Op mannenweekend met Bram Flippo

siloamk1-300x198GG-tekenaar Rob wil wel eens een mannenweekend op de Siloam meemaken. Op de site Healing and Vision Ministries van Bram Flippo las hij het volgende:

Siloam Mannenweekend 19-21 oktober 2012

We zien er naar uit om met een groep mannen weer een mannenweekendavontuur in te gaan op de Siloam. Basis is Joh 15:9 blijf in Mijn liefde. Veel mannen denken hun waarde en identiteit te vinden in hun werk, het “doen”. We denken dat als we al liefde verdienen, dat vooral is door wat we doen. Mannen geven liefde dikwijls ook door dingen te doen, we noemen dat doelgericht. We vinden het lastig om gewoon te “zijn”.

Niet voor niets heeft de straf op de zonde in Genesis voor de man te maken met doen, met werken. Jezus laat zien hoe een man lief kan hebben, door alles heen. Hierin is Hij niet alleen ons voorbeeld, maar Hij wil ons ook leiden door zijn Geest. Kiezen voor de liefde betekent een man te zijn die liefde kan genieten en die liefde kan geven vanuit wie hij is en in die liefde tot rust kan komen. God is liefde, hoe kun jij dat als man aan de mensen om je heen authentiek laten zien?

In dit weekend gaan we hiermee aan de slag. Wat betekent dit, hoe doen we dit als man en hoe gaat dit ons leven beïnvloeden? Het gaat ons niet om de theorie, maar vooral de praktijk van ons leven. Durf je die uitdaging aan?

Het commentaar van Rob:

Het werk is een straf van God. Altijd al gedacht als je om half 7 de spits in duikt, nadat je eerst je auto moet uitgraven omdat het 20 cm gesneeuwd heeft, de file in omdat de baas (je beul) op je wacht. Bouwvakkers laten zich vastvriezen aan de steiger omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Hulpverleners laten zich bedreigen op plaatsen waar ze hulp willen verlenen. De ict-ers kweken muisarmen en ambtenaren een slechte rug vanwege een slechtzittende bureaustoel, enz. Nee, werken is overduidelijk van de duivel.

IMG_0068

Werken is een meestal onderbetaalde vorm van slavernij dat grote delen van onze tijd op aarde opslokt. Veel werk is eigenlijk overbodig en gecreëerd om een heidense samenleving in stand te houden die bol staat van de hebzucht en het materialisme. Werk kost tijd, veel tijd. Tijd die je veel beter aan God kan besteden, in rust en aanbidding, heerlijk genietend van Zijn liefde aan Zijn voeten of in Zijn Vaderarmen. Gevoed door die liefde van de Vader zul je gaan merken dat je materialisme afneemt. Als je materialisme afneemt hoef je minder te werken. Zo is de cirkel van de zondeval eindelijk doorbroken.

Gevuld door de liefde van God zul je andere wegen zoeken om als man je liefde aan je partner duidelijk te maken. Veel ingesleten patronen in je relaties zullen veranderen. Wekelijks de vuilnisbak buiten zetten om je vrouw een plezier te doen, veel te dure bloemen kopen die na een week toch weer verwelken, allemaal verleden tijd. Nee, het is genoeg om er gewoon te zijn, jouw authentieke zelf, die in rust nog beter tot ontplooiing zal komen. Mannen van Nederland, doorbreek het patroon van de slavernij en meld je aan voor een rustgevend boottochtje op de Siloam.

IMG_0069
Bram Flippo oefent in ‘heerlijk zijn zonder iets te doen’

Ik zie uit naar de ideeën van Bram voor een vrouwenweekend op de Siloam. Misschien hebben de lezers van GG nog wat suggesties.

Naast het organiseren van mannenweekenden timmert Bram ook aan de weg als profeet, en ook hierin doen Bram en God het graag rustig aan. Op zijn site geef hij de volgende profetische indruk door:

24-08-2012 Israël Een zelfde gevoel als ik in 2000 had voor de tijd rond eind september, begin oktober, rond het Loofhuttenfeest, heb ik nu weer. Toen begon de Tweede Intifada. In de krant lees ik over beginnende problemen in de Sinaï en de kernwapendreiging van Iran. Misschien wordt het daardoor veroorzaakt, maar ik voel iets dat nog veel dieper gaat, aan de ene kant ouder is, maar nu een nieuw gezicht gaat laten zien. Lekker vaag, maar dat is wat ik voel. Komt er meer duidelijkheid dan zal ik dit aanvullen.

bram-en-god

72 responses to “Op mannenweekend met Bram Flippo”

  1. Afolus says :

    @rob
    Goedemorgen. Wat een heerlijk stripje aan het eind.
    Glorie, glorie. 😀

  2. rob says :

    @Afolus
    Ben jij wel eens met een mannenweekend meegeweest?

  3. De dichter says :

    Tja de genade boodschap van Zijn werk liegt er niet over lees maar in romeinen 4, Zegen, genezing en gerechtigheid zijn géén verdiensten, het is een gift van Hem.

  4. Bram Flippo says :

    Ja het was heerlijk afglopen oktober!
    Dit jaar gaan we weer… alleen mannen (Sorry Rob..)
    Ga je mee?
    Hier opgeven en info: http://www.stichtingsiloam.nl/?Clickout=Vaarprog&id=1106

    Complimenten voor dat tweede tekeningetje Rob… lijkt best goed..
    Lijkt me ook wel wat!

  5. rob says :

    @Bram Flippo

    Veel mannen denken hun waarde en identiteit te vinden in hun werk, het “doen”. We denken dat als we al liefde verdienen, dat vooral is door wat we doen. Mannen geven liefde dikwijls ook door dingen te doen, we noemen dat doelgericht. We vinden het lastig om gewoon te “zijn”.

    Op zich kan ik best invullen in wat je hier bedoelt te zeggen, maar je schrijft het ongelooflijk vaag op.
    Net zo vaag als de profetie die je door vaagheid nauwelijks een profetische indruk zou kunnen noemen.
    Je bent zelfs zo vaag dat je het gevoel niet eens omschrijft 😦
    Het is leuk dat je het opschrijft maar anderen kunnen er weinig mee, behalve dan dat we nu weten dat Bram een uitstapje maakt in het profetische, maar dat hij/Hij blijkbaar weinig te melden heeft.

