Rehobôthkerk Zeist lelijkste van Nederland

We hebben een onmiskenbare winnaar: de Rehobôthkerk in Zeist is met 25% van de stemmen uitgeroepen tot de Lelijkste Nog Te Slopen Kerk Van Nederland. Het GerGem-gebouw is een ware Bastille. Een gevangenis van het geloof, ongenaakbaar en onaantastbaar, gebouwd om de Ware Leer binnen haar muren te conserveren.

rehoboth2

Volgens de Gereformeerde Gemeente, ooit ook winnaar van de Gouden Bikini, doen we het gebouw hiermee wel tekort. Volgens de zwarte kousjes is het namelijk een architectonisch hoogstandje!

Het kerkgebouw, de Rehobôthkerk, is ontworpen door architect ir. T. van Hoogevest. Bij het ontwerpen van de kerk is uitgegaan van een aantal eisen waaraan moest worden voldaan. Naast de stedenbouwkundige eisen die de burgerlijke gemeente Zeist stelde, hadden ook de kerkenraad en de bouwcommissie een programma opgesteld.

De architect sloot zich aan bij de sterke traditie van de reformatorische kerkbouw. De centraalbouw was daarbij de meest aangewezen vorm. Hierdoor werd bereikt dat de afstand van de prediker tot de luisteraar zo kort mogelijk is. Verder waren alle betrokken partijen voor een hoog opgaande lijn van het kerkgebouw. Een en ander leidde tot een cirkelvormig gebouw omgeven door zeven absides (torens). De hoogte van de absides is 19 m, die van het dak in het middengedeelte 17 m terwijl de buitendiameter van de kerk 33 m is. De bouwtijd van de kerk en de bijgebouwen was 20 maanden; er werden 220.000 bakstenen verwerkt.

rehoboth5

Een bijzonder aspect is de symboliek die in de kerk aanwezig is. Zo stellen de zeven absides zeven dagen voor. Er zijn zes absides gelijk. De zevende is anders, deze staat centraal met daarin de bediening van Woord en Sacrament. De architect heeft daarmee de zeven door God geschapen dagen aangegeven. Daarvan zijn er zes die voor de mens gelijk zijn, terwijl de zevende dag, de rustdag, gewijd is aan de dienst van God. In de driedeling van de preekstoel is de drie-eenheid van het Goddelijk Wezen, zoals Hij Zich in Zijn Woord openbaart, uitgebeeld. De kerk geeft door zijn vorm een centrale beleving in het samenzijn, zodat de kerkgangers als het ware rondom het Woord samenzijn. De opstelling van de banken draagt daaraan bij.

Oftewel: de lezers van Goedgelovig en StaatGeschreven zijn cultuurbarbaren om uitgerekend dit kerkgebouw met de grond gelijk te willen maken. Toch doen we het, uit liefde voor de kerk en bewoners van Zeist. De kerk hoort anno 2013 geen bastion te zijn, hoe nauwkeurig de nagalmtijd van het orgel ook door TNO is uitgerekend. Net als bij de Opstandingskerk in Zwolle is ook de naam van de Rehobôthkerk in Zeist een regelrechte contradictie met de architectuur van het gebouw. Rehobôth betekent namelijk: ‘De Heer heeft ons ruimte gemaakt’, niet: ‘Wij beklemmen de ruimte van de Heer binnen zeven stenen zuilen’ of ‘Wij stralen naar de buitenwereld uit dat wij een besloten bastion zijn’.

rehoboth4

Terwijl ze het best wel kunnen, de GerGem’ers. De kinderactiviteiten van de Rehobôthkerk zijn namelijk wél helemaal gericht op ruimte maken. Satiricus Adrian Plass noemt dat de Springkussenmethode. GG-lezer Johan noemt het Huppelen in de Geest. Het springkussen is een bron van plezier voor kinderen, maar doorgaans verboden terrein voor volwassenen. Die vinden dat ze binnen de muren van de Bastille bijbelstudie moeten doen. Maar God gunt zijn kinderen de vreugde van het springkussen.

jv-hanani-4

Wat ook opvalt in de naamstelling van de kerk is het bijzondere accent circonflexe op de o van Rehobôth. Dat is een mysterie op zich. Het woord is immers niet van Franse afkomst. Ook vanuit het oud-Nederlands, de taal van de GerGem, is de toepassing van het dakje niet te verklaren. De o met een dakje komt eigenlijk alleen in het Fries voor, maar de kerk staat in Zeist, provincie Utrecht.

