Hoe word je eigenlijk paus?

Vandaag begint in Rome het conclaaf om een nieuwe paus te kiezen. Wat is er eigenlijk voor nodig om paus te worden?

73 responses to “Hoe word je eigenlijk paus?”

  1. chinouk says :

    Witte rook voor een blanke zwarte rook voor een zwarte paus gele rook voor een Aziaat rode rook voor een roodhuid en blauwe rook dan wordt ik pausis en dan waren de rapen gaar, legde het hele Vaticaan plat joeg de pedoseksuele priesters naar een onbewoond eiland, De rijke buit van het Vaticaan verdelen over de armen, en dan zou ik proberen omhet christen geloof uit te roeien ,net als ze eens met de mensen deden die vermeende heksen waren en on mensen die het geloof moesten aan nemen anders werden ze gedoon draaien we nu de rollen maar eens om

  2. afolus says :

    Onderhoudend filmpje..๐Ÿ˜€

  3. Agilhartje says :

    Iedereen die dit leest zal deze keer geen paus worden! Volgende keer weer een kans…

  4. DsDre says :

    Waarom zou je paus willen worden. Staatssecretaris is een veel machtiger positie binnen het Vaticaan. En dan heb je die macht wat moet je er dan mee?

  5. Pittig says :

    Een paus moet door 66,6 procent van de kardinalen gekozen worden? Weer het zoveelste bewijs dat de paus de antichrist is!

  6. chinouk says :

    Ds Dre waarom ik dat wel wilde is eenvoudig alles wat ze ons door de strot duwden terug doen,

  7. nietverbaasd says :

    @chinoek, wat duwen ze jou persoonlijk door de strot dan?

  8. chinouk says :

    Dat de dood van mijn baby en de moord op mijn broer en dochter en twee gehandicapte kinderen mijn schuld is noemen ze erfzonde, dat wil het christendom mij door de strot duwen, en omdat ik met kruiden werk ben ik van de duivel

  9. joost says :

    chinouk
    Het is naar dat ook maar iemand tegen jou zou willen beweren dat de vreselijke dingen die jij hebt meegemaakt een erfzonde zouden zijn. En om iets wat je niet kan of wil begrijpen iets van de duivel te noemen is onzinnig, onnozel en stompzinnig.
    Maar jouw idee of suggestie om alle christenen te willen uitmoorden vind ik ook niet erg vriendelijk klinken. Waarom een hele groep laten lijden onder fouten/blunders/missers van een heel klein percentage van die groep?
    joost

  10. Pieter says :

    Onder het mom van godsdienstvrijheid wordt ons van alles overdwars door de strot geduwd waar we eeuwen tegen gevochten hebben op religieus gebied. De preutsheid, de (religieus) verantwoorde lichaamsbedekking, de spijswetten en wat al niet meer aan religieus terrorisme!

  11. chinouk says :

    Klein percentage zeg je? vandaag aan de dag is er nog een heksen vervolging in landen bezig, Je kan niet in een christelijke instelling werken omdat je een pentagram draagt, Vader kreeg vroeger geen werk omdat hij niet bij een kerk hoorde, moest zich eerst laten dopen, en dan durfde meneer pastoor ook nog langs te komen om te vragen als er al weer een kindje op komst…Nu nog steeds zondagrust ook voor mensen die er niet om vragen winkels mogen niet open, kerst dagen, het zuip en vreetfeest, worden vandaag nog mensen bedreigt als ze een heksencoven hebben…of les geven in de natuur religie dus zo makkelijk is het christendom niet tegen anders denkende, want de christenangst regeert nog met duivel en hel..En een goede christen ben ik nog niet tegen gekomen er komt altijd wel iets achterweg

  12. joost says :

    chinouk
    Je naaste lief te hebben gelijk jezelf is รฉรฉn van de christelijke geboden, wellicht zou dat ook een goed gebod zij bij de “natuurreligies” Je hebt zelf nogal een oordelende en vooral een veroordelende houding ten aanzien van een groep anders gelovende dan jij.
    Je plaatst jezelf daarmee op het zelfde level als degenen die jij nu zo veroordeelt. Niet echt handig denk ik zo. ๐Ÿ™‚
    Laat iedereen lekker zelf geloven in de religie van hun keuze en praat niet over het afslachten van anders denkenden/gelovenden. ๐Ÿ˜ฆ
    joost

  13. Vleertje says :

    Fijn dat men hier zo on topic blijft ๐Ÿ˜ฆ want dit is een geniaal filmpje ๐Ÿ™‚
    Helaas Vleertje valt al af bij de eerste ronde. Vrouwen mogen niet mee doen. Hebben we nog een RK hier die mee wil doen?

