Red mij niet!

Maarten van Roozendaal. Hij was goddank toch nog een keer een jonge lente waard. GG-lezer Flipsonius postte gisteren al deze ‘tribute’. Op Goedgelovig past natuurlijk het provocerende lied ‘Red mij niet’ waarvoor hij in 2000 de Annie M.G. Schmidt-prijs kreeg. Meer over Van Roozendaals katholieke achtergrond HIER.

7 responses to “Red mij niet!”

  1. Boktor says :

    Wat is hier provocerend aan?

    Dus hij heeft schijt aan de diverse religieuze opvattingen. Nou en, zo uniek is dat niet.

    Of je herkent je er in, of je denkt dat hij je religie niet begrepen heeft. Niet erg diepgaand.

  2. Johan says :

    Ik sprak laatst iemand die geen christen is en vertelde dat hij zijn leven leeft op basis van bewuste eigen keuzes en verantwoordelijkheid. “Ook van keuzes die niet goed uitpakken heb ik geen spijt, want het zijn mijn keuzes.” De andere kant is dat hij ook niet zo snel excuses maakte.

    Roozendaal rookte als een ketter en is overleden aan longkanker. Statistisch, zo had hij al uitgerekend, zou hij 58 worden. Het werd 51, maar ook dat was de consequentie van zijn gekozen levensstijl. Ergens vind ik het dan ook goed dat hij kan zingen: “Je hoeft me niet te redden. Drink liever een goed glas op mijn leven.”

    Soms denk ik wel eens dat christenen ook te makkelijk leven: alles wat er gebeurt aan Jezus ophangen en als het niet goed gaat vragen of Jezus ons komt redden.

  3. Max says :

    @goedgelovig,

    Beetje treurig, om een necrologie op te stellen en dan zijn naam fout op te schrijven. De beste man heette Maarten VAN Roozendaal.

    Overigens mocht ik de beste man niet zo, sinds hij het ‘Jaaroverzicht voor de Vrouw’ (een projectje gerelateerd aan het briljante ‘Mannen voor Vrouwen’) de vernieling in hielp door iets te hard van stapel te lopen; het leek net of hij niet doorhad dat het programma humoristisch was bedoeld.

  4. goedgelovig says :

    @Max: Je hebt gelijk, dat is treurig. 😦

  5. flipsonius says :

    @Johan
    De vraag is natuurlijk of iemand dit soort keuzes bewust van te voren maakt, of achteraf het zo voorstelt om te rechtvaardigen waarom zijn / haar leven nu eenmaal zo gelopen is. En waarom iemand niet in staat is om daar iets aan te veranderen. Ik vind dat niet verwerpelijk of zo. Iedereen moet onder een bepaalde vlag varen.
    Ik ken van Roozendaal niet persoonlijk, maar ik begrijp uit zijn biografie dat het een behoorlijk ontheemde, rusteloze beroepsneuroot was met angststoornissen en depressies. Op zijn (‘ongezonde’) manier probeerde hij daarmee te dealen. Ik vind dat lied ‘ Zo mooi’ zo mooi omdat het weergeeft dat hij blijkbaar ook in staat was tot intens genieten en haast religieuze vervoering dwars door alle bravour, cynisme en ironie heen. Gelukkig is hem een lange lijdensweg bespaard gebleven.

  6. pijpkaneel says :

    Ehhh… Ik ken deze man niet. Zie op Twitter dat velen geroerd zijn door zijn dood. Ik heb nog nooit van hem gehoord. Obv dit liedje heb ik ook niet het gevoel dat ik iets mis.
    Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Iemand een idee wat zijn magnum opus was?