Het Goedgelovig Jaaroverzicht 2012

gg-grote-roze-bril-detailGoedgelovig blikt terug op het satirische jaar 2012. Het jaar van religiestress en bevrijdingspastoraat, beenverlengers en wildplakkersdominees 2.0 en planteneters, de Zeurtjes en de Haantjes, de LEG Tapes en de langverwachte TRIN-jaarverslagen, Vatileaks en Pussy Riot, onthomotherapie en anti-erectiebril, New Kids Refo en het Meldpunt Overlast Gereformeerden, evangelische seksspeeltjes en praisestandjes. We maakten ook de historische Dag van de Schijneenheid mee, de zondagse editie van het Reformatorisch Dagblad, en de 10 beste innovaties voor de kerk. Ook was 2012 het jaar dat Goedgelovig een CD met Twijfelliederen uitbracht, het 6.666.666ste bezoekje registreerde en prompt werd overgenomen door de Antichrist.

Wat waren de 10 meest gelezen berichten van 2012, de 5 meest besproken berichten, en de 10 meest gebruikte zoekwoorden in Google waardoor mensen op deze site terecht kwamen? Wie waren de top-reageerders van 2012?

De 10 meest gelezen berichten

1. Frank Ouweneel: ‘Het internet liegt zelf!’. Frank Ouweneel legt uit dat het internet onbetrouwbaar is en dat media worden gebruikt als instrumenten van satan.
2. Frank Ouweneel: ‘Alle bronnen vernietigd’. Honderden exotische buitenlandse tijdschriften werden vanwege gebrek aan opslagruimte in de kliko gegooid.
3. Frank Ouweneel zuigt Eindtijd uit z’n duim. De onthulling van het jaar door onderzoekers Van den Esker en Wagenaar.
4. Lawine Friso komt door abortus. Bea heeft de abortuswet goedgekeurd, daarom is Friso onder de sneeuw terecht gekomen, aldus oordeelsprofeet Adrie Streefland.
5. Frank Ouweneel vluchtte uit Vergadering. Het meest omstreden bericht van het jaar ging over een andere misstap van Frank Ouweneel.
6. Islam-film Wilders lekt uit. Een compleet onzinbericht over Geert Wilders van jaren geleden wordt door Henk en Ingrid nog dagelijks opgevraagd.
7. Opw666. De speciale downloadpagina voor het ontbrekende en nog immer populaire praiselied Opwekking 666.
8. Haantjesgedrag in Zwijndrecht. Het onnavolgbare family-tok optreden van Nehemia-leider Bert de Haan.
9. Charismaten willen Elfstedentocht met vuur. Doordat er zo hard werd gebeden om Gods vuur, is het ijs in Friesland voortijdig gesmolten.
10. Apostelen op klompen. Een bericht uit 2008 over de door Mattheüs van der Steen opgerichte Revival Alliance Nederland.

Het meest opvallend in deze top-10 is naast de stevige positie van onze eigen Diederik Stapel vooral de gemarginaliseerde rol van TRIN. Jarenlang domineerde de Harderwijkse organisatie de topberichten op GG. Die glorietijd is voorbij. Hoe minder kritiek ze van ons krijgen, hoe minder zalving.

De 5 meest besproken berichten

1. Frank Ouweneel: ‘Alle bronnen vernietigd’ (1811)
2. Frank Ouweneel vluchtte uit Vergadering (1641)
3. LEG Tapes openbaar gemaakt (755)
4. Opwekking, goudstof en collectes (663)
5. Waarom ik nog steeds geloof (609)

Onze speciale dank gaat uit naar de spraakmaker van het jaar: Frank Ouweneel. Hij heeft de twee berichten met de meeste reacties aller tijden op zijn naam weten te zetten en is daarmee zijn broer Willem (die plaats 3 en 5 in de ranking inneemt) gepasseerd. Ook bijzondere dank aan GG-lezeres Ettje voor het delen van haar persoonlijke geloofsverhaal, wat veel herkenning en gesprek opleverde.

De 10 meest gebruikte zoekwoorden in Google die verwezen naar Goedgelovig

1. Goedgelovig
2. Jezus
3. Elfstedentocht
4. Klompen
5. Tsunami
6. Frank Ouweneel
7. Islam
8. Maasbach
9. TRIN
10. Geert Wilders

Opvallende nieuwkomers in dit lijstje zijn de Elfstedentocht (die er vanwege een plotselinge klimaatverandering toch niet kwam), Tsunami (die er ondanks het eindigen van de Maya-kalender ook niet kwam), Frank Ouweneel en de Islam, allevier tekenen van de eindtijd. Ook nieuw is David Maasbach; op SBS6 trekt hij nauwelijks kijkers, maar op GG gaat hij als een speer. Verder is afgelopen jaar vaker op Jezus en klompen gezocht; de crisis stijgt ons duidelijk steeds meer naar de lippen. Blijvertjes zijn TRIN en Geert Wilders, die het onverminderd goed doen onder populistische zoekers.

