Joop Gankema: ‘Goedgelovig spoort niet’

De vogeltjes in het Natura 2000-gebied vlak naast de Pinksterconferentie van Opwekking moeten niet zo zeuren. De organisatie verricht geluidsmetingen en daaruit blijkt dat de gevleugelde vrienden helemaal geen last hebben van de Opwekkingsliederen. Aldus Joop Gankema in een reactie op het bericht ‘Opwekking verstoort seksleven vogels’.

joop

Volgens jurist en GG-reageerder ThaFizzy is op die reactie wel wat af te dingen. “Het gaat om een (Europees!) beschermd natuurgebied. […] Het is Stichting Opwekking bekend dat haar activiteiten meer lawaai veroorzaken dan normaal in het gebied.” En over de christelijke identiteit van Opwekking: “Goed rentemeesterschap is volgens mij ook goed omgaan met de natuur.” Op 10 december 2012 meldde hij op GG op basis van eigen onderzoek en contacten dat Opwekking al jarenlang regelgeving rond veiligheid en overlast aan haar laars lapt.

Toen ThaFizzy Opwekking-directeur Joop Gankema op de lopende discussie wees, mailde Gankema het volgende terug:

Hartelijk dank voor jouw mail over deze bizarre discussie op de site van Goed Gelovig. Wij houden ons verre van deze site en ik betreur het dat een Jaap zich heeft laten verleiden om toch te reageren. In mijn optiek sporen deze mensen [de mensen op/van GoedGelovig] niet en proberen ze willens en wetens ons werk in diskrediet te brengen. Laat het oordeel maar over bij Hem die ons werk zegent.

Goedgelovig brengt volgens Gankema “willens en wetens” het werk van Opwekking in diskrediet. We zijn heel benieuwd waar hem dat in zit. Is Gankema boos omdat we hem de Nederigste Bekende Christen hebben genoemd? Is het omdat we Opwekking 666, het nummer dat Gankema uit angst voor de Antichrist oversloeg, hebben ingevuld? Vindt hij dat we zijn jubeljaar hebben verstoord met onze oproep voor openheid en verzoening? Kan hij het niet verteren dat we een alternatief bieden voor Opwekking-twijfelaars?

Of is Gankema ook zo’n gristenleider die niet tegen humor en kritiek kan? Die de satan aan het werk ziet op deze site en meent dat bij het Laatste Oordeel de God van Opwekking wel met ons zal afrekenen? Gaat hij ons straks op het Opwekking-podium binden in Jezus’ naam?

Intussen zet de Milieugroep Dronten haar bezwaarschrift tegen Opwekking door. Op 14 januari doet de Commissie van Bezwaar en Beroep van de gemeente Dronten uitspraak. Volgens ThaFizzy maken de vogeltjes juridisch gezien best een goede kans.

Advertenties

122 responses to “Joop Gankema: ‘Goedgelovig spoort niet’”

  1. henkjan37 says :

    opwekking is eind mei, vogels leggen een ei begin mei, dus de cloaca-on-cloaca action vindt plaats in april! dus waar maken ze zich druk om :p

  2. alwin says :

    Ach ja elk vogeltje zingt zoals die gebekt is. Misschien als goedmakertje de vogeltjesdans van de electronica’s tijdens de zondagochtend dienst. Tekst erop en dan maken we daar opwekking lied 666 van. En dan Joop Gankema verkleed als vogel rondlopend op het podium.

  3. Alberto says :

    Het bezwaarschrift van Milieugroep Dronten zou grappig zijn als ze het niet serieus meenden. Kom op zeg, verstoren van het broeden van de vogeltjes door zingende christenen? Alsof die vogels daar wakker van zouden liggen. De werkelijkheid is waarschijnlijk andersom: in mei is het zo vroeg licht dat we bij het krieken van de dag uit onze slaap worden gerukt door de territorium afbakenende zang van het gevederte. Het wordt tijd om de vogels aan te klagen wegens het verstoren van onze nachtrust.
    See you in court, little birdies!!

  4. Rien says :

    Wat een belachelijke en kleinzielige aktie van die milieugroep, typisch gevalletje van gristen-pesten. Gaan ze dan ook een bezwaarschrift indienen tegen Lowlands? Want dat is wel tig keer zo hard als Opwekking!

  5. John says :

    @Rien

    Het is inmiddels al vaker gezegd: Lowlands is in augustus, dat is doorgaans niet het broedseizoen. Geen gristenpesten dus.

  6. bramvandijk says :

    @Rien
    Gristenpesten… de calimerokaart wordt tegenwoordig nogal snel getrokken, zie ook stuk van Ewout Kei.

  7. Richard says :

    Heb wel wat contacten bij de organisatie van dit evenement en weet absoluut geen details, maar weet wel dat ze erg professioneel omgaan met regelgeving.

    enneeeeh. even uit eigen ervaring… leuk hoor, die sing-in op zondag, maar wat een pokke kabaal maken al die zingende en vlaggenzwaaiende mensen, zeg!!! als ik die vogels was zou ik een ander plekje zoeken om te broeden in mei…

  8. rob says :

    Los van alles, zouden die vogels ondertussen niet het een en ander gewend zijn, en zouden die beesten echt elkaars paringsroep niet meer horen?
    Als het op een zaak aan zou komen, hoe bewijs je dat er echt overlast is dat leidt tot verstoring?

  9. alwin says :

    @richard

    Je vind die sing- in een pokke kabaal , wat is dan het leuke?

  10. Richard says :

    @alwin
    de tenten leeg roven op een uitgestorven camping terrein???

  11. alwin says :

    Kan me trouwens wel voorstellen als je daar al jaren zit dat het vervelend is als je naar een andere locatie moet zoeken.

  12. alwin says :

    @richard

    Je hebt wel humor, en is het lonend?

  13. Richard says :

    *maakt nederige buiging*
    danku voor het compliment. Even serieus, zo ben ik natuurlijk niet ;-)) Hoop voor ze dat ze niet hoeven te verhuizen. En ben het helemaal eens met Rob, maar misschien moet daar een biologisch kundig persoon z’n zegje over doen.

  14. Jeroen Mank says :

    @Rien, op 7 januari, 2013 om 9:35 am
    Lowlands wordt niet vlak naast een beschermd natuurgebied gehouden

  15. alwin says :

    @richard

    Graag gedaan, we zullen zien wat het word. Mochten ze toch moeten verhuizen dan kunnen we vast wel helpen als goedgelovigen.
    Wie heeft er nog ideeen voor een nieuwe locatie. Worden we misschien weer vrienden hier van Joop Gankema. We zijn tenslotte kinderen van een vader.

  16. Flipsonius says :

    @alwin
    Van mij mag Opwekking in Amsterdam worden gehouden – liefst dicht bij mij in de buurt. Wordt ik misschien eindelijk eens verlost van de overlast van die @#$! pokkeduiven 😦

  17. rob says :

    Programma 2013:

    Traditiegetrouw wordt op zondagmiddag een sing-in in de openlucht gehouden; een feestelijke bijeenkomst voor het hele gezin. Uiteraard wordt er tijdens de conferentie ook aandacht besteed aan het zingen van de nieuwe Opwekkingsliederen die ieder jaar met Pinksteren uitkomen.

    Als je deze onderdelen nou schrapt moet het helemaal goed komen 🙂

  18. agilhartje says :

    Het natuurgebied waar het hier over gaat is een door mensen ingericht gebied (behalve de Oostvaardersplassen zijn alle natuurgebieden in de Flevopolders ontwikkeld door natuurclubs).
    Vreemd dat dit gebied naast dit recreatiegebied is aangelegd…

    Maar ja, ook Opwekking zal zich aan de wet moeten houden. Dat gaat ze volgens mij ook wel lukken want niet het zingen maar de versterking is het probleem. Dat kan men eenvoudig maximaliseren.

  19. DsDre says :

    Naast een Polenmeldpunt en daarna vuurwerk, tijd voor een gristenpestenmeldpunt. Iets voor de CU, CDA of SGP?

  20. mafchauffeur says :

    Zou de Milieugroep Dronten wel beseffen dat al die vogeltjes stoppen met hun aardse activiteiten om zich te kunnen toewijden aan het zingen voor de Heer gedurende de Pinksterdagen?

    Dat heeft niets met overlast van Opwekking te maken, maar puur blijmoedig plichtsbesef.

    De bezwaarcommissie zal niet anders kunnen dan het bezwaar met een verheerlijkte glimlach in de prullenbak deponeren.

  21. John says :

    Joop Gankema…de man die opwekkingslied 666 uit angst voor bijgeloof uit de opwekkingsbundel hield zegt dat wij niet sporen?!?!?!

  22. mafchauffeur says :

    Nee, dan vaste Opwekking-attractie Herman. Die spoort tenminste wél.

    En die gaat de volgende Dwaze Schare Meetup van 24 maart keihard aanpakken door van 20 tot 29 maart 10 dagen een Serious Request te organiseren met bouillon, water, rooibosthee en vruchtensap.

    “Het is geen hongerstaken, van ‘ik moet mijn zin hebben’, nee, het is op één niveau komen met God. Dus dan ga je denken zoals Hij denkt, dan ga je voelen zoals Hij voelt, dan ga je spreken zoals Hij spreekt”

    (2:10)
    http://www.alphaonline.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=2426%3Aherman-boon-organiseert-10-dagen-bidden-a-vasten&catid=96%3Ade-betteld&Itemid=258

  23. alwin says :

    @DsDre

    Een christenmeldpunt iets voor het CDA, lijkt me niet ze willen tenslotte bij die partij wel met iedereen bevriend blijven..

  24. Rien says :

    @John/Bram e.a.