    Er is nogal veel aan de hand in Israel en het Midden-Oosten.
    Je krijgt een profetische indruk van een vaag gevoel.
    Heeft God niet meer te zeggen over de kwestie of hou jij je op de vlakte uit angst voor reacties.

  6. Afolus says :

    @rob
    Het enige groepje waarbij ik me thuisvoel is de Dwaze Schare.

  7. rob says :

    @Bram Flippo

    God is liefde, hoe kun jij dat als man aan de mensen om je heen authentiek laten zien?
    In dit weekend gaan we hiermee aan de slag. Wat betekent dit, hoe doen we dit als man en hoe gaat dit ons leven beïnvloeden? Het gaat ons niet om de theorie, maar vooral de praktijk van ons leven. Durf je die uitdaging aan?

    Je moedigt mannen aan om liefde te laten zien.

    Je lijkt hier geen verschil te maken tussen een binnen en een buitenkant.
    Het lijkt erop alsof je met dit weekend slechts beoogt om de liefde die er is als christenman meer naar buiten te laten komen.

    Het streven is leuk, maar voor je het weet kweek je een juk.
    Een juk van opgelegde wenselijke liefde die je op een authentieke manier moet laten zien, ongeacht wat er allemaal van binnen zit.
    Of is dat ook allemaal bespreekbaar in zo’n weekend?

  8. rob says :

    @Afolus
    De Dwaze Schare .Dat zijn toch niet alleen mannen. Ik geef toe zwaar in de minderheid te zijn 😦 , dat wel.

  9. rob says :

    @De Dichter

    Tja de genade boodschap van Zijn werk liegt er niet over lees maar in romeinen 4, Zegen, genezing en gerechtigheid zijn géén verdiensten, het is een gift van Hem.

    Stel: God geeft gerechtigheid.
    Hoe zie jij dit voor je?
    Als mens ben je niet 100% rechtvaardig.
    Wat gebeurt er met die gift?

    God geeft geld aan een gokverslaafde, wat gebeurt er met het geld?

    De overheid geeft geld aan verpleeghuizen die v binnen rot zijn. Wat gebeurt er met het geld?
    (een Amsterdams verpleeghuis is in staking 🙂 )Geweldige actie.

    Wat zoyu God doen?
    Geld blijven geven?
    Of iets anders?
    Verspilt Hij Zijn gaven?
    Hoe moet dat?

  10. Bram Flippo says :

    @Rob het belangrijkste doel van zo’n weekend is om als mannen met elkaar in gesprek te komen over dit soort zaken. De hoofdreden om het exclusief voor mannen te houden is juist dat de binnenkant dan makkelijker gezien mag worden. Wanneer je mij zou kennen, en het tweede tekeningetje doet me denken dat dat misschien zo is… dan weet je dat jukken, onechte, opgelegde toestanden wel het laatste is waar ik iets mee heb. Juist het naar binnen mogen kijken en eerlijk zijn over wat daar leeft, vind ik belangrijk. Ieder mag er zijn zoals hij is…. Daarom drinken we ook nogal wat bier…. 🙂

  11. Bram Flippo says :

    Het lijkt me trouwens heel gaaf om een vrouwenconferentie te organiseren want ik wil graag dat vrouwen veel meer uit de verf gaan komen. Maar ik weet niet of een man dat wel moet doen, of dat het beter met vrouwen onder elkaar kan gaan.

    Wel hebben we van de zomer een hele week waar iedereen, mannen en vrouwen voor uitgenodigd zijn:

    De Reis van je Leven…. Liefhebben, Luisteren, Leven……
    Zomerreis met Bram en Greet Flippo op de Siloam

    We zijn pelgrims onderweg op de reis van ons leven. God spreekt tot ons door gebeurtenissen en situaties. Hij verlangt naar liefdevolle relatie. Dat betekent niet dat alles voor de wind gaat. Soms spreekt Hij juist in de wind of in de moeite van onze weg. Vaak ook door schoonheid in de natuur of gewoon door andere mensen. Zo leren we dieper liefhebben, dieper luisteren en dieper leven.

    Route: Kampen, Lemmer, Sneek, Stavoren, Enkhuizen, Urk en Kampen
    Inschepen: Kampen, 14 juli IJsselkade, t.o. huisnummer 2 . 19.00-20.00 uur
    Ontschepen: Kampen 19 juli, 17.00 uur
    Kosten: € 330.- pp.all.in.
    Informatie en opgave: siloam [apestaart] vaart [punt] net 06-53921155

    zie: http://www.stichtingsiloam.nl/?Clickout=Vaarprog&id=1107

  12. Johan says :

    Volgens mij probeert Bram gewoon wat balans in het leven van mannen aan te brengen, maar gebruikt hij daarvoor een te beperkte theologie.

    Mannen zijn van nature gericht op doen, exploreren, scheppen, etc. Minder op baren, verzorgen, koesteren, etc. Ik zie niet in waarom dat door de zondeval komt; je kunt als gelovige ook zeggen dat dat er door de Schepper is ingelegd. Dan krijg je meteen een positieve visie op werk, want dat gaat niet om zweten en afzien, maar om scheppen en waarde toevoegen. Adam had in de hof van Ede ook genoeg te doen, hij was de tuinman die ook nog eens alle beetjes een naam mocht geven; hij lag echt niet de hele dag onder een boom appeltjes te eten of op een Siloambootje op en neer te varen over te Eufraat en de Tigris.

    Wat betreft de profetie van Bram: dat is geen profetie, maar een vaag onderbuikgevoel. Je kunt beter een goede analyse lezen in de Elsevier. Elke Midden Oosten-kenner weet dat Iran een potentieel probleem vormt en dat het een kwestie van tijd is voordat Israël ingrijpt. Daar heb je geen ‘profeet’ voor nodig.

  13. Johan says :

    @Bram Flippo: Dat klinkt best goed. Ik zie het alleen niet zitten om in een hut te slapen met zoveel mensen, ik ben een beetje claustrofobisch.

  14. Johan says :

    De hof van Ede moet natuurlijk de hof van Eden zijn. Tenzij het een profetische verschrijving is of bewoners van de Biblebelt graag in hun nakie rondlopen. 🙂

  15. Johan says :

    Beetjes moet zijn beestjes. Het gaat niet helemaal goed vandaag. Of zit er een rare spellingchecker op de site?

