Bijbel & Onderwijs: ‘koe is occult’

Bijbel & Onderwijs, de organisatie die gristenkinderen beschermd tegen satanische kinderboeken, heeft een lijst gepubliceerd met 100 occulte symbolen en hun betekenis. Naast pentagrammen, glazen bollen, amuletten en alziende ogen vinden we daar ook de koe. Het arme beest staat in dienst van de hemelgodin Hathor en wordt geassocieerd met verlichting en incarnatie. Ook het Mathezer kruis, het Keltische kruis, de leeuw, de duif, de vlinder, een vierkant en een cirkel zijn occult.

De toelichting van Bijbel & Onderwijs:

Omdat het gebruik van occulte symbolen zich als een epidemie over de westerse wereld heeft verspreid, willen wij hiervoor waarschuwen. Toen we plaatjes bij de originele lijst met symbolen zochten, besloten we bepaalde afbeeldingen weg te laten, met name satanische symbolen die overduidelijk het kwaad belichamen. Hoewel veel hiervan al bij kinderen op scholen bekend zijn, wilden we niet het risico lopen, dat bepaalde symbolen zich in de gedachten van kinderen zouden nestelen. Ook lieten we het theosofie-symbool weg, een aantal van de complexere vrijmetselaarssymbolen en enkele symbolen die gebruikt worden voor magie en alchemie.

Gelukkig zijn de meest occulte symbolen dus weggelaten. Stel je voor dat door naar een theosofie-symbool te kijken een kwade geest zomaar overspringt op je kind. Dat moeten we niet hebben.

Ook voor wie Bijbel & Onderwijs een wereldvreemde club vindt hebben we positief nieuws. De bestuurders en personeelsleden van deze organisatie vechten elkaar namelijk de tent uit rond de vraag wie de ware erfgenamen van oprichter Rob Matzken zijn. Daarbij gaat het er hard aan toe – sappige details in het ND. De B&O’ers maken elkaar zwart en voeren over de ruggen van de donateurs heen rechtszaken. Macht, geld en manipulatie vragen zoveel tijd dat de organisatie nauwelijks nog toekomt aan het bijhouden welke kinderboeken satanisch zijn. Dé kans voor gristenouders om ook Harry Potter eens aan hun kinderen voor te lezen.

41 responses to “Bijbel & Onderwijs: ‘koe is occult’”

  1. Ruud says :

    Dit is goed nieuws voor vegetariërs. (Of is vegetarisme ook ocult?)

  2. nietverbaasd says :

    En niet alleen de koe, maar zelfs het christelijk kruis (?), kikkers, cirkels etc, zijn volgens deze club occulte symbolen. Ik weet dat oprichter Matzken zelfs boeken van C.S. Lewis occult vond. Dit gaat echt voorbij de grenzen van de redelijkheid.

  3. joost says :

    O jee! Een kring is toch ook een cirkel?
    Dus nu zijn alle bijbelkringen occult.? 😦
    joost

  4. ruub says :

    Aiaiai. Ik zag m’n zoontje gisteren nog een cirkel tekenen. Blijkt ook in de lijst van occulte symbolen te staan. Hoeveel Herman Boon – liedjes moet je afspelen om de demonen uit te drijven die mijn kind blijkbaar hebben bezet?

  5. joost says :

    Zouden ze op de ark geweten hebben dat een duif occult is?
    Zijn we dan eigenlijk uiteindelijk gered door satan?
    joost

  6. mafchauffeur says :

    OK – dus vlinders zijn ook occult. Dat biedt extra mogelijkheden om gif in te zetten in de bestrijding van de eikenprocessierups. Het excuus om andere rupsen en vlinders te sparen geldt dus niet meer.

    Wonderlijk trouwens dat de opmars van de satanische eikenprocessierups in deze Eindtijd de heer Ouweneel geheel en al ontgaan is.

    *biograaf Wilfred vragend aankijkt of deze bewering klopt*

  7. bramvandijk says :

    Aiaiai. Ik zag m’n zoontje gisteren nog een cirkel tekenen. Blijkt ook in de lijst van occulte symbolen te staan.