    Ik bedoelde Defqon, sorry.
    Maar whatever welk festival ook, feit is dat er op dat evenemententerrein zeer regelmatig het hele jaar door behoorlijk wat decibels geproduceerd worden. En broedseizoen of niet, het ligt wel naast een beschermd natuurgebied, dus de vogeltjes hebben het hele jaar door geluidsoverlast. En in augustus hebben de konijnen vast hun bronstijd of weet ik welk ander dier er dan in een bijzondere periode zit.
    Ik heb zomaar het idee dat Defqon en Lowlands nog veel meer lawaai produceren dan al die zingende gristenen bij elkaar.
    En daarom vind ik het echt ongelofelijk flauw om dan Opwekking te gaan verbieden en de rest niet. Waarom leggen ze dan überhaupt een evenemententerrein aan naast een natuurgebied?? Of een natuurgebied naast een evenemententerrein, ik weet niet wat er eerder was. Er zit daar ook nog eens een pretpark, dan kunnen ze dat ook wel sluiten vanwege alle uitlaatgassen van die duizenden auto’s die daar iedere dag heen en weer rijden en in de file staan. Om nog maar niet te spreken van al het lawaai dat die bezoekers en achtbanen produceren, iedere dag opnieuw.
    Kom op zeg! Als je een reden zoekt dan zul je er allicht eentje vinden!
    Is er trouwens aangetoond dat er nu minder jonge vogeltjes geboren worden of dat sommige soorten op uitsterven staan?
    Het komt mij in ieder geval buitengewoon kinderachtig over.

    Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Opwekking maar alle regels aan zijn laars kan lappen w.b. geluidsniveau e.d.. Dat getuigt ook niet echt van een gristelijke houding.

  25. afolus says :

    Joop Gankema zal in zijn contacten met de Gemeentelijke instanties hopelijk een beetje meer begrip getoond hebben voor de vogelen des velds.

    Hij kan onmogelijk de kaart van “groot economisch belang” gespeeld hebben want de bezoekers van de Opwekkingsconferentie worden vooral opgewekt “opwekkingspatat” en “opwekkingskroketten” te kopen en hun alsdan overgebleven pinkstercentjes vervolgens in de collecte-emmers te deponeren.

    Ik zoek een spoor op en trek me terug in mijn glorietent.

    Shabba.

  26. Sjaak says :

    Dit is wel triest, ik ga elk jaar met plezier naar Opwekking, maar heb nooit geweten dat er een dergelijk gebied zo dicht bij het terrein lag. Ik vind dat Opwekking hier zeker wat aan moet doen, want per slot van rekening moet dat wij genieten, niet (teveel) ten koste gaan van het milieu. Sterker nog: We moeten er naar streven zo min mogelijk het milieu te schaden. Dan de bassen maar wat zachter!! De Heere hoort ons toch wel, ook al musiceren we wat zachter!

  27. goedgelovig says :

    UPDATE: We hebben Joop Gankema de volgende uitnodiging gemaild:

    We nodigen u uit om in een gastcolumn op Goedgelovig uit te leggen waarom u van mening bent dat onze site “niet spoort” en er “willens en wetens op uit is om Opwekking in diskrediet te brengen.” Wij staan open voor kritische feedback en gaan een gedachtenwisseling niet uit de weg. U heeft onze toezegging dat we uw bijdrage integraal plaatsen, zonder commentaar van onze zijde.

  28. mafchauffeur says :

    zonder commentaar van onze zijde

    Dat wordt dan het eerste artikel met slechts inherente satire (namelijk die van Joop) en zónder mogelijkheid om reacties onder het artikel te plaatsen?

    Zelf Goedgelovig ontkomt niet aan innovatie.

  29. goedgelovig says :

    @mafchauffeur: Op elk artikel op GG kan worden gereageerd, dus ook dat van Joop. We beloven alleen plechtig het niet te zullen framen of redigeren.

  30. De dichter says :

    eumm hoe heet dat pretpark ook al weer die daar naast ligt? zo’n achtbaan maakt wel meer geluid op een dag en een 2 uur durende singin…en daarbij komt nog eens het evenementen-huur-grond was er eerder dan de “termé 2000 voor fauna en flora”, dus wie heeft hier een “bestemmings fout” gemaakt?

  31. Len says :

    Als Gankema gelijk heeft (ga ik maar vanuit; waarom niet) en er is 1 x de geluidswaarde overschreden én er zijn passende maatregelen genomen, dan lijkt me er niks aan het handje.

    Ze zijn niet gek bij Opwekking, nog bij de gemeente. Je spreekt normen af (zo veel mensen, zo veel db) en de organisatie probeert binnen die grenzen te blijven.

    Zoals ik het nu lees is er over de grens heengegaan en neemt de organisatie nieuwe maatregelen. Het was wat anders geweest als ze willens en wetens jarenlang de normen overschreden.

  32. Jeroen Mank says :

    @rien
    Ik moet mijn woorden uit mijn vorige tegeltje terugtrekken. Opwekking en Lowlands worden blijkbaar op hetzelfde terrein georganiseerd: het festivalterrein bij Walibi in Biddinghuizen. En dan krijg ik ook in eens een spijker-laagwater gevoel.

  33. mafchauffeur says :

    @GG: oooooooooooooooh

    Als Joop verstandig is bedankt hij voor die twijfelachtige eer. 🙂

  34. afolus says :

    @mafchauffeur
    Hij zou het ook als een unieke en van God gegeven kans kunnen zien om zondaars terug te brengen in de moederschoot.

  35. Fenderfan says :

    Nou nou….geen land ter wereld is zo dicht bevolkt, zo volgeasfalteerd, zo volgepropt met beton en steen als Nederland. Gevuld met lelijke Vinexwijken, waar je vanuit je raam recht op buurmans ontbijtbordje kijkt, zo dicht staat alles op elkaar, zo klein zijn de tuintjes. Zelfs de huismus is er een bedreigde diersoort. Gaza is gezelliger. Geen land ter wereld is zo volgespoten met stront van beesten als Nederland, want naast 17 miljoen mensen houden we ook nog tientallen miljoenen dieren, opgepropt in benauwde stinkhokken waar je je speciaal moet kleden tegen de intense stank als je er binnen moet gaan. Daar kun je lekker aan verdienen, want we willen allemaal elke dag vlees, en zo goedkoop mogelijk. Maar we willen niet zien hoe die beesten behandeld en afgemaakt worden. Geen land ter wereld is zo volgespoten met landbouwgif als Nederland. De kassen, gestookt met gesubsidieerd aardgas om de kunstmatige paprikaatjes betaalbaar te houden, staan pal naast de woonhuizen, want we hebben zo weinig ruimte. Natuur in Nederland? Laat me niet lachen. Kleine perceeltjes bos of heide, waar het ’s zondags stikt van de mensen die zichzelf uitlaten en vaak hun zooi zo van zich af gooien, en de ‘wilde’ dieren onbedoeld opjagen met het miljoen honden dat we ook nog houden.
    Ter compensatie van ons slechte geweten schreeuwen we. We schreeuwen naar andere landen dat ze vooral millieuvriendelijker moeten zijn. We schreeuwen naar elkaar dat het anders moet – maar bij mij in de straat ben ik de enige die op de fiets naar de supermarkt gaat. We schreeuwen naar het buitenland dat ze zuiniger moeten zijn op hun lieffe tijgertjes – maar hier in dit volgepropte dorpje bij de zee is een ‘wild’ konijn al een bezienswaardigheid.
    En nu hebben de moraalridders en millieufundi’s een nieuw slachtoffer ontdekt: zingende christenen die 3 dagen bij elkaar komen. Get a life. Ik ga nooit naar Opwekking, maar als het niet door mag gaan in mei ga ik er naar toe, met mijn harmonium op de aanhanger, om Psalmen aan te heffen en Gode lof te zingen. Ik neem ook m’n Fender Stratocaster mee, en sluit een forse versterker aan op een aggregaat. Midden in de natuur. Geef me maar een boete, pak me maar op. Maar moet jij eens opletten, de wilde kanariepietjes zullen mee gaan doen en ’s Heren lof zingen in de vrije ‘natuur’.
    Wie gaat met mij mee?

  36. mafchauffeur says :

    Ach, gelukkig heb je naast gristenpesters ook Walibipesters. En ook zij schermen met de verruimde normen voor, jawel, Lowlands en Defqon,.
    http://www.deboschberg.nl/DesktopModules/Bring2mind/DMX/Download.aspx?language=de-DE&EntryId=376&Command=Core_Download&PortalId=0&TabId=88

  37. afolus says :

    @Fenderfan
    Chapeau; de leukste reactie in lange tijd.
    Ik heb onmiddellijk mijn agenda met Pinksteren “vrijgezet”en zal er dus zijn om samen met jou en alle heiligen te zingen en samen blij te zijn.
    Glorie, glorie, glorie… :-D. 😀

  38. goedgelovig says :

    @mafchauffeur: Als Joop verstandig is, draagt hij met een onderbouwde mening bij aan het publieke debat. Een organisatie als Opwekking is gewoon onderwerp van gesprek, of hij dat nu leuk vindt of niet. Dan kun je twee dingen doen: aan dat gesprek deelnemen of het negeren. Dat laatste is in deze tijd waarin het publiek van organisaties openheid verwacht niet erg verstandig.

    Maar we delen je inschatting dat hij niet op onze uitnodiging in gaat.

  39. Jeroen Mank says :

    @Fenderfan
    En die stukjes natuur worden weer een klein stukje kleiner als het asfalt van de A27 bij Amelisweerd verbreed wordt. Daar zitten toch ook vogels?

  40. mafchauffeur says :

    @afolus:

    Hij zou het ook als een unieke en van God gegeven kans kunnen zien om zondaars terug te brengen in de moederschoot.

    Dat doet hij toch al jaarlijks tijdens de Pinksterdagen? Met eclatant succes, vooralsnog.

    Een goede evangelist houdt zijn focus vast.

    Mensen die een lange lijst met doelen hebben bereiken minder dan mensen met bijvoorbeeld slechts één doel.

    http://www.sochicken.nl/jezelf/_doelen_bereiken_en_de_kracht_van_eenvoud.html

  41. John says :

    @Jeroen Mank

    Nogmaals, Lowlands is in augustus, Opwekking in mei. En in mei leggen alle vogels een ei, niet in augustus. Het seksleven van vogels speelt zich dus ook grotendeels in mei af, en daar worden ze kennelijk in verstoord door zingende opwekkingsmensen. Niet door Lowlands, want dat is pas in augustus. Dat realiseerde Rien zich ook al, en kwam daardoor met DefQon. Nu ben ik gewoon oprecht benieuwd naar het aantal decibellen dat zowel Opwekking als DefQon produceren, voordat iedereen weer wat roept over ‘spijkers op laag water zoeken’. Laten we eerst de resultaten eens afwachten.

