Dankdiensten door het hele land

dankdienstDoor het hele land worden vandaag speciale dankdiensten gehouden vanwege het terugtrekken van het Koningslied. Maker John Ewbank gooide zaterdagavond na vernietigende kritiek van het volk de handdoek in de ring. De dag die hij wist dat zou komen is hier. Miljoenen coaches wisten het beter en stemden het lied met drie middelvingers in de lucht weg.

Zowel de Protestantse Kerk als de Rooms-Katholieke Kerk hebben speciale dankdiensten en -missen aangekondigd. “Wij zijn de Here God dankbaar dat ons land te elfde ure voor een ramp is behoed en willen daar collectief uitdrukking aan geven,” aldus een perscommuniqué.

In evangelische hoek is verdeeld gereageerd. Stichting Opwekking maakt zich zorgen of het Koningslied nu wel in de Opwekkingsbundel kan worden opgenomen. Peter Paauwe van de Doorbrekers in Barneveld had wel verwacht dat het lied van Ewbank zou worden teruggetrokken. “Het lied is geplagieerd van Matt Redman en dat kan de Heer nooit zegenen. Tegen John zou ik willen zeggen: wat je zaait, zul je oogsten. Maar dat principe kun je ook voor je laten werken door je tienden van de liedjes van Marco Borsato bij ons in de voorraadschuur te brengen.”

100 responses to “Dankdiensten door het hele land”

  1. Tinus says :

    Help mijn man is muzikant. Gelukkig zit leon10 en natas aan de overkant.

  2. Tinus says :

    Daaar zit je dan, je haar door de war, je weet niet echt waar maar een teder gebaar van jooooooooohn williams.

  3. Pittig says :

    Wat een flauw stukje is dit. En dan nog een paar misplaatste en goedkope sneren naar Opwekking en Peter Paauwe er bij. Kom op, GG, het koningslied heeft veel meer kwaliteit dan dit stukje… 😉

    Op nos.nl werden nog enige scherpe tweets aangehaald, die het alles in enig perspectief zetten:

    “Boston trilt nog na, dagelijks liggen banken onder vuur, maar half Nederland panikeert over #Koningslied.”

    en

    “”Halve natie luistert naar de rijmelarij van o.a. Bløf, Nick & Simon en Jan Smit en zit nu te zeiken op #koningslied #hypocriet”.”

    Heerlijk, zulke kritische geluiden! 🙂

  4. Wilfred says :

    @Pittig: Fijn, dergelijke kritische geluiden. En natuurlijk is er de nodige kritiek mogelijk. Trouwens, wat is de aanslag in Boston vergeleken bij die ramp met die kunstmestfabriek?

    Maar ik prefereer toch echt structuur en consistentie boven een bij elkaar geraapt liedje. Wat mij betreft mag deze fabricatie direct geloosd worden.

    Het kon in Nederland natuurlijk weer niet zo zijn dat we 1 artiest het lied lieten maken, dus werd het een poldervariant. Net zoals in de politiek is het ondertussen zo dat we vanwege onze zogenaamde tolerantie en wens de kool en de geit te sparen niks meer kunnen beslissen. De scheidslijn tussen Italie en Nederland wordt zo wel erg dun… 😦

  5. Wilfred says :

    @GG: Hebben jullie een filter ingesteld op mensen die te lang niet gereageerd hebben? Of op mensen die ’s nachts reageren? Dit moedigt niet echt aan… Twee reacties, twee keer moderatie. 😦

  6. thebutler says :

    Het lijkt me goed mogelijk dat de ‘halve natie’ die ‘luistert naar de rijmelarijen van Bløf, Nick & Simon en Jan Smit’, het deel is dat het Koningslied juist waardeert. Dus hypocrisie is dan een misplaatst woord.

    Er wordt naar mijn mening een hoop opgedrongen via de media wat we als ‘heel Nederland’ erg leuk schijnen te vinden en ik vind het heel goed dat er eens een duidelijk signaal gegeven wordt dat er meer, veel meer, is dan alleen die beperkte, wat ik gemakshalve maar noem, Sky Radio muziek.

    Dus het moet niet weg, maar ze mogen wel eens verder kijken dan HUN neus lang is en ruimte geven aan andere talenten die via dezelfde media hun publiek proberen te bereiken.

    Wat ik niet kan vinden in de nieuwsberichten: kreeg John Ewbank ook echt hele grove reacties en verwensingen? Of was hij het gewoon beu om steeds kritiek te horen?

  7. rob says :

    @Wilfred
    Ben wel benieuwd wat je geschreven hebt 🙂

  8. Ettje says :

    @thebutler; Gelukkig hebben ze tegenwoordig bij SkyRadio ook myradio.nl, waar iedere Nederlander z’n eigen radiostation kan samenstellen, en waar niemand meer verlicht is om naar rijmelarij te luisteren! En daarnaast heb je dan ook nog ‘de poot’ Classic.FM. Dus keus genoeg bij Sky, wat echte muziek betreft. 🙂

  9. rob says :

    Het is niet echt een lekkere volksmeezinger zoals het Wilhelmus. Hadden ze die niet tekstueel een beetje kunnen opleuken.

    Van de tekst “ben je er klaar voor en kun je dat ooit echt wel zijn” wordt je niet echt vrolijk, het zou mij niks verbazen als Willem straks de kroon in de ring gooit, na dit lied te vaak gehoord te hebben 😦

  10. thebutler says :

    Ik krijg het idee dat Ewbank nogal een kort lontje heeft.
    Ik krijg mijn hele leven al allerlei hufterige reacties op dingen die ik doe en verdien er ook nog eens geen hol mee.
    Is het niet een beetje te veel huiie?

    @Ettje: Het is met Sky Radio, naar ik heb gehoord, al veel minder erg dan vroeger, toen ik op mijn werk, waar het aanstond, de hele dag moest luisteren naar Mariah Scarey, Whitney Houston, Laura Pausini, Paul de Leeuw (met het zelfde Laura Pausini nummer) en een paar redelijke popnummers die waren verknipt tot zielloos gedrocht in opdracht van het station.
    Alsof je iemands beperkte muziekcollectie in de herhaling hebt staan.

