Koningslied komt in nieuwe Opwekkingsbundel

KoningsliedHet Koningslied van John Ewbank wordt opgenomen in de komende editie van de Opwekkingsbundel. Dat heeft Stichting Opwekking, uitgever van de bundel, vrijdag laten weten. “Zowel de melodie van Matt Redman als de tekst voldoen perfect aan de criteria voor een goed aanbiddingslied,” aldus Joop Gankema.

Dat het Koningslied met veel kritiek is ontvangen deert hem niet. “Er is altijd kritiek op Opwekking. Laatst nog over de verstoring van de broedvogels in het naastgelegen natuurgebied. We steken onze handen in de lucht en laten het aan God over.”

Het Koningslied wordt tekstueel wel iets aangepast. “We gaan natuurlijk niet Willem-Alexander verhogen in onze diensten. Daarom is de W vervangen door de J, zodat alle verwijzingen op Jezus slaan,” aldus Gankema.

Dat zie je het duidelijkst terug in het rap-couplet en het refrein dat iedereen uit volle borst kan meezingen:

De J van Jezus
De handen in de lucht, kom op, kom op
De J van Jezus is de J van jij
Heel de kerk staat zij aan zij
De J van Judas waar we niet voor wijken
We strijden de strijd achter onze dijken
De J van jubel in ons midden
Tot de ene God tot wie wij bidden
De J van Jezus
De J van juichen, het avondmaal
Miljoenen gristenen die’t beter weten
De J van altijd willen joelen
Wat het ook is als we het maar voelen
De J van jij past je aan aan mij
Met de schouders naast elkaar
En dus roepen we vandaag van

Door de regen en de wind
Zal Hij naast ons blijven staan
Hij beschermt ons tegen alles wat komt
Hij zal waken als ik slaap
Hij behoedt me voor de storm
Houdt me veilig zo lang als ik leef

53 Reacties op “Koningslied komt in nieuwe Opwekkingsbundel”

  1. afolus zegt :

    “wat het ook is als we het maar voelen”…

    Dank u Here :-D :-D :-D

  2. moniek zegt :

    Crisis, wat een slecht koningslied. Snap er geen hout van. Moeten wij WA beschermen ofzo? En hoezo “Welkom in ons land, welke God je ook aanbidt?” Heb niet de indruk dat dat over Nederland gaat

  3. Pittig zegt :

    Blijkbaar weerspiegelt het koningslied niet al het gezeur en gezever van een aantal Nederlanders.

    Waarom maken zij dan geen alternatief koningslied, vrij van idealen, hoop en samen willen leven?

  4. Pittig zegt :

    Voor degene die moeite hebben met symboliek: De koning is symbool voor Nederland.

    We leven in een van de gezondste, veiligste, meest sociale, gelukkigste landen ter wereld, maar o wee als dat in een tekst verwoord wordt….

  5. Pauline zegt :

    Slechtste lied ever. Ik had er echt meer van verwacht.

  6. Flipsonius zegt :

    @Pittig
    heb je vanmorgen de krant wel gelezen? ;-)
    http://www.speld.nl/2013/04/19/nederland-getroffen-door-muzikale-aanslag/

  7. Ettje zegt :

    Smaken verschillen nu eenmaal @Pittig. Jij mag het mooi vinden, ik mag het taalkundig een wangedrocht vinden. Dat is het mooie van Nederland. :-)

    Vraag me af wie de ‘we’ en de ‘ik’ zijn in het lied. En dat wakker stamppot eten… Ik eet nooit slapend, ook geen stamppot…

    Trouwens, bij de Volkskrant is het nog gewoon te zien. Inclusief de complete tekst!

  8. Ruitje zegt :

    Het zou inderdaad wel in Opwekking passen. Daar staan wel meer vreselijke mierzoete liedjes in…

  9. TommyLee zegt :

    Zelfs over een satirisch lied kunnen we nog tegen elkaar te keer gaan, heerlijk toch!! Wat de heer Vergankema er mee te maken heeft?? Laat de man zijn laatste jaartje bij de wekkerklub in vrede afmaken. hij is lichamelijk niet zo sterk

  10. Plant zegt :

    Dit laat fantastisch zien waarom Opwekking zo slecht bij de huidige cultuur past. Zoals het Koningslied overtrokken gevoelig is, zo is Opwekking dat ook.

