De torenbouw van Babel

Het verhaal van de torenbouw van Babel is nogal mysterieus. God maakte zich zorgen om wat de mensen op eigen kracht zouden kunnen bereiken en veroorzaakte daarom een spraakverwarring. Was dat nou wel zo slim? Sindsdien zijn er wel grotere torens gebouwd en zelfs een vlag op de maan geplant. Maar door de spraakverwarring moeten zendelingen die de Blijde Boodschap willen verkondigen nu wel duizenden en duizenden vertaalprojecten opstarten.

Advertenties

21 responses to “De torenbouw van Babel”

  1. Pittig says :

    Er is een simpele verklaring: God had vroeger moeite met hoge gebouwen, maar sinds de ruimte ontdekt werd (en er dus geen gebouwen tot in de hemel konden reiken) heeft God er geen moeite meer mee.

    God vernietigde toch ook eerst de gehele aarde met een vloed en beloofde het daarna nooit meer te doen?

  2. joost says :

    piittig
    onze God is een lerende en zich aanpassende God.
    Gelllooóórrrrriééé
    joost

  3. afolus says :

    Aan zo’n verhaal moet je toch ontlenen dat mensen vooral veel van zichzelf projecteren op hun beeld van God.

    Bang dat je wordt overtroefd, jaloersig, benepen, beetje kinderachtig ook.

    De echte leider vindt het prachtig als zijn pupillen zich ontwikkelen en verder willen reiken dan hun oorspronkelijke horizon deed vermoeden.

    God wordt ook dagelijks als “vader” (tegenwoordig zelfs als pappa😁) aangesproken. Een goede vader vindt het toch richting als zijn kinderen de ruimte opzoeken en “groter” worden dan hij zelf, of zelf had kunnen denken….

  4. afolus says :

    Richting moet zijn heerlijk…! 😦

  5. Jack says :

    Het gaat bij Babel niet zo zeer om het torenhoge gebouw, maar meer om de drijfveren van de mens, de hoogmoed en hun praktijken om de geestelijke wereld binnen te dringen. De geestelijke wereld is niet fysiek te bereiken, dat weet God beter dan wij.

  6. Maikel stekelaar says :

    Dank je Jack voor je aanvulling! Dat staat niet in het verhaal, maar dat verzinnen we er gewoon bij!

  7. Ettje says :

    En had het nou allemaal nog wat opgeleverd… Maar het mensdom heeft er niks van geleerd en bouwt nog steeds torens van Babel… 🙂 En de Babylonische spraakverwarring is er ook nog steeds!

  8. Jack says :

    Maikel, je kan het inderdaad ook zo simpel lezen dat je conclusies trekt dat God dacht dat ze vanaf de toren in de hemel.zouden klimmen zoals hierboven gezegd wordt. ’t is je vrijheid om dat te denken.

    Genesis 11:4
    …, en laat ons een naam voor ons maken

    De trots was in ieder geval aanleiding voor God om het te dwarsbomen.

  9. Pittig says :

    @ Jack

    Heeft God nu geen problemen meer met trots? Want hij laat al die moderne hoge gebouwen (allemaal gebouwd uit trots en om een naam te maken) gewoon staan… Of hij roept een stel extremistische moslim-terroristen om een paar exemplaren naar beneden te halen. Maar de hoogste gebouwen waren dat ook al niet.

    Het verhaal wil volgens mij op mythologische wijze een verklaring geven voor het ontstaan van vele talen. Dat wordt dan gezien als een straf van God.

    Jij legt het trouwens uit als een straf op hoogmoed, maar waarom niet een straf op het “bij elkaar willen blijven”? God had eerder bevolen om de hele aarde te bevolken, en nu wilden ze juist gezellig bij elkaar blijven zitten.

    Vergelijk dan ook het nieuw testamentische verhaal naar de discipelen die na Jezus’ hemelvaart gezellig in Jeruzalem bleven en pas door een vervolging echt de wereld ingestuurd werden. Ook het spreken in vele talen is natuurlijk een verwijzing naar Babel.

    Waarom spreekt de Geest eigenlijk vele talen als die vele talen een straf van God zijn?

  10. bramvandijk says :

    @Jack

    De geestelijke wereld is niet fysiek te bereiken, dat weet God beter dan wij.