    Radio is voor mijn gevoel alleen leuk als er weinig oeverloos gewauweld wordt en format en commercie een minder belangrijke rol spelen. Avontuurlijk en afwisselend. En zonder ziekelijk reclame gekwetter.
    Dus daarom maak ik mijn eigen lijstjes op iTunes. Bevalt prima. Wel jammer dat KINK gestopt is want dat vond ik echt wel wat hebben.

  11. mafchauffeur says :

    Ik snap die Ewbank wel. Een bekritiseerde gristen kan zich tenminste nog verheugen in de gedachte dat het allemaal vervolging om Zijnentwil is.

  12. rob says :

    Voor Willem
    Een mooi liedje:

  13. bramvandijk says :

    Het was niet echt een lied waar ik wat mee had, maar voor het doel was het denk ik prima geschikt. Een refrein wat goed door iedereen mee te zingen is, verschillende soorten coupletten die dus verschillende genres samenbinden in één liedje, en een tekst die zo algemeen is dat die op alles van toepassing kan zijn. Goed, dan blink je dus ook uit in cliché’s, maar dat zijn ook juist cliché’s, omdat ze bruikbaar zijn in dit soort omstandigheden.

    De kritiek is daarom wel erg overtrokken. Jammer dat het zo is gelopen, dat hadden John et al niet verdiend.

  14. bramvandijk says :

    Enigszins cynisch zou je kunnen zeggen dat het lied alsnog heel Nederland heeft samengebracht, namelijk in afkeer van ons kroningslied 😦

  15. thebutler says :

    Dat het clichés waren was maar een klein deel van de kritiek, zo ver ik het begrijp.

  16. rob says :

    @Pittig
    Je moet toch wel toegeven dat het een draak van een lied is en dat de tekst behoorlijk hoogdravend is.
    De overeenkomsten met Peter Paauwe en stichting opwekking zie ik wel 🙂

  17. rob says :

    @Pittig

    “Boston trilt nog na, dagelijks liggen banken onder vuur, maar half Nederland panikeert over #Koningslied.”

    en

    “”Halve natie luistert naar de rijmelarij van o.a. Bløf, Nick & Simon en Jan Smit en zit nu te zeiken op #koningslied #hypocriet”.”

    Heerlijk, zulke kritische geluiden!

    Binnen dat kader is veel marginaal.
    Boston staat weer niet in vergelijking met de tsunami en de tsunami is een minder groot probleem dan de eeuwigdurende honger in Afrika enz enz.

    Zit je nu niet appels met peren te vergelijken?

  18. mafchauffeur says :

    Ach, 9000 man politie om een zwaargewonde jongen van 19 jaar op te sporen zou je ook wat overdreven kunnen noemen.

    Ik vraag me wel af of lollige/satirische tweets in Boston uberhaupt mogelijk waren. Voor je het weet ben je s.t.a.a.t.s.g.e.v.a.a.r.l.i.j.k.

    Dan maar liever twitteren over goedbedoelde rijmelarij. 😉

  19. rob says :

    @Maf

    🙂
    voor je tweet.

    Kan jij niet fff een leuk koningslied in elkaar draaien 🙂

    Overigens vind ik bij nader inzien de tekst best goed. De tekst staat dicht bij het volk. Ewbank probeert het volk te vertegenwoordigen en dat is natuurlijk niet naar de zin van de literair begaafde critici . Het lied is een mix van een smartlap, een rap en een ballade .
    Allemaal ingredienten waar Nederlanders van houden.
    Maar of het mixen van hutspot, patat en chocola nou zo’n goed idee is .
    Misschien was het allemaal net iets teveel van het goede 🙂

    Alle grote componisten werden in hun eigen tijd miskend., laat dat een troost zijn voor onze Sjonnie.

  20. Ettje says :

    @rob; Taalkundig was het een gedrocht! En hoewel ik niets met P@W heb, kon ik niet anders dan hun gast, vrijdagavond, alleen maar gelijk geven, ook al was het enigszins lacherig! http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=1547&tx_ttnews%5Btt_news%5D=30380&cHash=996215b891228e933f17b56446ff96db

    @thebutler; Nee, ik heb geen aandelen bij Sky, mocht je dat denken, maar je moet echt eens myradio.nl gaan testen. Kun je, met bijna geen gewauwel, je eigen radiostation maken. Helemaal gratis! 🙂

  21. mafchauffeur says :

    Ewbank:

    Of ik eindig aan zo’n boom, net als de bard uit Asterix en Obelix. Dat kan natuurlijk ook”

    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/216321
    (op 8:17)

    Blijkbaar is de Gave van Profetie niet exclusief voorbehouden aan geestvervulde gristenen. Evenals de Gave van Overdrijving, en de Geest van Calimero.

  22. rob says :

    @Ettje
    De critici hebben gelijk, muzikaal vind ik het ook een gedrocht en met het beeld erbij werd het helemaal erg. Ik kan er gewoon niet naar kijken zonder plaatsvervangende schaamte 😦
    Maar om die man nou met de dood te dreigen is ook overdreven. Het is maar een liedje 😦

  23. rob says :

    @Maf
    Luister en huiver!

  24. rob says :

    Overigens kan ik nergens meer het originele filmpje vinden Best wel sneu voor al die mensen die zich ingezet hebben, zoals Ali B, Marco B, Gers P, enz

  25. Johan says :

    De vergelijking met Boston is wel treffend, want een hele stad platleggen om één verdachte van 19 jaar in te rekenen is net zo overtrokken als dat hele Koningslied.

    Ik ben blij dat het lied van de baan is. Het idee voor een Koningslied was prachtig, maar de opdrachtgever heeft enkele heel cruciale fouten gemaakt in het proces:

    – ze hadden ‘foutloos Nederlands’, ‘goede meezingbaarheid’ en ‘inhoudelijke logica’ als keiharde criteria moeten hanteren, maar er hebben blijkbaar een paar mensen zitten slapen.

    – ze hadden enkele varianten van het lied moeten maken en die laten scoren door het publiek; een nationaal lied is echt van een andere orde van het zoveelste liedje van Borsato, daar moet het volk zich goed in kunnen herkennen. Op deze manier hadden ze de kritiek in goede banen kunnen leiden, zo van: schiet er maar op, we wegen alle feedback en voeren daarna een verbeterslag door, en desnoods nog een tot de meerderheid het ziet zitten.