  11. mafchauffeur zegt :

    Het aantal last-minute vakantieboekingen naar een land ver, ver hier vandaan zal exponentieel toenemen, schat ik in.

    Het goede nieuws is dat heel Nederland op deze manier (met de W-versie van het Koningslied) kennis zal nemen van het Opwekkingsgenre. Natuurlijk, er zullen mensen teleurgesteld afvallen. Maar velen zullen toch worden gegrepen door de symboliek, zoetheid en meeslependheid. En dan is het nog maar een klein stapje naar Verlossing. ;-)

  12. thebutler zegt :

    Het Koningslied klinkt als een kruising tussen Bridge Over Troubled Water en We Are the World met een Sky Radio orgasme eroverheen. Of zoiets.

  13. Johan zegt :

    @thebutler: Wat ben je positief. ;-)

  14. Pittig zegt :

    @ Plant
    :)

  15. Pittig zegt :

    Wel leuk om te merken hoe belangrijk iedereen het Koningslied vind! Nederland maakt zich er enorm druk om!

  16. Pittig zegt :

    @ Johan

    Twee knallers van hits, een zeer populair radiostation en een lichamelijke/spirituele/seksuele ervaring. Butler is inderdaad errruuugg positief. :)

  17. Pittig zegt :

    @ Pauline

    Had je deze dan mooier gevonden?

  18. cornelis zegt :

    – ik min de bundel en
    ik min de Heer
    Zijn dienaar Gankema ook wel heel zeer
    glorie hallelujah (bis)
    en verder toch ook des te meer
    der Kronings lied’ren
    want zo zal ik met handen hoog
    en vlaggen zwaaiend naar omhoog
    S.atan haastig vlieden..
    glorie halleluah (bis)
    glorie halleluah (bis)

  19. shinshinnun zegt :

    Nummer 666 is nog vrij, toch?

  20. Pittig zegt :

    Er was door Guus Meeuwis, John Ewbanks, Ali B, Gers Pardoel en de andere schrijvers al rekening gehouden met de kritiek. Vandaar ook deze zin in het koningslied (“gejat” van het lied “15 miljoen mensen”)

    Miljoenen coaches die beter weten

    ;)

    De eerste reactie van Willem Alexander bij het luisteren naar het lied is trouwens op foto vastgelegd:
    http://twitpic.com/ckhnbx

  21. Pittig zegt :

    Ik stel voor dat we op de volgende Dwaze Schare bijeenkomst hand in hand gaan staan, elkaar diep in de ogen aankijken en zingen:

    Door de regen en de wind
    Zal ik naast je blijven staan
    Ik bescherm je tegen alles wat komt
    Ik zal waken als jij slaapt
    Ik behoed je voor de storm
    Hou je veilig zo lang als ik leef

    Wat een diep ontroerend moment zal dat zijn!

  22. goedgelovig zegt :

    @shinshunnun: Nee, Opw666 is al ingevuld: https://goedgelovig.wordpress.com/opw666/

  23. Flipsonius zegt :

    @Pittig

    Wat een diep ontroerend moment zal dat zijn!

    Nu weten we zeker dat de eindtijd op 29 september valt!

  24. Flipsonius zegt :

    John Screwbank?

    John ieew!bank?

  25. Ettje zegt :

    Als het waar is dat het land een koning en koningslied krijgt dat het verdient, wordt het tijd om wakker te worden en op te staan…

  26. Fenderfan zegt :

    @Plant

    Denk eigenlijk dat Opwekking en dit koningslied naadloos aansluiten bij de huidige cultuur. Mierzoet, oppervlakkig, volks, sentimenteel, en met een flinterdun laagje heilsleer over ”vrijheid, gelijkheid en tolerantie’. Allemaal ongeschikt voor kritische denkers en onafhankelijke mensen. Maar daar houden we niet van in Nederland, die toleren we nou net weer niet. Ook niet in de kerken trouwens.

  27. Fenderfan zegt :

    @Pittig

    Ik begin me af te vragen welke koning jij eigenlijk vereert…..

