Elly & Rikkert slecht voor werksfeer

De vogeltjessoap in Biddinghuizen gaat nog even door, want de door Opwekkingsliederen geteisterde diertjes krijgen hulp uit onverwachte hoek. Uitzendbureau Randstad heeft rond kerst onder alle medewerkers een boekje verspreid waarin wordt gewezen op de onrust die gospelmuziek op de werkvloer brengt. Met name het liedje ‘Een parel in Gods hand’ van Elly & Rikkert schijnt een ernstige verstoring van de (re)productiviteit teweeg te brengen.

elly-en-rikkert-slecht-voor-werksfeer

Klik op het plaatje om het te vergroten. Rein Reurich, een praiseleider die ook regelmatig op Opwekking zingt, maakte dit op zijn Facebook-pagina wereldkundig. Zijn commentaar:

“Nou ja zeg… Dit boekje van Randstad zat in het kerstpakket. Leuk gedaan Randstad. :-\ Volgende keer maar beter naar de tekst luisteren. Daar steek je als mens wat van op…”

Een van zijn Facebook-vrienden merkte gevat op: “Wie gaat deze muziek nou eigenlijk draaien op zijn werk!??” Een goede vraag. Randstad heeft het allemaal serieus laten onderzoeken en er een rapport van meer dan honderd pagina’s aan gewijd.

Maar ja, zoals Reurich zelf al zong: Nederland is een land van duizend meningen. Dan kan de mening van de beschermde vogeltjes er ook nog wel bij.

46 responses to “Elly & Rikkert slecht voor werksfeer”

  1. bramvandijk says :

    πŸ˜€
    Ik zou die kinderliedjes ook niet trekken tijdens mijn werk. Thuis is al erg genoeg 😦

  2. mafchauffeur says :

    Gristenpesten, de nieuwe trend.

    (weer zo’n artikel waar je, alvorens verder te lezen, eerst dient te controleren of er Satirische Nieuwsdienst onder vermeld staat)

  3. ruub says :

    Ehm, nee. Dat ga ik niet toetsen. Dat geloof ik gewoon direct, zonder enige vorm van twijfel. πŸ™‚

  4. mafchauffeur says :

    @ruub: alsjeblieft, het complete onderzoek.
    http://www.randstad.nl/content/home/over-randstad/pers/Randstad-Muziek-beroepsgroepen.pdf

    1. Elly & Rikkert – Een parel in Gods Hand
    2. Rammstein – Amerika
    3. Metallica – Enter Sandman
    4. Anthrax – Metal Trashing Mad
    5. Dead Kennedys – Too drunk to fuck
    6. Ralph van Manen – Altijd bang
    7. Ozzy Osbourne – No more tears
    8. Sex Pistols – Anarchy in the UK
    9. Toots Tielemans – Bluesette
    10. AC/DC – Whole Lotta Rosie

  5. ruub says :

    @mafchauffeur
    Maar nu de hamvraag: verstoort de muziek van Elly & Rikkert ook het seksleven van Randstad-uitzendkrachten?

  6. rob says :

    @Ruub
    Misschien wordt het seksleven juist gestimuleerd, en zijn ze daarom minder productief op de werkvloer πŸ™‚

  7. Afolus says :

    @ruub
    Wat het aandeel Randstad doet voor het libido van uitzendkrachten weet ik niet maar de instappende belegger in dat aandeel in juni 2012 heeft tot nog toe alle reden om opgewonden te raken: een koerswinst ca. 25% tot nog toe… 😜
    Lekker hoor..!

  8. Afolus says :

    Het aandeel is wellicht mede dankzij de muziek van E&R dus in elk geval een parel in de hand voor die betreffende belegger(s) πŸ˜€

  9. Fordeo says :

    Als ik het lijstje zo zie is het een grΓ³Γ³t compliment πŸ™‚ anthrax, sex pistols, metallica, dead kennedy’s. nice

  10. agilhartje says :

    En ik maar denken dat de meeste Nederlanders geen enkel christelijk liedje kennen, behalve misschien Stille Nacht en het Wilhelmus! Dat valt dus mee…

  11. agilhartje says :

    Overigens valt bij het Wilhelmus de productiviteit natuurlijk naar nul.

  12. Afolus says :

    Zelf zou ik me in een tijd van crisis en noodzakelijke reorganisaties vooral irriteren bij het horen van het liedje “Al je haren zijn geteld”.
    Klinkt namelijk als “al je dagen zijn geteld”

  13. bramvandijk says :

    @mafchauffeur
    Interessant lijstje. Even geen tijd om het hele rapport te lezen. Maar hoeveel respondenten zouden ze hebben? En hoe zijn deze liedjes boven komen drijven? Een groslijst waaruit je kon aankruisen of moesten leidjes spontaan worden genoemd? Zijn er echt zoveel mensen die Ralph van Manen kennen en spontaan noemen? Ik vind het een wonderlijke uitkomst…

  14. Elly Zuiderveld says :

    Je gaat toch geen kinderliedje met een kinderkoor draaien op de werkvloer? Geloof er niks van.