  26. MaB says :

    Ik denk dat het hele probleem met dat koningslied ongeveer hetzelfde was als met het doorsnee opwekkingslied. Mijn (en ik vermoed een algemeen) probleem met heel veel opwekking is dat het met name muzikaal (en vaak ook tekstueel) heel erg cliché en middle-of-the-road is. Sentimenteel en oppervlakkig. En op zich is dat niet erg voor muziek die niets anders dan entertainment probeert te zijn. Maar op het moment dat dit soort muziek serieus moet worden genomen, willen mensen iets dat net iets meer doordacht en smaakvol is. Iets dat beter past bij een officiële troonsoverdracht of bij een persoonlijk geloof dat uit meer bestaat dan wegzwijmelen op roze reli-wolkjes.

  27. mafchauffeur says :

    @rob: al die mensen die zich hebben ingezet mogen dat heus wel declareren hoor, daar hoef je echt geen medelijden mee te hebben. 😉

    Overigens zou het best kunnen dat premier Rutte en minister Bussemaker maandagochtend in een gezamenlijke persconferentie bekendmaken dat dit Koningslied, ondanks de emoties van de late zaterdagavond, gewoon doorgaat zoals gepland en dat we er met ons alleen een mooi feest van gaan maken.

    En dat de heer Ewbank heeft beloofd dat hij zich tot en met 30 april verre houdt van FB- en Twitter en die tijd gebruikt om zich in Wilp te laten bijpraten over hoe je je staande houdt tegen de Geest van Kritiek. 😉

  28. rob says :

    @Maf

    En dat de heer Ewbank heeft beloofd dat hij zich tot en met 30 april verre houdt van FB- en Twitter en die tijd gebruikt om zich in Wilp te laten bijpraten over hoe je je staande houdt tegen de Geest van Kritiek.

    Meestal laat een persoon zich meeslepen in de geest van kritiek, door kritisch te zijn op de persoon die een geest van kritiek heeft en zo verspreid de geest van kritiek zich als een zwarte olievlek 😦

    Moeilijk hoor 😦

  29. Ettje says :

    @rob; Mijn bezwaar was vooral het taalkundige ervan. Het leek wel of ze een Engelse tekst door de Google vertaalmachine hadden gehaald. Dan krijg je ook van die kromme zinnen! En die W van stamppot… Ik heb me suf zitten peinzen welke stamppot dat kon zijn, tot ik uitkwambij wittekool, met een oranje saus. Schijnt in de Achterhoek gegeten te worden, maar dan heet het Kabbes… Dus ook dat begint niet met een W. Zal dus wel stamppot Wandijvie, Woerenkool of Wuien zijn…
    En de muziek was duidelijk geleend bij opwekking of iets dergelijks…

    @mafchauffeur; Een inburgeringscursus en taalcursus lijkt me meer geschikt voor de makers. Lijkt me dat ze daar in een eerder stadium voor gezakt zijn.
    Trouwens, als Rutte en Bussemaker zich er tegenaan gaan bemoeien krijgen we vast een volksopstand! Rutte met z’n verhaal over: het lied staat nummer 1 in iTunes… Dus het is oké! Hoe zouden ze dat trouwens gaan doen? Krijgen al die mensen nu hun 0,99 eurocent terug, die ze betaalden voor een koningslied dat geen koninklijk lied bleek te zijn?

  30. mafchauffeur says :

    @rob: tsja, je kunt de kritiek ook pareren door te stellen dat taalkundige b.a.g.g.e.r. heel normaal is in volksliedjes en dat foutloos Nederlands niet zou passen.

    Desnoods verwijs je naar de bespreking van Opwekkingsliederen op GG.

    Eventueel haal je het oude Liedboek er ook nog bij om te laten zien dat foutloos Nederlands bepaald niet zaligmakend is. 🙂
    In uw hoede zijn wij wel geborgen,
    en schoon eerlang ’t oog ons breek’,
    open gaat het op de grote morgen
    na deez’ aardse lijdensweek.

    (Gezang 53)

  31. mafchauffeur says :

    @Ettje: Wortelstamppot? Begint met een W én is Oranje. 🙂

  32. joost says :

    rob

    Overigens vind ik bij nader inzien de tekst best goed. De tekst staat dicht bij het volk.

    Best goed voor iemand van kleuterschoolpeil?
    joost

  33. rob says :

    @Ettje
    witlof, woerenkool, wla, wandijvie,

  34. rob says :

    @Maf

    Eventueel haal je het oude Liedboek er ook nog bij om te laten zien dat foutloos Nederlands bepaald niet zaligmakend is.

    Inderdaad, en wat dacht je ervan, zouden Nederlanders wel in staat zijn om foutloze engelse liedjes te schrijven?
    Dat is ook nog maar de vraag.
    Als ik John Ewbank was zou ik vette wraak nemen door dit soort wangedrochten aan de kaak te stellen

  35. mafchauffeur says :

    Toch hebben we alláng een alternatief lied.

    De tijd is weer gekomen,tijd voor een groot feest.
    Dat wil je echt niet missen,hier moet je zijn geweest.
    Samen heffen wij het glas,een ode aan het bier.
    We proosten op een leven vol plezier,feesten doen we hier

    Refrein:
    We zijn er weer bij en dat is prima,Viva Hollandia.
    We houden van het leven de liefde en de lust.
    We feesten door tot ’s avonds laat nog lang niet uitgeblust.

    Geniet van alle mensen,ze gaan van tent naar tent.
    Iedereen is uitgelaten,de stemming is ongekend.
    De kraan die stroomt op volle kracht,we drinken er nog een.
    Oranjefeest dat is voor iedereen,niemand alleen

    We zijn er weer bij en dat is prima,Viva Hollandia.
    We houden van het leven de liefde en de lust.
    We feesten door tot ’s avonds laat nog lang niet uitgeblust.

    We zijn er weer bij en dat is prima,Viva Hollandia.
    We houden van het leven de liefde en de lust.
    We feesten door tot ’s avonds laat nog lang niet uitgeblust.

