Intussen in Huize Zijlstra…

zijlstra-een-goede-deal

41 responses to “Intussen in Huize Zijlstra…”

  1. Roel says :

    Een overziener, is dat een ander woord voor een CEO, of betekent het: Overspannen ziener (iemand die te lang naar de TV of z’n beeldscherm heeft zitten kijken)?

  2. d.e. says :

    T genieten van t niet goed gaan vind ik straal verkeerd. Satire of minachting en haat, wat is het???????????????????/

  3. Johan says :

    Ik denk niet dat er zo’n platte koehandel heeft plaatsgevonden, maar ik vraag me wel af wat de ‘win’ voor Zijlstra is geweest om Pasterkamp als overziener boven zich te dulden.

  4. geen_ID says :

    Wat is GG toch soms een belachelijke site.

    Zelf zeggen dat ze bij een kerk actief betrokken zijn.
    En dan nu mensen belachelijk maken of anderen weer voor dwaas uitmaken ipv voor zulke situaties te bidden.

    Ben benieuwd wat GG hierop te zeggen heeft.

  5. Roel says :

    Kan iemand mij nu eens vertellen, waar dat woord “overziener”vandaan komt, dat hier telkens wordt gebruikt? Opzieners, oudsten, ouderlingen, dat zijn termen die ik ken in deze kringen, maar dit woord niet.

  6. Johan says :

    @Roel: Volgens mij wordt met de term (apostolisch) ‘overziener’ bedoeld dat diegene eindverantwoordelijk is voor het geheel van het werk van De Levenstroom (genezingsbediening + gemeente). Een soort Minister van Genezing en Gemeente dus.

  7. afolus says :

    Lang, heel lang geleden heb ik eens een ontmoeting gehad met Johan Maasbach in zijn Capitol Evangelie Centrum. Dat was een ervaring op zich.
    Maasbach had precies zo’n houtsnijwerk met zijn naam op zijn bureau staan. Erkenning en nog eens erkenning is wat deze gasten lijken nodig te hebben. Die Zijlstra wilde blijkbaar toch een soort afgietsel zijn van JM… 😀

  8. afolus says :

    @Roel
    Het begrip “overziener” is een echt HR begrip.
    Veel managers die tegen een burnout aan zitten “overzien” hun situatie niet meer zo en dan schreeuwen ze om een “overziener”. 😉

  9. Bernard says :

    Mij intrigeert eerder dat collectebusje…

  10. star says :

    Jaja, wat een narcisten hé,Dat bureau herken ik 🙂 maar goed, hij geeft toch nog een klein beetje in een collectebusje voor Israel, ach ja, wat lief. 🙂

  11. Roel says :

    O, dus het is specifieke JZ terminologie en je komt het bij anderen niet tegen?

  12. Roel says :

    Waarom? Het is misschien wel voor het KWF.

  13. Case says :

    De charismanische wereld leeft van slecht vertaald Engels. De engelse term “overseer” wordt ten onrechte vertaald met overziener i.p.v. opziener (oudste).
    M.i. zijn daar twee redenen voor:
    1) Over klink deze mannen beter in de oren dan op. Want dat lijkt op, ‘er tegen op zien’ er ze willen juist over het hoofd zien..

    2) Ze voldoen niet aan de bijbelse eisen van de opziener:
    1 Timotheüs 3:2-4 Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen,
    niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, een goed bestierder van zijn eigen huis, die met alle waardigheid zijn kinderen onder tucht houdt;

    Titus 1:7-9 Want een opziener moet onberispelijk zijn als een beheerder van het huis Gods, niet aanmatigend, niet driftig, niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, niet op oneerlijke winst uit, maar gastvrij, met liefde voor wat goed is, bezadigd, rechtvaardig, vroom, ingetogen, zich houdende aan het betrouwbare woord naar de leer, zodat hij ook in staat is te vermanen op grond van de gezonde leer en de tegensprekers te weerleggen.