  16. TommyLee says :

    @Rob, op een mannenweekend, ha ha Ik ben wel eens ooit op een mannenweek geweest. Toen er een vrouw binnenstapte om de kopjes voor de koffie klaar te zetten weigerde de spreker door te gaan tot de vrouw weer weg was, tja spionnen kan je daar natuurlijk niet bij gebruiken. Ik denk dat de gemaakte grappen ook niet echt door die dame begrepen zouden worden. En dan die plaat van Bram in de hangmat, al zijn haren zijn geteld en zo gedetailleerd weergegeven door ons geïnspireerd tekenwonder.

  17. Fenderfan says :

    @Johan ‘De hof van Ede moet natuurlijk de hof van Eden zijn. Tenzij het een profetische verschrijving is of bewoners van de Biblebelt graag in hun nakie rondlopen’

    Lol, Ede op de biblebelt…? Wanneer ben je daar voor ’t laatst geweest? En toen zeker niet in de wijk Veldhuizen? In Ede gaan ongetwijfeld nog behoorlijk wat mensen ’s zondags ter kerke, en er zijn vast ook leuke evangeliegemeenten. Maar er is ook veel criminaliteit, en hele wijken zijn het domein van lieden die niet weten hoe ze zich behoorlijk dienen te gedragen. ‘Prachtwijken’, zo heet dat toch in politiek correct jargon? Als ik er eens doorheen rijd zie ik weinig dat aanspreekt. Ben in een onbewaakt ogenblik wel eens het centrum ingelopen. Brrr, gewoonweg niks aan. Wat een opgeblazen gat, visieloos en grijs. Een durp waarbij de omringende weilanden volgebouwd zijn met fantasieloze nieuwbouwwijken, waarvan een groot deel inmiddels verpauperd is en bevolkt door relatief veel kansarmen. Zou er niet willen wonen. Lijkt me ver verwijderd van de hof van Eden, erg ver.

  18. Johan says :

    @Fenderfan: Die nogal overdreven omschrijving kun je volgens mij op driekwart van Nederland plakken. Wel eens in Amsterdam, Zoetermeer, Almere, Rotterdam, Utrecht, Apeldoorn, Hengelo, Venlo, Veenendaal, Woerden, Oss, Eindhoven, Assen, Emmen, Zeewolde, Houten, Vlissingen, Leeuwarden, etc. etc. etc. geweest? Na de oorlog is bijna overal fantasieloos gebouwd. Tenzij je ergens in de historische binnenstad, een leuk herenhuis of een woonboerderij woont is het overal hetzelfde.

    Ik vermoed dat het in Irak of Iran, waar volgens de overlevering de hof ergens geweest moet zijn, niet veel beter gesteld is. Dan kunnen we de hof beter naar Noorwegen verplaatsen.

  19. Bram Flippo says :

    @Johan mijn theologie is inderdaad verbazingwekkend beperkt. En dan is het de laatste 10 jaar nog enorm opgerekt. Kun je nagaan he..
    De Siloam heeft een aantal éénpersoonshutten en verder tweepersoons…dus claustrofobische slaapzalen is niet echt een probleem.
    Ik vind het wel apart dat je niet herkent dat mannen geneigd zijn hun identiteit in doen te vinden ipv in zijn… Want daar ging het om, hè?
    Ik had zelf mijn ‘indruk’, geen profetie genoemd, waarom doe jij dat wel? Hof van Ede is wel profetisch, ons huis staat te koop omdat we die kant uit willen gaan….niet voor de belt, maar voor bos en hei…
    @Fenderfan Ik ben een Gibsonfan, we zullen het dus waarschijnlijk nooit eens worden.

  20. Toon says :

    Onverklaarbaar dus God, maar die uitkomst was toch al bekend? Geen “omhaal van woorden “? Bij nadere reflectie ? Ze gaan daar echt niet aan beginnen bij de VU, hoe verantwoord je een dergelijk onderzoek? Nijmegen zal zich ook wel niet bezig willen houden met de werking van de pilletjes van de Carmelitessen van Oirschot? Wat zou de onderzoeksvraag moeten zijn? Of die beter werken met noveen of zonder?

  21. joost says :

    rob

    Werken is een meestal onderbetaalde vorm van slavernij dat grote delen van onze tijd op aarde opslokt.

    Helemaal met je eens. 😦 Daarom ben ik van mening dat je het beste alleen maar nachtdiensten moet draaien. Dat heeft als voordelen dat je ’s nachts niet hoeft te slapen en overdag niet hoeft te werken dus dan hou je zeeën van tijd over die je aan God kunt wijden. 😉
    joost

  22. joost says :

    rob
    Verbeeld ik me het nu of lijkt die kerel in zijn hangmat echt op onze voormalige leidinggevende? 🙂
    joost

  23. joost says :

    rob
    Overigens, leuke tekeningen en goeie strip. 😆
    joost

  24. joost says :

    bram flippo

    Ja het was heerlijk afglopen oktober!
    Dit jaar gaan we weer… alleen mannen (Sorry Rob..)
    Ga je mee?

    Beetje tegenstrijdige comment vind ik.
    joost

  25. joost says :

    bram flippo

    Mannen geven liefde dikwijls ook door dingen te doen, we noemen dat doelgericht. We vinden het lastig om gewoon te “zijn”.

    Ik denk dat je beter kunt zeggen dat mannen het gewoon vinden om lastig te zijn, 😦
    joost

  26. joost says :

    bram flippo

    Wanneer je mij zou kennen, en het tweede tekeningetje doet me denken dat dat misschien zo is… dan weet je dat jukken, onechte, opgelegde toestanden wel het laatste is waar ik iets mee heb.

    Het staat geschreven en gedrukt, een mens moet krabben waar het jukt.
    joost

  27. De dichter says :

    voor Rob, ja en ja en nog eens ja, kijk naar het leven van Abram/Abraham, God geeft zijn zegen (in het vroege leven van Abram) aan een min of meer ongelovige, zonder er iets voor terug te willen, ook bij het hof van eden geeft Hij om niet, ik ga geen lijstje maken van de ontelbare voorbeelden in de bijbel want dat is offtopic.
    Waarom ik de reactie plaatste is dat alles puur genade is, en er niets van Gods zegen/genezing enz, ofhangt van onszelf, daarintegen moet je natuurlijk (als je bv zonder werk zit) wel een goed rentmeester zijn, dus wel volop in het leven staan, en ook actief zijn, dat is iets anders dan “dé werken”/”het vlees”. Ow ja “Als mens ben je niet 100% rechtvaardig” dan heb je romeinen nog niet goed doorgelezen of je gelooft gewoon niet wat daar staat.

