Een kerk voor brokkenpiloten

rik-catedra - 29

Dit is de kerk van brokkenpiloten
waar ik voor voel

we zijn een stille wanorde, ontregelde boel
we hebben het niet op een rijtje
we falen bij de vleet dat is een voldongen feit
vanuit hemels perspectief zijn we allemaal gelijk
geen verschil in behandeling tussen jou en mij
je anders denken en zondigen zet ik voor de goegemeente niet te kijk

we leven in dezelfde wereld gebroken
we zullen liefdesvuur stoken met de verstotenen
of buitenbeentjes die het slecht trekken
en geen verstikkende bijbelteksten gebruiken om ze te nekken
spreek voor degene die weerloos zijn in hemelsnaam
we zijn passievolle prutsers en knoeipotten zonder schaam

maar eva- en adamskostuums met liefdesmantels bedekt
we durven het toe te geven: we zijn verre van perfect
en lopen niet met succesformules te koop
shit happens maar daarin groeien rozen en vinden we hoop
uniek gevormd en geschapen en dat doet ertoe
een mozaïek van mafkezen, klets maar raak; niks is taboe

G’d houdt van geintjes en ongeleide projectielen
we zijn in dezelfde adem zowel heilig als arme zielen
dat voelen we diep van binnenuit
we lachen marketingplannen en kerkgroei in hun gezicht uit
structuren verstikken als orde een dwangstoornis is
het is ons te veel gedoe als het kerkje spelen is

we gaan niet mee in maniertjes en doen niet net alsof
we zijn niet van deze aarde maar hier op studieverlof
discipelen met een tekort aan discipline bezaaid
duizelig van deze wereld (die te ver is) doorgedraaid

murw geslagen door misleiders en broederlijke dictaten
man en machtspelletjes of religieuze sausjes
tijd voor nieuwe wijn in nieuwe wijnvaten
het licht schijnt juist dwars door de barsten en gaten

voordat we vlinders worden hangen we aan een zijden draadje
het koninkrijk kome vermomd als een mosterdzaadje
door de grond gezakt, ontspruit; zet het boompjes op
niet top down maar een grassroots beweging bottom up

we breken kerkmuren af en trekken rond in tabernakels
we verzetten ons tegen mirakels en spektakels
bieden onderdak aan elke apartgezette zonderling
we vinden ware schoonheid in verwondering
en zelfs in verwonde zielen of verscheurde hartenkreten
kunnen we de geschreven brieven van de Geest lezen

boemannen schrijven bombardementen aan boeken
maar letters en kritische blikken zijn slachtoffers aan het zoeken
laten we onszelf lossnijden van “het zou zó moeten”
laten we devote dissidenten zijn, profeten in pyjamabroeken
provocerend onbeschamend gehoorzaam aan rommelige devotie
onze onvoorspelbare levens gezalfd met vreugdeolie

we zijn de kerk van brokkenpiloten
gezegend zijn zij die het verkloten
zalig zijn zij die proberen maar mislukken
Christus laat zich vinden te midden van brokstukken
niet om te oordelen maar om te redden
wat er te redden valt tussen schip en wal
we zijn onvolmaakt en verre van af

amen

Rik Zutphen is kunstenaar. Na een bezoek aan een kerk schreef hij uit frustratie deze verklaring van een heel andere kerk – een kerk waar ‘brokkenpiloten’ de maat zijn en niet de uitzondering.

98 responses to “Een kerk voor brokkenpiloten”

  1. Christel says :

    Amen.

  2. afolus says :

    Amen

  3. Rik says :

    mooi!

  4. Ettje says :

    Laat het waar en zeker zijn!

  5. CT says :

    Mooie tekst, dat zeker, maar wel een typisch gevalletje van hoe Engelse krachttermen minder ‘erg’ klinken dan de Nederlandse. Zijn we echt de kerk van de verneukten?

  6. Pieter says :

    Ons voornaamste dak is ons schedeldak
    een koepel gevormd voor ons gemak
    Maar o wat een bak
    haal een aap van de tak
    en hij zet je een hak
    want het is een zak
    die zich het beste thuisvoelt in het duurste pak
    ook al zit het hem veel te strak

    Dus ook al draagt een aap een gouden ring
    het is en blijft een lelijk ding

  7. mafchauffeur says :

    Ik vind zowel “fuck-ups” als “verneukten” veel te grof.

    “Gekrookten” vind ik, hoewel oubollig, toch een betere benaming. En tevens Bijbelser.

  8. Ernst says :

    Ah! Zoiets, ja. Mooi meditatief momentje op deze goede dag.

  9. afolus says :

    @mafchauffeur
    Dat woord “Gekrookten” past helemaal niet bij jouw imago als racemonster….
    Of schetst die gravatar van jou een verne-ukeratief beeld…?

  10. Pittig says :

    Er zitten hele mooie woorden in, maar wat is er mis met religieus vertoon, leiders en titels?

    Jezus was ook een leider, had ook meerdere titels en deed ook aan religieus vertoon (hield zich aan heel veel religieuze gebruiken).

    En waarom zou je wel de woorden van God in een verscheurd hart vinden en niet in een bombardement van boeken (waar verscheurde harten zich verwoord hebben) ?

    En kritische blikken zijn ook beslist nodig! Want niet elke fucked-up figuur staan we toe, ook de schrijver en vertaler van dit stukje niet.

    Iemand die machtspelletjes speelt is ook een fucked-up figuur. iemand die kerkje wil spelen is ook een fucked-up figuur. Maar dat mag nou net niet bij dit clubje. Je mag allerlei zonden hebben en hij zal je niet veroordelen, maar daarna volgt me toch een rij veroordelingen!

    Uiteindelijk is dit dus gewoon wat hypocriet geneuzel waarin hij het ene machtspelletje en kerkje-spelen zet tegenover de verkeerde machtspelletjes en kerkje-spelen… 🙂

  11. eeuwigheid (@eeuwigheid) says :

    Maar ik mis het ritme van de oorspronkelijke versie.

  12. mafchauffeur says :

    @afolus: “gekrookt” past juist héél goed bij mijn gravatar!

    Het is een getunede Aixam. Mag officieel niet harder dan 45. 🙂

  13. De dichter says :

    ow dus die nieuwe kerk is er al? al honderde jaren..? of mis ik nu iets met lezen?