    Dat doet niet ter zake, het enige dat ter zake doet is of de auteur van dit verhaal dit ook wist. En het onderscheid tussen een geestelijke en fysieke wereld werd toen nog niet gemaakt, dat is meer Grieks denken (Plato met zijn ideeënwereld) dan Joods denken dat door christenen aan elkaar is geknoopt. Kerkvaders als Origenes en Augustinus waren heel belangrijk in dat proces.

    Maar het is dus een herinterpretatie van het verhaal door te doen alsof de auteur van het babel-verhaal dat onderscheid tussen een fysieke en geestelijke wereld ook maakte.

  11. joost says :

    Ik heb het verhaal ook altijd begrepen als was de spraakverwarring een maatregel die God nam om er voor te zorgen dan de mensen zich inderdaad gingen verspreiden over de aarde en de aarde zouden bevolken. Eigenlijk een soort Nee van God tegen een verenigd Europa toch? 😉
    joost

  12. DfTg says :

    Ik vind dit een suf en onjuist bericht. God maakte zich helemaal geen zorgen over wat de mensen op eigen kracht konden bereiken. Het ging hem er alleen maar om dat de mensen zich niet over de aarde verspreidden, maar dat ze op een kluitje bleven zitten. Volgens mij is dat de essentie van het verhaal en niet de “hoogmoed”, dat woord komt niet in het verhaal voor.

  13. Jack says :

    @Bram,
    Dat de schrijver het mogelijk zelf allemaal nog niet helemaal begreep kan best.
    Hoeveel begrepen de profeten van wat zei verkondigden?
    Het NT verklaart een heleboel meer, waar dan ook veel geciteerd wordt vanuit het OT. Dus dat argument vind ik niet echt relevant.

  14. Jack says :

    @dftg
    Jouw reactie is net zo suf. “kluitje” komt ook niet in het,stuk voor.

  15. bramvandijk says :

    @Jack
    Punt is dat de auteur van het verhaal wel degelijk lijkt de denken dat de toren tot in de hemel kan reiken. Niet voor niks staat er ook letterlijk dat god afdaalde.

    Jij mag dan een ander wereldbeeld hebben, en op basis van jouw eigen wereldbeeld een andere interpretatie geven aan dit verhaal, maar dat betekent niet dat er geen andere interpretaties mogelijk zijn. En al helemaal niet dat de originele auteur het eens was met jouw interpretatie.

  16. Oversea says :

    @ Jack en Bram – ’t zou natuurlijk ook kunnen dat beide onderwerpen in een verhaal staan.
    De hoogmoed (toren bouwen tot in de Hemel, naam maken voor zichzelf). Om te laten zien dat dit onzin en onmogelijk is ‘daalt God af’ een meer cynische omschrijving dus, als God moet afdalen waren ze dus nog lang niet in de hemel.
    Daarnaast grjipt God ook nog eens in met een taalverwarring en zo wordt het verspreiden over de aarde realiteit.

  17. bramvandijk says :

    @Oversea
    Eens. Ik vind alleen de redenatie van Jack onzin: dat het niet ging om de hoge toren omdat god niet boven in de lucht zit volgens ons wereldbeeld. Dan doe je geen recht aan het verhaal zelf en de tijd waarin het is ontstaan, je maakt het ondergeschikt aan je eigen overtuigingen.

    Jouw interpretatie dat het afdalen een nogal cynisch commentaar is, vind ik daarentegen prachtig, dank.

  18. Michiel says :

    Fantastische filmpjes. Heb er smakelijk om moeten lachen.

  19. Jack says :

    @bram
    Uiteraard kan het de schrijver niet duidelijk geweest zijn.
    Dat ben ik met je eens. Wat ik uit de reacties proefde is dat gedacht werd dat God zelf bang was dat de toren in de hemel zou komen.
    Dat vind ik dan belachelijk.

  20. bramvandijk says :

    @Jack
    Tja, alles spreken over boven komt van beneden. Uitspraken over god zijn uiteindelijk vooral uitspraken over het godsbeeld van de spreker 😉

  21. DfTg says :

    Waar lezen jullie dan over hoogmoed in het verhaal? Ik vind dat echt een sterk staaltje “woorden in de mond leggen”. Dat mensen zich niet verspreidden, staat wel degelijk in het verhaal genoemd, zie vers 4, 8, 9.