  14. joost says :

    Vleertje
    Inderdaad een geniaal filmpje. Maar Vleertje kan zich toch laten verbouwen wanneer zij graag paus wil worden?
    Kom je in elk geval die eerste ronde door. ๐Ÿ™‚
    joost

  15. chinouk says :

    Kan zijn Joost, maar de christen vervuilt nog steeds het mensdom, terwijl natuurreligies de christen neemt zoals ze zijn, maar andersom bestaat dat echter niet,

  16. Johan says :

    @chinouk: Je hebt zo te horen vreselijke dingen meegemaakt in je familie. Dat wens je niemand toe.

    Maar wat je beschrijft over christenen is echt zwaar overdreven. Goed, af en toe wat gezeur over de zondagsrust, maar bedreiging van heksen en covens lijkt me een gevalletje historische projectie. De brandstapels, dat was in de Middeleeuwen. Angst inboezemen met de duivel gebeurt alleen nog in relatie tot popmuziek. Bijna iedereen haalt z’n schouders daarover op. Kun jij ook doen.

  17. Johan says :

    @chinouk: De meeste christenen die ik ken accepteren andersdenkenden, ook aanhangers van natuurreligies die in hun nakie rondom een berk dansen en chanten bij volle maan. Ieder z’n ding.

  18. Oscar de Tweede says :

    Een collega meldde vorige week, dat zij zichzelf zag als topfavoriet paus na de aanstaande nieuwe paus. Ze volgde daarbij de volgende redenering. Wie wordt er paus? De beste onder de kardinalen! En wie wordt er kardinaal? De beste onder de bisschoppen! En wie wordt er bisschop? Die de beste is onder de dekens.
    “Nou, dan kom je toch bij mij uit!”

  19. Pieter says :

    @Oscar de Tweede
    Ik vind hem geniaal!
    Maar ik had hem dan ook nog niet eerder gehoord en wellicht is het een heel bekend mopje onder gelovigen.

  20. Pieter says :

    Regelneven zijn de pest voor onze maatschappy, of ze nou zelfstandig opereren of gesteund worden, danwel handelen, uit naam van een (dictatoriaal ingesteld) instituut als kerk of overheid!

  21. joost says :

    chinouk

    Kan zijn Joost, maar de christen vervuilt nog steeds het mensdom, terwijl natuurreligies de christen neemt zoals ze zijn, maar andersom bestaat dat echter niet,

    Als jij ze wil uitmoorden neem jij met je natuurreligie de christen niet zoals hij/zij is. (lijkt mij)
    joost

  22. Wilfred says :

    @Afolus: Onderhoudend, maar doet er niet toe, toch? We weten al lang dat jij het wordt! Wat kun jij je goed van de domme houden!!

  23. chinouk says :

    Johan, op 12 maart, 2013 om 5:23 pm zei:

    Maar wat je beschrijft over christenen is echt zwaar overdreven. Goed, af en toe wat gezeur over de zondagsrust, maar bedreiging van heksen en covens lijkt me een gevalletje historische projectie…..

    Neen hoor is in Heerenveen voor een aantal jaren echt gebeurd staat nog wel ergens in de krant te lezen..En een ander voorval in 1999 in Lunteren was de jaarlijkse bijeenkomst van heksen, en kenteken van de auto die weg reed (ze hielden ze in de gaten wie er uit dat gebouw vandaan kwam) maakten ze een foto van

    http://www.ma-an.nl/04solo.htm alinea 10 staat en dan wordt alleen het tipje van de sluier opgelicht……

    Ook anno heden is het niet altijd veilig voor een Wicca om open te zijn over haar religie. Okรฉ dat je een heks bent, voilรก maar een Wicca priester/es is vaak toch hele andere koek. Er zijn nog steeds veel oprechte, toegewijde maar slecht geรฏnformeerde mensen die ten oprechte Wicca koppelen aan duivel aanbidding en crimineel gedrag. Verbaal geweld en fysieke aanvallen zijn ons helaas niet onbekend…………………….