  14. Skinfiltr8r says :

    precies, ik heb hem in het Engels geschreven zo poepte en floepte die eruit “unedited and raw” en postte het zonder af te wegen. Voor mij is het een frustratie die langer speelt en zijn weg vond door de engelse woorden afgelopen maandagnacht Rauw en Puur. Er is bij mij geen pretentie van een verklaring of een visiedocument. Maar wel een gut-feeling van (misschien improfetische) frustratie met de kerk die probeert alles perfect te doen en voor elkaar te hebben. Natuurlijk falen ze/ we maar waarom kunnen we dat dan niet gewoon toegeven. Voor de rest is mijn droom een kerk waar de “Left out and Rightbrainers” ook welkom zijn en waar structuren vloeibaar zijn.

    aanvullend:

    where church has it all together with no flaws
    and theology comes in reproducible boxes
    and happy-go-lucky songs strike chords

    its there that the rightbrain of the Body of Christ ignored

  15. the ARTbishop says :

    I hereby declare the church of fuck-ups

    we are a silent disorder messed up
    we don’t have it all together
    and are not ashamed to fail
    we are all the same from G’ds point of view
    there is no difference between me and you
    I’m not going to judge you because i think/ sin different than you
    we live in the same world broken
    so we will love amongst those who need breaks
    and won’t use bible texts to choke them
    but speak up for marginalized for G’ds sake

    we aren’t perfect and not afraid to admit it
    we find hope and roses in the shit
    we are all uniquely formed and know that it matters
    sacred and scared share the same letters
    and we know deep in our soul that we are both
    we make fun of marketing plans and growth

    cause too much order and structure is a curse
    we don’t have to play church
    or pretend and act a certain way
    we’re just undisciplined disciples
    dizzy from this day and age
    let there be no leaders and titles
    no power games or religious recitals
    seeing kingdom grow and come
    in a bottom up grassroots fashion

    we rebel against signs and blunders
    and find truth in beauty, awe and wonder
    but even in wounded souls and torn hearts
    we find the letters written from G’d
    not in the bombardment of books
    or the discomfort of critical looks
    Let’s cut ourselves loose from the ought-to-tiranny
    Lets be devoted dissidents and provoke prophecy
    unashamed of our deep messy spirituality
    our unpredictable lives committed to the spirit of spontaneity

    we are the church of fuck-ups
    where Christ can be found in the midst
    of burned-out believers and moral misfits
    we are imperfect and unfinished

    amen

  16. Johan says :

    Ik had mijn spontane vertaling misschien even met Rik moeten afstemmen, maar beschouw het als een open source aanzet. Verbeter de tekst gerust.

  17. skinfiltr8r says :

    hey das prima Johan, ik was al begonnen, ik heb al een voorstel voor het eerste vers

    Dit; is de kerk van brokkenpiloten waar ik voor voel

    we zijn een stille wanorde, ontregelde boel
    we hebben het niet op een rij
    we falen bij de vleet dat is een voldongen feit
    vanuit hemels perspectief zijn we allemaal gelijk
    er zal geen verschil in behandeling zijn tussen jou en mij
    je anders denken en zondigen veroordeel ik niet
    we leven in dezelfde wereld gebroken
    we zullen liefdesvuur stoken met de verstotenen
    de mensen die het slecht trekken
    en geen verstikkende bijbelteksten gebruiken om ze te nekken
    spreek voor degene die weerloos zijn in hemels naam

  18. Christel says :

    Vind de reactie van Pittig behoorlijk pittig. Kan me vinden in het stuk, maar ook in wat Pittig schrijft. Misschien gaat het er om waar je als kerk de nadruk op legt.

  19. afolus says :

    @GG
    Is het niet een idee om “fuck-ups” te vervangen door “brokkenpiloten” zoals @skinfiltr8r doet….

  20. mafchauffeur says :

    Ik maak bezwaar tegen de term “brokkenpiloten”.

    Brokkenpiloten hebben helemaal geen behoefte aan een nieuwe kerk, die zijn hartstikke druk met hun eigen bediening. Gloriestoeleren, Trinnen, Wilpen, Bettelen, etc.

  21. Agilhartje says :

    “Mooi maar…” – zo wilde ik beginnen met mijn reactie. Dat ga ik toch niet doen. De tekst beschrijft een soort ideaal dat veel christenen wel eens voelen. En wie ben ik om idealen weg te gooien?!
    Uiteindelijk is iedere kerk gebaat bij opstand want we leren zo om actueel te blijven. “Laat je veranderen of sterf uit” is de boodschap voor iedere kerk.

  22. Wilfred says :

    @Maf: Gekrookt?? Ik raak helemaal in verwarring! Afkomstig uit charismanische hoek en dan “gekrookt” gebruiken? Maar je zou vadertje Smytegelt vast plezieren.
    http://www.hetgekrookteriet.com/Preken_Reveil_Serie/Preek_482a.pdf

    Ik neem aan dat je zijn 145 preken over Mat. 12: 20, 21 in de kast hebt staan? 😉

  23. Pieter says :

    @afolus
    Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
    Wat mij betreft voldoet/past ‘de dwaze sgare’ hier prima. In fact ‘it fits us like a glove’ 😉

  24. Wilfred says :

    @Maf: Maakt je verleden je alergisch voor de term ‘brokkenpiloten’?

  25. Wilfred says :

    Allergisch natuurlijk. 😦

  26. shinshinnun says :

    Hm… fuckups = incompetente prutsers/losers/klungels/klojo’s?

    Waar kan ik lid worden 😉

  27. shinshinnun says :

    @mafchauffeur.
    Gekrookte…?
    Dan denk ik meteen aan die fusie tussen Bewaar het pand en Het gekrookte riet. Dat werd Het gekraakte pand…

  28. afolus says :

    @Wilfred 😀
    Je snapt wel waarom hij nu nog slechts fietst of in een Aixam rijdt…

  29. Johan says :

    @skinfiltr8r: Klinkt goed. Maak je het ook verder af? Dan kun je er je eigen gevoel en bedoeling inleggen.

    Het enige waar ik m’n twijfel bij heb is de term ‘brokkenpiloot’. Dat associeer ik meer ludiek, weinig serieus. Fuck-up is veel harder, confronterender. Mensen die in onze ogen mislukt lijken te zijn in het leven of in elk geval moeite hebben om hun leven op de rails te krijgen.

  30. Johan says :

    Is ‘mislukkelingen’ niet iets?

  31. henkjan37 says :

    fuck up is prima te vertalen met mislukkelingen

    die zogenaamde afkeer van religie, maar niet van geloof is hypoctiet;) dat is echt een foute recycling of the saints-kerk…die in de praktijk alleen maar hard meewerken aan het wegvallen van het christendom in de samenleving;…

  32. henkjan37 says :

    my thoughts johan;)

  33. Wilfred says :

    @Afolus: Klopt! Is overigens ook net zo milieuvriendelijk. 😉

    Terzijde: heeft jouw luis maar 5 pootjes?