    Ik mis in kerkelijk Nederland onafhankelijke, kritische denkers die door het laagje vernis heen prikken en de zelfvoldaanheid, morele hoogmoed, brutaliteit en verbijsterende oppervlakkigheid aan de kaak stellen, kenmerken van de huidige cultuur. Als cultuurpessimist kan ik me alleen maar verbazen over de bereidheid van tout Holland om lippendienst te bewijzen aan de mythe van Oranje en Nederland. Dus gaan we koekhappen, zaklopen, als kleuters onze fietsen versieren met slingertjes, en als schoolkinderen meedoen in een optocht, met oranje vlaggetjes in de hand. En dan samen met Borsato en Jantje Smit een versje blerren waarin de mythe zo mooi verwoord is, met traantjes in de ogen. Brrrrrr. Ik ben in april een paar dagen in een land hier ver vandaan. Dan kom ik weer terug als de dagdromerij voorbij is en we de realiteit onder ogen moeten zien: we glijden af in dit land, we kunnen de uitdagingen van een nieuwe tijd niet aan en willen dat ook helemaal niet, want we zijn oh zo tevreden over onszelf.

    Overigens kun je een onlinepetitie tekenen tegen het koningslied. Al meer dan 30.000 handtekeningen tegen dat gezever!

  28. Ettje zegt :

    @Fenderfan: Hou je veilig in dat land hier ver vandaan! :-)

  29. Pittig zegt :

    @ Fenderfan

    We leven in een van de meest vrije, veilige, rijke, ontwikkelde landen ter wereld. Iets om dankbaar voor te zijn?

    En ga in elk ander land op aarde maar kijken hoe trots ze op hun land zijn. Het is typisch Nederlands om zo negatief over het eigen land te spreken.

  30. Pittig zegt :

    @ Flipsonius

    Eén lied al genoeg voor de eindtijd? Jij bent nog erger dan Frank Ouweneel… ;)

  31. Ettje zegt :

    @Pittig; Vooral negatief over een draak van een lied! Alsof iemand een stuk Engelse tekst door de Google vertaalmachine heeft gehaald! :-(

  32. joost zegt :

    Ettje
    Zo is het precies.
    joost

  33. Flipsonius zegt :

    @Pittig
    volgens mij is één bazuinstoot al voldoende!

  34. Flipsonius zegt :

    @Ettje en @Joost
    Ik las in de Trouw dat de uiteindelijke tekst geschreven is door Guus Meeuwis, Alain Clark, Daphne Dekkers en Jack Poels (van Rowwen Heze). Slik.:-(

  35. TommyLee zegt :

    @fenderfan:Dappere Dodo is mijn naam .
    Kom uit een land hier ver vandaan!
    Dat is lang geleden!!!jeugdsentiment!!

  36. Flipsonius zegt :

    @TommyLee
    Haha! Opa Buiswater, en Kees die zijn huiswerk niet wilde maken! DD zelf was voornamelijk heel erg braaf als ik me niet vergis…..

  37. Fenderfan zegt :

    @Pittig

    ‘We leven in een van de meest vrije, veilige, rijke, ontwikkelde landen ter wereld. Iets om dankbaar voor te zijn?’

    Oh ja, voor veel Nederlanders, waaronder waarschijnlijk vooral hen met wie het goed gaat, is dat de waarheid als een koe. Maar wat heeft dat nou met 27/30 april en dat versje over de kroning te maken…? De gedachten die jij uit zijn sympathiek. Voor mijn gevoel passen ze echter beter bij 4 mei.
    Overigens hebben alle kwaliteiten die jij opsomt een schaduwzijde. Neem nou onze rijkdom. Binnenkort is het aardgas op, uitgegeven aan onze sociale heilsstaat. Daar komt bij dat we nog een slordige 500,- miljard schuld hebben uitstaan. Ondanks alle geklaag over bezuinigingen groeit die schuldenberg in hoog tempo.Dat mogen komende generaties fijn uitzoeken, want wij willen geen stapje terug doen. En het huis van Oranje lijkt in dat opzicht geen baken……
    .

  38. keietrekker zegt :

    Zegt het voort 17 mei op Groot nieuws radio: De opwekking top 100. Zijn er nou echt mensen die daar voor gaan zitten. (ben ik echt benieuwd naar).

