Al zou de sinaasappelboom niet bloeien

Hoe glazuur-van-de-tanden-springend het Koningslied van John Ewbank ook is, elke onderdaan moet het op 30 april wel uit volle borst kunnen meezingen. Maar dat is nog niet zo makkelijk, merkte copywriter Suzanne Sandberg.

Inmiddels zijn er tal van alternatieve koningsliederen opgedoken. Wij vinden deze het leukst, geschreven en uitgevoerd door twee studenten. Een bemoedigingslied voor de koning. Al zou de sinaasappelboom niet bloeien, dan nochtans zullen wij zingen en juichen. Al was het maar vanwege de bips van Doutzen Kroes.

13 responses to “Al zou de sinaasappelboom niet bloeien”

  1. thebutler says :

    Ik heb ‘Je ben een Koning’ ook beluisterd, maar snel weer weg geklikt. Het officiële lied is veel, veel minder erg!

  2. CT says :

    Het tweede lied is idd heel cheesy maar ik kom er wel doorheen, in tegenstelling tot het officièle lied – na een halve minuut ben ik het al zat! Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat deze mensen zich niet zo serieus nemen en de mensen van het koningslied wel…

  3. Fenderfan says :

    Ze loenst een beetje in die camera. Maar ach, dat doet Trijntje Oosterhuis, dochter van zelfbenoemd ‘priester’ Oosterhuis ook. En daar houdt de vergelijking op.

  4. Ettje says :

    Wie kent dit nog?

    Toen bloeide de Oranjeboom nog! 🙂

  5. thebutler says :

    @CT Zit was in. De reacties op het Koningslied … Poetic justice, anyone? 😉

  6. thebutler says :

    Typing skills, Butler! Zit wat in.

    Is dat Koningslied vergelijkbaar met Opwekkingsliederen in dat het blijkbaar niet mag afwijken wan het gemiddelde?

  7. Stijlvol says :

    Mijn persoonlijk favoriet:

  8. Vleertje says :

    Owh wel zielig voor de schrijver dat mensen echt gemeen tegen hem doen. Ik beken dat ik slap gelegen heb van het lachen om Wim Daniels taal analyse bij Pauw en Witteman. Het kan echt niet. Maar als ik lees wat mensen hem verwijten op Twitter, dat kan zeker niet. Dat vind ik dan wel sneu voor die man. https://twitter.com/mariannezw/status/325719035754995712/photo/1

  9. goedgelovig says :

    UPDATE: John Ewbank heeft op zijn Facebook aangekondigd het Koningslied terug te trekken.

    Twee briljante en vernietigende deconstructies van het lied:

    http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=30380&tx_ttnews%5BbackPid%5D=116&cHash=61f12a1184a17a5339b82543f4791835

    http://www.alexanderklopping.nl/post/48466303870/werkelijk-briljante-deconstructie-van-het

  10. Flipsonius says :

    De vraag is wat er nu precies terug te trekken valt, want bij wie of wat heeft hij het eigenlijk ingediend? Wie heeft erom gevraagd? Het is gewoon gepromoot, zoals zoveel van die misselijkmakende nederlandse confectiepop.

    Nou dan maar eens een echt koningslied 😉

  11. CT says :

    @ debutler – dat ‘je bent een koning’ is eigenlijk ook heel standaard – het probleem van het nu teruggetrokken koningslied is dat ze aan teveel smaken probeerden te voldoen en er een vreemd soort mix van maakten… Maar gelukkig is het nu ‘teruggetrokken’! Wel een soort van anticlimax, ik had niet verwacht dat het teruggetrokken zou worden… Nu kunnen we nergens meer over klagen :P.

  12. CT says :

    Nee echt, sta ik nu in de moderatie omdat ik het woord anticlimax gebruikte? Geweldig 🙂

  13. rob says :

    @Filipsonius
    Ah Joni., geweldig mooie stem, ik heb wel wat grijs gedraaid van haar.