Doden opwekken voor dummies

curryblakeStel je zomervakantie nog even uit, want van 25 t/m 27 juli komt dodenopwekker Curry Blake van John G. Lake Ministries naar Nederland. Hij spreekt dan in de Levensstroom-afsplitsing GOD Centre in Leiden. De 500ste toegangskaart is al vergeven (het loopt storm), maar je kunt altijd nog op de wachtlijst.

GG-lezer Mafchaffeur, altijd geïnteresseerd in de nieuwste ontwikkelingen op het charismatische erf, woonde als voorproefje een gelivestreamde spreekbeurt van Blake vanuit Zuid-Afrika bij, vatte deze gevat samen en noteerde allerlei handige tips voor het opwekken van doden. Dit wordt een nieuwe charismanische trend!

Blake heeft een duidelijke missie, gebaseerd op Mattheüs 10:8 – doden opwekken moet net zo normaal worden als het genezen van zieken of wat dan ook.

“Je bent pas een bedreiging voor de duivel als de meeste mensen denken dat je gek bent. Als je kiest voor een saai leven, verwacht dan niet dat er ooit een boek over je zal worden geschreven.”

We beginnen in 1 Kon. 17, het verhaal van de weduwe van Sarefat. Blake maakt het meteen praktisch:

“Probeer, net als Elia deed, alleen in een kamer met het lijk te zijn. Met andere mensen erbij wordt het lastiger. De atmosfeer is dan anders. Er is dan ongeloof, mensen gaan zich ermee bemoeien, dat soort dingen. Als je een lijk rechtop in een stoel wilt zetten voordat je gaat bidden, kun je er zeker van zijn dat mensen daar raar over gaan doen. Jaag de mensen zonder geloof weg. Jezus wist hoe je dat moest doen. Hij zette iedereen de deur uit toen ze Hem uitlachten bij het dochtertje van Jairus. Terecht. Je lacht maar ergens anders. You go to the laughing room – this is the Dead Raising room.”

In de Bijbel zie je een duidelijke progressie in het doden opwekken:

“Elia strekte zich driemaal uit over het kind. Weet je wat dat wil zeggen? Dat het de eerste twee keer niet lukte. Blijf dus proberen. Een dode opwekken is gewoon een slapend lichaam wakker maken. Elisa had de manier van doden opwekken van zijn mentor Elia geleerd. Maar het lukte hem in twee pogingen waar Elia er drie nodig had. Beter dan zijn meester. Dat is niet raar: Jezus leert ook dat wij grotere dingen zullen doen dan Hij. Jezus is niet degene die is begonnen met het opwekken van doden. Hij heeft het wel geperfectioneerd.”

Dan een doordenkertje:

“Het is pas klaar als de dode opstaat! Je gaat er niet naar toe om te verliezen, maar om te winnen! En je bent nooit te laat – je kunt alleen te vroeg zijn om een dode op te wekken.”

Ook belangrijk: doden opwekken is niet een kwestie van bidden of God het wil doen, maar van bevelen!

“Elia en Elisa baden voor een dodenopwekking. Jezus heeft het geperfectioneerd. Hij bad niet – hij beval. En dat is logisch, want Hij sprak namens God, Hij sprak ALS God. En op dezelfde manier spreek jij ook als God als je doden opwekt. Je kunt Geest en lichaam niet scheiden.”

Bij zijn eerste dodenopwekking, die van zijn 7-jarige dochter, heeft Curry Blake geleerd dat je altijd wat te eten bij je moet hebben om de opgewekte dode te voeren. De organen moeten weer op gang komen. Bij de tweede keer werd Blake woedend.

“Ik sta de duivel niet toe om deze man weg te rukken van zijn vrouw en twee dochters. Na 45 tot 60 seconden lang een aantal keer te hebben gezegd ‘You wil LIVE – and not die’, hoorde ik een raar geluid. Gerochel. Achteraf bleek hij een hartaanval te hebben gehad.”

Helaas heeft de opgewekte dode later alles ontkend. Het bleek een Jehova’s Getuige te zijn en de oudsten van zijn sekte hebben het hem uit z’n hoofd gepraat. Best balen voor Blake.

