Nieuwe aartsbisschop van Canterbury spreekt volk toe

We zijn zo bezig met onze eigen kroning dat we haast zouden vergeten dat in Engeland de nieuwe aartsbisschop van Canterbury is ingewijd. Voor komiek Rowan Atkinson aanleiding om het gansche volk nogal schuin toe te spreken voor Comic Relief. Het gevolg: een storm van protest en 3.000 klachten bij mediawaakhond Ofcom.

15 responses to “Nieuwe aartsbisschop van Canterbury spreekt volk toe”

  1. Agilhartje says :

    Dit toespraakje was erg onschuldig en erg engels.

    Rowan Atkinson vind ik zelden echt leuk. Veel mensen lachen omdat ze meedoen met de ingeblikte lach waar hij blijkbaar niet zonder kan.

  2. Pittig says :

    Wat een vakman is die Rowan Atkinson. Ik heb 15 jaar geleden dubbel gelegen om zijn Mr Bean filmpjes, daarna zijn scherpe cabaret, zijn documentaire over humor, die niet alleen boordevol informatie zit, maar ook nog eens humoristisch gebracht is en onlangs nog genoten van zijn optreden op de Olympische Spelen.

    Hij heeft ook wel eerder kerkelijke figuren gespeeld. Ik zie niet zo wat hier nou het probleem is? Ik dacht dat de meeste Engelse christenen ook wel tegen wat zelfspot konden.?

  3. Pittig says :

    @ Agilhartje

    Hier is toch geen ingeblikte lach? Dat is het publiek, die het blijkbaar wel leuk vindt.
    Hoe weet jij trouwens dat “veel mensen” alleen/vooral door die ingeblikte lach moeten lachen om Rowan Atkinson? Heb je dat onderzocht? Voel je dat aan je water? Of zie je dat in de ingewanden van een vis? 🙂

  4. DsDre says :

    De meeste christenen in Engeland hebben zelfspot. Ongeveer 3000 kennelijk niet.

  5. Agilhartje says :

    @pittig doe de volgende test. Kijk naar een Bean-filmpje en zet het geluid uit – het is niet meer grappig.
    Ik hoef toch geen wetenschappelijk bewijs te leveren als ik een eigen mening verkondig? 😦

  6. Agilhartje says :

    Humor en geloof lijken vaak een ongemakkelijke combinatie. Jammer want het is toch een stuk leuker in de harde kerkbanken als de spreker een humorist is.

    Of, zoals Spurgeon al zei: “ik heb liever dat er in de kerk gelachen, dan geslapen wordt.”

  7. Suzanne says :

    Ik vind hem leuk!!!!!!

  8. Pittig says :

    @ Agilhartje

    Als je het had gelaten bij een persoonlijke ervaring had ik er niet op gereageerd, maar je ging je eigen ervaring nog eens uitbreiden met een stellige uitspraak over “veel mensen”. Geeneens “ik denk dat veel mensen…” Nee, gewoon een absolute uitspraak dat veel mensen zo en zo reageren. En dan reageer ik: Hoe weet je dat? En waarom voel je de behoefte om je eigen mening te moeten “bewijzen” met een projectie op “veel mensen”? Is het niet genoeg om je eigen visie te verkondigen? 😉

  9. joost says :

    agilhartje
    volgens mij is bijna geen enkel grapje leuk wanneer je niet hoort wat er wordt gezegd. alleen van de gezichtsuitdrrukking moet je het niet hebben en wanneer er ondertiteling is laat die vaak veel weg. Dus wat is nu je punt?
    joost

  10. Agilhartje says :

    @pittig je wilt een bewijs dat een ingeblikte lach het lachen van de meeste kijkers bevorderd? Naar mijn EIGEN MENING is dat waar – waarom plaatsen ze anders die lach achter veel leukbedoelde filmpjes van Rowan?
    Als hij goed is heeft hij dat helemaal niet nodig!

    Overigens is dit filmpje best een beetje leuk filmpje. Ze hebben er wel een lach achter gezet (het is geen opname met publiek) maar gelukkig niet teveel.

  11. Alec says :

    @ Agilhartje:

    Je stelling is foutief. Als ik jouw redenatie volg kun je het gros van de Westerse comedy afschrijven als zijnde grappig: van Fawlty Towers tot Seinfeld, allemaal maken ze gebruik van lachbanden. Maar dat geldt ook als je als kijker een opname bekijkt van welke stand-up comedian dan ook.
    De stelling: ‘kijk, ik hoor anderen lachen, dus het is niet grappig’, lijkt me daarom onhoudbaar.
    Een betere stelling is: ik vind Rowan Atkinson niet grappig. Daar doet die lachband niets aan af. (Voor mij geldt namelijk: als ik iets echt niet grappig vind helpt een lachband daar absoluut niet bij.)

    De reden dat lachbanden worden gebruikt is wel erg interessant. Dat moet ik toegeven. Maar dat is denk ik eerder voer voor (massa)psychologen.

  12. Patrick says :

    Vreemd toch dat spotten met godsdienst eigenlijk altijd neerkomt op spotten met het christendom. Maar humor moet kunnen, yes indeed, en daarom stel ik Atkinson voor om nu eens op dezelfde manier de 3 miljoen moslims in the UK aan te spreken. Die doen toch ook mee aan Rednose Day? Dus een ayatollahpakje aantrekken, en dan een net zo grappig, geestig, onschuldig, spottend verhaaltje waarin de draak wordt gestoken met Allah, Mohammed en de koran. Alles voor het goeie doel. Moet kunnen, toch !

  13. DsDre says :

    @Patrick.

    De reden dat veel cabaretiers geen moppen over moslims, Koran en Mohammed maken is dat het gevolg is dat ze met de dood worden bedreigd en dat willen de meeste niet en geef ze nog gelijk ook.

  14. joost says :

    Ds Dre
    tenzij iemand suïdicaal is en vanwege zijn/haar geloof zich zelf niet van het leven mogen beroven.
    joost