Mazelen komen van God

mazelen-comebackDe Bible Belt wordt deze dagen geteisterd door een mazelenepidemie. Die is door God gestuurd, immers “vaccineren is wantrouwen tegenover God” en “als het de bedoeling is dat mijn kinderen ziek worden, worden ze dat doordat God dat bestuurt,” aldus een bevindelijk gezin in deze contreien. Op masochistische wijze wordt de gesel Gods ootmoedig gedragen – in de vorm van rode vlekjes, allerlei vervelende complicaties, en hier en daar een sterfgeval. Die zegen wordt via besmetting ook nog eens op gemiddeld tien anderen overgebracht.

Aangezien we God niet mogen verzoeken, ligt het voor de hand dat bevindelijke landgenoten voortaan ook geen autogordel meer dragen. Immers het dragen van een autogordel is tegennatuurlijk en we mogen niet eigenhandig voorkomen dat God ons misschien graag dood wil hebben.

Intussen tweet Jeroen Pauw met enig leedvermaak:

91 responses to “Mazelen komen van God”

  1. Menno says :

    Zijn airbags dan ook uit den boze?

  2. afolus says :

    Gaan die principiële anti-vaccineerders ook niet naar de huisarts voor diabetes-klachten of naar een cardioloog voor hartritmestoornissen?
    Waar ligt de grens bij die mensen?

  3. dr4hcir says :

    Schijnt dat ik in een no go zone woon. Alblasserwaard. EVACUEREN!!! iemand nog een leuk onderduikadres?

  4. bramvandijk says :

    Ik heb dit nooit echt kunnen begrijpen. De vergelijking met autogordels, of dat ze wel naar de dokter gaan als ze daadwerkelijk ziek zijn geworden, maakt het nogal inconsequent om precies bij inentingen een grens te trekken.

    De enige manier waarop ik heir nog enigszins chcola van kan maken is dat dit nu eenmaal hisotirsch zo gegroeid moet zijn. Op een gegeven moment is het niet-inenten een deel geworden van de groepsidentiteit, en dan maakt het verder niet meer uit of de argumenten ervoor consequent worden ingezet bij andere vergelijkbare gevallen.

  5. Max says :

    Dan ook maar geen schoenen meer. Als God wil dat je op een scherpe steen of punaise trapt, dan moet je dat niet willen tegenhouden.

  6. shinshinshun says :

    Tear down the dikes!
    Tja. In de linkse kerk is ook een aantal mensen dat (om andere redenen) niet inent. Gelukkig doet de meerderheid van de Nederlandse ouders wel mee met het rijksvaccinatieprogramma, waardoor dit niet al tr schadelijke gevolgen heeft voor de kindergezondheid en -sterfte in zijn algemeen. Best barmhartig eigenlijk ;).

  7. Wormpje B says :

    Lang geleden, was er een gesel Gods, de pest.
    Nou er zijn er best veel aan dood gegaan.
    Dan ook maar geen valhelm op?
    Komen er vast nog wat meer slachtoffers.
    Is ook tegennatuurlijk.

  8. Rik says :

    Interessant zijn de extremen binnen christelijk Nederland. Er zijn christenen die geloven dat God dit soort dingen stuurt en aan de andere kant christenen die geloven dat de satan hiervoor verantwoordelijk is. Twee totaal verschillende wereldbeelden met 1 overeenkomst: de menselijke verantwoordelijkheid speelt geen rol van betekenis.

  9. storm says :

    Zo ga je gepokt en gemazeld door het leven.

  10. de barnevelder says :

    Ook regen en winterjassen , evenals zonneschermen en paraplu’s , kortom wat ook maar enige bescherming kan bieden tegen wat voor onheil dan ook is des duivels…l

  11. St. says :

    @ Rik

    Zit er zo veel verschil tussen of het God stuurt of de satan er voor verantwoordelijk is?

    Als het de schuld is van de satan, dan kan dat nog steeds alleen maar zo zijn als God hem de ruimte geeft om dat te doen.

    In Job lees je dat God de satan zelfs toestemming geeft om te doen wat hij graag wil doen.

  12. Paulus de Boskabouter says :

    Ik wist niet dat Jeroen Pauw zo overgeloofsgevoelig is.

  13. Jeroen Mank says :

    Als je alles van de wil van God wil laten afhangen kun je redeneren dat je naakt door de bossen moet lopen om te leven van wat je kunt vinden. Zelfs jagen is discutabel omdat je dat doet met zelf gemaakte wapens.
    Maar je ontkent dan wel dat het ook God geweest moet zijn die ons het vermogen heeft gegeven om zelf problemen op te lossen. Zoals het ontdekken hoe ziektes ontstaan en het vinden van middelen om dat te bestrijden.

    @St
    Von Zeit zu Zeit seh’ ich den Alten gern
    Und hüte mich, mit ihm zu brechen.
    Es ist gar hübsch von einem großen Herrn,
    So menschlich mit dem Teufel selbst zu sprechen

    Mephisto,
    Uit: Faust – Prolog im Himmel
    Johann Wolfgang von Goethe

  14. joost says :

    Bramvandijk
    De enige manier waarop ik heir nog enigszins chcola van kan maken is dat dit nu eenmaal hisotirsch zo gegroeid moet zijn. Op een gegeven moment is het niet-inenten een deel geworden van de groepsidentiteit, en dan maakt het verder niet meer uit of de argumenten ervoor consequent worden ingezet bij andere vergelijkbare gevallen

    Je moet er helemaal geen chocola van willen maken. Wanneer God had gewild dat
    we chocola zouden eten had hij wel gezorgd dat dit kant en klaar aan de bomen groeide in plaats van er door ons mensen eerst een heel proces van te laten maken om die chocola te maken uit de bonen. 🙂
    Inderdaad lijkt het niet inenten en geen operatie willen deel uit zijn te gaan lijken maken van een sekteidentiteit,
    Wanneer God wenst dat we ziek worden of genezen dan zou Hij dat, volgens die sekte, zelf wel regelen.
    Men vergeet hierbij naar mijn mening dat er ook in de bijbel al wordt gesproken van geneesheren en dat kennis van God komt. Eigenlijk gaan zij dus tegen God in want God heeft de geneesheren steeds meer kennis en mogelijkheden gegeven om een geneeskundige (of preventieve) werk te doen.
    Treurig, zeker omdat God in al zijn wijsheid de mens de kennis heeft gegeven om compicaties of sterfgevallen door ziekten te voorkomen en sekten dus eigenlijk bewust tegen zijn wil ingaan. 😦
    joost

  15. joost says :

    bram
    sorry ik ben vergeten jouw quote te blockquoten. 😦
    joost

  16. Jan Hartman says :

    werk aan de winkel voor alle gebedsgenezers, die benen langer of korter bidden, er is een nieuwe taak voor hen,………mijn eerste ingeving!