We interpreteren het maar als een subtiele verwijzing van het kerkbestuur naar de Franse Bastille. Deze gevangenis werd tijdens de Franse Revolutie door het volk bestormd en enkele jaren later volledig met de grond gelijk gemaakt. Dat is ook de bestemming van de Rehobôthkerk, al weerstaan de weerbarstige gereformeerden Gods ondoorgrondelijke wegen nog wel.

Het lijkt ons leuk als de bevolking van Zeist het gebouw met mokers en drilboren te lijf gaat. Als alle puin geruimd is, kan er met de 220.000 bakstenen een mooi plein worden gerealiseerd, een soort Place de la Bastille. In het midden dan geen overwinningszuil, maar een prachtige fontein die wordt gevoed door de nabijgelegen natuurlijke bronnen van Sourcy. Zo komen we dan dicht bij de oorspronkelijke betekenis van Rehobôth, de bron die Izaäk sloeg na z’n fittie met de Filistijnen. En broeders en zusters, is dat niet de ware roeping van de kerk – een bron van leven te zijn voor haar omgeving?

Amen.

NASCHRIFT: De mooiste al gesloopte kerk, een verkiezing van het Nederlands Dagblad, is inmiddels ook bekend gemaakt: de Koninginnekerk in Rotterdam.

Advertenties

44 responses to “Rehobôthkerk Zeist lelijkste van Nederland”

  1. Oversea says :

    Net een kerncentrale, soort van voorbereiding op het hiernamaals?

  2. niek1928 says :

    Het hiernumaals volgt haarfijn de tijdgeest. Slopen we niet, dan zal kernfusie doorgaan, onbeheerst het zwerk verduisteren.en eindelijk de messias de besnedenen bevrijden..

    Geesten prevelen: hun geduld was op.

  3. Agilhartje says :

    Misschien een open dag organiseren voor de lezers van Goedgelovig? We hebben deze tempel via foto’s beoordeeld als Temple of Doom maar misschien blijkt het in het eggie een Paleis van het Woord.

  4. Job 28:28 says :

    Trouwens ook wel een beetje kort door de bocht om elk gebouw dat niet meer in de tijdgeest past met de grond gelijk te maken. Dan houden we alleen nog vinexwijken over 🙂

  5. Jaco says :

    Je kunt wel goed zien dat de gemeente Zeist eigenlijk een flatwijk met hoogbouw had gepland. Dan was deze kerk al een stuk minder opvallend zijn geweest. Nu er (toch) laagbouw is neergezet is het gebouw wel een beetje buiten proportie in z’n omgeving.

  6. TommyLee says :

    Ze hadden in Zeist beter even de bouwtekeningen van de Kristel Kasiedral van Auer of Pauer kunnen opvragen. Of eventueel die van het Santre Pompiedoe lekker transparant, veel uitzicht op d’.nemel!!

  7. reiziger says :

    Dit gebouw vind ik helemaal niet zo lelijk. Het heeft wel wat. Die vrije baptisten in Groningen hadden wat mij betreft op nr 1 moeten staan. Dat gebouw is echt lelijk

  8. Hans Ruiter says :

    Naar mijn mening is de Rehobothkerk helemaal niet zo lelijk. Integendeel, een originele en moderne vormgeving, met een boeiende symbolische duiding. Liturgisch misschien wat minder sprankelend. Maar wel een gebouw dat ruimte ademt. Het artikel op deze site vind ik wel wat benepen.
    Hans Ruiter

  9. Mart says :

    We noemden het GGgebouw in Zeist vroeger ‘de beschuitbussen’. Klinkt wat onschuldiger dan ‘Bastille’. Misschien geen mooi gebouw, wel een karakteristiek. Ik ken preekhallen die minder uitstraling hebben.

  10. Wilfred says :

    Helemaal eens met de conclusie in het artikel, het gebouw straalt zeker geen openheid uit.

  11. Kees says :

    Ik ken lelijkere kerkgebouwen. t Is inderdaad nogal gesloten maar dat past naadloos bij de Ger Gem. Dat heeft de architect dus fijn aangevoeld.

