Op pad met de Gloriestoel

gloriestoelNaar aanleiding van berichten op Goedgelovig over de straatbidders en beenverlengers van De Gloriestoel, besloot lezer John zelf twee keer mee op pad te gaan en zijn bevindingen met ons te delen. Vandaag deel 1 van zijn reportage.

DEEL 1: MET WIM KOK IN AMERSFOORT

Op uitnodiging van Sandra Seeleman besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en eens een avondje mee de straat op te gaan met De Gloriestoel. De jonge onbevangenheid waarmee Sandra ons wist te vertellen dat kanker een demonische geest is en dat een simpele uitdrijving dus genoeg moet zijn om iemand van kanker te genezen, deed me terug denken en ook een beetje terug verlangen naar de tijd dat ik zelf nog heilig geloofde dat God iedereen altijd wil genezen. Jezus deed dat ook en zei hij niet dat we zelfs grotere dingen kunnen doen dan hij deed?

Die gedachtegang kan ik goed begrijpen en het verlangen is natuurlijk te prijzen. Al doet het naar mijn mening geen recht aan mensen die soms jarenlang tegen kanker hebben gevochten, van genezingsdienst naar genezingsdienst zijn gegaan, en toch hebben verloren. Maar dat even terzijde, want dat is niet de insteek waarmee ik naar de eerste avond ben gegaan.

Op 17 januari was het zover. Na een eerste contact met Ronald Plat werd ik doorverwezen naar een zekere Wim Kok, die de avond in Amersfoort zou leiden.

Afgaande op de foto’s die ik eerder had gezien van De Gloriestoel verwachte ik een drukke bedoening, waarin in een overdekte verwarmde tent (het vroor die avond een graad of 5) voor de ene na de andere persoon gebeden zou worden. Kennelijk had ik niet goed gekeken, want er stond enkel een tafel met wat folders, twee stoelen en een banner waaruit niet duidelijk werd of dit nu een legitieme dokterspost was die mensen een soort health check wilde geven (verschillende mensen vroegen ernaar en liepen weer door na het antwoord gehoord te hebben), of dat dit van een christelijke gebedsgenezingsgroep was.

HEEFT U WEL EENS LAST VAN UW RUG?

Na me te hebben voorgesteld aan het clubje van vijf mensen begonnen we de avond met aanbidding en werd er gebeden voor deze avond. Respect voor de gast die met deze temperaturen met blote vingers gitaar speelde! Na het gezamenlijk zingen gingen enkelen de straat op om mensen aan te spreken. Ik heb geprobeerd op te vangen hoe zo’n gesprek een beetje verliep.

Bidder: Heeft u wel eens van Jezus gehoord?
Voorbijganger: Ja, daar heb ik wel eens van gehoord.
Bidder: En weet u dat God van u houdt?
Voorbijganger: Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord.
Bidder: Heeft u wel eens last van uw rug?
Voorbijganger: Ja, ik heb wel eens last van mijn rug.
Bidder: Dat komt omdat u ongelijke benen heeft. Vindt u het goed als ik hiervoor met u bid?

De voorbijganger gaat vervolgens op de stoel zitten, de bidder knielt bij zijn voeten. De voorbijganger moet met zijn rug zo recht mogelijk in de stoel gaan zitten en zijn voeten naar voren doen. De bidder pakt de schoenen van de voorbijganger vast, houdt deze naast elkaar en concludeert op grond hiervan dat de benen ongelijk zijn.

De manier waarop ze werkten verbaasde me nogal. In het contact dat ik van tevoren had met mensen van De Gloriestoel viel het mij al op dat ze vooral bezig zijn met ‘beenverlengingen’ en ik begreep al niet waarom hier zo de nadruk op werd gelegd. Er zijn per slot van rekening toch wel ergere ziektes waar mensen van kunnen genezen? Zoals blijkt uit de folder van de Healing Room Volendam waar geadverteerd wordt voor mensen met kanker en brandwonden (!) om zich te melden. Dat leek me pas serious business. Bovendien wist ik van youtubefilmpjes van Derren Brown al hoe die beenverlengingstruc werkt.

HOE STEL JE VAST OF IEMAND ONGELIJKE BENEN HEEFT?

Daarnaast had ik nog wat informatie opgezocht over ongelijke beenlengten, waaruit blijkt dat een professional, zoals een orthopeed (die daar toch zes jaar voor studeert), een aantal methodes kan hanteren om goed vast te stellen of iemand ongelijke benen heeft.

Beenlengteverschil opmeten methode 1 Beenlengteverschil opmeten methode 2

Beenlengteverschil Opmeten Conclusie

Daar komt bij dat 80% van de mensen ongelijke benen heeft en dat is voor de meesten van hen geen enkel probleem. Benen groeien nou eenmaal los van elkaar, dus is het niet gek dat ze vaak niet even lang worden. Pas bij een verschil van meer dan vier centimeter wordt het een probleem.

Alle beenmeetmethodes vereisen overigens dat iemand op zijn minst zijn schoenen uit heeft, en dat was bij De Gloriestoel niet het geval. Raar dat er door ongeschoolde mensen medische diagnoses worden gesteld. Op mijn vraag op de facebookpagina van De Gloriestoel hoe dit zat en of dit niet vreemd was kreeg ik van iemand het volgende antwoord:

Meetmethode facebook

Op een vraag waarom er zoveel nadruk ligt op beenverlengingen zei iemand het volgende:

Meetmethode facebook 2

Tijdens deze koude avond in Amersfoort werd me dit ook duidelijk gemaakt. Een beenverlenging is iets wat je diréct ziet gebeuren en bouwt daarmee het geloof van degene voor wie wordt gebeden op. Beenverlengingen worden dus gebruikt als onderdeel van de evangelisatie.

DIT WILDE IK WEL EENS MET EIGEN OGEN ZIEN!