    Nu naar mijn serieuze kant:

    Wij zullen terug moeten lezen wat staat er geschreven in het Woord van God. Naar het begin van dat kostbare Woord. Wij komen dan weer eens te weten, dat we in een gebroken wereld leven door de zonde val!
    Waar komt de ziekte en dood vandaan? De mens heeft gezondigd! Wie heeft gezondigd, juist alle mensen zijn zondaars zegt de Bijbel. Zwart -Wit.

    In en door het Volbrachte werk van de Here Jezus is er Leven en een oplossing voor wij als zondige mensen. Door Hem is de Weg vrij tot God.

    Waar komt de ziekte vandaan? Niet van God! wel van de mensen moordenaar vanaf het prille begin, die nog steeds de overste is van deze wereld.

    Ik wil op de Heere God vertrouwen, die wijsheid heeft gegeven aan een arts, om ons met zijn of haar kennis het goede te geven, dus ook medicatie etc.

    Een kindje inenten is voor mij geen enkel bezwaar.

    Vanmorgen is mijn bloed weer gecontroleerd i.v. m het gebruik van bloedverdunners. Vertrouw ik niet op God? Ja, want Hij heeft zoals ik schreef mijn arts de kennis gegeven, die mij heeft geadviseerd om bloed verdunners te gebruiken.
    Daarvoor dank ik de God van Abraham, Isaak en Jakob, de God, die Zich heeft bekend gemaakt aan Mozes, IK BEN!
    Hij heeft Zich aan mij kenbaar gemaakt in en door Zijn Zoon Jezus Christus. Hem wil ik volgen en bekend maken, Zijn genade is voor mij genoeg!

    In en door mijn bericht wil ik de mensen oproepen, om in wijsheid om te gaan met je kinderen. Zij zijn door God aan jou toevertrouwd.

  17. fladderaartje says :

    Dat het inconsequent is, daarover zal hier weinig discussie zijn. We nemen talloze maatregelen om onze gezondheid te beschermen. Wat mij heel erg interesseert, is waar het idee dat inenten tegen Gods wil is vandaan gekomen is en hoe het zo vast wortel heeft kunnen schieten.

    Komt het misschien doordat vroeger als er een epidemie was, de enige ‘troost’ die je kon vinden lag in het feit dat het Gods wil was dat je kinderen overleden? Dat Hij het zo beschikt had en dat het het beste voor hen was en voor jou? Was het zo dat deze overtuiging zo sterk was dat het voorkomen van die ziekten automatisch gezien werd als tegen Gods wil ingaan? Het gevolg van een ‘wiskundige’ theologie? God bestuurd alles>kindje gaat dood>maar God is goed>dus het was goed dat kindje dood ging>voorkomen van dood is niet goed?

    Of was er een hele populaire bevindelijke predikant met heiligen status die er eens een hele emotionele preek over gehouden heeft die zoveel indruk maakte dat het daarna niet eens meer bespreekbaar was?

    Of werden vaccinaties geassocieerd met de wereldse wetenschap? Misschien op een lijn gesteld met evolutieleer?

    Of schrokken mensen gewoon terug voor de wetenschap dat leven en dood niet langer helemaal buiten onze verantwoordelijkheid lagen? Dat we zelf direct invloed konden hebben op wanneer mensen ‘gemiddeld’ overleden?

    Was het misschien een confrontatie met de ‘grootheid’ van de mens, in tegenstelling tot de bevindelijke leer waarin mensen juist heel klein zijn?

    Wellicht is hier iemand die meer inzicht heeft in de oorspronkelijke beweegredenen. Ik ben het met @bramvandijk eens dat het nu waarschijnlijk meer groepsgedrag is dan een doordacht standpunt.

  18. Jan Hartman says :

    @ fladderaartje, je zult je kindje maar inenten, als de enige in je kerk! In mijn beleving kom je dan alleen te staan, dus zullen er heel veel mensen zijn die maar doen wat de “omgeving” vraagt.

    Anderzijds zou het best kunnen zijn, dat men dus niet mee gaat met de wetenschap. Ik kan mij dat heel goed voorstellen, heb dit ook min of meer gedaan. Ik sprak met een christen wetenschapper, hij laat juist op zijn werkplek zien dat hij in God gelooft en van uit Hem omgaat in zijn beroep.

    Heeft God alles in Zijn Hand? Ja, volkomen, echter Hij heeft de mens ook verantwoordelijkheid gegeven. Als ik bv niet mijn bloedverdunners gebruik krijg ik een probleem. Is mijn verantwoording!

    Je schrijft nog even over troost……

    God wil de mens troosten en bemoedigen zonder meer. Ik spreek uit ervaring en vanuit mijn ervaring ben ik als vrijwilliger betrokken bij een pastoraal centrum.

  19. Sueigilera says :

    @Jan Hartman,

    Heeft God alles in Zijn Hand? Ja, volkomen, echter Hij heeft de mens ook verantwoordelijkheid gegeven.

    De duizenden jaren voor we een beetje kennis hadden over medische wetenschappen, dus voor kennis over goede hygiëne, antibiotica, inenten enzovoort, lagen dan ook geheel in Gods hand?

    Het is een troostrijke gedachte dat de mens al duizenden jaren lijdt, terwijl alles volkomen in Gods hand is.

    Jezus had heel makkelijk kunnen uitleggen waarom je goed je handen moet wassen. In de Bijbel heeft Jezus er meer belang bij dat woorden die men spreekt rein zijn.

    Ik geeft toe dat die raad van Jezus veel leed bespaard, maar de tradities van de voorouders van de farizeeën waren nog zo gek niet wat betreft de hygiëne. 🙂

  20. Sueigilera says :

    Om onverklaarbare redenen staat mijn berichtje nu in het moderatie-vagevuur. Zou het door mijn spelfouten komen?

  21. Pittig says :

    Dit is dus letterlijk en figuurlijk een ziekmakend geloof…

    Maar ik wil ook wel een beetje voorzichtig zijn met onze “Hollandse Amish”. Het is ergens ook wel mooi dat er mensen met hun gedachtegoed zijn. (Ik moet er alleen nog achter zien te komen wat dat mooie is.)

    En wat een getuigenis gaat er van hun geloof uit. Zie maar wat voor effect het heeft op Jeroen Pauw! Je zou bijna denken dat de duivel dit geloof gebruikt om mensen bij het christelijk geloof weg te houden.

    Voor de kinderen en hun ouders zelf is het natuurlijk heel spannend. Wat gaat “God” met hun kinderen doen?

    @ fladderaartje

    Mooie opsomming. Aangezien deze groepen de 17e en 18e eeuw tot het summum van Godsopenbaring hebben vastgesteld, vermoed ik toch dat er een historisch gebruik achter zit. Onze vaderen deden het (niet) en daarom wij ook (niet). Dat ze wel met andere zaken dit principe niet laten tellen (zie bovenstaande voorbeelden van airbags, autogordels, dokterbezoek en schoenen) leidt tot een van de hoogste vormen van hypocrisie, maar tja, tradities zijn niet altijd logisch.