Morgen deel 2 van ‘Doden opwekken voor dummies’. Dan kijkt Blake naar de praktijk in het Nieuwe Testament.

44 responses to “Doden opwekken voor dummies”

  1. afolus says :

    Je bent pas een bedreiging voor de duivel als de meeste mensen denken dat je gek bent. Als je kiest voor een saai leven, verwacht dan niet dat er ooit een boek over je zal worden geschreven.”

    Als je Plat en de andere Gloriasten zo beschouwt klopt deze vaststelling wel…

    Er komen grote wonderen.

    De prinsen Claus en Bernhard lopen binnenkort weer door de paleizen.

  2. len says :

    Mensenlief ..

    Het is wachten op de eerste nutcase der nutcasen die gaat volhouden dat de dode echt heeft geleefd toen er niemand in de kamer bij hun was maar dat hij weer vertrokken is.

    Overigens snap ik het echt niet. Zegt Paulus niet dat zowel leven als sterven een vooruitgang is?

  3. afolus says :

    Prachtig trouwens dat Curry Blake (leuke naam voor een stripheld trouwens) het opwekken wel leuk vindt maar het feit dat er een boek over de opwekker wordt geschreven, minstens zo belangrijk….

    😎😎

  4. Jeroen Mank says :

    Wat bezielt zo iemand? En deze mensen?

  5. Professor Prietpraat says :

    compleet gestoord die gasten. Harry Potter wannabies die de Bijbel uitleggen zoals het hen uitkomt en wonderen willen doen waar het hen zelf uit komt. (ze hadden de cursus beter kunnen noemen: iedereen kan toveren) Jezus zei van zichzelf dat Hij niets deed zonder de Vader´s wil erin te kennen. Essentieel bij alles is gehoorzaamheid en dus niet zomaar lukraak wonderen willen doen om wat voor reden dan ook (sensatie?). Ze vergeten ook dat de Heilige Geest een ieder geeft aan gaven en in de mate naar het Hem goed dunkt. Nergens lezen we dat de discipelen erop uit waren om naar willekeur wonderen te doen en te zoeken naar dode mensen die ze zouden op kunnen wekken. En zo kunnen we nog wel even doorgaan met opnoemen wat er niet Bijbels is aan hun gedachtengoed. Het is gewoon niet te geloven dat deze mensen het serieus menen. Lukraak doden ópwekken, als het al zou lukken, zou tot ernstige problemen kunnen leiden maar ja, zover kunnen deze mensen niet doordenken blijkbaar. Het doen van wonderen is het belangrijkste. Verstand dient te worden uitgeschakeld. Daarin zijn ze dan wel heel behoorlijk geslaagd.

  6. Sueigilera says :

    Zo word je een zombie ➡

    Maak je huid bleek. Currysaus doet wonderen.

  7. jugendstil says :

    Is het waar dat Monuta en Yarden samen de mahoniehouten kapkisten (duur model) sponsoren, want immers hoeven ze maar een paar uur gebruikt te worden, ze kunnen dan terug naar de leverancier voor hergebruik. Skledar en Brandwijk (grafmonumenten) graveert de tekst alleen als de opwekking toch niet blijkt te zijn gelukt.

  8. Wim says :

    Quote: “Jezus leert ook dat wij grotere dingen zullen doen dan Hij. ” Jezus wekte al doden op, dus ik ben nieuwsgierig wat uiteindelijk die grotere dingen dan zijn. Maar hebben deze deadraisers dan geen flauw benul van de fysiologische toestand van een dode? Bovendie is de ziel en geest toch vertrokken uit het lichaam? Ik ga het vanaf nu met lede ogen bekijken………
    Ik verwacht dat dit weer een nieuwe money-make hype is.

  9. bramvandijk says :

    De link naar de opwerkking van de dochter geeft onder meer dit te lezen:

    We took her to the hospital where doctor’s confirmed that she had been dead for at least 45 minutes.

    Hoe kun je als dokter vaststellen dat een levend meisje dood is geweest, en hoe kun je daar zelfs een tijd bij geven? Altijd fijn om te kunnen aangeven dat een dokter het ook zei (denk aan de 7 genezen blinden, waarbij in eerste instantie ook heel trots werd vermeld dat er een dokter bij was) maar hier gaat er volgens mij toch iets niet helemaal goed.