  34. afolus says :

    @Wilfred
    Dat laatste pootje is onderweg naar de Gloriestoel…

  35. Johan says :

    @afolus: Telkens als ik jouw reacties lees krijg ik een enorme jeuk van die vlo. Kun je alsjeblieft je oude gravatar weer gebruiken? 😉

  36. Wilfred says :

    @Afolus: Oh, maar gelukkig zonder kop! 😉

    Als je een echt wonder had willen zien gebeuren, had je het trouwens andersom moeten doen. 🙂

  37. Christel says :

    Misschien is ‘mensen’ een goede vervanging voor fuck-ups? 😉

  38. shinshinnun says :

    @afolus
    a-vlo-luis?

  39. Wilfred says :

    @Christel: Heeft jouw gravatar ook al last van die (hoofd)luis van Afolus?

  40. Christel says :

    @Wilfred Nee, dat is mijn fucked up kapsel.

  41. joost says :

    shinshinnun

    a-vlo-luis?

    🙂 🙂
    Maar als dat dan zijn werkelijke naam is waarom dan reageren vanuit een verbodsbord? 😉
    joost

  42. cornelis says :

    niet dat het er iets mee te maken heeft..
    maar te mijnen huize valt de sneeuw in vlokken neder..

  43. shinshinshun says :

    @joost
    De a van anti natuurlijk 😀

  44. bramvandijk says :

    @shin

    Hm… fuckups = incompetente prutsers/losers/klungels/klojo’s?

    Waar kan ik lid worden

    Rik heeft het hier natuurlijk over een ideaal, maar zonder te weten dat dit al bestaat: de Dwaze Schare natuurlijk!

    Je bent dus eigenlijk al lid hiervan zonder dat je het doorhad 😀
    Waarmee je maar weer eens aantoont wat een ontzettende prutser (enz. etc.) je eigenlijk bent 😉

  45. niek1928 says :

    Merkwaardig hoe ik altijd weer het leuke in woorden terug vind: Quax der Bruchpilot. Ik wacht met vreugdevolle spanning op jullie verder ontleden van het vertwijfelde (?) gedicht. Er is weliswaar werk aan de winkel voor alle theologen, pastors, predikanten en andere woordkunstenaars, daarnaast zie ik Riks “mensen die fouten maken” heus wel terugkomen in die nieuwe kerk. Daarbij zal pappa franciscus vóór kunnen gaan in een ordening tot die zelfde nieuwe kerk waar hij kennelijk als belangrijke grondslag “deemoed” voorleeft.
    (Domine non sum dignus, ut intres sub tectum meum, sed tantum dic verbo, et sanabitur anima mea. (3 maal). 3 x heeft vast nog meer betekenis dan 1 maal.

    Het gevraagde woord spreekt de niet-te-beschrijven-GOD niet uit, maar mensen met een geweten – weten tóch hoe ze gezond zullen worden, een prettig gevoel, een prettig weten, een lijfelijke prettige opluchting! )

  46. Pieter says :

    @Wilfred
    Mocht je (nog) interesse hebben in de fuck-up waarin ik terecht gekomen ben hier op Vrederust, dan moet je even contact opnemen met de redactie van GG aan wie ik een e-mail gestuurd heb die zij eventueel zouden kunnen doorsturen. Dat geldt overigens voor alle leden van deze dwaze schare hier, wat mij betreft, in de hoop dat de waarheid uiteindelijk zal zegevieren.

  47. skinfiltr8r says :

    misschien mag ik zelf weten wat ik met mijn eigen tekst doe ;-). Ik vind brokkenpiloten een sterk woord zeker ook met de knallende uitspraak. Ik ben vorig jaar heel erg met het thema Hemelstormers en Brokkenpiloten bezig geweest zie dit filmpje http://vimeo.com/47161919 . Die spanning tussen enthousiasme/ rennen versus teleurstelling/ vallen. Ik ga de tekst zeker vernederlandsen maar lekker op mijn tijd. Ik raak geinspireerd aan het schrijven en geef dat nu de voorrang.

    Voor mensen met kritiek, geen probleem. Het is geen scripture, het is geen structuur en geen maniertje waar je je aan moet houden. Het is puur een persoonlijke frustratie omgezet naar een positieve droom. Je mag dit een nachtmerrie vinden voor de kerk, je mag mij fucked up vinden en een klootzak en iemand die in zijn eigen kunstwereldje leeft.

    Maar hypocriet ben ik niet.

    I’ve been there, i lived it. Ik heb lang binnen de kerk en christendom gediend, en ben er nog niet vies van. Maar ik ben moe van het moeten verdedigen van wie ik ben en hoe ik denk, terwijl God me nou eenmaal zo non-lineair en met een random rechterhersenhelft geschapen heeft. Moe van discussies uit het jaar honderd, moe van heilige rijtjeshuisjes, moe van “God in een vierkant stoppen” terwijl YHWH een cirkel is. Moe van mensen die net doen alsof ze alles op een rijtje hebben, en zij de perfecte kerk en kerkstructuren hebben gekopieerd uit Amerika. Moe van dat je eerst een discipelschapstraining/ alpha cursus moet doen van hun soort kerkfranchise voor je betrokken mag zijn: dat is fucked up okay? Moe ervan dat ik een van velen ben die niet kan aarden en wortelen op betonnen kerkvloeren.

    klungels en prutsers bungelt wel lekker uit de mond shinshinnun

  48. shinshinnun says :

    @bram
    Ah ja, dat het me zondag niet is opgevallen dat ik me in het gezelschap van gelijkgestemden ineens een stuk minder klungelig voelde 😉

    @joost
    Mijn reactie zit klem in het moderatie, maar die a staat voor a n t i 😀

  49. shinshinnun says :

    @skinfilt8r
    Klinkt als de gem. GG-reaguurder? 😉
    En verder wacht ik geduldig je vertaling af – waar vind ik tot die tijd de Engelse tekst?

  50. flipsonius says :

    @Shin
    Herken je een dwaze niet als hij voor je staat? 😉
    Misschien is een Fuckup wel een voorstadium van Dwaas.

    Moest bij dit manifest (alweer) denken aan een dwaze gospel van Tom Waits

    Leuke citatenpuzzel overigens. Van wie zijn deze uitspraken?
    Come down off the cross
    We can use the wood

    The world is not my home
    I’m just a passin thru

    Does life seem nasty, brutish and short
    ?