  42. mafchauffeur says :

    Dat laatste is in deze tijd waarin het publiek van organisaties openheid verwacht

    Dat verschilt kennelijk nogal per doelgroep, de mate van verwachting van openheid. 🙂 🙂 🙂

  43. Jeroen Mank says :

    @John
    Ah, juist ja. En hoe zit het dan met het vlak naast het terrein gelegen attractiepark Walibi, tevens eigenaar van het terrein? Die beginnen al in april met hun kakafonie van gejoel en muziek
    http://www.walibiweb.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=63

  44. joost says :

    In mijn optiek sporen deze mensen [de mensen op/van GoedGelovig] niet en proberen ze willens en wetens ons werk in diskrediet te brengen.

    Klopt wat mij betreft, ik kan me de tijd niet heugen dat ik per spoor heb gereisd. 😦
    joost

  45. mafchauffeur says :

    Als er tijdens de Opwekkingsconferentie van dit jaar nou een aantal teams met Gloriestoelen op Walibi Holland gaat staan?

    Dat levert alvast een paar dB geluidsreductie op van de deelnemers die met stomheid geslagen zullen staan.

  46. John says :

    @Jeroen Mank

    Ik weet nier of je wel eens op Walibi geweest bent, maar dat maakt daar qua decibellen volgens mij echt niet zo veel lawaai als 50.000 man die tegelijkertijd aan het zingen zijn. Het is bekend dat in de jaren ’90 op Pinkpop een aardbeving is geregistreerd toen 35.000 man aan het springen waren op Rage Against The Machine. Dat is echt wel andere koek dan een paar machines en verder rustige klanten, af en toe wat gegil hier en daar. Maar geen 50.000 man.

  47. Rien says :

    @John:

    Nu ben ik gewoon oprecht benieuwd naar het aantal decibellen dat zowel Opwekking als DefQon produceren

    Ik las ergens dat het voor DefQon niet toegestaan is om meer dan 103 Decibels te produceren. Daar waren ze bepaald niet tevreden mee, want ze willen het liefst 115-120 db herrie maken.
    (http://partyflock.nl/column/224/comments/PAGE/4.html)

    Geen idee hoe dicht Opwekking daarbij in de buurt komt.

  48. Rien says :

    @John

    Dat geluid van die paar machines en wat gegil hier en daar gaat wel de hele dag achter elkaar door, terwijl die 50.000 man hooguit een paar uurtjes achter elkaar met z’n allen staan te zingen.
    Ik kan je verzekeren dat dat gegil en het lawaai van die achtbanen heel irritant is als je dat voortdurend hoort terwijl je in je tentje op NewWine of Opwekking zit. Wat moeten die vogeltjes dan wel niet meemaken, die daar wonen…

  49. Pittig says :

    Er wordt weer veel gesproken over de vogeltjes, maar ik vind deze woorden van Joop Gankema nogal schokkend!

    Wij houden ons verre van deze site en ik betreur het dat een Jaap zich heeft laten verleiden om toch te reageren. In mijn optiek sporen deze mensen [de mensen op/van GoedGelovig] niet en proberen ze willens en wetens ons werk in diskrediet te brengen. Laat het oordeel maar over bij Hem die ons werk zegent.

    Hier druipt echt de liefde van de Heer vanaf… 😕 Weten we ook weer hoe Joop Gankema tegen andersdenkenden aan kijkt…

  50. Rien says :

    Ik denk dat van dat gedreun van DefQon de eitjes spontaan uit hun nestjes d*nderen…

  51. Pittig says :

    @ Rien en Jeroen Mank e.a.

    Als je zegt dat dit christenpesten is van de Milieugroep Dronten, dan zijn er een aantal vooronderstellingen in dat oordeel verwerkt:

    1. De milieugroep protesteert alleen tegen het christelijke Opwekking en niet tegen andere evenementen in die periode.

    2. Opwekking veroorzaakt door programma en richting van geluid minder geluidsoverlast voor de vogels dan DefQon.

    Zijn er bewijzen voor deze veronderstellingen?

    Denk bijvoorbeeld aan deze woorden van de gemeente Dronten:

    De gemeente Dronten heeft de intentie om Defqon als tweedaags evenement toe te staan. Dit heeft het college van b. en w. onlangs besloten.
    Deze beslissing is genomen naar aanleiding van de evaluatie Defqon 2011 met alle hulpverleningsdiensten en de themabijeenkomst Defqon waarbij omwonenden, ondernemers, Walibi Holland, Milieubeweging Dronten en andere belanghebbenden aanwezig waren.

    …Het college heeft in zijn besluit rekening gehouden met de uitkomsten van de evaluatie en de reacties van betrokken partijen in het kader van geluidsoverlast.

    Het college komt naast bovengenoemd besluit met een aantal extra voorwaarden op het gebied van geluidsbeperking, verkeer en veiligheid en gezondheid. Door Q Dance zijn toezeggingen gedaan te komen met verbeteringen voor geluidsbeperking, communicatie voorafgaand aan het festival en verbetering van de verkeerssituatie. Ook draagt de organisatie zorg voor een telefonisch meldpunt waar personen tijdens het evenement direct terecht kunnen met hun vragen en opmerkingen.

    Door het stellen van bovenstaande voorwaarden en het doorvoeren van de verbeteringen uit de evaluatie Defqon 2011 wil het college de (geluids)overlast van Defqon editie 2012 zoveel mogelijk beperken.

    http://www.dronten.nl/actueel/nieuwsoverzicht_19/item/dronten-akkoord-met-festival-defqon_8307.html

    En het kan aan nog veel meer zaken liggen dan aan “christenpesten”. Bijvoorbeeld doordat er meer leden van de milieugroep zijn gekomen, waardoor ze meer tijd hierin kunnen stoppen?

    De activiteiten van Milieugroep Dronten zijn in het laatste kwartaal van 2011 flink toegenomen. Hoewel de organisatie eerder in het jaar nog een continu tekort had aan actieve leden, ziet voorzitter Bram van Veelen het nu een stuk rooskleuriger in. “We zijn erg blij met ons nieuwe lid, Nico Prangsma. Eind 2011 hebben we meegedaan met een actie tegen kernafval in gemeente Dronten. Ook hebben we in samenwerking met bungalowparken een bezwaarschrift opgesteld voor het bestemmingsplan Ellertsveld. In 2011 hopen we onze activiteiten door te zetten. Ons goede voornemen voor dit jaar is om toch wat vaker bij elkaar te komen,” zegt Bram van Veelen.

    http://www.natuurenmilieuflevoland.nl/Natuur-enMilieufederatieFlevoland/Themas/Klimaat/Nieuwsoverklimaat/Nieuwe_aanwinst_voor_Milieugroep_Dronten.aspx

    Want jullie roepen nou wel dat het gristenpesten is, maar op basis waarvan vellen jullie dat oordeel?

    Kennis van zaken? Wat de media zegt? Een slachtoffergevoel?

    En wat denk je van al de christenen die niet-christenen pesten?
    Bijvoorbeeld door regels te hebben ingesteld zodat de winkels zondag gesloten zijn?
    Of het lawaai dat zij ’s morgens vroeg maken door met het hele gezin naar de kerkdienst te gaan?
    Of het verbieden van homo-huwelijken?
    Of het moeilijk maken om de ouders van kinderen in een homo-huwelijk niet goed te registreren?
    Of zeggen dat niet-christenen naar de hel gaan? 😉

    Eeuwen lang hebben christenen niet-christenen gepest (of zelfs gevangen gezet en vermoord) en nu doen ze een beetje moeilijk om vrijheid voor iedereen te waarborgen en wordt het “gristenpesten”?

  52. Pittig says :

    Erg goed stuk van Ewout Klei in Trouw over het zogenaamde gristenpesten!!
    D66 vijlt slechts christelijke restanten uit de Grondwet

    Het gaat gewoon om een ontwikkeling waarbij de christenen merken dat zij niet meer in de meerderheid zijn en op hun positie en macht in moeten leveren. Dat is alles! En de Christen Unie en SGP denken misschien dat Nederland nog christelijk is, maar dat is niet meer zo. Of ze denken nog zo theocratisch, dat ze het niet kunnen accepteren…

    Die laatste zinnen uit het Trouw artikel — over de kwestie van het registreren van kerkgenootschap door de burgerlijke gemeente — zijn echt heel pijnlijk voor de betogen van Christen-Unie en SGP :

    Dat de ChristenUnie en vooral SGP vaak de calimerokaart trekken, draagt niet bij aan een beter wederzijds begrip tussen christenen en niet-gelovigen. Het GPV (één van de voorlopers van de ChristenUnie) was in 1993 nota bene ook voor de ontkoppeling van kerk en GBA. Maar nu D66 het wil, heet het volgens SGP-Kamerlid Roelof Bisschop ‘kleinzielig christenpesten’.

  53. Fordeo says :

    ligt de verantwoordelijkheid niet eigenlijk bij Walibi? zij beheren het terrein dus zouden zij moeten zien of het wel of niet goed is het terrein dan te verhuren.

  54. afolus says :

    @mafchauffeur
    Tijdens Pinksteren worden nauwelijks heidenen bekeerd, vermoed ik zo maar… De keren dat ik het feest bezocht was het vooral een festijn voor taartjesetende gristenen die wellicht “opnieuw” hun hartje toewijdden, maar verder vooral “blij” waren…. 😀
    En dat mag…!

  55. afolus says :

    Ik heb trouwens gehoord dat in de buurt van de Arena in Amsterdam en de Kuip in Rotterdam een heel zeldzaam vogeltje broedt die behoorlijk wat last heeft van de tweewekelijkse herrie die ruim 50.000 toeschouwers/fans teweeg brengen.
    Vogeltje wordt met uitsterven bedreigd…. 😦

  56. Jeroen Mank says :

    @Pittig, op 7 januari, 2013 om 5:11 pm
    SGP en CU zijn niet de enigen die denken dat het merendeel van de Nederlanders nog steeds godsdienstig is. Het CBS gelooft dat ook. Al geven ze wel toe dat slechts een klein deel ook daadwerkelijk naar de kerk (of moskee, of tempel) gaat
    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3759-wm.htm

  57. DsDre says :

    Is het openstellen van winkels op de sabbat Joden of Christen pesten of beide?

  58. alwin says :

    @afolus,

    Dan moet dat zeldzame vogeltje maar bij pisvee (psv) gaan zitten. Daar hebben ze immers het licht gezien. We gaan toch zeker niet de Arena slopen. Daar is geen discussie over mogelijk.