Bij de eerste persoon voor wie werd gebeden werd de diagnose gesteld dat hij geen beenlengteverschil had. Hij gaf aan toch last van zijn rug te hebben, dus werd er gebeden voor de pijn in de rug. Na het bidden sprong de jongen een paar keer op en neer en zei dat het goed was en vertrok weer. De tweede persoon was een meisje van een jaar of 16. Ze gaf aan al in God te geloven en ze bleek wel beenlengteverschil te hebben. Na het bidden vroeg ik haar wat ze gevoeld had, en ze zei dat ze een ‘warm gevoel’ kreeg door haar been. Ook voelde ze hoe er ruimte kwam in haar schoen.

Bij de eerste twee ‘genezingen’ werd ik er door Wim bijgeroepen zodat ik met eigen ogen kon zien dat de benen van mensen langer werden. Ik moest hem teleurstellen, want ik zag het niet. Ik kreeg de indruk dit ik overtuigd moest worden.

Later ontstond er wat onenigheid toen een man aangaf voor zich te willen laten bidden. Wim was even weg, dus moesten de anderen van de groep dit opvangen (het was vooral Wim die aan het bidden was). Een vrouw van De Gloriestoel was met deze man in gesprek geweest en kwam melden dat deze man wilde dat er met hem gebeden werd. Een ander teamlid gaf aan dat deze man eerder ook al was geweest en dat er al voor hem gebeden was. De vrouw zei dat zij als vrouw niet voor een man wilde bidden, dus ging het teamlid met wie ik stond te praten met hem bidden. Een andere medewerker vroeg aan mij of ik wilde filmen hoe er met deze man werd gebeden. Ik zei dat het niet goed aanvoelde omdat die man kwetsbaar op me over kwam. Na het bidden kwam de man naar me toe om te zeggen dat hij het heel fijn vond dat ze voor hem hadden gebeden en dat hij al heel lang last had van ‘negatieve stemmen in zijn hoofd’ en dat hij schizofreen was.

Over de hele avond is er voor zo’n zes man gebeden voor genezing, waarvan vijf voor een beenverlenging. Misschien speelde het mee dat het koud was en dat mensen liever niet te lang stil wilden staan. Een groepje meiden bleef nog even hangen aan de tafel met folders en hadden een gesprek met de medewerkers van De Gloriestoel. Even later stonden ze met z’n allen te bidden. Dat was mooi om te zien. Van de manier waarop er voor beenverlengingen werd gebeden heb ik niet veel meegekregen omdat het daar veel te donker voor was. Om dit goed op film te krijgen moest ik mijn flitser aanzetten en dat vond ik te opdringerig, ook naar de mensen voor wie gebeden werd.

Ik heb er het gevoel aan overgehouden dat het allemaal niet zo spectaculair is als ze het willen doen overkomen. Er lijkt onder de ‘leiders’ van De Gloriestoel ook een soort strijd gaande wie er met de mooiste verhalen naar buiten kan komen. Bij alles wat ik van hen lees op Facebook heb ik het idee dat het met een korrel zout genomen moet worden en dat het in het echt niet zo mooi is als zij doen voorkomen. Dat blijkt ook uit de reacties op een filmpje als dit, waarin Ronald Plat voor een meisje bidt. Het meisje voelt zich duidelijk niet op haar gemak, misschien doordat er een camera bij komt. Hierna probeert ze gegeneerd een einde aan het gesprek te maken. Ronald lijkt dit niet aan te voelen en heeft het er alleen maar over dat haar hoofdpijn weg is. De emoties die uit de lichaamstaal van het meisje spreken worden niet opgepakt. Ik was benieuwd hoe Wim Kok deze avond in Amersfoort op Facebook zou typeren.

Thuisgekomen las ik op Facebook dat ze deze avond weer verschillende benen hebben zien aangroeien en mooie gesprekken hebben gehad.

Reactie Wim na deze avond

Ik voelde me, net als vroeger, weer een beetje teleurgesteld. Ik heb het niet gezien. Ik vind het nep en nietszeggend. Toch heb ik een leuke avond gehad waarin ik meer ben gaan begrijpen waarom deze mensen dit doen. En daar was het me uiteindelijk om te doen. De medewerkers kwamen oprecht op me over en hun bedoeling is goed.

In deel 2 over De Gloriestoel geef ik een impressie van mijn tweede dag in Almere en de nasleep hiervan. Én natuurlijk de grote vraag die iedereen bezig houdt: is het litteken op mijn elleboog daadwerkelijk verdwenen?

Elleboog voor

81 responses to “Op pad met de Gloriestoel”

  1. Jazeg says :

    Mijn waardering voor je insteek en openheid, John. Petje af; ik zou me kunnen voorstellen dat de geschiedenis van jouw geloof – zoals je dat eerder hebt beschreven op deze site – je verhindert om zo’n stap te nemen. Maar ik lees geen spoor van bitterheid in dit verhaal. Ik vermoed dat het ook gewoon aardige mensen waren, die medewerkers; dat helpt 🙂

    Ben benieuwd naar deel 2.

    Voorlopig is mijn eigen visie dat het gelovige mensen zijn, maar dat de Here God niet het soort dingen doet die zij graag zouden willen dat Hij doet. Maar die willen ze per-se zien.

  2. ByHisSpirit says :

    Een heel eerlijk stuk, kudos voor jou John… ik heb me ook altijd afgevraagd waarom die beenverlengingen nou zo belangrijk zijn, omdat het vaak iets is waar mensen zich niet van bewust zijn. En waarom mensen niet voor meer voor de hand liggende zaken met een duidelijker ziektebeeld bidden. Allemaal terechte vragen waar vaak vage antwoorden op komen.

    Ik ben het met je eens rond de overdrijvingen en de sterke, krachtige taal die vaak gebruikt wordt terwijl er in feite niet zoveel ‘echt’ gebeurd is. De wens dat het waar is, is dan zeg naar de vader van die gedachte.

    Sterk dat je de oprechtheid en goedbedoelendheid van deze mensen kan zien. Ook goed dat je eens in de ballon prikt zodat mensen de vraag stellen wat nou echt is of niet echt.

  3. Wilbert van den Esker says :

    Halleluja. aMÉN!

