The Passion Den Haag

jezus2013Om 20:25 is het weer zover: de LIVE-uitvoering van The Passion, het jaarlijkse BN’ers-feestje van de EO, RKK, PKN en NBG rond het passieverhaal, deze keer vanuit Den Haag. Met Mark Rutte als Jezus, Jeroen Dijsselbloem als Judas en Diederik Samson als Petrus René van Kooten als Jezus, Daniël Boissevain als Judas en Jim Bakkum als Petrus. Het spektakel kost 15.000 euro per minuut (1,3 miljoen totaal). We kunnen dus tevreden vaststellen dat de Publieke Omroep tenminste niet op de geloofsverkondiging bezuinigt.

Op Twitter is het te volgen via de officiële hashtag #passiondenhaag en de inofficiële hashtag #thepassion. Beide zijn inmiddels ook ontdekt door diverse dames van plezier die op foto’s hun eigen kruis etaleren. Je zult weten dat je midden in de wereld staat. Wie wil napraten over The Passion is van harte welkom in de online herberg op GG.

passiondenhaag

 

The Passion in het Hagenees

38 responses to “The Passion Den Haag”

  1. Agilhartje says :

    Ja, ja, ik geef het toe: ik ben ook gevraagd om mee te helpen. Om samen met anderen een kruisvormige lichtbak door de hofstad te duwen. Maar ja… dat is toch lastig te organiseren vanuit Groningen. Omdat het feestje pas om 22 uur is afgelopen zou ik een overnachting moeten regelen.

    Ik heb dus niet gereageerd op de uitnodiging van het NBG maar ik ben wel heel positief over dit programma. Het is een mooie manier om de lijdensgeschiedenis bekend te maken.
    Wat kan daar tegen zijn?

  2. shinshinshun says :

    Ik vind het dit jaar ook best heel aardig gedaan, niks op tegen toch? Gelukkig ben ik geen lid van Visie, dus hoef ik er in elk geval geen ingezonden brieven over te lezen 😉

  3. rob says :

    @Agilhartje
    Je had best op de bank mogen slapen, ik heb ook nog een schuurtje en een dakgoot 🙂

  4. joost says :

    Rob
    Wil je daarmee zeggen dat Agilhartje van de regen in de drup komt wanneer zij bij jou zou overnachten?
    joost

  5. joost says :

    Rob
    geweldige tekening. Arme Jezus. 😦
    joost

  6. Wormpje B says :

    Zeg dat wel, Arme Jezus
    En ook nog mooi getekend.

  7. TommyLee says :

    Mij bekruipt zo langzamerhand het gevoel dat rond 5 december we samen kijken naar het sprookje van sinterklaas en rond de pasen naar de passion. Het verhaal wordt levend gehouden. Het geeft vooral een goed gevoel van vage saamhorigheid. Het is altijd mooi om te horen dat mensen het verhaal kennen. Geloof gaat wel verder dan de juiste verhalen kennen. Je wordt zelf onderdeel van het verhaal. Leuk dat het dit in de haag was.Ik miste Barbie langs de lijn.

  8. Vleertje says :

    Ik word zo blij van The Passion. Het aloude verhaal van Jezus verteld in de taal en de muziek van nu, van mij. Jim Bakkum was echt zo goed met ‘Zo stil in mij’, maar de Jezus vond ik ook verrassend goed. Kippenvel en tranen, al vond ik vorig jaar nog sterker qua liedkeus in zijn geheel, maar dat is smaak .
    Het is een van mijn favoriete kerkdiensten van het jaar!
    Alleen hierom al ben en blijf ik lid van de EO. Top!

  9. TommyLee says :

    @vleertje, vorig jaar was ik er ook enthousiaster over. Het verrassingseffect raakt er wat af. Vorig jaar zat er meer passie in de stemmen.

  10. flipsonius says :

    Waarom hebben ze Harrie Jekkers nier genomen voor de rol van Jezus? Ik had hem zo graag tegen Petrus horen uitvaren: krèèg nâh gâh de pleurês, tyfesleeeijer!
    Bestaat er trouwens al een Haagse Bijbelvertaling? 😉

  11. mafchauffeur says :

    Aaaaarrgggg. Sinds die gravatars megagroot zijn is het bijna elke dag weer schrikken.

  12. Wilfred says :

    @Maf: Ja, wat is die van Flip lelijk heh! 😉

  13. flipsonius says :

    @Maf
    LOL. Ik vond mezelf iets te herkenbaar in beeld gebracht, en aangezien GG een makeover heeft doorgemaakt en iedereen daarin slaafs volgt dacht ik als braaf schaap, laat ik ook maar eens….
    Dit plaatje heb ik overigens gevonden toen ik op m’n werk wat achtergrondinfo over het EMU-saldo wilde googelen. Ik typte wat al te gemakzuchtig ‘Emu’ in en kreeg toen een heleboel van dit soort plaatjes….daarna lag ik snikkend over mijn bureau 😉