Uit de resultaten afgevoerd zijn Arie Boomsma en Yolanthe Cabau van Kasbergen; BN’ers zijn gewoon uit. Ook 666, Halloween en Tongpiercing zijn verdwenen, waarmee het koninkrijk der duisternis een gevoelige slag is toegebracht. Opwekkingsliederen hebben eveneens ernstig aan populariteit ingeboet; dit moet haast wel samenhangen met de lancering van het betere alternatief, de Twijfelliederen.

Top-5 reageerders

Aanvullend op de eerder gepubliceerde top-10 van GG-reageerders en de top-5 van vorig jaar, publiceren we nu de ranking over 2012. Pittig houdt nog steeds de eerste plaats. Wilfred heeft de tweede plaats van Rob overgenomen. Nieuwkomer Mafchauffeur is de snelste stijger. Aafke is verdwenen vanwege een gender-operatie en John is blijkbaar iets te druk met z’n band.

ggtopreageerders2012

We wensen onze lezers een goed en satirisch 2013!

75 responses to “Het Goedgelovig Jaaroverzicht 2012”

  1. rob says :

    Wat!
    Nu op de derde plaats, verdrongen door Wilfred, dat had ik niet gedacht 🙂 Wilfred heeft zich dit jaar volledig uitgeleefd op Frank 🙂

  2. Afolus says :

    Stelletje schermverelaafden dat jullie zijn…! 😀 😀

  3. Afolus says :

    Schermverslaafden natuurlijk 😦

  4. henkjan37 says :

    Zullen we vast voorspellen wie GG volgend jaar volledig en op elk terrein van zijn leven kapot gaat maken?

  5. Oscar de Tweede says :

    Bij een andere draad meldde Pittig dat rob de meeste posts had. Wat kent die man zichzelf slecht! Hij is net als in 2011 de topper onder de toppers. Maar wederom vraag ik me in ernst af: waarom kan die man wel zoveel tijd besteden aan al die posts en niet zelf ergens aan de slag zijn?

  6. henkjan37 says :

    @ Oscar

    precies, het is gewoon een uitvreter! Een beetje dominee spelen en daar rijkelijk voor betaald krijgen, maar ondertussen alleen maar F5-en zjn ziijn vrijzinnigheid aaan iedereen hier opdringen:P

    En dan ook nog opscheppen dat hij 13 jaar gestudeert heeft en daarom slim is ofzo. Dan moet je dus minstens 6 keer zijn blijven zitten! ik noem dat vooral dom en lui, iets wat hij gewoon voortzet hier.

    Ik weet het! laten we pittig stuk maken:D

  7. Oscar de Tweede says :

    Ik wil Pittig niet stuk maken; ik wil hem aan het werk zien!

  8. ruub says :

    @Afolus
    Gewoon jaloers dat je zelf niet in de Top-5 staat he? 🙂

    @Wilfred
    Indrukwekkend, gefeliciteerd.

    @henkjan37, @Oscar de tweede
    Met het verkeerde been uit bed gestapt? Toch nergens voor nodig, zo’n toon?

  9. Oscar de Tweede says :

    @ ruub: wat is er mis met mijn toon?

  10. afolus says :

    @Pittig
    Gefeliciteerd met je koppositie.
    Ik bedenk me dat je gedurende de zomermaanden ook nog een “sabbatsverlof” hebt opgenomen. Gemiddeld heb je slechts 10 reacties per dag gepost.

  11. engel says :

    @Oscar,

    Waarom zou jij willen bepalen hoe Pittig zijn (schaarse) vrije tijd doorbrengt? Wij bemoeien ons toch ook niet met jouw vrijetijdsbesteding of hobbies?

    Bij mijn weten werkt Pittig gewoon (parttime), runt een gezin, is actief in het verenigingsleven en zorg voor genoeg leven in de brouwerij op GG. Wat wil je nog meer?

  12. afolus says :

    @ruub
    Zo is het. Jaloezie, onmacht en ingehouden woede… 😉
    Het is zoals bij veel evangelicals: mijn “oude ik” is volledig uitgewist..

  13. Johan says :

    @Oscar de Tweede: Het is op de persoon.

    Ik baal er wel van dat ik nu niet weet wat mijn positie is. Eigenlijk zou de top-5 moeten gaan op inhoud van de reacties, niet op opvang. Misschien dat ik dan nog een kansje maak.

  14. ruub says :

    @Johan
    Mee eens. Hoog tijd dat er een Like/ thumbs up-mogelijkheid komt bij reacties. Kunnen we ook de meest gewaardeerde reacties nog eens teruglezen bij het jaaroverzicht.

    @Oscar de Tweede
    Wat Johan zegt.

  15. afolus says :

    @Johan
    Is er ook een “opvang” voor reageerders dan..? 😀
    Misschien kun je adres aan OscarII en henkjan37 geven…

  16. Flipsonius says :

    @Afolus
    Eigenlijk vind ik dat je de posts van Mafchauffeur en jou bij elkaar op moet tellen, jullie zijn toch zo’n beetje de Waldorf en Statler van GG…dan sta je ineens veel hoger
    Verder interessante statistiekjes:
    Gemiddeld aantal reacties voordat een onderwerp off-topic ging
    Percentage posts on-topic
    Percentage verwijderde reacties
    Reageerder die het meest werd gemodereerd
    Etc.