    Zoals het verhaal van de vrouw die van een rollade altijd de puntjes eraf sneed. Ze vroeg zich toch af waarom dat moest. Haar moeder deed het ook altijd. Daarom haar moeder gebeld, maar die wist het ook niet. Háár moeder had het ook altijd zo gedaan. Toen grootmoeder maar gebeld. “Oh, dat deed ik altijd omdat we alleen kleine pannen hadden en anders paste de rollade er niet in.”

  22. bramvandijk says :

    @Pittig

    Zoals het verhaal van de vrouw die van een rollade altijd de puntjes eraf sneed. Ze vroeg zich toch af waarom dat moest. Haar moeder deed het ook altijd. Daarom haar moeder gebeld, maar die wist het ook niet. Háár moeder had het ook altijd zo gedaan. Toen grootmoeder maar gebeld. “Oh, dat deed ik altijd omdat we alleen kleine pannen hadden en anders paste de rollade er niet in.”

    😀 LOL

  23. Ruud says :

    Bladzijde 15 en 16 van http://www.academischewerkplaatsamphi.nl/GetDocument.ashx?documentID=13979 werpen enig licht op de motivatie.

  24. Richard says :

    Bedankt Ruud,

    het verhaal lijkt dus een klein beetje op de vrouw met de rollade. De eerste vaccinaties waren geen pretje en dus hadden mensen daar bezwaar tegen. Nu is dat niet meer zo en moeten ze dus op zoek naar andere argumenten. En die zijn een beetje zwak…

  25. bramvandijk says :

    @Ruud
    Bedankt. Bevestigt inderdaad dat dit historisch gegroeid is, en nu een inconsequent onderdeel van de groepsidentiteit.

  26. jan hartman says :

    Rollade voorbeeld…….herkenbaar!
    Klakkeloos op de wijze doorgaan, zoals je is voorgedaan/ is aangeleerd. Bedrijfsblindheid zelfs in de keuken!

    Ik heb zeker respect voor mijn mede christenen waar men hun kinderen niet inent.Echter in mijn beleving, is het beter om je kind in te enten en zelf meer de Bijbel te openen, dan een zekere leerstelling zo maar te gaan volgen( vandaar mijn voorbeeld van bedrijfsblindheid.)

  27. neeltje says :

    Ik denk dat het voortkomt uit Zondag 10 uit de HC. Het is dezelfde argumentatie die ook gebruikt wordt als het gaat om anticonceptie by the way.

  28. TommyLee says :

    Ik heb hier ooit eens een heel triest verhaal over gehoord. Een kind werd zo ziek dat de dood naderde. De voorganger haalde er van alles bij wat de oorzaak kon zijn “God bezoekt tot in het derde geslacht”etc. Uiteindelijk toch naar een ziekenhuis gebracht waar de ontzette doktoren het kind wisten op te kalefateren.Dokters boos en kerk boos op radeloze ouders. Hebben die lui trouwens ook geen bril op hun hoofd??

  29. mafchauffeur says :

    @Ruud @bramvandijk
    Maar heden ten dage zijn er dan weer (nogal wat) mensen die er van overtuigd zijn (en onderzoeken die anders concluderen terzijde leggen) dat vaccinaties een belangrijke veroorzaker zijn van autisme spectrum stoornissen.
    http://nvkp.nl/faq/kan-autisme-door-vaccinatie-worden-veroorzaakt/

    Ik ben ineens reuze benieuwd of autistisch gedrag inderdaad significant minder vaak voorkomt in de Bible Belt. 🙂

  30. neeltje says :

    hm ik blijkbaar iets raars gezegd. want ik zit in moderatie :/

  31. Sueigilera says :

    @TommyLee,

    Hebben die lui trouwens ook geen bril op hun hoofd??

    Voordat ze een leesbril nodig hebben, kennen ze de Heilige Schrift uit hun hoofd.

  32. Sueigilera says :

    @mafchauffeur,

    Ik ben ineens reuze benieuwd of autistisch gedrag inderdaad significant minder vaak voorkomt in de Bible Belt.

    Jij zet daar wel een smiley achter, maar ik vind dat helemaal nog niet zo’n gek idee. Het is de vraag of mensen van de Bible Belt mee willen werken met een seculier wetenschappelijk onderzoek. Dan heeft dit alles toch nog nut. En wie weet is dat onderzoek juist de bedoeling van God, maar dat zullen we als eenvoudige mensen nooit weten. 😉

  33. mafchauffeur says :

    Volgens Australian Vaccination Network Inc. (een anti-vaccinatie-clubje met een hoog Frank Ouweneel gehalte) is er een hoop ellende gekomen van mazelen-vaccinaties.

    a child who develops measles naturally, even if exposed to the disease many times over its lifetime, will not develop symptoms again because that child is immune.

    A child who receives a measles vaccine does not have the same benefit because vaccination cannot provide true lifetime protection in the same way that natural infection can. So that child can be fully vaccinated yet still get the disease. What’s worse, the vaccinated child may never be capable of developing natural immunity due to having received the vaccine and so, is prone to getting the illness over and over again – a situation which only started to occur after the development of mass vaccination against measles.

    En dan te bedenken dat er mensen zijn die stellen dat God vaccinaties mogelijk gemaakt heeft. 😉

  34. mafchauffeur says :

    @Sueigilera: het zal nog wel een hele klus worden om de effecten van niet-vaccineren te onderscheiden van de effecten van het weinig of niet kijken naar televisie.

    Met een beetje pech/geluk heffen die twee elkaar op. 🙂

  35. Michiel says :

    @fladderaartje

    Als je naar http://www.digibrond.nl gaat en zoekt op vaccineren of inenten, dan kom je genoeg materiaal tegen. Voor de schrijvers van het blad ‘In het Spoor’ zijn erg goed in het aanhalen van de oude vaderen inzake het kwalijke van inenten.

    Wil je weten hoe men er heden ten dage over denkt, kun je natuurlijk altijd http://www.refoforum.nl bekijken. Daar is een topic over mazelen.

  36. Sueigilera says :

    @Ruud,

    Als ik het foldertje heel kort samenvat: Als men bekeert is, is men behouden, zo niet, gaat men naar de hel. God bepaalt ziekte en dood, dat mag je niet in de war schoppen, want God heeft alles voorbestemd en/of men zou zich hiermee te veel los van God willen maken.

    Dus mensen die dit echt geloven beschermen zich en hun kinderen voor de hel. Als je het van die kant bekijkt, kan je het niet-vaccineren nog een beetje voorstellen, maar blijf je met al die andere inconsequenties zitten, die hier al veel geschreven zijn. 😦

    @Jan Hartman,
    Je geloof en levensbeschouwing is anders dan de mijne. Ik zie dat jij er troost en steun aan hebt. Heel fijn is dat je hebt nagedacht en een keuze hebt gemaakt, die je leven hier op aarde minder vlug in gevaar zal brengen. Je eigen verantwoordelijkheid, die je van God hebt gekregen, veronderstelt namelijk dat je wel moet nadenken. Jij zal die inconsequenties dan ook goed zien. Die troost kan ik me persoonlijk niet voorstellen. Dat heeft natuurlijk te maken met mijn kijk op het leven.