  14. Wilfred says :

    @Flip: Ik wilde al wat opmerkingen maken over struisvogels en zo, maar gelukkig heb ik het gehouden bij een comment over de lelijkheid. 🙂

    Wel erg leuk! 😉

  15. Johan says :

    Zo vrienden van de Dwaze Schare, ik heb ook een echte gravatar aangemaakt. In aantal reacties haal ik Pittig en Rob nooit meer in, maar dat geeft niet, uiteindelijk gaat het om de kwaliteit. 🙂

  16. Wilfred says :

    @Johan: Die pijl wijst anders wel schuin naar boven! 😉

  17. Johan says :

    @Wilfred: Ik denk dat je een oogafwijking hebt. 😉

  18. Vleertje says :

    @Flip, geniale gravatar 😀

  19. Wilfred says :

    @Johan: Oh nee toch! 😦 Maar dat heeft wel 1 voordeel: kun jij mooi je opdracht om te genezen oefenen. Gewoon op afstand! 😉

  20. flipsonius says :

    @Vleertje
    dank je wel! Als ik wat sneller gereageerd had, zat Wilfred er niet tussen en had mijn emoe nu een mooie roze rode vleermuis boven zijn hoofd gehad. Zou een mooi plaatje zijn.
    Verder vond ik de eerste opvoering in Gouda nog steeds de beste. De muziekkeuze sprak me dit jaar niet echt aan.

  21. Wilfred says :

    @Flip: Ik zou me maar zorgen gaan maken! Heb je gezien hoe begerig mijn gravatar naar je loert?

    P.S. Het had bijna een aureool op kunnen leveren met Vleertjes Bat boven je kop!

  22. flipsonius says :

    @Wilfred
    Reden voor mij om voorlopig maar niet meer op je te reageren. 😉
    Trouwens, als je BRRAMM boven je hoofd heb zou ik me maar uit de voeten maken…

  23. afolus says :

    @Flipsonius
    Jouw gravatar lijkt op,één van de poppen van Aad Peters.
    Ik hoop dat dit plaatje niet inhoudt dat je voortaan gaan eigen mening meer hebt maar slechts de woorden spreekt die uit de mond/buik van een ander komen… 😉 (Onzin, we kennen je veel te goed) Prachtige kop.

    @Johan
    Ja….
    Jouw gravatar roept het beeld van zelfgenoegzaamheid op.
    Een beeld dat helemaal niet lijkt te passen bij het bescheiden karakter van de Johan die ik ken.. 😉

  24. mafchauffeur says :

    @afolus: is dat een luizenkopverbodsbord?

  25. afolus says :

    @mafchauffeur 😀
    Sinds het uitblijven van geregistreerde wonderen en tekenen wordt verweten aan de luizenkop die satan heet kun je niet genoeg op je qui vive zijn…

  26. DsDre says :

    De verwachting is dat 2 miljoen mensen naar The Passion hebben gekeken. Voor 70 eurocent per persoon lijkt me dat een koopje. Het is niet mijn stijl maar prima dat dit soort programma’s worden gemaakt en uitgezonden.

  27. mafchauffeur says :

    @afolus: maar het ligt niet alleen aan de luizenkop hoor.

    We komen straks allemaal voor God te staan en moeten ons verantwoorden wat we gedaan hebben met onze gaven en talenten. Excuses zijn dan niet mogelijk. “Ik heb de zieken niet genezen omdat mijn herder-leider daar niet in geloofde”. “Ik heb niet geëvangeliseerd omdat mijn herder-leider het ook niet deed”. “Aanvallend bidden mocht ik niet omdat mijn herder-leider daar niet in geloofde en dat alleen maar leidde tot confrontaties met de luizenkop”.

    Lieve mensen, Jezus is het hoofd van de gemeente. Hem moeten we volgen in woord en in daad. Heb respect voor je leiders, maar als ze het Woord van God niet in praktijk brengen, ga jij dat dan wel doen . Ieder heeft namelijk zijn eigen verantwoordelijkheid. Dit volk wacht op het openbaar worden van de zonen Gods. En de ware zonen Gods doen wat Jezus gezegd heeft: genees de zieken, wek doden op, drijf demonen uit en maak alle volkeren tot Mijn discipelen.”

    Nederland wacht op jou!

    http://www.facebook.com/ronald.plat.3
    Maar je hebt gelijk, een luizenkopverbodsbord is een goede basis. Af en toe afwisselen met een herder-leider-verbodsbord lijkt mij echter verstandig.

  28. Pieter says :

    Platjes zijn ook luizen, en ook al houden deze zich het liefst op in de schaamstreek, scheren helpt wel degelijk om deze plaag uit te roeien, middels het verdwijnen hierdoor van hun favoriete biotoop, zeg ik dan maar.

