Bible Quiz: opvolger van Jesus Camp

Voor de liefhebbers van Jesus Camp is er een aardige opvolger: de documentaire Bible Quiz. Het gaat over een nieuwe evangelische sport die razend populair is bij kerkgaande jongeren in Amerika: bijbelteksten memoriseren, en als het even kan hele hoofdstukken en bijbelboeken. Wie het meeste achter elkaar kan opdreunen en de kandidaten van andere kerken verslaat wint een trofee.

biblequiz

De documentaire is gemaakt door Nicole Teeny. Ze groeide op in een gelovig gezin, maar verloor haar geloof toen ze ging studeren aan de universiteit. Haar broer die ook studeerde is ondanks kritische vragen wel gelovig gebleven. Hoe kan dat? Zou het kunnen komen doordat hij een Bible Quizzer was en zij niet?

7 responses to “Bible Quiz: opvolger van Jesus Camp”

  1. thebutler says :

    Als de magie alleen werkt als je bepaalde rituelen moet uitvoeren, dan is het bijgeloof …
    Interessant project.

  2. agilhartje says :

    Doet me denken aan die kinderen die de Koran in zijn geheel kunnen reciteren: http://youtu.be/AhAnpIZgerc

    Bijna veertig jaar geleden heb ik eens de Bijbel Memorisatie Cursus gedaan van de Navigators (ja, ja we worden oud). We leerden gelukkig geen hele blokken tekst maar alleen de kernteksten. Met een bakje kaartjes en een mapje voor onderweg.
    Soms komen die teksten op een onverwacht moment zomaar ophoog ploppen uit de kelder van mijn geheugen.

    Net even gesurfd: het bestaat nog steeds! De kaartjes kan je nu uitprinten vanaf de site van de Navigators http://www.navigators.nl/userfiles/file/media/memkrt.pdf

  3. Pieter says :

    Ik kan het ‘onze vader’ niet eens meer foutloos reciteren uit mijn geheugen. Ben ik effe blij zeg!

  4. TommyLee says :

    @agilhartje, heb zelf ook goede herinneringen aan de Navigators uit die tijd, had je met Dick Vemaas te maken??

  5. agilhartje says :

    @TommyLee Mijn avontuur met de Navigators was ultrakort. Dick Vernaas kent ik dan ook niet. De Memorisatie Cursus heb ik thuis gedaan..

  6. agilhartje says :

    Ik ken een voorganger die dacht het Onze Vader uit het hoofd op te kunnen zeggen maar tijdens een uitvaartdienst ging hij de mist in…

  7. midas says :

    Als het klopt dat Gods Woord kracht heeft zou dat een verklaring kunnen zijn. Of andersom