  12. Anneke says :

    Nou, die accent circonflexe is nieuw hoor, in al die 10 jaar dat deze taalfreak daar gebivakkeerd heeft, is die nooit voorbijgekomen. En het gebouw heeft echt wel charme. Voor mij als kind was het plezierig om in die ruimte te zijn. Vind het artikel ook benepen.

    Laat je eens rondleiden in deze kerk, heel andere koek: http://wentker.we.funpic.de/?Bilder:Heilig-Geist-Kirche en ervaar wat een binnenruimte van een kerk met je kan doen.

  13. Zeistenaar says :

    Voor een impressie van deze kerk in immateriële zin zie het volgende verslag van de Kerkentocht Zeist van Roel Bosch:

    http://iloapp.noorderlichtgemeente.nl/blog/roelbosch?Home&post=11

    “Wederhorigen en Pinksterlingen”

  14. iFreek says :

    Wow, wat een mooie kerk! Ik zou de “torens” van binnen wit maken, mooie warme houten planken vloer er in en in elke “toren” een grote klassieke kroonluchter.

  15. pijpkaneel says :

    @niek1928

    Wow. Wat een schitterende reactie. Geen idee wat je bedoelt, maar ik vind het poëzie, Lucebert-style. “Als een dar dolzinnig drijf ik rond op het aquarel van mijn dorst”

  16. vleertje says :

    Tja, toch is het um niet hoor. Het gebouw is bijzonder, dat kun je heel lelijk of heel mooi vinden. Maar het is tenminste uitgesproken.
    Terwijl de PKN in de jaren 7- van die fantasieloze wijkgebouwtjes heeft neergezet zoals in Ede.. brrrrr die zijn echt lelijke eenheidsworst.

  17. goedgelovig says :

    UPDATE: Predikant Jan Johan van Eckeveld kan prima leven met de uitverkiezing van zijn kerk.

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3409839/2013/03/15/Lelijkste-kerk-is-reformatorisch-maar-niet-orthodox.dhtml

  18. Pittig says :

    Prachtige kerk!

    En wat een flutonderbouwing. Waarom geldt ineens voor schoonheid het criterium dat een kerk open moet zijn? Iets gesloten kan ook heel mooi zijn.

    Blijkbaar speelt er vooral ethiek en missionaire visie een grote rol in de overwegingen. Want esthetisch is en blijft het een bijzonder gebouw.

    Volgens de criteria van de schrijver van dit blog zou de Crystal Cathedral dan de mooiste kerk zijn?

  19. rob says :

    Helemaal terecht.
    Het gebouw is net een verzameling schoorstenen.
    Als afschrikwekkend crematorium zou het gebouw geen slecht figuur geslagen hebben.

    @Pittig

    Blijkbaar speelt er vooral ethiek en missionaire visie een grote rol in de overwegingen. Want esthetisch is en blijft het een bijzonder gebouw.

    Bij de bouw zou de functie idd mee moeten wegen.
    Als fabriek of crematorium slaat het gebouw geen slecht figuur, maar wil je zoiets uitstralen?

  20. midas says :

    Beetje jamme GG dei opmerkinge van “zwarte kousjes”. Klein beetje respect is wel op zijn plaats. Ik was op zoek naar het lontje bij de foto. Je kan die zo aansteken, lijkt wel een vuurwerkpot met 7 mortieren.

  21. Johan says :

    Ik ben het met Vleertje eens dat de fantasieloze PKN-gebouwtjes uit de jaren ’70 en ’80 hadden moeten winnen. Het is doorgestoken kaart. Maar ja, een kwart heeft wel op de beschuitbussen annex vuurwerkpot, annex staatsgevangenis gestemd.

    @Pittig: Crystal Cathedral is een prachtige kerk. Die zou echt behouden moeten blijven. Desnoods 20 PKN-gebouwtjes tegen de grond.

    @Midas: Dat is toch een lief troetelnaampje? Past wel in het rijtje grijze kerkmuizen, depressieve gerefovormden, charismatische zegenzoekers, collectetellende celkerkcipiers, devote pausmobielgroupies, heilige huisjes bouwers en hemel-of-hel denkers (uit de GG missie).