    En dat gebeurd meer als ze gaan praten dreigen ze je huis in de hens te steken………..maar je krijgt wel een bijbel door je deur

    Maar neus eens rond en leg contacten met heksen paganisten of een andere natuur religie en ga op onderzoek uit..en dan is mijn verhaal niet vreemd meer

  24. chinouk says :

    Joost ik geloof in oog om oog, tand om tand ze hebben genoeg slachtoffers gemaakt……Gelukkig nemen de kerken en christen steeds meer af..vissentijdperk is over (visje op de auto’s en het Waterman tijdperk is er en in deze tijd zal het christendom terug lopen, en kijk om je heen het is al lang aan de gang

  25. joost says :

    chinouk
    ik heb me jaren lang verdiept in de wicca religie. En jouw verhaal blijft mij vreemd.
    Ik vind in principe wicca overigens een heel mooie religie omdat het heel erg aansluit bij mijn eigen geloof dat de God waarin ik geloof zowel mannelijk als vrouwelijk is. (bij wicca immers de Godin en de God?) In mijn geloofsbeleving moet er altijd evenwicht zijn. Het goede kan niet bestaan zonder het slechte enz. Dat zie je in principe bij wicca ook. Maar wat me bij wicca vooral opviel was de wet van drievoudigheid. Alles wat je doet (zowel het goede als het kwade) komt op een bepaald moment in drievoud bij je terug. In dat kader begrijp ik dus absoluut jouw wens om een geloofsgroep uit te moorden niet. ๐Ÿ˜ฆ
    joost

  26. joost says :

    chinouk

    ik geloof in oog om oog, tand om tand ze hebben genoeg slachtoffers gemaaktโ€ฆโ€ฆ

    Wat bijbels van je, Volgens mij ben je meer christen dan je jezel realiseert. ๐Ÿ˜‰
    joost

  27. Wormpje B says :

    Chinouk.
    Christen komt van het Griekse woord Christos.
    Christos betekent Messias.
    Dan ben jij een volgeling van de leer van Jezus.
    En Jezus heeft jou lief.
    Met de tijd als jouwn tijd komt ga je naar de hemel.
    Bij het betreden van de hemel onmoet je een gelluk gevoel,
    zo groot dat het gevoel van verdriet volledig doet verdwijnen.
    En je bent onschuldig.
    Alldus Wormpje B

  28. Wilfred says :

    @Joost: Ik denk dat Chinouk meer joods of oud-babylonisch is dan ze zich realiseert. ๐Ÿ˜‰

  29. chinouk says :

    Joost dan geloof je me niet, maar een ding is zeker jij kent de zwarte duistere kant van de christenen niet en waar ze toe in staat zijn al helemaal niet..Alles uit de naam van hun god…..en ik ga geen leugens vertellen want als je de wet van drie ken, dan beschuldig je niemand onterecht

  30. chinouk says :

    Wormpje B, is mijn dochter die zo wreed is vermoord ook zo gelukkig als jij denk dat een dode zal zijn………….Fijn dat iedereen bij de hemelpoort onschuldig is als hij een moord heeft gepleegd of een kind heeft misbruikt, als god het daar wel kan en de wrede moord niet kon voorkomen vraag ik mij af is god een sadist? die ze eerst laat vermoorden en dan liefdevol in de zogenaamde hemel binnenlaat, hoeveel kinderen lijden nu nog steeds na misbruik, hebben een trauma opgelopen …hoe kan god dat die kleine harten aan doen?

  31. chinouk says :

    Wilfred ik geloof niet zo in die god, Maar ik hang het Noorse pantheon aan noem het Asatru (trouw aan de Goden)…..Das al heel wat anders dan Wicca of hekserij

  32. Wormpje B says :

    Je moet het zo zien, diegene die in de hemel komt zijn jasje moet schoon zijn. Is zijn Jasje smerig die komt de hemel niet in.
    God wil geen gruwel daden.
    Het is de mens, die ze pleegt.
    Het is de tegenpool van God, die wil laten geloven dat hij slecht is.
    De tijd komt, dat pijn leed verdriet en alle ellende stop.
    Ik weet dat op zo,n moment je daar niets aan hebt.
    Maar het gaat wat nu betreft om u.
    Dat bij het horen van uw leed velen voor u zullen bidden.
    Dat u troost mag vinden.
    En gelluk.
    En de kinderen, bescherming moge vinden.
    En dat dit snel moge gebeuren.
    Wens ik u alle gelluk warmte en liefde die er is
    God zij met u.