    Gelukkig lukt het mijn kinderen nog niet om nette gelijkmatige cirkels te tekenen. Je moet dus niet alleen geloven als een kind, maar ook tekenen als een peuter als je het koninkrijk van god wil binnengaan 😉

  8. Peter H says :

    Ze hebben de ergste satanische en theosofische symbolen niet getoond want die zouden zich in ons hoofd nestelen….
    Nee, dan vertellen dat de vlinder, kikker, koe en stier ook occult zijn. Als ik straks in de lente lekker met m’n kinderen naar buiten ga, leggen we bij elke aanblik van vlinder, kikker en koe, de associatie met satan, de verschrikkelijke.

  9. DfTg says :

    @Ruub:

    De pastoor schrijft voor: 7x Herman Boonliedje – Oen en 3x Elly & Rikkert – Adem

    Verder is het aan te bevelen dat je je voor € 5000,- aan het onderwijs van Herman Boon te onderwerpen in de vorm van ‘de Katapult’, een gedegen opleiding waardoor je in de toekomst zult kunnen voorkomen dat je kind zich verdiept in occulte symbolen en deze ook nog eens gaat natekenen, want oh, de kinderen, kijk uit en bescherm ze voor het Kwaad / de Boze!!

  10. Sueigilera says :

    De muziek-, mode en filmindustrie vinden symboliek wel belangrijk. Ze besteden er miljarden dollars aan. Geloven zij er zelf wel in, of is het louter economisch belang, of een combinatie hiervan?

    Ik vind het overigens helemaal niet gek dat gelovige mensen zich hier druk over maken. Het beïnvloeden van volwassenen en kinderen door middel van symbolen, muziek en film is wel degelijk een realistisch gegeven.

    De vraag is natuurlijk of er echt geestelijke machten in het spel zijn, of dat het om een soort van massa-hypnose gaat, of dat mensen nu eenmaal erg graag naar symbolen kijken en het dus heel goed verkoopt.

  11. mafchauffeur says :

    @DfTg: Elly & Rikkert? Die hebben héél dubieuze liedjes hoor.

  12. nietverbaasd says :

    @Sueigilera Het gaat hier natuurlijk met name om het soort symbolen die volgens de club niet door de beugel kunnen. Daaronder vallen het christelijk kruis en bijvoorbeeld ook de kikker.

  13. Max says :

    Ik durf de letter * niet meer te schrijven, want dat is *ccult. Bijbel & *nderwijs mag haar naam daar*m **k wel even aanpassen.

  14. ruub says :

    @bramvandijk
    😉 Gelukzalig zijn degenen die de passer niet kennen, noch tekenen met de sjablonen.

    @DfTg
    🙂 Was ik al bang voor, dat wordt een dure grap.

    @Max 🙂

  15. Sueigilera says :

    @nietverbaasd Als het om een symbool gaat, dan kan er een betekenis zitten achter het plaatje, dus ook bij de kikker. Dus wat dat betreft, vind ik het lijstje niet zo gek.

    Het voordeel van niet geloven is dan ook dat je voor deze zaken inderdaad niet bang hoeft te zijn, dan blijft de kikker een grappig dier dat kwaakt, al zal het plaatje dat geluid niet maken.

    Hoewel…..op zolder bij mij was er een geluidje dat ik niet kon thuisbrengen. Na lang zoeken vond ik de kwelgeest. Diep onder in een doos een kinderboekje over kikkertjes dat ik jaren eerder had opgeborgen. 🙂

  16. Gerard Konings (@gkonings) says :

    Een symbool heeft van zichzelf geen waarde, maar krijgt pas waarde als je die aan dat symbool geeft en die waarde kan zelfs veranderen. Zo is het kruis van een martelwerktuig een symbool voor het christendom geworden en de Swastika van een heilig symbool tot een nazi-symbool. Wat dit boek doet is alleen maar bestaande waarden van symbolen versterken.

