Erik Munneke presenteert muilkorfcontract

muilkorfOmdat studenten journalistiek Gods genezingswerk onvoldoende erkennen, heeft pastor Erik Munneke van de Studentenkerk in Utrecht maatregelen genomen. Wie een item over de Studentenkerk wil maken moet vooraf een contract tekenen waarin de journalist belooft uitsluitend positief te berichten. Anders kom je gewoon er niet in.

Student Coen Brummer was not amused toen hij met deze ban te maken kreeg. Op DUB Opinie schreef hij daarover:

Donderdag 6 mei organiseerde de Studentenkerk Utrecht een bijeenkomst over gebedsgenezing. Volgens de website is de lezing ‘ook zeer geschikt voor niet-christenen’ en zouden ze iedereen met open armen ontvangen. Maar helaas: Erik Munneke, de pastor, liet mij telefonisch weten dat ik niet welkom ben.

De reden die Munneke hiervoor gaf was dat ik in het verleden artikelen heb geschreven over religie en wetenschap, en dat hij bang was dat ik een stuk zou schrijven waardoor gebedsgenezing in een kwaad daglicht kwam te staan. Ook had hij slechte ervaringen gehad met de student Journalistiek Andre Weststrate, toevallig genoeg mijn huisgenoot, die ooit een item over de studentenkerk had gemaakt. En dus besloot Erik Munneke me de keuze te geven: Een contract ondertekenen waarin ik plechtig beloof nooit iets over de bijeenkomst te publiceren, of thuis blijven.

Het moge duidelijk zijn dat ik vriendelijk bedankt heb voor het muilkorfcontract. Wat er gebeurd is in de werfkelder aan de Utrechtse gracht, kan ik hier dus niet beschrijven. Helaas lijken de praktijken van de Studentenkerk en pastor Erik Munneke dus toch niet zo fris te zijn. Als er niks te verbergen is, waarom dan al die geheimzinnigheid bij een ‘openbare’ lezing?

Het idee voor een muilkorfcontract komt helaas te laat voor Ronald Plat van de Gloriestoel. Die bant achteraf, maar dan is het kwaad al geschied.

45 responses to “Erik Munneke presenteert muilkorfcontract”

  1. Jan says :

    @ GG

    Deze zin is niet correct als ik het stukje van Coen Brummer moet geloven. Want hij mocht niets publiceren (ook niets positiefs): ” Wie een item over de Studentenkerk wil maken moet vooraf een contract tekenen waarin de journalist belooft uitsluitend positief te berichten.”

  2. Geerrit says :

    Ronald Plat had dit idee bijna 3 jaar geleden al kunnen opdoen: het artikel van Coen Brummer is van mei 2010…

  3. Agilhartje says :

    Iets snap ik niet: moet je uitgenodigd worden om te mogen komen? Is het geen open bijeenkomst waar je (dus zonder contract) zo naar toe kan gaan?
    Niemand kan je dan verbieden als je verslag uitbrengt van de dienst.

  4. joost says :

    Agilhartje
    Dat verbieden wordt overal nogal makkelijk gedaan hoor, waar ik werk hebben we een personeelskrant op internet waar iedereen mag reageren op alles wat daar wordt gepubliceerd maar in de spelregels staat wel dat je alleen positieve dingen mag schrijven.
    Reageer je kritisch dan wordt je gemodereerd en op het matje geroepen. 😦 (ook als je in je kritiek gewoon heel correct blijft maar alleen een tegengestelde mening ventileert)
    joost

  5. star says :

    Belachelijke houding, die mensen kun je toch niet eens serieus meer nemen.Ik vind het nog bijna zielig ook.Want valt er nou nog te denken en te discussiëren als alles op voorhand positief moet zijn of weg wordt gemodelleerd zelfs al zouden het mooie ideeën zijn.Wat een angsthaas moet je zijn om op voorhand alleen positieve berichten te verlangen, is er dan niet juist iets negatiefs te vermelden? Als ik me van niets verkeerds bewust ben,dan staat toch de deur open.Je kunt hooguit inzage voor de publicatie verlangen.

  6. Laura says :

    Ik zou zeggen, geen energie aan verspillen en lekker gewoon ff naar gebedsgenezingsdingen gaan waar ze niet moeilijk doen toch.

  7. Pieter says :

    Als God aan gebedsgenezing had gedaan dan had de medische wetenschap niet (hoeven te) bestaan.
    Hoeveel eeuwen we teruggeworpen worden wanneer dit soort praktijken gemeengoed zouden worden weet ik niet, maar het doet me ook denken aan Lou de palingboer

    En aan het medium waar koningin Juliana zo verzot op was geraakt. Het is dan ook alsof ‘de kerk’ zich hiermee toch gereed maakt voor een bescheiden sprongetje in de paranormale wereld, aangezien figuren als Harry Potter wel op kritiek van de kerk kunnen blijven rekenen uiteraard.