  28. Johan says :

    @Bram Flippo: Identiteit is wie je bent. Ik vind de tegenstelling tussen doen en zijn nogal kunstmatig. Mannen uiten een groot deel van hun identiteit in doen en krijgen daar ook weer bevestiging uit. Dat lijkt me voor mannen heel gezond.

    Ik weet niet of je een zoon hebt, maar als die de hele dag op de bank hangt en roept: ‘Ik doe niets, want als jouw zoon mag ik gewoon zijn’ zie je dat misschien een of twee dagen aan en daarna scheef je hem een schop onder z’n kont om aan z’n identiteit te gaan werken.

    Je Israel-gevoel staat onder het kopje Profetische Indrukken. Daarmee zeg je zelf dat het een soort van profetie is. Anders had je er beter boven kunnen zetten: Losse Gedachten Zonder Betekenis.

    http://healingandvision.org/wordpress/profetische-indrukken/

    @Joost: probeer je topreageerder te worden of zo? Voor elke subgedachte een reactie aanmaken vind ik niet sportief. Pittig en Rob, zeggen jullie er ook eens wat van. 😉

  29. Wilfred says :

    @Johan: Helemaal mee eens! 🙂

  30. Pittig says :

    Ik zie in de tekening van die man in de hangmat een profetie (vaag onderbuikgevoel) voor mijn leven over 10 jaar…

    @ joost

    Ik denk dat je beter kunt zeggen dat mannen het gewoon vinden om lastig te zijn,

    Haha! 🙂
    Uitstekende exegese van de woorden van Bram Flippo!

  31. Pittig says :

    Toch wel leuk dat Bram Flippo de weg naar Goedgelovig nog steeds weet te vinden.

  32. Pittig says :

    @ Wilfred

    Wat van Johan ben je het helemaal mee eens? Over mannen, profetie of topreageerders?

  33. Pittig says :

    In veel culturen luieren de mannen de hele dag en werken de vrouwen keihard. Wat betekent dat voor de zondeval, de identiteit van de man en het letterlijk nemen van Genesis?

  34. Bram Flippo says :

    @pittig beide keren dat ik hier aandacht kreeg heb ik het echt niet gezocht!

  35. Wilfred says :

    @Pittig: Over topreageerders natuurlijk! Ik stond tweede op de lijst, voor Rob, en wordt niet eens genoemd!! Mijn gekwetste ego deed me reageren. 🙂

    Ik vond die persoon in de hangmat ook wel wat van je weg hebben… 😉

    Jij bent zeker ook bezig je aantal reacties op te krikken? Of heb je zo lang nodig om na te denken over vier reacties?

    Het licht ging uit bij de Superbowl. Misschien moet ik hier het licht ook maar uitdoen…

  36. Professor Prietpraat says :

    Daar moet een liedje bij 🙂

  37. rob says :

    ProfPriet
    Potverdikkeme wat een goeie tekening, ik heb nog veel te leren.

  38. rob says :

    @Bram Flippo

    Het lijkt me trouwens heel gaaf om een vrouwenconferentie te organiseren want ik wil graag dat vrouwen veel meer uit de verf gaan komen. Maar ik weet niet of een man dat wel moet doen, of dat het beter met vrouwen onder elkaar kan gaan.

    De vrouwtjes timmeren al aardig aan de weg:

    http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/1/Criminaliteit-onder-vrouwen-fors-toegenomen-1153286W/

  39. rob says :

    @TommyLee

    @Rob, op een mannenweekend, ha ha Ik ben wel eens ooit op een mannenweek geweest. Toen er een vrouw binnenstapte om de kopjes voor de koffie klaar te zetten weigerde de spreker door te gaan tot de vrouw weer weg was, tja spionnen kan je daar natuurlijk niet bij gebruiken. Ik denk dat de gemaakte grappen ook niet echt door die dame begrepen zouden worden.

    Haha, wel koffie laten serveren door zo’n vrouw, wat erg 🙂

    Kan jij je nog herinneren welke grappen dat waren?

    Ben je er wat mee opgeschoten, zo’n mannenweekend?

    Overigens, zoals Pittig al aangaf is het lastig praten over typische mannendingen, als dit in andere culturen compleet anders ligt.
    Wat is mannelijke aanleg, door God bepaald, en wat is allemaal aangeleerd?

    Leuke vraag ook met betrekking tot de stelling van Bram Flippo:
    Zijn die mannen wel allemaal zoveel meer gericht op het doen?

    Ik ken aardig wat aartsluie mannen en overactieve vrouwen 🙂
    Voor aartsluie mannen zou zo’n weekend verboden moeten worden, die kunnen beter op strafkamp naar Siberie 🙂

  40. rob says :

    @Pittig

    In veel culturen luieren de mannen de hele dag en werken de vrouwen keihard. Wat betekent dat voor de zondeval, de identiteit van de man en het letterlijk nemen van Genesis?

    Ik denk dat je zelf wel zo’n verklaring uit je mouw kunt schudden.
    Doe eens een poging 🙂

  41. Jeroen Biegstraaten says :

    Ik denk dat dit een storm in een glas water is,
    Bram die kennelijk wat onduidelijk overkomt en er wordt gedacht dat Bram iets doet of is wat ie niet doet of is.
    Nu ben ik het op enkele zaken van harte oneens met Bram ,maar durf ik wel te beweren dat hij oprecht bezig is en iemand is die zuiver in zijn bedoeling is en echt van God en mensen houdt.
    De stijl kan je wat van vinden maar de inhoud…

    Laten we stijl niet met substantie verwarren,ieder heeft zo zijn manier van zijn en overkomen,.
    Ik zou ook zomaar op het verkeerde been gezet kunnen worden als ik sommige schrijfsels hier lees ,dan komen de schrijvers ook wel eens vreemd over en zijn de intenties niet helemaal duidelijk.