  59. joost says :

    alwin
    Toch weet iedereen dat een arena vol schoonmaakmiddel heel slecht is voor vogeltjes.
    joost

  60. John says :

    @Rien

    Daar gaat het niet om. Het gaat om de uitschieters in het geluid, de meer dan 120 decibellen. Die haalt Walibi nooit. Daar zullen de vogels dus ook geen last van hebben. Maar eigenlijk ben ik ook gen expert hierin. Maar het gaat erom dat dit niet gristenpesten is, maar gewoon milieubeleid.

  61. bramvandijk says :

    @DsDre

    Is het openstellen van winkels op de sabbat Joden of Christen pesten of beide?

    Vergeet niet dat het Moslim pesten is dat het suikerfeest geen nationale feestdag is. Om niet te beginnen over het feit dat bijna alle Nederlandse feestdagen een christelijke origine hebben, is dat niet het pesten van alle andere overtuigingen? Ach, het kan toch zo heerlijk zijn om te zwelgen in je rol als slachtoffer… Hoef je je gelijk geen zorgen meer te maken over de argumenten 😀

  62. Peter H says :

    De verslaggever van Trouw heeft blijkbaar in gesprek met milieugroep Dronten ook Lowlands geopperd als voor de hand liggende decibelenoverschrijder. Lowlands wekt minder ergenis, is de reactie van milieugroep Dronten, omdat ” het idee is dat die organisatie toch meer let op hinder en overlast”.

    Vogeltje zingt, zoals die gebekt is.

  63. Rien says :

    Maar het gaat erom dat dit niet gristenpesten is, maar gewoon milieubeleid.

    Kan zijn, maar dan nog vind ik het spijkers op laag water zoeken.
    Pak dan ook de andere organisaties aan die geluidsoverlast veroorzaken, Opwekking is echt niet de enige.

  64. goedgelovig says :

    @Rien: Morgen op GG het bewijs dat praisemuziek slecht is voor de (re)productiviteit. 😉

  65. midas says :

    De vogels maken zich hier echt niet druk om. Zij zaaien niet en maaien niet……

  66. Rien says :

    @Pittig

    En wat denk je van al de christenen die niet-christenen pesten?
    Bijvoorbeeld door regels te hebben ingesteld zodat de winkels zondag gesloten zijn?
    Of het lawaai dat zij ‘s morgens vroeg maken door met het hele gezin naar de kerkdienst te gaan?
    Of het verbieden van homo-huwelijken?
    Of het moeilijk maken om de ouders van kinderen in een homo-huwelijk niet goed te registreren?
    Of zeggen dat niet-christenen naar de hel gaan?
    Eeuwen lang hebben christenen niet-christenen gepest (of zelfs gevangen gezet en vermoord) en nu doen ze een beetje moeilijk om vrijheid voor iedereen te waarborgen en wordt het “gristenpesten”?

    Waarom kom je altijd weer met dit soort argumenten?? Ik vind dat geen prettige manier van discussiëren, want daarmee ontneem je de ander zijn recht van spreken. ‘Tu quoque’ noemt wikipedia dat:

    Tu quoque is een begrip uit het Latijn en betekent ‘jij ook’. Het wordt ook wel een jij-bak genoemd.
    Een jij-bak is een drogreden en is een spottende of beschuldigende opmerking die wordt gemaakt als antwoord op een andere opmerking. Het tu quoque argument is een vorm van een ad hominem-redenering.

    Tu quoque is een drogreden waarmee een inhoudelijke bespreking van het oorspronkelijke argument wordt ontweken. In het voorbeeld “roken is slecht voor de gezondheid” doet het feit dat de spreker zelf gerookt heeft, of zelfs nog steeds rookt, niets af aan het argument.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque .

    Ik zie het je zo vaak doen hier op GG en dat vind ik altijd zo jammer van de discussie….
    Hou het liever gewoon bij dit soort vragen, die zijn veel zinvoller:

    Want jullie roepen nou wel dat het gristenpesten is, maar op basis waarvan vellen jullie dat oordeel? Kennis van zaken? Wat de media zegt? Een slachtoffergevoel?

    Misschien dat laatste wel…
    Maar ook omdat we toch steeds vaker van dit soort akkefietjes horen en religie/christendom steeds meer naar de rand van de samenleving wordt gedrongen. En dat doet pijn.

  67. Rien says :

    @Midas

    😀

  68. Rien says :

    @GG

    ‘bewijs’ tussen haakjes zeker…

  69. John says :

    @Rien

    Welke nog meer dan?

  70. goedgelovig says :

    @Rien: Inderdaad.

  71. thafizzy says :

    @Richard

    Heb wel wat contacten bij de organisatie van dit evenement en weet absoluut geen details, maar weet wel dat ze erg professioneel omgaan met regelgeving.

    Je stelt dat Opwekking erg professioneel omgaan met de regelgeving. Als dat zo is dan heeft Opwekking geen enkel probleem met de milieuwetgeving. Wat dus inhoudt dat ze niet het broedproces van de vogels verstoren. Wat weer inhoudt dat men geen geluidsoverlast veroorzaakt / dus geen vergunning nodig heeft voor geluidshinder.

    Opwekking heeft de afgelopen jaren daar wel een vergunning voor gehad, dus blijkbaar zijn ze niet zo professioneel om geluidsoverlast te voorkomen. In diezelfde trant: het is Opwekking ook niet gelukt om binnen de grenzen van de afgegeven vergunning te blijven. Als je een echt professionele organisatie bent dan laat je je dat niet gebeuren, zeker niet als je zo ontzettend afhankelijk bent van die vergunning om je jaarlijkse conferentie te mogen houden.

    Eenzelfde verhaal kan ik houden over crowd-control…

    Mijn conclusie is dan ook dat Opwekking veel professioneler hier mee om kan gaan. (En wellicht ook een communicatiedeskundige moet aanstellen…, maar dat is een ander verhaal)

    @Rob

    Los van alles, zouden die vogels ondertussen niet het een en ander gewend zijn, en zouden die beesten echt elkaars paringsroep niet meer horen?
    Als het op een zaak aan zou komen, hoe bewijs je dat er echt overlast is dat leidt tot verstoring?

    Omgekeerde bewijslast: De gemeente (als vergunningverlener) / Opwekking (als aanvrager) moet aantonen dat het niet tot verstoring leidt (gezien Europese jurisprudentie).

    @agilhartje

    Vreemd dat dit gebied naast dit recreatiegebied is aangelegd…

    Daar is al op gewezen bij het aanwijzen van het Natura 2000-gebied. Er is (toch) gekozen om dat gebied aan te wijzen. Met als gevolg dat daarmee dus ook tegelijkertijd gezegd is dat er dus grenzen zijn aan de activiteiten die daar terplaatse mogen plaatsvinden. Deze beslissing (let op: het recreatiegebied was er al voordat het Natura 2000-gebied werd aangewezen) is weloverwogen en bewust genomen. Dan moet je ook leven met de consequenties van die keuze.

    @Rien

    Ik heb zomaar het idee dat Defqon en Lowlands nog veel meer lawaai produceren dan al die zingende gristenen bij elkaar.

    Verschilt op afstand niet veel kan ik je uit persoonlijke ervaring melden.

    Waarom leggen ze dan überhaupt een evenemententerrein aan naast een natuurgebied?? Of een natuurgebied naast een evenemententerrein, ik weet niet wat er eerder was. Er zit daar ook nog eens een pretpark, dan kunnen ze dat ook wel sluiten vanwege alle uitlaatgassen van die duizenden auto’s die daar iedere dag heen en weer rijden en in de file staan.

    Het terrein was er eerst, het gebied is later aangewezen (zie hierboven). Het pretpark heeft zich ook te houden aan gevolgen van het aanwijzen van die status; dat klopt. Maar ook daar wordt door de nodige mensen wat van gezegd, in de zin de het pretpark ook in strijd handelt met de milieuwetgeving. Het is dus niet specifiek alleen Opwekking.

    @De dichter

    wie heeft hier een “bestemmings fout” gemaakt?

    De gemeente door de activiteiten (middels vergunningen) toch toe te staan.

    @len

    Zoals ik het nu lees is er over de grens heengegaan en neemt de organisatie nieuwe maatregelen. Het was wat anders geweest als ze willens en wetens jarenlang de normen overschreden.

    Dit gaat niet over een incident, dit gaat over de principale beslissing of zoiets wel zou moeten kunnen. Over dat incident (overschrijding normen) zijn andere procedures geweest.

    @Fenderfan

    En nu hebben de moraalridders en millieufundi’s een nieuw slachtoffer ontdekt: zingende christenen die 3 dagen bij elkaar komen.

    Dit speelt niet zomaar nu opeens, dit is al iets wat de nodige tijd speelt. Het komt nu echter in het nieuws omdat de Milieugroep Dronten er (voor de verandering) ook maar eens een persbericht van heeft gemaakt. Zie ook de reactie van Pittig.

    @John / @Rien

    Nu ben ik gewoon oprecht benieuwd naar het aantal decibellen dat zowel Opwekking als DefQon produceren, voordat iedereen weer wat roept over ‘spijkers op laag water zoeken’. Laten we eerst de resultaten eens afwachten

    Geen idee hoe dicht Opwekking daarbij in de buurt komt.

    Sterk vergelijkbare vergunningsvoorschriften. Op papier zou het dus geen verschil moeten maken.

    @Rien

    Ik kan je verzekeren dat dat gegil en het lawaai van die achtbanen heel irritant is als je dat voortdurend hoort terwijl je in je tentje op NewWine of Opwekking zit. Wat moeten die vogeltjes dan wel niet meemaken, die daar wonen…

    Deze redenering gaat niet op: je stelt het menselijk gehoor gelijk aan het gehoor van de betreffende vogels. Dat hoeft niet zo te zijn. Daarnaast draagt hoog geluid (gegil) veel minder ver dan lager geluid (gezang) en diep geluid (versterkte bassen). Wat je noemt zou eerder een argument zijn waarom het pretpark geen verstoorbaar geluid veroorzaakt en Opwekking wel.

    @Pittig

    Zijn er bewijzen voor deze veronderstellingen?

    Volgens mij niet, dat laat je ook goed zien.

    @Fordeo

    ligt de verantwoordelijkheid niet eigenlijk bij Walibi? zij beheren het terrein dus zouden zij moeten zien of het wel of niet goed is het terrein dan te verhuren.

    Walibi heeft een eigen vergunning voor haar eigen activiteiten en voor al het meerdere moet er dus een separate vergunning worden aangevraagd.