  17. Afolus says :

    @Flipsonius
    Laten we eens beginnen met aafke en afolus bij elkaar op te tellen.
    Dat is toch wel een soort “heilige twee-eenheid”. 😀

    Voor de overige door jou geopperde kengetallen adviseer ik je de accountant van TRiN in te schakelen…. 😉

  18. mafchauffeur says :

    @Flipsonius: dat Afolus en ik zowat de enigen op GG zijn die ’s ochtends tijdig hun nest uitkomen betekent toch niet dat we meteen met allerlei komische duo’s hoeven te worden vergeleken? 🙂

    @henkjan37: iemand volledig en op elk terrein van zijn leven kapot maken? Waarom zou je dat willen?

  19. Nummer 1 says :

    @ Johan

    Qua omvang win ik het ook van de rest! Of had je het niet over mijn atletische bouw (atletisch, zoals in die van een kogelstoter)?

    @ ruub

    Dat staat ook hoog op mijn GG verlanglijstje. Ik geef je alvast een Duim omhoog bij die reactie van jou. 😉

  20. mafchauffeur says :

    @Afolus: ik heb met enige regelmaat momenten dat ik tamelijk libertarische standpunten huldig, maar om een geslachtswisseling het etiket “heilig” op te plakken gaat me te ver.

  21. mafchauffeur says :

    @Pittig a.k.a. Nummer 1: gefeliciteerd!

    Nu al aan de champagne zo te zien? 😉

  22. rob says :

    @Nummer1

    Dan moet je dus minstens 6 keer zijn blijven zitten! ik noem dat vooral dom en lui, iets wat hij gewoon voortzet hier.

    🙂
    Grote Grijnz.

    Dit soort oordelen treffen vooral dikke mensen.
    Ik zou zeggen: trek het je niet aan en neem nog een overdosis aan oliebollen 🙂
    Dan weet je zeker dat je niet meer van je stoel afkomt en in 2013 met grote afstand nummer 1 zal blijven 🙂 Tenminste, als je hart het aankan 🙂

  23. mafchauffeur says :

    @top 5: voor een juiste weging van de “prestatie” zou eigenlijk het gewicht (schoon aan de haak) er nog bij moeten worden vermeld.

    En dan een ranglijst maken van het aantal reacties per kilogram. 🙂

  24. Pittig says :

    @ Oscar de Tweede

    Maar wederom vraag ik me in ernst af: waarom kan die man wel zoveel tijd besteden aan al die posts en niet zelf ergens aan de slag zijn?

    Je kan het me ook gewoon vragen, hoor!

    Ik zit sinds 2003 thuis vanwege ernstige angstklachten. Ik heb heel veel traumatische gebeurtenissen meegemaakt als kind. We woonden in Laos waar de gevolgen van de Vietnamoorlog dagelijks merkbaar waren in bombardementen en aanslagen. Daarna in de apartheidstijd in Zuid Afrika gewoond en veel gruwelijks gezien en meegemaakt. Ik ben bij een psychiater en een psychotherapeut geweest en slik nog steeds medicijnen. Ik ben sinds een jaar weer wat voorzichtig begonnen met crisispastoraat (nee, niet economische crisis) voor twee kleine dorpsgemeenten (aantal uur per week)

    Ik ben hier graag, want ik kan daardoor ondanks mijn ziekte toch bezig zijn met theologie en allerlei vraagstukken. Het scherpt mijn denken. Anderen doen sudoku-puzzels, ik reageer op GG…

    Ook helpt het mij omdat er veel interactie is, en ik daardoor op een vrij rustige manier (van achter mijn computer) kan wennen aan die hectiek, die in het gemeenteleven behoorlijk vermoeiend voor me is. GG is voor mij een vorm van therapeutisch werken… 🙂

    En daarnaast geniet ik van de humor, de discussies en de totaal verschillende perspectieven en standpunten. Ik leer heel veel over andere ideeën en communicatie. Ik leer om mijn eigen positie goed te verwoorden en te verantwoorden of bij te stellen.

    Ik ben theologisch gezien behoorlijk veranderd, mede dankzij de discussies op GG. Lees mijn reacties uit 2009 maar na en dan zul je zien dat die veel orthodoxer waren. Juist door discussies met de orthodoxen op GG moest ik me nog meer gaan verdiepen in allerlei onderwerpen en dat pakte niet zo goed uit voor de orthodoxie. (Dank, orthodoxen, dat jullie mij vrijzinnig hebben gemaakt! 😉 )

    Zoals Ricky Gervais aan het einde van zijn presentatie van de Golden Globes zei: “And thank God — for making me an atheïst.”

    En als laatste, maar niet als minste, ik ken hier — dankzij de Dwaze Schare — een heel aantal mensen die waardevol voor me zijn als mensen en waardevol vanwege hun humor, kritiek en uitdagende vragen.