  51. skinfiltr8r says :

    Niek: het is de bedoeling om fouten te maken, dat is mijn punt juist. Ik streef naar een gemeente die zich niet perfect voordoet, die niet alles op een rijtje heeft. Dat iedereen dat durft toe te geven ook. Het is een spanning aan de ene kant zijn die mensen er genoeg in Het Lichaam van Christus aan de andere kant domineert het PERFECTE vormen vinden en de middelmatigheid, valse zekerheden in vaste vormen

  52. skinfiltr8r says :

    de hele tekst staat ook in een reactie hierboven

  53. TommyLee says :

    @skinfiltr8r:Heel herkenbaar verhaal, ik kan mij om die redenen niet meer thuis voelen in de meeste gemeenten (nou ja, ik zoek ook niet zo hard) als individuele personen maar dwaas genoeg zijn kan ik uitstekend met ze door een deur! Ik kan mij goed voorstellen dat mensen boos zijn geworden. Maar ja boze mensen zijn vaak juist weer niet zo gezellig om mee op te trekken. Die “gemeente” mag van mij allerlei snuiters bevatten, maar er moet ook regelmatig mee gelachen kunnen worden, het leven is al serieus genoeg.

  54. shinshinshun says :

    @flip
    Bedrijfsblindheid 😉

    @skinfilt8r
    Doh… dank. Zal mijn prutserigheid wel zijn 😉

  55. shinshinnun says :

    Gedicht deed me trouwens denken aan:

  56. niek1928 says :

    @ skinfiltr8r om 11:17 pm
    Lees me niet met het saterfilter, ik ben dwars in dit blogspel. Ik ben het met jouw eerste zinnen eens.
    Het daarop volgende dienen we uit te werken wat nog wel een paar eeuwen in beslag zal nemen…

  57. skinfiltr8r says :

    hey shinshinnun thanks, ik heb heel veel respect voor Larry Norman (i grew up on the guy, my parents were big fans) hij is een voorloper en voorvechter in dat opzicht. Hij heeft zich altijd moeten verdedigen tegenover the church crowd, rock & roll en lange haren zouden van de duivel zijn. Maar dit stuk ken ik niet maar precies eindigend met mijn punt: Church is middleclass!!!!!
    Mijn verlangen is ook niets nieuws en misschien vanaf Constantijn de Grote de grote struggle geweest van de niet mainstream christen….

  58. skinfiltr8r says :

    hier een draftje opzetje, vertelling naar het NL van church of fuck-ups omdat sommige mensen de engel(s)entaal niet spreken met hun tongen 😉 Ja, hij is anders, het gevoel is hetzelfde maar misschien wat van zijn allereerste onaffe pure rauwheid verloren, desalniettemin wel puurder, rauwer en poetischer dan de inhoudelijk vertaalde tekst hier bovenaan

    waar brokkenpiloten staat kun je ook lekker
    postmodern je eigen alternatief woord invullen
    bijvoorbeeld knoeikonten/ prutsers/kliederaars/ buitenbeentjes/ opgefokten

    Dit; is de kerk van brokkenpiloten waar ik voor voel

    we zijn een stille wanorde, ontregelde boel
    we hebben het niet op een rijtje
    we falen bij de vleet dat is een voldongen feit
    vanuit hemels perspectief zijn we allemaal gelijk
    geen verschil in behandeling tussen jou en mij
    je anders denken en zondigen zet ik voor de goegemeente niet te kijk

    we leven in dezelfde wereld gebroken
    we zullen liefdesvuur stoken met de verstotenen
    of buitenbeentjes die het slecht trekken
    en geen verstikkende bijbelteksten gebruiken om ze te nekken
    spreek voor degene die weerloos zijn in hemels naam
    we zijn passievolle prutsers en knoeipotten zonder schaam

    maar eva- en adamskostumen met liefdesmantels bedekt
    we durven het toe te geven: we zijn verre van perfect
    en lopen niet met succesformules te koop
    shit happens maar daarin groeien rozen en vinden we hoop
    uniek gevormd en geschapen en dat doet ertoe
    een mozaïek van mafkezen, klets maar raak; niks is taboe

    G’d houdt van geintjes en ongeleide projectielen
    we zijn in dezelfde adem zowel heilig als arme zielen
    dat voelen we diep van binnenuit
    we lachen marketingplannen en kerkgroei in hun gezicht uit
    structuren verstikken en orde is vaak een dwangstoornis
    het is ons te veel gedoe als het kerkje spelen is

    we gaan niet mee in maniertjes en doen niet net alsof
    we zijn niet van deze aarde maar hier op studieverlof
    discipelen met een tekort aan discipline bezaait
    duizelig van deze wereld doorgedraaid

    murw geslagen door misleiders en broederlijke dictaten
    man en machtspelletjes of religieuze sausjes
    tijd voor nieuwe wijn in nieuwe wijnvaten
    Het licht schijnt juist dwars door de barsten en gaten

    Voordat we vlinders worden hangen we aan een zijden draadje
    Het koninkrijk kome vermomt als een mosterdzaadje
    door de grond gezakt, ontspruit; zet het boompjes op
    niet top down maar een grassroots beweging bottom up

    we breken kerkmuren af en trekken rond in tabernakels
    We verzetten ons tegen mirakels en spektakels
    bieden onderdak aan elke apartgezette zonderling
    we vinden ware schoonheid in verwondering
    en zelfs in verwonde zielen of verscheurde hartenkreten
    kunnen we de geschreven brieven van de Geest lezen

    boemannen schrijven bombardementen aan boeken
    maar letters en kritische blikken zijn slachtoffers aan het zoeken
    laten we onszelf lossnijden van “het zou zó moeten”
    Laten we devote dissidenten zijn profeten in pyjamabroeken
    provocerend onbeschamend gehoorzaam aan rommelige devotie
    onze onvoorspelbare levens gezalfd met vreugdeolie

    We zijn de kerk van brokkenpiloten
    gezegend zijn zij die het verkloten
    zalig zijn zij die proberen maar mislukken
    Christus laat zich vinden te midden van brokstukken
    niet om te oordelen maar om te redden
    wat er te redden valt tussen schip en wal
    we zijn onvolmaakt en verre van af
    maar met genade in de zeilen
    veilig onder Zijn vleugels gebracht

    amen

  59. rob says :

    @Pittig

    Er zitten hele mooie woorden in, maar wat is er mis met religieus vertoon, leiders en titels?

    1-Jezus was ook een leider, had ook meerdere titels en deed ook aan religieus vertoon (hield zich aan heel veel religieuze gebruiken).

    2-En waarom zou je wel de woorden van God in een verscheurd hart vinden en niet in een bombardement van boeken (waar verscheurde harten zich verwoord hebben) ?

    3-En kritische blikken zijn ook beslist nodig! Want niet elke fucked-up figuur staan we toe, ook de schrijver en vertaler van dit stukje niet.