    Maar goed, ik ben maar een leek op het gebied van geneeskunde, dus als er iemand is die op dit gebied meer kennis heeft, houd ik me aanbevolen.

  10. Jeroen Mank says :

    @bramvandijk zegt : 25 juni, 2013 om 10:31 am

    Naar aanleiding van wat @Wim boven je zegt gaat mijn morbide fantasie aan de loop: Misschien was ze nog zo stijf als een plank van de al ingetreden rigor mortis, misschien een geurtje om haar heen van de verrotting (afhankelijk van klimaat waarin ze leefde c.q dood was), misschien een voor levenden onnatuurlijk grauw kleurtje…..

  11. Sueigilera says :

    Joepie, nog precies één maandje, dan ga ik naar ik naar Leiden. Curry Blake in het echt zien, is altijd mijn grote droom geweest. Als ik hem zie, voel ik de Heilige Geest in mij schuiven.

    Midden in de dienst loop ik naar het podium en pleeg zelfmoord. Ik wil zo graag in een kamertje alleen zijn met Curry Blake. Ein-de-lijk… Triomfantelijk en opgewekt, loop ik hand in hand met Curry Blake de zaal in. Het gelach in de zaal verstomt. Daarna verlaat ik vlug het pand en begeef mij op pad.

    Het is koopavond in Leiden. De Tolkienwinkel is nog open. Ik loop naar binnen. Het wordt tijd voor een waargebeurd verhaal.

  12. DsDre says :

    @Jeroen.

    Je vraagt je af wat deze mensen bezield? Ik denk dat deze mensen graag bewezen willen zien dat hun Christelijk geloof er werkelijk toe doet. Het is al bijna 2000 jaar geleden dat Jezus heeft beloofd dat Hij spoedig zal terug komen en dat het Koninkrijk van God gevestigd zal worden.
    Ongeveer 100 jaar geleden begon in het westen de wetenschap aan de stoelpoten van essentiële christelijke dogma’s te knagen. Dat heeft vele gelovigen aan het twijfelen gebracht, zeker de laatste decennia.
    Die twijfel kan terug gedrongen worden door een bewijs te leveren die het Koninkrijk wel degelijk realiteit is en zal worden. Het opwekken van doden lijkt voor deze mensen toch wel de meest geschikte manifestatie hiervoor.

  13. Boktor says :

    @DsDre: klinkt plausibel.

    Trouwens, wie gaat de dodenopwekkers trainen om eerst te kijken of iemand een NR penning of armband heeft? (NR = Niet Reanimeren). Wordt lachen man, komt die gast terug, klopt ie de opwekkers in elkaar omdat ie er niet echt jofel van is! 🙂

  14. Jeroen Mank says :

    @Boktor
    Omvan zelfdoders en mensen die vrijwillig euthanasie hebben ondergaan nog maar te zwijgen. Vraag me trouwens af wat de deadraisers met deze mensen doen. Uit de dood opwekken, “halleluja” roepen en ze dan laten stikken en aan hun lot overlaten?

  15. Sueigilera says :

    Het is pas klaar als de dode opstaat! Je gaat er niet naar toe om te verliezen, maar om te winnen! En je bent nooit te laat – je kunt alleen te vroeg zijn om een dode op te wekken.

    Dit is magie. De werkelijkheid naar de wil van de mens buigen. God beslist hier niet of er wel of niet opgewekt wordt, dat doet Curry Blake. Het is namelijk pas klaar als de dode opstaat.

  16. Rene says :

    ‘Je kunt alleen te vroeg zijn om een dode op te wekken.’ Als de Gloriestoel goed zou werken, zou er toch geen doden opwekteam nodig zijn?
    ‘Net zo normaal als zieken genezen.’ Welke percentage ‘scoren’ de heren daarop? Ik ken nogal wat zieken die zijn overleden, ondanks gebed.