  4. bramvandijk says :

    Respect voor de gast die met deze temperaturen met blote vingers gitaar speelde!

    Dat doe je inderdaad niet voor je plezier 😉

    Maar meer inhoudelijk vind ik het een mooi inkijkje in de wereld van de beenverlengers. Ik deel je opvatting dat het (misschien op een enkeel uitzondering na) goedbedoelende mensen zijn die alleen vooral zien wat ze willen zien.

    Ben heel benieuwd naar deel 2, zeker omdat je al hebt laten vallen dat Ronald wat minder sterk was in het omgaan met jouw kritische vragen.

  5. ruub says :

    Ha, wat fijn, eindelijk het stuk van John. Hartelijk dank voor het ooggetuige verslag, het ziet er koud uit.

    Waar ik nog aanvullend nog nieuwsgierig naar ben:
    – Wat voor mensen zijn het, de leden van het gloriestoel-team? Zitten ze bij een bepaalde gemeente en worden de campagnes van daaruit georganiseerd?
    – Hoe wordt er op straat over het algemeen gereageerd? Worden alleen geïnteresseerden aangesproken, lopen mensen met een boogje om de gloriestoelers heen?

    Nou ja, ik kijk uit naar deel 2.

  6. John says :

    @ruub

    De mensen van deze eerste avond kwamen volgens mij vooral uit de VEG Windkracht 5. De Gloriestoel staat los van elke organisatie. Het is meer een beweging op internet die elkaar oproepen met een stoel en een (onduidelijke) banner de stad in te gaan en voor mensen te bidden.

    Op straat wordt gemiddeld gehoor gegeven aan de gesprekken. Het begint als standaard evangelisatiegesprekje om vervolgens te ontaarden in een medische diagnose en gebed, als mensen dat willen. Het klopt dat er meer dan genoeg mensen zijn die doorlopen en geen behoefte hebben aan een gesprek. Sommigen zijn gewoon nieuwsgierig en laten het over zich heenkomen, maar vinden er duidelijk het zijne van.

  7. John says :

    In het filmpje kun je trouwens ondertiteling inschakelen!

  8. mafchauffeur says :

    Mooi artikel John!! Daar mag Wim bepaald niet over klagen. En de heer Plat ook niet.

    Misschien word je alsnog in genade aangenomen.

  9. DsDre says :

    Knap dat je dit kan, na 2 minuten video ben ik al afgehaakt. Er wordt lukraak een diagnose gesteld waar de rugpijn vandaan komt, vooral niet en dat is dit keer geen beenlengte verschil. De almachtige God is kennelijk niet in staat de oorzaak te openbaren, wel het gevolg weg te halen.

  10. rob says :

    @John
    Ik vind je artikel erg hinken op 2 gedachten.
    Dat je de beweging goede bedoelingen toedicht en een link legt naar de trucage van Derren Brown vind ik erg tegenstrijdig.
    Als je “Het Wonder” een handje moet helpen door aan een paar schoenen te trekken heb je geen goede bedoelingen. Dan loop je gewoon de boel te flessen.
    Je zei in eerdere berichten dat je duidelijk voelde dat de “genezer” aan je schoen trok.

  11. mafchauffeur says :

    @rob: volgens mij kun je volkomen oprecht met de beste bedoelingen bezig zijn met nepperij.

    Verschil met oplichterij is dan dat je behalve de ander (vooral en bovenal) ook jezelf voor de gek houdt.

  12. mafchauffeur says :

    @rob: hoe laag of hoog zal het percentage gristenen zijn dat volkomen oprecht en met de beste bedoelingen regelmatig spreekt en/of zingt en/of profeteert in tongen, terwijl er maar lukraak gebrabbeld wordt?

    Wordt zelfs bij straatevangelisatie nog weleens toegepast. 🙂

  13. bramvandijk says :

    @rob

    Dat je de beweging goede bedoelingen toedicht en een link legt naar de trucage van Derren Brown vind ik erg tegenstrijdig.
    Als je “Het Wonder” een handje moet helpen door aan een paar schoenen te trekken heb je geen goede bedoelingen. Dan loop je gewoon de boel te flessen.

    Het punt is dat maar de vraag is of ze zich ervan bewust zijn dat ze boel lopen te flessen of dat ze oprecht geloven dat het been aangroeit terwijl ze een beetje aan de schoen trekken.

    Als de patient in kwestie ook nog vertelt dat ze een warm gevoel in haar been kreeg in haar been, dan moet je gewoon heel hard hallelujah roepen.

    Ik vind het persoonlijk ongeloofwaardiger dat er zoveel mensen zijn die bewust aan schoenen trekken om hun geloof te verspreiden dan dat er zoveel mensen zijn die het trucje aangelerd krijgen alsof het echt is en dat ook oprecht geloven.

    Dus ja, twee gedachten, maar die kunnen denk ik ook allebei waar zijn.

  14. rob says :

    @Bram
    Als je aan een schoen trekt om het been gelijk te krijgen, dan lijkt mij dat toch een bewuste daad van oplichterij.
    Ook al denk je daarmee een hoger doel te dienen.
    Het blijft oplichterij.

  15. bramvandijk says :

    @rob
    Het gaat erom of de genezer doorheeft dat hij aan de schoen loopt te trekken of dat hij zelf het idee heeft dat het been groeit en de schoen daarom beweegt. Of zoals mafchauffeur het noemde, of de genezer ook zichzelf voor de gek houdt. Dat lijkt mij nog steeds de meest logische optie.

  16. mafchauffeur says :

    Ik denk dat het ook wel vergelijkbaar is met het onder handoplegging bidden met mensen die vervolgens “Vallen in de Geest”.

    De bidder hoopt en verwacht dat het gebeurd, degene voor wie gebeden wordt hoopt en verwacht dat het gebeurd.

    Ik heb nog nooit meegemaakt dat er bij een dergelijk gebed voor mij NIET geduwd werd door de bidder. In één geval vermoedde ik bewuste opzet. Maar in de andere gevallen had de bidder het niet eens van zichzelf in de gaten.