    4-Iemand die machtspelletjes speelt is ook een fucked-up figuur. iemand die kerkje wil spelen is ook een fucked-up figuur. Maar dat mag nou net niet bij dit clubje. Je mag allerlei zonden hebben en hij zal je niet veroordelen, maar daarna volgt me toch een rij veroordelingen!

    5-Uiteindelijk is dit dus gewoon wat hypocriet geneuzel waarin hij het ene machtspelletje en kerkje-spelen zet tegenover de verkeerde machtspelletjes en kerkje-spelen…

    1
    Jezus was ook een leider, maar toch wel een leider van een afwijkend soort.

    – “weet je wel zeker dat je achter mij aan wil?” in tegenstelling tot de kramp om volle kerken te kweken.

    -“Hou je klep dicht over het wonder” in tegenstelling tot : vertel vooral verder dat ik wonderen verricht en dat er bewijs voor is, ook al is het niet waar.

    -stampij maken in de gevestigde orde waar het eigenlijk handiger zou zijn om ze als kruiwagen te gebruiken, in tegenstelling tot het gelik naar een dictatoriaal regime van de katholieke kerk in Argentinie (en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen waarin kerk en staat een ongezonde afhankelijkheid ten opzichte van elkaar hadden)

    2
    Het is maar de vraag of ‘verscheurde harten’ aan het woord zijn in veel christelijke boeken.
    Het gros van die boeken bevat theologisch technisch geneuzel :), reclamepraat voor het welvaartsevangelie of wettisch geklets.

    3
    In deze ben ik het ook niet eens met de schrijver van het gedicht. Kerken zijn allesbehalve kritisch en gek op verneukte mensen en bieden ze graag een vet vloerkleed om hun zonden onder te verbergen, of een schuilplaats om aan gevangenisstraf te ontkomen.
    Waar christenen niet veel mee op hebben zijn mensen buiten hun kring, de andersgelovigen, de heidenen, die worden met een ectra kritische blik bekeken.
    Maar verder mag alles, als je het maar als christen van dezelfde stroming doet 🙂

    4
    Ik denk juist dat de schrijver van het gedicht bedoelt te zeggen dat die scheidingslijnen weg moeten van mensen die zogenaamd niet fuckedup zijn, en mensen die dat wel zijn. Iedereen is fuckedup.
    Zowel de bijna heilig verklaarde leider als de notoire zondaar.

    In deze stelling zie ik eerlijk gezegd geen veroordelende houding. Meer een houding van: accepteer nou maar dat je fuckedup bent.

    Een stuk eerlijkheid is een goede basis voor meer openheid en minder veroordeling, en dat kan de kerk wel gebruiken.

    5
    Waarin zie jij hier het machtspel van de schrijver? Leg eens uit.

  60. rob says :

    @Skinfilter8

    Herkenbaar gedicht.

    murw geslagen door misleiders en broederlijke dictaten
    man en machtspelletjes of religieuze sausjes
    tijd voor nieuwe wijn in nieuwe wijnvaten
    Het licht schijnt juist dwars door de barsten en gaten

    Voordat we vlinders worden hangen we aan een zijden draadje
    Het koninkrijk kome vermomt als een mosterdzaadje
    door de grond gezakt, ontspruit; zet het boompjes op
    niet top down maar een grassroots beweging bottom up

    we breken kerkmuren af en trekken rond in tabernakels
    We verzetten ons tegen mirakels en spektakels
    bieden onderdak aan elke apartgezette zonderling
    we vinden ware schoonheid in verwondering
    en zelfs in verwonde zielen of verscheurde hartenkreten
    kunnen we de geschreven brieven van de Geest lezen

    De dingen in de kerk waar jij terecht over struikelt zijn allemaal producten van menselijke behoeftes en niet bedacht om kerk te spelen.

    Die menselijke behoeftes heeft iedereen, jij ook, ik ook.
    Dat is het lullige van het hele verhaal.

    Je kan een tabernakel stichten om er vervolgens achter te komen dat het kreng uiteindelijk toch weer verdacht veel lijkt op een kerkmuur.
    We doen het ook zelf. We bouwen allemaal kerkmuren waar we de boel open zouden moeten breken.
    We misleiden allemaal. We maken allemaal misbruik van een stuk macht en zijn allemaal hypocriet. Ieder op zijn manier.

    “voordat we vlinders worden hangen we aan een zijden draadje”

    Werkelijk een prachtige uitspraak.
    Negen van de tien keer beschouwen we de lelijke cocon als de prachtige vlinder en sterven we als zodanig.

  61. skinfiltr8r says :

    thanks Rob, je hebt gelijk in veel dingen, het zijn menselijke behoeftes. Ik denk ook dat de meerderheid het meestal misschien prima heeft met hoe het georganiseerd is, maar als ze alleen al zouden toegeven dat hun kerk zich op middelmatig, middenmoot en mainstream richten. Dan zijn we al een end op weg.

    En ja ik faal ook en het lukt me steeds minder om te verplaatsen in de meerderheid en waarom ze van die voor mij vreemde afspraken maken met elkaar. Misschien maak ik nu wel even een muurtje om me te beschermen toch blijft die witte vlag naast me liggen en ik geef me zo snel mogelijk over 😉

  62. Johan says :

    @skinfilt8r: Zullen we GG vragen om jouw eigen versie te publiceren? Of wil je nog wat sleutelen aan je draft?

  63. thebutler says :

    Skinfiltr8r: ‘Voor mensen met kritiek, geen probleem. Het is geen scripture, het is geen structuur en geen maniertje waar je je aan moet houden.’

    Jammer. Anders hadden we nog even door kunnen gaan met afzeiken. 😉

  64. skinfiltr8r says :

    @ johan, doe maar ff deze versie als jij het okee vind! Ik kon vannacht niet meer de taalfouten goed zien, en heb nu ook weinig schermogen ervoor over, dus als thebutler en of jij ff kritisch ook naar de zinnen en spelling willen kijken als een soort bezinning ; dyslexio divina, haha

    Misschien kan iemand een animatie-gif of iets anders doen waardoor fuck ups/ brokkenpiloten met alle mogelijke andere woorden elke seconde voorbijknipperen. zodat we fuck ups als term en de vertaling ervan beetje open sourcig en interpreteerbaar houden 😉

    @ danny
    ik kan jou soort van afzeiken meestal wel waarderen, dat is mooi soort sarcasme en vaak toch ook wel waar 😉

  65. thebutler says :

    Als thebutler ‘we’ zegt, bedoelt hij soms iets meer algemeens …

  66. Johan says :

    @skinfiltr8r: Sowieso een paar d/t-dingetjes.

    bezaait -> bezaaid
    vermomt -> vermomd

    Ik vind als je dan in het Nederlands schrijft een zin als ‘niet top down maar een grassroots beweging bottom up’ wel een dissonant. Je kunt ook zeggen: ‘niet van bovenaf, maar een beweging van onderop, vanuit de zoden.’