  37. Sueigilera says :

    @maffchauffeur,
    Daar zat ik al aan te denken. Bijbelonderwijs en gebed moet je ook niet uitvlakken. 😉

  38. mafchauffeur says :

    @Sueigilera: 🙂
    Toch zal uiteindelijk het niet zingen van Opwekkingsliederen doorslaggevend blijken te zijn. 😉

  39. jan hartman says :

    @TommyLee, De voorganger haalde er van alles bij wat de oorzaak kon zijn “God bezoekt tot in het derde geslacht”etc

    Helaas wordt dit ook aangehaald binnen bepaalde evangelische kringen, wat in mijn beleving, zoals ik Gods Woord lees, niet helemaal correct is.
    De Bijbel zegt nl zodra je in Christus bent, ben je een nieuwe schepping. Mijn vrouw en ik zijn beiden kinderen van God, we hebben de Here Jezus Christus aangenomen als ons persoonlijke Verlosser en Zaligmaker. Zoals dus wordt geleerd in bepaalde kringen zouden wij en onze kinderen, zelfs ons toekomstige kleinkinderen, allerlei nare dingen kunnen ontvangen van uit het verre verleden…..

    De Bijbel zegt dat Jezus Christus een volkomen Offer heeft gebracht. Als ik dus klakkeloos aanneem dat wat men mij probeert op te leggen, zou ik voor bij gaan aan het Volbrachte werk van mijn Heer en Heiland. Dat kan en wil ik niet!

    @ Sueigilera, je maakt me nieuwsgierig naar dat gene waar jij in gelooft…….

  40. bramvandijk says :

    @mafchauffeur

    Maar heden ten dage zijn er dan weer (nogal wat) mensen die er van overtuigd zijn (en onderzoeken die anders concluderen terzijde leggen) dat vaccinaties een belangrijke veroorzaker zijn van autisme spectrum stoornissen.

    Ja, niet alleen christenen hebben gekke ideeën en niet alleen christenen zijn immuun voor wetenschappelijk bewijs 😦

  41. bramvandijk says :

    @Sueigilera

    En wie weet is dat onderzoek juist de bedoeling van God, maar dat zullen we als eenvoudige mensen nooit weten. 😉

    😀 Maar in de gergem weten ze altijd precies wat god wil, zie de berichten over het curatorium.

  42. engel says :

    Ziekte is (soms) een onderdeel van Gods kastijding is een gedachte die inmiddels ook in Evangelische kringen beingt door te dringen: http://frankviola.org/2013/06/14/rethinkingsickness/

  43. Buurvrouw says :

    Een gereformeerde tegenstander van vaccineren heeft het me ooit uitgelegd. Ook ik begreep namelijk niet dat ze wel andere voorzorgsmaatregelen nemen om ziekte te voorkomen, het leek mij inconsequent. Ik kreeg uitgelegd dat juist het ‘spelen met ziekte’ het bezwaar is. Je maakt met vaccineren iemand eigenlijk bewust een beetje ziek, je brengt de ziekteverwekker in het lichaam om zo antistoffen te creëren. En daar hebben ze dus bezwaar tegen. Je speelt met iets dat God in de wereld heeft gebracht doordat de mens gezondigd heeft….
    Tsja, zo kan je er over denken.

  44. Sueigilera says :

    @jan hartman,

    je maakt me nieuwsgierig naar dat gene waar jij in gelooft…….

    In een christelijk milieu opgegroeid, daar blijf ik uit mededogen en privacy vaag over, veel gezien en geleerd. In begin een boel dingen in het geloof vanzelfsprekend gevonden, maar andere zaken van kinds af aan al lastig gevonden en soms eng. Het idee dat een heleboel andere mensen op de aarde het bij het verkeerde eind hebben, is er bij mij nooit ingegaan.

    Ik hou van nadenken en heb op een gegeven moment mijzelf de vraag gesteld: “Is het wel allemaal waar?”, daarna veel gelezen, onderzocht en nagedacht. En doe dat nog steeds. Hier steek ik ook wel eens wat op, maar soms gaat het mij een beetje boven mijn pet, als de discussies zich verdiepen en heel theologisch worden. 🙄 Er zitten hier een paar mensen die behoorlijk veel weten, dat waardeer ik ook wel. Maar met een beetje boerenverstand red ik me wel.

    Uiteindelijk is daar uitgekomen dat het leven voor mij een raadsel is, ik geen flauw benul heb wat de oorzaak er van is. Bij een god kan ik mij niets voorstellen. Ik weet het dus niet. Maar we zijn nu eenmaal op deze wereld en moeten toch een beetje aardig voor elkaar zijn.

    Deze denkbeelden hebben wel, bij tijd wijle, onzekere gevoelens en gedachten bij mij naar boven gebracht. “wat heeft het voor zin?”. Ik zou deze aarde ook zo graag mooi en prettig hebben. Ik wil ook rechtvaardigheid, maar zie dat er geen oplossingen zijn. De wereld, de natuur, zit nu eenmaal zo in elkaar en dendert wel door, met of zonder mij. Af en toe ben ik nog een beetje gefrustreerd. 🙂 Vergeef me dat dan maar.

    Dus ik kan mij voorstellen dat mensen die het geloof echt ervaren, daar steun aan vinden. Zij denken namelijk de zekerheid te hebben dat het met de wereld en henzelf en hopelijk ook anderen, wel goed komt, dat alles een doel heeft. Als je dat kan denken en voelen, lijkt me dat wel fijn. Zolang mensen zo geloven en daar andere mensen vrij bij laten en aanvaarden, respecteer ik dat ook.

    Voor mensen die hun ogen sluiten voor andersdenkenden, die beweren alle wijsheid in pacht te hebben, hoop ik dat ze wat meer mededogen voor hun medemens kunnen opbrengen, zonder hem of haar in de hel te verwachten/wensen, of in dit leven het een ander moeilijk te maken met veeleisende godsbeelden.

    Hopelijk is hier je vraag een beetje mee beantwoord? 😉

  45. Pittig says :

    @ Sueigilera

    Prachtig gesproken. Mooier dan menig theoloog! 😉

  46. Stijlvol says :

    Inenten verplichten? Ze moeten toch ook naar regering luisteren? Vind het sneu voor die kids..

  47. Boktor says :

    De wereld is kapot en daar worden we ziek van.
    God is een GOEDE vader. En die maakt zijn kinderen niet ziek, maar juist beter.
    Soms gebeurt dat nu – daar ben ik getuige van – en soms niet nu.
    Waarom? Geen idee. Nou en. Ik hou van hem, vertrouw op hem, en gebruik mijn verstand, inclusief vaccinaties en paracetamol. Punt.

    🙂

  48. Jan Hartman says :

    @ Sueigilera,

    Bedankt voor je uitleg. Ik kan je bijzonder waarderen dat je niet verteld in welke christelijke milieu je bent opgevoed.

