Zegen, God, mijn twitterkoe

Zaterdag is het langverwachte nieuwe Liedboek voor de kerken gepresenteerd. Daarin is ook een lied opgenomen waarvan diverse twitteraars vinden dat het het lijflied van de GG-twitterkoe zou moeten zijn.

kleinekoe

Dit zegengebed komt uit de Carmina Gadelica, een bundeling liederen in het Gaelic, met wortels in de keltische spiritualiteit, uit een tijd dat mensen nog een diepe verbondenheid met de aarde voelden. Roel Bosch noemt dat ‘de spiritualiteit van het alledaagse’.

De samenstellers van het Liedboek zijn minder bang voor de duivel dan Joop Gankema van de Opwekkingsbundel, want lied 666 is gewoon opgenomen.

19 responses to “Zegen, God, mijn twitterkoe”

  1. fladderaartje says :

    Dit is in elk geval een goed voorzetje van de PKN om weer aansluiting te vinden bij de moderne christenen.

  2. fladderaartje says :

    Toch roept dit lied wel weer vragen op. Een kleine koe is toch een kalf? Maar een kalf geeft geen melk, die drinkt melk. En hoe moet ik me ‘samenleven met een koe’ voorstellen? De liedjes van de PKN laten in elk geval ruimte voor het mysterie.

  3. fladderaartje says :

    Vertaald naar 2013

    Zegen God mijn kleine tablet
    Zegen mijn verbinding
    Zegen onze relatie, mijn tablet en ik
    Zegen de manier waarop ik browse
    Zegen God elke USB poort
    Zegen iedere vinger
    Iedere letter die ik typ
    Zegen God mijn kleine tablet

    De spiritualiteit van het alledaagse.

  4. mafchauffeur says :

    @fladderaartje: dat Gaelic lied stamt misschien wel uit de late middeleeuwen. En dan is zo’n “kleine koe” weer heel logisch:
    http://www.koemania.nl/Koeienrassen.htm

    Beduidend kleiner dan de Neolitische koe van vóór die tijd en de huidige Holsteiner Friesian.

  5. mafchauffeur says :

    Het was nog lastig kiezen tussen de kleine koe en de gele klonten:

    Gij die maan en zon laat stralen,
    Gij die wei en stal hun vee geeft,
    Gij die zee en beek de vis zendt,
    stuur ons boter op zijn tijd!

    Kom met gele klonten, kom!
    Kom met gele klonten, kom!
    kom met klonten, kommen vol,
    kom met gele klonten, kom.

    http://www.ionagroep.nl/spiritualiteit.htm

    Goede keus gemaakt.

  6. fladderaartje says :

    @maf
    Dank voor de verduidelijking. Die gele klonten zijn waarschijnlijk afgevallen met het oog op de obesitas epidemie.

  7. fladderaartje says :

    Ik krijg zo maar een ander monster, wat leuk.
    Zegen mijn kleine Avatar enz…

  8. Keietrekker says :

    Gelukkig hier wel een lied 666: De Heer is opgetogen, waarin Gods liefde voor ons word bezongen. (Mooie tekst). Hiermee geef je God toch de eer, in plaats van die angst voor de duivel. Als je 665 liederen hebt bezongen (hoe groot hij is) waarom dan die angst in de opwekkingsbundel. Ach misschien komen ze bij Opwekking in Putten nog tot een andere mening als ze het nieuwe liedboek in kijken. ” Voorlopig is het 1-0 voor de PKN”!! Staan er trouwens ook nog twijfelliederen in? Kunnen jullie van Goedgelovig het lied van de Kleine koe op de site zetten, is natuurlijk wel een mooi idee een lijflied! (als het een mooi lied is).

  9. Ettje says :

    @Keietrekker; De psalmen staan er ook in, dus twijfelliederen genoeg! 🙂

  10. Sueigilera says :

    Wat een lief liedje. Ik dacht heel even dat het een hindoeïstisch versje was. 🙂

  11. keietrekker says :

    @Ettje,

    Mooi

  12. rob says :

    Een koe is een afgod en twitter is demonisch. Het is weer helemaal duidelijk vanuit welke geest dit bericht geschreven is, bah!

  13. dspolleke says :

    Vage shizzle dat gezang 666. God heeft op een beslagen ruit geschreven? Misschien moet AE Gortel hier maar weer eens een interview aan wagen!

  14. Hendrik says :

    Ik vind het héél veel inlegkunde om te stellen dat god met gezang 666 opgetogen en in de wolken is. Zo belangrijk is dat nummer nou ook weer niet, toch?
    Als opwekking dit gaat opvatten als een uitdaging van PKN zijde dan belooft dat nog wat.

  15. Hendrik says :

    Over die “alledaagse spiritualiteit”: kan dat ook omgebouwd worden naar het melken van deze tijd, dus gewoon de gang naar het koelschap in de supermarkt? Of loopt de goegemeente dan vast in een lange litanie van melk, vla, kwark, danoontjes, yakult drankjes etc. etc. zodat psalm 119 erbij verbleekt?

  16. Hendrik says :

    Het lijkt me overigens een feest als evangelische charismaten dat koeienlied gaan zingen, met hun “ik wil juichen voor u mijn heer” “JOEHOE!!” gewoonte als leidraad.
    Slurp, smak, plons, BOE!! … het zijn maar suggesties…

  17. mafchauffeur says :

    @Hendrik: daar worden voornamelijk liederen over arenden en leeuwen gezongen. Koeien hebben meer de functie van aas. 😉

    Spiegeltje spiegeltje aan de wand:

    How I see myself! How about you! Roar!!!!!!!!

    A post shared by Todd Bentley (@iamtoddbentley) on

  18. Keietrekker says :

    @Hendrik,

    Misschien is het koeienlied iets voor de kindersamenkomst “JOEHOE”, al is het natuurlijk ook leuk voor de grote “JOEHOE “. Bij de PKN zullen ze dat “JOEHOE ” natuurlijk wel achterwegen laten.

  19. gerrit says :

    zegen heer mijn kleine koe
    zegen heer mijn kleine paard
    word u soms onze grootheidswaanzin niet moe
    want wie het kleine niet eert is het groote niet waard