    En ik bedoelde de meeste reacties aller tijden op GG, niet alleen dit jaar. Bij mijn weten, maar ik kan er naast zitten, is rob dat nog steeds.

    En als er heel veel mensen zijn die me niet op GG willen, dan ga ik wel weg. Geen probleem mee. Misschien kom ik dan ook meer aan mijn blog en het schrijven van boeken toe? 🙂

    En zo nu en dan neem ik ook heel bewust een flinke break, om te kijken of ik niet verslaafd ben, maar zeker ook om andere stemmen meer ruimte te geven.

    Maar ja, kun je op een website wel bepalen hoeveel iemand mag reageren? En het grappige is, nu vestig jij de aandacht weer op mij en gaan er heel veel reacties over mij en moet ik weer op jou reageren … Dus dank voor jouw bijdrage om mij de top-reageerder van dit jaar (niet aller tijden) te maken… 😉

  25. rob says :

    @Maf

    In beide gevallen blijft nummer 1 nummer 1 🙂 Afolus is ook nogal indrukwekkend, en niet te vergeten Joost. De top 5 gaat er anders uitzien, dat is zeker.

  26. mafchauffeur says :

    @rob: joost? vertel. 😉

    @Pittig:

    En als er heel veel mensen zijn die me niet op GG willen, dan ga ik wel weg.

    Niet doen he. Trouwens, dat zijn vooral Bikini-genomineerden.

  27. Ettje says :

    @Pittig; Ben je nou helemaal van de ratten besnuffeld? Je gaat toch zeker geen tekst en uitleg geven over het waarom van je aanwezigheid hier?! Je gat je zijn, je bestaan toch niet verdedigen! Jij bent jij, en daarmee is het klaar!
    Gefeliciteerd met de eer die je toekomt! 🙂
    Pas je trouwens wel op jezelf, zodat je niet nog meer orthodoxie kwijtraakt! Je krijgt daarvoor namelijk niets terug! 🙂

  28. Afolus says :

    @Ettje

    Hele mooi reactie aan Pittig 😀 😀 😀

  29. Johan says :

    @afolus: omvang dus. 😉

  30. rob says :

    @Ettje

    Jij bent jij, en daarmee is het klaar!

    🙂
    Dat geldt dan ook weer voor Oscar, hij is ook wie hij is en klaar!
    En de palestijnen en de israelies.
    Niemand hoeft te veranderen v Oma Ettje. Tolerantie het allerhoogste goed 🙂

  31. rob says :

    @Maf
    Joost vermoordt me, als ik vertel, dus dat durf ik niet 🙂
    Hint: Pittig blijft nummer 1 🙂

  32. Afolus says :

    @rob 😉
    Zo aan het einde van het jaar begint er bij jou ook iets te dagen…
    Dat is mooi, dat is heel mooi…! 😀

  33. Afolus says :

    @Johan
    Ik weet niet hoe het komt maar ik heb iets tegen het woordje “omvang”…. 😀

  34. rob says :

    @Afolus
    Iemand moet het goede voorbeeld geven 🙂

  35. mafchauffeur says :

    @rob: gut, is het zó erg? Dan wordt het tijd voor een nieuw eetpatroon. Vandaag de laatste dag van de 50% kortingsactie voor de 28 daagse cursus!

    Voor de slowstarters is er het 100 dagen programma.

  36. rob says :

    @Maf
    Ik heb net 4 oliebollen op, die zijn ook zuiver plantaardig, en gebakken in zonnebloemolie, dat is olie uit een plant, overladen met suiker van de suikerbiet, ik zit helemaal goed 🙂

  37. henkjan37 says :

    wat is er nu ineens mis met mensen kapot maken..

    Nouja, je kan zoals Pittig er serieus op reageren! wat jammer nu weer…

  38. mafchauffeur says :

    @rob: je snapt het nog niet helemaal, maar je bent op de goede weg. 🙂

    @henkjan37: ik ben serieus hoor. Ik heb nog nooit gehoord dat er op GG iemand volledig en op ieder terrein van zijn leven kapot gemaakt is. Dus dat zal in 2013 ook wel niet gebeuren.

    Zo’n Zeurensen roept dat wel (en niet alleen over GG trouwens), maar die heeft nu eenmaal de Gave van Overdrijving. 😉

  39. henkjan37 says :

    @ maf…ik was ook dik aan t overdrijven;) overigens zoekt GG vaak wel de grenzen op, bijvoorbeeld privezaken bespreken, die zijdelings wel relevant zijn over bv FO of MvdS. Mijns inziens wel terecht overigens..:D

  40. Wilfred says :

    @Maf: Klopt, GG zorgt wel voor wat rimpelingen aan de oppervlakte, maar de gemiddelde charismatische goegemeente is zo goedgelovig dat iedere grappenmaker gewoon zijn gang kan blijven gaan. Het is hooguit wat irritante jeuk voor die personen. En sommigen leren er ook nog wat van. Zoals Frank. Die doet nu aan bronvermelding! 🙂

    @Rob:

    Wilfred heeft zich dit jaar volledig uitgeleefd op Frank 🙂

    Klopt! Ik wist wel dat me dat zou helpen. Ik denk dat ik in 2013 maar begin met de nieuwe DVD van Frank! 🙂

    Maar ik wist ook dat ik Pittig nooit in kon halen (gefeliciteerd broeder!), dus de afgelopen twee weken heb ik me wat ingehouden. 😉

  41. Wilfred says :

    @Maf: Waarom wordt jij door GG nieuwkomer genoemd? Volgens mij ben je hier al langer actief dan ik! 😉

  42. mafchauffeur says :

    @Wilfred: ik ben van mei 2011. En jij?

