De hongerigen voeden

Jezus heeft zijn volgelingen de opdracht gegeven om de hongerigen te voeden. Maar hoe pak je dat in deze tijd slim aan?

16 responses to “De hongerigen voeden”

  1. afolus says :

    😀 😀
    Zo zie je maar dat barmhartigheid helemaal niet duur hoeft te zijn…

  2. agilhartje says :

    Mooi.

    Het was perfect als ze er geen filmpje van hadden gemaakt. Goed doen zonder applaus.

  3. joost says :

    agilhartje
    Ze hebben toch ook een boek gemaakt over de goedheid van God en van zijn zoon? Wilden die dan ook applaus?
    joost

  4. Agilhartje says :

    @joost het evangelie gaat over redding. Als je gered wil worden moet je wel weten hoe je de reddingsboot kan bellen.

    Bij goeddoen denk ik aan de ene hand die niet weet wat de andere hand doet.
    In het filmpje is eigen eer verpakt in altruïsme (en is daardoor geen altruïsme meer). Overigens geloven veel wetenschappers niet in het bestaan van echte altruïsme; ze zeggen dat eigenbelang altijd meespeelt.

  5. DsDre says :

    Leuke aktie, ter inspiratie voor anderen.

  6. mafchauffeur says :

    De Gave van Oplichterij inzetten om de hongerigen te voeden. Dat kunstje zien we wel vaker langskomen op GG, zowel mét als zonder bijbehorend filmpje. 😉

  7. joost says :

    Agilhartje

    @joost het evangelie gaat over redding. Als je gered wil worden moet je wel weten hoe je de reddingsboot kan bellen.

    Helaas staat in die zelfde bijbel ook een verhaal over mensen en dieren die dringend een reddigsboot nodig hadden maar de God die had kunnen helpen had ofwel nog geen adequate telefoonlijn uitgevonden om die reddingsboot te bellen ofwel was hij zo onrechtvaardig dat hij besloot dat slechts één familie gered zou worden. 😦 (en zijn voor een almachtig God eigenlijk niet beide opties even onrechtvaardig?)
    joost

  8. Pittig says :

    Prachtig! Eigenlijk laat dit filmpje zien wat er allemaal kan gebeuren als je je oordelen over anderen laat varen en anders naar mensen gaat kijken!

  9. Pittig says :

    @ Agilhartje

    Als ze geen filmpje ervan hadden gemaakt, hoe zouden ze ons er dan blij mee kunnen maken?

    En er staan wel meer verhalen dan alleen over waar je redding kunt vinden. Ook hoe geweldig Jezus was en dat we God héél veel apllaus moeten geven en hoeveel Paulus wel niet over had voor het evangelie, en wat andere gemeenten allemaal wel niet gegeven hebben in de collecte voor Jeruzalem en…. en….

  10. Wormpje B says :

    Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen:
    Kom gezegenden van mij vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt.
    Want ik had honger en jullie hebben me te eten gegeven,ik had dorst en jullie hebben me te drinken gegeven. Ik was vreemdeling en jullie hebben me opgenomen. Ik was naakt en jullie hebben me gekleed.
    Ik was ziek en jullie hebben naar me omgezien. Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar me toe.
    Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden, Heer wanneer hebben wij u hongerig gezien en u te eten gegeven of dorstig en u te drinken gegeven Wanneer hebben we u als vreemdeling gezien en u opgenomen of naakt en hebben we u gekleed. Wanneer hebben we u ziek of in de gevangenis gezien en zijn we naar u toegekomen?
    De koning zal hun antwoorden:

    Ik verzeker jullie, alles wat je voor 1 van dezen minste broeders van mij hebt gedaan,
    Hebt je voor mij gedaan.

    ( Matteus 25:34-40)

  11. Wormpje B says :

    Leef voor een poos net als hen.
    Ga met hen mee.
    In de regen in de kou beleef een tijd wat zij ook,
    beleven.
    Honger dorst pijn en verdriet.
    Op dezelfde manier als hen.
    En keer na een poos terug in de wereld,
    waar je vandaan .
    En je weet wat je moet doen.

  12. Sueigilera says :

    @Agilhartje

    Bij goeddoen denk ik aan de ene hand die niet weet wat de andere hand doet.
    In het filmpje is eigen eer verpakt in altruïsme (en is daardoor geen altruïsme meer). Overigens geloven veel wetenschappers niet in het bestaan van echte altruïsme; ze zeggen dat eigenbelang altijd meespeelt.

    Ik neem even aan dat het filmpje echt is en niet gespeeld:

    Maar ze doen het wel! Als er geen pizza was bezorgd, was er misschien iemand anders geweest die eten uit had gedeeld of misschien ook niet. Nu kunnen ze wel eten. Maakt het voor die mensen uit op welke wijze ze kunnen eten?