  22. Oscar de Tweede says :

    Architect Van Hoogevest is een bekende naam, zeker in protestants christelijk Nederland. Zijn bureau heeft ook menig schoolgebouw ontworpen en tijdens de bouw toezicht gehouden namens de opdrachtgever.
    Maar goed, dan nu dat gebouw van De Ger. Gemeente in Zeist. Een deel van het praatje bij het plaatje luidt : “Zo stellen de zeven absides zeven dagen voor. Er zijn zes absides gelijk. De zevende is anders, deze staat centraal met daarin de bediening van Woord en Sacrament. De architect heeft daarmee de zeven door God geschapen dagen aangegeven. Daarvan zijn er zes die voor de mens gelijk zijn, terwijl de zevende dag, de rustdag, gewijd is aan de dienst van God.” (Einde citaat)
    Let op de toevoeging aan de zevende dag, de rustdag. Voor zover mij bekend komt deze gemeente bijeen op zondag en dat is beslist niet de zevende dag! Ze hebben de geboden van de zevende dag zonder al te veel poespas getransporteerd naar de eerste dag van de week en noemen die dag rustdag. En die gekoppeld aan de bediening van het Woord en de Sacramenten (mooie uitdrukking trouwens!). Dat blijft een merkwaardige opvatting binnen het reformatorische gedachtegoed.
    Nog iets anders. De centrale plaatsing van de preekstoel met daarop de Bijbel en daar omheen de zitplaatsen in een halve cirkel is een architectonische opvatting uit de koker van Abraham Kuyper, Abraham de geweldige, zal ik maar zeggen. (Het grondplan van de kerkzaal van De Lichtkring in Amersfoort – GKV – is ook volgens die opvatting getekend.) En een verwijzing naar dr. A. Kuyper, dat zullen ze in Zeist niet leuk vinden! De veronderstelde wedergeboorte, verfoeilijker gedachte is nauwelijks denkbaar daar. En als ik daaraan toevoeg, dat de opvattingen van de “paus” van de Gereformeerde Gemeente, ds. A. Moerkerken, deels gebaseerd zijn op de zelfde (heidens) filosofische principes als die van Kuyper, nou, dan begrijpen jullie wel dat ik me voorlopig niet meer hoef te vertonen in de Ger. Gem! Slager Burggraaf zou, als hij dit leest, instemmend grommen!

  23. Wilfred says :

    @Pittig:

    Want esthetisch is en blijft het een bijzonder gebouw.

    Klopt!… bijzonder lelijk! 😉

    Waarom geldt ineens voor schoonheid het criterium dat een kerk open moet zijn? Iets gesloten kan ook heel mooi zijn.

    De meeste mensen vinden ook een geopende bloem mooier dan een gesloten.

    Het verhaal hierboven is een rationele verklaring voor de keuze. De beslissing van de meeste stemmers zal niet door dat soort overwegingen zijn ingegeven.

  24. Flipsonius says :

    @Pittig

    Iets gesloten kan ook heel mooi zijn.

    Tja, ik denk dat atheisten gesloten kerken ook heel mooi vinden….vooral als ze nooit meer opengaan..;-)

    Blijkbaar speelt er vooral ethiek en missionaire visie een grote rol in de overwegingen.

    Maar even serieus, hoe zit het dan met het principe ‘form follows function’? Is functie dan eerder om de gelovigen binnen te houden of de ongelovigen uit te nodigen om binnen te komen? Dat is wel een keuze bij de bouw van kerken…

  25. niek1928 says :

    @ pijpkaneel:
    Je 15 maart, 2013 om 7:58 pm – reactie brengt in je eerste zinnen:

    “Wow. Wat een schitterende reactie.”

    mij grote voldoening. Fijn van je. Dan zie ik:

    “Geen idee wat je bedoelt”

    wat ik jammer vind. Ik had verwacht dat het begrijpelijk zou zijn voor alle lezers. Dat anderen hierop niet reageren, vat ik, maar ook, dat die mensen daarmee niet aangeven dat het voor hen wél begrijpelijk zal zijn.

    De eerste reactie kwam met ‘hiernamaals’ en ik vond het heel passend om nu te komen met ‘hiernumaals’. Ik denk dezer dagen dat de hiernamaalsen veel krachten bundelen om ons akelige loeren te draaien vooral op financieel gebied, ook ik ga er immers flink op achteruit in de portemonnee. De hiernamaalse tijdgeest drukt zich uit in ons ‘nu’.