    Hetzelfde geldt voor het (alvast) wankel op de benen staan door degene voor wie gebeden wordt. 😉

  17. TommyLee says :

    Ik heb er ook wel eens met mijn neus bovenop gestaan, Ik had (achteraf) meer het idee dat er gesjoemeld werd met de hoek tov het heupbeen.

  18. rob says :

    @Bram

    Ik vind het persoonlijk ongeloofwaardiger dat er zoveel mensen zijn die bewust aan schoenen trekken om hun geloof te verspreiden dan dat er zoveel mensen zijn die het trucje aangelerd krijgen alsof het echt is en dat ook oprecht geloven.

    Er is een groep die de boel bewust flest, daar vallen de schoenentrekkers onder.
    Er zal een groep zijn die de boel niet flest, in geloof bidt, uitroept dat het wonder geschiedt terwijl er niets gebeurt.
    En er zal een groep zijn waar echt iets gebeurt.
    Waar echt iets gebeurt kun je dan weer onder suggestie scharen, of een placebo effect, of een echt wondertje(al naar gelang je geloof in bovennatuurlijke machten).

  19. mafchauffeur says :

    @rob

    Er is een groep die de boel bewust flest, daar vallen de schoenentrekkers onder.

    behalve Navayo en Plat natuurlijk

    Er zal een groep zijn die de boel niet flest, in geloof bidt, uitroept dat het wonder geschiedt terwijl er niets gebeurt.
    En er zal een groep zijn waar echt iets gebeurt.

    en alle drie gevallen zal de echte evangelist zeggen: wat maakt het uit? Jezus is gepredikt aan hen die zonder Hem verloren gaan! En die anders misschien nooit van Hem hadden gehoord. 🙂

    Het doel heiligt nu eenmaal de middelen.

  20. Simon van Groningen says :

    Wat een onzin zeg. Wanneer komen christenen nou eens tot het inzicht dat God gediend wil worden met hart, ziel en verstand!

  21. agilhartje says :

    De “genezers” maken weer reclame voor het geloof 😦 in dit spannende vervolgverhaal 🙂

    Overigens: dat litteken is stoer, niets aan laten doen!

  22. mafchauffeur says :

    Uit de nieuwsbrief “Woorden van Geloof” van vandaag (van ex-TRIN directeur Jop):

    Een week later in Almere was ook geweldig. We hadden onze stoelen nauwelijks uitgeklapt of mensen kwamen zich al aanmelden om voor zich te laten bidden. Wat een honger!

    Ook hier werden weer veel mensen aangeraakt door de kracht en liefde van God, zoals een politieman, een paar moslims, en personeelsleden van de Bart Smit, die hun ogen uitkeken wat daar buiten gebeurde, en waarvan sommigen ook wel een aanraking van God wilden ervaren.

    Wij ervaren dat God in deze tijd op een bijzondere manier aan het werk is op straat, in het bereiken van ongelovigen met het Evangelie, door hele gewone mensen heen. Deze acties worden door het hele land gehouden en zijn zeer geschikt om eens bij te wonen en zelf te proberen om voor zieken te bidden, ook als je dat nog nooit gedaan hebt.

    Wij hebben inmiddels al dertig Healing Station banners verkocht, die door het hele land worden gebruikt, en zijn nu bezig om andere banners te ontwikkelen. En echt, iedere gelovige kan het!

  23. bramvandijk says :

    @mafchauffeur

    En echt, iedere gelovige kan het!

    Ik zou toch zeggen dat een ongelovioge ook best aan een schoen zou moeten kunnen trekken totdat de streepjes gelijk zijn 😉

  24. bramvandijk says :

    @rob

    Er is een groep die de boel bewust flest, daar vallen de schoenentrekkers onder.
    Er zal een groep zijn die de boel niet flest, in geloof bidt, uitroept dat het wonder geschiedt terwijl er niets gebeurt.
    En er zal een groep zijn waar echt iets gebeurt.
    Waar echt iets gebeurt kun je dan weer onder suggestie scharen, of een placebo effect, of een echt wondertje(al naar gelang je geloof in bovennatuurlijke machten).

    Als je het zover afpelt, dan is er niet zo heel erg veel ruimte meer voor bovennatuurlijke machten om nog wonderen te doen. Je bent praktisch gezien net zo skeptisch als ik ben. Zo niet nog erger, want jij beschuldigt Platje ervan dat het een bewuste oplichter is 😉

  25. mafchauffeur says :

    @bramvandijk: ik voorzie een aantal uiterst melige grappen op 24 maart. 😉

  26. mafchauffeur says :

    En de medische wetenschap, zij ploeterde voort.

    Beenverlenging wordt in Nederland, behalve in het HagaZiekenhuis, alleen in enkele academische ziekenhuizen en een ander STZ-ziekenhuis uitgevoerd.

    https://www.stz-catalogus.nl/index.php?id=292&search=1&keywords=beenverlenging&aandoening=&subspec=&inst=

  27. Ruitje says :

    Geloven heeft toch juist te maken met iets niet zien? Ik vind het gênant hoe die zogenaamde beenbekleding wordt gebruikt om mensen in God te laten geloven. Het is en blijft gewoon een trucje.

    En misschien kan John eens vragen als hij er weer eens bij is of ze een keer beenverlengertje kunnen doen zonder schoenen, met een meetlint erbij en die benen eerste opmeten zoals een orthopeed dat doet… Ben benieuwd hoeveel benen er dan werkelijk aangroeien.

    Ik denk dat ze dit trucje nodig hebben omdat dat wat ze verkondigen niet overtuigend genoeg is.

    Ik vroeg me al eerder af welke ‘jezus’ ze verkondigen, aangezien zelfs Paulus spreekt over lieden die een ‘andere jezus’ verkondigen…

  28. Ruitje says :

    Ik bedoel beenverlenging, de iPad maakt er beenbekleding van…

  29. mafchauffeur says :

    @Ruitje: maar hoe weet jij zeker dat jij zelf niet in zo’n “andere jezus” gelooft?