  33. Wilfred says :

    @chinouk: Dat was me wel duidelijk. Alleen het “oog om oog” waar Joost naar verwees, is geen christelijk maar een joods (of oud-babylonisch uit de tijd van Hammurabi) beginsel. Vandaar mijn opmerking.

  34. chinouk says :

    Ken hun gebruiken niet en het Midden-Oosten is iets wat me nog nooit heeft getrokken dus laat staan het geloof vanaf die kant..enne in de Noorse traditie is het ook oog om oog hoor, daar keer je je andere wang ook niet tegen je beul, zoals in de bijbel staat

  35. Johan says :

    @joost: Scherp. ๐Ÿ™‚ Ik ken wicca’s als tamelijk vredelievende types, maar chinouk geeft nu aan dat ze meer een Wodan en Donar type is.

    @chinouk: ‘staat nog wel ergens in de krant te lezen’. Sjonge, sterk staaltje bronvermelding. *not* Wat doen die wicca’s trouwens in Lunteren, dat is hartje bible belt. Dan zoek je het ook een beetje op.

    Dat een hogepriesteres niet over straat kan zonder aangevallen te worden lijkt me sterk. Rebekah van der Steen kan toch ook gewoon over straat? ๐Ÿ˜‰

    Toevallig kom ik nog wel eens op wicca-sites, gewoon uit belangstelling om eens bij de buren te kijken. Nog nooit gehoord dat wiccas door christenen zijn gemolesteerd.

    Als oog om oog, tand om tand het motto van de Waterman is, geef mijn portie dan maar aan fikkie. Daar wordt de wereld echt niet beter van.

    Als je alle christenen over รฉรฉn kam scheert, beschuldig je per definitie een hele hoop mensen onterecht. Daarmee breek je de wet van drie. Basale logica.

    Het is heel erg klote voor je dat je dochter vermoord is. Een ongelooflijk verdriet. Maar je bent nu je woede aan het projecteren. Niet God heeft je dochter vermoord, maar de moordenaar heeft dat gedaan. Een mens dus. Laat het gebed van Wormpje B even op je inwerken. Het is je echt gegund troost te vinden.

  36. chinouk says :

    We houden het er maar op dat die god een hekel aan haar had en liet ze doden en dan kan hij ook nog genieten wat hij haar kinderen en fam heeft aangedaan

  37. pijpkaneel says :

    Troll-alert, anybody? Nee? Nou, dan doe ik het maar.

    *op troll-alert-knop drukt*

  38. goedgelovig says :

    @pijpkaneel: We hadden haar al gespot. Even laten uitrazen. Als ze zich ook met andere topics gaat bemoeien, trekken we ons geheime wapen, de TROLL DESTROYER MET VLAMMENWERPER uit de kast.

  39. Wormpje B says :

    Onlangs kreeg een colegae van mij een groot verdriet te verwerken.
    Zjjn Dochter overleed aan kanker, zijn Zuster kreeg een auto ongeluk,
    En stierf. En zijn Vader kwam ook nog te overlijden de man was 70 jaar.
    Dit alles gebeurde op 1 en dezelfde dag.
    En dit is een waar gebeurt verhaal.
    De man was overmand van verdriet.
    Ondanks dit groot verdriet hoorde ik hem niet 1 keer klagen over God.
    Ging naar de kerk en ging in een lang Gebed
    Ondanks alle verdriet, wist de man zijn here te vinden om steun.
    En wat ik weet, kreeg hij die.
    Ondanks alle verlies.
    Chinouk gaat u niet in Gebed, dan ik voor u.
    Amen.

  40. Flipsonius says :

    @Oscar de Tweede
    Maar de beste onder de dekens is natuurlijk de deken die het kussen te laken vindt! (vrij naar John O’ Mill)

  41. chinouk says :

    @pijpkaneel: We hadden haar al gespot. Even laten uitrazen. Als ze zich ook met andere topics gaat bemoeien, trekken we ons geheime wapen, de TROLL DESTROYER MET VLAMMENWERPER uit de kast.

    komt daar van de witte of zwarte rook van uit de pausenpijp?
    val nooit christenen aan omdat ze zelf maar moeten weten wat ze willen geloven maar dat gedoe met die paus vind ik onjuist, hoeveel sexueel misbruik is daar voor gekomen en er wordt weinig aan gedaan, was heel vroeger katholiek, maar mijn gevoel zei dat het daar niet juist was, ik was er vanaf mijn kleutertijd al op school, en was vaak niet erg fijn, Botte harde nonnen brrrrrr ….zal niet zeggen dat iedere monnik een zwijn was maar die moet je toch echt met een lampje vinden..Kun je zien de paus maakt me nog witheet …

  42. Wilfred says :

    @chinouk: Waren het nou nonnen of monniken?

