanse sterke 4.5 is vergelijkbaar met een Nederlandse sterke 4. Mijn beste resultaat heb ik onlangs gehaald in vrij spelen tegen mijn trainer die qua niveau een sterke 5 a zwakke 4 is. 6-3 gewonnen in een set. Ik kan helaas niet bevestigen of hij zijn best had gedaan. Hij vond echter wel dat ik sterk had gespeeld. Zelfs als hij echter zijn best had gedaan dan is het duidelijk dat ik nog niet het niveau heb van een sterke 4. Op dit moment zou ik het niveau kunnen hebben van een 5 maar doordat ik het me vaak veels te moeilijk maak presteer ik geregeld onder dat niveau. Zodra ik echter een 5 ben, verwacht ik dat ik de stap naar een 4 sneller zal maken. Mijn trainer ziet me in ieder geval wel een 5 worden. Het verschil blijft echter dat de speler van de link hierboven 26 is en geen 5 is en ook niet zomaar een 4 maar een sterke 4.

    Als dit lukt, (ik geloof dat dit zal lukken en dat dit Gods wil is voor mij) dan is hiermee een grens verlegd met tennis wat voordien nog niet is geëvenaard.

    De overige vragen van Johan beantwoord ik graag zeer beknopt:
    De doelen van Pastor Sunday: Dat is tussen God en hem. Daar ga ik niet over.
    Wereldtennisser? 1 ATP punt geeft je een ranking tussen de ca 2000 en 1500. Je bent wel een wereldtennisser dan maar het blijft betrekkelijk.
    Doel 1 ATP punt onmogelijk voor mij: we zullen zien. Ik geloof er althans in.
    Onbekende pastor brengt half miljoen bij elkaar? Dat is tussen God en hem. Daar ga ik niet over.
    Geen idee hoe ik overkom op anderen? Dat besef ik inderdaad. Oplossing: communiceren totdat het duidelijk is. Als daar geen tijd of belangstelling voor is, dan is het mij voldoende dat ik weet wat ik bedoelde en hoe dat overkomt maakt me dan niet meer uit.
    Voel ik aan wat Johan zegt? Ik ben niet primair geïnteresseerd hoe ik overkom bij anderen. Ik ben primair geïnteresseerd in eerlijk en transparant zijn.
    Kans op dakloos? Jazeker.
    Kan ik bij mijn ouders terecht? Nee. (ik heb een hechte band met mijn ouders)
    Afsluitende opmerking: Zoekt eerst het Koninkrijk van God en al deze dingen zullen u worden gegeven. Zoniet, dan niet. Ik heb niks te verliezen. Ik heb een relatie met de Here Jezus en daar komt niks tussen.

  55. Johan says :

    @Joep: Goed dat je reageert. Ik praat er even tegenaan:

    – Concertgitarist. Ik ken je broer niet, maar waarom vraag je de docenten die je op het conservatorium had niet om feedback? Een klassiek concertgitarist van wereldformaat word je niet door drie nummertjes in te studeren en perfect te spelen. Of bedoel je met wereldformaat dat je 6x per jaar in een kerkzaaltje ergens in de wereld optreedt? In dat geval is je doel wel haalbaar.

    – Miljonair. Er is niemand van alleen een goed idee rijk geworden. Heel veel mensen hebben dagelijks briljante ideeën, maar worden nooit miljonair. Mensen die wél miljonair zijn geworden hebben een gouden idee ook perfect uitgevoerd en de markt gezet. Ik heb de indruk dat daar bij jou een reality-check ontbreekt. Je kunt naar succesgoeroes luisteren tot je een ons weegt, maar zij zijn miljonair geworden door anderen voor te houden dat ze miljonair kunnen worden. Tenzij je hun marktingskills hebt, kun je het schudden. De Law of Attraction is trouwens niet christelijk, maar dat weet je vast wel.

    – Tennis. “Unlikely, but not impossible” zeg je. Voor wie in wonderen gelooft is niets onmogelijk, maar erg realistisch is dit doel natuurlijk niet.

    Tot slot: ik bewonder je kinderlijke onbevangenheid. Dat heeft iets puurs.

  56. John says :

    @Joep

    Heel veel succes met het behalen van je doelen! Liever zou ik je adviseren eens een goede begeleider te zoeken die gespecialiseerd is in het omgaan met autisme.