  14. mafchauffeur says :

    @Roel: helaas, het barst van de overzieners. Niet verwonderlijk trouwens, zo in de Eindtijd. 😉

  15. goedgelovig says :

    @Bob: Bedankt voor de tip. Had nog niet door dat het al online stond. 🙂

    @geen_ID: We plead guilty. 😉

  16. Roel says :

    @mafchauffeur: Ik vond die eerdere verklaring hier overtuigender(overseer enz.)Maar goed, zien deze mensen dan over de Eindtijd heen,of overzien ze de Eindtijd?

  17. Roel says :

    Generaliseren is ook een vak!
    In de kringen rond JZ, zo lees ik, wordt gesproken over duizenden genezingen.(Maar ik heb er nog over geen tien informatie gekregen)
    Nu lees ik weer de aanklacht, dat GG een vreemde site is en dat men in die kring beter kan bidden dan veroordelen.
    1. GG is een vreemde site en niet zelden vind ik het onuitstaanbaar.
    Maar toch mag ik zo’n “contrabas” van tijd tot tijd wel: Het dwingt de lezer om in de spiegel te kijken.
    Maar in het algemeen gesproken hebben(ook!) Christenen wat tegen spiegels en tegen in spiegels kijken.
    Dat wist Jakobus al!
    2. Wie zegt, sterker: Wie bewijst, dat er door de GG deelnemers niet gebeden wordt en alleen (JZ bijvoorbeeld) veroordeeld?
    Dat is maar een persoonlijke aanname.

  18. Wilfred says :

    @Roel: Als het goed is, overziet (of misschien beter: doorziet) iedere gelovige zogenaamde Eindtijden. 😉

    @Maf: Hoezo, heb jij een profetie gehad over de Eindtijd? “In het laatste der dagen zullen velen zich opwerpen als Apostelen?” Volgens mij heb jij teveel op de pagina van de 3 EOTA geneusd…

  19. Roel says :

    @Wilfred: Inderdaad: “…. doorziet zogenaamde Eindtijden”
    (Als jong broekie was ik ooit ook Tijdschrijver. Daarbij had ik met Eindtijden te maken. Daar werd toen door sommigen meegerekend om een toeslag te verdienen. Als je begrijpt, wat ik daar nu mee bedoel.)

  20. "IKKE" says :

    Ik vind het juist goed dat dit soort dingen onder de aandacht gebracht wordt…dat wordt hoog tijd heb ik ervaren! Arrogantie en manupulatie ten top…
    De manier waarop kun je over discussieren maar feiten zijn feiten!! Er wordt veel te veel onder de “bekende dekmantel” geschoven en eigen eer staat boven aan…ik kan er langzamerhand een boek over schrijven maar wil mijn tijd nuttiger besteden….
    Kerken lopen leeg maar dat deert niet..gewoon doorgaan want de leiding heeft “ALTIJD GELIJK” en ben je het niet met ze eens dan heb je de “geest van rebellie”..ben je het wel met ze eens..dan krijg je de beste “plekjes in de gemeente”…
    Heb zelf mee gemaakt dat wanneer je een afwijkende mening hebt, ze je met opgeheven vinger vragen of je wel “wedergeboren” bent….hoezo op de stoel van God gaan zitten…Deze vraag stel je alleen uit liefde aan je naaste..maar NIET met opgeheven vinger…!En ondertussen gaat “men” gewoon door !
    Kijk daar word ik nou verdrietig van….

  21. mafchauffeur says :

    @Wilfred: De Galactische Federatie van het Licht kent ook Overzieners.

    http://galacticchannelings.com/nederlands/blossom20-11-12.html

    http://www.hetgrotereplaatje.nl/galactic-federation.html

  22. mafchauffeur says :

    @Wilfred: maar ook in Christelijke kringen is de functie van Overziener sinds enkele decennia steeds populairder. Zo lopen ze inmiddels ook rond bij de Nederlandse Rafaël gemeenten (hoewel ze daar afwisselend Overziener en Opziener worden genoemd).

