K(r)oningsdag

Vandaag geen grappig of kritisch bericht op GG. Iedereen is toch aan het TV-kijken, sjoelen of koekhappen. Maar wil je deze historische K(r)oningsdag toch graag met anderen bespreken, dan kan dat hieronder.

vlag-troonopvolging-kroning-koningsdag-willem

8 responses to “K(r)oningsdag”

  1. Agilhartje says :

    Nooit geweten dat we in Nederland niet echt kronen omdat dat een religieuze handeling zou zijn. Kerk en staat zijn gescheiden – daarom blijft de kroon op het kussen liggen.
    Sowieso wel handig want de kroon is wel een maatje Goliath.

  2. Wim says :

    “Kroont hem met gouden kroon”…………………(Is trouwens ook het lijflied van de tandartsen)

  3. thebutler says :

    Opvallend vaak wordt de inhuldiging een kroning genoemd. Inhuldiging klinkt natuurlijk helemaal niet romantisch en sprookjesachtig genoeg.

  4. Flipsonius says :

    @Wim
    LOL

  5. De Dichter says :

    mooie voorstellingen op het ij

  6. Fenderfan says :

    Veel waterig bier uit plastic bekertjes, veel ongezond en vies voedsel, veel afval, veel volksmuziek, veel Hazes en ik was zo blij dat die vleesgeworden barkruk dood was maar hij is blijkbaar ook uit de dood opgestaan, veel rommelmarkt met eindeloze rijen schuifelende mensen op zoek naar een koopje, veel slechte ‘muziek’ en dreun, veel aanstellerij, veel vaag klassiek in polonaisevorm met Andre Rieu en die andere Andre die helaas ook niet dood te krijgen is, veel hoogdravende woorden waarvan we nu al weten dat we ’t niet waarmaken dus waarom hou je je snavel niet….kortom: veel Hollands plezier. Oranje en het gepeupel is altijd een goede combinatie geweest.
    Maar het is inmiddels 1 mei, ga eens aan het werk.

  7. joost says :

    Het was ij zingwekkend met dat koningslied.
    joost

  8. mafchauffeur says :

    Mijn wereldbeeld is weer eens hardhandig bijgesteld. Ik ging er, als goed charismanisch gristen, altijd vanuit dat ons Koningshuis op z’n gunstigst onder invloed was van een Religeuze Geest.

    Koningin Beatrix die in den vreemde meedoet aan afgodsrituelen.

    Prins Willem-Alexander die zogenaamde bijbelstudies heeft over wereldreligies onder leiding van een zo goed als atheistische dominee.

    Koningin Maxima die over twee weken blikvanger is op een grote internationale homo-conferentie in Den Haag.

    Maar sinds gisteren gloort er Hoop. En hoe!

    “Zo helpe mij God…” Ik weet niet of je het zag, maar volgens mij zei koning Willem Alexander deze woorden uit het diepst van zijn hart.

    Ik vernam van ‘oma Ada’, waar we alles op TV volgden, dat de koning elke maand met enkele vrienden een bijbelstudie doet en dat hij daar voorrang aan geeft. Hij heeft openlijk gezegd dat hij een christelijk gezin wil zijn… Ik dank God daarvoor en volgens mij is dat veel waardevoller dan velen zich realiseren.

    Bij veel gezichten op Tv zie ik machtswellust in de ogen, ijdelheid, trots, en zoveel andere dingen. Ik zie zoveel duisternis in de ogen van mensen. Maar als ik zijn ogen zie, merk ik geen hoogmoed. Ik zie een ernst en eerlijkheid. En hoe Maxima straalt, wow… Urenlang… zo is ze gewoon. Prijs God.

    Ik bid dat er profeten op hun pad komen, die hen nog meer kunnen vertelen over de grote liefde van de Grote Koning en God die hen liefheeft en bijstaat…

    Is het je opgevallen dat de leiders in de Bijbel die invloed hadden op koningen, vaak veel respect hadden voor hen? Daniel had diep respect voor de koning van een zelfs zeer occult land. Jozef sprak met diep ontzag tot de farao. Daarom hadden de koning en farao ook respect voor Daniel en Jozef. Hun hart was nederig en respectvol. Dat mis ik enorm bi veel christen in dit land.

    Als je een hart hebt dat de regering minacht, kan God je niet gebruiken naar hen toe. Je hoeft het niet met alles eens zijn en er is idd veel corruptie, zeker bij de politieke machthebbers. Maar als je een hart hebt dat Gods hart ervaart voor bepaalde leiders, kan God je gebruiken als kanaal naar hen toe.

    Ik bid dat meer mensen in deze tijd, waar anarchie onder christenen zo sterk heerst en waar alleen de eigen mening nog koning is, er opnieuw een goddelijk respect mag komen voor mensen die met een trouw hart een plaats van gezag hebben.

    ‘Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld. Wie zich tegen dit gezag verzet, verzet zich dus tegen een instelling van God, en wie dat doet roept over zichzelf zijn veroordeling af.

    … ontzag aan wie ontzag toekomt, eerbied aan wie eerbied toekomt.” (Romeinen 13:1 en 7)

    Laten we ons hart, openen voor God zodat we leren met een hart vol eerbied omgaan met hen die God heeft aangesteld.

    https://www.facebook.com/davidjohn.sorensen?hc_location=timeline