    @Rien

    ‘Tu quoque’ noemt wikipedia dat:

    Onjuist gevolgtrekking uit beschikbare feiten. Jouw argumentatie wordt weerlegd met een andere argumentatie. Daarbij gaat het hier om feitelijkheden, niet om aannames. Wat jij stelde waren aannames (niet onderbouwd met feiten). Dat is met feiten (in mijn ogen voldoende) weerlegd. Het zou je sieren om daar weer een ander (feitelijk) argument tegenover te stellen (alhoewel me dat in dit geval zeer lastig lijkt).

  72. bramvandijk says :

    @Rien

    Pittig: Want jullie roepen nou wel dat het gristenpesten is, maar op basis waarvan vellen jullie dat oordeel? Kennis van zaken? Wat de media zegt? Een slachtoffergevoel?

    Rien: Misschien dat laatste wel…
    Maar ook omdat we toch steeds vaker van dit soort akkefietjes horen en religie/christendom steeds meer naar de rand van de samenleving wordt gedrongen. En dat doet pijn.

    Respect voor zoveel zelfreflectie. Wat mij betreft opent een dit ook de mogelijkheid naar een betere discussie dan alleen een welles/nietus over of het nu specifiek gristenpesten is of niet.

    Want onderliggend speelt inderdaad een bredere trend waarin religie en zeker christendom hun centrale plaats in onze samenleving aan het verliezen zijn. Ik snap heel goed dat dat pijn kan doen, zo voelde ik dat zelf vroeger ook wel.

    De vraag is wel hoe daarmee om te gaan. En dan is het denk ik belangrijk om goed te kijken naar de onderliggende oorzaak. De oorzaak is mijns inziens niet een handjevol seculiere fundi’s die aan gristenpesten doen, de echte oorzaak is dat er momenteel meer seculiere dan christelijke mensen rondlopen in Nederland. De ontkerkelijking heeft niet alleen gevolgen voor de kerken, maar ook voor de maatschappij.

    In die zin is de verwijzing van Pittig best relevant. In de tijd dat christenen een meerderheid vormden hebben ze de Nederlandse samenleving een aantal christelijke trekjes meegegeven. Daarmee zijn christenen ook heel lang voorgetrokken. Het is niet gek dat dit langzaamaan wordt teruggedraaid. Dat is een logisch gevolg van secularisatie dat vroeger of later toch zal gebeuren. En dat kan pijn doen, maar mijnzs inziens is er pas reden tot echte verontwaardiging als het christendom wordt achtergesteld tov andere religies. Op dit moment zijn we nog lang niet zover.

  73. Rien says :

    @Thafizzy

    Het pretpark heeft zich ook te houden aan gevolgen van het aanwijzen van die status; dat klopt. Maar ook daar wordt door de nodige mensen wat van gezegd, in de zin de het pretpark ook in strijd handelt met de milieuwetgeving. Het is dus niet specifiek alleen Opwekking.

    Jammer dat dat dan niet in het artikel/persbericht erbij wordt vermeld. Nu wordt de indruk gewekt dat alleen Opwekking in strijd met de mileuwetgeving zou handelen, wat in ieder geval eerder de schijn van gristenpesten oproept.

    Onjuist gevolgtrekking uit beschikbare feiten. Jouw argumentatie wordt weerlegd met een andere argumentatie. (…)
    Daarbij gaat het hier om feitelijkheden, niet om aannames. Wat jij stelde waren aannames (niet onderbouwd met feiten). Dat is met feiten (in mijn ogen voldoende) weerlegd.

    Zijn dit feiten/argumenten die aantonen dat het geen gristenpesten is?

    En wat denk je van al de christenen die niet-christenen pesten?
    Bijvoorbeeld door regels te hebben ingesteld zodat de winkels zondag gesloten zijn?
    Of het lawaai dat zij ‘s morgens vroeg maken door met het hele gezin naar de kerkdienst te gaan?
    Of het verbieden van homo-huwelijken?
    Of het moeilijk maken om de ouders van kinderen in een homo-huwelijk niet goed te registreren?
    Of zeggen dat niet-christenen naar de hel gaan?
    Eeuwen lang hebben christenen niet-christenen gepest (of zelfs gevangen gezet en vermoord) en nu doen ze een beetje moeilijk om vrijheid voor iedereen te waarborgen en wordt het “gristenpesten”?

    Dat is m.i. duidelijk een jijbak!

    Ik had het over gristenpesten en Pittig stelt daar een beschuldigende opmerking tegenover.
    Het feit dat christenen in het verleden niet-christenen gepest hebben, doet niets af aan het gristenpesten wat genoemd wordt. Of dat nu een aanname is of niet, daar zou de vraag over moeten gaan. Vervolgens ben ik daar ook op ingegaan:

    Pittig: “Want jullie roepen nou wel dat het gristenpesten is, maar op basis waarvan vellen jullie dat oordeel? Kennis van zaken? Wat de media zegt? Een slachtoffergevoel?”

    Rien:Misschien dat laatste wel…
    Maar ook omdat we toch steeds vaker van dit soort akkefietjes horen en religie/christendom steeds meer naar de rand van de samenleving wordt gedrongen. En dat doet pijn.

  74. Rien says :

    @bramvandijk

    In de tijd dat christenen een meerderheid vormden hebben ze de Nederlandse samenleving een aantal christelijke trekjes meegegeven. Daarmee zijn christenen ook heel lang voorgetrokken.

    Ik weet niet of je daarmee over ‘voortrekken’ kunt spreken, er is een tijd geweest dat het christelijke geloof een vanzelfsprekend onderdeel van de samenleving was en dat ook de regering op basis daarvan regeerde.
    Dat dit nu niet meer zo is heb je helemaal gelijk in en ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat we echt niet meer van de samenleving kunnen verwachten dat ze zich gedraagt volgens de regels van het christelijk geloof.
    Desalniettemin proef ik hier en daar een ronduit vijandige houding tegenover het christelijk geloof en sommigen/sommige politieke partijen steken niet onder stoelen of banken dat het hun doel is om alle christelijkheid uit de samenleving te weren.

    mijnzs inziens is er pas reden tot echte verontwaardiging als het christendom wordt achtergesteld tov andere religies. Op dit moment zijn we nog lang niet zover.

    Dat zou ik niet te hard zeggen! Ik heb toch het idee dat er wel heel veel rekening wordt gehouden met het moslimgeloof in onze samenleving. Recent voorbeeld is een woningbouwvereniging die de huizen ging aanpassen omdat moslims twee keukens nodig hebben. Het is nog maar de vraag of iets dergelijks ook voor joden of christenen gedaan zou worden.
    En ik herinner me dat de gemeente Utrecht(?) uiteindelijk de zo goed als toegewezen grond aan een kerk uiteindelijk aan een moslimgemeenschap gaf, vanwege een enkel miniscuul tekenfoutje.
    Bovendien hoeft dat niet alleen reden tot verontwaardiging te zijn.
    Het lijkt erop dat de zo geroemde nederlandse tolerantie steeds minder ook voor christenen geldt. Je mag nog wel christen zijn, maar liever thuis achter je eigen voordeur en vooral niet in de samenleving.

  75. mafchauffeur says :

    @Rien: troost je, er blijft genoeg over om te koesteren.

    – weekend op zaterdag/zondag (ipv vrijdag)
    – gristenlijke feestdagen (inclusief bijzondere verzinsels als 2e Paasdag en 2e Pinksterdag – in de toch redelijk Bijbelvaste USA onbekend)
    – het gedogen van overlastgevende Pinksterconferenties
    – nooit verkiezingen op zondag en soms zelfs niet op woensdag als deze toevallig heilig is (http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1706866/2006/03/07/Biddag-zit-in-de-weg.dhtml)

    Wat de toegewezen grond betreft: dat was inderdaad Utrecht. En een kerkbestuur dat een foutief bouwplan indient (gebouw geen 3 meter van de erfgrens, maar er bovenop) kan nu eenmaal worden teruggefloten. Of dat minuscuul is kan ik niet beoordelen.
    http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/fout-utrecht-kerk-moet-wijken-voor-moskee.7372838.lynkx

    Inmiddels hebben de betreffende kerken een nieuw kavel toegewezen gekregen en zijn daar dankbaar voor. Het nieuwe ontwerp ziet er mooi uit. Mét kinderboerderij en sociale werkplaats.
    http://leidscherijn.gkv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=96&Itemid=45

  76. DfTg says :

    Ik vind het vooral schokkend van Joop dat hij de term ‘niet sporen’ gebruikt. Dat is m.i. een brug te ver. Stel dat zijn reactie zo was geweest:

    Hartelijk dank voor jouw mail over deze bizarre discussie op de site van Goed Gelovig. Wij houden ons verre van deze site en ik betreur het dat een Jaap zich heeft laten verleiden om toch te reageren. In mijn optiek proberen ze willens en wetens ons werk in diskrediet te brengen. Laat het oordeel maar over bij Hem die ons werk zegent.

    Kijk, dan klinkt het een stuk anders en zou zijn reactie hier misschien ook niet geplaatst hebben hoeven worden.

    Maar tsja, Joop blijft ook een mens en ik kan me voorstellen dat hij het moeilijk vindt als Goedgelovig weer met dit soort sensationeel nieuws naar buiten komt. Het lijkt me niet leuk als organisator van een dergelijk festival om zo’n bericht te moeten vernemen (dat de vogels verstoort worden.) Het is een streep door de rekening en er staat heel veel op het spel (ook financieel gezien). Dus ja, een paniekerige reactie van zijn kant, kan ik me voorstellen.

    Ik hoop echter van harte dat Joop met wat meer takt gaat reageren vanaf nu.