    En uiteraard in de enige echte Gemeente van Jezus:
    http://www.on-linenieuws.nl/stefan-en-anneke-koelewijn-nieuwe-pastorsechtpaar-gemeente-van-jezus/
    René van Ginkel is recentelijk gepromoveerd van herder naar apostolisch overziener. Een felicitatie waard! 😉

    En in Suriname:

    Dit geschiedde mede onder handoplegging van zijn eigen overziener, Apostel Willy Fleur van Gods Rivier Ministries in Suriname.

    http://www.logosinternational.org/wie-is-steven-reyme/

    Niemand die precies weet wat het betekent, maar dat is juist handig. Des te meer ruimte voor een eigen invulling van de functie…. 🙂

  23. Parelmoer says :

    Christelijk gezien is er maar een ‘overziener’ en dat is de Here zelf.
    Kennelijk heeft die bij de Levensstroom niet goed opgelet.
    Hierdoor is het vertrouwen in de Here bij Zijlstra zo aangetast, dat hij voor zijn nieuwe kerk voor de zekerheid maar een menselijke overziener heeft aangesteld.

  24. Roel says :

    Het veld van “overzieners”wordt nu steeds meer overzichtelijk!
    Kun je dit, met het oog op nieuwe rampenscenario’s niet in een lijst zetten?
    Een soort “Overzieners Academy” als EHBO.
    Of als “beroeps-commissarisen”.
    Tenslotte heeft iedere automobilist ook altijd motorolie bij zich voor het geval dat..
    Ik steek er bewust de gek mee, want als je dit serieus neemt maak je van geloven naar het bevel van Christus wel een karikatuur. Of beter: Nog meer een karikatuur.

  25. nietverbaasd says :

    Was Paulus ook niet gewoon een overziener? Hij gaf aanwijzingen aan gemeenten die blijkbaar onder zijn controle stonden (blijkens een aantal instructiebrieven in het NT). Het lijkt me erg bijbels dus. Probleem is dan wel; wie ‘overziet’ de overziener?

  26. Wilfred says :

    @Nietverbaasd: We kennen wel de term ‘opziener’, maar niet ‘overziener’.

    @Roel: En toen kwamen de prikklokken. 😉

    @Maf: Een ware wildgroei van overzieners dus. De grote afval is duidelijk begonnen!

  27. nietverbaasd says :

    @wilfred, ja maar de opzieners hadden op hun beurt weer een plaats in het systeem. Paulus stond weer boven de plaatselijke gemeenten.

  28. mafchauffeur says :

    Paulus dichtte zichzelf een uitzonderlijke positie toe op basis van een ervaring op weg naar Damascus en veel noeste pioniers/zendingsarbeid.

    Het zij hem gegund.

    Hedendaagse geloofshelden die een soortgelijke positie als apostolisch overziener claimen zullen daar ongetwijfeld argumenten voor hebben. Maar dan moeten ze ook consequent zijn, doorpakken en betogen dat hun pennevruchten een vergelijkbare status verdienen.

    Maar ja, daar zijn deze al dan niet apostolische overziener dan weer te schijterig voor.

  29. Wilfred says :

    @Nietverbaasd: Oh, dus de term overziener is eigenlijk identiek aan apostel?

    @Maf: Gelijk heb je! Het zijn angsthazen!! Nee, neem dan een voorbeeld aan Joseph Smith! 😉

  30. Ettje says :

    Het geheel overzien rond LS, JZ, PK kan ik alleen maar concluderen, overziend alle verse reaguurders: de Goedgelovig-gemeente groeit nog steeds! 🙂 Weet alleen nog niet of dat nou positief of negatief is!

  31. mafchauffeur says :

    @Wilfred: ja, die Joseph Smith had tenminste ballen. Overziener en martelaar. En gezegend met een gezonde visie op welke geschriften Waarheid zijn. 😉

    The constitution of the United States is a glorious standard. It is founded in the wisdom of God. It is a heavenly banner; it is to all those who are privileged with the sweets of liberty, like the cooling shades and refreshing waters of a great rock in a thirsty and weary land. It is like a great tree under whose branches men from every clime can be shielded from the burning rays of the sun. We say that God is true; that the constitution of the United States is true; that the Bible is true; that the Book of Mormon is true; that the Book of Covenants is true; that Christ is true; that the ministering angels sent forth from God are true, and that we know that we have an house not made with hands, eternal in the heavens, whose builder and maker is God.

