Nieuwe evangelisatie

Mark de Boer, directeur van Agapè, twitterde deze cartoon door over Nieuwe Evangelisatie. De tekenaar doelt op de evangelieverkondiging op internet en laat God een Facebook-like uitdelen aan de mensheid. Een prachtig controversieel beeld, want als God echt tevreden is over de mensheid, hoeft er natuurlijk niet meer te worden geëvangeliseerd, zeker niet met een opgestoken vingertje. Dan volstaat de mededeling: “God ziet jou zitten!”

BKduYZGCAAEP2Kg.jpg-large

Maar niet iedereen ziet zo’n onvoorwaardelijke Like God zitten. IKnowTheBibleIsRight gebruikt Facebook om mensen en duivels op Gods bijbelse waarheden te wijzen. Zo’n 140.000 gristen-Facebookers zijn fan en plaatsen de plaatjes op hun eigen timeline door.

598494_10151337827932053_120235183_n

Het kan nog erger. Deze evangelisatieflyer met QR-code werd op de EO Jongerendag in Arnhem uitgedeeld. Hippe methode voor de mobieltjesgeneratie met een hele stoffige Maranatha-boodschap.

hoorenzie

19 responses to “Nieuwe evangelisatie”

  1. afolus says :

    Mensen die blij worden van een plaatje met “Likes van de Godheid” lijken vooral op zoek naar erkenning die ze ontbeerden van ouders, vrienden en/of collega’s.
    Gristenen die zich moeten bedienen van plaatjes waarin de bijbel is omgetoverd tot een klappertjespistool zijn waarschijnlijk erg angstig voor anderen en schreeuwen het hardst als er een moskee in hun stad wordt gebouwd…
    Wees jezelf broeder, blijf jezelf zuster….

  2. vleertje says :

    Ik vind die van Mark leuker 🙂

  3. Pittig says :

    Volgens mij is de bijbel helemaal niet Right, maar Left!

  4. Pittig says :

    Een prachtig controversieel beeld, want als God echt tevreden is over de mensheid, hoeft er natuurlijk niet meer te worden geëvangeliseerd,…

    Hahaha! Scherp gezien!

    En dan heeft de tekenaar ook nog eens het kunstwerk van Michelangelo niet helemaal begrepen. Want die luie mens doet echt geen moeite om naar God toe te gaan. Het is een slap vingertje van een blote man die achterover ligt en niet teveel moeite wil doen om God te naderen.

    Maar God “liked” het blijkbaar dat de mens zo is…

  5. PietV. says :

    Ik ben het met de auteur eens. De evangelist Mark die een boek heeft geschreven over nooit meer evangeliseren. Het boek gaat alleen maar over evangeliseren maar dat terzijde. Zou beter onderaan de tekst. “Geen nieuwe evangelisatie” kunnen zetten. Iedereen weer terug in zijn of haar hok. En daar wachten op het laatste oordeel. Wat de gelovigen straks al een paar duizend jaar doen. Gaan ze dit jubileum ook vieren. Onder het motto: 2000 jaar wachten, wat een feest”.

  6. Hendrik says :

    “Hoor en zie, is de bruidegom komende?” en dat mag allemaal maar tijdens zo’n EO jongerendag? Ik begrijp wel dat zulke hitsige geluiden en plaatjes niet zomaar geëtaleerd kunnen worden en daarom het schermpje van een smartphone de uitweg is voor deze Maranatha club. Maar dat de EO doet goed vindt …

  7. TommyLee says :

    Ik kan mij niet voorstellen dat die bruidegom flyer door een jongere is geschreven: te veel tale kanaäns!! Toch weer die eindtijd verwachtng die mijn jeugd verpest heeft.( Ik heb van de week het boekje: de planeet die aarde heette weer eens doorworsteld, en heb weer flashbacks van de horrorscenario’s die mij in de seventies zijn voorgehouden. brrrr

  8. Johan says :

    @TomyLee: Misschien kun je dat boek opsturen naar Gerda om te laten verbranden. 😉

  9. Wilfred says :

    @TommyLee: Maar zie je dan echt de vervulling van die profetieen niet om je heen gebeuren???