    Een pentagram is bijvoorbeeld een hele makkelijke manier om een ster te tekenen zoals ik het als kind geleerd heb. In mijn kindertekeningen stonden aan een nachtelijke hemel de davidsterren en pentagrammen door elkaar heen. De enige betekenis die het had was: Ster. Niets meer, niets minder. Boeken als deze verpesten deze onschuld, onnodig wat mij betreft.

  17. afolus says :

    @Gerard Konings
    Ga jij deze waarschuwingen maar weer relativeren…!!
    Bij de meesten van ons zit de angst er meteen weer goed in.

    Here bewaar me..

    😀 😀

  18. mafchauffeur says :

    In mijn kindertekeningen stonden aan een nachtelijke hemel de davidsterren en pentagrammen door elkaar heen.

    En je ouders hebben niet ingegrepen?

  19. thebutler says :

    Wow! Vager dan professor Zwamdrift!
    Maar dankzij dit soort mensen werd ik benieuwd naar Harry Potter. Ik heb de hele serie ondertussen al zeven keer gelezen.
    Hoera!

  20. DsDre says :

    Altijd wel gedacht dat Barry McGuirre occult was.

  21. joost says :

    Boudewijn de Groot was al vroeg verstandig, die heeft de vlinder in hem laten verdrinken. Weg satan. 😦
    joost

  22. agilhartje says :

    Deze club doet aan animisme en is daardoor zeer goddeloos bezig!
    Bij het animisme gelooft men in magische krachten die in voorwerpen, dieren en symbolen zitten.
    Echte christenen geloven daar niet in en eten gewoon offervlees van heidense tempels: http://offervlees.handenvoet.nl (behalve dus als de zwakken van Bijbel & Onderwijs in de buurt zijn)

  23. nietverbaasd says :

    @Sueigilera Nou vooruit als je betekenissen achter dieren wil zoeken, dan mag dat van mij. Voor kinderen is dit vervelend, want die worden met beperkingen opgezadeld mbt wat ze wel en niet mogen zien.

    Mijn vraag is wel, wat is deze club dat zij blijkbaar kunnen bepalen welke dieren en symbolen een occulte lading hebben. Laten ze het eerst maar eens voldoende met elkaar eens worden voordat ze enige autoriteit claimen.

  24. henkjan37 says :

    zo! dat was zeldzaam veel onzin! hahhaa

    een merkwaardige combinatie van een kennis van andere culturen en religies die zich geheel beperkt tot de overtuiging dat ze duivels zijn, gecombineerd met een stellige overtuiging dat er een serieu super-gemeen-evil-eindtijd-complotten bezig zijn!

    Straks komt er een gids voor alle aliens van de apocalyps ofzo! dan zien we al onze tekentjes trouwens ook nog voorbij komen waarschijnlijk;)

  25. Sueigilera says :

    @nietverbaasd

    Nou vooruit als je betekenissen achter dieren wil zoeken, dan mag dat van mij. Voor kinderen is dit vervelend, want die worden met beperkingen opgezadeld mbt wat ze wel en niet mogen zien.

    Ik wil je graag geruststellen. Ik zal mijn kinderen hier niet mee lastig vallen alleen al vanwege het feit dat ik zelf niet gelovig ben. Voor mij is er dus ook geen noodzaak mijn kinderen te beschermen tegen duistere machten, ook daaraan hecht ik geen geloof.

    Ik wil zelf geen betekenissen achter dieren zoeken. Maar het is een feit dat je dieren ook als symbool kan gebruiken. En symbolen worden vaak gebruikt met een achtergrond.

    Door de hele geschiedenis in allerlei culturen worden symbolen gebruikt en die hebben vaak wel een betekenis. Ook nu worden in games, reclame, muziek, architectuur et cetera veel symbolen getoond. Ik maak deze muziekclips, reclame en gebouwen niet, dat doen de makers van deze producten. Die architecten, kunstenaars en reclamemensen gebruiken die symbolen echt niet zomaar. Ze weten in ieder geval zelf goed wat het betekent.

