Studentenkerk boos op studenten journalistiek

studentenpastorIn Utrecht bestaat al enige jaren een kerk waar studenten een Alpha-cursus kunnen volgen en zich kunnen laten genezen of bevrijden: de Studentenkerk. Voorganger Erik Munneke heeft een succesvolle methode ontwikkeld om studenten te winnen: flyers! In enkele nieuwsbrieven die GG-lezers ons doormailden legt hij zijn benadering uit:

Ik heb in de afgelopen maanden ongeveer 9.500 flyers uitgedeeld aan studenten. Sinds begin september heb ik van maandag tot en met donderdag een groot deel van de dag flyers uitgedeeld. En ik ga nog zeker een week door met flyers uitdelen en gesprekken aanknopen. Zo kwamen de meeste studenten in de afgelopen jaren bij ons.

Studenten kunnen zich dan aanmelden voor een Alpha-cursus, of een open celgroepavond of zondagsviering bezoeken. Dan breekt de oogst- en wondertijd aan:

Bij de start wel 17 niet-christenen! 7 Young Professionals, en 11 studenten. Twee mensen kwamen al tot bekering! Na gebed voor de vervulling met de Heilige Geest, werden beiden sterk aangeraakt door God.

Jezus geeft vele genezingen: een meisje haar knie werd totaal genezen op straat, een man werd genezen van zijn hernia en van koude voeten, iemand genas van rugklachten, een meisje genas van astma en allergie voor chemische stoffen, een vrouw van vlekken voor haar ogen en kaakpijn, een vrouw van whiplash, een vrouw van artrose, een vrouw van migraine en infecties, een vrouw van de gevolgen van blaasontsteking en nierontsteking, veel mensen van ongelijke armen en benen, een meisje van een ernstig verstoorde menstruatie, een man van scoliose en voortdurende hoofdpijn.

Geweldig natuurlijk. Studenten kunnen zo heel aardig bezuinigen op hun ziektekosten. Maar dan komen twee studenten journalistiek langs.

Deze 2 journalistiekstudenten kwamen om een interview met mij af te nemen over de Studentenkerk. Eén kwam uit België en één uit Utrecht. Ik vertelde o.a. over genezingen. De Belgische student had migraine. Hij mocht niet in beeld komen, vond hij, want hij is de journalist. De hoofdpijn ging tijdens het gebed gedeeltelijk weg. Toen ik vroeg of ik nogmaals kon bidden wilde hij eerst kijken hoe het verder ging. Later vertelde hij dat de migraine helemaal weg was.

De Utrechtse student (Bas) had last van pijn in zijn bovenrug en schouders. Bij mij in de tuin hebben ze met een hele mooie camera van de Hogeschool Mechelen opgenomen dat ik ging bidden. We baden drie keer. Eerst keek hij heel erg sceptisch, ook nog tijdens het bidden. Toch verdween de pijn in de schouders gedeeltelijk. Bij de tweede keer was de pijn in zijn schouders helemaal weg, en in zijn rug gedeeltelijk. En na de derde keer was het in zijn rug ook helemaal weg, en werd hij ook genezen van scoliose. Aan het einde stond zijn ruggewervel ook zo rechtop als het hoort. “Als ik weer eens wat heb weet ik waar ik naar toe moet”, zei hij aan het einde. In september kwam ik de student weer tegen bij het folders uitdelen. Hij had nog steeds totale genezing van scoliose en van pijn in de schouders.

Het filmpje staat online op de website van de opleiding journalistiek. Goede publiciteit voor de Studentenkerk zou je denken, maar Munneke is not amused:

De journalistiekstudent laat weg dat de pijn in zijn rug uiteindelijk ook totaal genezen was. Hij zegt alleen dat het slechts gedeeltelijk genezen zou zijn. Dat klopt dus niet. Dit is eigenlijk dus toch wel oneerlijke journalistiek!

