Gebedskring voorkomt ernstige aardbeving

GebedsgroepHet is de gebedskring ‘Azaria’ uit Krimpen a/d Lek opnieuw gelukt een natuurramp te voorkomen. Drie avonden achter elkaar baden de zes leden van de kring om een aardbeving in de Hoekse Waard af te wenden. Was het natuurgeweld op 9 januari jl. gewoon doorgegaan, dan waren – naar een voorzichtige schatting – 26 mensen een afschuwelijke dood gestorven.

Eerder voorkwam de kring onder leiding van Pieter Verschoor al een vulkaanuitbarsting vlakbij Charleroi (2009), een tsunami bij Schiermonnikoog (1998) en de inslag van een meteoriet in Borculo (2003). Ook wordt de groep verantwoordelijk gehouden voor de lawine die in 2008 in Valkenburg werd verijdeld en de aardverschuiving in Hengelo die in 2005 niet doorging.

‘We doen slechts wat ons in de bijbel wordt opgedragen’, laat Verschoor in een reactie weten. ‘We leven bij Mattheüs 7 en proberen dat gewoon een beetje specifiek toe te passen, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. We vragen dus heel gericht om bepaalde catastrofes die we kunnen bedenken te voorkomen. Dat leek ons beter dan te wachten tot er een natuurramp zich voltrekt en daarna God erbij te halen. We proberen het laatste eerst te doen en zo een ramp te voorkomen. En dat is de gouden formule, zo blijkt, want dat werkt.’

50 responses to “Gebedskring voorkomt ernstige aardbeving”

  1. Afolus says :

    De effectieve benadering van de gebedsgroep, namelijk eerst de ramp verzinnen en daarna met intens en eenparig gebed de ramp voorkomen is ook gedeeltelijk de werkwijze van eindtijdprofeet Frank Ouweneel uit Emmen.

    Ik vind de benadering van Azaria wel geloofwaardiger en eigenlijk,ook transparanter…. 😀 😀

  2. Rik says :

    ‘We doen slechts wat ons in de bijbel wordt opgedragen’, laat Verschoor in een reactie weten. ‘We leven bij Mattheüs 7 en proberen dat gewoon een beetje specifiek toe te passen, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. We vragen dus heel gericht om bepaalde catastrofes die we kunnen bedenken te voorkomen. Dat leek ons beter dan te wachten tot er een natuurramp zich voltrekt en daarna God erbij te halen. We proberen het laatste eerst te doen en zo een ramp te voorkomen. En dat is de gouden formule, zo blijkt, want dat werkt.’

    “Dit volk gaat ten onder door een gebrek aan kennis”, maar ook door de Bijbel te gebruiken als een boek met toverspreuken. Dan krijg je dit soort belachelijke initiatieven…

  3. Roermond says :

    Een goede reden om door te blijven bidden, het werkt echt!

  4. mafchauffeur says :

    Het getuigt van een bewonderenswaardig geloof om de aanstaande ramp niet wereldkundig te maken (scheelt paniek) maar kordaat biddend op te treden.

    Bruce Willis zou er trots op zijn.

  5. Case says :

    Ik kan ook nog wat rampen bedenken. Kan ik die naar de groep toesturen zodat ze voorkomen kunnen worden?

  6. Rik says :

    Ja, bijvoorbeeld een massale uitbraak van huidvraat (2 Kon. 15:5). Auw.

  7. mafchauffeur says :

    Ik weet nóg iets: circa 80% van de wereldbevolking heeft ongelijke benen. Dat gaat onherroepelijk tot rampen leiden.

  8. John says :

    @Maf

    Waar Bruce Willis, is een wet!

  9. Case says :

    Wanneer ze tijdig hadden verteld dat ze de Mexicaanse griep hadden tegengehouden, had €100 miljoen bespaard. Ze kunnen toch wat meer samenwerken met het ministerie of de RIVM?

  10. mafchauffeur says :

    @Case: en vergeet de Millenniumbug niet.

  11. DfTg says :

    @Case: Zo zie je maar weer, ook onder humanisten vinden soms absurde zaken plaats en worden dingen verzonnen om vervolgens zoveel mogelijk in de doofpot gestopt te worden.

  12. Rien says :

    “Dit volk gaat ten onder door een gebrek aan kennis”, maar ook door de Bijbel te gebruiken als een boek met toverspreuken. Dan krijg je dit soort belachelijke initiatieven…

    ehm…. realiseer je je wel dat dit bericht is gearchiveerd onder ‘satirische nieuwsdienst’… ?

  13. Rik says :

    @Rien

    Ja, misschien neem ik dit soort berichten wel iets te serieus. 🙂 Zal wel aan m’n karakter liggen..