    Toevallig kijken kinderen wel veel naar muziekclips en spelen ze veel games. Is het niet verstandig ze in ieder geval opmerkzaam te maken op het feit dat er veel symbolen worden benut? Ik vind het een beetje naïef als men denkt dat deze symboliek er zo maar in zit, voor de sier. Je wil toch ook dat ze een beetje in de gaten krijgen waar die teksten over gaan? Natuurlijk denk ik dan niet aan kleine kinderen, maar meer aan tieners.

    Bepaalde thema’s komen steeds terug in videoclips, zonder dat de muziekindustrie deze symboliek uitlegt. Ik ben er toch wel nieuwsgierig naar wat de achtergrond is van deze symboliek. Gelooft de muziekindustrie er zelf ook in of is het hip en verkoopt het goed?
    Zoals ik zelf mijn kinderen met geloof niet wil lastig vallen, had ik ook liever gehad dat ze niet zouden worden overspoeld met rare teksten en symbolen uit de muziek. Maar dat laatste heb ik dus niet in de hand.

    Nu nog de lijst van Bijbel en Onderwijs: Deze lijst komt mij heel bekend voor en circuleert al jaren op heel wat (ook de wat meer vage en alternatieve) websites. Als ze dan toch dit soort dingen willen laten zien moeten ze de boel niet censureren. 🙂 Het is dus niet iets wat ze zelf verzonnen hebben. Wel is het lijstje wat karig. Voor heel wat symbolen zullen er veel meer betekenissen zijn en er zal ook wel meer informatie over te vinden zijn. Maar daar hebben we tegenwoordig internet voor.
    Als ik goed heb gelezen, gaat het Bijbel & Onderwijs ook om informeren en niet om verbieden. Wel geven ze een bepaalde lading aan het geheel, waar ik niet achter sta.

    Zo probeer ik dingen van alle kanten te bekijken, de kant van Bijbel en Onderwijs, maar ook de schoonheid van symboliek. Er staan namelijk heel wat symbolen in die lijst die mij best wel aanspreken en ik kan waarderen.

  26. Wormpje B says :

    Vrees niet, want ik ben met u; zie niet angstig rond want ik ben uw God.
    Ik sterk u, ook help Ik u. ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand. (Jesaja 41 : 10.)

    Laat niet toe, wat in jouw komt als het donker is.
    Waar je dan aan denkt is dan ook zo.
    Denk positief en je zult zien dat de betekenis van alles anders is.
    Positief is uw Here, uw God.

    Als je dan iets ziet, is de betekenis alleen maar goed.
    Want wat kwaad is haalt kracht, uit negatieve gedachten.

    Wat moet je doen?
    Niet bang zijn.
    God is met jou.

  27. DfTg says :

    @ruub: Tsja, wat denk je nou, het koninkrijk der hemelen is niet voor de arme hoor! Geld is zo belangrijk om je dichter bij God te brengen en de dienaar desch HEEREN moet ook pakketje Comfort in zijn luxeklasse Mercedes hebben, je zou maar heel de dag op de weg zitten met minder…

  28. thebutler says :

    Kan iemand waarschuwen voor het verborgen gevaar (animisme) achter Bijbel en Onderwijs?
    Kunne we stichting Moria misschien opgraven?

  29. Wilfred says :

    @Maf:

    *biograaf Wilfred vragend aankijkt of deze bewering klopt*

    Sorry, daarvoor zou de biograaf de oudere bronnen moeten raadplegen. En die zijn…. nou ja, je weet wel… 🙂

  30. Oscar de Tweede says :

    Met alle respect voor Bijbel en Onderwijs: deze organisatie is nauwelijks nog relevant te noemen. Ik meet dat af aan het aantal leden en donateurs, het aantal publicaties, de activiteiten en de “trekkers” in deze organisatie. Met de verdergaande secularisatie, ook in het protestants-christelijk onderwijs, is de afstand tot wat deze organisatie voorstaat zo groot als de brug over het dal bij Millau. Ook in “betere” tijden was deze organisatie al marginaal. Het is nu eenmaal niet anders.