    Abrahamitisch gezien schat ik in dat de eerste geesten in die club de tijd gekomen achten dat we wat (finale) ‘verzoekingen’ ondergaan. De afgesplitste christengeesten zullen vinden dat we weer eens gestaald moeten worden door meer toediening van wat aards heilig vuur. Moslimgeesten kan ik niet zo goed taxeren, zo hier van veraf gezien ligt het meest voor de hand dat zij menen dat de aardlingen van dit geloof nu, als reeds gestaalde werktuigen, een inblazing op zich dienen te nemen om eindelijk eens te gaan fungeren. Bij het laatste komt in mijn gedachtekoppelingen de ‘kerncentrale’ van de eerste reactie binnensluipen. Oei, oei, die Iranezen toch, waar dient toch hun uitbreiding van fuseren toe? Zijn zij de aardlijke uitvoerders van het onbarmhartige deel van god, gedelegeerd aan de geest van satan? Is GoedGelovig een satyrieke knecht van geesten die gillend en dansend het hiernamaals opschudden? Of juist daar een hiernamaalse fusie helpen ontstaan?

    Zonder het te weten vergeleek ik ook de vijf kolommen van Rehobot tegelijk met stapels goudstukken, vergaard door ons volgen van Baäl, de god van de mammon, die we lang geleden verkozen boven de liefelijke god die we onszelf geschapen hebben. Het drong pas later tot me door, ik doorzag die metafoor pas later, niet op tijd om mijn reactie te bekrachtigingen. Human Resources managers zullen dit herkennen, ik lijdt aan solo-functionalisme.

    Tot zover. Ik vermoed dat je de rest van mijn reactie minstens onbewust toch wel kunt volgen, ook al wil je daar niets van weten, ook nu ik – ter verkorting – de volgende elementen aanstip:
    – Sloop van de gouden torens – niet van Babel, maar van Baäl
    – Kernfusie die ontploft, gevolgd door een sterven van minstens de ganse Middellandse Zee en alle aardlingen
    – Verduisteren van de zon, gevolgd door een totale uittocht van alle gedoden naar de poort van Petrus
    – Messias, de bekende, schift. Andere delen van gods hoge geest gedogen de onbesnedenen. Broer Allah verzamelt maagden
    – Door jou nu beter te begrijpen geesten, aan het eind van hun Latijn knielen mee. De massa hier wil immers de hemel nú.

    Het laatste deel van je reactie:

    “maar ik vind het poëzie, Lucebert-style. “Als een dar dolzinnig drijf ik rond op het aquarel van mijn dorst”.”

    laat ik voor wat het is. Als het inderdaad van hem komt, heeft hij het van mij. Zowaar ik Vader ben.

    Ik heb genoeg stof over om een A4-tje te vullen met 8-punts lettertjes. Ik bespaar je heel wat scannen of leeswerk door nu te stoppen.

    Toelichting. Mijn bejubelde reactie was vroeg, ik ontwaakte eigenlijk pas. Zij was kort, ik moest naar andere dagbestedingen.
    Mijn gecomprimeerde standpunt luidt: We moeten af van de blasfemie waarin we een keuze uit locale goden maken We dienen terug te gaan naar de GroteGod die inhoudelijk minstens de kleinste deeltjes van neutrino’s en de verste heelallen omvat. Terug naar de God waarover we totaal niets weten. GoedGelovig doet het al, zij het aan Satan’s kant in satyrisme, tot leringhe ende vermaek. Ik doe het al in eenvoudig geweten; in bezorgdheid voor de gevolgen van “schellen voor de ogen”. Liefde.

  26. Pittig says :

    @ flipsonius

    Een mysterieuze of bijzondere kerk kan toch ook aantrekkingskracht hebben? Is jouw argument niet typisch modern-protestants! 😉

    Want de uitverkorenen komen er toch wel (Gereformeerde Gemeente).

    Of het katholieke – oosters orthodoxe: juist het heilige, afgeslotene en mysterieuze trekt mensen aan.

    @ Wilfred

    De meeste mensen vinden ook een geopende bloem mooier dan een gesloten.

    Dus vanwege die bloem is openheid een criterium voor schoonheid?
    Geldt dat voor alle bloemen? Ook voor tulpen, bijvoorbeeld of voor katjes?