  14. TommyLee says :

    Hadden ze niet al lang voor die financiële crises moeten bidden. Nu zitten er een heleboel mensen zonder werk, mis ik zelf ook veel omzet.
    Nou ja ik heb hier nog een fles met yochurt en wat mueslil liggen, kunnen ze daar niet voor bidden dat het nooit opraakt.Alle beetjes helpen!

  15. Simon van Groningen says :

    de Venezolaanse griep is wel voorkomen, en de Surinaamse.

  16. Fenderfan says :

    Azaria? Het komt zo evangelisch over, deze club. Dan is het wel wonderlijk dat ze zich voor de keuze van de naam van hun gebedskring lieten inspireren door een apocrief verhaal. Of geldt voor de redactie van GG ook het woord dat Festus tot Paulus sprak? (Hand. 26: 24b).

  17. Ettje says :

    En dat terwijl er maar vijf aan het bidden waren, want de zesde moest de foto maken! Kun je nagaan wat ze allemaal hadden kunnen voorkomen als ze echt met z’n zessen gebeden hadden! 🙂

  18. Ettje says :

    @TommyLee; Voor de yoghurt heb ik wel een oplossing! Koop een pak gesteriliseerde melk en vul de yoghurt daar elke keer mee aan als je er iets van genomen hebt… Zo raakt de yoghurt nooit op! Voor de muesli moet je zelf iets verzinnen! 🙂

  19. joost says :

    Zulke dingen werken echt, ik bid elke dag of God me niet wil laten crashen met m’n helicopter. En zie daar. God heeft me nooit een helicopter gegeven. 🙂 Wat een geluk. 😉
    joost

  20. Jos van der Veen says :

    Zo ging het bij Jona in Nineve ook…

  21. kindvanGod says :

    ik vraag ook altijd in gebed om vooral geen goede baan te krijgen, ben ben het helemaal eens, dat je dan ook echt scoort bij God!

  22. Toon says :

    Als we nu eens een oecumenisch postulator aanstelden?

  23. Harry says :

    Mijn God heet Bulderlach
    Hij lacht wat af op een dag

  24. Pittig says :

    Is dit niet dezelfde gebedsgroep die ook gebeden heeft voor bescherming tegen de tsunami van 2004? En dat er toen geen 240.000 doden, maar slechts 230.000 doden vielen? Hallelujah! 10.000 levens gered!

  25. Flipsonius says :

    @Pittig
    Volgens mij zie je dat verkeerd. Deze gebedsgroep maakt deel uit van een millennia oude esoterische keten, die de mensheid al voor vele rampen behoed heeft. Alleen als ze even rust nemen, of er te weinig waardige gegadigden zijn om ingewijd te worden, vallen er even wat gaten in het onophoudelijk bidden. En juist dan gebeuren er rampen. Het is beter dat de ze dus niet gestoord worden, en in het geheim hun zegenrijke werk kunnen doen. Vandaar ook dat krimpen aan de lek. Dat heeft een diepere betekenis. Als iemand begrijpt wat ik bedoel.

  26. Louwrens says :

    Bert, er zit een banaan in mijn oren.
    Wat zeg je, Ernie, ik kan je niet horen, ik heb een banaan in mijn oren
    Bert, waarom heb je een banaan in je oren?
    Dat is tegen de aardbevingen, Ernie!
    Aarbevingen? Bert, die zijn hier helemaal niet.
    Zie je wel dat het werk, Ernie?

  27. ruub says :

    Jarenlang heb ik trouw gebeden voor mijn dagelijks brood terwijl de gesmeerde boterham voor mijn neus stond. Ik dacht dat dit de enige manier was vrij zeker te zijn van gebedsverhoring, maar er blijkt dus nog een methode.

  28. Pittig says :

    @ Flipsonius

    Ssssttt. Je zou toch niet verklappen dat jij en ik in een millenia oude esoterische keten zaten en dat we tweede Kerstdag aan het uitbuiken waren op de bank?

    Ik woon trouwens dicht bij Grootegast… 😉

  29. Pittig says :

    @ Louwrens

    🙂 Precies!

    Alleen weet je nooit of het nou echt helpt.

    Hebben alle maatregelen rond de milleniumbug misschien toch wat geholpen? Hebben allerlei veiligheidsmaatregelen tegen terrorisme nou echt zoveel aanslagen verhinderd? Zou je gebit echt al naar de knoppen zijn als je niet de afgelopen jaren elke dag een paar keer je tanden gepoetst had?

  30. Pittig says :

    Trouwens, complimenten aan de schrijver van dit stuk. Prachtig stuk! Top-satire!