    Gelukkig heb ik destijds al een bio-stabiel gekocht bij Tineke de Nooy, dus hoef ik me voorlopig nergens zorgen over te maken… Toch!?

  8. Pieter says :

    In een kerkje aan de Heidelaan
    zag God 11 arme studentjes staan.
    Munneke Eric voerde hen aan
    in de strijd om het bestaan
    van de heilige kracht der gebedsgenezing wel te verstaan.

    Maar als het God had behaagd
    dan waren ze ook zonder Eric wel geslaagd.
    Hoe moeilijk kan zoiets nou zijn?
    Dat bidden voor fatsoen
    wat trekken aan een schoen
    en dan God de rest laten doen..

  9. DfTg says :

    Het wordt tijd om incognitojounalisten naar deze bijeenkomsten te sturen.

  10. Christina says :

    De waarheid blijft verborgen voor degen die de leugen liefhebben.Het enigste wat ze kunnen is hun eigen frustraties verspreiden over de rug van een ander en als ze dan niet met open armen ontvangen worden vinden ze het gek dat ze niet welkom zijn.Zouden ze zich zelf ook zo gewillig als schietschijf van laster laten gebruiken in naam van de vrije journalistiek ?? Misschien dan toch maar even met 2 maten meten……
    MIj niet gezien, rotzooi schoppers komen erbij mij ook niet in en dat noemen ze dan muilkorfen haha Die muikorf werkt dan wel erg slecht,Want hier wordt toch al weer flink rond geblaft en gebeten zo te zien.

  11. goedgelovig says :

    @Jan: Je hebt gelijk, volgens Brummer mocht hij niets publiceren. Maar we schatten in dat de motivatie Munneke vooral is dat het alleen positief mag zijn.

  12. henkjan37 says :

    @ christina

    spijker op de kop;)

    als munnuke de waarheid zou verkondigen zou dat prima in alle openheid kunnen…schijnbaar gebeuren daar dingen die het licht verdragen;)

  13. henkjan37 says :

    niet verdragen dus

  14. Sterre says :

    Ben weliswaar geen fan van de studentenkerk maar dit is wel een beetje kromme journalistiek. Artikel van Coen Brummer is uit 2010.

  15. Christina says :

    Henkjan@Ik begrijp dat je nog niet zo bekend bent met de media ,geeft niet hoor,maar wees voorbereid als je zelf nog eens je kop uit steekt,Dan zul je verbaast staan hoeveel je nog niet over jezelf weet die wildvreemde mensen wel over je denken te weten.Kijk maar eens naar recht
    zaken.Onschuldige mensen worden jaren achter de tralies geholpen zonder dat ze iets te verbergen hebben.Denk eens verder na …….Zou jij zin hebben om onnodig stemmingmakerij op je hals te halen terwijl je wel wat belangrijkers te doen hebt dan je eigen ego over de rug van anderen groot te maken.
    Deze voorganger zet zich tenminste voor zijn medemens in, neem er een voorbeeld aan en begin op jou manier ook de maatschappij op te bouwen.
    Het wordt tijd dat we eens van het kolder model afkomen,het eindelose geklets wat niets oplevert .

    Goede morgen allemaal Enjoy youre day and find your way !

  16. henkjan37 says :

    @ christina… dus als je in de media komt, wordt je opgesloten? beetje last van achtervolgingswanen?

    als munneke graag onopvallend wil blijven ga je jezelf niet verkopen door overal folders uit te delen, jezelf op internet te pluggen etc.

    Nee, het is gewoon een raar mannetje…eigenlijk denk ik een controlfreak die alle informatie zelf in handen wil houden…maar over zijn methodes en betrouwbaarheid ga je ernstig twijfelen…

    Dat laatste stukje van je is een oproep tot dictatuur?

  17. Jennifer says :

    @ Henkjan37

    Vooral dat ‘mannetje’ is een treffende omschrijving. Ik heb hem vaak zien flyeren op de Uithof en zelfs met mijn 1.63 kijk ik nog op hem neer.

    Verder promoot hij in zijn Alphacursus dat er ook discussie mogelijk is over pittige onderwerpen zoals gebedsgenezing, terwijl zo langzamerhand blijkt dat er bij hem helemaal geen discussie mogelijk is.