    @pijpkaneel: Ik vind de stijl en inhoud wel herkenbaar vergelijkbaar met de site achter de naam. Denk je dat een troll zo ver gaat? Als je het begrip echt ruim op wilt vatten, vallen we er allemaal wel eens onder…

  43. chinouk says :

    van de week was er een stuk op de tv dat de nonnen geestelijk mishandelden en de monniken je lichamelijk misbruikten

  44. DfTg says :

    Ik wens een homoseksuele paus, die zich te goed doet aan pedoseksuele priesters. Zie ik daar roze rook?

  45. joost says :

    DfTg
    We zullen maar afwachten wie de nieuwe paus gaat worden, Zie ik daar wierook?
    joost

  46. Wilfred says :

    Nou, het moment van Afolus is daar! FF naar ons zwaaien, he! ๐Ÿ˜‰

  47. mafchauffeur says :

    @afolus: alvast gefeliciteerd man!

    En mooi getimed, dan kun je er volgende week zondag zonder stress een dagje tussenuit.

    Ben benieuwd of je die ene kleurspoeling nu wel of niet hebt gekozen.

  48. Pittig says :

    Papa Afolus salutem!!!

  49. afolus says :

    Vrienden, het is allemaal anders gelopen.
    De openbaringen vooraf bleken toch niet juist.
    ๐Ÿ˜€

  50. Wilfred says :

    @Afolus: Wat een teleurstelling!!! Wat heb je verkeerd gedaan?

  51. afolus says :

    @Wilfred
    Als me bisschopswijn werd voorgezet vroeg ik om whisky….
    Achteraf niet handig.
    Gelukkig is me vanmiddag wel een “oprotpremie” toegezegd…! ๐Ÿ™‚

  52. Wilfred says :

    @Afolus: Ja, we hoorden net dat het een heel eenvoudige, ascetische paus is. Dan val jij met je bourgondische levensstijl natuurlijk af. Jammer, jammer. Je had de kerk het bourgondische juist terug kunnen geven.

    Van die oprotpremie kun je natuurlijk wel mooi op de 24e je program financieren! ๐Ÿ™‚

  53. Pittig says :

    Verrassing: we hebben een anti-homoseksuele paus…

    He strongly opposed legislation introduced in 2010 by the Argentine Government to allow same-sex marriage. In a letter to the monasteries of Buenos Aires, he wrote: “Let’s not be naive, we’re not talking about a simple political battle; it is a destructive pretension against the plan of God. We are not talking about a mere bill, but rather a machination of the Father of Lies that seeks to confuse and deceive the children of God.” He has also insisted that adoption by homosexuals is a form of discrimination against children. This position received a rebuke from Argentine president Cristina Fernรกndez de Kirchner, who said the church’s tone was reminiscent of “medieval times and the Inquisition”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jorge_Bergoglio

    Wikipedia is al aangepast, trouwens.

    Hij heeft dan wel weer een nederige naam gekozen: Paus Franciscus (naar Franciscus van Assissi). En die had goed contact met moslims, milieu en verstotenen, dus wie weet…

  54. Pittig says :

    @ Afolus

    Komt waarschijnlijk door die leugens uit je verleden… ๐Ÿ˜‰

  55. Wilfred says :

    @Pittig: Tja, iemand die zich uitgeeft voor vrouw? Ja, dan roep je de afwijzing over jezelf af!

  56. bramvandijk says :

    @Afolus
    Tja, in het vaticaan is koperstof niet goed genoeg, daar hebben ze echt goud nodig. Niet verwonderlijk dat ze je hebben afgewezen dan ๐Ÿ˜‰

  57. afolus says :

    Heb nog geprobeerd om indruk te maken door te zeggen dat ik iemand kende die getuige was geweest van Goddelijk ingrijpen in het verlengen van benen. Mgr. Scola vroeg me hoe lang het geleden was.
    Toen ik zei dat het zo’n 25 jaar geleden was, werd me een dubbele whisky voorgezet… ๐Ÿ˜€

  58. Wilfred says :

    @Afolus: Bah, wat een goedkope truc! Toen je die verlekkerd soldaat maakte, viel je natuurlijk door de mand. Het gaat in de kerk immers om eenvoud en eerlijkheid. ๐Ÿ˜ฆ

    We zijn erg teleurgesteld in je!