  39. TommyLee zegt :

    @keietrekker: Ik heb Groot nieuws radio op mijn wekkerradio. Een garantie dat ik me niet nog eens lekker omdraai……en weer in slaap sukkel.

  40. mafchauffeur zegt :

    De Gloriestoelers zitten niet stil en hebben een alternatief rapgedeelte geschreven:

    Laat je niet verlijden, mislijden.
    De Geest zal me lijden.
    Voor betere tijden.
    Dus achter de wolken zal Gods
    liefde verschijnen.
    Dus wees niet bang.
    Als je Hem aanneemt ben je voor
    altijd de Zijne.

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=562629233777236&set=o.395291467220732&type=1&relevant_count=1&ref=nf

    Zo beschouwd is de tekst van het Koningslied zo beroerd nog niet. ;-)

  41. Pittig zegt :

    @ mafchauffeur
    :)

  42. Pittig zegt :

    @ keietrekker

    Ik ken mensen die na het verlies van hun partner enorm veel aan Groot Nieuws Radio hebben gehad en mede daardoor een hele moeilijke tijd zijn doorgekomen.

    Aan de andere kant kan ik me ook wel wat voorstellen bij de reactie van Tommy Lee :)

  43. Pittig zegt :

    @ Fenderfan

    Maar mogen we dan niet ontzettend dankbaar zijn voor wat we wel hebben? “Tel uw zegeningen”, hoor ik bij huisbezoeken veel gemeenteleden zeggen als ze het moeilijk hebben en die houding heeft veel positieve effecten op die mensen.

    Ook heel veel andere landen zitten met hetzelfde probleem als wij. Denk maar aan alle olieproducerende landen die hun inkomsten binnen 50 jaar enorm zullen zien dalen. We gaan een heel nieuwe wereld tegemoet. Maar dan mogen we ondertussen toch wel genieten van al dat moois dat ons gegeven is?

  44. Pittig zegt :

    @ Fenderfan

    En de koning staat symbool voor heel Nederland. 4 en 5 Mei staan alleen symbool voor de vrijheid. Ik vind het daarom veel beter passen bij de koning, dan bij 4 of 5 mei.

  45. afolus zegt :

    Here Jezus, maf…
    Genezing van analfabetisme is nog geen optie blijkbaar….

    Glorie, shabba…. :-D

  46. Rien HA zegt :

    @Mafchauffeur

    verlijden, mislijden, lijden met een lange ij????
    wordt hier nou ekspres een knoeper van een taalfout gemaakt of hebben ze het zelf niet eens door?

  47. Ettje zegt :

    Tenenkrommend! Wat een lijden! :-(

  48. Flipsonius zegt :

    @Maf

    Dus achter de wolken zal Gods
    liefde verschijnen.

    Vandaar dat lied van Huub Oosterhuis: “Scheur toch de wolken weg, en kom…”;-)

  49. afolus zegt :

    Zou het consequenter gevonden hebben als er had gestaan:

    “Dus achter de wolken zal Gots liefde verscheinen….” :-D

  50. meneer de Spotter zegt :

    Ai, jullie vermaledijde mede-satirici waren meneer de Spotter te vlug af. Gevalletje mosterd na de maaltijd dan maar

    http://www.funkyfish.nl/artikel/2043/john-ewbank-op-opwekking.html

  51. joost zegt :

    Rien

    verlijden, mislijden, lijden met een lange ij????
    wordt hier nou ekspres een knoeper van een taalfout gemaakt of hebben ze het zelf niet eens door?

    Nee, natuurlijk niet voor een beetje christen is het hele leven toch lijden?
    joost

  52. Rien HA zegt :

    @joost

    natuurlijk niet, hun jezus geneest toch altijd iedereen? dus zoveel valt er dan ook weer niet te lijden…

  53. Ik word er zo moe van zegt :

    De opwekkingbundel, die sowieso niet echt bekend staat om zijn prachtige vernieuwende liederen of zijn intellectuele of tekstuele hoogstandjes, heeft bij deze maar weer bewezen dat ze dat ook noooooit gaan veranderen. Bedankt!