  67. shinshinshun says :

    @johan, skinfilt8r
    Daar zijn nog wel meer variaties voor te verzinnen, bijv. ‘Niet van bovenaf opgelegd, maar een beweging die onderaan begint, met de voeten in de klei’

  68. mafchauffeur says :

    @Wilfred: nou ja, bij het woord brokkenpiloot denk ik toch vooral aan dit soort taferelen.

    Maar als “gekrookt” voor jou weer te beladen is dan is “gekreukt” ook nog wel bruikbaar. 😉

  69. Wilfred says :

    @Maf: Precies mijn punt! 😉

    Gekreukt? Dat is weer zo middelmatig burgerlijk! 🙂

  70. mafchauffeur says :

    @Wilfred: maar geen spoortje van allergie. Hooguit beroepseer. 😉

    Gekneusden dan?

  71. Wilfred says :

    @Maf: 😉

    Gekneusden vindt ik fraaier. Daar kan ik wel mee leven. Zit ook het woord ‘kneus’ in. 😉

  72. rob says :

    @Mag
    Gekrookt klinkt als gekookt, gekneusd is meer iets voor de gloriestoel. Ik vind de verneukten helemaal prima 🙂

  73. Wilfred says :

    @Rob: Dat is wel een goede vertaling!

  74. skinfiltr8r says :

    Mooi, ik ga er nog een keertje naar kijken vanavond. Maar de hoofdzin vind ik zelf het mooiste met brokkenpiloten en knoeikonten op de tweede plek en prutser op de derde, het is voor mij ook een klank-issue aangezien mijn woorden meestal niet op papier blijven plakken. Maar taal en vooral beeldtaal is heel persoonlijk en waar je brokkenpiloot leest mag je lekker postmodern je eigen woord en idee bij hebben. Verneukten en kutkoppen vind ik enorm plat/ natuurlijk hypocriet als ik wel fuck ups gebruik, toch voelt het anders.

    @johan het supermooie woord “grassroots” is een ingeburgerd begrip in het nederlands en kan niet goed vertaald worden. Dat is een darling die niet gekild wordt
    Ik ben niet zo’n taalpurist of taalnazi en voor je het weet noem je
    computer – rekenaar
    punaise – duimspijker
    uberhaupt -sowieso
    dat soort fratsen.

    Ik snijd hem bij,
    kijk nog een keer naar de flow en post hem binnen 24 uur af okay?
    Vervolgens ga ik hem in de komende twee weken opnemen zodat je de stem ook hoort en klank en misschien is dan alles wel veel logischer 😉

    Maar voor de rest mogen jullie je eigen teksten schrijven in reactie hierop 😉
    Ik ga niet met iemands anders woorden praten en scheppen.
    Ik vind sommige woorden mooi en andere niet, voor mij gaat het ook over flow, alliteratie, klank, ritmes en tegenritmes.

  75. skinfiltr8r says :

    Leuke bijkomstigheid is nu wel dat ik een mooi gedicht heb om mijn lidmaatschap op te zeggen van mijn oude kerk. Ik hink er al twee jaar tegenaan kom al twee jaar niet meer en de jaren ervoor skipte ik zoveel als ik kon de dienst en kon dan tijdens de koffie toch een beetje bij het huisgezin zijn 😉 Ik kon niet heel duidelijk verwoorden wat me tegenstaat en waarom ik niet naar de diensten kon komen. Ik weet dat het een goede stap was om eruit te stappen juist om mijn geloof te behouden.

    Ik ga het echt dit weekend doen want slapende leden bijten niet 😉

  76. Johan says :

    @skinfiltr8r: Ik snap helemaal dat je bij je eigen woorden wilt blijven. Daarom stelde ik voor dat GG jouw tekst plaatst.

    Goed dat je de stap zet om het lidmaatschap van je kerk op te zeggen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het heel bevrijdend kan werken.

  77. skinfiltr8r says :

    Okee dit is de voorlopige nederlandse versie, taalfouten eruit en een aantal suggesties van theButler ter harte genomen 😉

    waar brokkenpiloten staat kun je ook lekker
    postmodern je eigen alternatief woord invullen
    bijvoorbeeld knoeikonten/ prutsers/kliederaars/ buitenbeentjes/ opgefokten
    wat jij wil, waar jij je in thuisvoelt

    Dit; is de kerk van brokkenpiloten
    waar ik voor voel

    we zijn een stille wanorde, ontregelde boel
    we hebben het niet op een rijtje
    we falen bij de vleet dat is een voldongen feit
    vanuit hemels perspectief zijn we allemaal gelijk
    geen verschil in behandeling tussen jou en mij
    je anders denken en zondigen zet ik voor de goegemeente niet te kijk

    we leven in dezelfde wereld gebroken
    we zullen liefdesvuur stoken met de verstotenen
    of buitenbeentjes die het slecht trekken
    en geen verstikkende bijbelteksten gebruiken om ze te nekken
    spreek voor degene die weerloos zijn in hemelsnaam
    we zijn passievolle prutsers en knoeipotten zonder schaam

    maar eva- en adamskostuums met liefdesmantels bedekt
    we durven het toe te geven: we zijn verre van perfect
    en lopen niet met succesformules te koop
    shit happens maar daarin groeien rozen en vinden we hoop
    uniek gevormd en geschapen en dat doet ertoe
    een mozaïek van mafkezen, klets maar raak; niks is taboe

    G’d houdt van geintjes en ongeleide projectielen
    we zijn in dezelfde adem zowel heilig als arme zielen
    dat voelen we diep van binnenuit
    we lachen marketingplannen en kerkgroei in hun gezicht uit
    structuren verstikken als orde een dwangstoornis is
    het is ons te veel gedoe als het kerkje spelen is

    we gaan niet mee in maniertjes en doen niet net alsof
    we zijn niet van deze aarde maar hier op studieverlof
    discipelen met een tekort aan discipline bezaaid
    duizelig van deze wereld (die te ver is) doorgedraaid

    murw geslagen door misleiders en broederlijke dictaten
    man en machtspelletjes of religieuze sausjes
    tijd voor nieuwe wijn in nieuwe wijnvaten
    Het licht schijnt juist dwars door de barsten en gaten