    Vinden mannen een ietwat mysterieuze vrouw niet mooier dan een vrouw die een open boek is?
    En een grot mooier om in te wonen dan een open vlakte?
    En een dichte schelp mooier dan een open schelp (met al die derrie erin)?
    En een raadsel aantrekkelijker dan alleen een antwoord?
    En een gewoon lichaam mooier dan een lichaam dat op een operatietafel open gesneden is?

    De Rehoboth kerk heeft iets kasteel-achtigs, “een vaste burcht is onze God”, een schuilplaats, een wachttoren. Het heeft zelfs iets mysterieus. Je ziet dat het een bijzonder gebouw is, maar wat is het eigenlijk?

    Ik vind het ook niet de mooiste kerk die er is, maar beslist niet de lelijkste. En de argumentatie in dit stukje is niet esthetisch, maar ethisch en theologisch. En dan kun je daar gewoon de theologische argumenten van de architect naast leggen en die zijn veel overtuigender! 🙂

    Ik had deze kerk mooier gevonden als er enkele raampjes in de torens hadden gezeten, liefst zonder orde, dus lukraak hier en daar. Maar ook zoals het nu is, vind ik het heel wat mooier dan een lelijke fabriekshal met wat lippenstift op (Groningse Baptisten).

  27. Pittig says :

    Is een kerkgebouw trouwens alleen een buitenkant? De foto van de binnenkant vind ik zeker in aanmerking komen voor een van de mooiste kerk-interieurs.

  28. jana says :

    De vergelijking van dit kerkgebouw een gesloten bastion lijkt mij terecht. Knap gevonden van de architect!
    Er ligt nu een prachtige taak voor de gemeente: de niet-gelovige omgeving laten zien dat dit gebouw hun vooroordelen spiegelt. En als keerzijde hiervan ontzenuwen dat hun kerkgemeenschap een gesloten bastion is. Succes daarbij!
    Verder is dit artikel natuurlijk een voorbeeld van de vreselijke cultuurbarbarij waar de verlichte goedgelovige stemmers zich nog niet aan hebben ontworsteld. Ook succes gewenst met deze ontworteling!

  29. Wilfred says :

    @Pittig: Ik zal de volgende keer nog ruimhartiger met smilies strooien… 😉

    Vinden mannen een ietwat mysterieuze vrouw niet mooier dan een vrouw die een open boek is?
    En een grot mooier om in te wonen dan een open vlakte?
    En een dichte schelp mooier dan een open schelp (met al die derrie erin)?
    En een raadsel aantrekkelijker dan alleen een antwoord?
    En een gewoon lichaam mooier dan een lichaam dat op een operatietafel open gesneden is?

    Vinden mannen een gesloten vrouw mooier dan een open vrouw?
    Is een grot niet functioneler om in te wonen dan een open vlakte?
    Kun je uit een open schelp niet de inhoud eten?
    Is een raadsel met een antwoord niet aantrekkelijker dan een zonder?
    Is een levend lichaam onder bijna alle omstandigheden niet te prefereren boven een lijk?

    😉

  30. niek1928 says :

    Vóórdat men de afbraak gaat uitvoeren kan er een kans op redding komen. Monteer spiegels, desnoods zonnecollectoren, rondom elke toren. Einde bespiegelingen naakt. Resultaat zal zijn een kerk die ‘opwekt’. Waren de pyramides ook zo bekleed? Hebben de verweerde spiegelbrokken, vergruizeld tot zand, de huidige Sahara tot stand gebracht? Alles kan, na onderzoek van dit alles zal er tijd te over zijn.

    Tijd en aandacht dienen we dan te richten op bloot leggen van de huidige godslastering jegens de God die we niet kunnen kennen.

  31. Flipsonius says :

    @Pittig
    ik wil je onder vier ogen nog wel eens de uitslag van mijn Calvinisme-test (van Trouw) influisteren…je zult steil achterover slaan 😉
    Maar je argument klopt wel hoor. De meeste (ook oude) kerken zijn van binnen veel mooier dan van buiten. Denk alleen al aan de glas-in-lood-ramen. Vanbuiten een soort groezelige panelen, de schoonheid zie je pas als je het heiligdom hebt betreden. Dus de paradox lijkt dat hoe meer uitnodigende ruimte en sacrale sfeer je binnen wil creëren (denk aan zaken als akoestiek, lichtval, hoog plafond etc)., hoe meer het er van buiten als een bolwerk uit gaat zien.