    Ga staan en laat het klinken ein prosit door de tent.
    We zullen samen drinken,je bent hier wie je bent

    En we zingen nog een keer

    We zijn er weer bij en dat is prima,Viva Hollandia.
    We houden van het leven de liefde en de lust.
    We feesten door tot ’s avonds laat nog lang niet uitgeblust.

    Ik geef toe, het is wat minder verfijnd maar als je op 30 april om 19:30 even diep ademhaalt zijn die drie minuten zó voorbij.

  36. Fenderfan says :

    Waarom zingen we niet gewoon het Wilhelmus (gez.411 LdK)? Dat moet je na eeuwen niet willen vervangen, dat werkt niet. Wie is er eigenlijk op het onzalige idee gekomen om een koningslied te willen?

    ‘Ben ik van Duitschen bloed’. Persoonlijk juich ik het toe als we Frau Angela Merkel benoemen tot cheffin van stuurloos Europa. Zijn we van al dat gedoe af, en gaan we aan het werk.

  37. Vleertje says :

    Voor iedereen die hem gemist heeft: de taalanalyse van het Koningslied. :mrgreen:

    http://omroep.vara.nl/media/227198

  38. Ruitje says :

    Vanmorgen werd in onze gemeente 10.000 reasons (Nederlandse versie gezongen). Dat lied is voorgoed verknald door Ewbank…

  39. Wilfred says :

    @GG: Werkt de moderator niet op zondag? 🙂

    @Rob: Sorry, het ligt niet in mijn handen… 😦

  40. Ettje says :

    @mafchauffeur; Alleen wortels als stamppot? Dat doen wij met uien en noemen het dan peen en uienstamppot of hutspot! 🙂

  41. Wilfred says :

    @Maf:

    Blijkbaar is de Gave van Profetie niet exclusief voorbehouden aan geestvervulde gristenen. Evenals de Gave van Overdrijving, en de Geest van Calimero.

    LOL 🙂

    Betekent het feit dat je “Geest” bij Calimero met een hoofdletter schrijft, dat je Calimero goddelijke status toekent?

  42. Wilfred says :

    Naast alle terechte tekstkritiek door taalpuristen als Wim Daniels en consorten, vraag ik me echt af wat ik van die tekst moet denken. Moeten wij W.A. beschermen tegen alles wat komt? Hem behoeden voor de storm? In de context van een liefdeslied kan ik dergelijke retorische overdrijvingen wel begrijpen. Maar hier niet…

  43. afolus says :

    @Wilfred
    Zou dat bedoeld zijn met die tekst…?
    Of mag onze nieuwe Konng rekenen op zijn volk als beschermende godheid….?
    Onduidelijke insteek….

  44. mafchauffeur says :

    @Ettje: waar heb jij huishoudschool gedaan? 😉
    http://www.eenvoudige-recepten.nl/recept_wortelstamppot.html

  45. Wilfred says :

    @Afolus: Kijk, het stukje over “ik zal waken als jij slaapt” pas ik al regelmatig toe. Dus die regel kan ik meezingen. De rest wordt moeilijker. 😉

  46. mafchauffeur says :

    @Wilfred: je moet niet overal iets achter zoeken. 😉 Hoewel het niet uit te sluiten valt dat gristelijk Calimerogedrag Geinspireerd is.

    Het Koningslied (dat morgen door de commissie gewoon weer in ere kan worden hersteld) is ook zoiets waar je vooral niets achter moet zoeken. Ik ken het inmiddels bijna uit m’n hoofd vanwege mijn nog voortdurende verbijstering over de tekst.

    De beste verklaring tot dusverre die ik kan verzinnen is overmatig drankgebruik.

  47. TommyLee says :

    Ik hoorde die Daniëls gehakt maken van het lied. Tja het is wel heel knullig in elkaar gedraaid. Het lijkt wel of als het druipt van sentiment het OK is. Gaan we naar een kroningsfeest of naar de begrafenis van Andre Ha6.

  48. mafchauffeur says :

    @Wilfred: de tekst met betrekking tot de storm, het baken en de haven doen mij toch vooral hieraan denken:

  49. Wilfred says :

    @Maf: Taal is bedoeld om betekenis over te dragen. Als jij een hoofdletter gebruikt, ga ik er van uit dat dat bewust is. Ik zoek er dus niks achter, ik zoek het er in. 😉

    Het lied is, hoor ik net op het nieuws, 1 van de 3 pijlers onder het werk van het nationaal comite. Gelukkig worden de koningsspelen en het koningsboek wel een succes. Anders zou het hele bouwwerk in duigen dreigen te vallen… 🙂

  50. Wilfred says :

    @Maf: Misschien was hij zo profetisch dat hij deze krantenkop voorzag?

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cultuur/article/detail/3428453/2013/04/19/Storm-van-kritiek-op-Koningslied-Dit-is-een-ouderwetse-draak-Vre-se-lijk.dhtml

    Misschien gaat het lied eigenlijk over Ewbank zelf en had hij gehoopt dat hij voor de storm behoed zou worden? Je weet het niet…

  51. mafchauffeur says :

    @Wilfred: vestig je hoop dan maar vooral op het Koningsboek. De Koningsspelen zijn nou ook niet om over naar huis te schrijven.

    De school van mijn kinderen doet officieel mee, en telt dus netjes mee in de statistieken. Maar omdat ze vorige week al een sportdag hebben gehad en afgelopen vrijdag een dans- en bewegingsdag, zullen de Koningsspelen a.s. vrijdag uitsluitend worden ingevuld door een door Jumbo gesponsord ontbijt in de klas en aansluitend het volgen van de Tv-uitzending(en) over de Koningsspelen.

    Dus ook dat heeft alles weg van een gevalletje “wakker, stamppot eten”. 🙂

  52. Joop says :

    Een konings(lied)drama

  53. Wilfred says :

    @Maf: Je proefde toch de ironische ondertoon wel? Ik bedoel, als dat je pijlers zijn, dan zou ik er niet aan denken er iets op te bouwen…

    Stampot in de ochtend? Beuh… 😦

  54. goedgelovig says :

    @Wilfred: De moderator is ook wel eens een dagje vrij.