  42. De dichter says :

    @pittig ik dacht dat je zowiezo al 10 jaar in de hangmat lag? sorry…

  43. jannegen says :

    En zo zie je maar weer. Wie niets te verbergen heeft, hoeft niet te vrezen voor goedgelovig. Het lijken me mooie weekenden die Bram organiseert. Alhoewel ik de scheiding tussen doen en ‘zijn’ inderdaad ook een beetje kunstmatig vind… Maar ja, scheiding tussen lichaam en geest is ook kunstmatig en toch bestaan er 2 verschillende beroepen: Arts en psycholoog. We zijn gewoon een beetje beperkt in onze perspectiefmogelijkheid (we hebben immers zelf ook een standpunt) en kunnen maar 1 kant van de zaak tegelijkertijd beschouwen. Volgens mij probeert Bram de mensen die de ‘doe’ kant in het vizier hebben, er op te wijzen dat er ook een andere kant aan ‘zijn’ zit. Niks mis mee…

    @ Bram: Gratis reclame op goedgelovig zonder er iets voor te hoeven DOEN! Wat een genade! Het bewijs dat alleen ‘ZIJN’ ook vruchten af kan werpen.

  44. joost says :

    jannegen

    @ Bram: Gratis reclame op goedgelovig zonder er iets voor te hoeven DOEN! Wat een genade! Het bewijs dat alleen ‘ZIJN’ ook vruchten af kan werpen

    Als het dan maar geen verboden vruchten zijn.
    joost

  45. rob says :

    @Jannegen en Jeroen

    Laten we stijl niet met substantie verwarren,ieder heeft zo zijn manier van zijn en overkomen,.
    Ik zou ook zomaar op het verkeerde been gezet kunnen worden als ik sommige schrijfsels hier lees ,dan komen de schrijvers ook wel eens vreemd over en zijn de intenties niet helemaal duidelijk.

    Bram is een goedbedoelende vent.
    Vast en zeker.
    Af en toe bezoek ik zijn website en dan zie ik dat er toch weinig gebeurt.
    Zo eens in de 10 jaar krijgt Bram wat vage indrukken die hij dan als profetische indruk neerzet.
    Weinig vision, zullen we maar zeggen.
    Er valt in ieder geval ook geld te verdienen in goedbedoeld gematigd christendom.

  46. jannegen says :

    @ Rob:

    Waarom hij het nodig vindt om vage indrukken als profetisch neer te zetten (wat hij op zijn website inderdaad doet) is mij inderdaad ook een raadsel. Net als waarom hij zijn coachingsbureau “prophetcenter” noemt.

    Misschien wel een soort marketingtechniek, maar ik vind het helemaal niet verkeerd als een charismanisch persoon die behoefte heeft aan coaching bij Bram terecht komt omdat hij meent dat Bram een profeet is. Volgens mij kan Bram dat charismanische heel goed nuanceren. Beter bij Bram dan bij Mattheus van de Orakelsteen.

    En met geld verdienen is volgens mij niks mis als er echt sprake is van een eerlijke ruil.

    … Heb me nog even afgevraagd of ik op deze plek aan Bram zou vragen of hij wilde uitleggen waarom zijn bureautje prophetcenter heet etc. Maar eigenlijk heb ik helemaal geen behoefte aan een verklaring. Ieder z’n ideeën….

  47. Jeroen Biegstraaten says :

    @Rob,

    Ik ken Bram nog van voor deze tijd waarin het stilletjes is geworden op de H&V website.

    Als je denkt dat dit gaat om geld verdienen dan vindt ik dit jammer.
    Bram is idd ondernemer,maar verdient zijn geld met iets anders als een boot tochtje.

    Kijk, verder denk ik dat punt is gemaakt, nu zie ik alweer dat er nog verder wordt gegaan en er gewoon stevig op de man gespeeld wordt.
    Je hebt je punt gemaakt,en hebt geschreven in dit artikel wat jij denkt,

    Los van de “profetische” indrukken die niet veel zeggen,(mee eens),en wat verschillen van inzicht over de inhoud van het topic op het boot tochtje,is er niet veel aan te merken op wie Bram is en wat hij doet.

    Ik weet dat wat hier gebeurd “satire” wordt genoemd, en meestal klopt dat wel ,maar er zijn ook dingen waarin hier ronduit grof, onbeschoft,en op een nare manier sarcastisch wordt gedaan.
    Nu zullen we het daar ook over eens zijn dat dit geen zier heeft te maken met satire.
    We zullen er het er weer niet over eens zijn wanneer er uit de bocht gevolgen wordt.
    In dit geval ,met Bram,2 punten die wat discussie vragen, maar verder,is er niets waarover er te gissen of praten valt.
    En zeker niet over wij hij exact is en wat hij werkelijk doet en denkt,
    Nogmaals als ik hier op de site kijk, vraag ik me wel eens af of sommigen hier nog wel weten in wat voor achtbaan ze zitten.
    Maar goed ,net zoals ik al zeg, niemand kan alles weten,en dan blijft het gissen.
    Bij enkelen die hier onderwerp waren en zijn, is het duidelijk wat er speelt,en terecht, maar in dit geval bij Bram ben ik van mening dat al zijn er 2 punten die vragen opwekken,er verder geen reden is om nog verder te kijken wat er nog meer niet in de haak is met Bram.
    Dat blijft giswerk…
    Bel hem gewoon op als je dat wil weten.
    Als ik twijfel of vragen heb over wat hij gelooft en schrijft dan schrijf ik een antwoord, en ga gewoon de discussie met hem aan.
    Wat hier nu gebeurt is eenzijdig en beperkt.

    gr;J.

  48. Johan says :

    @rob: Ik vind ook dat je nu op de persoon speelt. Geldmotieven spelen bij de Siloam geen rol, want voor een week op het water geheel verzorgd is dat helemaal niet duur.

    Die ‘profetische indruk’ op Brams site heeft mij ook verbaasd, maar zijn kracht ligt meer in het bevragen van mensen met het oogmerk hun diepere motivatie en bestemming aan te spreken. Aan dat soort ‘profeten’ heb je ook meer dan aan de orakeltjes die op zondagochtend een ‘woord van de Heer’ doorgeven.

    Het onderwerp dat je aansnijdt (doen of zijn) is leuk, maar maak er geen persoonlijke kruistocht van.

