Kolderdag in de kerk

pastor-zombieCabaretier Tim van Wijngaarden pleit in zijn column in het EO-programmablad Visie voor een kerkelijke kolderdag: een dag waarop mensen de draak mogen steken met hun dominee en ouderlingen. “Je mag dan de hele preekstoel volplakken met posters waarop je de dominee vindt lijken. Je mag ouderlingen nadoen die stuntelen bij de afkondigingen en wie de beste preekimitatie doet, wint een prijs.” Want zo stelt Tim: “Een kerk waar geen grappen over gemaakt mogen worden, kan echt niet.”

53 responses to “Kolderdag in de kerk”

  1. bramvandijk says :

    Het plaatje is veel leuker dan het stukje ๐Ÿ˜€

  2. afolus says :

    Wat ziet mijn oog nu toch…?

    Een tulpendominee met grote uitstraling in heel Aziรซ, onze eigen Bassie Arjan Knevel, menigmaal op de hak genomen op GG, vindt GoedGelovig leuk.

    Niks meer “Wij binden deze satirische geesten in Jezus’ naam! Wij liken ze…”

    Tiskolderdag….

    Halleloeja ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€

  3. DfTg says :

    Kinds

  4. Jeroen Mank says :

    Dat werd (en wordt nog steeds in zekere zin) in het katholiek zuiden ooit al gedaan. Met Carnaval.

  5. goedgelovig says :

    @afolus: De Kneveltjes sturen ons ook elk jaar een lieve kerstkaart en een doos sigaren. We onderhouden een humorvolle relatie.

    “Hallo Redactie, We willen jullie hele gezegende Kerstdagen wensen en een spannend 2012. We hebben dit jaar weer genoten en gelachen en af en toe gehuild van alle gristelijke satire die jullie op het internet slingerden. Vriendelijke groeten Arjan en Efi Knevel.”

    “Hallo J. Alles goed? Ik wil even voordat wij a.s. dinsdag met een team naar Cuba vertrekken aan jou doorgeven dat Efi en ik zo gelachen hebben om die foto van Mattheus van der Steen met Kim Jong Il. Ik herinnerde mij ineens dat dat een foto was waar Mattheus en ik met een bloem in ons haar op de Keukenhof poseerden. Ik had een rood-wit overhemd aan!! Complimenten voor de humor en fotoshoppen.”

    “Alles goed? Vanwege de actualiteit vanwege het pausbezoek aan Cuba nu, stuur ik je onze recente Nieuwsbrief over ons bezoek aan Cuba een paar weken geleden. Groetjes en fijne dag en… altijd blijven lachen.”

    “Ook voor jullie gezegende Kerstdagen en een spraakmakend 2013. Ik heb nog een heerlijke sigaar uit Cuba voor je liggen….. Groetjes Arjan Knevel”

  6. afolus says :

    @GG
    Zuster Afolus zou jullie graag een appeltaart sturen zo vlak voor de vakantie.
    Zetten jullie je adres even op het forum…? ๐Ÿ˜€

  7. goedgelovig says :

    @afolus: Als je je adres even naar de redactie mailt, komen we bij jou taart eten. We zoeken nog iets leuks voor ons jaarlijkse redactie-uitje. Misschien kan Arjan z’n sigaren dan meebrengen. ๐Ÿ™‚

  8. mafchauffeur says :

    Ik vraag mij af hoe lang het duurt voordat deze onbezonnen GG-reactie wordt ge-edit. ๐Ÿ™‚

    Overigens weet ik dan nog wel een leuk restaurant in de buurt. Voor na de appeltaart.

  9. Pittig says :

    Geweldig idee! Een soort GG in de kerk!

  10. Pittig says :

    @ GG

    Jullie zijn bij ons altijd welkom en voor de twitterkoe hebben we heerlijk Fries gras vlak naast ons huis en daar heeft zij mooi uitzicht over de rivier. En ik heb allerlei soorten sigaren. Ik heb een kistje van het merk Acid (heel erg populair bij rappers) dat jullie vast zal aanspreken! En anders de sublieme Hollandse Olifant of nog een paar merken.

  11. Waterlelie says :

    @Pittig

    Mooi te lezen dat je het altijd kolder op GG vindt.
    Dat geeft dan weer perspectief.

  12. Wim says :

    Dit is het begin van een christelijke variant van Haloween, let maar op!

  13. Pittig says :

    We kunnen nog hรฉรฉl veel van de Joden leren! Ik heb enkele woorden vet gemaakt:

    You have a lot of shtoch, or jab humor, which is usually meant to deflate pomposity or ego, and to deflate people who consider themselves high and mighty. But Jewish humor was also a device for self-criticism within the community, and I think that’s where it really was the most powerful. The humorist, like the prophet, would basically take people to task for their failings. The humor of Eastern Europe especially was centered on defending the poor against the exploitation of the upper classes or other authority figures, so rabbis were made fun of, authority figures were made fun of and rich people were made fun of. It really served as a social catharsis.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_humour

    GG is voor christenen dus een soort leerschool in de Joodse omgang met leiders!