  55. Wilfred says :

    @GG: Dat is dan zeker de tweede in het koeienpak? De ander is vast heel druk met twitteren. 😉

  56. Flipsonius says :

    Ik vind trouwens ook weer een paar taalkundige juweeltjes in de annonce van Ewbank: Ik ben zelf de enige paraplu in deze zeikregen
    Die steekt het ‘ik voel mij als een kerstboom zonder piek’ van Hazes zonder meer naar de kroon (sic). Ik zie er een tophit in: “Ik ben mijn eigen paraplu / en het regent continu / dikke tranen van verdriet / was ik maar een vergiet”.

    Of deze:
    of het lied dat Sylvia Witteman, Johan Vlemmix en Giel Beelen gaan produceren in al hun wijsheid van muziek en de nederlandse taal.
    die is ook niet mis.
    Ga nu vast de stamppot maken voor morgenochtend 😉

  57. Hendrik says :

    Ewbank is tenminste een bank die de eer aan zichzelf houdt.

  58. goedgelovig says :

    @Wilfred: Je kunt niet de kop en de staart tegelijk zijn. 😉

  59. Ettje says :

    @Flipsonius, Hendrik en GG Bedankt! Viel er ook nog iets te lachen voor het slapen gaan!

  60. Wilfred says :

    @GG: Ik neem aan dat dat een niet-bewuste verwijzing is naar Jesaja 9?

    13 Daarom zal de HEER bij Israël in één haal
    kop en staart, palmtak en riet afsnijden;
    14 de kop zijn de oudsten en aanzienlijken,
    en de staart de leugenprofeten.

    🙂

  61. Pittig says :

    Al die doodsbedreigingen naar Ewbank zijn niet mis. Zelfs Nico Dijkshoorn roept op tot een “milde steniging”. Grappig bedoeld, maar dat is hetzelfde als dat je zou zeggen dat hij met een fluwelen koord opgeknoopt moet worden. In mijn oren gebruiken juist die critici de taal verkeerd.

    Het tolerante Nederland kan niet eens een niet-zo-perfect lied verdragen en zal zelfs de mensen die het lied als protest 13 keer laten horen met de dood bedreigen…

    http://www.ad.nl/ad/nl/5601/TV-Radio/article/detail/3429739/2013/04/22/Q-music-draait-koningslied-13-keer-als-statement.dhtml

    En de mensen met de grootste monden krijgen de meeste aandacht, want er zijn genoeg mensen die het lied wel mooi vinden.

    @ Johan

    Als de hetze over een paar maanden bekoeld is, ben ik benieuwd of jij niet met schaamte naar je vergelijking tussen het koningslied en de Boston actie gaat kijken.

  62. mafchauffeur says :

    @Pittig: een bekoelde hetze?

  63. Ettje says :

    @Pittig: Misschien dat we tegen die tijd meer zorgen hebben over Tsjechië:
    http://publicshaming.tumblr.com/day/2013/04/21

  64. rob says :

    @Pittig

    Al die doodsbedreigingen naar Ewbank zijn niet mis. Zelfs Nico Dijkshoorn roept op tot een “milde steniging”.

    Hoe vaak we hier op GG al niet mensen digitaal gestenigd hebben, toen kon je de humor er nog wel van inzien.
    Maar als heidenen het zeggen is het ineens een serieuze bedreiging?

  65. afolus says :

    @rob
    Hij is leuk! 😀
    Die heidenen kunnen ook nergens meer tegen 😉

  66. bramvandijk says :

    @rob, pittig

    Hoe vaak we hier op GG al niet mensen digitaal gestenigd hebben, toen kon je de humor er nog wel van inzien.

    Daar heb je inderdaad ook wel een punt. Op zich maakt in de opmerking van Djikshoorn dat ze een “milde” steniging moeten krijgen wel duidelijk dat het hier om een ironische opmerking gaat. Dat geldt ook altijd op GG.

    In die zin zou ik zeggen dat oproepen tot stenigen, al dan niet vergezeld van een monty python filmpje, prima is, mits het maar gaat om een milde steniging, want we zijn hier ten slotte geen barbaren 😉

  67. Pittig says :

    @ rob, bramvandijk en afolus

    Zoek de verschillen in de context!

    Hier gaat het om de toepassing van een bijbels gebod voor valse profeten dat we juist afzwakken en satirisch behandelen. Er is dus een bijbels gebod tot steniging en we maken eigenlijk dat gebod een beetje belachelijk, net als wat het Monty Python filmpje dat doet.

    Maar waarom zou je iemand “mild” willen stenigen vanwege een lied dat niet perfect is? Waarom zou je grappig willen zeggen dat iemand dood moet, omdat er een paar taalfouten in een tekst zitten? Bij Nico Dijkshoorn is het gewoon een misplaatste tekst.

    Verder is er een context waar je in een klein groepje wat grappen maakt en iedereen elkaar een beetje kent, dan klinkt het al wat anders dan een publiekelijke uitspraak dat je via twitter de wereld in gooit.

    Al met al vind ik dit een groot verschil.

    Maar er zijn nu ook nare verwensingen en doodsbedreigingen aan het adres van Sylvia Witteman… Ook dat vind ik te triest voor woorden. 😦

  68. Pittig says :

    @ Wilfred

    Als je de teksten wat minder individualistisch zou lezen, zou het al een stuk schelen… 😉

  69. Pittig says :

    @ Wilfred

    Het kon in Nederland natuurlijk weer niet zo zijn dat we 1 artiest het lied lieten maken, dus werd het een poldervariant. Net zoals in de politiek is het ondertussen zo dat we vanwege onze zogenaamde tolerantie en wens de kool en de geit te sparen niks meer kunnen beslissen. De scheidslijn tussen Italie en Nederland wordt zo wel erg dun… 😦

    Kom op, die scheidslijn is nog dikker dan mijn buik! Italië en Nederland zijn twee totaal verschillende werelden. Vraag het maar aan welke econoom dan ook.

    En we beslissen zeker wel: namelijk dat we het met elkaar willen doen en dat we geen grote stakingen en onrust willen. Dat is een hele duidelijke beslissing!!

    En de tekst is geschreven door een paar mensen, die gebruik hebben gemaakt van ingezonden teksten. Heel veel liederen die ik ken zijn door meerdere mensen geschreven, die hun inspiratie ook uit allerlei bronnen halen. Ik zie niet in wat dat met het poldermodel te maken heeft.