  49. rob says :

    @Jeroen / Johan
    Melden dat er valt geld valt te verdienen aan goedbedoeld christendom, vind ik niet echt op de man spelen.
    je boot vol met 10 passagiers, is dus 3300 euro per week, niet slecht 🙂
    Ok elke dag koken,maar christenen zijn niet zo veeleisend.

    Het is een leuke bijverdienste.
    Misschien is het ook wat voor Zeurensen. Hoeft ie niet te bedelen om geld.

    Ik heb niet zo het idee dat GG nou bedoeld is om perse iets aan de kaak te stellen. Mijn insteek is veel meer bij dit stuk: het is allemaal zo oppervlakkig, beetje semipastoraal, semipsychologisch,semiprofetisch zoiets.
    iets te pretentieus allemaal, gewoon een speldeprikje aan Bram.
    Volgens mij kon hij het zelf best wel handelen.

  50. De dichter says :

    rob alles semi noemen is wel erg oppervlakkig en erg makkelijk gewezen, maar ja ben niet anders gewent, ps Bram is een erg goede coach als het gaat om communicatie lessen enzo.

  51. Jeroen Biegstraaten says :

    @Rob,

    Je meldt dus dat het jouws inziens toch om geld gaat,of niet dan?
    Ik noem zoiets gewoon dienstverlening,of moet het voor niets?

    GG niet bedoeld om zaken aan de kaak te stellen?

    Het is dus jouw idee dat het “oppervlakkig, beetje semipastoraal, semipsychologisch,semiprofetisch ” is,en het is aan anderen om te denken dat het niet zo is als jij wellicht denkt.

    Bram kan het wel handelen, maar laten we gewoon eerlijk zijn ,je kan aan de hand van wat je opnoemt niet hard maken dat het ook werkelijk oppervlakkig, beetje semipastoraal, semipsychologisch,semiprofetisch is.
    Of omdat het om geld gaat.

    Wat ik al zei, blijft gissen.
    Fijne avond nog.

  52. Johan says :

    @rob: Trek daar even het onderhoud van de boot, het salaris van de schipper, de brandstof, het eten en drinken voor een volle week en de inkomstenderving van een week niet zakelijk coachen vanaf. Ik hoef Bram niet te verdedigen, maar het is nogal insinuerend.

  53. DsDre says :

    3300 euro x 52 = ruim onder Balkenende norm, dus waar zeuren we over?

  54. Bram Flippo says :

    @Rob e.a. Hoewel ik het niet verkeerd vindt wanneer mensen inkomsten verwerven uit hun christelijke activiteiten, ligt het bij ons anders. Destijds hebben we stichting “Healing & Vision” opgericht om de (beperkte) met opbrengsten van mijn boek “de Schenker van de Koning” dingen te kunnen doen die passen bij de doelstellingen van de stichting. Hetzelfde geldt voor opbrengsten van spreekbeurten, conferenties e.d. St. Siloam geeft dus de stichting een bedrag voor onze medewerking. Zelf hebben we dus geen inkomsten uit de stichting. Ik het verleden had ik een goedbetaalde baan in het bedrijfsleven en gebruikten we vakanties en ADV voor het stichtingswerk.
    Sinds ik 8 jaar geleden ZZP’er werd, terug naar school ging, en nu dus geaccrediteerde Coach (NOBCO, Interventiekundige, Trainer, en erkend loopbaanbegeleider (NOLOC) ben, is het wat dat betreft voor ons wel iets veranderd. De week op de Siloam van de zomer, ontvangt stichting Healing & Vision dus een bedrag, maar wij zijn die week volledig dus zonder inkomsten.
    Daar kiezen we zelf voor, dus dat geeft niet, maar het is wel goed, denk ik, dat daar geen verkeerde ideeën over zijn.
    We leven dus van onze inkomsten uit mijn Coaching en Trainings bedrijf “Prophet Center” en Greet’s Psychologische Praktijk “Paraklesis” (Greet is Psycholoog) Mogelijk gaan we op termijn zakelijk samen verder onder de naam “FlippoCoaching”. Is die naam beter?
    Waarom Prophet Center? Daarachter zit het idee van bestemming en dat de moderne coach je helpt omdat te vinden, net zoals de profeten je helpen richting te vinden. Daarnaast klinkt het als Profit Center en het is de bedoeling dat iedereen (ik ook) er beter van wordt.
    Destijds vond ik dit een goede naam. Voor wie geinteresseerd is:
    http://www.prophetcenter.nl / http://www.paraklesispraktijk.nl

  55. rob says :

    @Jeroen

    Bram kan het wel handelen, maar laten we gewoon eerlijk zijn ,je kan aan de hand van wat je opnoemt niet hard maken dat het ook werkelijk oppervlakkig, beetje semipastoraal, semipsychologisch,semiprofetisch is.
    Of omdat het om geld gaat.
    Wat ik al zei, blijft gissen.
    Fijne avond nog.

    Het gaat er niet om of ik idd hard kan maken dat het oppervlakkig is.
    Op de site geeft Bram een introductie waar ik een aantal vraagtekens bij heb, vanwege zijn vaagheid (ook bij zijn profetie het geval)
    Daar kan Bram weer op reageren.

  56. rob says :

    @Bram
    Ik begrijp dat je geld voor de bootactiviteiten dus naar stichting Siloam gaan?
    Zelf vind ik het ook niet verkeerd dat mensen geld verdienen op christelijk erf, maar heb er wel moeite mee als er niet transparant mee omgegaan wordt.
    Christelijke projecten blijken soms over heel wat geld te beschilkken.
    Wat gebeurt er allemaal mee?
    Christenen zijn soms te makkelijk vrijgevig.
    Laatst is er in een kerk ruim gecollecteerd voor Taize. Taize gangers krijgen echter onderdak van mensen die vrijwillig hun huis openstellen. Dat kost stichting Taize dus niets.
    Blijft over: eten.
    Taize zelf verstrekt aan de conferentieganger een paar broodjes en dat is het..
    Die collecte in de kerk was erg ruim, 20 jongeren werden zo’n beetje verplicht 10 euro te betalen.
    Waar blijft al dat geld? Daar ben ik wel benieuwd naar.

    Waarom Prophet Center? Daarachter zit het idee van bestemming en dat de moderne coach je helpt omdat te vinden, net zoals de profeten je helpen richting te vinden. Daarnaast klinkt het als Profit Center en het is de bedoeling dat iedereen (ik ook) er beter van wordt.