  77. Rien says :

    @mafchauffeur:

    gristenlijke feestdagen (inclusief bijzondere verzinsels als 2e Paasdag en 2e Pinksterdag

    Ik meen het serieus als ik zeg dat ze die 2e dagen voor mij part af mogen schaffen en in plaats daarvan ruimte geven aan moslims voor hun religieuze feesten.

    nooit verkiezingen op zondag en soms zelfs niet op woensdag als deze toevallig heilig is

    dat is puur eigenbelang, anders lopen ze teveel stemmen mis… 😉

  78. joost says :

    midas

    De vogels maken zich hier echt niet druk om. Zij zaaien niet en maaien niet……

    En door teveel geluidsoverlast naaien zij niet ook. 😦
    joost

  79. Rien says :

    @Mafchauffeur (en ook bramvandijk en Pittig)

    trouwens, m.b.t. die zondagsrust, ik las in een artikel van Hans Goslinga in Trouw het volgende:

    Met de zondagochtend voor kerkelijk Nederland en de zondagmiddag voor onkerkelijk Nederland is deze wet uit 1953 (niet 1815, zoals D66 beweert) trouwens een schoolvoorbeeld van isonomie. De indiener, de katholieke minister Beel, wilde zo recht doen aan de behoeften en verlangens van verschillende groepen. Let wel: dit gebeurde in een tijd dat de christelijke partijen nog een absolute meerderheid hadden. Het is dan ook een fabeltje dat zij hun opvattingen dwingend aan de samenleving wilden opleggen. Ik heb al vaker aan de hand van de staatkundige feiten (onder meer crematiewet, echtscheidingswet, abortuswet, euthanasieregeling) laten zien dat de verdraagzaamheid van de christelijke partijen jegens andersdenkenden groter is geweest dan de tolerantie die hun nu omgekeerd ten deel valt. In al die gevoelige kwesties zochten zij steeds het compromis.

    bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/6869/Hans-Goslinga/article/detail/3372797/2013/01/06/Pas-op-als-D66-de-democratie-preekt.dhtml?utm_source=scherm1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiecheck

    Zo niet-christenenpesten is dat nou ook weer niet dus…

  80. mafchauffeur says :

    @Rien:

    Zo niet-christenenpesten is dat nou ook weer niet dus…

    Hoe bedoel je? Beel regelde het verbod op het tot 13 uur op openbare plaatsen houden van anderssoortige bijeenkomsten dan godsdienstige wordt opgeheven. Was dat een compromis tussen de heidenpesters (zondag = totale rust) en christenpesters (zondag = alles mag behalve christelijke activiteiten)?

    Ik denk dat het eerder een compromis tussen heidenpesters (zondag = totale rust) en heidenen (zondag = gewone dag) was. 🙂

    Nog even de tekst:

    1. Het is verboden op Zondag voor 13 uur optochten of bijeenkomsten op openbare plaatsen te houden, daartoe gelegenheid te geven, of daaraan deel te nemen.

    2.Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op:
    a. samenkomsten tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging;
    b. wandeltochten die niet door muziek worden begeleid.

    Dat klinkt niet heel tolerant. Althans, niet vóór 13 uur.

  81. bramvandijk says :

    @Rien
    Hans Goslinga schrijft interessante collumns, maar van objectiviteit kun je hem niet beschuldigen. Balkenende vond hij een fantastische premier en het CDA was die tijd volgens hem een partij die tenminste wist waar die voor stond. We weten allemaal hoe dit is afgelopen en dat Goslinga dus een iets te roze bril heeft naar de christelijke partijen.

  82. mafchauffeur says :

    @bramvandijk: die roze objectiviteit valt te bespeuren in de mededeling dat de wet van 1953 is en niet uit 1815 zoals D66 beweert. 😉

    De aanhef van de wet uit 1953 luidt namelijk:

    Wet van 15 October 1953, houdende nadere voorschriften ter wegneming van beletselen voor de viering van en ter verzekering van de openbare rust op de Zondag en enige Christelijke feestdagen

    Wij JULIANA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.

    Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

    Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het noodzakelijk is de wet van 1 Maart 1815, Staatsblad no. 21, houdende voorschriften ter viering van de dagen aan de openbare Christelijke Godsdienst toegewijd, te vervangen door nadere voorschriften ter wegneming van beletselen voor de viering van en ter verzekering van de openbare rust op de Zondag en enige Christelijke feestdagen;

    Het is gewoon een herziening in 1953 van de Zondagswet van 1815.

    Het argument van D66 dat het hoog tijd wordt om ‘m vanwege ouderdom af te schaffen vind ik overigens flauwekul. Het Wetboek van Strafrecht dateert uit 1881 (en verving toen de wet uit 1840).

  83. Pittig says :

    @ Rien

    Dank voor je reacties en je eerlijkheid ten aanzien van de veronderstellingen.

    Wat betreft een “jij-bak”. Ik ben toch bang dat jouw analyse niet klopt. Speel ik daar op de vrouw? Was jij degene die vroeger heidenen discrimineerde?

    Het waren gewoon argumenten die aangaven:
    1. hoe het voelt om een minderheid te zijn
    2. en dat de wil van de meerderheid soms opgelegd wordt aan de minderheid
    3. Dat het nog lang niet zo erg als vroeger is, toen het andersom gebeurde.

    Ik had natuurlijk ook kunnen beginnen door te zeggen dat protestanten dat ook bij katholieken en doopsgezinden deden (zij mochten hun kerk niet aan de straat bouwen, de zgn. schuilkerken, maar het moest verder naar achteren gelegen zijn, katholieken hebben volgens mij een tijd een processieverbod gehad, kerkleden werden voorgetrokken in de armenzorg en je kon moeilijk werk krijgen als je geen kerklid was, etc. En dan heb ik het nog geeneens over martelingen, gevangenisstraffen en erger.). Als ik dit had genoemd, was het misschien ook al anders overgekomen?

    Ik spreek de christenen eigenlijk aan op hun track-record. Net als Jezus dat deed bij de farizeeën… 😉

    want hoe zou jij de kritische opmerkingen van Jezus tegenover over de praktijken van farizeeën willen noemen? Denk aan Matteus 9, 12, 16, Johannes 8 etc. Jezus confronteert hen daar met hun eigen leven. Is dat volgens jou dan ook een jij-bak?

    Maar dat neemt niet weg dat jij het als christenpesten ervaart. En dat het jammer is als je ziet dat hetgene wat voor jou dierbaar is, steeds kleiner en machtelozer wordt.

    Toch wil ik je dan wijzen op het feit dat moslims dit al heel lang in Nederland meemaken. Het opkomen voor de seculiere staat is juist sterker geworden als reactie op extreem-islamitisch geweld zoals bij de aanslagen van 2001. Ze zagen wat er gebeurde als bepaalde religieuze ideeën de boventoon voerde.

    Ik denk dat het belangrijk is om deze aspecten ook te zien. Net als wat er bij jou moeite is om het verlies van de positie van het christendom te zien, zo hebben moslims en seculieren dat ook gezien. En vraag eens aan moslims hoe zij het moslimpesten ervaren…

    En meer positief, lees eens dit betoog van Boris van der Ham, waaronder deze woorden:

    Het secularisme ligt in deze kersttijd onder vuur. Alleen diepe christelijke wortels zouden onze samenleving bij elkaar houden en ons een gezamenlijke identiteit verschaffen. Voorzitter Boris van der Ham houdt in de Volkskrant van 22 december een pleidooi voor seculiere principes. “Zij bieden voor ieder individu bescherming tegen onvrijheid en vormen een essentieel bindmiddel voor onze samenleving.”

    …Sinds de Franse revolutie, eind 18de eeuw, hebben steeds meer samenlevingen er voor gekozen om de overheid te behoeden om voor zo’n religieus ijkpunt te kiezen. Voortaan werd een seculiere positie ingenomen: iedereen heeft het recht op individuele gewetensvrijheid en wordt beschermd tegen dwang van anderen. Tot het begin van de negentiede eeuw werden in het protestantse Nederland rooms-katholieken en joden juridisch als tweederangs burgers behandeld. Dat veranderde pas toen er wetgeving kwam die zich op seculiere principes baseerde. Secularisme is dus een belangrijke voorwaarde voor geloofsvrijheid…

    Het waardevolle aan seculiere principes als de vrijheid van meningsuiting, gewetensvrijheid, het recht op geloofsafval, de gelijkheid van man en vrouw is dat ze voor iedereen gelden. Ze zorgen ervoor de dat mensen zich kunnen ontplooien, ongeacht hun levensbeschouwing, sekse, seksuele voorkeur of maatschappelijke overtuigingen. Ze bieden bescherming voor ieder individu tegen onvrijheid en vormen een essentieel bindmiddel voor onze samenleving. Voor zowel Nederlanders als ‘nieuwe’ Nederlanders is kennis van die gemeenschappelijke en fundamentele waarden van veel groter belang dan het inpeperen van een onspecifieke christelijke identiteit.

    http://www.humanistischverbond.nl/nieuws/archief/2012/het-kan-allemaal-in-een-seculiere-staat

    Dat christenen al een hele tijd tolerant zijn naar andersdenkenden, ligt mijns inziens zeker niet aan de invloed van het christelijk geloof, maar aan het seculiere denken dat ook bij christenen grote ingang vond. Tot de komst van het seculiere denken, hadden niet-protestanten het in Nederland gewoon veel en veel lastiger.

    En in een multireligieuze samenleving is het in mijn optiek van levensbelang dat dit seculiere denken stand houdt. En als de invloed van christenen kleiner wordt, zullen zij daar zelf net zo goed bescherming door krijgen. Maar om de rechten van iedereen te waarborgen, zullen de christenen moeten beseffen dat hun machtspositie ten einde is en de gevolgen daarvan onder ogen moeten zien.

    Want stel dat fundamentalistische christenen iets wel mogen, waarom zouden fundamentalistische moslims dat dan niet ook mogen?

  84. Onno says :

    @mafchauffeur,

    wat is er nu weer mis met bidden en vasten? spoor je dan niet als je daar aan doet. Aan wat Herman daar zegt over bidden en vasten en ons land veranderen is volgens mij heel bijbels en niet raar, wat spoort er dan niet volgens jou? Is het meer de invulling en hoe het gebeuren wordt aangekleed?

  85. Pittig says :

    @ Onno

    De Herman Boon vasten en bidden weken zijn zo mogelijk nog extremer dan TRIN bijeenkomsten — heb ik van ex-deelnemers.

    En geloof je echt dat bidden en vasten het land kan veranderen? Mensen persoonlijk misschien wel, maar zou God echt denken: “Ik wilde het eerst niet, maar ach, ze doen zo hun best en willen het zo graag, ik geef het ze toch maar”?