    Ik prefereer deze kerk dan ook zeker boven de wijkgebouwtjes waar @Ruitje terecht op doelde.

  32. Wilfred says :

    @Flip/Pittig: Daar ben ik het wel mee eens. Maar de vraag ging om de buitenkant.

    Als je naar de binnenkant gaat kijken, zijn sommige kerken die er van buiten gruwelijk lelijk uitzien, prachtig. Die tegenstelling heb je soms…

  33. rob says :

    @Pittig

    1-Vinden mannen een ietwat mysterieuze vrouw niet mooier dan een vrouw die een open boek is?
    2-En een grot mooier om in te wonen dan een open vlakte?
    3-En een dichte schelp mooier dan een open schelp (met al die derrie erin)?
    4-En een raadsel aantrekkelijker dan alleen een antwoord?
    5-En een gewoon lichaam mooier dan een lichaam dat op een operatietafel open gesneden is?
    6-De Rehoboth kerk heeft iets kasteel-achtigs, “een vaste burcht is onze God”, een schuilplaats, een wachttoren.
    Ik had deze kerk mooier gevonden als er enkele raampjes in de torens hadden gezeten, liefst zonder orde, dus lukraak hier en daar. Maar ook zoals het nu is, vind ik het heel wat mooier dan een lelijke fabriekshal met wat lippenstift op (Groningse Baptisten).

    Pragmatisch gezien heb ik liever een open boek dat ik kan lezen, en wil ik de inhoud van een schelp graag zien om te ontdekken of er idd vieze derrie in zit. Een lichaam is wat het is, zowel de buitenkant als de functionele binnenkant vormen 1 geheel.

    Ik weet niet of raampjes het geheel wat meer open gemaakt hadden.
    Misschien handig voor Rapunzel om haar vlecht te laten zakken, of uit de toren te ontsnappen met een paar aan elkaar geknoopte wandkleden die deze kerk ook wel rijk zal zijn 😉

    Een fabriekshal is een pretentieloos gebouw.
    Iets met meer pretenties valt nu eenmaal meer op en heeft zowel fellere voorstanders als tegenstanders.
    Ook inhoudelijk gaat dit mechanisme op.
    Kijk maar naar de gemiddelde zouteloze fantasieloze PKN-dienst, of het spektakel van TRIN of een gloriestoel.
    Aan TRIN en een gloriestoel worden hier hele kolommen gewijd, en naar de gemiddelde PKN dienst kraait geen haan :).
    Misschien is het ook wel onze poldermentaliteit die de torens v Zeist niet kan waarderen 🙂

  34. bramvandijk says :

    @Pittig

    Want esthetisch is en blijft het een bijzonder gebouw.

    Daar kan iedereen het over eens zijn. En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom deze heeft gewonnen van al die “PKN wijkgebouwtjes”, omdat hij meer aandacht trok.

    Esthetiek is nu eenmaal niet objectief, en ondanks dat jij dit mooi vindt zijn er dus veel mensen die dit gebouw bijzonder lelijk vinden 😉

  35. bramvandijk says :

    @Wilfred

    Klopt!… bijzonder lelijk! 😉

    😀
    Zie nu dat we dezelfde reactie hadden.

  36. pijpkaneel says :

    @niek1928
    Dank voor je uitgebreide toelichting. Je bent een groot poëet.

  37. niek1928 says :

    @ pijpkaneel
    Je bent niet bij toeval Diaan?
    Op je “17 maart, 2013 om 2:43 pm” kan ik alleen zeggen. Ik volgde alleen even een Zeitgeist van het moment. Dank je voor dank je.

