T.B. Joshua ‘voorspelde’ aanslag in Boston

Het gebeurt bij vrijwel elke aanslag of ramp: opeens duiken er allerhande profetische types op die claimen dat het ze het allang hadden voorspeld. Neem Nigeriaan T.B. Joshua die de aanslag van Boston ‘profeteerde’.

De meeste van dit soort ‘profetieën’ hangen van algemeenheden aan elkaar. Wie voorspelt dat een stad in Amerika in de komende periode te maken gaat krijgen met een bomaanslag waarbij meerdere slachtoffers gaan vallen trapt een enorme open deur in. Succes 100% gegarandeerd. Wat de veiligheidsdiensten concreet met zo’n vage voorspelling zouden moeten is ook niet duidelijk. Als God die aanslag in Boston al had willen verijdelen, dan had Hij van al zijn dienstknechten in plaats van een slecht Engels sprekende Nigeriaan wel een agent van de Homeland Security ingeschakeld en daarbij duidelijk plaats, datum en tijd vermeld. Tenzij Hij er belang bij heeft om op een Grieks orakel of op Char te lijken.

Op het kritische weblog T.B. Joshua Watch staat een achtergrondartikel over de Boston-profetie. Eerder ‘profeteerde’ T.B. ook al de rellen in Londen, het overlijden van Steve Jobs en een vliegtuigcrash in Indonesië. Daarbij werd net als bij de Boston-profetie flink geknipt en geplakt om de profetie bij de ramp te laten matchen. Een onsmakelijk voorbeeld:

Dat werpt meteen ook licht op de spectaculaire genezingsvideos’ van T.B., want ook daarin is de zalving van het editen groter dan de zalving van genezing.

Advertenties

17 responses to “T.B. Joshua ‘voorspelde’ aanslag in Boston”

  1. star says :

    Lang niets van deze bedrieger gehoord. Het is opvallend hoe je met een heleboel vrome praat mensen hun verstand stil kan laten zetten.Is er niet iemand die ze kan vertellen waar God het denkknopje heeft gemonteerd? Dat zou dergelijke figuren de wind uit de zeilen nemen en een boel ellende voorkomen.

  2. rob says :

    Misschien is het een leuk idee om Frank Ouweneel en TB Joshua te laten samenwerken voor nog spectaculairder pofetisch eindtijdmateriaal. Wat Ouweneel mist in zijn lelijke saaie filmpjes kan TB Joshua compenseren.
    Die man heeft echt oog voor drama.

  3. lieveheersbeest says :

    ik voorspel dat er morgenochtend een grote vuurbal in het oosten zal verschijnen

  4. rob says :

    @Lieveheersbeestje

    Ik voorspel dat de vuurbal vooraf zal worden gegaan door diepe duisternis over het hele land 😦

  5. afolus says :

    Hebben we ook plaatjes van het huis van Brother Joshua en zijn auto’s…?
    Ik schat in dat hij Philippijnse bedienden heeft.. 😦

  6. afolus says :

    Josh heeft de verschillende indrukken van boven door elkaar gehaald. Kan de besten overkomen. Hij heeft nu dus én Boston én Waco voorspeld. Wat een onzin trouwens, want wat heeft de mensheid aan dit soort voorspellingen als ze niet preventief kunnen werken?

  7. mafchauffeur says :

    @afolus:

    wat heeft de mensheid aan dit soort voorspellingen als ze niet preventief kunnen werken

    De profetische gaven van de desbetreffende profeet worden bevestigd, zodat mensen voortaan beter zullen opletten als hij iets zegt wat wél preventieve werking kan hebben.

    En en passant wordt de grootheid van de Heer openbaar. 😉

  8. afolus says :

    @mafchauffeur
    Het wordt steeds duidelijker: je bent een ware gelovige…!
    Heb je ook een of meer voorbeelden van profetisch gememoreerde zaken waar ik vanaf nu maar beter op kan letten…?
    Preventief gezien dan… 😉

  9. mafchauffeur says :

    @afolus: van TBJ weet ik het zo uit m’n hoofd niet, maar het doneren van pecunia aan de heer Zeurensen teneinde veelvuldig gezegend te worden is een goed voorbeeld. 🙂

    Verder: recentelijk nog een preek van de heer Stoorvogel beluisterd. Zat ook tjokvol profetische uitspraken over wat er gebeurt als je ook in je financiën gehoorzaam bent aan het Woord. 😉

  10. bramvandijk says :

    @afolus

    Wat een onzin trouwens, want wat heeft de mensheid aan dit soort voorspellingen als ze niet preventief kunnen werken?

    Een lastig probleem, en ik heb uiteindeljik denk ik het antwoord gevonden. En dat antwoord zit hem erin dat het doel van profetie niet preventie is, immers, als je een profetie gebruikt voor preventie, dan komt die profetie dus helemaal niet uit! En een profetie die niet uitkomt is hét teken van een valse profetie, zie deut 18:

    20 Maar als een profeet de euvele moed heeft om in mijn naam iets te zeggen dat ik hem niet heb opgedragen, of om in de naam van andere goden te spreken, dan moet hij ter dood gebracht worden.’ 21 Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? 22 Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest.

    Geheel terecht dus dat Jona niet naar Ninevé wilde, want dan loop je het gevaar dat je profetie niet uitkomt. Gelukkig was dat ver weg van alle mensen met voldoende kennis van de torah en heeft hij het er dus ondanks zijn niet-uitgekomen voorspelling levend vanaf gebracht.

    Maar gezien de bijbelkennis onder het gehoor van TB is het niet meer dan terecht dat hij zijn profetieën niet preventief inzet, anders kan dit met hem gebeuren 😉

  11. afolus says :

    @bramvandijk
    En daar is tie weer…. 😄
    Dank voor je immens wijze woorden!
    Shabba!

  12. Pittig says :

    @ bramvandijk

    Hahaha! 😀

    Een duivels dilemma voor een christelijke profeet! En Jona was dus duidelijk een valse profeet. Gelukkig voor de “bijbelgetrouwe schare” dat Jona geen historisch boek is, maar een verhaal. Hoewel zij daar zelf anders naar kijken en dus in de problemen komen met jouw haarscherpe analyse…

  13. Pittig says :

    GG verwijst in een tweet naar een vernietigend artikel over T.B. Joshua:
    http://tbjoshuawatch.wordpress.com/2013/02/19/repost-the-miracles-of-tb-joshua/

    Zeer pijnlijk om te lezen als je aan al die slachtoffers denkt.

  14. Ettje says :

    Ik profeteer dat je hier morgen zand en zout van de ramen kunt vegen! 😦

  15. Wormpje B says :

    Johannus 4-1 Geliefden vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft of zij uit,
    God zijn; want vele valse zijn in de wereld uitgegaan.
    Spreuken 39-5-6 Alle woord Gods is gelouterd; hun die bij hem schuilen,
    is hij ten schild. Doe niets aan zijn woorden toe, opdat hij u niet terecht wijze,
    en gij een leugenaar bevonden wordt.
    (Een valse profeet dus).

  16. Pietje says :

    Wat mr. T B doet is dan geen profetie maar waarzeggerij. Een makkie voor demonen, de toekomst voorspellen. Zo heb ik het altijd van Ouweneel geleerd.

  17. Fenderfan says :

    @Pietje

    Mee eens. In kringen van Pinkstergemeenten snappen velen het verschil tussen profetie en waarzeggerij niet.