  18. Christina says :

    @Henkjan Bedankt voor je commentaar.misschien moet je mijn stukje nog een paar keer lezen,want je legt linken die ik niet gemaakt heb.
    En je zult nog veel mensen tegenkomen die jij niet begrijpt ,maar om dan simpel maar iemand verdacht te maken is toch wel heel erg kort door de bocht.Papagaaien is gemakkelijk maar een objectieve mening vormen valt nog niet echt mee en dan is het nog maar de vraag of je dat zou willen Als je iets niet begrijpt ,oordeel dan niet ,gewoon ff je mond houden ,dan kom je intelligenter over.
    Het is maar met welke intentie je een discussie wilt voeren.Gewoon om dat je achter de waarheid wilt komen of om lekker iemand af te zeiken(om het maar eens ordinair te zeggen)

    Een gezonde geestelijke cultuur lijkt me beter dan anarchie en dictatuur

    Voordat je op iemand neer kijkt ,kijk dan eerst even in de spiegel,wordt je misschien wel iets bescheidener,kan geen kwaad.

    Dit was het wat mij betreft wel weer mocht de discussie nog eens echt ergens over gaan dan lijkt me dat wel interessant anders houdt ik ook lekker mijn mond want dat mag in een vrij land.

    Probeer het ook eens ,heb je energie over voor nuttiger zaken.(-:

  19. henkjan37 says :

    @christina

    dus iemand die kritisch is moet zijn mond houden?

    past bij munneke ja;)

  20. Pieter says :

    @Christina
    Om eerlijk te zijn kom je hier niet erg intelligent over als je zegt:

    “Papagaaien is gemakkelijk maar een objectieve mening vormen valt nog niet echt mee en dan is het nog maar de vraag of je dat zou willen Als je iets niet begrijpt ,oordeel dan niet ,gewoon ff je mond houden ,dan kom je intelligenter over.”

    Dus:
    Dit was het wat mij betreft wel weer mocht de discussie nog eens echt ergens over gaan dan lijkt me dat -wel- ook niet interessant -anders- dus houd ik ook lekker mijn mond want dat mag in een vrij land.
    En:
    Probeer het ook eens ,heb je energie over voor nuttiger zaken.(-:

  21. henkjan37 says :

    knielen op een bed violen ging over een dwingende huiskerk…binnen reformatorische kringen zijn zulke thuiskerken zeldzaam…. munneke heeft een evagelisch huiskerkje. De tetm studrntenkerk…daar begin de misleiding al, bij confessionele universieteiten is die gekoppeld aan de unie…in utrecht is het het product van éên klein mannetje die als een sekteleider alles doet en bepaald…

  22. Christina says :

    Maak je niet zo druk,je doet net of je gedwongen bent om naar een studentenkerk te gaan.Je hoeft er helemaal niet te zijn.
    En ik vind het oprecht erg voor je als je in het verleden onderdrukt bent geweest ,maar ga er dan iets mee doen zodat je uit je pijn en frustraties komt daar krijg je zelf een beter leven van.
    Bitterheid creeert alleen maar meer pijn en verwarring in je hoofd maar ook om je heen.

    Ga serieus op zoek naar de waarheid want die bestaat echt wel en je zult zien dat je daar echt vrij van gaat worden.

    Ik wens jou een goed leven toe met vrede in je hart en hoofd.

  23. henkjan37 says :

    ik ben niet onderdrukt hoor;) geen idee waar je dat uithaalt?

    en studentenkerken heb je dus in soorten en maten…normale en hier dus een onzichtbaar sektarisch groepje. Gesloten en rondom een leidefiguur;) lijkt me gezond daar aandacht aan te besteden…aangezien hij toch een zichtbaar figuur is.

  24. Jennifer says :

    Toen ik de eerste keer van ‘studentenkerk’ hoorde dacht ik dat het een breed gedragen gemeenschap van en voor studenten zou zijn, volgens mij is dat ook wat een studentenkerk moet zijn.

  25. henkjan37 says :

    @jennifer

    precies, en in andere steden is het dat ook: misleiding dus

  26. Christina says :

    @Henkjan Waarom begin je niet zelf een kerk?Kun je mensen een veilige plaats bieden zodat ze niet in een sekte belanden.
    Bestrijd het kwade met het goede.Het beste wapen wat er is..Kans is groot dat je eerst klein begint.

  27. klaas1239 says :

    erik geweldig wat je gedaan hebt. zouden meer kerken moeten doen.
    wat mij betreft heb je een pluim verdient

  28. henkjan37 says :

    @ Christina

    Ik ga al naar een normale grote kerk, bevalt me uitstekend!