  59. bramvandijk says :

    @Afolus
    Tja, een wonder van 25 jaar geleden claimen is inderdaad genoeg reden om maar af te zien van zo’n hoge functie. Als het nu een wonder van 2.000 jaar geleden was… dat maakt in de praktijk toch meer indruk.

  60. Flipsonius says :

    En? Wat is jullie eerste indruk van papa Francisco? Ik raakte zowaar een beetje ontroerd door het optreden van deze man …hij heeft in elk geval charisma en kan communiceren….Santa Maria, madre di Dio, dat zie je niet vaak in pauselijke kringen.

    Maar goed, beter even wachten hoe hij verder gaat, gelet op eerdere berlijnse muren, arabische lentes en zo meer ?-)

  61. afolus says :

    Ik heb besloten me terug te trekken als directeur van het instituut.
    Het feit dat er nu allerlei media aandacht voor mijn persoon is brengt mogelijk het instituut schade toe. Ook heb ik persoonlijke redenen mij terug te trekken; daarop geef ik inhoudelijk geen commentaar.
    Wel blijf ik whisky drinken.
    Amen, amen.

    Met Franciscus de Eerste als nieuwe paus zal de Partij voor de Dieren in dit land wel meer zetels krijgen in de peilingen..
    Halleluja

  62. afolus says :

    @Flipsonius
    Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.
    Franciscus de Eerste heeft die kans gegrepen..!

  63. Flipsonius says :

    @afolus
    Ik voorzie een nieuwe trend onder deze paus: evangelisatie onder dieren. Daar is nog veel werk te verzetten en en er vallen veel oncontroleerbare successen te claimen!

  64. Wilfred says :

    @Flip: Hij maakte idd een goede (zij het eerste) indruk, losjes, gewone taal, gewone kleding. Ik ben erg benieuwd!

    @Afolus: Heb je het nu over het instituut van de Moederkerk? ๐Ÿ˜‰

  65. chinouk says :

    Hij komt bij mij wel goed over ziet er nog goed en fier uit voor zijn leeftijd, lijk mij een paus van het volk…….en vooral de naam Franciscus zegt mij wel veel

  66. bramvandijk says :

    @Afolus
    Maar blij je wel aan als voorganger van de Dwaze Schare? En begrijp ik tussen de regels door nu goed dat we de 24e een whiskyproeverij gaan houden?

  67. afolus says :

    @bramvandijk
    Zoals gesteld moest ik me terug trekken.
    Het instituut zou mgelijk schade oplopen.
    Ik blijf wel whisky drinken maar dan op de achtergrond.
    Als mensen me er iets over vragen verwijs ik ze vanaf nu naar de Here. ๐Ÿ˜‰

  68. joost says :

    afolus

    Wel blijf ik whisky drinken.
    Amen, amen.

    Een tip broeder: Drink zoveel whisky dat de rest je niet meer kan schelen. Niet tรฉ veel maar juist zoveel om het besef te hebben dat jij geen fouten maakt. (het zijn alle anderen die fout zijn ๐Ÿ™‚ )
    joost

  69. joost says :

    afolus
    Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.
    Franciscus de Eerste heeft die kans gegrepen..!
    maar waarom dan pas op de tweede stemmings dag?
    joost

  70. Agilhartje says :

    Ik hoop dat Franciscus een succes gaat worden. Misschien zelfs een heilige (volgens de Roomse definitie) maar dat is lastiger dan eeuwen geleden omdat de camera’s en microfoons er bovenop zitten.

    Franciscus: heel veel Sterkte bij het leiden van de kerk en bij het aanpakken en helen van de misstanden! Mijn gebed heb je.

  71. Wilfred says :

    @Afolus: Die slotzin gaan we testen binnenkort! ๐Ÿ™‚

  72. mafchauffeur says :

    William Tapley is gematigd positief over Pope Francis. Althans, dat is de conclusie van een verder onnavolgbaar verhaal.

  73. Wilfred says :

    @Maf: Je bent toch niet verslaafd geraakt aan die man? Ik bedoel: je ziet mij nu toch ook geen berichtjes meer plaatsen over Frank? ๐Ÿ˜‰