    Dus wat is goeddoen? Dat ligt er maar aan vanuit welk standpunt je dat beziet. Als ik dakloos zou zijn en geen eten zou hebben, zou ik wel blij zijn met die Pizza. Als ik dan vervolgens mijn kop ongevraagd op het internet terugvind ben ik over dat gedrag (het schenden van privacy) weer minder tevreden.

    Maar misschien hebben de makers van het filmpje het wel gevraagd of ze het mochten plaatsen? Dat zou het perspectief over het goeddoen weer veranderen.

    Als ik er met mijn emotie naar kijk, dan veranderd mijn idee over goeddoen in dit geval weer. De mensen die de pizza laten bezorgen doen namelijk net of een stel apen in de dierentuin wordt gevoed. Maar ik kan niet in de hoofden van deze mannen kijken met welke intentie ze het echt doen. Het woord prank, stuurt mijn gedachten wel in deze richting.

    Als je met het oogmerk wil handelen dat de ene hand niet weet wat de andere doet, is dat goed, als er maar gehandeld wordt.

    Uiteindelijk doen ze meer dan ik nu doe. Ik geef namelijk geen eten aan daklozen op dit moment.

  13. Vera van Haarlem says :

    Persoonlijk heb ik genoten van het filmpje (kwam het een paar dagen geleden tegen op Godsmarketing.nl). Het doen van werken van barmhartigheid heeft niet echt een hip imago. Dit filmpje laat zien dat je èn goed kan doen èn er zelf enorm veel lol aan kan beleven. In eerste instantie wilden ze zelf voor de pizza betalen. Het ‘geven’ ging anoniem, de mensen die het ontvingen waren oprecht verrast dat ze een verse, warme pizza geleverd kregen en de gevers hebben zich aan hen niet openbaar gemaakt. Het filmpje is m.i. niet gemaakt voor de persoonsverheerlijking van de makers, maar nogmaals, om te laten zien dat ‘goede daden doen’ niet persé hoeft te betekenen dat je zuchtend en kreunend dingen oppakt die je eigenlijk niet wilt doen, maar dat je er lol aan kan beleven.

  14. star says :

    Ik denk dat iedereen kan doen wat er te doen valt, als er een krantverkoper bij Aldi staat,dan hoef ik die krant niet, maar niets belet mij om wat geld te geven en wat te eten in welke vorm dan ook, In Atlanta ontmoette ik een hongerige jongeman bij de metro en die heb ik laten eten bij Shoney, de man had al een week geen warm eten gehad. Nou en toen ik, vriendelijk aan de chef daar vroeg of ik voor de volgende dag wat in een container mocht doen, kreeg ik volop toestemming en terwijl ik verwachtte dat hij dat in rekening zou brengen, bleek dat niet eens waar.
    En mochten we denken dat alleen hier daklozen honger hebben, niet dus.Op de Walk of Fame in Hollywood zag ik ook jonge mannen de mayonaise uit de bakjes likken die in de vuilnisbakken lagen.We hebben eerst koffie en brood gekocht voor die mannen en zijn toen zelf gaan eten. Je kunt niet alles oplossen,maar wat je ziet dat kan meestal door jezelf wel aangepakt worden op een fatsoenlijke manier.Geld geven is dom, omdat de mannen meestal verslaafd zijn en er niet aan denken om eten te gaan kopen (al zouden ze geld hebben) terwijl ze wel honger hebben en ze juist door niet te eten heel gauw alle energie kwijt zijn en ziek worden. Als iedereen doet wat kan, dan worden we er allemaal betere mensen van.

  15. Peter H says :

    Overigens geloven veel wetenschappers niet in het bestaan van echte altruïsme; ze zeggen dat eigenbelang altijd meespeelt.

    Wormpje B laat vakkundig weg bij citeren van matheus, wat er gebeurt met mensen die niet aan de minste van de broeders gedaan hebben. Het is een goed voorbeeld van christelijk altruisme: als je niet aan altruisme doet, dan zal god je de rug toekeren. Over eigenbelang gesproken

    Wetenschappers menen dat groepen apen / mensen die altruisme vertonen een evolutionair voordeel hebben gehad boven groepen apen/ mensen die geen altruisme vertonen. Iets voor elkaar over hebben, zonder direct eigenbelang, geeft een groepsvoordeel dat uiteindelijk ook weer fijn is voor het individu. Zo is altruisme in de mens gebakken. je denkt dat het een soort keuze is, maar eigenlijk is het een soort instinct. Prachtig, de natuur!

  16. Peter H says :

    O, blockquote foutje gemaakt, zie ik.