    Interessant.
    Je bent een geschoold coach, en een “profeet”, want je noemt je center “prophet center”.

    Ik ben erg benieuwd hoe je dit vorm geeft.
    Wat zou je het profetische aspect kunnen nomen, en wat komt voort uit je opleiding. Zie je daar verschillen in?
    Ik ben benieuwd hoe je zelf het onderscheid aanbrengt.

  57. Bram Flippo says :

    @Rob De mensen die meegaan met een reis op de Siloam betalen aan st. Siloam voor de reis, verblijf, eten, koffie, thee, de spreker, de ‘muziek’. Deze zomer is dat geloof ik €330.- p.p. voor 5 dagen en minimaal moeten er 20 mensen meegaan om e.e.a. haalbaar te maken. Wij krijgen dus als spreker (Greet en ik) het bedrag voor de spreker en dat gaat dus naar ‘onze’ stichting Healing & Vision. Wij zelf worden nog door Siloam nog door Healing & Vision betaald. Is het zo duidelijk? Vaak geven we tijdens een reis ook gelegenheid voor een vrijwillig bijdrage aan een project van onze stichting. Ook st. Siloam draagt daar soms aan bij, omdat ze dat belangrijk vinden. En nee… we zetten daar absoluut geen druk op, benadrukken dat alles in de week al betaald is en dat dit extra is. We ‘zeuren’ absoluut niet en kiezen ook een ‘nuchter’ moment, om emotionele overschieters te voorkomen. We geloven in volwassenheid. Ook dat bedrag gaat dus niet naar ons privé.

    Voor mij heeft ‘het profetische’ te maken met het wegnemen van bedekkingen (Openbaring) en het contact maken met ‘Leven’.
    In coachen speelt dat voor mij een belangrijke rol, om te worden wie je in wezen bent. Door testen en gesprekken worden je dingen duidelijker en je gaat ervaren waar je kracht of je levensenergie of wat voor woord je ook wil gebruiken zit en maakt daar op jouw manier contact mee. Daarin zit wat mij betreft niets directiefs want de meeste mensen hebben juist moeit om het ‘moeten’ los te laten en naar het ‘willen’ te bewegen. Dus als je aan profetische denkt als .. die vertelt je wat je moet doen….NEE! Mijn definitie van profetisch heeft te maken met ruimte, vrijheid, leven, bestemming, ontwikkelen van de wil en los komen van dwang. Zoals ik zei, betwijfel ik of de naam goed gekozen is, want de link met coaching is er, maar is voor veel mensen niet heel makkelijk te doorgronden. Vandoor mogelijk FlippoCoaching hoe vind je die naam?

    Zo duidelijker?

  58. Bram Flippo says :

    ooops.. nog moet een maar keer noch zijn…. (rood hoofd)…

  59. Bram Flippo says :

    Correctie: Wij zelf worden noch door Siloam noch door Healing & Vision betaald. Is het zo duidelijk?

    Ik wil er nog (!) aan toevoegen dat de mensen op de Siloam hun werk met hart en ziel doen en alles met hun eigen handen opgebouwd hebben omdat ze Jezus willen dienen en Gods kinderen willen zegenen. Denk alsjeblieft niet dat hier echt geld verdiend wordt… daar zijn deze mensen helemaal niet mee bezig. Regelmatig zijn er ook niet genoeg mensen voor een reis (zoals bij het mannenweekend). We hebben toch gewoon gevaren en dat verlies neemt st. Siloam dan.
    Mag ook gezegd worden, vind ik.

  60. Johan says :

    @Bram Flippo: Ik weet niet of FlippoCoaching beter is. Bij flippo denk ik in eerste instantie aan chips en in tweede instantie aan een flapperende dolfijn.

  61. Bram Flippo says :

    @Johan ja het blijft een naam met veel associaties hè?

  62. rob says :

    @Bram Flippo

    Voor mij heeft ‘het profetische’ te maken met het wegnemen van bedekkingen (Openbaring) en het contact maken met ‘Leven’.

    Bedoel je hierbij het boek “openbaring” of persoonlijke openbaring?

    In welk opzicht heeft het boek Openbaring iets te vertellen over bedekkingen? Op zich weer eens een andere insteek om Openbaring op die manier te lezen ( en niets slechts als toekomstprofetie)

    In coachen speelt dat voor mij een belangrijke rol, om te worden wie je in wezen bent. Door testen en gesprekken worden je dingen duidelijker en je gaat ervaren waar je kracht of je levensenergie of wat voor woord je ook wil gebruiken zit en maakt daar op jouw manier contact mee.

    Daarin verschillen we dus gedeeltelijk van uitgangspunt.
    Goed om je levenskracht te ontdekken, wat je stimuleert en motiveert en daarmee contact te maken.
    Problematisch vind ik dat eigenlijk alles 2 kanten heeft.
    Je sterkte is tegelijkertijd je zwakte en je beperking.
    In het kader van bedekkingen ligt er ook een stuk bedekking in zelfoverschatting, en niet altijd alleen het ontbreken van inzicht waar “je kracht ” ligt.
    Alle krachten kunnen ook tegen je werken, vaak ook een oorzaak om ze niet te willen benutten.
    Dan maar geen contact.

    Ik denk dus zelf dat het zwakke deel, het deel van je kracht dat lijden oplevert, uitgeschakeld wordt, omdat we als mens nou eenmaal graag een balans opmaken van de kosten en de baten om te overleven.

    Door God ben ik eigenlijk vooral naar zwakten gaan kijken, en daarna kon het pas een kracht worden, ahw juist door een stuk lijden weer toe te laten. Maar dat is dus een heel lastig besluit.

    Daarin zit wat mij betreft niets directiefs want de meeste mensen hebben juist moeit om het ‘moeten’ los te laten en naar het ‘willen’ te bewegen. Dus als je aan profetische denkt als .. die vertelt je wat je moet doen….NEE! Mijn definitie van profetisch heeft te maken met ruimte, vrijheid, leven, bestemming, ontwikkelen van de wil en los komen van dwang. Zoals ik zei, betwijfel ik of de naam goed gekozen is, want de link met coaching is er, maar is voor veel mensen niet heel makkelijk te doorgronden. Vandoor mogelijk FlippoCoaching hoe vind je die naam?
    Zo duidelijker?