  15. Elly Zuiderveld says :

    In ieder geval winnen we dan van Rammstein!

  16. joost says :

    afolus
    πŸ™‚
    joost

  17. Pittig says :

    Leuk dat je reageert Elly!

    En je kan nu in je naaste omgeving gerust verkondigen dat Elly & Rikkert op nummer 1 staan! πŸ˜‰

    Ik ken trouwens een aantal mensen die heel veel aan “Een parel in Gods hand” gehad hebben toen ze met zichzelf in de knoop zaten. En dat waren geen kinderen.

  18. mafchauffeur says :

    @Elly: misschien is het een liedje dat (vooral op maandagochtend) nog in het hoofd zit, ondanks de Arbeidsvitaminen. Bij diegenen die in het weekend zondagschool draaien en/of kleine kinderen hebben. πŸ™‚

    @bramvandijk: online onderzoekspanel van SSI, n=620 respondenten, juni 2012, ca. 10 minuten, criteria: beroepsbevolking >18 jr, minimaal 24 u/wk werkzaam, luistert weleens muziek op het werk. Er staat niets over een groslijst.

  19. UncleSam says :

    Wie wil een metalcover van Een parel in Gods Hand maken? Word vast een hit!

  20. sjaco says :

    Jaren geleden draaide ik al de liedjes van Elly en Rikkert, op mijn werk, met mensen met een verstandelijke beperking, iedereen genoot hiervan.
    Weken later kwam ik op mijn werk en toen stond Elly en Rikkert op, bij mijn ongelovige collega, ik was erg verbaasd .
    Hij zei op dat moment, de bewoners worden er zo rustig van!!

  21. De dichter says :

    i am sexy and i know it, zou volgens mij de hele productie stilleggen

  22. nietverbaasd says :

    ‘Don’t go chasing waterfalls’ (TLC) is wel het beste om bij te werken. Verstoort het sexleven ook al niet. http://www.youtube.com/watch?v=8WEtxJ4-sh4

  23. me says :

    @De dichter: niet in deze uitvoering denk ik http://www.youtube.com/watch?v=vsvlsuLau5c

  24. Oscar de Tweede says :

    @ Allen : Wat een enorm onbegrip! Elly en Rikkert staan al geruime tijd ingeschreven als werkzoekenden bij Randstad; trouwens Jasper Randstad staat ook bij zichzelf ingeschreven, maar dat terzijde. Afgesproken is, dat Randstad werk voor opa en oma Z zoeken langs onconventionele weg. Het heeft even geduurd, maar het resultaat is er! Chapeau voor Randstad (ik heb aandelen en die wil ik graag omhoog hebben, aandelen van Randstad dus, Randstad dus)! En de Zuiderveldjes staan aan de vooravond van een nieuwe start van hun carriere, dankzij Randstad. Onthou die namen: Zuiderveldjes en Randstad! Randstad. Ik lust er wel pap van, van Randstad. Randstad.

  25. Pittig says :

    @ UncleSam

    πŸ˜€

    Dat wordt een grote hit! Ik hoor het al: “Een PAAAAARRRREEEEEEELLLLLL in Gods haaaannnndddd!”

    Hier alvast een voorproefje met het Engelse kinderlied “Twinkle twinkle little star”

  26. Pittig says :

    Voor de liefhebbers van standup en hardrock is hier Jim Breuer over kinderliedjes…

  27. Pittig says :

    Dit is pas een goed nummer voor op het werk!

    En dit was een betere top tien geweest…
    http://www.mademan.com/mm/10-best-i-hate-my-job-songs.html

  28. alwin says :

    Heb Elly en Rikkert een keer live gezien met een kindervoorstelling, m’n vrouw was ziek en daar ging ik met m’n dochter. Luister er zelf nooit naar, maar het was heel leuk om mee te maken. Echt goed zoals ze dat doen. Deze mensen hebben echt humor ontdekte ik .

  29. Jeroen Mank says :

    maar mag “de kauwgomballenboom” wel?

  30. Jeroen Mank says :

    @Pittig, op 8 januari, 2013 om 4:50 pm
    Waarom noem je “twinkle, twinkle etc” niet gewoon “Altijd is Kortjakje ziek”? Zo kennen de kinders in Nederland het.

  31. Pittig says :

    @ Jeroen Mank

    Omdat de video zo heette… πŸ˜•

    En kinderen kennen het trouwens niet alleen als “Altijd is Kortjakje ziek”, maar ook als het “Alfabet-liedje”.

    Het is trouwens oorspronkelijk geen Nederlands lied:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Twinkle_Twinkle_Little_Star

    Oorspronkelijk was het ook geen kinderlied… Het ging over een jongedame die aan haar moeder een geheim vertelde, namelijk dat ze door Silvandre verleid was. In één versie redt ze het net, in een ander wordt ze “verslagen door de Liefde”…

  32. Jeroen Mank says :

    @Pittig, op 8 januari, 2013 om 6:05 pm
    Ik weet het. Ik neem aan dat je op de oorspronkelijke Franse tekst doelt?
    In het Nederlands was de volledige tekst ook bepaald geen kinderliedje. Het gaat over een vrouw met een ongezonde voorkeur voor jenever.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Altijd_is_Kortjakje_ziek#Datering_en_herkomst

  33. Louwrens says :

    Het jammer dat ze vergeten zijn om Diederik Stapel vermelden als auteur.