  43. mafchauffeur says :

    @Wilfred: dat wil zeggen, eerste lurk in mei 2011. Eerste reactie weet ik niet meer, misschien weken of maanden later pas. Ben namelijk nogal verlegen.

  44. Wilfred says :

    @Maf: Volgens mij begon ik pas ergens in juni 2011. Maar ik had al wel eens eerder op GG rondgekeken, misschien een jaartje ervoor. Dus we kunnen allebei als nieuwkomers worden aangemerkt…

    Waakt derhalve, o oude GG-garde, dat uw kleed niet van u zal worden weggenomen!!

  45. mafchauffeur says :

    @Wilfred: het lijkt mij héél verstandig om die klederen netjes aan te laten. 🙂

    Overigens reageer jij zowel overdag als ’s nachts. Misschien dat het daarom lijkt alsof je dubbel zo lang meedraait op GG.

  46. Flipsonius says :

    @Wilfred

    Waakt derhalve, o oude GG-garde, dat uw kleed niet van u zal worden weggenomen!!

    🙂
    Ik ben in een goede bui. Ik geef je de helft 😉

  47. Wilfred says :

    @Flip: Zolang het niet van je wordt afgescheurd, is dat prima. 😉

    Toch wel het bovenste deel, mag ik hopen?

  48. Wilfred says :

    @Maf: Misschien dat dat het is. 😉 Het grootste deel van mijn reacties ligt wel in de avond en nacht… als goed-christenen zoals jij en Afolus slapen. Wel jammer voor de interactie. Aan de andere kant vermaak ik mij soms prima ’s ochtends of ’s middags in de bus met jullie reacties. Dus zet dat vooral voort!

  49. joost says :

    wilfred/flipsonius

    Waakt derhalve, o oude GG-garde, dat uw kleed niet van u zal worden weggenomen!!
    Ik ben in een goede bui. Ik geef je de helft

    Misschien kunnen jullie nog genomineerd worden voor de gouden bikini en die samen delen? 😉
    joost

  50. joost says :

    rob

    Joost vermoordt me, als ik vertel, dus dat durf ik niet

    Inderdaad, dus ik zou maar niet uit de school klappen als je weet waar je belangen liggen. 🙂
    Maar 3431 reacties leggen toch een groot gewicht op de schaal. 😉
    joost

  51. Flipsonius says :

    @Joost
    LOL
    Dat kun je ons niet aandoen. We zijn allebei man, en aan dat bovenstukje hebben we niets….

  52. Pittig says :

    @ Wilfred en rob

    Nog van harte gefeliciteerd met de tweede en derde plaats. Het was trouwens wel spannend! De aantallen schelen niet veel. Volgend jaar toch maar ietsje vaker reageren…

    @ mafchauffeur en bramvandijk

    Tjonge, wat veel nieuw talent! En qua humor en informatie waardige aanvullingen.

  53. TommyLee says :

    @iedereen die ik nog niet gesproken heb:Een plezierige jaarwisseling, veel wijsheid met reageren. @pittig gefeliciteerd met je ranking en vooral veel gezondheid gewenst. Laat je het komend jaar toch eens wat minder op de kast jagen en accepteer dat sommigen hier zich niet zo willen verantwoorden zoals jij dat zelf (ook nu weer) doet.

  54. Wilfred says :

    @Joost:

    Misschien kunnen jullie nog genomineerd worden voor de gouden bikini en die samen delen? 😉

    Wat Flipsonius zegt! En de winnaar van 2012 is bekend!!
    Ik weet zeker dat je dat ook niet wilt. Al mag je wat mij betreft kiezen wie van ons je welk deel van de mantel gunt… 😉

    @Pittig: Dank je. Toch maar wat minder vakantie inbouwen? Al weet je dan wel zeker dat je verslaafd bent… 😉

    @TommyLee en alle anderen: Eveneens een goed en gezond 2013 gewenst!

  55. bramvandijk says :

    Au, van de 3e naar de 5e plaats verbannen 😦

    Gefeliciteerd Wilfred en mafchauffeur met dit prachtige resultaat.

    Pittig en rob, jullie blijven ongenaakbaar, en bijzonder genoeg hebben jullie vergelijkbare reactie-aantallen als vorig jaar. Alleen Pittig blijft iets achter vanwege zijn tijdelijke reactiestops, alhoewel hij dat dus bijna weer weet in te halen.