  32. Wilfred says :

    Jammer, dat van die Constitution… tsss. Valt zo’n man toch weer van z’n voetstuk! 🙂

  33. Hendrik says :

    Benieuwd of er een herziene herdruk komt, met aanvulling….
    http://www.izb-ark.nl/producten/boeken/kerk-en-samenleving/levensverhalen/gods-plan-met-mijn-leven:9789076152226.htm
    “50 jaar na zijn roeping heeft evangelist Jan Zijlstra zijn autobiografie geschreven”, dat is de uitgave uit 2007…

  34. mafchauffeur says :

    Het mediabeleid van Rolph Hendriks:

  35. mafchauffeur says :

    Nou moe – de RD-site is bereikbaar op Tweede Pinksterdag. Soepeltjes hoor. 😉

    Ik heb begrepen dat de grootste moeite lag in mijn rol als apostolisch overziener. Ik zou als een dictator alles naar mijn hand zetten. Ik ben geen dictator, wel de oprichter en stichter van de Levensstroomgemeente. Paulus was ook een opziener over de gemeenten. Dat betekent dat hij daar niet altijd lijfelijk aanwezig was. Wel liet hij zijn gezag blijken als er problemen waren. Natuurlijk kan het geestelijk gezag misbruikt worden. Dat gebeurt veel in de kerk. Het Koninkrijk van God heeft echter niets met macht te maken. We hebben in het trieste conflict alles gedaan om een oplossing te vinden, we hebben een mediator aangetrokken, een christelijke rechter, maar toen dat alles niet lukte, ben ik zelf naar de rechter gestapt, zoals Paulus zich beriep op de keizer. Ik kon niets anders. Ik wil geen macht uitoefenen, maar ik zoek zielen te behouden. Men heeft gezegd dat ik een oude en ziekelijke man ben, maar ik voel me zo fit als een hoentje. Ik houd soms diensten van vier en vijf uur. De nieuwe paus was oud toen hij gekozen werd, en hoeveel presidenten beginnen er niet op oudere leeftijd met hun ambt? Het volk Israël werd door drie oude mensen verlost, Mozes, Aäron en Mirjam.
    http://www.refdag.nl/mobile/kerkplein/kerknieuws/jan_zijlstra_ik_ben_vol_goede_moed_god_is_aan_onze_zijde_1_739572

  36. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Tjonge, Apostle Anselm Maduboku vond het ook leuk. En als je dan op zijn naam klikt krijg je een hele lijst met hedendaagse “apostelen”. Ik snap dan niet dat Paulus zo’n moeite moest doen om als Apostel erkend te worden…

  37. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Jan Zijlstra zegt in jouw quote:

    Natuurlijk kan het geestelijk gezag misbruikt worden. Dat gebeurt veel in de kerk. Het Koninkrijk van God heeft echter niets met macht te maken. We hebben in het trieste conflict alles gedaan om een oplossing te vinden, we hebben een mediator aangetrokken, een christelijke rechter, maar toen dat alles niet lukte, ben ik zelf naar de rechter gestapt, zoals Paulus zich beriep op de keizer. Ik kon niets anders. Ik wil geen macht uitoefenen, maar ik zoek zielen te behouden.

    Oftewel: het gaat Jan Zijlstra niet om macht uit te oefenen, maar als zijn macht wordt aangetast, mag hij alles ondernemen om die macht te behouden?

  38. Rien HA says :

    volgens mij heeft dat hele conflict niets met het behouden van zielen te maken, maar alles met het behouden van macht.
    sterker nog, deze hele affaire gaat misschien wel ten koste van een heel aantal zielen!

  39. afolus says :

    Voordat Jan Zijlstra de term “apostolisch overziener” inbracht, had ik nog nooit van die titel gehoord. Vandaag zag ik dat in Groningen een charismatische kerk actief met de naam Destiny Church, waar de leiders ook “overzieners” worden genoemd.

  40. Frits says :

    Mat 7,22

    22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:
    Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd
    en in uw naam boze geesten uitgedreven
    en in uw naam vele krachten gedaan?
    23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen:
    Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij,
    gij werkers der wetteloosheid.

    Een stap in de goede richting is het onderwijs “Het Zaad van het Koninkrijk”
    in combinatie met de daarbij behorende MP3.

    http://supportministries.nl/nl/artikelen/category/13-dutch.html
    Scroll naar beneden