  86. Onno says :

    Pittig,

    Als je goed hebt opgelet, weet je dat ik het niet gezond vindt zoals Herman bezig is met het evangelie en ook niet met de bidden en vastenacties maar ik wilde graag dat mafchauffeur wat meer duidelijk maakte waar bij hem de schoen wringt dan zo’n algemene opmerking waarbij je zou kunnen denken dat hij tegen vasten en bidden in het algemeen is en dat bidden en vasten zotternij is. Zelf persoonlijk geloof ik inderdaad dat gebed en vasten mensen en situaties kan veranderen en uiteindelijk op lange termijn ook landen. Heel bijbels lijkt me. Ik zie daar geen probleem in om dat te geloven, in tegendeel. Het is echter geen toverformule. Mensen maken overal graag een terugkerend ritueel van wat ze vervolgens in een bepáalde vorm gieten en dat aan anderen op willen leggen in die vorm. Het enige waar dat naar mijn idee nog voor dienst doet is het zichzelf heel geestelijk voelen.

  87. Onno says :

    Even terug naar het onderwerp van deze pagina, ik vind het diep triest wat we er met zijn allen van maken van het evangelie en van de kerk en hoe we ons gedragen. Het meeste wat we doen tegenwoordig is naar mijn idee leeg toneelspel en onszelf vermaken met rituelen en meelopen en doen met de rest om straks in de hemel te komen. Of zit ik er zover naast?

  88. mafchauffeur says :

    @Onno: het probleem wat ik heb met de vastenformule van Boon? Het extreme karakter (10 dagen), de reclame eromheen en vooral de claim dat je op één niveau komt met God en gaat denken, voelen en spreken zoals Hij.

    Dat laatste wordt al heel snel, is mijn persoonlijke ervaring, een voedingsbodem voor geestelijke hoogvliegerij – zonder deugdelijke parachute.

    Het langste dat ik zelf ooit “gevast” heb is drie dagen. (daar hoort dus grens te liggen. 🙂 🙂 ). In groepsverband. Op de derde dag vlogen de meest wilde profetieën je om de oren.

    Ik ben helemaal niet tegen vasten. Wel tegen het creëren van opgefokte sfeertjes waar op een bepaald moment als vanzelf het punt wordt bereikt waarop God gaat spreken. De beschrijving van Boon zelf over die 10 dagen (heb je het hele filmpje gezien?) en de impact daarvan doet mij sterk vermoeden dat dit een dergelijke bijeenkomst is.

    En daarbij heb ik best wel een hekel aan rooibosthee. 😉

  89. Onno says :

    @mafchauffeur,

    ik heb ook een bloedhekel aan rooibosthee maar ik zou het er voor over hebben als het wat uit zou maken. Ik ben het echter met je eens met wat je zegt behalve dan dat je best 10 dagen kan vasten als je denkt dat God het je persoonlijk duidelijk maakt en Hij je ook zegt op wat voor manier dus niet opgelegd door een organisatie die graag wil dat je meedoet op de manier die zij voorschrijven. Ben het met je eens dat het complete georganiseerde onzin is wat al snel leidt tot sektarische overgeestelijkheid. Al gebruik ik dan wat andere woorden 😉

    Die claim is nieuw voor mij maar het zou me niet verbazen als Herman dat nu zo zegt en het steeds een beetje gekker en extremer wordt. Ik heb dat filmpje nu niet helemaal gezien maar eerder wel. Op zich vielen me toen geen hele extreme dingen op. Maar misschien heb ik niet goed geluisterd. De uitvoering/werkelijkheid is meestal toch een beetje anders als de reclameboodschap. Het is immers onverstandig in de reclame te vertellen dat er tijdens de vastenactie veel wordt geschreeuwd en er instant bevrijdingssessies worden georganiseerd tijdens zo´n vastenactie en wat al dies meer zij.

  90. mafchauffeur says :

    @Onno

    Het is immers onverstandig in de reclame te vertellen dat er tijdens de vastenactie veel wordt geschreeuwd en er instant bevrijdingssessies worden georganiseerd

    🙂

    Ook dát zou nog wel te pruimen zijn als de claim van denken, voelen en spreken als God waar zou zijn. Dan is het ook niet erg om te schreeuwen en te exorceren zoals God.

    Maar een bijeenkomst met tientallen of honderden christenen die er na 9 dagen Holy Serious Request oprecht van overtuigd raken dat ze denken, voelen, spreken, schreeuwen en exorceren zoals God is niet (meer) mijn “cup of tea”.

    Een Belgische immigrant die dat doet is al meer dan genoeg.

  91. Afolus says :

    Mozeskriebels,
    Wat weer een geweldig filmpje over de doorluchtige wegen van onze broeder David Zeurpiet. Na 1,5 minuut ben je al “genezen”. Als het stemgebruik van David overeenkomt met het stemgebruik van God dat is het helemaal niet gek dat Nederland over een jaar of 15 geheel seculier is. Van enige spirituele fijnbesnaardheid is helemaal geen sprake meer… 😦

    En als het er toe doet, ik vind rooibosthee ook heel smerig.
    Het is trouwens wel aan te raden om een mondkapje en wat pepermuntjes bij je te hebben als je zo’n “vast-festival” van Boon dat al een paar dagen aan de gang is, bezoekt.

    Dan heb je meteen een heel ander beeld bij het woord “reukoffer”. 😀

  92. mafchauffeur says :

    @afolus: ik heb ‘m helemaal uitgekeken. Knap he?
    Misschien komt er nog een transcriptie als ik de komende weken plotseling door griep wordt getroffen.

    Heb jij plannen om zo’n “vast-festival” te bezoeken dan? 😉

    Ik krijg wel steeds meer respect voor de schoonmaakploeg van De Betteld, dat wel.

  93. alwin says :

    @afolus
    Je hebt hem helemaal uitgekeken, met een pauze tussen door?
    Denk dat wonderen wel gebeuren, maar volgens mij bepaald God wanneer en het lijkt wel of sommige gebedsgenezers op de stoel van God gaan zitten. De mens wikt en God beschikt is het volgens mij. En er van tevoren al vanuit gaan dat er een wonder gaat gebeuren daar kan ik me niet in vinden.

  94. afolus says :

    @mafchauffeur
    Omdat mijn schoondochter zo’n Boon-festival bezocht en daarover zeer enthousiast was wilde ik het wel eens met eigen ogen zien.
    Ik heb het een uur volgehouden. Veel geblaat en heel weinig wol.
    Heel veel zeer blije katzwijm-gezichten en af en toe een orgasmisch geluid waaruit bleek dat men een grote zegen had ontvangen.
    Een lucht als van een stel dode beren.

    Nee, ik kan het niemand aanraden… 😀

  95. Onno says :

    @mafchauffeur, inderdaad heel knap, dat je dat filmpje helemaal hebt uitgekeken, na 2 minuten hield ik het echt niet meer vol. Brrrr…

  96. Onno says :

    @afolus, die lucht maakt nu juist dat die vastenactie heel behulpzaam is bij het doen van wonderen en mensen laten vallen en schreeuwen. Ik zou ook omvallen als die mensen die daar al een paar dagen zijn voor me staan en van alles gaan roepen en als ze zich over me heen buigen en ik geen kant meer op kan zou ik ook gaan schreeuwen: ¨aaaahhhh, help!! help!!!¨

  97. Afolus says :

    @Onno
    😀 😀 😀
    De geluiden die ik hoorde waren meer: Aaaaaahhhh, jaaaah jaaah Heeeere, jaaaah Heeeeere. En dan iets als sjaabbaaaa….
    Ik heb geen hulpgeroep gehoord. 😀

  98. bramvandijk says :

    @mafchauffeur

    ik heb ‘m helemaal uitgekeken. Knap he?

    Het is definitief. Jij doet aan zelfkastijding. Wat is voor jou de motivatie daarvoor? Wil je ook meedelen in het lijden van gristus zoals Paulus dat zo mooi verwoordt?

  99. Afolus says :

    @bramvandijk
    Ik denk dat je gelijk hebt: zelfkastijding is het…

  100. joost says :

    afolus
    Als jij aan zelfkastijding gaat doen vind ik het niet meer zo nodig dat jij je naaste lief hebt gelijk uzelve. 😦
    –deinst angstig terug—
    joost

  101. EvangelischeLoterij says :

    Joop Gankema spoort naar mijn mening zelf ook niet. Aantal jaren geleden vertelde hij op een VPE conferentie over zijn zoon die verslaafd was aan drugs. Hij legde de schuld neer bij Christenen dat het hun verantwoording was te zorgen voor hun kinderen en het de schuld was van de kerk dat zijn zoon verslaafd was. Blijkbaar had Joop als vader gefaald?! Het sloeg echt nergens op zijn preek. De boodschap werd niet bepaald goed ontvangen bij bezoekers.
    Daarnaast ging Ben Hoekendijk (oprichter Opwekking) naar de hoeren in Amsterdam met o.a. het collectegeld van Opwekking, in een opwekkingsblaadje werd ineens zijn aftreden bekend gemaakt met een vroom praatje van Ben zelf. Er is nooit door Opwekking openlijk schuldbelijdenis gedaan over wat Ben had gedaan en alles ging lekker verder (hoezo doofpot). Waarom komt komt St Opwekking hier niet op terug?
    Dit is nog maar een tipje van de sluier.
    Echt goed dat GG al deze zaken aan de kaak stelt en onderzoekt, het zet mensen aan het denken en stelt mensen in staat om zelf na te blijven denken over wat er in de Pinksterwereld gaande is. En die is nogal verrot!

  102. mafchauffeur says :

    @bramvandijk @afolus:
    Zelfkastijding? Welnee. Het zit veel dieper. 😉

  103. rob says :

    @Onno

    Zelf persoonlijk geloof ik inderdaad dat gebed en vasten mensen en situaties kan veranderen en uiteindelijk op lange termijn ook landen. Heel bijbels lijkt me. Ik zie daar geen probleem in om dat te geloven, in tegendeel. Het is echter geen toverformule.

    Hoe zie jij het voor je dat landen kunnen veranderen?

  104. Onno says :

    @rob,

    omdat God een verhoorder is van welgemeende gebeden.

    2 Kron. 7:14. Dezelfde tekst die Boon vaak gebruikt voor zijn rituelen maar dat maakt de tekst niet onwaar. Het is alleen nooit of tenminste erg moeilijk aan te tonen dat de verandering in een land en de toename van het aantal Christenen, toenemende veiligheid en voorspoed het gevolg is van jarenlang gebed en dientengevolge het ingrijpen van en de zegen van God.