    @ klaas1239

    wat zouden meer kerken moeten doen? Kritische mensen weten? Mensen onder valse voorwenselen naar groezelige huiskerkjes lokken? Als een soort Furher je kerkje onder de duim houden en zorgen dat verder niemand wat te zeggen heeft?

  29. Christina says :

    Inderdaad een pluim voor Erik een man van licht en lef die leven brengt.

  30. Christina says :

    @HenkJan welke bril heb je toch op? Je ziet echt dingen die er niet zijn hoor.Kun je niet beter eens je gal spuien bij de oudsten van je eigen “normale”kerk.Kritisch nadenken versta ik toch echt iets anders onder.Zo luistert er straks helemaal niemand meer naar je,er zijn echt betere wegen om je doel te bereiken,Drs. Munneke is heel anders dan jou,maar absoluut niet gevaarlijk.Je maakt echt een storm in een glas water ,moet je niet doen joh,is niet goed voor je hart.

    Een vraagje ben je misschien ook bang voor God?

  31. klaas1239 says :

    ik denk dat er hier een hoop mensen zijn die jalours zijn dat er kerken zijn die goed lopen en hun nek durven uit te steken IK denk dat er hier een hoop mensen zijn die gauw hun eigen kerk moeten op starten eens kijken of ze dan ook zo blij zijn met al deze ongegronde kritiek

  32. henkjan37 says :

    @ klaas

    misschien is het een goed idee als niet iedereen zijn eigen kerk gaat stichten;)

  33. henkjan37 says :

    @ christina

    De vreze des Heren is bij mij louter ontzag, beslist geen angst.

  34. Johan says :

    Erik Munneke is een jongen die het goed bedoelt en oprecht gedreven is om studenten met het evangelie te bereiken. Maar hij is ook een enorme control freak die alles zelf in de hand houdt, overtuigd is van zijn eigen gelijk en niet goed in staat is te reflecteren op zijn eigen functioneren. Omdat hij bij de PKN is afgewezen als predikant is hij voor zichzelf begonnen.

    Het verloop bij de Studentenkerk is groot. Studenten beginnen enthousiast vanwege de Alpha of het gebedsgenezen, maar ervaren het gebrek aan ruimte op een gegeven moment als beklemmend en trekken dan verder.

    Wie de situatie wat beter wil snappen (niet veroordelend bedoeld), kan dit artikel even doorlezen:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger

  35. Christina says :

    Johan@ Dankjewel voor een genuanceerder beeld.We zijn allemaal kwetsbaar en dat bewust zijn of worden maakt ons mild naar elkaar ,het maakt ons bewust van waarheid,wat zo anders is als de wereldse
    kritiek

    De Vreeze des Heeren is het begin van wijsheid ,wat een genadige God hebben wij (-:

    Niet een afstandelijke God maar heel dichtbij.

  36. henkjan37 says :

    @ Johan

    misschien moet ie daar eens voor bidden dan;)

  37. Christina says :

    We kunnen ook zelf beginnen voor anderen te bidden ,lijkt me een gaaf plan.Ik vind het heerlijk als er mensen voor mij bidden ook al zie of ken ik ze niet.

  38. DsDre says :

    Een eigen kerk beginnen omdat je als predikant bent afgewezen door de PKN? Waarom dan eerst proberen bij de PKN? Het is toch wel weer typisch protestants. De Kerk heeft een andere rol, taak in gedachte dan ik zelf dacht, dus sticht ik snel maar een eigen kerk.

  39. Adriaan says :

    Hij moet dus wel aardig autistisch zijn, als ze hem daarom afwijzen bij de PKN.

    Fijn voor mensen die tot geloof moeten komen, geconfronteert worden met iemand voor wie er maar een rechtlijnige waarheid is en die andere niet kan handelen…

    En dan is die ook nog actief als coach…het wordt echt een klucht deze man!!

  40. Jennider says :

    @ Adriaan, dat denk ik ook. Ik ken genoeg rechtzinnige, vrijzinnige of niet zo pastoraal ingestelde PKN-dominees. Je moet het wel heel bont maken om daar niet toegelaten te worden.

  41. Johan says :

    @Adriaan: Ik denk niet dat Erik echt aan de bak is als ‘coach voor zakenlui’. Daarvoor mist hij de zakelijke ervaring. Het komt denk ik vooral voort uit zijn doelstelling een jaarsalaris op basis van de PKN-norm te halen. In elke nieuwsbrief klaagt hij erover dat er fors te weinig giften zijn binnengekomen voor zijn werk.