  70. Pittig says :

    Ben ik het zelfs een keer met De Telegraaf eens! (zit ik dan wel goed?)

    De kritiek is daarmee op zijn zachtst gezegd overdreven. Het was de afgelopen dagen haasje-over op internet met de W van wie het gemeenst kan afkraken. Het leidde tot de W van weglopen. Begrijpelijk in Ewbanks geval. Maar het maakt deze episode nog beschamender dan de taalfouten in de tekst.

    http://www.telegraaf.nl/filmenuitgaan/muziek/21499536/__Column_Koningslied__.html

    De reacties en de toon ervan (ook van GG met zulke slappe stukjes) vind ik beschamender dan welke taalfout ooit.

  71. mafchauffeur says :

    @Pittig: Sylvia Witteman is wel wat gewend, een paar maanden geleden maakte ze de blijkbaar lastig vergefelijke fout om Twente en de Achterhoek door elkaar te halen.

    Een reactie die je ook weleens ziet bij het verwarren van Groningers met Friezen. Of andersom. 😉

  72. bramvandijk says :

    @Pittig
    Zoals eerder gezegd ben ik het met je eens dat de kritiek zwaar overtrokken is. Alleen deze tweet van Nico Dijkshoorn, kan ik me niet zo aan ergeren. Het is overduidelijk dat dit niet serieus is, net als de verwijzingen naar het bijbelse gebod op stenigen hier op GG.

    Opmerkingen dat de hoogste boom nog niet goed genoeg was en meer serieus overkomende bedreigingen vind ik wel belachelijk en mogen ze wat mij betreft door de rechter laten toetsen.

  73. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Hangt de ernst van doodsbedreigingen af van wat iemand gewend is? Waarom zou je in vredesnaam iemand doodwensen vanwege een lied of kritiek op een lied?

    @ bramvandijk

    Er zijn duizenden veel creatievere manieren die Nico Dijkshoorn had kunnen gebruiken om zijn onvrede met het koningslied uit te drukken, of niet?

  74. rob says :

    @pittig

    Zoek de verschillen in de context!

    Hier gaat het om de toepassing van een bijbels gebod voor valse profeten dat we juist afzwakken en satirisch behandelen. Er is dus een bijbels gebod tot steniging en we maken eigenlijk dat gebod een beetje belachelijk, net als wat het Monty Python filmpje dat doet.

    Nico mag dus niet stenigen en wij wel omdat het op GG een soort incrowd lolletje is.
    Ik zie de grote verschillen in de context niet zo.
    Punt 1, bijbelse termen worden in onze taal veel gebruikt omdat het christendom een onderdeel van de Nederlandse cultuur is.
    Punt 2, ik denk dat een aantal reageerders op GG zich best wel gekwetst hebben gevoeld door de digitale steniging.
    Ik blijf erbij dat je op dit punt overgevoelig reageert.

  75. Ettje says :

    Eerlijk gezegd begin ik deze discussie een beetje zielig te vinden.
    Beetje gelijkwillen krijgen, beetje erg veel woorden voor iets wat niemand echt slecht bedoeld heeft…

    Niemand heeft Ewbank echt willen stenigen of ophangen aan de hoogste boom…
    Wat een onzin allemaal!

    Beetje zoals er ook gereageerd wordt op het liedje, wat een gedrocht is en blijft, en vervolgens dan elke reactie erop opblazen tot een hoogte die het helemaal niet waard is.

    En zo wordt de kritiek op het lied kritiek op de kritiek en of dat wel of niet kan.

    Allemaal zo: Nederland op z’n kleinst en smalst.

  76. TommyLee says :

    @pittig: Ik denk dat je ook moet mee nemen in het verhaal dat Ewbank nogal hoog opgaf dat hij het zo goed vond en dat hij zich niets zou aantrekken van kritiek. Kijk als hij nou namens zichzelf een slechte tekst zou maken swa maar namens ons….. Dat hij er om wordt uitgelachen heeft hij over zich zelf uitgeroepen. Doodsbedreigingen passen meer bij foute milieus en korte lontjes en moeten hier niet mee geassocieerd worden.

  77. TommyLee says :

    @pittig, rob: goed idee om bij het leveren van ongezouten kritiek toch te blijven meewegen dat iemand die heel foute opmerkingen maakt op zichzelf wel goede intenties kan hebben, noemen ze dat niet: op de bal spelen ipv op de man? Kwetsen is niet de oplossing en menen iemand door kwetsende opmerkingen op het rechte pad terug zal keren is ook een illusie!

  78. mafchauffeur says :

    @Pittig: Witteman is een columniste die zo nu een dan een “Koelmannetje” doet. Die weet hoop ik wel dat er een hoop stoere pubers zijn die veilig achter hun computerschermpje of met hun smartphone de meest o.n.f.a.t.s.o.e.n.l.i.j.k.e. reacties geven op internet. Ik heb al een tijd niet meer op GS gekeken, maar “val eens d.e.a.u.d.” en “ze moesten je een n.e.k.s.c.h.o.t. geven” worden daar volgens mij niet eens gemodereerd, laat staan gecorrigeerd door vaste reageerders.

    Dat betekent niet dat ik dergelijk o.n.f.a.t.s.o.e.n.l.i.j.k. gedrag vergoeilijk of acceptabel vind, maar dramatische stappen zoals het Koningslied intrekken, onderduiken of je uit het openbare leven terugtrekken vind ik zwaar overtrokken reacties.

  79. mafchauffeur says :

    Overigens doet het mij deugd dat mijn suggestie (https://goedgelovig.wordpress.com/2013/04/21/dankdiensten-door-het-hele-land/#comment-167415) door de Commissie is overgenomen. Toch maar mooi de weddenschap met mijn echtgenote gewonnen, die mijn gelijkluidende profetie van gisteravond resoluut naar de prullenbak verwees. 🙂 🙂

  80. mafchauffeur says :

    Overigens doet het mijn deugd dat mijn suggestie van gisteren (hierboven, 8:01 pm gisteravond) door de Commissie is overgenomen.

    Toch maar mooi de weddenschap met mijn echtgenote gewonnen, die mijn profetie van gisteravond naar de prullenbak verwees. 🙂 🙂

  81. Wilfred says :

    @Maf: Ze waren natuurlijk bang dat de andere twee pijlers onvoldoende draagkracht zouden hebben… Maar gefeliciteerd: Maf is ook onder de profeten!

