Nachtelijke stromen van kracht

De jeugdherinneringen van ThaFizzy over Opwekking hebben bij menig GG-lezer herkenning opgeroepen. Vroegâh, toen Opwekking nog Vierhouten was, of nog verder terug in de tijd – de Dikkenberg en de Harskamp – toen kon je nog de meest wonderlijke en opwindende zaken meemaken. Zo schrijft GG-lezer TommyLee, die als medewerker van het eerste uur bij tientallen pinksterconferenties betrokken was, over nachtelijke stromen van kracht.

kamperen-op-opwekking

De nachtelijke avonturen op de hei, zoals ThaFizzy omschrijft, zou je kunnen onderverdelen in twee categorieën:

– De gemotiveerden: zij beleefden hun eigen opwekking, kwamen luid lofprijzend van de hei richting terrein en moesten tot de orde gemaand worden.
– Er waren ook anders gemotiveerden: zij waren het die des nachts lekker lagen te vrijen op de hei, maar die was zo groot dat je daar geen last van had. Ouders die dachten: ‘Ik stuur mijn dochter naar Vierhouten, daar steekt/loopt ze altijd wat van op’ hadden gelijk.

Als nachtwacht (rond 1980) maakte je malle dingen mee. Er werd regelmatig gerommeld. Als er te hard gehijgd werd als je langskwam en vroeg of het stil kon zijn, kwam er wel eens een zeer verlegen reactie.

Hoogtepunt was een oudere man die mij paniekerig aansprak op mijn groene ordedienstband. Er zou een vrouw hevige pijn lijden. Er klonken ijselijke gillen over het verstilde tentenveld. Wat bleek: een vrouw lag zo hevig klaar te komen dat ze alles om zich heen vergeten was. Buiten de oude man maakte niemand zich daar verder zorgen over, al waren er meerderen uit hun slaap opgeschrikt. Het was ook best een leuke jonge vrouw, zo bleek toen we het gebeurde later evalueerden.

22 responses to “Nachtelijke stromen van kracht”

  1. rob says :

    Tolerantie onder de gristenen is groot 🙂

  2. pijpkaneel says :

    Hihi seks ohoh hihi.

  3. rob says :

    @pijpkaneel

    Was jij dat in die tent 🙂

  4. mafchauffeur says :

    Heeft Opwekking daar tegenwoordig regels voor, seks op het kampeerterrein?

    Het lijkt mij dat, mits er voldaan wordt aan een drietal basiseisen, daar eigenlijk geen bezwaar tegen kan bestaan.

    Uiteraard moet het geen overlast geven, moet men getrouwd zijn (met elkaar) en niet van gelijk geslacht zijn.

  5. Rik says :

    Zullen we het maar Verwekking noemen dan? Gaat mooi samen met seminars over het huwelijk en seksualiteit 😀

  6. Wormpje B says :

    Mooie foto, volgens mij wordt er nog niet veel pijn geleden
    Het was dus genieten.
    In de avond uren.

  7. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    🙂

    Dat zijn dus eigenlijk vier eisen. Je moet niet alleen getrouwd zijn, maar ook met elkaar!

    En zou je wel meerdere vrouwen of bijvrouwen mogen hebben? Die “één vrouw”-regel geldt volgens Titus en Timoteüs alleen voor leiders, dus de rest van de gemeente…

  8. Pittig says :

    Dit verhaal van TommyLee heeft hij ook al eens in kleuren en geuren verteld op een Dwaze schare bijeenkomst. Het voegt een hele nieuwe dimensie toe aan al het Opwekking-gepraat over vurig zijn en passie hebben.

  9. mafchauffeur says :

    @Pittig: eigenlijk zijn het maar 3 eisen, maar de precisering van de tweede voorwaarde zette ik er bij ten behoeve van de zwakkeren in het geloof en de Oud-Testamentici die menen dat Gods wetten onveranderlijk zijn en veelwijverij nog altijd is toegestaan.

    Het blijkt geen overbodige toevoeging. 😉 🙂

  10. pijpkaneel says :

    Oei, seks, hahaha hihihi.

  11. TommyLee says :

    @GG prima hoor om de pikante tekstjes er uit te pikken. Ik denk dat de werkelijkheid is dat er op Opwekking net als welk festival dan ook geen enkele controle is wie er met wie in een tent slaapt. Als je niet tussen plaatsgenoten staat ontbreekt immers elke sociale controle. Alleen dertig jaar geleden keek je er meer van op en was er meer rust op de terreinen waardoor nachtelijk lawaai meer opviel en zelfs ongewenst was. O ja ik heb nog wat recht te zetten: Ik was geen medewerker van het eerste uur zoals genoemd, wel bezoeker van het eerste uur (vanaf 1970)en vrijwilliger vanaf rond 1980 waarbij ik heb wachtgelopen maar ook wel eens een heel weekend wc’s heb geschrobd, nogal eens de opbouwweek en afbreekdagen heb meegedraaid later toen er een zendingstent kwam heb ik daar met een stand gestaan en hielp ik niet meer mee.De laatste paar jaar kom ik hooguit nog dagjes maar ik heb de indruk dat je er dan niet echt meer goed tussen komt. Dit jaar zat ik op de camping in een heel ander deel van het land. Stel je voor: eerst ’s avonds een opgewekte preek beluisteren op Goed Nieuws radio en daarna de camping kroeg induiken en meebrullen met een lokale karaoke jockey: Daar in dat kleine café aan de haven. Wel goede gesprekken maar niet over geloof. Dan terug naar mijn rustige slaapplekje. Heerlijk uitgerust.