    Mede daarom is de focus deels verlegd van studenten naar ‘young professionals’ en biedt Erik ook een Business Alpha aan. Ik schat in dat daar nauwelijks aanmeldingen voor zijn, ondanks dat hij zich om indruk te maken steevast presenteert als drs.drs.

    @Jennider: Die inschatting deel ik niet. Waar mensen met een autistisch spectrum stoornis meestal tegenaan lopen in de beroepspraktijk is dat ze vooral rationeel opereren en een laag empatisch vermogen hebben. Tijdens je kerkelijk ga je als aanstaand predikant echt de praktijk in en loop je mee in een bestaande gemeente. Ik kan me zo voorstellen dat de punten waar je dan op wordt afgerekend zijn: te stellig preken/waarheid verkondigen (afwijkende visies geen plek kunnen/willen geven) en moeite hebben om in pastorale gesprekken echt inlevend betrokken te zijn bij mensen. Laten dat nu net de twee belangrijkste functie-eisen van een predikant zijn. Mensen met een AS-handicap snappen in de regel niet waarom ze zijn afgewezen omdat het zelfreflecterend vermogen heel beperkt is, het is echt een blinde vlek. Het heeft naar mijn overtuiging weinig zijn om mensen met een handicap te verwijten dat ze ‘het te bont maken’, want het is eerder een tekort schieten dan een bewuste obstructie.

  42. Johan says :

    De vraag die zich nu opdringt is: zou iemand met deze beperking wel voorganger van een gemeente moeten zijn? De kerkelijke opleidingen functioneren als een soort filter. Kom je daar niet doorheen, dan krijg je geen preekbevoegdheid en kun je niet binnen dat kerkgenootschap aan de slag. In de evangelische wereld geldt dat niet. Daar kan iedereen een gemeente beginnen. Soms gaat dat goed, maar heel vaak ook niet.

    Omdat Erik het is begonnen, alle inhoudelijke verantwoordelijkheden zelf in handen houdt en bovendien niet in een team werkt (daarmee bedoel ik een team van gelijkwaardigen, niet een voorganger + een paar loyalisten) krijg je onherroepelijk sektarische tendensen. Ik zou het voor niemand gezond vinden om langer dan 1 of 2 jaar in deze Studentenkerk te functioneren. Voor Erik zelf is het ook niet gezond om in deze rol te functioneren. Eigenlijk in geen enkele leidinggevende rol.

  43. alleen de Heer is volmaakt says :

    Ikzelf heb ongeveer een jaar bij deze kerk gezeten, ben er ook gedoopt. Ben er niet meer aan verbonden, en wil dat ook zo houden. Maar ik vind dat jullie heel erg overdrijven, het neigt zelfs naar laster, met dat gemekker over autisme.

    Ja, Erik is een beetje een control freak, maar Erik brengt mensen wel in contact met het evangelie. Ik zie de RK of de PKN niet urenlang folders uitdelen, of ‘gesprekjes aanknopen’. Een rot topic als dit is niet wat Erik verdient.

  44. Pieter says :

    @alleen de Heer is volmaakt
    Als Heer Erik (verder) volmaakt was geweest dan had GG en/of haar reageerders er waarschijnlijk ook niet zo afwijzend op gereageerd in dit topic. Soms moet je misschien wat overdrijven om het punt duidelijk te maken dat je erover wilt opmerken, maar wellicht is het nog veel erger gesteld met heer Erik en gelooft hij verder geen barst van wat hij uitdraagt en doet hij het evangelische zendingswerk louter en vooral voor zichzelf omdat hij zich hiermee een positie denkt te kunnen veroveren aan het hoofd van een sub-sekte, zoals beschreven door Johan.

    Als de Heer zelf volmaakt was geweest dan was de wereld momenteel wellicht niet in deze opperste staat van krankzinnigheid geweest als waarin zij nu lijkt te verkeren, maar laten we maar proberen er het beste van te maken en hopen dat er toch ooit een soort masterplan in werking zal treden om dit soort insecten te verdelgen.
    Leestip: http://www.youtube.com/watch?v=JW80jo_vG-Q
    (heb het zelf gelezen noch gezien overigens, dus neem dit niet te serieus)

  45. Sandra says :

    ‘Wie een item over de Studentenkerk wil maken moet vooraf een contract tekenen waarin de journalist belooft uitsluitend positief te berichten. Anders kom je gewoon er niet in.’

    Ik ken dat verschijnsel ook van een gristelijke stichting voor mensen die het moeilijk hebben. Er is een forum waar je als ex-cliënten(ook wel gasten genoemd) van die stichting met elkaar kan praten. En daar is ook de voorwaarde om mee te doen, dat je niets negatiefs over die stichting mag zeggen.

    ?