    De Jezus uit de Bijbel genas de zieken (alle ziekte en alle kwaal). Precies wat er op de Gloriestoel gebeurt. Akkoord, Hij verlengde geen benen maar dat kwam omdat het toen wemelde van de melaatsen, lammen en blinden. 😉

    En misschien verlengde Hij ze ook wel en valt Beenverlenging onder Johannes 21 vers 25. 🙂

  30. keietrekker says :

    Hoorde dit verhaal pas bij mij ook al in de kerk, heeft nou opeens bijna iedereen ongelijke benen, is dit nou de nieuwe christelijke hype.Ben in verschillende evangelische kerken geweest en altijd hoor ik weer: Er komt een opwekking, God spreekt hier, Er gebeuren hier bijzondere dingen. Is natuurlijk heel mooi allemaal, maar ik denk dan is dit een promotiepraatje voor die kerk, of ga je iets geloven als je iets maar vaak genoeg zegt. Vind het een lastig iets.

  31. Pieter says :

    Dat gedoe met die gloriestoel moet je volgens mij zien als een positieve psychose onder invloed van een sterk geloof in God en in de helende werking van zo´n sterk geloof. In de regel concentreert een psychose zich op negatieve zaken en heeft dan een grenzeloze achterdocht tot gevolg lijkt wel, maar als de psychose zich op God concentreert kan dit aanleiding zijn tot een schier eindeloos optimisme. Het trekken aan een schoen gebeurt in het heetst van het gebed (de strijd) en wordt dus wellicht niet als inmenging in het goddelijke genezingsproces ervaren. Denk bijvoorbeeld maar aan de beelden van Amerikaanse tv-dominees die ook zeer uitbundig kunnen bidden terwijl zij links en rechts ‘patiënten’ in katzwijm doen geraken middels aanraking met ‘de hand van God’ wat eigenlijk gewoon hun eigen hand is natuurlijk.
    Maar geloof doet veel, zoals je kunt zien aan het na-spartelen van de uitzinnige gelovigen op de vloer. Er is daar zelfs nog een leuk liedje over gemaakt http://www.youtube.com/watch?v=vIbcqgXh5-4

  32. Pieter says :

    En ook ons eigen cabareteske smaldeel laat zich niet onbetuigd t.a.v. dit ‘gefundenes fressen’ uiteraard http://www.youtube.com/watch?v=xdqUne8Dbh8 maar die hadden jullie zelf ook al gevonden zag ik gister ergens 😉

  33. Pieter says :

    Mijn eigen ervaring met God is dat deze zich niet laat leiden door gebeden maar door logica. Jouw eigen logica wel te verstaan, en zolang je dat niet inziet blijf je in hetzelfde kringetje ronddraaien. Wat je dus moet doen is uit dat kringetje stappen en een pad gaan bewandelen. Wie weet leidt dit pad ergens naartoe namelijk.
    Gemoedsrust is eigenlijk ons grootste goed en om gemoedsrust te (kunnen) hebben moet je bijvoorbeeld eerlijk kunnen zijn, ook naar jezelf toe.

  34. John says :

    Hier overigens een linkje naar het filmpje met ondertiteling!

  35. midas says :

    Kan ik mijn vrouw aanmelden? Haar beide benen mogen vanij wel 10cm langer.

  36. midas says :

    Overiges lees ik van Paulus dat hij twee vrienden ziek heeft achtergelaten. Wat nou met iedereen altijd genezen (kan op Petrus geweest zijn)

  37. Multi says :

    Maak er een gat in dan heb je een gloryholestoel

  38. Rien says :

    ja, of een gloriepo-stoel

  39. mafchauffeur says :

    @midas: ja, treurig om te lezen dat Paulus het vuur van de eerste liefde toen alweer kwijt was. 😉 (een gevoel dat mij ook bekruipt als jij blijk geeft van onvrede met de lengte van je vrouw – was ze gekrompen? ;-))

    Maar misschien was dat helemaal niet zo en hoort dat gewoon bij charismanische schizofrenie.

    Een gloriestoelactie die niet doorgaat omdat het koud is. Of omdat de organisator een wortelbehandeling bij de tandarts moet ondergaan. Of de wonderen en tekenen conferentie van Zeurensen afgelopen weekend waar plotseling de gitarist afzegde wegens griep en een vervanger (John?) werd gezocht.

  40. joost says :

    Mafchaufeur
    Daarom hebben ze in Amerika een glorie elektrische stoel, iedereen die daar op heeft plaatsgenomen is meteen en blijvend van al zijn/haar kwaaltjes af. En het is lekker warm wanneer het koud is buiten. 😈
    joost

  41. Ruitje says :

    Ik heb een glorie elektrische rolstoel. Afgelopen zondag was het mijn eigen supersonische glorie preekstoel. Met een toeter om in slaap vallende gemeenteleden wakker te maken en alarmlichten om te waarschuwen dat ik iets belangrijks ging zeggen. Mijn eigen gloriestoel. 😉

  42. RobertJ says :

    Zat jij niet bij Sefanja in Harderwijk John?

  43. Flipsonius says :

    @Joost
    Dat heet niet voor niets the mercy seat..

  44. joost says :

    Ruitje
    Het is niet fijn dat je een ziekte hebt waardoor je die rolstoel nodig hebt maar wel een uitkomst dat je hem hebt zodat je nog enigszins mobiel bent. Fijn dat je nog zo goed in staat bent om met zoveel humor te reageren op allerlei zaken die misschien onbedoeld toch wel kwetsend kunnen zijn. Alle lof voor jou en dat bedoel ik echt heel erg gemeend.
    (zijn je benen overigens wel gelijk van lengte geworden in je eigen gloriestoel?)
    joost

  45. Pieter says :

    Als Johnny Cash in een western zou spelen is de rol van doodgraver hem op het lijf geschreven. ‘The man in black’ is meer dan dat, maar je zou hem ook ‘ de beschermheilige van de gevangenen’ kunnen noemen aangezien hij zich als geen ander in hen lijkt te kunnen verplaatsen.