  17. HGK says :

    Toch jammer dat Elia en Elisa niet meer leven, zouden ze niet genoeg geloof hebben gehad om in leven te blijven…..Je zou zo nog eens het eeuwige leven op aarde kunnen krijgen 🙂 Gewoon zorgen dat er altijd een paar man met heel veel geloof in je buurt is en mocht je dan wat overkomen, kunnen ze zo
    voor je bidden.
    Het leger schijnt er ook oren naar te hebben….Ideaal hoef je geen medische teams meer mee te sturen. Noodhospitals zijn dan ook uit den boze. Gewoon een gebedsgenezer meenemen en alles komt goed!
    De Nederlandse Overheid heeft hier ook oren naar, want nu hoeven ze niet meer te bezuinigen, de gezondheidszorg heft zich namelijk vanzelf op.

  18. Pittig says :

    Als ik dit verhaal lees, verbaast het me eigenlijk dat Paulus ooit gestorven is. Was toch nergens voor nodig? Had Timoteüs even met het lichaam van Paulus alleen gelaten en hup! We hadden Paulus nu nog kunnen vragen wat hij in vredesnaam met de meeste van zijn teksten bedoelde!

  19. Pittig says :

    @ HGK

    Elia is toch gereïncarneerd als Johannes de Doper? (Matteüs 11:14)

  20. Pittig says :

    Je bent pas een bedreiging voor de duivel als de meeste mensen denken dat je gek bent.

    De Psychiatrie en de GGZ zijn een bedreiging voor de duivel! Hallelujah!

    Vroeger werd een heilige levenswandel als criterium voor een waar geloof gezien, of het aanhangen van de juiste leer, of welvaart in dit leven. Maar dat klopt allemaal niet. Alleen als iedereen denkt dat je gek bent, doe je het in Gods ogen goed.

  21. Pittig says :

    De redenatie van Blake doordenken:

    Jezus kon meer doen dan Elia en Elisa, omdat zij mensen waren en Jezus God zelf was. Als wij dan weer meer kunnen doen dan Jezus, zijn wij dan hoger en machtiger dan Jezus?

  22. Pittig says :

    @ Sueigilera

    Geweldig plan, maar aub geen zelfmoord plegen bij Curry Bleek. Neem liever een dode mee. Desnoods een dood dier dat je langs de kant van de weg gevonden hebt.

    Ik weet het, het is ongeloof aan mijn kant, maar ik wil je hier op GG niet missen.

  23. mafchauffeur says :

    @Pittig: er is een opbouw: Elisa deed het beter dan Elia, Jezus deed het beter dan Elisa. En wij doen het weer beter dan Jezus. Niet omdat wij hoger en machtiger zijn, maar het nu eenmaal zo werkt. En omdat Jezus heeft beloofd dat wij grotere werken zouden doen. Jezus heeft zich bewust ingehouden opdat dit Woord in vervulling zou gaan.

    Sint Nicolaas deed het al beter dan Jezus, zowel in kwantitatief als kwalitatief. En Heidi Baker heeft Sint Nicolaas inmiddels ruimschoots overtroffen.

    En dan nóg vragen sommigen hier zich af “wat deze mensen toch bezielt”. 😉

  24. Ruud says :

    “Jaag de mensen zonder geloof weg.”
    Ga eind juli maar niet naar Blake toe. Mensen die er geen geloof in hebben zullen de zaal uitgejaagd worden.

  25. Pittig says :

    Iemand die voor opwekking van doden wilt bidden en Blake (bleek) heet! 🙂

    http://www.thinkbabynames.com/meaning/1/Blake

  26. beervis says :

    Ik neem mijn dooie tarantula Kuifje mee. 2,5 jaar was echt te kort. Hij zou nog een jaar mee kunnen. Hoewel ik het nog steeds een smerig beest vindt om te zien, heeft hij mij behoorlijk van mijn spinnenangst afgeholpen. Ik ben hem bijna dankbaarder dan god.

  27. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Mooi stukje heb je geschreven!

    De grotere werken van Jezus is dus kwantitatief en niet kwalitatief? We doen er meer en daarom is het groter?

    Hmmmm… het hangt allemaal af van hoe je Johannes 14:12 leest.