    Ergens weten mensen wel dat ze iets zouden moeten, maar het willen blijft achter.
    Dan kom je bij de ijsbergtheorie (jou als coach wel bekend denk ik), willen is de diepere laag onder het moeten.
    Hoe kom je op dat terrein?

    Het profetische zie ik veel meer als aspect waarin juist het willen blootgelegd wordt.
    God werkt naar mijn idee in de diepere lagen, terwijl HIj gezocht wordt (naar mijn idee) in de bovenste laag: het moeten., we moeten ons goed gedragen lief zijn elkaar vergeven enz.

    Maar diep v binnen willen we iets anders: wraak bijvoorbeeld.
    Een valkuil kan dan zijn om het gewenste gedrag te willen vertonen omdat je denkt dat God dit wil, en je echte wil begraaft.
    Zie er dan nog maar eens achter te komen wat jou ten diepste beweegt.

    De grootste schrik is, dat als je werkelijk gaat zien wat je van binnen beweegt, je hart dus blijkt te bestaan uit een moordkuil, die bovendien voor een deel een hekel heeft aan God.
    Mijns inziens is de moordkuil het gebied waarin God je kan herstellen.
    En dan kom je pas toe aan je bestemming.

    Verder heb ik ook helaas net als Johan allemaal andere associaties met de naam Flippo 🙂

  63. De dichter says :

    Over de “diepste lagen en “bovenste laag” lijkt me logisch omdat we eenmaal als mens erg emotie-beesten zijn, en later de “openbaring” zakt naar de diepere lagen, door nieuwe ervaringen en keuzes in die specifieke “openbaring” krijg je een andere heldere visie op bep, dingen. En de beste openbaringen komen door God zelf (is mijn persoonlijke ervaring) bv door jouw ideën te controleren met de bijbel om erachter te komen of het inderdaad echt van God is, en de rest oppervlakkig door een “profetisch” woord van een of andere “nazorger” ed.

  64. Jennifer says :

    Over geld gesproken,

    Bij de nieuwe Sound of Heaven conferentie van Zeurensen moet je zelf eten meenemen. Daar kunnen er nog geen eens broodjes vanaf, ondanks alle donaties, collectes en de rijkdom van de Zeurensen zelf.

  65. Bram Flippo says :

    @Rob De beperkingen van dit medium (letters op een scherm in een soort forum) zijn groot. Natuurlijk gaat het in coaching juist om ook om waar we zwak tegenstrijdig etc. zijn. Dit is minstens zo wezenlijk als waar we ‘goed’ in zijn. En ik deel volledig je opvatting dat God zich juist openbaart in het beschadigde, zwakker, kapotte. De ‘spiritualiteit van beneden’ staat vaak haaks op de charismatische beleving van groter, beter en glorieuzer. Vaak heb ik bij het laatste het gevoel dat men juist wil ontsnappen aan de werkelijkheid. Bij coaching gaat het om de werkelijkheid, of die nou prettig is of niet. Ook wraak heeft een basis en soms ook een legitieme basis, maar staat nooit op zichzelf.
    Balans is een lastig begrip. Ik voel me beter bij het erkenning geven aan wat er is. Alles wat er is mag er ook zijn, zonder oordeel.
    Bij mij gaat het dus om ‘willen’ en niet om het oordeel dat ons naar ‘moeten’ duwt.
    Maar zoals gezegd is dit allemaal lastig uit te leggen hier. Als je wilt kun je me bellen of ofzo, dan kunnen we er over praten.
    Ik meen wel dat er bij openbaringen bedekkingen weggenomen worden, dat we dingen gaan zien die we voorheen niet zagen. Dat geld ook voor het boek Openbaring. Dingen worden zichtbaar gemaakt, die het eerst niet waren.
    Ik zie profetie dus maar zeer ten dele als het voorspellen van dingen.
    God schiep door te spreken, Jezus is het Woord dat vleesgeworden is. Als wij werkelijk vanuit zijn hart spreken, dat kunnen mensen en dingen dus ook tot leven gaan komen. En inderdaad, waar licht komt wordt ook duisternis zichtbaar. Ik denk alleen dat we daar niet zo bang voor moeten zijn. (Ook mbt coaching)

  66. mafchauffeur says :

    @Jennifer: kom jij ook naar Aalsmeer? 😉

  67. jannegen says :

    @ Bram: Leuk om hier te lezen hoe je aan die naam voor je coachingsbureau bent gekomen. Ik kon het nooit helemaal plaatsen.
    Ik heb destijds wel baat gehad bij de vragen die je me stelde. Het heeft me bewust gemaakt van mijn oordelen en onzekerheden m.b.t. de situatie waar ik toen in zat. Daarnaast heb ik ook regelmatig kostelijk moeten lachen om je droge humor.
    Via een vriend van me kwam ik destijds bij jou terecht, maar ik had jou zelf niet uitgekozen als ik op je naam af had moeten gaan… En misschien zijn er zo wel meer. Maar of je daarom nou je naam moet veranderen??? Geen idee.

  68. TommyLee says :

    @rob die mop he even denken: Dat was oa die van die leraar die aan de aanwezige mannen vroeg wat de frequentie van hun seksleven was. hij begon bij elke dag en zo verder omlaag Er was een man die vertelde dat het bij hem een keer per jaar was. Maar waarom kijk je dan o blij?? vroeg de leraar. (tja ik besef dat dit verhaaltje beter bij het item van vandaag past) nou vandaag ben ik aan de beurt jubelde de man. Noem het een mop, noem het een ijsbreker, you name it…
    Wat ik er van geleerd heb?? Nou dat mijn huwelijk zo slecht nog niet was…

  69. rob says :

    @TommyLee
    🙂 🙂 🙂
    Aan de beurt zijn en dan op cursus zitten met allemaal mannen 🙂

  70. Jennifer says :

    @ mafchauffeur,

    Nee, mensen met een geest van kritiek zijn volgens Zeurensen niet welkom 🙂

    Eigenlijk heb ik gewoon geen tijd, ik werk in het weekend en het kacheltje moet met deze temperaturen zeker blijven branden.

  71. mafchauffeur says :

    @Jennifer: zo’n geest van kritiek kun je laten uitdrijven hoor. 😉

  72. Case says :

    @Tommylee Dus je meet de kwaliteit van je huwelijk vooral af aan de frequentie van de sex? Boeiend.