    Boerenverstand, wel is misschien veel beter dan het diepzinnige van een theoloog!

    Je leven is een raadsel, zou je daar graag een antwoord op willen hebben?
    Ik heb ook mijn vragen, soms mijn worsteling en ontvang op mijn vragen soms geen antwoord, ik kan je daarmee best begrijpen.

    En toch zegt Gods Woord, dat Jezus Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven is.
    Dat is voor mij, mag ook voor jou het Antwoord zijn!

    Is alles te begrijpen, te verstaan met ons menselijke verstand? Totaal niet.
    Kijk ik in mijn tuin naar de bloemen en planten, ik kan deze niet laten groeien of bloeien.
    Denk ik terug aan de zwangerschap van mijn vrouw en nu jaren later kijk ik naar onze zonen, uitgegroeid tot bijna volwassen kerels…..

    Wat is mijn proces, mijn aandeel in dit alles?
    Verzorging, aandacht etc niet meer en minder…….
    Het is God de Schepper, die dit alles tot zover heeft gegeven…..

    Met mijn boerenverstand, neem ik “gewoon aan”, dat Hij alles zo mooi heeft bedacht en het wordt allen nog veel mooier.
    Eens komt alles goed, de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde

    Mag ik je uitdagen om eens twee Bijbel gedeeltes te lezen?

    Psalm 23 en het Johannes Evangelie? ga maar lezen met je boerenverstand, dat doe ik ook altijd! God spreekt via Zijn Woord, zelfs tot ons boeren verstand.

  49. Sueigilera says :

    @Jan hartman,

    Het leven op zich, is mij een raadsel, het ontstaan. Daar zijn veel theorieën over, die ik met veel belangstelling volg, maar veel zal waarschijnlijk een mysterie blijven. Dus ik bedoelde dat niet direct persoonlijk. Daarbij leef ik dan wel in die geheimzinnige wereld. Wat er te ontdekken en te begrijpen is, is mooi meegenomen, maar ik realiseer mij dat er altijd vragen onbeantwoord blijven. Zowel voor gelovigen als ongelovigen.

    Wat ik waardeer in jou, is dat je een ander het goede wenst en mij ook een gelukkig leven wil laten leiden. Jij wil aan mij geven, wat jou zelf gelukkig maakt. Vriendelijk uitdagen mag altijd. Ik kan mij voorstellen dat psalm 23 troost kan schenken voor iemand die gelooft. Johannes zal ik nogmaals een keer tot mij door laten dringen. De toekomst ken ik niet, wie weet kijk ik later in mijn leven anders tegen de dingen aan.

  50. Jan Hartman says :

    @Sueigilera,

    Ik kreeg eens de vraag gesteld, tijdens een jeugd kampeerweekend van de kerk, waar in ik ben opgegroeid. De vraag die overigens aan iedereen werd gesteld, omdat de gespreksleider, graag dat als thema wilde centraal stellen( ik zat in het bestuur van de jeugd vereniging, samen met een aantal andere jongeren)

    De vraag zette mij toen aan het denken! Dat was voor mij een cruciale vraag.

    Het thema met dus daar aan gekoppeld de vraag was:

    Wie is Jezus Christus voor jou persoonlijk?

    Er waren een paar jongeren die daar wel wat over konden zeggen, de meeste helaas niet en ik zeker niet!
    Dat terwijl ik mee ging naar de kerk en actief was in en met mijn leeftijd genoten binnen die jeugdvereniging.

    Thuis gekomen, ben ik op mijn knieën gegaan en heb tegen God gezegd hier ben ik, Uw Zoon de Here Jezus is ook voor mij aan het Kruis gegaan en Hij heeft ook voor mij de dood overwonnen.

    18juli 1982 ben ik vervolgens gedoopt door onderdompeling.

    Kijk ik terug op naar die jaren van eind 70 begin 80, dan heb ik nog nooit spijt gehad dat ik mocht ja zeggen op mijn Heer en Heiland.

    Kijk ik terug op de afgelopen jaren, dan zeg ik , het is maar goed dat ik bleef vertrouwen op God, die zelfs door stormen heen mij omringt.

    De toekomst? ik weet niet wat er morgen zal zijn, of overmorgen. Eén ding staat vast als een Rots! Op een dag mag ik komen in het Vaderhuis met zijn vele woningen. ( staat o.a ook te lezen in het evangelie van johannes)

    Die toekomst, die gun ik iedereen, dat staat immers geschreven in Gods Woord: Lees maar eens mee, johannes 3 regel 16

    16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

  51. mafchauffeur says :

    Het RIVM legt het de internationale gemeenschap nog eens haarfijn uit. Het is allemaal de schuld van de Black Stocking Church (pagina 6) en de Anthroposophists (pagina 9).
    http://www.rivm.nl/en/Images/000652%20Bezw%20tegen%20vacc%20EN_tcm13-67802.pdf

  52. Rob2 says :

    Boktor zegt : 15 juni, 2013 om 5:56 am
    “God is een GOEDE vader. En die maakt zijn kinderen niet ziek, maar juist beter.”

    Boktor, mag ik vragen hoe jij dan omgaat met Jesaja 45:7 waarin God verklaart OOK het onheil te scheppen, en GEEN ANDER dan God zelf dat doet? (zie vers 6)

  53. neeltje says :

    Lees zondag 10 uit de Heidelberger Catechismus maar eens. Er zijn veel mensen die met dat als leidraad, afzien van inenten, verzekeren en geboortebeperking. En een andere is idd je gaat een gezond lichaam ziektekiemen inspuiten. Dus maw je maakt je kind ziek. En dat vinden een hoop mensen onacceptabel en getuigen van een gebrek aan vertrouwen op God en dat Hij weet wat goed voor je is.

  54. Rob2 says :

    Tsja, als wat voor kind van God zie je jezelf? Een baby die gevoed moet worden, of is God de Vader die het eten op tafel zet, eventueel nog je bord opschept, maar dat je wel zelf bestek ter hand neemt om het eten op te eten? Oftewel, wat laat je aan God en wat doe je zelf?

  55. mafchauffeur says :

    Discussies met kerkleiders (in Afrika) die het vertikten om reservebanden mee te nemen voor een lange rit over uitdagende onverharde wegen vond ik altijd heel interessant. Dat vonden ze getuigen van een gebrek aan vertrouwen op God.

    Overigens heb ik nooit de indruk gehad dat ze minder vaak lek reden dan de verharden van hart die dergelijke ballast wél meenamen. 😉

    Tegen vaccineren hadden ze dan weer geen bezwaar. Wellicht omdat veel langlopende vaccinatieprogramma’s toch nutteloos waren. 😦

  56. Dingeman says :

    Buurvrouw haalde het al aan: door vaccinatie wordt het lichaam blootgesteld aan een gevaar (‘een beetje ziek gemaakt’) om immuniteit te bewerkstelligen. Dat was ook de reden van mijn vader om mij niet te immuniseren als kind. Ik heb diep respect voor zijn beslissing, die hem echt niet gemakkelijk af ging en die hij ‘in biddend opzien’ deed.