  105. Jennifer says :

    Volgens de fact-checker van NRC Next zitten er nauwelijks zeldzame vogels in het natuurgebied. http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/10/zingende-christenen-verstoren-broedvogels/

  106. thafizzy says :

    Volgens mij trekt de NRC redactie een onjuiste conclusie Jennifer. Laten we eens kijken wat ze schrijven:

    En, klopt het?
    Ja, vogels kunnen last hebben van hard geluid. Ze kunnen in paniek wegvliegen of hun nest voorgoed verlaten, en het kan ook paargedrag verstoren. Dat blijkt onder meer uit het onderzoek Verstoringsgevoeligheid van Vogels, dat Bureau Waardenburg in opdracht van de Vogelbescherming deed en uit het rapport Effecten van geluid op wilde soorten dat adviesbureau Alterra publiceerde.

    Bron en copyright: NRC

    En ik citeer nog even verder:

    Wel naar het effect van ‘continue geluidsbronnen’ zoals snelwegen en treinen. Het blijkt dat er minder vogels in de omgeving van snelwegen en sporen huizen. Ook bouwwerkzaamheden en overvliegende vliegtuigen zijn verstorend.

    Adviesbureau Waardenburg deed wel een onderzoek naar ‘incidentele geluidsoverlast’, namelijk naar muziekfestival Open Air in het Gaasperpark in Amsterdam, dat ook in de broedperiode eind mei valt.

    In en rondom het park zaten geen roerdompen en grote karekieten, dus volledig vergelijkbaar is het onderzoek niet.

    Bron en copyright: NRC

    Wat hebben we dan, gezien deze ‘feiten’ van de NRC:

    1. Alterra (wereldwijd toonaangevend als het gaat om dit soort wetenschappelijk onderzoek) concludeert dat: “vogels kunnen last hebben van hard geluid. Ze kunnen in paniek wegvliegen of hun nest voorgoed verlaten, en het kan ook paargedrag verstoren.

    2. Opwekking over de gestelde grenzen heen is gegaan, zo blijkt uit metingen

    3. Specifiek onderzoek naar festivals is er niet, maar er is wel wetenschappelijk materiaal beschikbaar als het gaat om continue geluidsbronnen. Daaruit blijkt dat geluidsoverlast weldegelijk verstorend werkt.

    4. Er is een onderzoek over een festival in een sterk stedelijk gebied, waarbij er ‘effecten’ zijn onderzocht op hele andere vogelsoorten. Daarbij is het onderzoek gedaan door een adviesbureau (dus niet zonder meer objectief te noemen, ze worden immers betaald door degene die bepaalde conclusies wenst). Kortom: totaal niet bruikbaar in deze situatie.

    5. Feitelijke aan-/ of afwezigheid doet niet terzake als er recht gedaan wordt aan het principe dat het gebied beschikbaar is gesteld voor de natuur. De gebiedsbescherming voor een Natura 2000-gebied geldt voor het gehele gebied. Voor het gehele gebied geldt dat er geen sprake mag zijn van significante invloed en er wetenschappelijk gezien redelijkerwijs geen twijfel moet zijn of er (mogelijke) schadelijke gevolgen zijn.

    In mijn ogen trekt de ‘fact-check’-politie van de NRC hier dan ook een onjuiste conclusie. De onderbouwing van hun conclusie is gebaseerd op een onderzoek dat niet relevant is (gezien de context van dat onderzoek). Daarnaast is de constatering dat in een bepaald gedeelte van het leefgebied een bepaalde vogel niet voorkomt niet relevant voor de vraag of dat gebied wel of niet beschermd moet worden.

    Kortom leuk geprobeerd, maar zo werkt het dus niet.

  107. mafchauffeur says :

    @thafizzy: maar ondertussen staat het gewoon 1-0 voor Opwekking. Ik vermoed dat de leden van de bezwaarcommissie eerder NRC lezen dan GG.

    Je onderschat de kracht van gebed, dat is wel duidelijk. 🙂

  108. Afolus says :

    @mafchauffeur
    Wonderlijk!
    De menigte kijkt niet of nauwelijks naar de vermeende wolk.
    De meeste kijken niet naar boven maar naar (voor de kijkers) links.
    Is die foto de wereld in geslingerd door onze tattoo-boy Toddues Bentley?

  109. John says :

    @thafizzy:
    Als vogels werkelijk last zouden hebben van hard geluid, waarom zoeken ze dan steeds weer drukbezochte vliegvelden op?

    Vogels hebben geen last van hard geluid, vogels hebben last van harde knallen. Opwekking is geen harde knal, maar doorlopend geluid. De kans op overlast is dus te verwaarlozen. De milieugekkies hebben hun vijf minuten aandacht weer gehad en tienduizenden euro’s belastinggeld verspild. Kunnen ze nu eens aan het werk gaan zonder hun hand op te hoeven houden?

  110. mafchauffeur says :

    @John: dat zijn vooral domme ganzen. De charismanischen onder de vogels. Die houden van knallen.

    Een karekiet daarentegen is een gevoelige zangvogel. Die raakt van slag van Opwekkingsliederen. Dat zou jij bij uitstek moeten begrijpen. 🙂

  111. Pittig says :

    @ John

    Vogels hebben geen last van hard geluid, vogels hebben last van harde knallen.

    Heb je enig wetenschappelijk bewijs voor die stelling of gewoon een dikke duim?

    Want wat ik zo heel kort even google, weerspreekt je stelling.

    Het hangt van het geluid af, van de duur van het geluid, van de omgeving, van de tijd van het jaar en van het soort vogel.

    In een studie naar de gevolgen van snelweggeluiden op vogels in Californië staat bijvoorbeeld:

    The Interim Guidelines are based on median data from masking studies. Thus they represent the typical bird. However, it is important to recall that bird species vary considerably in how they hear in the presence of noise. This ranges from their having masked thresholds that approach those of humans to masked thresholds that are 3-4 dB worse than thresholds for the typical bird presented here. Species differences in masked thresholds directly affect maximum communication distance in noise (Figure 14, page 44 ). Final noise guidelines will require testing more species with appropriate experimental adjustment for the species in question.

    http://www.dot.ca.gov/hq/env/bio/files/caltrans_birds_10-7-2007b.pdf

  112. Flipsonius says :

    @maf
    het hangt helemaal van het soort vogel af idd. Zoals John O’ Mill al schreef:
    zo de nachten galen,
    wielen de walen

  113. thafizzy says :

    @John

    Je stelt nu ganzen op een lijn met alle vogels. Dat is natuurlijk een onjuiste aanname.

    Hoe zit dat dan met die ganzen bij vliegvelden? Er zijn een aantal wetenschappelijk bewezen verklaringen daarvoor. Een verklaring is dat ganzen en andere dieren zich graag bij luchthavens begeven is omdat er zeer weinig mensen komen. Een andere verklaring ligt in het verlengde daarvan: het zijn grote open plekken, dus relatief veilig t.o.v. een aantal natuurlijke vijanden. En zo zijn er nog wat verklaringen.

    En de ene vogel is de andere vogel niet. Voormalige weerman bij Omroep Brabant, Johan Verschuuren, begon zijn praatje altijd met het op z’n Aerle-Rixels ‘Goeiemorgen’. Alleen daarover kwamen regelmatig klachten binnen bij Omroep Brabant, want met name parkieten raakte van slag door zijn stem.

    Wat je stelt over hard geluid v.s. harde knallen is onjuist. Alterra heeft al vaak genoeg aangetoond dat vogels welgedelijk last hebben van hard geluid. Je zou eens voor de gein in Wageningen eens met wat mensen daar moeten gaan praten.
    De kans op overlast is dus niet te verwaarlozen.

    Graag neem ik afstand van de kwalificatie ‘milieugekkies’. Er zijn mensen die hier terecht aandacht voor vragen. Wanneer je milieu niet als bedreiging maar als kans dan is er veel meer mogelijk dan je denkt.

  114. Professor Prietpraat says :

    @Jennifer, ¨Volgens de fact-checker van NRC Next zitten er nauwelijks zeldzame vogels in het natuurgebied.¨

    Dat lijkt me vrij logisch. Als het er veel waren dan waren ze tenslotte niet zeldzaam 😉

  115. Professor Prietpraat says :

    @John,

    ten eerste is vliegtuiglawaai iets waar vogels al tientallen jaren aan hebben kunnen wennen en wat enigszins lijkt op de donder bij onweer en waar vogels blijkbaar minder last van hebben dan van vuurwerk en van luiddruchtige openluchtbijeenkomsten.

    Verder is inderdaad de ene vogel de andere niet. Een meerkoet maakt desnoods zijn nest nog op een motorboot op een paar meter afstand van mensen, terwijl een vogel als de Geelgors bijvoorbeeld bijna overal uit Nederland is verdreven omdat er bijna geen rust meer is en de mountainbikers, trimmers en luid pratende wandelaars in natuurgebieden hem al bij het broeden verstoren.

  116. joost says :

    professor Prietpraat
    helemaal waar, ik heb eens een jaar gehad dat ik een aantal weken niet wegkon met mijn boot omdat er een meerkoet zat te broeden in de koker van de kopschroef, een eend op het trimvlak en een merelnest in de mast. 😦
    joost

  117. Professor Prietpraat says :

    @Joost,

    wat een snertvogels om juist jouw bootje te kiezen 🙂 je weet nu wat je moet doen om dat te vermijden. De hele dag door een opwekkingscd laten afspelen aan boord, vooral als je er niet bent. Ik denk dat zelfs een meerkoet dat niet trekt 😉

  118. joost says :

    professor Prietpraat
    Ik heb vogels bid sprinkhanen zien eten, als ze dat al trekken kunnen ze zeker die opwekkings cd verdragen. 😦
    joost

  119. joost says :

    Het bezwaar dat de milieugroep Dronten indiende, is afgewezen. Dat zei een gemeentewoordvoerster donderdag.

    Rare vogel die woordvoerster. Zeker last van hoofdpijn. 😦
    joost

  120. DfTg says :

    “Hebt uw vijanden lief”

    Kom op Joop, toepassen dat woord, ik spreek je er graag opbaan komende Opwekking!

  121. Afolus says :

    De Here zij geloofd en geprezen dat we inmiddels weer zeker kunnen zijn dat de jongelingen een weekendje “opgetiefd” zijn om samen met alle heiligen hun hormonen uit te drijven. Rust in de tent van menig gristelijk huisgezin. De holygans zijn op pad. We zijn weer lekker onder ons…! 😀