    12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen. (NBG)

    Dat “wat gij ook vraagt in mijn naam” is wel heel breed. Wereldvrede, iemand? 🙂

    Wat is dat groter? Er staat “meizona” een vervoeging van het woord “meizon” dat ouder, groter of meer betekent. Het woord is erg populair bij Johannes. De andere boeken uit het nieuwe testament gebruiken het één of twee keer, maar in het Johannesevangelie staat het 12 keer!

    Waar staat “meizon” in Johannes? En wat bedoelt hij daar mee?

    Ik gebruik (en vertaal) hieronder de studie van Tom Schreiner naar Johannes 14:12
    Zie http://www.sbts.edu/documents/tschreiner/John14_12.pdf

    1. Grotere werken kunnen niet duiden op tekenen en wonderen die groter in kwaliteit zijn, want geen gelovige kan grotere wonderen doen dan die Jezus al heeft gedaan volgens de bijbelschrijvers. Hij wekte doden op, genas blinden en lammen, kalmeerde een stormachtige zee. Geen enkele wonderdoener heeft die al die dingen gedaan en zelfs de apostelen kwamen niet in de buurt.

    2. Misschien bedoelde Johannes dat wij grotere, zoals in ‘meer’ werken zouden doen.
    Maar “meizon” wordt in Johannes gebruikt voor iets datgroter in kwaliteit en niet dat groter in aantal is.

    Kijk maar naar de voorbeelden:

    4:12 Bent U soms meer dan onze vader Jakob,…

    5:20 Want de Vader heeft de Zoon lief en laat Hem alles zien wat Hij doet, en Hij zal Hem grotere werken laten zien dan deze, opdat u zich verwondert.

    5:36 Maar Ik heb een getuigenis dat groter is dan dat van Johannes, want de werken die de Vader Mij gegeven heeft om die te volbrengen, juist die werken die Ik doe, getuigen van Mij dat de Vader Mij gezonden heeft.

    8:53 U bent toch niet meer dan onze vader Abraham, die ook gestorven is? Ook de profeten zijn gestorven. Voor wie geeft U Zichzelf uit?

    10:29 Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken.

    13:16 16 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Een slaaf is niet meer dan zijn heer, en een gezant niet meer dan hij die hem gezonden heeft.

    Een hele lastige tekst voor de visie dat Jezus en God op hetzelfde niveau zitten:
    14:28 U hebt gehoord dat Ik tegen u gezegd heb: Ik ga heen maar kom weer naar u toe. Als u Mij liefhad, zou u zich verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen naar de Vader; want Mijn Vader is meer dan Ik.

    Dit zijn allemaal kwalificaties die spreken over een kwaliteit, geen kwantiteit. Er is een Grieks woord voor groter in aantal: ‘polla’, maar dat gebruikt Johannes in deze gevallen niet.

    3. Het woord “werken” (dat er niet letterlijk staat maar uit de vervoeging van meizon afgeleid wordt) kan wonderen bevatten, maar zeker niet alleen.

    In Joh. 8:39 draagt Jezus de Joden op om de werken van Abramaham te doen. Er is geen bijbelverhaal waarin Abraham wonderen doet, dus Jezus moet hier “de goede daden van Abraham” bedoelen.

    Joh 14:10 is zeer interessant en staan vlak voor onze tekst:
    De woorden die Ik tot u spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf, maar de Vader, Die in Mij blijft, Die doet de werken.

    Daar zegt Jezus dat de Vader in hem de werken doet. Het woord “werken” hier slaat op de woorden die Jezus spreekt.
    Daarom is er hier duidelijk bewijs (zie ook 14:11) dat “werken” niet tot tekenen en wonderen beperkt mogen worden.
    Johannes gebruikt voor wonderen juist heel consequent het woord “teken”. “Werken” is dan een meer algemene term, maar betekent niet noodzakelijk dat daar ook wonderen en tekenen mee bedoeld worden.

    4. De “grotere werken” verwijzen naar het werk van de Geest, die zullen plaatsvinden als Jezus de aarde verlaten heeft. Er staat in vers 14:12 heel specifiek dat die grotere werken dan plaats zullen vinden.

    Maar waarom zijn er grotere werken mogelijk als Jezus vertrokken is?