  29. afolus says :

    @Pieter
    Luizen en platjes, we moeten er bij weg blijven… 😀

  30. Fenderfan says :

    Ik weet niet zo heel goed wat ik ervan denken moet (heb ik vaak last van). Enerzijds is het verrassend om te zien hoeveel mensen belangstelling tonen voor het verhaal over de laatste dagen van Jezus. Dat spreekt me erg aan. Het is ook goed gedaan en prima uitgevoerd. De E.O. slaagt er dus wel in mensen te bereiken, dat is winst. De vraag is wel: waarmee bereik je de massa?
    Anderzijds vind ik het namelijk iets te ‘gelikt’. Populaire muziek, bekende artiesten: dat op zich trekt natuurlijk ook al veel mensen, ook als ze zingen over Jip en Janneke. Het is me net iets teveel show. En juist daar ben ik allergisch voor. De indringende en rauwe werkelijkheid van de lijdensgeschiedenis past m.i. helemaal niet bij show, theater en glamour. Het moet geen entertainment worden, tenminste, niet voor mij. En dat is wel de prijs die je betaalt als je op deze manier de lijdensgeschiedenis opvoert.
    En ik begrijp het: alleen met entertainment kun je de massa boeien en mobiliseren. Maar waarom zou je dat willen? Ligt daar nou net niet iets van de wortel van de lijdensgeschiedenis? Tenslotte werd Jezus door de menigte op handen gedragen. Tot het er echt op aan kwam.
    Volgend jaar Jantje Smit als Pilatus? En Jolanta Cacao van Kaasbergen in de rol van de vrouw van Pilatus? Nick en Simon als de zonen van Zebedeus? Mark Rutte als Kajafas? Koning Willem als Herodus? Oh, wat zal het dan druk worden. Maar ja……wat hebben we daar nou echt aan?

  31. Johan says :

    @afolus: Het was vooral bedoeld om Pittig en Rob te stangen, maar ze happen totaal niet. 🙂

  32. bramvandijk says :

    Luizekoppen, topreactie, struisvogels… eindeloos los met de grote gravatars 😉

    En blij toe dat dat die van mij ook eindelijk op waarde geschat wordt!

  33. Johan says :

    Ik lees net dit artikel waar GG naar linkt:

    http://www.televizier.nl/nieuws/tv-nieuws/christina-curry-vindt-de-liefde-in-plaats-van-god.1398692.lynkx

    Daar moet ik wel wat om grinniken, want het illustreert mooi het probleem dat de EO voor zichzelf creeërt door BN’ers in te zetten voor de missie. Of het nu OZNG is of de Passion: als volgende week René van Kooten vreemd gaat kopt de Telegraaf: ‘Jezus’ pleegt overspel.

    Het enige argument om BN’ers in te zetten zijn de kijkcijfers. Wat wel wat op af te dingen is, want in Big Brother en Boer Zoekt Vrouw spelen gewone Nederlanders de hoofdrol en die liepen/lopen erg goed. In de Engelse serie ‘The Big Silence’ waar het OZNG-kloosteridee vandaan komt zijn het gewone mensen die het klooster in gaan en eerlijk gezegd vond ik dat veel aansprekender omdat het dichterbij komt.

  34. joost says :

    Vleertje

    Ik word zo blij van The Passion.

    Ik word er juist altijd weer heel verdrietig van. 😦 Ik denk ook niet dat Jezus echt blij zal zijn om te weten dat jij blij wordt van het verhaal van zijn dood.
    Ik wordt meer blij van het verhaal van de opstanding.
    joost

  35. PietV. says :

    De 1,2 of was het meer 1,8 miljoen, heeft weer een uurtje vermaak opgeleverd. Jezus is geëxecuteerd en het publiek ging met een tevreden gevoel naar huis. De evangelicals kunnen het naspelen met de passion-toolkit en de duurbetaalde lokeend zal wel weer een paar nietsvermoedende voorbijgangers naar een alpha-cursus trekken. En mochten ze na het heilige geest weekend een weeïg gevoel in hun onderbuik hebben. En dit correleren aan een ondernatuurlijke kracht, dan zal het breed worden uitgemeten. Het moet tenslotte wel wat opleveren anders had het ook kunnen worden toegevoegd aan het jaarbudget van een ziekenhuis in rimboe. En waren er op wonderbaarlijke wijze heel wat meer mensen opgestaan uit hun bed.

  36. vleertje says :

    @Joost. Je kunt ook dingen te letterlijk nemen. Ik word “blij” van de vorm. Ik kan het verhaal beleven op een manier die bij me past, bij me binnenkomt in een taal die mijn hart verstaat. Ik heb gewoon zitten janken omdat het zo binnenkomt. Dat heb ik niet met een Mattheus passion of een orgel.

    Vanavond in mijn eigen kerkje trouwens ook.
    Op een gegeven moment in de dienst zitten we op het punt van het overlijden aan het kruis, na een gebed wordt dan de Christus kaars uitgeblazen en is het 5 minuten doodstil. Kippenvel.

    Weer een andere taal: een kunstenaar schilder over Goede vrijdag,

  37. Ruitje says :

    Wel bijzonder dat Anita Meyer spontaan even in tongen begon te zingen…

    Of struikelde ze over de woorden?

  38. Ton says :

    ‘T is niet historisch…