  12. mafchauffeur says :

    Net als @TommyLee kijkt ook de sjofartoeteraar met weemoed terug naar vervlogen tijden… 🙂

    Het waren goeie dagen, maar heb ook bedenkingen, het is helaas niet de “opwekking” die ik me herinner, ik ben op zoek naar echt vuur en ik denk dat alles organisatorisch wel beter is geworden maar helaas is dit niet “de opwekking” die ons zal veranderen, ook al is het heel goed om mee te maken, ik herinner me andere tijden, tijden dat DE Geest op mensen viel en hen totaal veranderde … Als ik dat zie dan weet ik het verschil.

    https://www.facebook.com/werner.vansuetendael?fref=ts

  13. mafchauffeur says :

    Een handjevol Gloriestoel-genezingen op Opwekking 2013.

    Tiidens Opwekking 2013 ongeveer 10 mensen in de stoel gehad waarvan er enkele direct werden genezen, enkele verhoringen zijn nog niet te controleren, en een paar mensen werden niet direct genezen.
    Ook veel mensen mogen uitleggen wat we met de gloriestoel doen. Er was zeker belangstelling en herkenning. Misschien de volgende keer met zijn allen een plaats huren voor de gloriestoel?

    (bron: FB Gloriestoel)

    Logisch eigenlijk – het zou eerder verbazing wekken als veel Opwekking-gangers allerlei kwalen zouden hebben. Je mag eigenlijk wel aannemen dat de meesten inmiddels genezen zijn van hun beenlengteverschil. 😉

  14. henkjan37 says :

    Wat ik veel raarder vindt…is dat ze bij opwekking op zondag tegenover de kerktent en tijdens de dienst allerhande christelijke prullaria (evangelische amuletten) en boekjes en cd-s verkopen. En alsof dat nog niet heidens genoeg is wisselen ze zelfs geld voor muntjes op het plein voor de kerktent…

    dan neem je Jezus echt totaal niet serieus toch…

    Daarbij vergeleken is een beetje genieten van elkaar elkaar en de schepping in het algemeen natuurlijk reuze onschuldig;)

  15. henkjan37 says :

    waaaaaaaaaa! wat is trouwens mn plaatje ineens groot en eng!

  16. DsDre says :

    @Henkjan37

    Ik zou het niet snappen als ze de verkoop op zaterdag doen, dat is de rustdag, maar op zondag is het lekker feest en kan je dus ook lekker shoppen.

  17. Henkjan37 says :

    @ drdre,

    Ze doen t zelfs op zaterdag, de boefjes

    Overigens weet ik niet precies op wat voor dag Jezus in de Tempel was…

  18. TommyLee says :

    Nu ik de conferentie op wat meer afstand -per radio- gevolgd heb vallen een paar zaken wat meer op. Aan het begin van elke dienst worden de verwachtingen torenhoog opgeschroefd. Aan het eind van de dienst wordt eindeloos gedankt voor de vervulling van de opgeschroefde verwachtingen en daar tussenin wordt er openlijk maar met een vette geestelijke toef slagroom schaamteloos gebedeld om geld.

  19. Johanna says :

    @TommyLee: ik was erbij dit weekend en heb 3 grote bijeenkomsten / diensten meegemaakt. Ik vind het allemaal wel meevallen met dat bedelen. Als je daar rondloopt en ziet welke kosten er gemaakt zijn (loopbruggen, schijnwerpers, wc- en douche-units, enorme tenten, perfecte geluidsinstallaties enz), dan verbaast het je dat je maar weinig (rond de 200 euro voor een heel gezin) hoeft te betalen om erbij te zijn. Daggasten komen weg met een parkeerkaart van 7,50 (voor een auto vol mensen), dus zo schokkend is het allemaal niet, hoor.
    Ook vind ik de torenhoge verwachtingen wel meevallen. Als deelnemer heb ik het in elk geval niet zo ervaren. Het zijn echte “conferentiepreken” – wat grotere woorden dan je in een kleine gemeente zou bezigen, het enthousiasme eveneens. Maar er zit weinig extreems bij.
    Bij de christelijke prullaria ben ik niet naar binnen geweest, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar er zijn nou eenmaal mensen die graag kleine kleihandjes met parels erin kopen, of heilige olie, heilig water en kiezelstenen met inscriptie. En die worden hier bediend met een enorm aanbod. Leuk voor ze, toch? Alles is vrijwillig.

  20. Johanna says :

    En – lees ik nu pas – was de Gloriestoel op Opwekking? Heb ik verdikkeme vanwege mijn rug maar eenmaal daags in de tent kunnen zitten, terwijl mijn benen nu aangegroeid hadden kunnen zijn. Ik heb ook altijd pech…

  21. TommyLee says :

    @johanna: ieder beleeft het op zijn manier. Als ik er het hele weekend had rondgestruind had ik er ook anders tegenaan gekeken.! Ik verbaas mij na die 50 jaar nog steeds dat men zo uitgesproken claimt dat God zo krachtig in ons midden is, terwijl de Bijbel belooft dat waar 2 of 3 in Zijn naam……enfin het blijkt er bij te horen dat de spreker meer autoriteit krijgt als hij roept. ik ervaar Zijn aanwezigheid etc.

  22. Hertog Jan says :

    @TommyLee: ik heb enkele jaren geleden in de nachtwacht bij Soulsurvivor meegelopen en daar was een van de opdrachten toch echt op te letten dat er geen gerommel in die tentjes was tussen de jongens en de meisjes.