    In Johannes 16:7 vv wordt dit uitgelegd:

    Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden.
    En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel:
    van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;
    van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien;
    en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.

    Joh 20:21-23 laten dit ook zien:

    En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest.
    Als u iemands zonden vergeeft, worden ze hem vergeven; als u ze hem toerekent, blijven ze hem toegerekend.

    De grootste werken zijn dus de vergeving van zonden, het brengen van gerechtigheid en de redding van het oordeel.

    Het werk van de volgelingen van Jezus is dus niet beter of meer dan die van Jezus, maar wijzen op het werk van de Geest door gelovigen heen, in het overtuigen van zonden het bemiddelen van vergeving in de naam van Jezus. Dat werk is niet ons werk! Het is het werk van de Geest door ons heen. God is degene die het werk doet, niet wij.

    Mijn conclusie:

    Als de dodenopwekkers zich nou bezig zouden houden met overtuigen van zonde, vergeving en oordeel, zou het bij Johannes 14:12 passen. Als ze dat niet doen, betwijfel ik of ze zich op een verwijzing naar “de grotere werken” kunnen baseren.

    En hier zie je dus ook wat voor een uitgeklede versie van de boodschap van de evangeliën Steven en de dodenopwekkers aanhangen. Het gaat hen om welzijn en persoonlijk geluk, maar niet om datgene waar Jezus zich volgens het evangelie mee bezig hield…

  28. henkjan37 says :

    @ pittig

    met dat soort opvattingen pas je echt niet meer in de PKN met de calvinistische belijdenis, vergeving van zonden als de belangrijkste taak? Wordt katholiek man;)

  29. flipsonius says :

    @Boktor en @Jeroen Mank
    Misschien is het toch verstandiger om er dan eerst een dodenfluisteraar bij te halen. Om uit te vinden wat de dode precies wil. Voor je het weet krijg je als dodenopwekker met exorbitante schadeclaims te maken 😉

  30. EvertA says :

    Beetje een mannending dat dodenopwekken?
    Misschien begrijpen vrouwen Prediker 3 ook beter

    ….er is een tijd om te baren en er is een tijd om te sterven……

  31. joost says :

    Je lacht maar ergens anders. You go to the laughing room – this is the Dead Raising room.”

    Het moet ten slotte wel doodserieus blijven. 😉
    joost

  32. Pittig says :

    @ Henkjan37

    Ik probeerde te spreken in een taal die Mafchauffeur en Steven ook begrijpen…. 😉

    Trouwens, Rooms katholiek en protestants verschillen niet zoveel wat betreft zonde en vergeving als centrale kern, beiden zijn ze gefixeerd op Goede Vrijdag. De Oosters Orthodoxe kerk heeft het weer meer over de opstanding van Christus en de vergoddelijking van de mens.

    Mijn theologie is gewoon een heel nieuw werk van de Geest, los van al die menselijke tradities, waaronder die van de evangelist Johannes! 😉

  33. Agilhartje says :

    Mogen mensen niet meer sterven of rouwen? Opwekken als een soort evangelisatiemiddel, bah. Wat is er mis aan geloof zonder bewijs?
    Als mijn einde is gekomen en dergelijke ‘helpers’ staan bij mijn sterfbed dan roep ik: “Laat me toch rustig sterven. Ik wil naar de hemel, niet hier in deze aardse hel blijven!”

  34. rob says :

    @Pittig
    Geweldige exegese. Bedankt! 🙂

  35. mafchauffeur says :

    @Pittig: dank voor de gedegen exegese! Weliswaar een beetje jammer om één van de kernteksten uit het Nieuwe Testament op deze manier te ontkrachten, maar je hebt wel een sterk punt wat mij betreft. 😉

    Aan de andere kant leunt Schreiner tevens op uitgangspunten als

    Jesus’ miracles were in one sense a unique manifestation of his glory and divinity. This is not to deny that miracles can be done today. The point is that Jesus’ miracles were unique, and no one in church history or in the Bible has ever matched Jesus in miraculous activity.