  46. Wilfred says :

    @John: Respect voor je poging tot een objectief en vriendelijk verslag! Ben benieuwd naar het volgende deel van het twee-luik…

  47. afolus says :

    @John
    Dank voor je beschrijvende verhaal over het bijzondere fenomeen gloriestoel. De broeders en zusters hebben een mooi trucje gevonden om in gesprek te komen; uiteindelijk blijken het toch liefdeloze hurken te zijn, die elke vorm van kritiek afwijzen en je bannen en uitsluiten als je niet gelooft wat zij geloven.

    @Joost
    Ik heb me een breuk gelachen om de electrische gloriestoel. De enige gloriestoel die je zeker van alle aardse pijn en ellende verlost. 😀
    Interessant is trouwens dat je eerst behoorlijk gezondigd moet hebben om de daar geboden verlossing te mogen ondergaan…. 😉

  48. bramvandijk says :

    @Flipsonius
    Fantastisch nummer is dat, alhoewel ik persoonlijk de voorkeur geef aan Nick Cave zelf ipv de versie van Johnny Cash.

  49. Ruitje says :

    @joost, mijn benen zijn nog steeds een beetje ongelijk.
    Mijn gloriestoel is er niet één voor genezingen, maar voor degelijk onderwijs. 😉

  50. ruub says :

    Ook die van Nick Cave dan even. Elke versie is een feest.

  51. mafchauffeur says :

    De gangmaker van de Gloriestoel lijkt inmiddels aan een nieuwe uitdaging toe te zijn, nu stap 1 tot de basisvaardigheden behoort.

    Ik heb mij zo’n 15 jaar afgevraagd wat de wil van God is voor mijn leven. Het kwartje is gevallen na al die tijd. En ik ben er achter gekomen dat die wil van God, die opdracht, voor alle Christenen geldt. Het is zo simpel:
    1. Genees de zieken (Matt.10:8)
    2. Wek doden op (Matt.10:8)
    3. Drijf demonen uit (Matt.10:8)
    4. Maak alle volkeren tot discipelen van Jezus en doop hen (Matt 28:18) zodat zij ook op pad gaan met deze 4 opdrachten.

    Als accountant loop je natuurlijk per punt de checklist af. Dat zou betekenen dat we onverwacht vroeg toe zijn aan Dodenopwekkingen.

    Wel fijn, dan duurt het tenminste even voordat we aan de soms tenenkrommende stap 3 toe zijn.

    @Ruitje: neem jij dit ook even mee in jouw degelijke onderwijs? 🙂 🙂

  52. bramvandijk says :

    @mafchauffeur
    Inderdaad een teken van de goddelijke inspiratie van de bijbel dat dodenopwekking voor exorcisme komt. Dan haken de mensen af voordat ze beginnen aan het uitdrijven van demomen, iets wat mijns inziens per definitie meer kwaad doet dan goed. Al kan het wel een goede film opleveren 😉

  53. Ruitje says :

    @mafcahauffeur, Plat pakt wat teksten die hem goed uitkomen en plakt daar de wil van God op.

    Als je 1 Tess. 4:13 leest, staat daar letterlijk wat de wil van God is: uw heiliging, en wegblijven van ontucht…

    En zo zijn er nog en paar. Of neem Micha 6:8, wat de Here van u vraagt is o.a. recht doen, getrouwheid liefhebben en ootmoedig wandelen met God. Of in 1 Tess. 5:16-18: verblijdt u te allen tijde, bidt zonder ophouden, dankt onder alles want dat is de wil van God.

    Maar daar hoor je Plat niet over want dat is natuurlijk niet zo spectaculair. Dan richt je de aandacht namelijk op God en Jezus, terwijl Plat zo graag zelf de aandacht wil en de eer voor hoe goed hij wel niet is en hoeveel mensen langere benen krijgen door zijn gloriestoel ( en methode)… Niet voor niets wordt alles op video verspreid en wordt er verslag gedaan op facebook…

    Tot zover een korte onderwijzing vanaf de elektrische glorie rolstoel. 😉

  54. bramvandijk says :

    @Ruitje
    Dank voor deze korte onderwijzing.

    Moet ik hieruit concluderen dat god gewoon niet zo goed weet zijn eigen wil is 😉

  55. mafchauffeur says :

    @Ruitje: wil je niet zo geringschattend over de heer Plat doen en s.v.p. een serieuze poging doen hem hoger te achten dan jezelf?

    De uitkomst van 15 jaar zoeken naar de wil van God wegzetten met de methode die jij daar nu bij hanteert is niet bepaald netjes. Al is het maar omdat je dit soort kritiek enkel onder 4 ogen met hem hoort te bespreken.

    😉 🙂

  56. Ruitje says :

    @ Bram, ik denk dat God het wel weet, alleen Plat niet. Want bij die teksten die Plat aanhaalt staat niet dat het Gods wil is… In Tessalonicenzen staat dat er wel bij. 😉

    @ maf, ik denk dat dat niet werkt bij Plat onder vier ogen. Ik vrees dat hij niet met mij wil praten. Ik ben iemand met een religieuze geest. 😉

  57. mafchauffeur says :

    @Ruitje: tsja, dan werkt het inderdaad niet. Tenzij Plat stiekem eerst aan stap 3 begint en eerst jouw religieuze geest uitdrijft.

    Hoewel het daarmee nog niet klaar zal zijn, want de Geest van Kritiek meen ik ook te bespeuren. 🙂

  58. Ruitje says :

    @maf, ja die kritische geest zit er ook. Jij hebt de gave van onderscheiding. 🙂

  59. Pieter says :

    @mafchauffeur

    Ik vond dat gedoe met die beenverlenging in de gloriestoel anders erg veel lijken op punt 3) exorcisme. Hij beveelt God immers het been langer te maken in naam van Jezus en alle heiligen die hij zo gauw weet te verzinnen (dat zijn er niet veel). “Ik beveel u dit, ik beveel u dat” maar erg zelfverzekerd komt het nog niet uit zijn mond.
    Misschien ligt het daar dus aan dat de therapie (nog) niet (helemaal) werkt!