Deze jonge journalisten mogen wel uitkijken, want enkele jaren geleden had Munneke ook al een aanvaring met twee studenten journalistiek die een video-item maakten voor de website Humedia.nl. Munneke vond het filmpje te weinig positief en dreigde met advocaten. Maker André Westrate vertelt daarover:

Dit item maakte ik ongeveer een half jaar geleden samen met Joeri. Het filmpje viel niet echt in de smaak bij de dames en heren van de Studentenkerk en toen het ook nog op internet verscheen werd er zelfs gedreigd met advocaten. Best raar, want ik vind dat we het respectvol hebben gemaakt. Daar kun je dus blijkbaar over van mening verschillen.

Zoals je in dit item ziet, liggen de prioriteiten van die ene god niet bij Aids, kanker of het wereldvoedselprobleem, maar bij de spit van Edward. Als journalist kan ik daar alleen op doorvragen of niet, als mens sta ik dan echt te stomen en te koken.

Nu had ik afgelopen week weer even contact met Erik Munneke. Hij had me na een kort gesprek voor school weer opgespoord via mail. Het wilde onder andere dat ik mijn eigen blog met mijn eigen mening en mijn eigen dingen aanpaste omdat het hem tegen de borst stuit. Dat gaat natuurlijk onder geen enkel beding gebeuren. Als journalist kan ik dergelijke uitspraken niet doen, als mens in mijn vrije tijd wel. […] Als journalist vind ik het vooral een goed verhaal waar ik meer van wil weten. Aan mij als journalist is het dan de taak om het beeld dat ik van Erik als persoon heb los te laten en een evenwichtig item te maken. Moeilijk, maar naar mijn mening in deze gelukt.

Voor de liefhebbers hier nog een filmpje over de Studentenkerk met opnieuw een veel te kritische insteek. Nee, dan kun je beter een interview aan Mirjam van der Vegt van Visie geven. Dan weet je zeker dat je geen enkele kritische vraag krijgt.

18 responses to “Studentenkerk boos op studenten journalistiek”

  1. bramvandijk says :

    Erik Munneke is de eerste die ik ooit hoorde over beenverlenging. En ook hier komen we het fenomeen weer tegen. Bovendien weet Erik beter dan de patient of die genezen is of niet, dat spreekt ook niet echt voor hem en maakt zijn overige claims niet echt geloofwaardig 😦

  2. Afolus says :

    Die André Westrate geeft een prachtig inkijkje in het beeld dat een objectieve observeerder krijgt als hij wordt geconfronteerd met types die willen geloven in wat onmogelijk is bij mensen…

    Goed gedaan André 😉

  3. henkjan37 says :

    hij ia duidelijk ook weg aan t gaan bij de studenten…werkenden zit natuurlijk veel meer geld in (per been)

  4. ruub says :

    Een gebedsgenezer die journalistieke studenten verwijt dat zij de werkelijkheid niet goed weergeven. Dat is zoiets als een bankdirecteur van DNB die consumenten verwijt dat ze niet zorgvuldig genoeg zijn met hun huishoudboekje.

  5. Afolus says :

    @ruub
    😀 😀

  6. Max says :

    Ben vroeger wel eens in de Studentenkerk geweest, daar zat dan steeds een paar maanden tussen. Naast het gegeven dat er elke keer veel nadruk op gebedsgenezing lag (arm- en beenlengteverschillen) viel het me op dat Erik Munneke elke keer een andere groep vaste vertrouwelingen/ discipelen/ helpers had. Dit waren mensen die – ogenschijnlijk – met hart en ziel voor de Studentenkerk gingen, en dan een paar maanden later waren ze verdwenen. Ik had de indruk dat het verloop daar nogal groot was. Is dit anderen ook opgevallen?

  7. Johan says :

    @Jan-Willem: Deze zin is heel typerend – ‘zijn onuitputtelijke enthousiasme en zijn onverstoorbare naïviteit’. Geen weldenkend mens zou uren, dagen, weken, maanden achtereen op de Uithof posten en bijna 10.000 folders uitdelen om 20 aanmeldingen voor de Alpha te krijgen, maar Erik vindt het de normaalste zaak van de wereld. Denk maar niet dat iemand hem ook maar op andere gedachten kan brengen. Hij doet dit al tien jaar en de komende tien jaar zal hij er ook staan. Over 30 jaar staat hij er nog met zijn rollator en boodschappenwagentje.