  10. beervis says :

    @Tommy Lee

  11. John says :

    @Goedgelovig

    Vind je deze scene al slecht geacteerd? Dan moet je de volgende scene eens bekijken uit Left Behind 2: Tribulation Force. Machtige christelijke retoriek versus atheïstische lariekoek. Daar heeft Kirk Cameron ons allemaal flink te pakken (vanaf 23:30 tot 25:38):

  12. John says :

    Mijn favoriete horrorfilmmagazine Schokkend Nieuws schreef ook een tijdje over relihorror à la The Omega Code, Megiddo en Left Behind, tot ze op een gegeven moment klaar waren met deze evangelisatie-achtige broddelwerkjes. En terecht natuurlijk. Net als bij christelijke muziek ligt ook bij christelijke films de kwaliteit ver beneden de maat!

    http://www.schokkendnieuws.nl/recensiearchief/1323-left-behind-ii-tribulation-force.html

  13. John says :

    Oh, en Left Behind 2 vind je dus niet onder het linkje hierboven, maar hier:

  14. Agilhartje says :

    @TommyLee heeft al dat eindtijdgeknutsel jouw leven ook verpest? Ik ben er inmiddels van genezen maar het had bij mij een stevige impact in mijn jonge jaren.
    “Evangeliseren met angst” is trouwens nog steeds niet voorbij, helaas.

  15. Pijpkaneel says :

    @agilhartje en @john

    In het boek Ninevé wordt door Rick de Gier op een milde manier afgerekend met eindtijd-rubbish uit de evangelische jeugd.

    Goeie CD erbij van Ponoka.

    Aanrader.

  16. John says :

    @Pijpkaneel

    Inderdaad, heb het boek gelezen! 😉 Zijn verhaal dat hij al die christelijke filmmeuk in de cult-videotheek in Utrecht mocht stallen, heeft mij doen besluiten deze christelijke reli-thrillers te bezien voor het eigenlijk is: vermakelijke wansmaak. Zó slecht, dat het weer fout wordt. Met die bril op vond ik vele van die eindtijdthrillers (Left Behind, The Omega Code, Time Changers, etc.) best vermakelijk. Wat filmliefhebbende vrienden, bier, chips en goedkope whisky erbij, en we hebben een paar leuke avonden gehad 😉

  17. TommyLee says :

    @agilhartje, ik zal het hier wel eens vaker geroepen hebben, sorry jongens, maar inderdaad de wederkomststress heeft mijn jeugd redelijk verpest. Een paar voorbeelden: als tiener nadenken over hoe het zou zijn als je zou trouwen (stel dat je je dat zou kunnen voorstellen) was gewoon niet aan de orde: je zou nooit die leeftijd bereiken, de heer was dan immers allang terug gekomen. Dan het eeuwig aanhoren van: we moeten werken zolang het dag is heeft er in geresulteerd dat ik thuis niet heb leren genieten van lekker niks doen. Er moest altijd wel gefolderd op straat getuigd etc. worden. Dan die horrorstories over de grote verdrukking en het voortdurende gedram aanhoren van onheilsprofeten die de krant lazen naast de bijbel om maar niet te spreken van cijfergoochelaars die met die codes hebreeuwse letterwaarden vermenigvuldigden en dan wist je tot op de minuut wanneer alles zou plaatsvinden, gloeiende gloeiende ja die klojo van het efraïm genootschap had veel concurrenten in die tijd.@pijpkaneel: ik zal eens kijken of ik aan dat boek kan komen!

  18. Pete H says :

    @tommylee
    Erg, dat die eindtijdellende je jeugd zo in de greep had.
    Ik heb ‘de planeet die aarde heette’ geloof ik ook nog ergens liggen. Ik kreeg het van mijn moeder in handen geduwd ergens rond m’n 18de . De ongelovige buurman van de gelovige buurvrouw werd bekeerd na het lezen ervan of zoiets. Ik ben er in die tijd een klein beetje ingetrapt in de zin dat ik geloofde dat we in de eindtijd leefde vanwege terugkeer van de joden naar israel etc, maar voor een deel dacht ik gelukkig ook, “we moeten het allemaal nog zien”. Ik heb wel sindsdien altijd interesse gehad in eindtijdcomplottheorien en weet er bovengemiddeld veel van af. Het waren leuke verhalen voor in de kroeg om m’n heidense vrienden mee te vermaken.

  19. joost says :

    Dan volstaat de mededeling: “God ziet jou zitten!”

    Wat een geruststelling voor al die gevangenen die niet met een enkelbandje thuis mogen blijven. 😉
    joost