    We kunnen trouwens ook vaststellen dat GG in 2012 gebalanceerder was dan in 2011, het aantal reacties dat in 2011 nog een 4e plaats opleverde, is in 2012 niet meer goed voor een top-5 positie.

    Of anders gezegd: was in 2011 de verhouding tussen het aantal reacties van de nummer 1 en de nummer 5 nog 3,72; in 2012 is dat gedaald naar 2,62.

    En met Wilfred voor John en mafchauffeur voor aafke kunnen we zelfs zeggen dat het gemiddelde theologische standpunt net een beetje rechtzinniger is geworden. Dus voor degenen die GG (of misschien vooral wel haar reageerders) te eenzijdig vinden is er hoop, de trend gaat in ieder geval richting een meer christelijk geluid.

    Ik vraag me trouwens wel af wat er met de lijst zou gebeuren als de verschillende joosten bij elkaar opgeteld zouden worden. Zeker de twee die ook daadwerkelijk dezelfde persoon zijn… ik vrees met grote vreze voor mijn top-5 positie 😦

  56. DsDre says :

    Vrienden van GG, dat God jullie dit jaar rijkelijk moge zegenen dit jaar.

  57. Ettje says :

    Bij ons zeggen we dat kort maar krachtig: veul Haail en Zeegn! Waarbij ik dan de kanttekening plaats: aan het wel of niet gebruiken van hoofdletters herken je de gezindheid van degene die het je toe wenst. En speciaal voor Pittig en Albert: Folle Lok en Seine!

  58. agilhartje says :

    Ik ben maar een eenvoudige soldaat in het Leger van Goedgelovigen maar toch wil ik in mijn eerste post hier alle topreageerders en het voetvolk een reactierijk 2013 toewensen!

  59. Wilfred says :

    @Bram:

    En met Wilfred voor John en mafchauffeur voor aafke kunnen we zelfs zeggen dat het gemiddelde theologische standpunt net een beetje rechtzinniger is geworden.

    Is dat een compliment? 🙂

    Jij ook gefeliciteerd met je topvijf-plaats!

  60. Pittig says :

    Folle lok, sûn, en seine yn ’t nye jier foar jim allergeare!
    Veel geluk, gezondheid en zegen in het nieuwe jaar voor jullie allemaal!

    Mijn goede voornemens voor dit jaar:

    1. Meer reageren op GG.
    2. Minder reageren op onzinnige reacties.
    3. De hele wereld vrijzinnig maken!

  61. Pittig says :

    @ Ettje

    Wat bijzonder aardig van je! Dan doe ik het ook maar terug: Veul haail en zeegn!

    (en wat zeggen mijn kleine lettertjes nou over mij?)

  62. bramvandijk says :

    @Wilfred
    Vat het op zoals je wil 😉

  63. Wilfred says :

    @Bram: Wat een postmoderne uitspraak! 😉

  64. Pittig says :

    @ Wilfred

    Typisch rechtzinnig om zo op bramvandijk’s opmerking te reageren!

  65. bramvandijk says :

    @Pittig
    Mooie voornemens… misschien wordt het dan toch eens tijd om met de G3 (goed goed, de G2 aangevuld met een prutser die niet verder komt dan plaats 5) samen te komen om daar concrete plannen voor te smeden… 😉

  66. bramvandijk says :

    @Wilfred, Pittig
    Ik heb me inderdaad wel wat meer richting het postmodernisme ontwikkeld 😉 Maar goed, als ik Pittig goed lees is zijn versie van de vrijzinnigheid ook ontzettend postmodern. Ik denk dat jij als rechtzinnig moderne reageerder een minderheid begint te worden 😀

    * zoekt in zijn stickercollectie naar nog een paar mooie etiketten voor de volgende ronde *

  67. Wilfred says :

    @Bram/Pittig: Rechtzinnig, modern? Ik vrees dat velen zich daar niet in kunnen herkennen als het om mij gaat… 🙂

    Maar die termen zijn natuurlijk relatief. Ten opzichte van jou ben en blijf ik vermoedelijk voorlopig nog wel even rechtzinnig… 😉

  68. joost says :

    pittig

    (en wat zeggen mijn kleine lettertjes nou over mij?)

    Dat je in elk geval een geletter mens bent? 🙂
    joost

  69. Oscar de Tweede says :

    @ Pittig. Je toelichting over waarom je niet / weinig werkt, heb ik gelezen. Ik wens van harte je volledig herstel toe.
    In het verleden heeft het mij gestoord dat jouw reacties zwart-wit waren. Zo noemde jij mij hier ooit fascist; zonder werkelijke aanleiding. Zoiets blijft hangen; men doet dat niet in een fatsoenlijke discussie. Dat je jezelf vrijzinnig noemt, stoort mij niet. Wel, dat ik je herhaaldelijk verdenk van eenzijdigheid, soms van arrogantie t.o.v. andere denkwijzen. En voor die denkwijzen neem je alle tijd; je hebt jaar op jaar het hoogste aantal posts en ongetwijfeld lever je ook gemiddeld de grootste lappen tekst aan. Prima, het staat ieder vrij om te posten. Maar soms schuurt het bij mij en dan denk ik: ga effe lekker aan het werk.
    Ik kijk jaar op jaar of ik dit herhaal of niet.