  14. Pittig says :

    @ Waterlelie

    Wat ben jij anti-Joods! ๐Ÿ˜‰

  15. Martin says :

    die Tim, een protestantse versie van het carnaval… dat was toch oorspronkelijk ook zo bedoeld?
    @bramvandijk: het plaatje is indd wel grappig

    Ik zit nog wel met een vraag aan Tim: als je de ouderlingen na mag doen, mag je dan Jezus ook nadoen? :p

  16. Pittig says :

    @ Martin

    Life of Brian mag toch wel?

  17. Jeroen Mank says :

    @Martin
    Worden we niet verondersteld Jezus sowieso na te doen? Leven volgens zijn inzichten en boodschap?

  18. Pittig says :

    @ Jeroen Mank

    Heb jij je huis dan al verkocht, ga je rondzwerven, wordt jij de Zoon van God en ga jij ook nog sterven voor de mensheid? ๐Ÿ˜‰

  19. Wilfred says :

    @Pittig: Had Jezus zijn huis verkocht dan? Dan was er toen zeker geen huizencrisis!

  20. Waterlelie says :

    Tim van Wijngaarden vindt dat er een Kolderdag moet kunnen/komen in de kerk.
    Met alle leidinggevende de draak steken indien daar reden/aanleiding voor is.

    Kennelijk vergeet hij dat het om de Gemeente van Jezus Christus gaat.
    Volgens mij predikte Jezus de voetwassing aan Zijn discipelen. Dat is lijkt mij een heel ander recept.
    Alle Apostelen hebben daarop verder geborduurd en terecht.

    De draak met voorgangers etc. steken is dan ook zeker geen Bijbels begrip.
    Paulus woorden โ€œGij geheel andersโ€ is een betere strategie.

    Dat wil nog niet zeggen dat we niet mogen beoordelen. Dat mag zeker. Voor verbeteringen moet/mag er plaats zijn. Maarโ€ฆโ€ฆโ€ฆ in Liefde.

    Feitelijk is de draak steken met iets een vorm van onmacht.

  21. Pittig says :

    @ Waterlelie

    Jezus stak toch ook de draak met allerlei geestelijke leiders uit zijn tijd? Was dat dan verkeerd van hem?

  22. Pittig says :

    @ Waterlelie

    Zal ik alle voorbeelden uit de bijbel voor je op een rijtje zetten waarin bijbelschrijvers leiders belachelijk maken?

  23. Waterlelie says :

    @Pittig

    Ik zie zojuist je vragen.
    Zet ze maar op een rijtje.
    Het Woord en ook Jezus niet zijn niet met zichzelf in tegenspraak.

  24. mafchauffeur says :

    @Waterlelie: zowel in ons gezin als in de jeugdgroep van de kerk werd er begin december meestal pakjesavond gevierd. Met gedichten. Soms ook met bizarre surprises. Heel gezellig, en in liefdevolle harmonie. ๐Ÿ™‚

    Een mooi voorbeeld van een combinatie van “de draak steken” en “liefde”.

    Alleen jammer dat draken geassocieerd worden met demonen. Maar ja, de uitdrukking “de adelaar met iemand steken” is nooit populair geworden. ๐Ÿ˜‰

  25. rob says :

    @waterlelie
    Satire vanuit onmacht lijkt mij een legitieme reactie. Dan valt er tenminste nog te lachen. Humor kan wel een sterk wapen zijn.

  26. Waterlelie says :

    @mafchauffeur

    de adelaar met iemand steken

    Lijkt me inderdaad niet erg populair. Je kunt beter als een โ€˜adelaar opstijgenโ€™ aanraden.

    Sint Nicolaas gaf pakjes voor de armen!
    Geen enkel probleem om er de preekstoel mee te behangen. De draak hoort niet in de Kerk aanwezig te zijn, uiteraard probeert hij het wel.
    Dus moeten we hem zeker niet met alle egards binnen halen.

    @rob

    Het resultaat is meestal een wrang pasteitje met een zuur-zoet sausje.
    Niet erg aantrekkelijk.

  27. Wilfred says :

    @Waterlelie: Ach, wat voor de een een wrang pasteitje is, is voor de ander een heerlijk gebakje. Smaken verschillen.

    Stel het wel op prijs dat je Pittig hier even bezig houdt. Dat geeft mij de gelegenheid even wat anders te doen! ๐Ÿ™‚

  28. Waterlelie says :

    @Wilfred

    Als jij dan de wrange pasteitjes voor je rekening neem heb ik er geen probleem mee. ๐Ÿ™‚

  29. flipsonius says :

    @Waterlelie

    De draak hoort niet in de Kerk aanwezig te zijn, uiteraard probeert hij het wel.

    Maar daarom steken we hem toch juist? Samen met de dominee / pastor / pastoor…

  30. goedgelovig says :

    @Pittig: Dat klinkt goed. Nu wordt het wel moeilijk om te kiezen.

  31. afolus says :

    @GG
    Gaan we de partijen tegen elkaar uitspelen…?