  60. mafchauffeur says :

    @John:

    “De enige mens die God ooit ziek heeft gemaakt, is Jezus Christus (Jesaja 53:10), zodat alle mensen verlost konden worden van de vloek van ziekte.”

    Ik moet zeggen dat Plat zich hier wel degelijk onderscheidt van de meeste andere charismanici. Die zeggen doorgaans dat Jezus nog nooit iemand heeft ziekgemaakt. En iedereen genas. Dus.

    Daarmee omzeilen zij lastige vragen over Gods handelen in het Oude Testament, waar Hij (en/of de Boze Geest des Heeren) wel degelijk weleens iemand ziek maakte. Maar ja, dat kun je Jezus niet in de schoenen schuiven, ook al komt Jezus volgens dezelfde leraars ook veelvuldig in het OT voor.

    Maar Plat beweert dat GOD nooit iemand heeft ziek gemaakt dan Jezus. Lijkt mij toch niet helemaal te kloppen. Of hebben de schrijvers van Genesis (Mirjam) en 2 Koningen (Uzzia) zitten slapen?

  61. mafchauffeur says :

    @Ruitje: steek jij deze even in je zak? Dank u.

    Als reden voor het feit dat er nog zoveel zieken in de kerk zijn, geeft Plat dat er geen goed Bijbels onderwijs over genezing wordt gegeven in de meeste kerken

  62. rob says :

    @Maf
    Ik heb mij zo’n 15 jaar afgevraagd wat de wil van God is voor mijn leven. Het kwartje is gevallen na al die tijd. En ik ben er achter gekomen dat die wil van God, die opdracht, voor alle Christenen geldt. Het is zo simpel:
    1. Genees de zieken (Matt.10:8)
    2. Wek doden op (Matt.10:8)
    3. Drijf demonen uit (Matt.10:8)
    4. Maak alle volkeren tot discipelen van Jezus en doop hen (Matt 28:18) zodat zij ook op pad gaan met deze 4 opdrachten.

    Plat is in ieder geval geroepen 🙂 maar of hij ook helemaal uitverkoren is om het grote werk (stap 2 en 3)te doen is de vraag.

  63. Ruitje says :

    @maf, als reden voor het feit dat er veel dubieuze genezingen en methoden zijn die mensen zwaar teleurstellen, geef ik dat er geen goed Bijbels onderwijs is over hoe het werkelijk zit met genezing.

  64. mafchauffeur says :

    @Pieter: nee, dat zie je verkeerd. Demonen uitdrijven is iets heel anders dan botten, spieren en zenuwen laten groeien.

    Als Plat handsfree tegen zijn smartphone roept “bel John!! Ik beveel je: bel John! In de naam van pappa: bel John!” dan is dat daarmee nog geen exorcisme. 🙂

  65. mafchauffeur says :

    @Ruitje: 🙂

  66. Ruitje says :

    Dat artikel op CIP heb ik ook gelezen destijds. Die uitspraak dat God wil dat iedereen geneest, is nergens op gebaseerd.
    Want dan zou iedereen nu gezond zijn… En al die grote genezers stierven ook aan ziekten (John Wimber had hartinfarcten, anderen kanker etc.). En Zijlstra en Koornstra dragen brillen…

  67. Ruitje says :

    @maf, misschien moet Plat eerst bidden voor zijn telefoon, die is doof…

  68. rob says :

    @John

    k voelde me, net als vroeger, weer een beetje teleurgesteld. Ik heb het niet gezien. Ik vind het nep en nietszeggend. Toch heb ik een leuke avond gehad waarin ik meer ben gaan begrijpen waarom deze mensen dit doen. En daar was het me uiteindelijk om te doen. De medewerkers kwamen oprecht op me over en hun bedoeling is goed.

    Je bent erg mild.
    Ik vind ze meer laf eigenlijk.
    Hard roepen dat God iedereen geneest, vervolgens een beetje beenverlengen.
    Ik weet niet of je dat onder goede bedoelingen kan scharen.
    Het is meer een ongeloofwaardige poppenkast die vooral leuk is voor de niet gehandicapte volgelingen v Plat en Plat zelf.

  69. John says :

    @Rob

    Ik kan me voorstellend dat je dat denkt. Daar ga ik in een volgend artikel iets verder op in. Er waren in Amersfoort 5 mensen, waaronder Wim Kok. Wim had iets manipulatiefs wat me niet zo beviel (hij voelde heel veel pijn en verdriet bij mij en wilde daarom graag voor me bidden) waardoor ik hem wat op afstand hield. Maar met die andere 4 had ik gewoon leuk contact die avond. Die deden me een beetje denken aan hoe ik zelf toen was. Zij waren gewoon mee omdat ze ‘iets wilden doen voor God’. Ik heb hen ook niet voor beenverlenging zien bidden, dat was eigenlijk alleen Wim, zoals uit het filmpje ook blijkt. Zij waren meer mensen die gewoon op straat een praatje met mensen aanknoopte en hen oprecht over God vertelden en als het mocht voor mensen gingen bidden dat ze hun hart aan de Heer zouden geven enzo. Geen beenverlengingstoestanden. Ik had de indruk dat ze dat niet zo goed durfden te doen en dat dat voor hen echt ‘uitstappen in geloof’ zou zijn. Of Wim aan schoenen heeft getrokken heb ik niet gezien omdat het te donker was. Daar heb ik me in Almere meer op gefocused. Laat ik het zo zeggen dat het goede gevoel dat ik van Amersfoort kreeg behoorlijk teniet werd gedaan door figuren als Plat.