    @Pittig: Hoe je het ook wilt lezen, ik vind het geen zinnige betekenis opleveren. Maar als jij je er goed in herkent, dan wil ik je dat niet ontnemen… 😉

  82. Wilfred says :

    @Pittig: Jij haalde toch zelf eerst met instemming een tweet over Boston aan waarin de reacties op het lied tegen het gebeurde in Boston werden afgezet?

  83. mafchauffeur says :

    @Wilfred: dank. Hoewel ik mijn loon reeds heb (nou ja zeer binnenkort) met die fles wijn.

    Overigens kennen ze in het Vaticaan het rapgedeelte ook al. De W van Willem.

  84. Wilfred says :

    @Maf: Ze jatten ook alles bij elkaar. Ik zag gisteren dat Bony het gebaar eerder ook al gebruikte…

  85. goedgelovig says :

    Verdorie, mafchauffeur. Zijn al die dankdiensten voor niets geweest.

  86. Wilfred says :

    @Maf: Ik moest toch nog even denken aan de Geest van Cailmero. Er zijn twee wegen te bewandelen: Calimero als afgod, of Calimero als voorbeeld.

    http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/14296_nederland_aanbidt_calimero_de_god_van_de_verongelijktheid/

    http://www.pkn.nl/missionair/mm30/model-21-30/Documents/Het_evangelie_voor_Calimero%5B1%5D1.pdf

    Ik neem aan dat jij meer hebt met de tweede optie.

  87. afolus says :

    @Wilfred
    Begrijp ik het nu goed?
    @Wilfred is deïst en @mafchauffeur is Calimeriaan…? 😉

  88. mafchauffeur says :

    @GG: nee, de dankdiensten waren niet voor niets. Hooguit is verkeerd gedankt; er had profetisch gedankt moeten worden voor het alsnog doorgaan van het Koningslied.

    Zoals David Zeurensen zondag op zijn Fb schreef:

    Ik kan het niet helpen… Hoeveel kritiek, onbegrip en haat dit ook over me kan brengen, doe ik wat ik in mijn hart voel: Ik geloof dat God mensen diep wil raken door deze woorden. Ik sta niet achter elke zin van het lied, maar deze rode draad, die doorheen het lied loopt, is te bijzonder om in de vuilnisbak te eindigen. Ik hoop dat velen hierdoor iets van Gods hart mogen proeven.

    https://www.facebook.com/#!/ontdekgod

    @Wilfred: voordat je verkeerde conclusies trekt: ik las dit pas vandaag. Toch mooi dat zo’n groot evangelist/profeet mijn profetie bevestigt!!! 😉

  89. mafchauffeur says :

    @Wilfred: op welke vraag van jou hij antwoord geeft weet ik niet, maar Zeurensen heeft een speciaal woord voor je.

    Wilfred: dat vragen we ons ook af. De haat die tot uiting komt en de agressie vind ik bizar. Dat hoeft helemaal niet. De Bijbel zegt dat de tong van mensen in brand wordt gezet door het vuur van de hel (Jakobus 3). Ik vind dat hier wel erg duidelijk…

    Ik vermoed dat hij zich afvraagt welke Calimeroweg ik bewandel. 🙂

  90. afolus says :

    @mafchauffeur

    ” ik las dit pas vandaag. Toch mooi dat jouw woorden als profetie bevestigd worden….”

    Dat zeggen die vermeende profeten allemaal….. 😀 😀

  91. mafchauffeur says :

    Afolus toch! Je weet toch dat profeten de Waarheid spreken!

  92. Wilfred says :

    @Afolus: Ik vermoed dat iedere onderlegde tekstuitlegger, laat staan een profeet als Maf, wel raad weet met de volgende tekst.

    Ik bedoel, er zijn treffende regels voor Renate:

    Hoor es hoe ik zingen kan, Calimero
    Papa houdt er niet zo van, Calimero
    Maar ik vind het toch zo fijn, Calimero!
    Mama zegt hou vol mijn kind, tis goed om blij te zijn!

    en voor Mattheus:

    Papa zegt je droomt te veel, en dat vind ik flauw!

    en voor de bezoekers van de Gloriestoel:

    Ik zou zo graag eens groter zijn, Calimero

    Het is duidelijk een geinspireerd lied! En dat Calimero zondeloos is, kunnen we hierin lezen:

    Hij vindt alles leuk en goed
    Er steekt geen kwaad in wat hij doet!

    O wat is het toch fijn, om een Calimeriaan te zijn!

  93. afolus says :

    @Wilfred 😀

    Piep, piep, ohoh, ohoh, nou, nou, oi, oi….

    In de Calimeriaanse gemeenschap werd ook al in tongen gesproken, zag ik….

    Dat stemmetje van zr. Renate Calimera op jouw inzending is er trouwens één die mij persoonlijk snel tot wanhoop zou brengen.

    Ik zal slechts overwegen Calimeriaan te worden als ik garanties krijg op de volgende aandachtspunten:

    – genezingen met wetenschappelijk bewijs
    – voorspoed in daden en niet slechts in woorden, dus … gevulde
    bankrekenng met gebruik van exclusieve pinpas…
    – minimaal twee integere goudervaringen.
    – drie nuchtere inkijkjes in het hiernamaals, zodat ik weet waarvoor
    ik kies….

  94. shinshinnun says :

    @Wilfred

    @Rob: Sorry, het ligt niet in mijn handen

    Wat dacht je, ik gooi er nog eens een anglicisme in? 😉

  95. Pittig says :

    @ Wilfred

    Ik haalde die tweet met de vergelijking tussen Koningslied en Boston met afkeuring aan en ben tegen Johan ingegaan, die de tweet wel kon rijmen.

    Als Calemeriaan moet je bij het lezen van mijn reacties toch beter uit je dop kijken… 😉

    PS Hoe en waar kan ik Calemeriaan worden?

  96. Pittig says :

    @ Wilfred

    In vorige reactie haal ik tweet en de vergelijking door elkaar. Ik ben het met de tweet eens dat er veel belangrijker zaken spelen dan een koningslied en haal het aan uit afkeur tegen de hetze. En vervolgens ben ik het niet eens met een vergelijking tussen Boston en het gedoe rond het koningslied.