  70. Pittig says :

    @ Oscar de Tweede

    Zo noemde jij mij hier ooit fascist; zonder werkelijke aanleiding.

    En je hebt nog steeds — na herhaalde pogingen tot uitleg — niet begrepen hoe ik dat bedoelde?

    Maar soms schuurt het bij mij en dan denk ik: ga effe lekker aan het werk.

    Wat jij hier zegt, is pijnlijker dan iemand een fascist noemen. Het is dat ik inmiddels wat tegen zulke reacties kan, maar zo’n opmerking van jou had in het begin van mijn ziekte me een week of twee van angsten, pijn en piekeren opgeleverd en me een paar bezoeken aan mijn psychotherapeut gekost.

    Je laat blijken weinig van mijn ziekte of van psychische klachten in het algemeen begrepen…

    Alsof je tegen een kinderloos echtpaar zegt: “Soms denk ik: ga effe lekker kinderen verwekken.”

    Alsof je tegen een gehandicapte in een rolstoel zegt: “Soms denk ik: ga effe een eindje rennen.”

    Diep triest, Oscar. Ik maak dit je even heel erg duidelijk, in de hoop dat je niet zulke verschrikkelijke woorden tegen anderen zegt.

  71. Oscar de Tweede says :

    @Pittig : Wat jij hier zegt, is pijnlijker dan iemand een fascist noemen.

    Dat zeg jij! Hoe weet jij dat?
    Jij kunt wel over je eigen pijn spreken en dat is heel heftig. Mijn pijn, tegen mijn achtergrond met NSB-ers close to me, die achtergrond ken jij nou weer niet.
    Diep triest Pittig.

  72. Pittig says :

    @ Oscar de Tweede

    Dit moet je echt wel pijn doen dat het je al zolang bezighoudt. Want waar je hier naar verwijst, is uit 2009…

    Er is ondertussen al heel wat over gezegd. Ben je dat vergeten? Ik heb het nog even nagekeken. Jij zei op 3 augustus 2009 het volgende:

    Het gebruik van woorden als intercessie, impartatie, en transformatie in charismatsiche kring (DC-kring zogezegd), is mij een gruwel! Ik heb een donkerbruin vermoeden, dat deze woorden ook al gebezigd worden in New Age.

    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/07/14/gezalfd-gebedszakdoekje-leggen/#comment-35287

    Ik reageerde toen — grappig en absurd bedoeld!! — op de volgende manier om duidelijk te maken hoe absurd het is om verschillende groepen aan elkaar te koppelen op het gebruik van een paar woorden alleen:

    “@ Oscar de Tweede

    wat is er zo verkeerd aan woorden als ze ook door anderen gebruikt worden?
    “Ik verdenk jou trouwens van fascistische neigingen, want neo-nazi’s gebruiken ook de woorden “veel” en “gruwel” en “afkeer”.

    Jij werd behoorlijk boos en ik legde het toen uit:

    @ Oscar de Tweede – zou mijn opmerking misschien grappig bedoeld kunnen zijn? Verwacht je echt dat mensen zo reageren op jouw woorden en het serieus bedoelen ?
    Ik wilde alleen duidelijk maken dat het gebruik van woorden niets zegt. Je kan dus uitzoeken of New Agers die woorden gebruiken, maar dan weet je nog niks. Het hangt er helemaal van af hoe ze het gebruiken en waarvoor.

    En jij reageerde daarop met de woorden:

    Okay; uitleg begrepen en aanvaard. Ik ben een klein poosje eruit geweest en kennelijk heb ik ook wat (gevoel voor) humor achtergelaten in Ambt Delden….Ik hoop je met deze reactie niet al te zeer te hebben vermoeid. Je hoeft het allemaal niet verder uit te leggen.

    Maar in 2010 begon je er toch weer over en heb ik het je allemaal weer uitgelegd…
    Zie dit topic: https://goedgelovig.wordpress.com/2010/12/04/aanslag-van-de-vorst-der-duisternis/

    En nu begin je er in 2013 weer over… 😕

    Hoe lang koester jij wrok voor iets waarvan je eerder al gezegd hebt dat je het begrepen en aanvaard hebt? Is vergeven of vergeten geen optie?

    Jij kunt wel over je eigen pijn spreken en dat is heel heftig. Mijn pijn, tegen mijn achtergrond met NSB-ers close to me, die achtergrond ken jij nou weer niet.

    Ten eerste, die pijn ken ik niet en het moet ook wel veel pijn gedaan hebben dat het in al die jaren op GG naar voren blijft komen. Dat is heel ingrijpend.

    Weet je trouwens wel dat ik soortgelijke pijn ken? Ik heb namelijk ook een aantal NSB-ers dichtbij in de familie gehad! Het heeft mede invloed gehad op mijn ziekte, door de grote gevolgen die het voor mijn vader had. En ook in mijn schoonfamilie zaten zowel verzetsmensen als NSB’ers. Ik heb die hele problematiek van dichtbij meegemaakt.