    Voordat we vlinders worden hangen we aan een zijden draadje
    Het koninkrijk kome vermomd als een mosterdzaadje
    door de grond gezakt, ontspruit; zet het boompjes op
    niet top down maar een grassroots beweging bottom up

    we breken kerkmuren af en trekken rond in tabernakels
    We verzetten ons tegen mirakels en spektakels
    bieden onderdak aan elke apartgezette zonderling
    we vinden ware schoonheid in verwondering
    en zelfs in verwonde zielen of verscheurde hartenkreten
    kunnen we de geschreven brieven van de Geest lezen

    boemannen schrijven bombardementen aan boeken
    maar letters en kritische blikken zijn slachtoffers aan het zoeken
    laten we onszelf lossnijden van “het zou zó moeten”
    Laten we devote dissidenten zijn, profeten in pyjamabroeken
    provocerend onbeschamend gehoorzaam aan rommelige devotie
    onze onvoorspelbare levens gezalfd met vreugdeolie

    We zijn de kerk van brokkenpiloten
    gezegend zijn zij die het verkloten
    zalig zijn zij die proberen maar mislukken
    Christus laat zich vinden te midden van brokstukken
    niet om te oordelen maar om te redden
    wat er te redden valt tussen schip en wal
    we zijn onvolmaakt en verre van af

    amen

  78. goedgelovig says :

    @skinfiltr8r: Bedankt voor je tekst, we zetten ‘m er zo op.

    @Johan: Jouw vertaling hieronder, ter referentie.

    Ik roep een nieuwe kerk tot leven: de kerk van de fuck-ups.

    We zijn een stille, ongeorganiseerde bende.
    We hebben het allemaal nog niet voor elkaar
    en we zijn niet bang om te falen.
    In Gods ogen zijn we allemaal hetzelfde;
    er is geen verschil tussen mij en jou.
    Ik veroordeel je niet, ik zondig hooguit anders.
    We leven in dezelfde gebroken wereld.

    We delen liefde met mensen die het niet meer trekken
    en gebruiken geen bijbelteksten om hen te verstikken,
    maar nemen het om Gods wil op voor de gemarginaliseerden.

    We zijn niet perfect en geven dat open toe.
    We vinden hoop en rozen in de stront.
    We zijn uniek door het leven gevormd en weten dat dat er toe doet.
    ‘Sacred’ (heilig) en ‘scared’ (bang) hebben dezelfde letters
    en diep in onze ziel weten we dat we beide zijn.

    We bedrijven satire over marketingplannen en groei,
    want teveel orde en structuur is een vloek.
    We hoeven geen kerkje te spelen,
    te doen alsof, ons op een bepaalde manier te gedragen.
    We zijn maar ongedisciplineerde discipelen,
    loom geworden door de dag en de tijd.

    Laten er geen leiders en titels zijn,
    geen machtsspelletjes en religieus vertoon.
    Zie het Koninkrijk groeien en komen:
    ondergronds, vanuit de zoden.
    We komen in opstand tegen tekenen en blunders
    en vinden waarheid in schoonheid, ontzag en verwondering.
    Zelfs in verwonde zielen en verscheurde harten
    vinden we de woorden van God.
    Niet in het bombardement van boeken
    of het ongemak van kritische blikken.

    Laten we onszelf losrukken van de tirannie van verwachtingen,
    laten we toegewijde dissidenten zijn en profetisch provoceren,
    onbeschaamd over onze modderige spiritualiteit,
    onze onvoorspelbare levens gewijd aan de geest van spontaniteit.
    Wij zijn de kerk van de fuck-ups,
    waar Christus gevonden kan worden,
    van opgebrande gelovigen en morele buitenstaanders,
    imperfect en onaf.

    Amen.

  79. thebutler says :

    Woorden worden herboren met de snelheid van de digitale snelweg. Like.

  80. joost says :

    thebutler
    maar bij sommige herboren woorden zal de snelheid van de digitale snelweg snel weg zijn. 😉
    joost

  81. bramvandijk says :

    @skinfiltr8r

    G’d houdt van geintjes en ongeleide projectielen

    Een klein zijspoor, maar ik vraag me al een tijdje af waarom sommige mensen god als g’d schrijven. Ik zie de verwijzing naar jhwh wel, maar daar ontbreken de klinker alleen maar omdat dat in het geschreven Hebreeuws helemaal geen klinkers kent.

    Dus waarom zou je je schrijfwijze van het woordje god af laten hangen van een bepaald kenmerkt van een menselijke taal die wij helemaal niet spreken?

  82. niek1928 says :

    @ BvD om 10:21 pm.
    Ik schrijf ook wel eens g’d – in een gericht stukje of een reactie vind ik het af en toe goed om dat te doen. Wat ik me hiervan nu herinner is een soort meeleefgevoel, een compassie met bepaalde lezers, vooral als iemand die ingekorte naam gebruikt. Taal is vrij toch? En bij spreken hoor je het niet of nauwelijks.

    Mogelijk speelt lichtgeraaktheid een rol. Zo vind ik jouw “die wij helemaal niet spreken” een hier niet toepasselijke toespitsing op “de” vermoedelijke lezer van GG.

    Wat mij betreft heeft het uiten van mijn gevoel op jouw zijspoor-kreet aan mijn tijdelijke lichtgeraaktheid voldaan.

  83. shinshinshun says :

    @bram
    De Masoreten besloten de klinkers van het woord Adonai te gebruiken bij de medeklinkers JHWH. Tijdens mijn studie werden wij als studenten consequent verbeterd door de docent Hebreeuws wanneer wij ‘Jehova’ (o ironie, een niet-bestaand Hebreeuws woord ;)) of ‘Jahweh’ zeiden bij het hardop lezen van het OT: de Masoreten zouden dit zelf uit eerbied voor de godsnaam nooit gedaan hebben. En, zo was de filosofie van de docent, dan wij ook niet.
    Ik verbind het gebruik van G’d aan die traditie van eerbied, dan is het toch helemaal niet zo’n stomme hype als je nu doet voorkomen. Taal is veranderlijk en staat in dienst van de mens, niet andersom toch?

  84. niek1928 says :

    @ allen m.b.t. een kerk voor fuck ups
    Ik lees: “vreemde afspraken maken” en lees “nieuw begin” en in andere blogs van deze dagen zie ik nog meer gedachten en zinnen die eigenlijk meer te maken hebben met de geest van Pinksteren. Als we dan hier toch bezig zijn om een toekomstige betere kerk te grondvesten, het gedicht nu dan toch zijn plaatsje heeft gevonden, komt mij een onderwerp voor de geest (50 dagen te vroeg, zeg maar, dat aandacht verdient.