  32. goedgelovig says :

    @afolus en Pittig: OK, wie biedt de meeste taarten, sigaren en ander lekkers? ๐Ÿ™‚

  33. Pittig says :

    @ GG

    Tja, ik kan natuurlijk niet tegen Afolus op, maar we kunnen het ook combineren? Bijvoorbeeld bij Afolus thuis houden en dat ik de sigaren meeneem? ๐Ÿ™‚

    (#Poldermodel)

  34. Jeroen Mank says :

    @Pittig zegt : 21 juni, 2013 om 4:47 pm
    Mijn huis kan ik niet verkopen want ik woon in een huurflatje. De rest heb ik nog in beraad. Hij vraagt namelijk wel veel van me ๐Ÿ˜•

  35. rob says :

    Bij deze bied ik ook een plek aan om een sigaartje op te steken en van een aantal hiisspecialitditen te genieten aan het stel koeienpotwn v gg . Ik woon wdl in een drukke randstad met weinig weilanden. als gfote troef wefp ik zelfgebakken appeltaart in de strijd. Daar kan mw pittig vast niet tegenop.
    ๐Ÿ™‚ ๐Ÿ˜‰

  36. Pittig says :

    @ rob

    Mw Pittig is niet de kok in ons huis. Dat doet Pittig zelf. Maar jouw appeltaart wordt waarschijnlijk wel moeilijk te verslaan… Ik kan wel weer een echte Thaise of Zuid Afrikaanse maaltijd aanbieden! Nu jij weer! ๐Ÿ˜‰

  37. Pittig says :

    @ Jeroen Mank

    Eigenlijk vraagt hij alles en dat is nog veel meer en veel dieper dan welk bezit ook. Het is ook je angsten en je lijfsbehoud, je wil tot controle van je leven en je denkpatronen. Maar met orthodoxe Joden kunnen we misschien wel geloven dat we daar meerdere levens de tijd voor hebben?

  38. Wilfred says :

    @Pittig: En jij bent bereid dat allemaal op te geven aan een imaginair wezen? Watskeburt met de masters of suspicion?? ๐Ÿ™‚

  39. Waterlelie says :

    @flipsonius

    De draak hoort niet in de Kerk aanwezig te zijn, uiteraard probeert hij het wel.
    Maar daarom steken we hem toch juist? Samen met de dominee / pastor / pastoorโ€ฆ

    Ik ben van mening dat Jezus verhogen en de Vader verheerlijken in woord en zang een betere manier neer is. Wijkt de draak beslist voor.

    We moeten hem dus niet eerst binnenhalen.

  40. Waterlelie says :

    m/z manier is.

  41. Pittig says :

    @ Waterlelie

    We moeten hem dus niet eerst binnenhalen.

    Adam en Eva hadden ook helemaal niet die slang in het paradijs binnen moeten halen!

  42. Pittig says :

    @ Wilfred

    Mijn imaginaire wezen is heel sterk en reeรซl! ๐Ÿ˜‰

  43. rob says :

    @pittig
    Het wordt tijd de dwaze schare ook maar eens te verblijden met je gaven. :-).

  44. Waterlelie says :

    @Pittig

    Adam en Eva hadden ook helemaal niet die slang in het paradijs binnen moeten halen!

    Hij moest zijn opdracht uitvoeren.
    Heersen/heerschappij hebben over de dieren.

  45. Wilfred says :

    @Pittig:

    Mijn imaginaire wezen is heel sterk en reeรซl! ๐Ÿ˜‰

    En oefent een onweerstaanbare kracht uit. Jouw imaginaire wezen kan zeker ook hele grote wonderen doen? Ik bedoel, dat wezen van Keener kan dat wel. Daar doet jouw wezen toch niet voor onder? ๐Ÿ˜‰

  46. bramvandijk says :

    @Pittig

    Adam en Eva hadden ook helemaal niet die slang in het paradijs binnen moeten halen!

    Eens, maar met zijn pootjes was hij nu eenmaal lastig te onderscheiden van hagedissen en zo, een foutje is dan snel gemaakt ๐Ÿ˜ฆ

  47. Pittig says :

    @ Waterlelie

    En net zo moet de Draak nu zijn opdracht uitvoeren! Of heeft God nu ineens geen invloed meer op de wereld?

  48. Pittig says :

    @ Wilfred

    Mijn Wezen doet altijd alles al. Daar kan Keener’s Wezen niet tegen op!

  49. Wilfred says :

    @Pittig: Altijd alles? Wooo!! Dat moet wel een heel bijzonder Wezen zijn!!! ๐Ÿ™‚

  50. Pittig says :

    @ Wilfred

    Een Wezen waarboven niets hogers gedacht kan worden!

  51. Waterlelie says :

    @Pittig

    En net zo moet de Draak nu zijn opdracht uitvoeren! Of heeft God nu ineens geen invloed meer op de wereld?

    Heeft de Draak een opdracht van God?
    Welke dan?

  52. bramvandijk says :

    @Pittig

    Een Wezen waarboven niets hogers gedacht kan worden!

    Voor een pan(en)theist is dat nog niet eens zo’ n heel erg satirische opmerking ๐Ÿ˜‰