    Dat is toch wel een bijzondere stelling. Als Heidi Baker een lijk van 8 dagen waar de maden uit kruipen opwekt, dan is dat niet net een tikje “groter” dan de opwekking van Lazarus? En als Sint Nicolaas drie kinderen opwekt die al in een ton zijn ingemaakt tot pekelvlees, is dat niet overtuigender dan het dochtertje van Jairus? Ontken je dan niet tegen beter weten in de machtige daden Gods door de kerkgeschiedenis heen? Bagatelliseer je dan niet het geweldige nieuwe inzicht in onze dagen dat beenverlenging de sleutel is tot genezing van heel veel ziekte en kwaal?

    Voorzichtig zijn met wat je zomaar van het internet plukt hoor. 😉

    Nee, dan Kris Vallotton van Bethel Church: die weet de juiste context te schetsen. Want waar de meeste mensen overheen lezen is dat Jezus de woorden van Johannes 14:10 uitspreekt direct na Marcus 16:16-18.

    For example, it was Jesus who said, “He who has believed and has been baptized shall be saved…these signs will accompany those who have believed in My name: they will cast out demons, they will speak with new tongues; they will pick up serpents, and if they drink any deadly poison, it will not hurt them; they will lay hands on the sick, and they will recover,” (Mark 16:16-18). We have no interest in picking up snakes or drinking poison…we don’t think that was Christ’s point. He was simply articulating that Believers have power over the demonic realm and over all the harmful elements that exist on this planet. When Christians supernaturally overcome sickness, disease or demons, it’s a sign that a superior Kingdom has been superimposed over an inferior world. Jesus went on to say, “Truly, truly, I say to you, he who believes in Me, the works that I do, he will do also; and greater works than these he will do; because I go to the Father,” (John 14:10-12).
    http://www.ibethel.org/articles/2011/10/11/bethel-church-god-the-bad-and-the-ugly

    Kijk, dat is tenminste Geinspireerde Exegese. 🙂
    Fijn dat hij in oktober naar Mission Possible komt.

    Best wel een interessant stukje trouwens, want gaat ook in op zaken als ronddwarrelende veertjes en goudstof.
    En aan het slot komt de aap uit de mouw:

    Or could it be that we are simple-minded and childish in our zeal to see God demonstrate His love and His fascinating wonders among us? Guilty as charged!

    AMEN.
    .

  36. mafchauffeur says :

    Ze hebben anderhalf jaar ongezien in de kast gelegen, maar ik heb de DVD’s van de Dead Raising Training van september 2011 (Gods Embassy Amsterdam) eindelijk eens tevoorschijn gehaald. DVD1 (van 4) opgezet.

    Tot nu toe zie ik geen bekenden in het publiek maar ik vrees het ergste. 😉

  37. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Want waar de meeste mensen overheen lezen is dat Jezus de woorden van Johannes 14:10 uitspreekt direct na Marcus 16:16-18.

    🙂

    En waar de charismatici ook overheen lezen is dat die verzen uit Marcus een latere toevoeging zijn…

    En op basis daarvan en op basis van de exegese van Joh 14:12 hierboven, is het wel duidelijk dat het hen niet gaat om de bijbel. Het gaat om hun theologie en dan is handig om daar wat bijbelteksten bij te hebben, desnoods uit latere toevoegingen of zonder een goede exegese… Zoals ik wel vaker zeg: evangelischen en vrijzinnigen verschillen niet zoveel in de manier waarop ze met de bijbel omgaan, alleen zijn de vrijzinnigen eerlijker en transparanter over…

    Als Heidi Baker een lijk van 8 dagen waar de maden uit kruipen opwekt, dan is dat niet net een tikje “groter” dan de opwekking van Lazarus? En als Sint Nicolaas drie kinderen opwekt die al in een ton zijn ingemaakt tot pekelvlees, is dat niet overtuigender dan het dochtertje van Jairus? Ontken je dan niet tegen beter weten in de machtige daden Gods door de kerkgeschiedenis heen?