  34. shinshinnun says :

    Even tellen hoe vaak ik Een parel in Gods hand heb gehoord op de werkvloer… Nooit!
    Ik hoop niet dat dit een afstudeeronderzoek was, dan hebben we nog een Stapeltje in het verschiet, dit keer eentje met een christelijkejeugdtrauma……

  35. AN says :

    Ik heb in de 20 jaar dat ik nu werk nog nooit Elly en Rikkert gehoord op de radio. Wel heel veel Frans Bauer. Wat een flutonderzoek.

  36. Petrus Jan says :

    En zo Stapelen de onderzoeken zich op….

  37. Pittig says :

    @ shinshinnun en AN

    Mag ik jullie argument als volgt samenvatten:
    Jullie hebben het niet meegemaakt, dus het is onmogelijk…

  38. Erik Smith says :

    Toevallig luister ik er (opwekkingsliederen) op mijn werk wel naar…. via de computerspeaker, vanaf mijn usb-stick

  39. shinshinnun says :

    @Pittig
    Absoluut. Dit gebruik ik als toetsend criterium voor al mijn opvattingen.
    Zo is het zelfdodingscijfer in Nederland 0, kan niemand de spagaat en vind iedereen fietsen door de regen afschuwelijk stom.

    Met mijn werkvloerhistorie kan ik trouwens vrij gemakkelijk aan een respondentengroep komen van n=620 die ΓΌberhaupt nog nooit van E&R gehoord heeft, laat staan dat iemand uit die groep spontaan een jaren ’80 kinderlied van ze zou noemen als antwoord op wat voor vraag dan ook. Ik zou wel eens de steekproefmethode willen bekijken ;).

  40. Ab Krook says :

    Worden kleuters en kinderen tegenwoordig ook al tot beroepsbevolking gerekend? Al die heidense kindjes komen natuurlijk op de overmaat aan christelijke scholen en moeten dan van pappie en mammie invullen dat die Parel een verschrikkelijk liedje is. Kan me niet voorstellen dat 18+ daarnaar luistert. Dat Ralph van Maanen er tussen staat verbaast me ook: heeft Randstad vooral onderzoek gedaan in Veenendaal naar aanleiding van gristenterreur op het werk?

  41. Vleertje says :

    Typische gevalletje van een Stapelonderzoek dit. Ik heb nog nooit Elly en Rickert op de werkvloer gehoord! Zelfs niet op christelijke werkvloer, tenzij je op een christelijke basisschool lesgeef ofzo. \

    Ach ja, zo zie je maar weer, doe een leuk rubriekje op GG en Pittig vind er een leuk filmpje bij. Dank je Pittig, ik vind de stand up comedian erg grappig. πŸ™‚

    En voor alle lieve kindertjes van GG een mooi liedje:

  42. TommyLee says :

    Als ik Elly en Rikkert op de werkvloer zou horen zou ik even stoppen met werken zou luisteren en glimlachen. Ik heb zoveel goede herinneringen aan optredens van hen, waar ik samen met de kindertjes van genoot (de goeie ouwe tijd)

  43. AN says :

    @Pittig: Dat heb jij heel goed begrepen.

  44. Gerard Konings (@gkonings) says :

    Dit onderzoek is duidelijk van voordat dat keukentje op de radio uit kwam.

  45. Johan says :

    β€œAls ik Elly en Rikkert op de werkvloer zou horen zou ik even stoppen met werken zou luisteren en glimlachen.”

    Net zoals ik dat zou doen als ik Slayer zou horen πŸ™‚ De ergenisfactor zit hem in dat bepaalde muziek te persoonlijk is en ongeschikt is voor algemeen publiek, daarvoor heb je de meuk op radiostations.

  46. Jimmy says :

    Toevallig weet ik een beetje hoe dat soort onderzoeken werken: van tevoren maakt iemand (die zogenaamd objectief is, maar ondertussen stiekem behoorlijk sturend te werk gaat) een selectie van liedjes, waarna hij aan de respondenten vraagt wat zij ervan vinden. Hij of zij heeft daar ‘Een parel in Gods hand’ tussen gezet (want hoe anders zouden al die ondervraagden specifiek die titel opnoemen?) en ja, dan is het op zich niet zo gek dat veel mensen dat nummer opgeven als ‘liever even niet’.

    Maar dat een respectabel bedrijf als Randstad een onderzoeksbureau inhuurt dat dergelijke discutabele conclusies de wereld inbrengt, op basis van een zwaar gestuurd onderzoek, is natuurlijk verbijsterend. En nee, ik ben geen Elly & Rikkert-fan. Maar heb wel een grondige hekel aan luie en gemakszuchtige onderzoekers. Zoals deze. Ze moeten zich schamen!