    @Max: Ik ken de Studentenkerk. Het verloop is heel groot. Nu is dat enigszins eigen aan de doelgroep, maar het heeft er ook mee te maken dat Erik een enorme controlfreak is die alles zelf in de hand houdt. Hij zal niemand een inhoudelijke verantwoordelijkheid geven als die niet 100% op zijn theologische lijn zit. Ik geloof wel dat hij het goed bedoelt en oprecht studenten wil bereiken. Maar vroeg of laat krijgen mensen het benauwd en stappen ze op.

    Ik las net dit verslagje van een celgroepavond bij hem thuis:

    http://www.trajectum.hu.nl/node/10874

  8. mafchauffeur says :

    Je kunt nu wel de verontwaardigde journalist gaan zitten spelen, maar een béétje onderzoeksjournalist zou toch een uitdaging moeten zien in het volgende lijstje:

    Er zijn mensen genezen van o.a.:

    Hernia
    Scoliosis
    Astma
    Allerlei allergieën
    Bacteriele infecties
    Doofheid
    Depressiviteit
    Ernstige slaapproblemen
    Kinderloosheid door onvruchtbaarheid
    Rugpijn, hoofdpijnen, en allerlei andere pijnen
    Voedselintolerantie
    Een uitstekend stukje bot is teruggegroeid in het lichaam
    Ziekte van Bechterev
    RSI
    Ook veel innerlijke genezingen.

    http://www.studentenkerk.nl/utrecht/gebedsgenezing/wonderen.php

    Die vliegende kip doet mij telkens weer denken aan de gevleugelde Amerikaanse uitdrukking: “It is hard to soar with the Eagles…..when you’re surrounded by Turkey’s”.

    Misschien voelt Erik zich ook wel zo. Eenzaam en onbegrepen.

  9. ruub says :

    @Michiel
    Ah, een kritisch stuk van de altijd zeer scherpe Mirjam vd Vegt over de gebedsgenezingspraktijken van Erik Munneke, interessant.

  10. Jennifer says :

    @ Ruub,

    Was dat sarcastisch bedoeld? Het stukje heeft een hoog CIP-gehalte.

  11. mafchauffeur says :

    @ruub: 😉

    Ik zal het in het eind van het interview aangehaalde Mattheus 5:11 om wille van de moderatie hier niet neerzetten. Maar het is treffend dat dit ook een van de lijfspreuken van Erik blijkt te zijn. Daarmee schaart hij zich in een illuster gezelschap.

    Ondanks dat er van u.i.t.s.c.h.e.l.d.e.n., v.e.r.v.o.l.g.i.n.g. en g.e.l.o.g.e.n.k.w.a.a.d.s.p.r.e.k.e.r.i.j ook in dit geval volgens mij geen sprake is.

  12. joost says :

    Het filmpje viel niet echt in de smaak bij de dames en heren van de Studentenkerk en toen het ook nog op internet verscheen werd er zelfs gedreigd met advocaten.

    Dan moet je weer naar een andere gebedsgroep om je te laten bevrijden van advocaten. 😦
    joost

  13. star says :

    Lieve help ik wordt een beetje ziek van al dat ego gedoe.Ego maakt meer kapot dan je lief is.Misschien moet die Erik zelf maar eens om genezing voor zichzelf laten bidden.Wat een onrust wat een gedoe en wat een onnodige trammelant.En dan dreigen met advocaten?Ik snap dit allemaal niet meer. In elk geval is het geen reclame voor de Genezer! Of denkt Erik dat hij! dat is en dat hij! de kar moet trekken.Lijkt me een foute taakverdeling. Indrukwekkend.

  14. DfTg says :

    Ik zou ook boos zijn als mijn spectaculaire, op camera vastgelegde genezing maar zo kort belicht werd. Schandalig gewoon!!

  15. TommyLee says :

    Ik zie eigenlijk alleen maar bijzonder sympathieke journalistieke stukjes bij dit onderwerp. Waar maakt die man zich nou druk om???

  16. Ab Krook says :

    Het is toch om je kapot te lachen. Het is net een voetballer voor de camera. Boos om niets wanneer hun breekbare ego in het gedrang komt.