    Andere preventieve ingrepen (die geen schade veroorzaken) worden over het algemeen ook niet geweigerd, dus vergelijkingen met gordel etc. gaan niet op. Ook de zwarte kousen hebben Deut 22:8 gelezen, waarbij de Israëlieten worden gevraagd om een hek op hun platte dak te plaatsen.

    Inmiddels ben ik zelf werkzaam in de gezondheidszorg en werk ik actief mee aan vaccinatiecampagnes. En ik zie inderdaad met enige regelmaat kinderen ziek worden van de BCG vaccinatie (tegen TB), wat helaas niet te vermijden is. Dat vaccinatie voor sommige ouders een ethisch dilemma oplevert kan ik me indenken, ‘een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd’.

  57. mafchauffeur says :

    @Dingeman: weet jij hoe er over chemotherapie wordt gedacht?

  58. Dingeman says :

    @mafchauffeur: je vraag zou er een met een knipoog kunnen zijn :). Bij chemotherapie draait het echter niet om het voorkomen van een ziekte maar om het behandelen ervan, waarbij bijwerkingen voor lief worden genomen. Overigens zit er zeker een element van preventie bij (voorkomen van ziekteverspreiding). Preventieve borstverwijdering, in navolging van Angelie Jolie, zal mogelijk niet zo snel gedaan worden :).

  59. TommyLee says :

    Mooi om te lezen dat er ook begrip is voor het dilemma. Het valt als ouder niet mee om , niet medisch geschoold zijnde, een afgewogen beslissing te maken. Ikzelf heb mijn kinderen indertijd wel laten inenten, waarschijnlijk omdat het niet bij me opkwam dat ik dit ook zou kunnen weigeren.:-)

  60. Boktor says :

    @Rob2

    Let wel, ik ben geen theoloog, en ben geen grootse bijbelkenner per se. Ik vorm slechts mijn mening op basis van wat ik weet of denk te weten. Net als ieder ander. Hoe mijn kennis vergelijkt met die van jou of anderen moet daarvoor niet uitmaken. Laat me graag scherpen door anderen. Het gaat me niet om welles / nietes.

    Die tekst staat tussen twee anderen, een iets volledigere quote:

    Zo zal iedereen, van oost tot west,
    weten dat er niets is buiten mij.
    Ik ben de HEER, er is geen ander
    die het licht vormt en het donker schept,
    die vrede maakt en onheil schept.
    Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.
    Hemel, laat gerechtigheid neerregenen,
    laat haar neerstromen uit de wolken,
    en laat de aarde zich openen.
    Laten hemel en aarde redding voortbrengen
    en ook het recht doen ontspruiten.
    Ik, de HEER, heb dit alles geschapen.

    Voor mij zijn er twee benaderingen.
    i. God heeft alles gemaakt. En aangezien er uiteindelijk ook narigheid is, valt dat daar in die zin ook onder. Bovendien is hij almachtig, dus zou hij in staat zijn om alles te beïnvloeden, dus ook narigheid. Als hij dat niet doet impliceert dat in een zekere zin dat hij het toegestaan heeft.
    ii. Punt i. betekent niet gelijk dat hij narigheid an sich speciaal op iemands pad stuurt om wat voor reden dan ook. In de zin van, hiero, jij krijgt kanker want dan wordt je karakter sterker. Nee, op dat persoonlijke niveau geloof ik juist dat hij langzij komt om ons te helpen in die narigheid.

    Tenslotte zie ik in de bijbel een begin – de schepping – waar geen narigheid was, en een eind – de nieuwe aarde – waar ook geen narigheid zal zijn. Dus blijkbaar is in God’s plan de narigheid slechts tijdelijk.

    (Als de quote niet werkt, dan sorry, dat was mijn eerste poging op zo iets).

  61. Rob2 says :

    @boktor
    Ben het wel redelijk eens met wat je stelt. Zelf neig ik meer naar de eerste benadering, maar dan nog steeds kunnen wij ook op steun van God hopen, denk ik. De schrijver van Psalm 88 richt zich nog steeds naar God, terwijl hij niets terug ervaart en er vreselijk aan toe is. Ik denk dat mensen die door zware ziekte getroffen zijn (of mensen zeer nabij), hier een beter inzicht in hebben dan ikzelf. Ik durf daarom verder ook niet zo met bijbelteksten te smijten.

  62. Boktor says :

    Met 2 benaderingen bedoelde ik niet zo zeer een keuze te maken tussen de twee. Ik omarm ze beiden. Aan de ene kant het grote plaatje, en aan de andere kant de situatie als individu.

    Ik ken wel mensen die ernstig ziek zijn (of waren) waarmee ik hierover heb kunnen praten. En bijbelteksten smijten puur om het argument is dan zeker niet gepast. Maar samen in liefde overdenken, desgewenst bidden, en uitstrekken naar God, zeker (mits het gelovigen zijn uiteraard 🙂 )

    Ook het uiten van frustratie en onbegrip is toelaatbaar, net als de psalmist en velen met hem. Hopelijk blijft het daar niet bij. Want

    nochtans zal ik u loven

    .

  63. Toon Maas says :

    het is triest dat deze mensen echt denken dat God dit voor hun bedoelt, en te bedenken dat de meesten religieuzen zijn gewoon heidenen, ze hebben Jezus nodig !

  64. mafchauffeur says :

    @Toon Maas:

    te bedenken dat de meesten religieuzen zijn gewoon heidenen

    Bedoel je nou je bevindelijk gereformeerde Broeders en Zusters in de Bible Belt? 😉

  65. joost says :

    @Dingeman:

    Dingeman, kun jij wat meer vertellen over jouw negatieve ervaringen met vaccinaties in de gezondheidszorg? Denk je ook niet dat we door de pharma-lobby worden voorgelogen?

    joost

  66. annerieke says :

    Ik ben, mede door mijn studie pedagogische wetenschappen en de kennis die ik hierdoor heb, van mening dat het bewust niet inenten van een kind kindermishandeling is. Namelijk:

    “Als een kind niet de benodigde lichamelijke en emotionele zorg krijgt, is er sprake van verwaarlozing. Dat is het geval wanneer ouders niet zorgen voor schone kleding, voor goed eten en wanneer ze niet goed voor je zorgen als je ziek bent. Verwaarlozing is dus ook kindermishandeling!”

    Lichamelijke verwaarlozing is een van de door professionals onderkende vormen van kindermishandeling. Als je voor je kind niet de algemeen beschikbare middelen aanwendt om ziekte te voorkomen, vind ik dat je je hier schuldig aan maakt.
    En ik kan me niet voorstellen dat God daar achter staat.

  67. mafchauffeur says :

    @annerieke: maar het is toch ook kindermishandeling als je ervoor zorgt dat je kind autisme oploopt door de vaccinatie?

    Een duivels dilemma. 😉

  68. mafchauffeur says :

    Hoe een open, vrolijk meisje door een “verantwoorde” vaccinatie verandert in een gesloten autist.