  31. cornelis says :

    ook wij ondervonden een occulte beinvloeding toen wij het koeienplaatje aanschouwden, want ook daarin laat S..atan zijn grote macht zien..
    bevingen en ongesteldheden bevingen ons en de duisternis en de huiver werden ons bang te moede.
    och arme..hoe listig zijn de snode uitingen van de boze..
    wij kunnen niet anders aanraden, vrienden, vliet toch dit grote kwaad en wordt vrome navolgers van de broeders van bijbel en wetenschap, voordat u iets ergers overkome..!

  32. Wormpje B says :

    Animisme godsdienst, die aan alles een ziel of magische kracht toekent.
    Tja je zou maar in de woestijn zitten met alleen maar geld.
    Gevaar religie? En onderwijs!!
    Het is maar hoe hoe je het beleeft…
    Je zou maar geen eten hebben?
    Wat doe je, om je honger te stillen.
    Krijg je een stuk brood dan eet je.
    Dat is reeds genoeg.
    Je ziet geen gevaar, van wie je het krijgt.
    Soms is de keuze, moeilijk pas daarna begrijp je waarom.
    Dan heeft brood geen smaak en je honger is over.
    Gods wegen zijn wonderbaarlijk.

  33. De dichter says :

    Het hakenkruis is als je hem omdraait een “zonnekruis”,
    ben simpel over dit onderwerp, als het gaat over “gé zult!!” of “gé zult niet” heb ik ineens een allergische reactie…

  34. De dichter says :

    deze is ook goed als je tenminste een emmertje naast je hebt staan,,

  35. Harry (Psycholoog Koetje) says :

    De werkelijkheid is altijd meer dan het begrip dat je er van hebt.

    Ik begrijp het ‘christendom’ soms niet ….

    Of is dit niet werkelijk?

    Mijn beleving zegt dat dit belachelijk is, of eerder belachbaar, maar dat is ook niet werkelijk waar.
    Hoe het ook zij/zei.

    Veel koeien zijn zwart/wit.

    Vraag maar aan de haas!

  36. Pittig says :

    Wat een duivelse, occulte groep, dat Bijbel & Onderwijs…

    Wat is hun motto ook alweer? Sola Timor? “Angst alleen”? En hun doelstelling: “Kinderen bang maken,want door angst wordt je pas een ware christen.”

  37. Pittig says :

    Dus het bewijs is nu binnen: de GG Twiiterkoe is zo occult als wat…

  38. DfTg says :

    @De dichter: Van die kerel vraag ik me nog steeds af of hij niet stiekum donders goed weet waar hij mee bezig is. 🙂 Hij houdt ons misschien allemaal wel voor de gek…

  39. Paul says :

    Dan behoren jullie tot de koeien!!

  40. Ayla says :

    Geen grotere en gevaarlijker sekte dan het christendom, oorlogen worden gevoerd uit naam van Christus, terwijl Jezus geen oorlog zuchtig mens is, Gij zult niet doden toch? hoeveel mensen zijn er vermoord in de naam van God, heksen vervolgingen, niet aan nemen willen van het christendom, leg mij eens uit waarom zegt met christen en mensdom zegt en dierenRIJK….En de Davids ster is een heel oud teken, het is het oude teken het heksengram, Israël ook occult dan?

  41. Wormpje B says :

    Cristus, Cristen komt van het griekse woord Christos.
    Dat betekent Messias.
    Christendom = (Messiasdom)?
    9 Miljoen mensen zijn vermoord in ongeveer 300 jaar als heks?
    Gij zult niet doden!!
    Jezus, de tien geboden, maakte reeds lang daarvoor duidelijk gij zult niet doden. (Mozes)
    Jezus heeft alleen maar duidelijk gemaakt Dat je naaste lief moet hebben. En dat je God, liefhebt met geheel je verstand hart en ziel.
    Davids ster, vroeger scheen eens een ster op het kind Jezus.
    Zodat de wijzen hem konden vinden.
    Maar ook die hem kwaad wilden doen?
    Occult symboliseert kwaad, De ster heeft dus, meerdere betekenissen.
    En nou mensen: de zonde begint in je hersenen, daar hoort het goed te zijn!!
    Ontstaat Zonde?? Dan zul je de waarheid niet herkennen.
    Met alle gevolgen van dien.