    Mijn opa en oma zijn na de oorlog opgesloten geweest. En dan te bedenken dat mijn opa ook Joden heeft helpen onderduiken… Maar verder was hij ook wel erg ‘fout’ bezig geweest. Heel dubbel allemaal. Ze werden ineens opgepakt en de kinderen bleven alleen achter! En die kinderen, waaronder mijn vader, waren overgeleverd aan andere gezinnen. Eentje werd ondergebracht bij hele gewelddadige ouders die hun woede over de Duitsers op dat “NSB jochie” botvierden… En mijn vader had die dag met de optochten meegedaan en kwam thuis om het helemaal leeg te vinden. Hij heeft nog lang alleen rondgezworven op straat en hoorde daar dat zijn ouders in de gevangenis zaten. Maar geen enkel gezin wilde mijn vader hebben. Uiteindelijk heeft een gezin zich over hem ontfermd… Deze gebeurtenissen hebben héle dieper sporen getrokken in de familie…

    En in de schoonfamilie was het ook lastig met zowel NSB’ers als verzetsmensen… Dan is het niet makkelijk om samen gezellig naar een feestje te gaan, om het zacht uit te drukken.

    Maar ik denk niet dat we littekens hoeven te vergelijken en te kijken wie de meeste heeft? Zullen we alleen voorzichtig met elkaars wonden zijn? En dus niet “huilie huilie” gaan roepen?

    Ten tweede, ik bedoelde met “fascist” weer datzelfde woord dat dus niet zo bedoeld was en waarvan ik dacht dat het in 2009 al uitgepraat was.

    Ten derde gebeurt er hier iets opvallends. Jij bent degene die keiharde en botte woorden zegt, maar als ik je erop aanspreek, dan verander je ineens van onderwerp en ben jij ineens het slachtoffer? Dat noem jij “huilie huilie” doen, maar zulk soort taal gebruik ik niet. Want als iemand zo reageert, speelt er duidelijk wat.

    Hoe dan ook: jouw pijnlijke en botte woorden staan er nog steeds. Ik hoop dat je er wat aan doet. Of in ieder geval nooit meer zulke woorden bij zieken gebruikt. Je weet zelf hoeveel pijn bepaalde woorden kunnen doen!

  73. Oscar de Tweede says :

    @ Pittig: Wat jij grappig en absurd noemt, ervaar ik geheel anders. En inderdaad, ik had gelijk je dat duidelijk moeten zeggen en niet zo sub assertief moeten reageren. Ik vind overigens, dat je jezelf er wel makkelijk van af wilt maken met “grappig en assertief”. Ik vind, nogmaals gezegd, dat ” Ik verdenk jou trouwens van fascistische neigingen, want neo-nazi’s gebruiken enz.” niet bijdragen aan een fatsoenlijke discussie.
    Je schrijft hierboven : ” Maar ik denk niet dat we littekens hoeven te vergelijken en te kijken wie de meeste heeft?”. He-le-maal mee eens! Maar wie schreef eerder : ” Wat jij hier zegt, is pijnlijker dan iemand een fascist noemen.” Jij vergelijkt. Ik niet! Ik zeg alleen: Jij kent mijn pijn niet. That’s all.
    Nee, ik ben en voel me geen slachtoffer. Maar ik keer me tegen mensen, die mij verdenken van fascistische neigingen en daarbij ook t.a.v. mij neo-nazi’s” bezigen. Je mag wel met een plaat voor je hoofd lopen, als je niet snapt, dat dat niet kan. Dat is niet grappig en absurd. Jij wilt daar graag omheen kletsen. Vind ik niet fraai.
    En nu over mijn : “Ga effe lekker aan het werk”. Dat is een hele pittige. Jij zelf zette me op dat spoor. Deze draad, jijzelf, 31 december 1: 18 pm : ” Misschien kom ik dan ook meer ……..het schrijven van boeken toe?”. Kijk, dat bedoelde ik. Het is dus een keuze. Hier veel posten of bijvoorbeeld een boek schrijven en daar wat inkomsten mee zien te verwerven.
    ” What doesn’t kill you, makes you stronger.”

  74. Stryber says :

    In de top 5 van de meest gelezen berichten; toppie; en nog niet onder tucht geplaatst; (behalve onder continu-moderatie van GG); kijken wat 2013 brengt… 😉

  75. TommyLee says :

    @pittig en @Oscar,laten we samen onderkennen dat sommige opmerkingen ons meer raken dan andere. Dat staat los van hoe de opmerking bedoeld is. Het is dan ook beter om in geval iemand daar melding van maakt of die kwetsbaarheid deelt (ook niet altijd makkelijk) niet al te zeer in te gaan op hoe het bedoeld was of hoe iemand er mee om zou moeten gaan maar om de ander in zijn waarde te laten. Laten we ons druk maken om de werkelijke charlatans in ons wereldje en niet om zwakheden van reageerders. Dit zou op den lange duur ook mensen kunnen afschrikken om te reageren.