    Het Onze Vader behoeft verbetering. Zover ik op Internet en b.v. bij Karin Armstrong kan zien hebben heel wat geloven een soortgelijk gebed, soms frappant gelijkluidend. Het voldoet kennelijk aan menselijke behoeften. Geven jullie eens wat tekstsnippers om een nieuw gebed te maken. Voorstel voor een paar beginregels:

    O eeuwige die in de hemel zijt
    Geheiligd worde uw stroom (hier past vast een beter woord dan ‘stroom’)
    Uw koninkrijk kome
    Uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel.
    Geef ons heden ons dagelijks brood.
    En vergeef ons onze schulden
    zoals ook wij onze schuldenaars vergeven.
    En leid ons niet in verzoeking,
    maar verlos ons van de boze.
    Want van U is het koninkrijk
    en de kracht en de heerlijkheid
    in eeuwigheid. Amen

    Hier kan toch niemand een buil aan vallen?
    Ik geef jullie nog 49 dagen de tijd voor een tekst. Dan kunnen we die met Pinksteren voorleggen aan een wereldraad van kerken of zoiets (inclusief een bond van animisten e.d.), zodat we het met de volgende Pinksteren 2014 wereldwijd kunnen bidden. .

    Beter deze stap nu dan over 444 jaar.

  85. Wilfred says :

    @Shin: De Masoreten? En hebben we enig bewijs dat het voor die tijd ook al werd gedaan? Volgens mij is het behoorlijke nieuwlichterij. Ik heb zelf nooit de behoefte gevoeld me daaraan aan te passen. 😉

    Ga het dan ook hebben over “HaShem”. Dan pas je je tenminste helemaal aan.

  86. skinfiltr8r says :

    Bedankt Goedgelovig dat jullie hem erop gezet hebben.

    Precies shin ik vind G’d een eerbiedige gesture en een knipoog naar het non-lineaire Hebreeuws (in mijn ogen een 3d beeldtaal). Daarnaast een mooie tegenhanger van de (sinterklaas)god en sugerABBA die de prosperity gospel te pas en te onpas aanroept om zich te verrijken aan bezit.

    voor de rest ben ik daar niet consequent in

  87. skinfiltr8r says :

    @niek. Ik heb twee jaar geleden in het kader van Micha zondag (onrecht aan de kaak stellen) een Onze Vader gemaakt zoals we hem in het kapitalistische westen meestal bidden. Daarna ook nog een vurig poetisch betoog/ preek.
    Ik heb hem zowel voor christenen als voor andere smaakliefhebbers performt en de vorm werkt goed voor beiden. Maar dit is dus gezonde sarcasme en tegelijk beetje boodschap 😉

    Onze spullen die hier op aarde staan
    uw merknamen worden geheiligd
    uw koning te rijk levenstijl kome
    De consuments wil geschiede
    gelijk in zevende hemel op aarde
    alzo ook in de reclame
    Geef ons heden draagtassen vol met boodschappen
    en geef ons (gulle) credit cards
    kunnen we gelijk nare schulden maken in winkelpromenades
    laat ons niet te ver zoeken naar spullen
    verlos ons van bewogenheid
    want van u is de vermogendheid
    en de koopkracht,
    en de volmacht tot
    in ledigheid
    amen

  88. skinfiltr8r says :

    een alternatieve om de dj de hemel in te prijzen 😉

    (last night a DJ saved my life)

    Onze DJ’s die achter de draaitafels staan
    jullie tunes overtuigen ons heilig
    je Kicke tracks komen hard
    mijn wilde sneakers
    die gelijk bij je demo in een en al show ontaarde
    Fade in ons dagelijks tempo
    en geef ons bassen die brullen
    gelijk wij die de dansvloer onveilig maken als barbaren
    lijd ons niet in verzoeknummertjes!
    verlos ons van de studentenSOOS
    van jullie zijn de watts,
    en de decibels tot diep in de afterparty

    amen

    (last night a DJ saved my life)

  89. skinfiltr8r says :

    en deze nog niet zo lang geleden, een serieuze met een knipoog.

    onze vader die in de lucht hangt
    uw naam in zuivere neonreclames
    uw grassroots zet de wereld op zn kop
    u stipt onbewandelde routes uit
    die ons nader tot elkaar brengen
    maar ook in hogere sferen
    leer ons weer langzaam eten
    veeg de krijtstrepen van het blackboard
    zoals wij ook vergeven wie bij ons in het krijt staan
    bespaar ons beproevingen met bittere nasmaakjes
    Red ons van de boze vingertjes

    want van u is de bison kit en paardenkrachten
    decibels en amperes
    de oneindige energiedrink
    een bron die niet opraakt
    amen

    (rik)

  90. Pieter says :

    @Rik
    Dat noem ik nou een zuivere vorm van een poging tot gebedsgenezing. Gewoon recht voor z’n raap zeggen waar het op staat, met een knipoog naar de slimmen en een (vermomde) donderpreek naar de dommen en de simpelen van geest. Onder het mom van: “O heer, verlos ons van het consumentisme” ook ‘de consument’ zelf proberen weg te halen uit het middelpunt van de belangstelling, want dat is wellicht het enige dat werkt; knap gedaan 😉

  91. niek1928 says :

    @ Allen – of toch niet?
    Terug, ik trek me terug door de zijdeur.
    Nee, ik blijf nog wat hangen in de coulissen.
    Te merkwaardig, hier valt te genieten
    van een schouwtoneel vol weggeduwde schaamte.
    Heel nuchter eerst, zoals het hoort,
    straks komt weer brood en wijn en dán
    Me begillen, langdurig te begillen.
    Een ongeduldige traan welt op.
    Nee, verduister niet mijn blik,
    laat me kijken naar het ware leven.

  92. DsDre says :

    “laten we onszelf lossnijden van “het zou zó moeten”

    “we breken kerkmuren af en trekken rond in tabernakels
    we verzetten ons tegen mirakels en spektakels”

    Het één is in tegenspraak met het ander.

  93. skinfiltr8r says :

    “Het één is in tegenspraak met het ander.”

    dat spreek ik tegen

  94. skinfiltr8r says :

    hierbij de engelse versie voor het oor te luisteren en te downloaden

  95. skinfiltr8r says :

    en een nederlandse versie

  96. skinfiltr8r says :

    http://youtu.be/ByzcPy1TroI Church of Fuck-Ups in de opgefokte versie

  97. goedgelovig says :

    UPDATE: Er is nu ook een opgefokte versie beschikbaar.

Trackbacks / Pingbacks

  1. Church of fuck-ups | Nieuwe Verhalen - 1 april, 2013