  70. Vinegar says :

    Weet je wat ik altijd zó bijzonder vindt? (Hun) God houdt zich bezig met redelijk onbenullige kwaaltjes. Zoals ook bij Zijlstra. Ik heb meegemaakt dat voor mensen met aantoonbare ziekten nog geen halve regel werd gebeden. De God van het goudstof…. ook weer zo onbenullig… De rijken worden rijker. Je moet met dit soort praktijken eens aankomen in het arme gedeelte van de wereld. Wat nou beenlengteverschil…

  71. Vinegar says :

    *vind natuurlijk zonder ‘t’.

  72. Ruitje says :

    Wauw, Vingegar, jij heb tenminste zelfcorrigerend vermogen. 😉
    Hadden Plat en Zijlstra dat maar…

  73. mafchauffeur says :

    @Vinegar: zou het komen omdat wij zo verwend zijn met materiële rijkdom en goede medische voorzieningen dat wij het met Gods kruimeltjes moeten doen en alleen genezing kunnen krijgen voor onbenullige kwaaltjes?

    Je hebt helemaal gelijk met die arme gedeelten van de wereld. Ik heb even gezocht bij TBJ, maar inderdaad geen enkele, maar dan ook geen enkele genezing van ongelijke benen.

    http://thetbjoshuafanclub.wordpress.com/

    Hoewel ik vermoed dat als dit soort dingen door de Gloriestoelers zouden worden gerapporteerd, zowel jij als Ruitje ook niet overtuigd zouden zijn… 🙂

  74. goedgelovig says :

    @Pieter: Een vriendelijk verzoek om niet op de persoon te spelen (‘platje’).

  75. Flipsonius says :

    @Bram en @Ruub
    Tja, in dit geval vind ik voor beide versies iets te zeggen…Cash eigenlijk te oud voor deze song en bij Cave zit er meer echte waanzin & wanhoop in.
    Maar Rick Rubin heeft wel het beste in Cash naar boven gehaald.

    En ik vind deze live uitvoering wel heel mooi met de Bad Seeds:

  76. Pieter says :

    En ik maar goedgelovig zoeken naar de reactie waarin ik het platje ter sprake bracht als zijnde een luis in de pels van blinden en zieken. Blijkt dat deze reactie om bovenstaande drogreden is verwijderd!
    Maar een vriendelijk verzoek kun je uiteraard niet weigeren..

  77. Flipsonius says :

    Die uitspraak dat God wil dat iedereen geneest, is nergens op gebaseerd.

    Tja, treurigmakend artikel op de CIP-site. En dan die reacties.:-(

    Het enige wat je kunt onderbouwen is dat God blijkbaar wil dat iedereen uiteindelijk een keer sterft. En dat er een maximale termijn is voor de uiterste datum van houdbaarheid van een mens (hoewel die niet gegarandeerd is). En dat is wel degelijk bijbels te onderbouwen plus makkelijk proefondervindelijk vast te stellen. Dus daar kunnen we redelijk zeker van zijn.:-)

    Eigenlijk zou er een waarschuwing op de bijbel moeten staan, zoals op een pakje sigaretten: ‘kan ernstige schade aan de geestelijke gezondheid veroorzaken bij symboolblinde mensen. Selectief en willekeurig gebruik wordt dringend ontraden’.

  78. rob says :

    @John

    Ik kan me voorstellend dat je dat denkt. Daar ga ik in een volgend artikel iets verder op in. Er waren in Amersfoort 5 mensen, waaronder Wim Kok. Wim had iets manipulatiefs wat me niet zo beviel (hij voelde heel veel pijn en verdriet bij mij en wilde daarom graag voor me bidden) waardoor ik hem wat op afstand hield.

    Waarom is dat manipulatief?

    Maar met die andere 4 had ik gewoon leuk contact die avond. Die deden me een beetje denken aan hoe ik zelf toen was. Zij waren gewoon mee omdat ze ‘iets wilden doen voor God’. Ik heb hen ook niet voor beenverlenging zien bidden, dat was eigenlijk alleen Wim, zoals uit het filmpje ook blijkt. Zij waren meer mensen die gewoon op straat een praatje met mensen aanknoopte en hen oprecht over God vertelden en als het mocht voor mensen gingen bidden dat ze hun hart aan de Heer zouden geven enzo. Geen beenverlengingstoestanden. Ik had de indruk dat ze dat niet zo goed durfden te doen en dat dat voor hen echt ‘uitstappen in geloof’ zou zijn. Of Wim aan schoenen heeft getrokken heb ik niet gezien omdat het te donker was. Daar heb ik me in Almere meer op gefocused. Laat ik het zo zeggen dat het goede gevoel dat ik van Amersfoort kreeg behoorlijk teniet werd gedaan door figuren als Plat.

    Dat begrijp ik wel. Een aantal naïeve volgelingen.

  79. Darses says :

    Al die beenverlengingen deden me laatst terug denken aan een trucje van vroeger waar ik in geloofde, het korter maken van je arm. Een filmpje maakt het het beste duidelijk: http://www.youtube.com/watch?v=c2Irob_VNfE . Terug denkend vraag ik me werkelijk af hoe het komt dat ik het voor waar had aangenomen, dat ik zo goedgelovig was.

    Zou je arm werkelijk korter worden? Wie weet. Misschien krimpt je huid wel even tijdelijk en is daarmee je arm korter.
    Het mag duidelijk zijn dat dat iets is wat op deze manier natuurlijk niet vast gesteld kan en mag worden. Je hoeft je voeten niet te verzetten om toch behoorlijk wat naar achteren te bewegen. En let wel, daar hoef je zelf niet eens bewust van te zijn. Luttele centimeters en het resultaat is daar.
    Wil je jezelf serieus nemen en een verschijnsel als dit geloofwaardig maken, dan kun je niet aankomen met zo’n slechte test. Dan zul je toch echt meer op tafel moeten leggen.

    Een vergelijking met de benen ligt natuurlijk voor de hand. Ik zou zelfs willen stellen dat een ieder die in staat is om de vinger op de problematische en beïnvloedbare punten van deze arm truc te leggen, ook in staat is om deze beenverlengingen als niets zeggend te bestempelen. Of stap ik dan te makkelijk over de geloofsbelangen heen?