    Zo zijn de bevindelijke Bible Belters dankzij hun maatschappelijk tegendraadse standpunt toch maar mooi bewaard gebleven voor autisme.

    En Evangelischen maar denken dat autisme een geestelijke oorzaak heeft. 😉

  69. jan hartman says :

    hm ik ben ingeënt, zou ik nu dan ook?

  70. Waterlelie says :

    @annerieke

    Ik ben, mede door mijn studie pedagogische wetenschappen en de kennis die ik hierdoor heb, van mening dat het bewust niet inenten van een kind kindermishandeling is.

    Dit is een erg kortzichtige/kort door de bocht mening.

    Welk antwoord heb je op de bekende feiten waaruit blijkt dat door de inenting ernstig letsel op gelopen is?
    Ik weet in ieder geval van een tragische afloop met hersenletsel na de inenting.
    Dat is niet een op zichzelf staand geval.

    Ook al hebben de inentingen veel goeds gebracht er blijft altijd een risico aan verbonden.
    Daarom dienen onze uitspraken genuanceerd te zijn.

  71. Annerieke says :

    Ik snap dat er gevallen zijn waarbij het mis is gegaan, en dat is ook zeker te betreuren maar dat is een risico wat gezondheidszorg met zich meebrengt, dingen kunnen nu eenmaal fout gaan. Dat neemt niet weg dat ik vind dat je de middelen die er zijn gewoon moet gebruiken om de kansen op ziekte bij je kind te verkleinen.

    En dat ik iets genuanceerder mag zijn klopt, daar heb ik nog wel eens moeite mee :).

  72. Waterlelie says :

    @Annerieke

    Dat neemt niet weg dat ik vind dat je de middelen die er zijn gewoon moet gebruiken………

    Hier ontbreekt dus nog steeds nuance.
    Je zou de ouders zijn van een gezond kind en na de inenting verder moeten met de gevolgen van de inenting.
    Dan praat je daarna echt wel anders.

    Overigens zijn er ook vragen t.a.v. andere chronische ziektebeelden.

  73. willem says :

    mafchauffeur je doet je naam eer aan. wees eens nuchter geloof die waanzin niet lees eens iets over autisme dan zal je er iets anders over gaan denken autisme is een psychiatrische stoornis en heeft niets met vaccinaties of demonen te maken. je lijkt die huisarts uit vlaardingen van vroeger wel ene moerman.Autisme in het kort!

    Autisme is een stoornis in de informatieverwerking van de hersenen. Informatie die via de zintuigen binnenkomt (zicht, geur, geluid, etc.) wordt bij mensen met autisme anders verwerkt. Zij hebben moeite om de details die zij waarnemen te verwerken tot een samenhangend geheel. Hierdoor hebben mensen met autisme problemen met communicatie, sociale interactie en verbeelding.

    Autisme is een levenslange, vaak onzichtbare, handicap die invloed heeft op alle levensgebieden in alle levensfasen. De handicap brengt specifieke sterke en zwakke kanten met zich mee. De meeste mensen met autisme hebben in meer of mindere mate hun leven lang deskundige begeleiding nodig. Met meer begrip van de omgeving en de juiste begeleiding kunnen veel mensen met autisme naar school of werken, relaties met anderen onderhouden en daardoor een zin- en betekenisvolle rol in de samenleving hebben.

    Ruim één procent van de Nederlanders – ca. 190.000 mensen – heeft een vorm van autisme. De kans is dus groot dat iemand in uw directe omgeving autisme heeft: in uw familie, in uw vrienden- en kennissenkring, op school of op het werk.

    Autistische stoornissen vallen onder de psychiatrische stoornissen en worden geclassificeerd volgens de criteria van de DSM-IV-TR, een systeem dat wereldwijd gebruikt wordt. Binnen deze criteria worden vijf subgroepen van autisme onderscheiden:

    (Klassiek) Autisme
    De stoornis van Asperger
    PDD-nos
    RETT syndroom
    Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd

  74. Annerieke says :

    Tsja klopt, maar als je je mening eindeloos blijft nuanceren blijft er niet echt meer een mening over denk ik..

  75. flipsonius says :

    @Annerieke

    Lichamelijke verwaarlozing is een van de door professionals onderkende vormen van kindermishandeling. Als je voor je kind niet de algemeen beschikbare middelen aanwendt om ziekte te voorkomen, vind ik dat je je hier schuldig aan maakt.

    Zonder nou het standpunt van de Biblebelt te willen verdedigen, moet het me toch van het hart dat een inenting tegen een simpele kinderziekte als mazelen mij zwaar overdreven lijkt. Ik ben als kind (in de jaren 50, oude knar, jawel) hooguit ingeënt tegen difterie, polio en mogelijk tetanus. Dat waren levensbedreigende infecties, met vrijwel altijd of de dood of levenslange handicaps of invaliditeit tot gevolg. De ‘normale’ kinderziektes zoals mazelen, waterpokken, roodvonk, rode hond, etc. moest je gewoon doormaken omdat dat je immuunsysteem versterkte. Er zijn ook theorieën dat overmatige bescherming via vaccinaties juist leidt tot toename van allergieën, omdat je immuunsysteem dan te weinig beproefd wordt en vervolgens maar zelf zijn eigen ‘bedreigingen’ gaat verzinnen. Maar echt overtuigend bewijs is daar niet voor. Net zo min als voor het autismeverhaal. Hooguit wat statistische correlaties. Maar niet inenten tegen mazelen bestempelen als lichamelijke verwaarlozing vind ik zwaar overdreven.

  76. TommyLee says :

    @flipsonius: Ach ja die vijftiger jaren. Ik kan mij ook herinneren dat ik behoorlijk ziek was van de mazelen en de bof. Toch heb ik wel wat prikjes en krasjes gehad. Toen ik doorkreeg dat als je zei dat je bezwaar maakte op grond van je geloof, je er onderuit kon komen, heb ik er wel eens een overgeslagen. ik denk dat ze het te veel moeite vonden om dat uit te zoeken. Ze vlogen er overigens niet altijd in.;-)

  77. Wilfred says :

    @Willem: De smilie heeft je er niet van kunnen overtuigen dat de reactie van Maf satirisch was?

  78. Annerieke says :

    Maar het gaat om het principe toch 😉 ? Mij gaat het daar wel om in ieder geval. En de niet-inenters ook..

  79. afolus says :

    @mafchauffeur 😉

  80. jan hartman says :

    @Willem, bedankt voor je uitvoerige uiteenzetting. helder en duidelijke taal. mijn vrouw heeft net haar opleiding afgesloten, zij kan nu aan het werk, met de mensen die een van vorm van autisme hebben.