    Je bent een goede advocaat van de duivel/demonische machten… 😉

    Een aantal opmerkingen:
    1. dan nog blijft dat “groter” nergens op slaan. Dat wordt volgens Schreiner niet zo niet bedoeld in Johannes 14:12.
    2. Je moet (volgens de evangelist Johannes) niet zeggen dat het Heidi Baker is die dat doet, of St. Nicolaas, maar de heilige Geest.
    3. Doet de heilige Geest dan “grotere” dingen dan Jezus? Interessant voor de christologie! Jezus blijft een beetje achter bij de Geest? 🙂
    4. Wat is dan belangrijker in hun theologie? De vergeving door Jezus of een genezing? En aangezien dat laatste voor hun bediening en praktijk overduidelijk belangrijker is, betekent het dat hun geloof uiteindelijk om henzelf draait en dat de Geest als een soort krachtbron ten dienste van hen staat. God is dan tot een instrument in handen van de mens verworden.

    En dan denk ik dat Genesis 3 uit de kast gehaald kan worden. Zij willen als God zijn. We zien hier de oerzondeval van de charismatische wereld. 🙂

    Psychologisch is dat misschien weer te verklaren vanuit de drang om grote macht te hebben, te kunnen vliegen, sterker te zijn dan anderen en de wereld zoals ze is, niet te accepteren, maar in een soort massaal narcisme groter willen zijn dan de rest.

    “De wereld is niet zoals ik hoop dat ze is, en als God er niets aan doet, doe ik het wel!”

    En dan denk ik ook aan de opmerking van DsDre hierboven, dat ik een paar dagen geleden ook al geopperd had, maar niet zo mooi heb geformuleerd:

    Ik denk dat deze mensen graag bewezen willen zien dat hun Christelijk geloof er werkelijk toe doet. Het is al bijna 2000 jaar geleden dat Jezus heeft beloofd dat Hij spoedig zal terug komen en dat het Koninkrijk van God gevestigd zal worden.
    Ongeveer 100 jaar geleden begon in het westen de wetenschap aan de stoelpoten van essentiële christelijke dogma’s te knagen. Dat heeft vele gelovigen aan het twijfelen gebracht, zeker de laatste decennia.
    Die twijfel kan terug gedrongen worden door een bewijs te leveren die het Koninkrijk wel degelijk realiteit is en zal worden.

    (Zie hier)

    Als je wilt zien hoe het (psychologisch) gegeven van de drang naar grote macht bij een charismaticus in een popmuzieknummer verbeeld kan worden:

  38. Eduardo C. Hunt says :

    Ik vind dat Ronald Plat veel moed laat zien… En ik geloof dat Nederland de komende jaren getuigenissen zal zien van doden die opgewekt zijn.

  39. St. says :

    Ik vind het wel interessant dat je vooral dodenopwekkers en genezers luid hoort roepen over hun opwekkingen respectievelijk genezingen. Je hoort lang niet zo vaak iets van de opgewekte of genezen mensen.

    En waarom zijn in deze tijd, waarin bijna iedereen een camera op zak heeft, toch zo weinig wonderen goed gedocumenteerd?

  40. mafchauffeur says :

    @St.: de Gloriestoelers zetten wekelijks filmpjes van genezingen op Faceboek hoor. Hoofdpijn, rugpijn, gescheurde atlas, maar recentelijk ook een blinde mevrouw die zeer geëmotioneerd was dat ze weer kon zien.

  41. bramvandijk says :

    @Pittig
    Dank voor de grondige exegese. Ik krijg soms bijna de neiging om Grieks en/of Hebreeuws te gaan leren, maar bedenk me dan dat ik altijd een hekel had aan talen leren en daar toch echt te lui voor ben 😉

  42. shinshinnun says :

    @bramvandijk
    Hebreeuws is soms net wiskunde, hoor, valt best mee ;).

    Maarre… iemand nog een opgewekte dode gespot lately?
    Misschien de URL registreren: http://www.deadspotting.nl? (als variant op VipSpotting.nl?)

  43. mafchauffeur says :

    @shinshinnun: ja, Tyler heeft vorige week in Idaho gebeden voor een dode baby. Met succes.

    De media zwijgen er over als het graf, maar dat was te verwachten.

  44. mafchauffeur says :

    “Lifeteam Groningen” heeft een huzarenstukje afgeleverd: uren aan vaag gezwam kostbaar, gedegen onderwijs van Curry Blake is nu Nederlands ondertiteld.