    Stop de tijd.

    @ Ettje

    Begrijp ik je goed dat jij doodsbedreigingen goed wilt praten?

    Ik vind een doodsbedreiging gewoon niet kunnen, of je het nou echt meent of niet. En allerlei ziekten naar iemands hoofd slingeren, ook al is het niet echt gemeend dat iemand kanker of cholera moet krijgen, vind ik ook niet kunnen.

    Als Nico Dijkshoorn dan iemand “ironisch” dood wenst vind ik dat van den zotte. Hoe kom je erop om de componist mild te stenigen als je een lied van die persoon slecht vindt? Je hebt toch iets tegen dat lied, niet tegen de componist? Maak het lied af, maar niet de componist, hoe ironisch bedoeld ook.

    En misschien bedoelde de jongen op 4 Chan het ook wel ironisch toen hij zei dat hij een school in Leiden zou aanvallen.

    Maar zulke woorden hebben kracht, ze doen wat met mensen. Of ze nou zo gemeend zijn of niet. En het is duidelijk dat het heel wat met Ewbanks heeft gedaan.

    (Waarop Jan Dijkgraaf in de Spits hem de “W van Watje toebedeelt”… 😦 Heeft die man dan geen idee van psychologie of is hij zelf zo afgestompt?)

    @ mafchauffeur

    Er zijn op GG ook allerlei subtiele doodsbedreigingen (denk aan het Grote Oordeel en de Hel), maar waar zulke dan ook geuit worden vind ik dat getuigen van een gebrek aan beschaving, opvoeding, fatsoen, liefde en realiteitszin.

    GeenStijl is het beerputje van de Nederlandse samenleving en wat daar gezegd wordt zou ik niet graag als gemiddelde of als norm willen zien.

  97. Johan says :

    Het eerste probleem zit ‘m er in dat kritiek op de persoon wordt gespeeld. Dat hoeft niet altijd bezwaarlijk te zijn, want het lied is door mensen geschreven die hun naam er aan hebben verbonden. Wordt het lied niet gepruimd, dan geeft het publiek daar uiting aan. Ik vind een tweet als ‘Er is weer een bank failliet. De Ewbank.’ als taal- en gelegenheidsgrapje leuk. Als Bekende Nederlander die zelf met een koningslied op de proppen is gekomen moet je wel iets kunnen incasseren. Met ‘mild stenigen’ heb ik ook geen probleem, het is wel duidelijk dat Dijkshoorn het Monty Python-genre ook kent.

    Het echte probleem zit hem in de dynamiek die vervolgens ontstaat op sociale media waardoor het steeds grotere vormen aan gaat nemen. Door die omvang en de buzz die ontstaat krijgt ‘Ewbank is failliet’ een hele zware persoonlijke lading die de ene tweet van die ene grappige twitteraar ontstijgt en als een steeds groter wordende onweerswolk boven huize Ewbank komt te hangen.

    Ik zie eerlijk gezegd niet goed wat we daar aan kunnen doen. Helemaal stoppen met twitteren? Nooit meer iets over andere mensen zeggen? Nooit meer kritiek geven? Dat is voor Nederlanders een onmogelijke opgave.

  98. Ettje says :

    @Pittig; Eerlijk gezegd geloof ik er niks van dat ook maar één van de kritikasters Ewbank werkelijk dood wilde maken of hem dood wenste… En het vergelijken met de dreiging naar een school in Leiden gaat volledig mank en is van een totaal ander kaliber.

    Dat zulke woorden iets doen met een mens zal ik niet ontkennen.
    Maar deels had Ewbank dit ook aan zichzelf te danken door z’n hooghartige reactie op de eerste kritiek. Een toontje lager zingen had hem niet misstaan op dat moment bij DWDD.

    Had niemand hem ooit geleerd dat hoge bomen nu eenmaal veel wind vangen?
    Of is hij zo overtuigd van eigen kunnen dat niemand meer kritiek mag hebben?
    Als je pretendeert namens het HELE Nederlandse volk HET koningslied te hebben geschreven, wees dan niet verbaast als een deel van het volk, dat zich er niet in herkent, in opstand komt.

    Ik blijf erbij: taalkundig en inhoudelijk is het een wangedrocht! En ik doe er niet aan mee. Voor mij is het lied een smet op wat een mooie dag had moeten worden. En aan de andere kant ben ik blij om te ontdekken dat er ook nog Nederlanders zijn die meer willen dan brood en spelen… Die zeggen: hier pas ik voor!

  99. Wilfred says :

    @Pittig:

    Italië en Nederland zijn twee totaal verschillende werelden.

    Ik heb met mijn opmerking geen allomvattende analyse van de gelijkheid en verschillendheid van Italie en NL willen maken. Zoals je ook uit dat comment zelf wel kunt afleiden. Op dit punt is de vergelijking tussen de politieke situaties nmm echter wel terecht. Links en rechts houden elkaar al jaren in een wurggreep en er wordt daardoor nauwelijks hervormd. Op enig moment gaan we daar de wrange vruchten van plukken.

    En de tekst is geschreven door een paar mensen, die gebruik hebben gemaakt van ingezonden teksten. Heel veel liederen die ik ken zijn door meerdere mensen geschreven, die hun inspiratie ook uit allerlei bronnen halen. Ik zie niet in wat dat met het poldermodel te maken heeft.

    Heb je soms zelf aan dat lied meegeschreven? Je reageert zo gebrand… 😉

  100. rob says :

    @Pittig / Wilfred

    Het concept om door verschillende mensen een stuk tekst te laten leveren is denk ik best een heel ingewikkeld idee.
    Ik ben zelf benieuwd met welke insteek de tekst uiteindelijk samengesteld is. De tekst gaat alle kanten op en is duidelijk vanuit verschillende invalshoeken geschreven.
    Misschien vonden de samenstellers van het lied dit niet problematisch, omdat het lied ook gezongen wordt door veel verschillende artiesten die ook door elkaar heen zingen.

    We zijn daar niet aan gewend.
    Een lied heeft meestal een duidelijke insteek en een richting

    Het heeft eigenlijk wel raakvlakken met de bijbel 😉