  81. mafchauffeur says :

    Bevindelijk gereformeerden hebben op wel meer fronten een gezonde kijk op het grootbrengen van kinderen. Kindermishandeling wordt juist zoveel mogelijk uitgesloten;
    – niet inspuiten van schadelijke stoffen (en zoals hierboven gesteld echt niet alleen wegens het risico op een Autisme Spectrum Stoornis ;-))
    – geen blootstelling aan televisie
    – geen gebruik van zoethoudertjes zoals tablets, met of zonder wifi.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3462716/2013/06/21/Een-iPad-voor-kleuters-is-kindermishandeling.dhtml

    Autisme is lastig, maar Digitale Dementie lijkt me nog veel erger.

  82. Boktor says :

    Tsja klopt, maar als je je mening eindeloos blijft nuanceren blijft er niet echt meer een mening over denk ik..

    Nice!

  83. mafchauffeur says :

    @willem: er is wel degelijk een remedie tegen autisme hoor. LTO3. Aanbevolen (en verkocht) door het echtpaar Van Essen (bekend van Opwekking). 😉
    http://mad.ly/2285d3

    (best een creatieve manier om het prijsstuntverbod van de fabrikant te omzeilen trouwens, gelukkig leest zo’n fabrikant geen internet)

  84. Waterlelie says :

    @Annerieke

    Tsja klopt, maar als je je mening eindeloos blijft nuanceren blijft er niet echt meer een mening over denk ik..

    Ook dat is een mening :)

    In de genuanceerde mening is echter ruimte voor de andersdenkende.
    Beslist nodig.

  85. Mike says :

    Leuk hoor dat die volwassenen geloven, maar die kinderen lijden hieronder of gaan zelfs dood. Wat leg je dan als ouder uit? Tja die grote meneer in de hemel wil dat je pijn lijdt, je bent slecht geweest, je hebt gezondigd???? Ik heb er geen woorden voor hoe erg ik dit vind, het is een psychologische marteling en hersenspoelen. Oh en wedden dat diezelfde mensen WEL mobieltjes hebben, roken, autorijden en van de moderne dingen gebruik maken? Erg selectief dat geloof. Als je maar controle houdt he? Mijn walging is een understatement.

  86. ikweethetookniet says :

    Mike, je zou het ook omgekeerd kunnen zien maar ik denk dat je dit niet zult willen zien.
    Er wordt tegenwoordig zo gehandeld vanuit angst, angst voor (kinder)ziektes, angst voor de menselijke natuur. De mens wil alles controleren en voorzien (lees; voor zijn!!) Het getuigd van arrogantie en naïviteit dat men denkt virussen (preventief) te kunnen bestrijden of afzwakken. Het is toch allang bewezen dat deze onzichtbare minuscule virussen en bacteriën zich op de lange termijn aanpassen aan hun leefmilieu en er zo allerlei variaties op ontstaan. Hoe kan men zo veel vertrouwen hebben op iets (een vaccinatie) wat oh zo tijdelijk is!! Dat vind ik hersenspoeling, mensen angst aanpraten, ‘als je niet vaccineert gaat je kind dood’! Ik ben het er geheel mee eens dat we moeten nuanceren, dat we allemaal informatie moeten winnen over deze kwestie. Iedereen die het werkelijk belangrijk vind dat er goed wordt omgegaan en gehandeld wordt in gevallen van kinderziektes zou er veel meer over moeten lezen en niet zo maar geloven dat het goed is wat er nu gebeurd. Ook om de ontwikkelingen op medisch gebied te verbeteren is er een kritische benadering nodig. Nu is deze veel te eenzijdig en te vaak onderbouwd vanuit ANGST. Waarom wordt er niet meer onderzoek gedaan naar risicogroepen, kinderen met een lichamelijke toestand waarbij het risico op complicaties van een kinderziekte groot is? ik vind het zelf vrij radicaal om massaal in te enten tegen ziektes als de bof rode hond en mazelen, laat staan verplichten! omdat ik denk dat een gezond kind zo’n ziekte aankan. En natuurlijk is het niet leuk om ziek te zijn, maar ik denk dat de risico’s van vaccinatie in deze gevallen niet opwegen tegen de risico’s van de ziekte. En het doormaken van de ziekte op de lange termijn meer voordelen heeft voor het lichaam dan vaccinatie.

    En wat ik ook niet begrijp is dat ik hier op dit forum zoveel lees over ‘die grote meneer in de hemel’. Wie is dat?

  87. Pittig says :

    @ ikweethetookniet

    De risico’s van inentingen zijn uitgebreid onderzocht. Allerlei verbanden met autisme blijken niet te kloppen.

    http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/Samenvatting_BMR-autisme.pdf

    En die veelal vermeende risico’s van inenting wegen niet op tegen de risico’s bij die kinderziekten. Die kunnen voor enkele kinderen verschrikkelijke gevolgen hebben, dus gezonde kinderen kunnen het niet altijd aan.

    Hier een heel goed stukje over mazelen en godsdienst:
    http://ruardganzevoort.wordpress.com/2013/07/11/mazelen/

  88. ikweethetookniet says :

    @ pittig
    heb ik het woord autisme laten vallen?? blijkbaar heeft u mijn verhaal niet goed gelezen. om er dan toch op in te gaan. dat iets niet is aangetoond betekend niet meteen dat er geen verband is…het antwoord ligt denk ik ergens in het midden. en sommige mensen neigen naar de ene kant van het verhaal en andere naar de anderen. we mogen hier toch allemaal over nadenken en verdiepen en onze mening vormen. maar bij iemand een mening door de strot duwen (zoals de overheid doet) en een eenzijdig beeld geven van een fenomeen als vaccinatie wekt bij mij nogal wat vragen en argwaan op.

    En ik zie niet in wat godsdienst met mazelen te maken heeft. iedereen wil uiteindelijk het beste voor zijn kind, en is in de veronderstelling het juiste te doen. daarom zou er nooit gesproken mogen worden over kindermishandeling als het gaat om wel of niet vaccineren.

    maar ik begrijp dat het een heftige discussie kan zijn, omdat je geen milde visie kunt hebben over vaccinatie als je je erin hebt verdiept of je nu voor bent of tegen. de emoties lopen zo hoog op dat mensen niet meer goed luisteren naar elkaar. jammer vind ik dat. het geeft me het gevoel dat verschil er niet mag zijn…

  89. ikweethetookniet says :

    http://zwanger.blog.nl/medisch/2009/11/05/drie-babys-overleden-na-vaccinatie-pneumokokken-prevenar-intenting-consultatiebureau

    het gaat dan wel om een ander vaccin maar toch. ik geloof dat de natuur niet zo maar een ‘foutje’ maakt, de mens helaas wel…

  90. ikweethetookniet says :

    om nog maar te zwijgen over de doden na vaccinatie tegen mexicaanse griep…

  91. Peter says :

    Misschien speelt er bij dat inenten nog iets heel anders: binnen de kring van niet-inenters kun je scoren met ‘geloofachtig gedrag’: het wordt dapper en stoer gevonden om ‘op God te vertrouwen’. Daarmee stijg je in de pikorde en kun je een machtspositie (bijv. kerkenraadslid) verwerven. Het is toch veelal een macho-cultuur waar het leven van een kind (en zeker van een meisje) minder telt dan de geloofs-status van Pa.