  31. Theo says :

    @Pittig
    Inderdaad, ik dacht dat het van De Speld kwam.
    Heb nu nog moeite om te geloven dat het echt is

  32. Wilfred says :

    @Theo: Dat is ook maar goed ook, want het is van de satirische nieuwsdienst! 🙂

    @Ruub: LOL

  33. rob says :

    @Joost
    🙂
    Dat ding op die parkeerplaats laatst was dus niet van jou, maar van iemand die het ijs schoon wilde blazen.

  34. Theo says :

    @Wilfred
    Dat las ik later ook.
    Maar je weet het nooit met dat soort mensen. Ze bidden immers ook voor regen. Bidden vind ik überhaupt al Speld-waardig.

  35. Flipsonius says :

    @Theo

    Bidden vind ik überhaupt al Speld-waardig.

    That’s what christianity is all about. Om Speld-waardig te worden. Om preciezer te zijn: door het oog van de naald te mogen 😉

  36. Wilfred says :

    @Flip: Welke naald? Je weet toch wel dat er een verschil bestaat tussen speld en naald? 🙂

    @Theo: Ik snap wat je bedoelt. Volgens mij is er ook onderzoek dat aantoont dat gebed bij b.v. operaties geen verschil maakt…

  37. Shaul says :

    Volkomen gestoord.

  38. bramvandijk says :

    😀 Goed stuk!

    Ik denk dat de serieuze vraag die hier onder ligt is waarom we überhaupt bidden? Omdat we verwachten dat we daarmee gods handelen beïnvloeden? Of gaan we de aloude reformatorische weg, dat wij kleine mensen zo’n grote god natuurlijk niet kunnen beïnvloeden, maar dat god nu eenmaal graag gevraagd wil worden? Of gaan we meer de Hendrikse kant op: “bidden is goed, maar daarna moet je het wel zelf doen”.

  39. Michael says :

    Leuk stuk, ik had pas door dat het satirisch was toen ik het er onder zag staan. Het enge is dat het zomaar echt waar zou kunnen zijn.

  40. wimpost says :

    Doet me denken aan dat domme grapje over die man die in de trein de vijf minuten een met zout en peper bestrooide banaan het raam uitgooit en die op de vraag waarom hij dat doet antwoordt: “daarmee jaag ik de olifanten weg!” Als dan de reactie van de vragensteller is dat er toch helemaal geen olifanten zijn, is het repliek van de bananengooier: “kun je zien hoe het helpt!”
    Sorry. Dom grapje dus. Maar dat past toch Allen maar bij een item over dit soort dom ‘gebid’?!

  41. DsDre says :

    @WimPost

    De TV-serie komt een man bij de dokter zit ook vol flauwe grapjes, dus een aanrader voor jouw.

  42. Thad says :

    Wie achter het gordijn kan kijken die het materiële van het geestelijke scheidt, graag een verlichtend verklaring of dit op waarheid berust.

  43. bramvandijk says :

    @Thad
    Als het artikel staat gerubriceerd onder satirische nieuwsdienst, dan is het niet waar maar verzonnen. Dat je er toch over twijfelt laat alleen de krach van de wet van Poe maar weer eens zien: http://rationalwiki.org/wiki/Poe's_Law

  44. joost says :

    Theo

    Maar je weet het nooit met dat soort mensen. Ze bidden immers ook voor regen. Bidden vind ik überhaupt al Speld-waardig.

    Theoloog. 😦
    joost

  45. Ettje says :

    @pijpkaneel; Gisteravond was er ook al een lichte aardbeving, toen in Groningen!

  46. pijpkaneel says :

    @ettje

    De afgeslagen aardbeving verspreidt zich over het hele land. Bewijs geleverd. Behold!

  47. Theo says :

    @Joost
    Ik begrijp je niet helemaal, maar Theo loog niet, hij sprak de waarheid.

  48. Theo says :

    @Wim Post
    Jij noemde het mopje van die banaangooiende meneer, maar ik heb ooit een psychiater (een deel van) een casus horen vertellen van een mevrouw die voor het verlaten van het huis, eerst drie keer heen en weer moest hinkelen door de gang om te voorkomen dat er ingebroken werd.

    Deze mevrouw leed aan dwanghandelingen, maar hij zat een beetje in een lastig parket, want er was inderdaad nog nooit ingebroken.

  49. Flipsonius says :

    @Wilfred
    Er is idd geen groot couturier aan mij verloren gegaan 🙂
    Knoop in m’n zakdoek:
    speld = iets met hooiberg&dansende engelen
    naald = iets met kamelen..
    zowiets, toch?