    @ Goedgelovig, ik haal aan:

    “Tweet media has been flagged successfully
    Email Tweet

    goedgelovig @goedgelovig 1h = 12:01 p.m. Sun, Mar 17
    “Goedgelovig keert terug naar de GroteGod, zij het aan Satan’s kant in satyrisme.” Intrigerende reactie. bit.ly/114KZQk”

    Visioen: De lelijkste kerk op het Beursplein in Amsterdam, waar nog een lichte wierook van Occupy krinkelt.
    Gouden muntentorens:
    1. Bijenkorf – voor de consument
    2. Amsterdamse effectenbeurs – oudste financiële handelsbeurs ter wereld, bakermat criminele speculanten
    3. Beurs van Berlage – koopmansbeurs
    4. Koopgoot Damrak – kopers zwermen Amsterdam in over de ‘rode Loper’, florissante bedrijven
    5. Damrak vastgoedhandelaren, veelal louche, stapelen hun munten
    6. Dam, met Koninklijk Paleis van koning Lodewijk Napoleon Bonaparte (1806-1810)
    7. Dammonument, dat tevergeefs Het Woord aantrekt ter verkondiging van mensgeschapen heilige geest.

    Nee, geef mij dan maar de Noorderkerk (1623) , speciaal gebouwd rond de kansel waar het aanwezige woord uit de bijbel wordt voorgelezen. Al 390 jaar lang, tot op heden protestantse kerk. ‘dit is de beste kerck die Amsterdam heeft om dat ze het bequaemst is tot het gehoor en ghebruyck der Godts-dienst’.

    Was daar een sprankje van de mensgeschapen heilige geest aanwezig? Een terugwerken vanuit het hiernamaals naar het hier-en-nu van februari 1941? Het verhaal wil dat arbeiders spontaan in verzet kwamen omdat zij het lijden van hun Joodse medeburgers niet aan konden zien. Verboden bijeenkomsten rond de kerk op 24 februari 1941 leidden tot de februaristaking de 2 dagen erna. De alomtegenwoordige, die ik mijn God noem, was er aanwezig. Daarin ook de mensgeschapen god, althans zijn geest. In intrigerende drie-eenheid? Het blijft me puzzelen wat er toch allemaal voor (werkende?) verbindingen zijn tussen het hiernamaals en ons aardlingen.

  38. Wilfred says :

    @Bram: Ach, dat komt wel vaker voor… 😉

  39. Ineke Evink says :

    Raar hoor, dat de Rehoboth-kerk de winnaar is. Heeft de redactie van GG hier zelf de hand in gehad of wordt over de uitslag niet gecorrespondeerd?Het is wel geen schoonheid maar het gebouw heeft in ieder geval lef. Dat kun je van die lelijke betonnen bakken uit de jaren ’60 niet zeggen. Die zijn alleen maar onnoemelijk saai en deprimerend lelijk.

  40. goedgelovig says :

    @Ineke Evink: GG heeft zich onthouden van de selectie en van de stemming. De selectie (de ongeveer 100 suggesties terugbrengen naar 10) is door StaatGeschreven gemaakt. Daar zat de lelijkste betonnen bak niet bij, wel een paar saaie jaren ’70 en ’80 gebouwen. Vervolgens hebben lezers van beide sites ervoor gezorgd dat van de 10 geselecteerde kerken de Rehobothkerk won.

    Bij onze jaarprijs de Gouden Bikini kijken we bij nominatie wat grondiger naar de onderbouwing en wordt in twee rondes gestemd: eerst een ruimere pool, daarna een finale met de hoogste 2. De uiteindelijk winnaar zal dus altijd meer dan 50% van de stemmen krijgen en niet zoals nu met 25% kunnen winnen. Maar dat is meer een polltechnische observatie.

    Aan GG was de schone taak om het bericht bij de winnaar te schrijven. En ja, dan moet je een onderbouwing verzinnen die recht doet aan de keuze van de lezers die op de Rehobothkerk hebben gestemd. Daaarom is het zo’n heerlijke draak van een tekst geworden die wat ons betreft met een stevige korrel zout mag worden genomen. 😉 Van de stemmers is 75% is het niet met de keuze eens, dat is een gevolg van het gevoerde pollbeleid.

  41. Iman says :

    Tjonge dit maakt toch wel wat los merk ik. Ook ik vind het een vreselijk lelijke kerk, een kasteel als kerk is inderdaad bijzonder ja,het karakter van de GG wordt ermee benadrukt, naar binnen gericht tot en met.
    Vooral de overzichtsfoto met de watertoren deed mij ogenblikkelijk denken aan de Roemeense mijnstad Hunedoara met al haar watertorens, silo’s en schoorstenen; weet u wat ze er mee gedaan hebben, inderdaad allemaal opgeblazen en opgeruimd .